پولوشرت چیست؟ چطور آن را به‌درستی استایل کنیم؟

پولوشرت یکی از محبوب‌ترین لباس‌هایی است که اغلب افراد اعم از زن و مرد در هر سن‌وسالی به پوشیدن آن علاقه دارند. بنابراین، خوب است اطلاعات‌تان را درباره آن کامل کنید. در این مطلب، می‌خواهیم برایتان بگوییم که پولوشرت چیست؟ و چگونه می‌توان آن را به زیباترین شکل ممکن با سایر لباس‌ها ست کرد؟ با ما همراه باشید.

پولوشرت چیست؟

پولوشرت چیست؟
تی‌شرت‌های یقه‌دار پولوشرت در بین همه افراد به‌ویژه ورزشکاران محبوبیت زیادی دارند./ عکس از: felixmizioznikov

پولوشرت (Polo Shirt) که با نام پیراهن تنیس یا پیراهن گلف هم شناخته می‌شود در اصل، نوعی تی‌شرت آستین کوتاه و یقه‌دار است که دو یا سه دکمه دارد. اغلب پولوشرت‌ها از جنس پنبه هستند. با این حال، بعضی از برندها برای تولید این محصولات‌ از نوعی پارچه استفاده می‌کنند که به آن ژرسه گفته می‌شود. ژرسه از ترکیب الیاف پنبه با مواد مصنوعی ساخته می‌شود و از بافت ریز و حالت کش‌سانی برخوردار است. این پارچه بیش‌تر برای تولید برخی از مدل‌های لباس ورزشی به‌کار می‌رود. تنوع رنگ پولوشرت‌های موجود در بازار معمولا به قدری چشمگیر است که علاقه‌مندان به این لباس با امید آن‌که بتوانند کلکسیون‌شان را کامل کنند ناچار می‌شوند دائما رنگ تازه‌ای را بخرند.

تاریخچه پولوشرت چیست؟

تاریخچه پولوشرت چیست؟
از زمان‌های بسیار دور، چوگان‌بازان، تنیس‌بازان و بازیکنان گلف از این لباس استفاده می‌کردند./ عکس از: aimintang

برخی از افراد معتقدند، پولوشرت برای نخستین بار در اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی در یکی از ایالت‌های هندوستان به اسم «مانیپور» برای استفاده رسمی بازیکنان چوگان تولید شد. خوب است بدانید، چوگان یک بازی تیمی و بسیار قدیمی است که توسط ایرانیان پایه‌گذاری شده و پیش‌تر به‌عنوان یک بازی لوکس در دربار پادشاهان با شرکت صاحب‌منصبان انجام می‌گرفت.

با این حال، عده زیادی هم وجود دارند که ابداع این محصول پرطرفدار را به دهه ۱۹۲۰ میلادی و به یکی از ماهرترین تنیس‌بازان آن دوران یعنی «رنه لاکوست» نسبت می‌دهند. داستان از آن‌جا شروع می‌شود که در آن زمان بازی تنیس یک ورزش لوکس و اشرافی به حساب می‌آمد. اما هنوز هیچ تولیدکننده‌ای لباس مناسبی را برای این ورزش طراحی نکرده بود.

به همین دلیل، بازیکنان مجبور بودند با همان لباس‌های روزمره و عمدتا ناراحت این ورزش پر جست‌وخیز را انجام دهند. این‌جا بود که رنه لاکوست تصمیم گرفت پیراهن‌های آستین کوتاه و خنکی را برای خودش و دیگر علاقه‌مندان به تنیس درست کند. او برای این محصول جدید، یقه نرم و بدون آهاری در نظر گرفت که هم راحتی بازیکنان را تضمین کند و هم گردن آن‌ها را از تابش مستقیم نور خورشید و تبعات آن در امان نگهدارد.

در سال ۱۹۲۶، لاکوست اولین نمونه‌های این محصول را در مسابقات آزاد ایالات متحده به‌نمایش گذاشت و نظر بسیاری از شرکت‌کنندگان را به خود جلب کرد. سال بعد، این بازیکن زبردست که در زمین تنیس لقب «تمساح» را به خود اختصاص داده بود، برند Lacoste را پایه‌گذاری کرده و نام خود را برای همیشه در دنیای مد و فشن ثبت کرد. رنه با توجه به لقب‌اش، تصویر یک تمساح را به‌عنوان لوگوی این برند انتخاب کرد. در سال ۱۹۳۳، رنه لاکوست به دلیل بالا رفتن سن برای همیشه از مسابقات تنیس حرفه‌ای کناره گرفت و به عبارتی بازنشسته شد. سپس، او تمام وقت‌اش را به تولید و عرضه پولوشرت اختصاص داده و برندش را توسعه داد.

تاثیر توجه سیاست‌مداران و نخبگان در فراگیر شدن پولوشرت چیست؟

تاثیر توجه سیاست‌مداران و نخبگان در فراگیر شدن پولوشرت چیست؟
در این تصویر، دوایت آیزنهاور را می‌بینید که یکی از پولوشرت‌های لاکوست را پوشیده و در کنار شخص دیگری در زمین گلف ایستاده است.

کیفیت و طراحی پولوشرت‌های لاکوست به‌اندازه‌ای خوب بود که نظر برخی از صاحب‌منصبان و سیاست‌مداران آن دوران را جلب کرد. تا جایی که «دوایت آیزنهاور»، رئیس جمهور وقت ایالات متحده هم به پوشیدن این لباس در زمین تنیس و گلف تمایل نشان داد. این امر موجب گسترش بیش‌تر پولوشرت در میان ورزشکاران و طرفداران آیزنهاور شد. این محبوبیت تا جایی پیش رفت که پولوشرت به لباس رسمی تنیس‌بازان و بازیکنان گلف تبدیل شد. در نهایت، عامه مردم هم تصمیم گرفتند در موقعیت‌های مختلف و به‌طور روزمره از این محصول استفاده کنند.

ورود رقبای سرسخت به بازار تولید و عرضه پولوشرت

ورود رقبای سرسخت به بازار تولید و عرضه پولوشرت
با گسترش توجه مخاطبان به پولوشرت و افزایش فروش آن در بازار، رقیبان قدرتمندی وارد عرصه تولید و عرضه این محصول شدند./ عکس از: yacobchuk

تا دهه ۱۹۵۰ میلادی، لاکوست یکه‌تاز میدان تولید و عرضه پولوشرت‌هایی بود که در ابتدا تنها به رنگ سفید در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گرفتند. با گذشت زمان و با ورود این لباس به استایل روزمره و خیابانی اغلب افراد، کم‌کم طیف رنگی تولیدات آن هم گسترده‌تر شد؛ تا جایی که دیگر هر فردی با هر سلیقه‌ای می‌توانست پولوشرت محبوب‌‌اش را براساس رنگ‌بندی انتخاب کند.

ورود رقبای سرسخت به بازار تولید و عرضه پولوشرت
فرد پری یکی از افرادی بود که تولید پولوشرت را آغاز کرده و لوگوی «تاج برگ زیتون» را برای برندش انتخاب کرد.

محبوبیت چشمگیر این محصول، نظر افرادی مانند «فرد پری»، تنیس‌باز مشهور بریتانیایی را به خود جلب کرد. بنابراین، او هم تصمیم گرفت برند شخصی‌اش را راه‌اندازی کرده و پولوشرت‌های اختصاصی خودش را با لوگوی اساطیری laurel wreath یا «تاجی از برگ زیتون» تولید کند. در دهه ۱۹۷۰، «رالف لورن» به‌عنوان رقیبی سرسخت‌ برای لاکوست وارد میدان شد. به این ترتیب، محبوبیت پولوشرت در میان اقشار مختلف جامعه بیش از پیش افزایش پیدا کرد. تا جایی که امروز، کم‌تر کسی را می‌شناسیم که حداقل یکی از این پیراهن‌های راحت و در عین حال، جذاب را در کمدش نداشته باشد.


حتما بخوانید: همه‌چیز درباره برند رالف لورن؛ داستانِ جذابِ موفقیت این برند محبوب

نکات مهم در خرید پولوشرت چیست؟

نکات مهم در خرید پولوشرت چیست؟
با توجه به الگوی ساده پولوشرت، انتخاب بهترین نوع آن تنها مستلزم در نظر گرفتن چند نکته ابتدایی است./ عکس از: YakobchukOlena

۱. به نوع پارچه توجه کنید

این روزها، انواع پولوشرت‌ها با استفاده از الیاف طبیعی و مصنوعی و پارچه‌های مختلف تولید می‌شوند. به‌کار بردن ترکیبات پلی‌استر به افزایش .مر لباس کمک می‌کند. اما موضوع این است که این نوع پارچه از تنفس‌پذیری کم‌تری برخوردار است. بنابراین، با پوشیدن آن به‌سرعت عرق می‌کنید و لباس‌تان بو می‌گیرد. در ضمن، پارچه‌های پلی‌استر ظاهر لباس را هم ارزان‌تر نشان می‌دهند. در عوض، پولوشرت‌هایی که با الیاف پنبه و پشم ساخته می‌شوند از ظاهر شکیل‌تری برخوردارند و هر یک برای شرایط آب‌وهوایی خاصی طراحی شده‌اند.

۲. به اندازه لباس دقت کنید

در هنگام خرید پولوشرت، لازم است به طول پیراهن و همچنین، قد آستین آن توجه کنید. در واقع، بلندی پولوشرت باید به‌اندازه‌ای باشد که سجاف پایین آن بالاتر از جیب‌های پشت شلوارتان یا درست بر روی باسن بزرگ (قسمت پایین باسن) قرار گیرد. طول آستین‌ها هم باید به‌اندازه‌ای باشد که در میانه بازو قرار گرفته و تا آرنج چند سانتی‌متر فاصله داشته باشد. به‌علاوه، لازم است سایز پولوشرت را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که به اندام‌تان نچسبد یا بیش از اندازه گشاد نباشد.

نبایدهای استفاده از پولوشرت چیست؟

نبایدهای استفاده از پولوشرت چیست؟
پوشیدن پولوشرت هم مثل هر لباس دیگری دارای قواعد و باید و نبایدهای خاصی است.

• از پوشیدن پولوشرت‌های خیلی بلند یا خیلی کوتاه خودداری کنید. سجاف پایین این لباس هرگز نباید زیر باسن یا روی کمر قرار گیرد.
• از پوشیدن پولوشرت‌های خیلی تنگ یا خیلی گشاد اجتناب کنید.
• هرگز دو پولوشرت را به‌طور هم‌زمان روی هم به‌تن نکنید.
• هرگز در شرایط روزمره و برای داشتن استایلی کژوال‌ از پولوشرت‌های ورزشی استفاده نکنید. این نوع پولوشرت معمولا با استفاده از ترکیبات پنبه و پلی‌استر تولید می‌شوند و فقط مناسب فعالیت‌های ورزشی هستند.

بایدهای استفاده از پولوشرت چیست؟

بایدهای استفاده از پولوشرت چیست؟
پولوشرت مورد نظرتان را هم درست مثل هر لباس دیگری باید با توجه به فصل و موقعیت استایل کنید./ عکس از: Vasyl-Dolmatov

• حداقل، یکی از دکمه‌های پولوشرت را همیشه بسته نگهدارید.
• در صورت تمایل، می‌توانید یقه پولوشرت را بالا بزنید. با این حال، خوب است بدانید که یقه تا شده استایل‌تان را مرتب‌تر و رسمی‌تر جلوه می‌دهد.
• تا جای ممکن، پولوشرت‌های مختلف با رنگ‌های متنوع را خریداری کنید تا در صورت تمایل بتوانید آن‌ها را با لباس‌های گوناگون ست کنید. اما یادتان باشد که داشتن حداقل یک پولوشرت سفید و یک پولوشرت سیاه از ضروریات هر کمدی است.
• جنس پولوشرت را بسته به فصل انتخاب کرده و در شرایط آب‌وهوایی مختلف از انواع پشمی یا پنبه‌ای استفاده کنید.
• وقتی پولوشرت را همراه کت به‌تن می‌کنید مراقب باشید یقه‌اش منظم و مرتب در داخل کت قرار بگیرد.

نام معروف‌ترین برندهای تولیدکننده پولوشرت چیست؟

نام معروف‌ترین برندهای تولیدکننده پولوشرت چیست؟
در این تصویر، لوگوی برند لاکوست را می‌بینید که با الهام از لقب بنیان‌گذار آن طراحی شده است./ عکس از: AlessandroColle

• لاکوست (Lacoste)
• رالف لورن (Ralph Lauren)
• فرد پری (Fred Perry)
• جان وارواتوس (John Varvatos)

روش استایل کردن پولوشرت چیست؟

روش استایل کردن پولوشرت چیست؟

۱. شلوار جین را فراموش نکنید

ترکیب پولوشرت با شلوار جین و یک جفت اسنیکر راحت از آن دسته استایل‌هایی است که همیشه و در هر شرایطی چشم‌نواز هستند. خوشبختانه، شلوار جین با اغلب رنگ‌ها هارمونی خوشایندی را به‌وجود می‌آورد. بنابراین، بسته به سلیقه می‌توانید پولوشرت‌های رنگی یا راه‌راه‌تان را با این نوع شلوار ست کنید و در دورهمی‌های دوستانه، هنگام خرید یا موقع گشت‌وگذار در خیابان از زیبایی و برازندگی ظاهری خود لذت ببرید. ناگفته نماند که پوشیدن یک جفت بوت اسپورت، حتی کفش لوفر چرمی هم می‌تواند به این استایل جان تازه‌ای ببخشد.

مدل‌های شلوار جین زنانه اینجاست

انواع شلوار جین مردانه را ببینید

۲. شلوار کتان یکی از گزینه‌های محبوب است

کم‌تر کسی وجود دارد که از ست کردن پولوشرت با شلوار کتان دل خوشی نداشته باشد. کافی است به ترکیب رنگ‌ها دقت کرده و گزینه‌های مناسبی را در کنار هم قرار دهید. برای چشمگیرتر کردن ظاهرتان پیشنهاد می‌کنیم این استایل را با یک جفت کفش کالج یا گیوه و یک کمربند چرمی با کیفیت تکمیل کنید.

مدل‌های کالج زنانه را ببینید

مدل‌های کالج مردانه اینجاست

۳. شلوار برمودا را دست کم نگیرید

اگر در شهرهای ساحلی یا مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید؛ یا اگر برای سیر و سیاحت به این مکان‌ها رفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما یک شلوار برمودا از جنس کتان تهیه کرده و آن را با پولوشرت‌های رنگی ست کنید. بسته به موقعیت، برای کامل کردن این استایل می‌توانید یک جفت صندل تابستانی زیبا، کفش ورزشی، اسنیکر، گیوه یا حتی یک کفش کالج یا لوفر کاملا اسپورت را چاشنی این تیپ خوشایند کنید.

۴. کاردیگان‌های ظریف‌ را از کمدتان خارج کنید

کاردیگان نوعی ژاکت بسیار ظریف است که معمولا در فصول بهار و پاییز کاربرد دارد. ترکیب پولوشرت با کاردیگان و شلوار جین یا شلوار مخمل کبریتی می‌تواند استایلی شیک و چشمگیر برای یک روز خنک پاییزی یا بهاری باشد. کافی است اندکی سلیقه به خرج دهید و تناسب رنگ‌ها و بافت‌ها را در نظر بگیرید. مطمئن باشید، نگاه‌ها را به خودتان خیره خواهید کرد.

۵. جای کت‌وشلوار اسپورت در این فهرست خالی است

کت‌وشلوار اسپورت یا ترکیب یک کت تک اسپورت با شلوار مناسب از آن دسته استایل‌های کژوال و جذابی است که در موقعیت‌های مختلف کاربرد دارد و می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. پیشنهاد می‌کنیم این استایل چشمگیر را با پوشیدن پولوشرت تکمیل کنید. طبیعی است که لازم است در انتخاب اکسسوری‌هایتان هم دقت کرده و اقلام اسپورت و متناسبی را برگزینید.

خانم‌ها چگونه می‌توانند پولوشرت را استایل کنند؟

خانم‌ها چگونه می‌توانند پولوشرت را استایل کنند؟
عکس از: yacobchuk

علاوه بر همه مواردی که به‌عنوان باید و نبایدهای پوشیدن پولوشرت گفته شد، خانم‌ها هم بسته به دلخواه و در موقعیت‌های مناسب می‌توانند این لباس را با شلوار جین، کت بلیزر، شلوار یا دامن کتان یا شلوار برمودا ست کنند. به‌علاوه آن‌ها هم درست مانند آقایان برای تکمیل استایل‌شان می‌توانند از انواع کفش‌ها، کمربندها و دیگر اکسسوری‌های اسپورت استفاده کنند. با توجه به تفاوت‌های ساختاری در اندام خانم‌ها و آقایان، مشهورترین برندهای تولید کننده پولوشرت این محصول را به‌طور مجزا برای هر یک از این گروه‌ها تولید می‌کنند.

جذاب‌ترین مدل‌های پولوشرت زنانه

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن پولوشرت علاقه دارند؟

«جمیز دین»، «کلینت ایستوود»، «مارلون براندو»، «جورج کلونی»، «برد پیت»، «دیوید بکهام» و «جی‌جی حدید» تنها چند نفر از مشهورترین سلبریتی‌هایی هستند که در طول سالیان پولوشرت می‌پوشیده‌اند.

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن پولوشرت علاقه دارند؟
جی‌جی حدید حتی با پوشیدن پولوشرت هم چشمگیر و جذاب به‌نظر می‌رسد.
کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن پولوشرت علاقه دارند؟
دیوید بکهام همیشه از طرفداران پر و پا قرص پولوشرت بوده است.
کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن پولوشرت علاقه دارند؟
در این تصویر، کلینت ایستوود جوان را می‌بینید که گویا از زمان‌های قدیم به پوشیدن پولوشرت علاقه داشته است.
کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن پولوشرت علاقه دارند؟
تماشای جیمز دین در حالی که پولوشرت پوشیده هم خالی از لطف نیست.

انواع مدل‌های پولوشرت مردانه اینجاست

سخن آخر

در این مطلب، برایتان گفتیم پولوشرت چیست؟ و ایده اولیه آن از چه زمانی و توسط چه افرادی ارائه شده است؟ به‌علاوه، روش استایل کردن این لباس پر طرفدار را نیز برایتان شرح دادیم و باید و نبایدهای آن را بررسی کردیم. نظر شما چیست؟ آیا شما هم این پوشاک محبوب را در کمدتان دارید؟ چگونه آن را استایل می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه‌هایتان را در بخش «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه‌چیز درباره شلوار کتان چینو؛ روش‌های ست کردن
منبع www.artofmanliness.com www.masterclass.com www.ties.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
۱ دیدگاه
  1. میلاد می‌گوید

    سلام
    من که عاشقم پولوشیرت هستم و در تمام چهار فضل برتن میکنم زیر کاپشن گرفته تا پلیور و هودی و ژیله ، اصلا بهش رحم نمیکنم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.