همه‌چیز درباره شلوار کتان چینو؛ روش‌های ست کردن

درباره شلوار کتان چینو همین بس که می‌گویند اگر بنا باشد فقط یک دست شلوار داشته باشید، این شلوار هوشمندانه‌ترین انتخاب شما خواهد بود. شلوار چینو را در تمام فصول سال می‌توانید بپوشید. در این مطلب می‌خواهیم درباره شلوار چینو و نحوه ست کردن آن با لباس‌های مختلف صحبت کنیم.

شلوار کتان چینو چه جور شلواری است؟

شلوار کتان چینو - مشخصات شلوار چینو
عکس برگرفته از سایت themodestman

به‌احتمال زیاد قبلا بارها این شلوار را دیده‌اید و شاید همین حالا هم در کمد لباستان موجود باشد، ولی نامش را نشنیده باشید. حقیقت این است که پارچه شلوار چینو نوعی کتان است و به همین دلیل خیلی‌ها آن را کتان می‌نامند. بااین‌حال این شلوار با شلوار کتان متفاوت است.

پارچه چینو از جنس کتان است ولی به‌شکل جناغی بافته شده است. محکم و بادوام است و نوع ضخیم آن شباهت زیادی به جین دارد.

شلوار چینو شلواری است که از همین پارچه درست شده است. در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارد و در رنگ‌های خاصی یافت می‌شود. بااین‌حال شلوار چینو شلواری معمولی نیست و ویژگی‌های بخصوصی دارد. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • جلوی آن صاف است و هیچ پیلی یا ساسونی ندارد؛
  • زیپ‌دار است؛
  • دوخت درز آن پنهان است (یعنی دوخت درز آن را نمی‌بینید)؛
  • بندینک‌هایی روی کمر شلوار دارد؛
  • جیب‌های جلو اریب‌اند؛
  • جیب‌های پشت از نوع فیلتابی نقاب‌دار یا بی‌نقاب هستند.

مانند بسیاری از لباس‌های دیگر، این شلوارها هم ریشه‌ای نظامی دارند. در اصل آنها را برای نیروهای آمریکایی که در دوران جنگ اسپانیا – آمریکا (۱۸۹۸) در فیلیپین مستقر بودند طراحی کرده بودند.

این یونیفرم در اصل از کتان کج‌راه چینی و به رنگ خاکی تهیه شده بود. چینو واژه‌ای اسپانیایی برای «چین» است.

هنوز هم شلوار چینو از جنس کتان کج‌راه خالص پیدا می‌شود، ولی خیلی کمتر است. امروزه بیشتر این شلوار را با الیاف مصنوعی ترکیب می‌کنند که هم خاصیت کشسانی داشته باشد، هم رطوبت را به خودش نگیرد و هم اینکه حرارت بدن را نگه دارد.

شلوار چینو با شلوار خاکی چه تفاوتی دارد؟

شلوار کتان چینو - شلوار چینو خاکی
شلوار چینو خاکی‌رنگ که با شلوار موسوم به شلوار «خاکی» متفاوت است / عکس برگرفته از سایت themodestman

یک تفاوت مهم بین شلوار چینو و شلوار خاکی وجود دارد. هردو این شلوارها ریشه‌ای شرقی دارند و بین نیروهای نظامی غربی محبوب بوده‌اند.

واژه خاکی درواقع برای نوعی رنگ برنزی روشن به کار می‌رود. این شلوار را یک ژنرال بریتانیایی با نام سِر هری لومسدن (Harry Lumsden) زمانی که در اواخر دهه ۱۸۴۰ در هندوستان مستقر بود طراحی کرد.

نظر لومسدن این بود که یونیفرم‌های سفید روشنی که سربازان هندی می‌پوشیدند و هیچ لکی روی آن دیده نمی‌شد، کار شناسایی آنها را برای تک‌تیراندازان دشمن بسیار آسان می‌کرد. به همین دلیل این رنگ را انتخاب کرد تا بتوان آن را با محیط گرم و غبارآلود استتار کرد.

متخصصان صنعت پوشاک می‌گویند شلوار خاکی معمولی‌تر و زمخت‌تر است، درحالی‌که شلوار چینو شیک‌تر و لطیف‌تر است. درواقع «چینو» ماده است، «خاکی» رنگ است. نتیجه اینکه همه چینوها رنگ‌شان خاکی نیست.

چینو جین هم نیست

بسیاری از افراد به‌دلیل کج‌راه بودن بافت چینو آن را با جین اشتباه می‌گیرند، حال آنکه این دو متفاوت‌اند. اگر بخواهید بین آنها یکی را انتخاب کنید باید به موقعیت نگاه کنید. درست است که می‌توان در بیشتر مواقع چینو و جین را می‌توان با هم جایگزین کرد، اما جین کژوال‌تر از چینو به حساب می‌آید. یعنی در بعضی موقعیت‌ها می‌توانید چینو بپوشید ولی جین نه. همچنین شلوار چینو را در مقایسه با جین، راحت‌تر می‌توانید ست کنید.

شلوار چینو را به‌غیر از موقعیت کژوال و اسمارت کژوال برای کژوال اداری هم می‌توانید بپوشید و تنوع آن بسیار بیشتر از جین است. این در حالی است که جین برای موقعیت کژوال اداری مناسب به نظر نمی‌رسد (مگر اینکه مشکی باشد).

شلوار چینو با شلوار پارچه‌ای چه تفاوتی دارد؟

شلوار کتان چینو - چند پیشنهاد
عکس برگرفته از سایت themodestman

حقیقت این است که شلوار چینو کژوال‌تر از شلوار پارچه‌ای است. شلوار پارچه‌ای ممکن است بخشی از کت‌وشلوار باشد یا اینکه آن را به‌صورت تکی با ژاکت، پلیور یا کاپشن بپوشند.

شلوار پارچه‌ای معمولا اتوکشیده است و جلوی آن با اتو خط تا می‌اندازند. ممکن است حتی زیر آن لبه برگردان داشته باشد یا در قسمت جلو ساسون‌دار باشد که البته ساسون و پیلی به ترجیح شخصی و ترند جامعه بستگی دارد.

هردو این شلوارها را می‌توانید در موقعیت کژوال اداری بپوشید، اما برخلاف چینو، شلوار پارچه‌ای رسمی‌تر است و اگر بخشی از کت‌وشلوار باشد کاملا رسمی خواهد بود.

بیشتر کت‌وشلوارها از پشم ظریف تهیه می‌شوند؛ اما چینو از کتان است.

موقع خرید شلوار چینو به چه مواردی باید توجه کنیم؟

شلوار کتان چینو - انتخاب شلوار چینو
شلوار چینو باید راحت باشد ولی زیاد گشاد نباشد / عکس برگرفته از سایت themodestman

این تا حد زیادی به ترجیح شخصی شما و ترند جامعه بستگی دارد، بنابراین به‌سختی می‌توان گفت چینو را باید چطور انتخاب کرد که همیشه مد باشد. بااین‌حال هر بخش از آن قوانین خودش را دارد:

کمر: دراصل باید با کمربند آن را بپوشید، اما اگر کمر آن کاملا اندازه شماست می‌توانید کمربند نبندید.

باسن: قسمت باسن در شلوار چینو نباید خیلی گشاد و پف‌کرده باشد، ولی نباید آن قدر هم تنگ باشد که اگر خم شوید درز آن شکافته شود. کاملا باید راحت باشد.

فاق: فاق این شلوار باید کاملا سرجای خودش قرار بگیرد. یادتان باشد سخت‌ترین جای شلوار برای تغییر، فاق آن است. بنابراین قبل از خرید به آن دقت کنید. شلوار چینو فاق‌کوتاه فقط برای آقایانی مناسب است که پاهایی بسیار بلند و کشیده دارند. بنابراین بهتر است فاق آن را نه بلند و نه کوتاه انتخاب کنید.

ران‌ها: این قسمت هم نباید طوری گشاد باشد که بی‌قواره به نظر برسد. ولی نباید خیلی هم تنگ باشد که آزادی حرکت‌کردن را از شما بگیرد.

ساق پا: قسمت ساق پای شلوار نباید چسبان باشد. یک معیار خوب برای تنگ‌نبودن ساق شلوار این است لبه شلوار را برای پوشیدن جوراب بالا بکشید. اگر بالا نمی‌آید یعنی تنگ است و برایتان مناسب نیست.

مچ پا: اگر مچ پای لاغری دارید، مدل‌های مخروطی برایتان مناسب نیست. بهتر است دم‌پای شلوارتان راسته باشد و روی کفش بیفتد.

طول شلوار: طول شلوار بستگی به این دارد که می‌خواهید لبه آن روی کفش صاف بماند یا چین بخورد. اگر قدتان کوتاه است، شلوار را آن‌قدر بلند انتخاب نکنید که دم‌پای آن روی کفش چین داشته باشد. این کار باعث می‌شود طوری به نظر بیایید که انگار شلوارتان اندازه‌تان نیست. بهتر است لبه آن را برگردان انتخاب کنید.

شلوار چینو باید چسبان باشد یا آزاد؟

همان طور که گفتیم شلوار چینو نباید چسبان باشد، اما چون کمی کشسان است، بهتر است قالب‌تن باشد. یعنی اگر زیاد گشاد باشد جذاب نخواهد بود.

آیا شلوار چینو برای موقعیت کژوال اداری مناسب است؟

شلوار کتان چینو - سبک کژوال اداری
شلوار چینو برای سبک کژوال اداری / عکس برگرفته از سایت themodestman

این به تعریف خودتان از کژوال اداری برمی‌گردد. حقیقت این است که محیط‌کارهای امروزی بسیار کژوال‌تر از قدیم هستند.

اگر سنتی فکر می‌کنید، شلوار چینو برای کژوال اداری مناسب نیست. بهتر است چیزی شیک‌تر بپوشید، مثلا شلوارهای پشمی مثل تویید و فاستونی بهتر هستند.

اگر معاصر فکر می‌کنید، بله، شلوار چینو شلوار مناسبی برای محیط‌های کاری مدرن است که کژوال اداری به شمار می‌روند.

برای نمونه، در زمستان می‌توانید شلوار چینو را با یک پلیور پشمی و یک کت اسپرت کژوال یا پالتوی پشمی بپوشید. در ۹۰ درصد اداره‌جات مدرن این لباس کاملا قابل‌قبول است و به ترکیب شلوار خاکی و پیراهن آبی روشن ترجیح دارد.

بهترین رنگ‌های شلوار چینو کدام رنگ‌ها هستند؟

شلوار کتان چینو - شلوار چینو زیتونی
رنگ زیتونی پرطرفدارترین رنگ شلوار چینو است / عکس برگرفته از سایت themodestman

بدون شک این ۳ رنگ بهترین رنگ‌های شلوار چینو هستند:

  • خاکی یا برنزی؛
  • آبی سرمه‌ای؛
  • زیتونی.

می‌توان گفت زیتونی پرطرفدارتر از دو رنگ دیگر است، زیرا تقریبا با همه چیز از تیره و روشن ست می‌شود.

البته این شلوار رنگ‌های دیگری هم می‌گیرد. برای مثال، آبی روشن، تنباکویی، شاه‌بلوطی و شرابی هم رنگ‌های خوبی هستند.

چه کفش‌هایی با شلوار چینو بپوشیم بهتر است؟

از کتانی گرفته تا بوت‌های وینگ تیپ (بروگ)، تقریبا محدودیتی در انتخاب کفش ندارید. برخی از آنها را ببینید:

برای بهار و تابستان: کفش ساده، کالج، قایقی، کتانی و حتی صندل.

برای پاییز و زمستان: بوت، چوکا، بروگ، بلوچر.

تنها کفشی که هرگز نباید با شلوار چینو بپوشید، دمپایی انگشتی است؛ چون اساسا در دسته کفش‌ها قرار نمی‌گیرد و با هیچ شلواری مناسب نیست! کفش‌های آکسفورد و لوفر مخمل هم بیش‌ازحد رسمی هستند و جالب نیست با شلوار چینو که آن‌قدرها هم رسمی نیست آنها را بپوشید.

آیا می‌توانیم لبه شلوار چینو را برگردانیم؟

شلوار کتان چینو - برگردان لبه شلوار چینو
عکس برگرفته از سایت themodestman

بله، اما پوشیدن آن به موقعیت بستگی دارد.

این شلوار با لبه برگشته هم عالی است، زیرا جنس ضخیم و محکمی دارد که باعث می‌شود لبه برگردان آن تمام روز به همان حالت بماند و شکلش را از دست ندهد. همچنین برخلاف شلوارهای پشمی خط تا ندارد که نتوان لبه‌اش را تا زد. بیشتر شبیه جین است و از این نظر خیالتان راحت باشد.

بااین‌حال قرار نیست اگر شلوار چینو با لبه برگردان جذاب می‌شود، آن را در هر موقعیتی بپوشید.

اول اینکه، تا زدن لبه شلوار چینو باعث می‌شود از آن چیزی که هست غیررسمی‌تر شود، زیرا شلوار کوتاه‌تر شده و جوراب یا مچ پایتان دیده خواهد شد. این سبک لباس‌پوشیدن برای بسیاری از محیط‌های کاری پذیرفتنی نیست. اگر دوست دارید ظاهری مد روز داشته باشید، می‌توانید این کار را انجام دهید و در موقعیت‌های غیررسمی بپوشید.

البته بسیاری از مردان بر این باورند که تا زدن لبه شلوار قد آنها را کوتا‌ه‌تر نشان می‌دهد. اگر برایتان مهم نیست، می‌توانید این کار را انجام دهید و هیچ ایرادی نمی‌توان به آن گرفت.

چقدر می‌توانیم آن را تا بزنیم؟

نکته کلیدی در تا زدن لبه شلوار چینو این است که به‌اندازه ۳ تا ۵ سانتی‌متر آن را برگردانید و البته شلوار باید در قسمت لبه کمی مخروطی‌شکل شده باشد.

یادتان نرود که در محیط‌های رسمی، تا زدن لبه شلوار ممنوع است!

شلوار چینو را چطور با لباس‌های مختلف ست کنیم؟

حالا که ویژگی‌ها و نحوه انتخاب شلوار چینو را دانستید، بیایید ببینیم چطور می‌توانیم آن را با لباس‌های مختلف ست کنیم.

۱. با تی‌شرت؛ ترکیبی راحت و بی‌دردسر

شلوار کتان چینو - ترکیب با تی‌شرت

اگر لباس راحتی می‌خواهید، شلوار چینو را با یک تی‌شرت ساده ست کنید. کفش قایقی، کالج یا کتانی می‌تواند ظاهرتان را تکمیل کند. این ترکیب بی‌دردسرترین انتخاب است.

۲. با پیراهن؛ ترکیبی اداری

شلوار کتان چینو - ترکیب با پیراهن

اگر ظاهری کژوال، اسمارت کژوال یا کژوال اداری می‌خواهید، شلوار چینو را با پیراهن مردانه آستین‌بلند کلاسیک و کفش کتانی ترکیب کنید. به این ترکیب کمربند چرمی هم اضافه کنید یا با کفش رسمی‌تر بپوشید، حالت اداری‌تر خواهد گرفت.

۳. با کت اسپرت؛ ترکیبی مناسب مهمانی

شلوار کتان چینو - ترکیب با کت اسپرت

اگر اهل کت پوشیدن هستید، نوع اسپرت آن را از رنگ متضاد انتخاب کنید و با شلوار چینو بپوشید. کمربند و کفش مجلسی را هم به این ترکیب اضافه کنید. البته این اقلام باید از نظر رنگی متناسب باشند. این سبک را در عروسی‌های صمیمی، رویدادهای کاری و مهمانی‌ها می‌توانید بپوشید.

چند پیشنهاد برای ترکیب لباس‌های مختلف با شلوار چینو

۱. پیراهن چهارخانه با شلوار چینو مشکی

شلوار کتان چینو - چند پیشنهاد
عکس برگرفته از سایت themodestman

۲. کاپشن سرمه‌ای و شلوار چینو قهوه‌ای

شلوار کتان چینو - چند پیشنهاد
عکس برگرفته از سایت themodestman

۳. کاپشن جین با شلوار چینو قهوه‌ای

شلوار کتان چینو - چند پیشنهاد
عکس برگرفته از سایت themodestman

۴. شلوار چینو خاکی و کفش‌های لوفر

شلوار کتان چینو - چند پیشنهاد
عکس برگرفته از سایت themodestman

۵. پیراهن جین با چینو زیتونی

شلوار کتان چینو - چند پیشنهاد
عکس برگرفته از سایت themodestman

۶. کت آبی سرمه‌ای با شلوار چینو خاکی

شلوار کتان چینو - چند پیشنهاد
عکس برگرفته از سایت themodestman

۷. کت چهارحانه با شلوار سفید

شلوار کتان چینو - چند پیشنهاد
عکس برگرفته از سایت themodestman

۸. بارانی با شلوار چینو زیتونی

شلوار کتان چینو - چند پیشنهاد
عکس برگرفته از سایت themodestman

جمع‌بندی

شلوار کتان چینو جزو شلوارهایی است که نه مانند شلوارهای مخصوص کت‌وشلوار خیلی رسمی است، نه مانند شلوار کارگو و بگی کاملا غیررسمی است. چینو درواقع شلواری راحت است که می‌توانید آن را به‌شکلی هوشمندانه با انواع لباس‌ها ست کنید و سپس در موقعیت‌های تقریبا رسمی و نیمه‌رسمی بپوشید.

انواع شلوار کتان مردانه را ببینید

آیا تا حالا شلوار چینو داشته‌اید؟ برای چه موقعیت‌هایی آن را می‌پوشید؟ از ترکیب موردعلاقه خودتان در دیدگاه‌ها برایمان بگویید.


در ادامه بخوانید: معروف‌ترین عطرهای مردانه جهان را بشناسید
منبع themodestman
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.