روتین مراقبت از پوست برای افراد زیر ۳۰ سال؛ نکاتی مهم و کاربردی که باید بدانید

پوست بدن، درست مانند بخش‌های دیگر بدن، به‌طور مدام در حال تغییر است. حتی اگر فردی زیر ۳۰ سال باشید، باید برنامه‌ای منظم و روتین برای مراقبت از پوست‌تان داشته باشید. در این مقاله از «منومد»، بهترین روتین مراقبت از پوست را به افراد زیر ۳۰ سال پیشنهاد داده‌ایم.

مراقبت از پوست افراد زیر ۳۰ سال

پوست در دوران نوجوانی به‌دلیل هورمون‌های دوران بلوغ ممکن است بسیار چرب و مستعد آکنه باشد. این وضعیت معمولا تا دهه ۲۰ سالگی طول می‌کشد. این جوش‌ها حتی امکان دارد تا ۳۰ سالگی هم تداوم داشته باشند. همچنین به علت افزایش سطح پروژسترون، بدن دچار کم‌آبی می‌شود که روی پوست نمود پیدا می‌کند.

وقتی به دهه ۲۰ سالگی می‌رسیم، تغییر و تعویض سلولی تا ۲۸درصد کاهش می‌یابد و موجب تیرگی پوست و ایجاد خطوط بسیار ظریف روی پوست می‌شود. علاوه‌بر آن تولید کلاژن شروع به کاهش می‌کند که نتیجه آن هم، خطوط ظریف روی پوست و کاهش انعطاف‌پذیری پوست است.

برای پیشگیری اثرات شدید این تغییرات روی پوست باید برنامه‌ای روتین برای مراقبت از پوست داشته باشید.

روش‌های مراقبت از پوست برای افراد زیر ۳۰ سال چگونه است؟

مراقبت از پوست

اگر زیر ۳۰ سال هستید، بهتر است با راهنمایی‌های زیر، از پوست‌تان مراقبت کنید:

۱. دوبار در روز صورت‌تان را بشویید

برخی از افراد صورت‌شان را فقط یکبار و آن هم صبح‌ها می‌شویند. اما به گفته متخصصان پوست باید صورت‌تان را صبح‌ها و همینطور شب‌ها بشویید. در واقع، با تمیز کردن پوست شب‌هنگام می‌توانید آلودگی‌های روز را تمیز کنید و با پاکسازی صورت هنگام صبح، سلول‌های مرده و مایت‌های گردوغبار را از روی صورت‌تان پاک کنید. درضمن شستشوی صورت موقع شب، موجب تنفس بهتر پوست می‌شود.

برای پاک کردن پوست صورت، بهتر است از پاک‌کننده‌های حاوی آنتی‌اکسیدان استفاده کنید. این مواد با رادیکال‌های آزاد که موجب پیری زودرس پوست می‌شوند مبارزه کرده و موجب روشن شدن پوست‌تان می‌شوند.

پرفروش‌ترین ژل‌های شست‌وشوی صورت

۲. پوست‌تان را مرطوب نگهدارید

حتی اگر پوست‌تان خشک نیست، باید روزانه حداقل ۲ بار آن را مرطوب کنید. بنابه گفته متخصصان پوست، اولین گام برای حفظ سلامتی پوست، مرطوب نگهداشتن آن است. رطوبت می‌تواند از خشکی، التهاب و حساسیت پوست پیشگیری کند و موجب صافی و نرمی آن شود. البته هنگام استفاده از مرطوب‌کننده، به نوع پوست، خشکی و چربی، مستعد به آکنه بودن و هر ویژگی دیگری پوستی‌تان حتما توجه کنید و مرطوب‌کننده مناسب خود را انتخاب کنید.

محبوب‌ترین کرم‌های مرطوب‌کننده

۳. از سرم حاوی ویتامین C استفاده کنید

سرم‌های مراقبت از پوست

باید در مراقبت‌های روزانه از پوست‌تان از سرم حاوی ویتامینC استفاده کنید. این ویتامین، نوعی آنتی‌اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و جلوی پیری پوست را می‌گیرد و در عین حال از پوست در برابر سرطان محافظت می‌کند.

سرم‌های حاوی ویتامینC موجب تولید کلاژن بیشتر در پوست می‌شود و در نهایت پوستی شاداب‌، محکم و سالم‌تری خواهید داشت.

انواع سرم ویتامین C اینجاست

۴. هفته‌ای یکبار لایه‌برداری کنید

هفته‌ای یک یا دوبار لایه‌برداری بسیار ملایم انجام دهید. برای این کار می‌توانید از پدهای حاوی اسیدگلیکولیک که در بازار محصولات زیبایی موجود است استفاده کنید. اسیدگلیکولیک فرآیند پیری پوست را آهسته می‌کند. البته مراقب باشید که بیش از حد لایه‌برداری نکنید زیرا موجب التهاب، قرمزی و پارگی‌های بسیار ریز در پوست می‌شود.

انواع لایه‌بردار پوست اینجاست

۵. از کرم ضدآفتاب به‌طور مرتب استفاده کنید

بیشتر مردم اهمیت استفاده از کرم ضد‌آفتاب را می‌دانند، اما ممکن است ندانند که در تمام سال، حتی روزهای ابری، هم باید از ضدآفتاب‌ها استفاده کرد. قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش نور خورشید، اولین دلیل پیری پوست است.

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب معدنی با طیف وسیع (به‌جای نوع شیمیایی) با SPF 30 به بالا می‌تواند جلوی پیری زودرس پوست را بگیرد. درضمن وقتی مدت طولانی بیرون از خانه هستید، یا صورت‌تان را شسته‌اید، باید هر چند ساعت یکبار کرم ضدآفتاب‌تان را تمدید کنید.


حتما بخوانید: فرق ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی دقیقا چیست؟ کدام مورد برای شما مناسب‌تر است؟

۶. از دست‌هایتان غافل نشوید

مراقبت از پوست دست

بیشتر مردم به پوست بسیار حساس دست‌هایشان توجه نمی‌کنند. فراموش نکنید که پوست دست‌ها سریع‌تر از پوست قسمت‌های دیگر بدن، پیر می‌شود. اگر می‌خواهید وقتی به دهه چهل سالگی‌تان می‌رسید، پوست دست‌تان دچار پیری زودرس نشود، همان مراقبت‌های مربوط به پوست صورت‌تان، از جمله استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌های ضدآفتاب و سرم‌ها،‌ را برای پوست دست‌هایتان هم انجام دهید.

کرم‌های مرطوب‌کننده قوی اینجاست

۷. از رتینول استفاده کنید

بنابه گفته متخصصان پوست، استفاده از رتینول، که با نام ویتامینA معروف شده‌اند، برای عقب انداختن مشکلات پوستی و پیری آن ضروری است. این ویتامین از پوست در برابر صدمات ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند و چرخه تولید سلولی را سرعت می‌دهد. بدین‌ترتیب پوست سریع‌تر سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و جلوی گسترش آکنه روی پوست را می‌گیرد.

اگر احساس می‌کنید، خطوط بسیار ریزی روی پوست صورت‌تان نقش بسته، با استفاده از ویتامین‌A می‌توانید، این مشکل را معکوس و جلوی شدید شدن این خطوط را بگیرید.

ویتامینA را می‌توان عامل مهم و اصلی پیشگیری از پیری پوست دانست. بنابراین برای مراقبت از پوست‌تان و پیشگیری از چروک زودهنگام از محصولات حاوی رتینول استفاده کنید.

البته متخصصان پوست هشدار می‌دهند که از این ماده نباید از ابتدا بیش از حد مصرف شود و فقط هفته‌ای سه بار از محصولات حاوی رتینول استفاده کنید و اگر پوست‌تان واکنش حساسیتی به آن نشان نداد می‌توانید شب‌ها هم از این محصول استفاده کنید.

ابتدا رتینول را به‌اندازه نخود  به روی پوست بازویتان بمالید و چنانچه پوست‌تان قرمز و خشک نشد، معلوم می‌شود به به آن حساسیت ندارید و می‌توانید با خیال راحت از این محصول استفاده کنید.

توجه: زنان باردار و شیرده نباید از محصولات حاوی رتینول استفاده کنند.

۸. کرم دور چشم را جدی بگیرید

کرم دور چشم

برخی از افراد تصور می‌کنند افراد زیر ۳۰ سال نیازی به استفاده از کرم دور چشم ندارند. اما کرم چشم، یکی از کرم‌‌های ضروری است که می‌تواند خطوط بسیار نازک و ظریف موجود روی پوست را که چندان قابل مشاهده نیست درمان کنند. درضمن با این نوع کرم‌ها می‌توانید تیرگی‌ها و پف‌های دور چشم‌تان را درمان کنید.

محبوب‌ترین کرم‌های دور چشم

۹. محصولات بدون روغن

یادتان باشد در سنی قرار دارید که روغن دوست شما نیست، چراکه صورت‌تان جوش خواهد زد. بنابراین محصولات آبرسان بهترین انتخاب برای شما هستند. استفاده از محصولات حاوی اسید هیالورونیک هم گزینه خوبی است. زیرا این اسید، مقدار بسیار زیادی آب را به خود جذب می‌کند و موجب طراوت پوست‌تان می‌شود. درضمن این اسید، بهترین گزینه برای فصل گرماست.

۱۰. زیاده‌روی نکنید

مراقبت از پوست از همین سنین پایین ضروری است اما مصرف بیش از حد این محصولات هم به پوست‌تان صدمه می‌زند. همچنین افرادی که پوست‌های حساس دارند، ممکن است بیش از هر زمان دیگر گرفتار جوش و آکنه شوند. بنابراین از محصولات مراقبت از پوست به‌اندازه استفاده کنید.

چند تذکر مهم

  •  برای اینکه بتوانید همیشه از پوست‌تان مراقبت کنید، سعی کنید به سراغ محصولاتی بروید که توانایی خرید آنها را دارید. بدین‌ترتیب می‌توانید از این محصولات به‌طور مرتب و منظم استفاده کنید. اگر از محصولاتی که توان همیشگی خرید آنها را ندارید استفاده کنید نمی‌توانید روتین منظمی برای مراقبت از پوست‌تان داشته باشید.
  •  هرگز شب‌ها با آرایش روزتان به رختخواب نروید. قبل از خواب، صورت‌تان را با پاک‌کننده‌ها یا شوینده‌های مناسب پاک کنید. بیشتر مواد آرایشی پر از روغن‌های ناخواسته و دیگر موادی هستند که منافذ پوست‌تان را می‌بندند و در نتیجه به‌مرور پوست‌تان جوش می‌زند.
  •  پوست بدن، بزرگترین بخش بدن‌تان است و مانند اندام‌های دیگرتان باید به آن توجه کنید. با پیروی از سبک زندگی سالم، مانند ورزش کردن، داشتن خواب کافی، مصرف غذاهای سالم و دوری از دخانیات، از پوست‌تان مراقبت کنید. مصرف دخانیات بعد از نور خورشید، بیشترین صدمه را به پوست می‌زند و آن را خشک و چروکیده می‌کند.
  • بدن‌تان نباید با کم‌آبی مواجه شود، چراکه تاثیر مستقیمی روی پوست می‌گذارد و آن را دچار پیری زودرس می‌کند.
  •  یکی دیگر از مشکلاتی که پوست‌تان را در معرض صدمه و تیرگی قرار می‌دهد، اضطراب است. با اتخاذ روش‌های مختلف کنترل اضطراب می‌توانید جلوی این نوع صدمات را بگیرید. اضطراب موجب ترشح کورتیزول (هورمون اضطراب) بیش از حد از غدد آدرنال می‌شود و این هورمون، غدد چربی را بیش از حد فعال کرده و روغن اضافی تولید می‌شود. در نهایت پوست در معرض تورم و پیری زودرس قرار می‌گیرد. یکی از روش‌های مدیریت اضطراب، استفاده از اسانس‌هایی چون اسانس اسطوخودوس است.
  •  برخی از افراد زیر ۳۰ سال می‌خواهند بدانند آیا می‌توانند از بوتاکس استفاده کنند. در پاسخ به آنها باید گفت که مصرف بوتاکس برای افراد ۱۸ سال به بالا منعی ندارد. اما اگر در استفاده از بوتاکس تردید دارید، می‌توانید از بیبی بوتاکس (Baby Botox) استفاده کنید. در بیبی بوتاکس، از مقدار سم بسیار کمتری استفاده می‌شود.

کلام آخر

پوست بدن همیشه در حال تغییر و در مسیر پیری قرار دارد. بنابراین بهتر است از همان جوانی به پوست‌تان اهمیت دهید و از آن مراقبت کنید. با این کار روند پیر شدن آن را عقب می‌اندازید. اگر شما هم تجربه خوبی در مراقبت از پوست‌تان دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره اصول آرایش مینیمال؛ یک میکاپ شیک و جذاب
منبع helloglow.co fleurandbee.com .byrdie.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.