روتین مراقبت از پوست برای افراد ۳۰ تا ۴۰ سال

مهم‌ترین مراقبت‌های پوستی دهه چهارم زندگی

سال‌های شیرین ۳۰ تا ۴۰ سالگی، باید به پوست‌تان به‌اندازه کافی توجه کنید تا جلوی پیری زودرس آن را بگیرید. بنابراین اگر دهه ۳۰سالگی‌تان را می‌گذرانید، در این مقاله از «منومد»، راهکارهای مراقبت از پوست‌تان را ارائه داده‌ایم.

مشکلات پوست افراد ۳۰ تا ۴۰ سال

در سال‌های ۳۰ تا ۴۰ زندگی‌تان سعی کنید حتما مراقبت‌های پوستی رو شروع کنید. در این سن ممکن است پوستتان دچار عارضه‌هایی مثل این موارد شود:

تغییر رنگ پوست

در این سن معمولا چرخه تولید سلولی بدن کند می‌شود و به همین دلیل سلول‌های مرده پوست روی سطح پوست‌تان جمع می‌شوند و صورت‌تان تیره‌ و مات به‌نظر می‌رسد و پوست علاوه‌بر اینکه درخشندگی‌اش را از دست می‌دهد، از نظر رنگ، دچار ناهماهنگی و غیریکنواختی می‌شود.

لکه‌های پوستی

لکه‌های پوستی

در این دهه از سن‌تان ممکن است روی پوست، به‌ویژه پوست صورت‌تان، متوجه لکه‌های قهوه‌ای که به لکه‌های خورشیدی هم معروف‌اند، شوید. این لکه‌ها به دلیل سال‌ها قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش نور خورشید به وجود می‌آیند. اشعه نور خورشید سلول‌های تولید رنگدانه را برای تولید بیش از حد ملانین فعال می‌کند و در نتیجه لکه‌های قهوه‌ای روی پوست دیده می‌شود.

خشکی پوست

چه در گذشته پوست‌تان خشک بوده، چه نبوده است، احتمال اینکه از ۳۰ سالگی به بعد، پوست‌تان به خشکی گرایش داشته باشد، بسیار زیاد خواهد بود. زیرا در دهه ۳۰ سالگی به بعد، تولید چربی (که به آن سبوم هم گفته می‌شود) کاهش می‌یابد.

چروک‌های بسیار ظریف روی پوست

تقریبا همه افراد، به‌غیر از آن دسته از افراد خوش‌شانس، در دهه ۳۰ سالگی‌شان متوجه خطوط بسیار ظریف چروک روی پوست خود می‌شوند. درواقع سروکله چروک‌ها از دهه ۳۰ سالگی و عمدتا دور چشم‌ها، لب‌ها و روی گردن پیدا می‌شوند.

برای توضیح این وضعیت باید گفت، پوست از پروتئین‌های مختلف تشکیل شده است که موجب انعطاف‌پذیری و استحکام آن می‌شود. چنین پوستی سالم و درخشان دیده می‌شود. اما با بالا رفتن سن، از سرعت تولید این پروتئین‌ها کاسته شده و از انعطاف‌پذیری پوست کم می‌شود. درضمن سال‌ها در معرض اشعه فرابنفش نور خورشید قرار گرفتن هم در کاهش تولید پروتئین اثر می‌گذارد. در نتیجه کاهش پروتئین‌ها، چروک‌ها و خطوط ظریفی روی پوست ایجاد می‌شود.


حتما بخوانید: آرایش مناسب عکس گرفتن؛ ۱۲ نکته ضروری که باید رعایت کنید

آکنه و جوش‌های بزرگسالی

روتین مراقبت از پوست

افرادی که از نوجوانی به جوش‌های غرور مبتلا بودند، معمولا وقتی به دهه ۳۰ سالگی می‌رسند، از شر آن جوش‌ها رها می‌شوند. اما برخی دیگر به دلیل تغییرات هورمونی در این دهه به آکنه مبتلا می‌شوند. آندروژن‌ها، هورمون‌های مردانه هستند و چنانچه ترشح آن در بدن بیش از حد شود، فرد مستعد ترشح چربی (سبوم) بیش از حد خواهد شد و این موضوع منجر به جوش در صورت، به‌ویژه در خط چانه می‌شود.

این وضعیت بیش از هر کسی در زنان باردار دیده می‌شود. آکنه‌هایی که ناشی از تغییرات هورمونی هستند را نمی‌توان به‌راحتی با استفاده از کرم و پمادهای موضعی درمان کرد. برای درمان این نوع آکنه باید از پزشک متخصص پوست کمک بگیرید.

ابتلا به حساسیت پوستی

با افزایش سن، از سرعت تولید چربی در پوست، کاسته می‌شود. این وضعیت موجب تغییر در نوع پوست‌تان می‌شود. در دهه ۳۰سالگی ممکن است متوجه شوید که چربی پوست‌تان از قبل کمتر شده است. پوست خشک در نهایت موجب حساسیت پوستی می‌شود و در برابر تماس با هر چیزی، واکنش‌های حساسیتی از خود نشان می‌دهد.

ابتلا به پف و حلقه‌های تیره زیر چشم

بیشتر افراد هر چه به دهه ۳۰‌سالگی خود نزدیک می‌شوند، متوجه پف و حلقه‌های تیره زیر چشم می‌شوند. این وضعیت ناشی از کاهش تولید کلاژن و  الاستین است. تولید این دو نوع پروتئین با بالا رفتن سن کم می‌شود. کلاژن و الاستین دو نوع پروتئینی هستند که پوست را محکم و در عین‌ حال منعطف نگه می‌دارند.

روتین مراقبت از پوست در افراد ۳۰ تا ۴۰ سال چگونه است؟

مراقبت از پوست در دهه۳۰ سالگی

در مبحث مراقبت از پوست، پیش از هر چیز باید مشکلات اضطرابی (در صورت وجود) را کنترل و مدیریت کنید. یکی از دلایل تیرگی‌های پوست، اضطراب بیش از حد است. همچنین انجام دادن کارهای مختلف روزمره معمولا شما را چنان گرفتار می‌کند که یادتان می‌رود به پوست‌تان توجه کنید. اما فراموش نکنید که هرچه سن‌تان بالاتر می‌رود، باید بیش از هر زمان دیگر به پوست‌تان اهمیت بدهید.

۱. سبک زندگی سالم مهم است

خواب کافی (۷ تا ۸ ساعت در روز)، ورزش، پرهیز از مصرف دخانیات و رژیم غذایی سالم از مواردی هستند که پوست‌تان را جوان و شاداب نگه می‌دارند. مصرف غذاهای سالم و سرشار از آب، پوست‌تان را مرطوب و شاداب نگه می‌دارد. در این صورت با چهره تیره و مات روبه‌رو نخواهید شد و پوست‌تان خشک نمی‌شود. علاوه‌بر مصرف مواد غذایی سرشار از آب، باید رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات داشته باشید تا ظاهر و بافت پوست‌تان سالم بماند.

۲. رطوبت‌رسانی روزانه را فراموش نکنید

با استفاده از مرطوب‌کننده‌های پوست می‌توانید پوست‌تان را هیدراته و پرآب نگهدارید. رطوبت موجب نرم‌ و صاف‌تر و همچنین روشن‌تر شدن پوست‌تان می‌شود.

سال‌ها در معرض اشعه فرابنفش نور خورشید قرار گرفتن باعث می‌شود که سد دفاعی پوستی بدن صدمه ببیند. بیرونی‌ترین لایه پوست بدن را سد دفاعی پوستی می‌گویند. وقتی این لایه از پوست آسیب ببیند، صدمات جبران‌ناپذیری به پوست وارد می‌شود. با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و حفظ رطوبت در پوست می‌توانید سددفاعی پوستی‌تان را ترمیم کنید.

توجه: برای بهبود رطوبت پوست‌تان به دنبال محصولاتی حاوی اسیدهیالورونیک، آنتی‌اکسیدان و ویتامین C باشید. این مواد نقش مهمی در سلامت پوست‌تان دارند.

محبوب‌ترین کرم‌هاب مرطوب‌کننده اینجاست

۳. پاکسازی پوست انجام دهید

همیشه و هر روز باید پوست‌تان را با محصولات ملایم، تمیز و پاکسازی کنید. البته برای بهبود چرخه تولید سلولی در پوست، از محصولات آلفاهیدروکسی اسید استفاده کنید.

۴. لایه‌برداری کنید

لایه‌برداری

هرازگاهی لایه‌برداری انجام دهید تا سلول‌های مرده پوست را از روی صورت‌تان پاک کنید. با انجام دادن لایه‌برداری، پوست‌های سالم ظاهر شده و صورت‌تان صاف‌ و شفاف‌تر دیده می‌شود. درواقع تجمع سلول‌های مرده پوست، صورت‌تان را تیره و مات می‌کند.

با استفاده از لایه‌برداری شیمیایی که حاوی موادی برای افزایش چرخه سلولی پوستی است می‌توانید لایه‌برداری پوست‌تان را انجام دهید. از لایه‌بردارهای حاوی هیدروکسی‌اسید استفاده کنید. هیدروکسی‌اسیدهای آلفا و بتا برای جذب سلول‌های مرده پوست عالی هستند.

البته می‌توانید لایه‌برداری فیزیکی انجام دهید. بدین‌ منظور باید از ابزارهایی مانند اسکراب، یا پارچه‌ مرطوب استفاده کنید و موقع شستشوی صورت، سلول‌های مرده پوست را به‌طور دستی از روی صورت پاک کنید. موقع استفاده از لایه‌بردارهای فیزیکی مراقب باشید، لایه‌برداری را ملایم و به‌آهستگی انجام دهید تا به پوست‌تان صدمه نزنید.

درضمن یادتان باشد بیش از حد لایه‌برداری پوست انجام ندهید، چراکه به حساسیت‌های پوستی مبتلا می‌شوید.

محبوب‌ترین لایه‌بردارهای پوست اینجاست

۵. استفاده از کرم‌های ضدپیری مهم است

کرم‌های ضدپیری حاوی مرطوب‌کننده و مواد ضد پیری پوست هستند. موقع تهیه کرم‌های ضدپیری، محصولاتی تهیه کنید که حاوی مواد زیر باشند:

رتینوئیدها

رتینوئیدها، از انواع ویتامین‌های A هستند. اگر در دهه ۲۰‌سالگی‌تان از این مواد استفاده نکرده‌اید، الآن که وارد دهه ۳۰‌سالگی‌تان شده‌اید، باید حتما به سراغ این محصولات بروید. رتینوئید از چین و چروک‌های ظریف پوست‌تان می‌کاهد و از بیشتر شدن آنها در آینده پیشگیری می‌کند. البته اگر در دهه ۲۰ سالگی‌تان از رتینول‌های ملایم استفاده کرده‌اید، اکنون باید نوع قوی‌تر آن را استفاده کنید.

ویتامین C

این ویتامین یکی از محبوب‌ترین مواد موجود در محصولات زیبایی و آرایشی است. ویتامین C با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و جلوی تجزیه و از بین رفتن کلاژن و الاستین موجود در پوست را می‌گیرد. درضمن این ویتامین می‌تواند از صدمات تشعشعات نور خورشید جلوگیری کند و پوست‌تان را روشن‌تر و محکم‌تر کند.

انواع سرم ویتامین C اینجاست

هیدروکسی‌اسید

هیدروکسی‌اسید آلفا و بتا نرخ چرخه سلولی را افزایش می‌دهند. در نتیجه سرعت تولید سلول‌های جدید پوست افزایش می‌یابد. همچنین این دو ماده  مانند لایه‌بردار عمل کرده و سلول‌های مرده پوست را به خود جذب می‌کنند. در نتیجه پوست‌تان شفاف‌ و جوان‌تر به نظر خواهد رسید.

نیاسینامید

نیاسینامید نوعی ویتامین B3 است که می‌تواند جلوی از دست رفتن رطوبت پوست را بگیرد. وقتی پوست کاملا مرطوب باشد، سالم‌ و جوان‌تر به‌نظر می‌رسد.

۶. استفاده از سرم‌های مناسب پوست را فراموش نکنید

سرم‌ها، محصولاتی حاوی حجم بالایی از مواد فعال هستند که می‌توانند مشکل خاصی از پوست را درمان کنند. سرم‌های مختلف، از جمله مرطوب‌کننده، روشن‌کننده، ضدپیری و لایه‌بردار  وجود دارد و می‌توانید نوع مناسب پوست‌تان را تهیه کنید. استفاده از سرم پوست در این برهه از سن‌تان بسیار مهم است.

۷. کرم دور چشم بزنید

کرم دور چشم

دهه ۳۰سالگی زمانی است که علایم پیری پوست شروع می‌شود. از خطوط ظریف و چروک گرفته تا خطوط پنجه کلاغی دور چشم ممکن است دور چشم‌تان زودتر از نقاط دیگر پوست‌تان نمایان شوند. بنابراین اگر از دهه ۲۰‌سالگی استفاده از کرم دور چشم را شروع نکرده‌اید، از الآن به سراغ این کرم‌ها بروید تا این چروک‌های آزاردهنده را از چهره‌تان دور کنید.

مواد موجود در کرم‌های دور چشم تولید کلاژن و الاستین پوست را افزایش می‌دهند و منجر به استحکام و صافی پوست می‌شوند.

محبوب‌ترین کرم‌های دور چشم اینجاست

۸. کرم ضدآفتاب، حیاتی است

از آنجایی‌که اشعه فرابنفش نور خورشید به کلاژن و الاستین پوست صدمه می‌زند و سرعت چین و چروک‌های پوست را بالا می‌برد، استفاده از کرم ضدآفتاب بسیار ضروری است. درضمن کرم ضدآفتاب ربطی به سن خاصی ندارد و باید در هر سنی که هستید از آن استفاده کنید.

پرفروش‌ترین کرم‌های ضدآفتاب

۹. محصولات مناسب پوست‌تان انتخاب کنید

در دهه ۳۰ سالگی‌تان ممکن است متوجه شوید، پوست‌تان در مقایسه با گذشته خشک‌تر شده است. به این موضوع کاملا توجه کنید و محصولاتی تهیه کنید که ویژگی مرطوب‌کنندگی آنها بالا باشد. همچنین در فهرست مواد موجود در  محصولات مراقب باشید، از مواد شیمیایی خشن استفاده نشده باشد تا پوست‌تان صدمه نبیند و واکنش‌های حساسیتی نشان ندهد.

درضمن موقع استفاده از محصولات مراقبتی، پوست اطراف دهان، گردن و قسمت بالای قفسه سینه‌تان را هم فراموش نکنید.

کلام آخر

ممکن است هرقدر بزرگ‌تر می‌شوید، کارها و مسئولیت‌هایتان هم بیشتر شود و نتوانید به‌راحتی به پوست‌تان برسید. اما یادتان باشد که پوست دائما در حال تغییر است و منتظر شما نمی‌ماند. بنابراین با پیروی از سبک زندگی سالم و روتین مراقبت از پوست، رسیدگی به پوست‌تان را به یک عادت تبدیل کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

اگر شما هم درباره مراقبت از پوست در دهه ۳۰‌سالگی تجربه‌هایی دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: فرق ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی دقیقا چیست؟ کدام مورد برای شما مناسب‌تر است؟
منبع skinkraft.com usdermatologypartners.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.