همه‌چیز درباره بوتاکس مو؛ روش، فواید و عوارض احتمالی

بوتاکس مو مناسب چه کسانی است؟

اگر دوست دارید بوتاکس مو انجام دهید اما نگران ایمن بودن آن هستید، این مقاله از «منومد»، مناسب شماست. در اینجا هر آنچه را که لازم است از بوتاکس مو بدانید برایتان آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

بوتاکس مو چیست؟

بوتاکس مو

حدود یک دهه است که بوتاکس یا سم بوتولینوم در بخش درمان‌های زیبایی (مانند برطرف کردن چین‌وچروک و خطوط ظریف روی پوست) محبوبیت بسیاری به‌ دست آورده است. هنگام درمان، مقدار معینی سم بوتولینوم به پوست تزریق شده و چین‌وچروک‌ها صاف می‌شوند.

موها هم مانند پوست با گذر عمر، حجم و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد. متخصصان زیبایی، روش‌های مختلفی برای درمان موهای صدمه‌دیده به‌کار می‌برند که بوتاکس مو یکی از این روش‌هاست.

البته باید بگوییم، بوتاکس مو، کوچکترین ارتباطی به سم بوتولینوم ندارد و شباهت اسمی آن با بوتاکس پوست، فقط به‌دلیل شباهت عملکرد آنهاست. بوتاکس مو درست مانند بوتاکس پوست که انعطاف پذیری پوست را بالا می‌برد عمل می‌کند. در واقع در بوتاکس مو، تارهای مو از فیبر پر می‌شوند و در نتیجه آن به حجم و صافی موها اضافه می‌شود. درضمن موها درخشان و زیبا می‌شوند.

بوتاکس مو ایمن‌ترین روش درمان موهای آسیب‌دیده است اما از آنجایی‌که این درمان بر پایه استفاده از مواد شیمیایی است، کاملا بدون عوارض جانبی نیست. موقع انجام این درمان و مدتی پس از آن، احتمال اینکه پوست سر دچار خارش یا حساسیت شود، وجود دارد. اما این مشکلات موقتی‌اند.

همچنین یک روش دیگر بوتاکس مو هم وجود دارد که در این روش بوتاکس (سم بوتولینوم) مستقیما به پوست سر تزریق می‌شود اما این روش هرگز از طرف سازمان دارو و مواد غذایی آمریکا تایید نشده است و ما هم آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

روش کار بوتاکس مو

بوتاکس مو از نظر فنی، نوعی پرکننده موضعی است که به موهایتان فیبرهای ضروری را اضافه می‌کند. ساده‌تر بگوییم، پرکننده‌ها، بخش‌های خردشده تارهای مو را پر می‌کنند و موهایتان را پر، درخشان و صاف‌تر نشان می‌دهند.

بوتاکس مو،‌بهبود موها

بوتاکس مو حاوی چند ماده مختلف است که البته مواد مورد استفاده در آن به برندهای مختلفی که این محصول را تولید می‌کنند، بستگی دارد. مثلا، برخی از بوتاکس‌ها حاوی ماده‌‌ای است به نام Intra-Cylane که فیبرهای منعطف و نرمی دارد و وقتی تارهای مو با این ماده پر می‌شوند، حجم بیشتری پیدا کرده و نرم‌تر می‌شوند. بوتاکس مو معمولا دربرگیرنده ویتامین‌ها و اسانس‌های مختلف است. رایج‌ترین مواد موجود در بوتاکس روغن خاویار، پپتید BONT-L، ویتامین‌های B5، E و ترکیبات کلاژن هستند.

 بوتاکس مو چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام صحیح بوتاکس مو به کسی که در این کار تخصص داشته باشد، نیاز است. امن‌ترین روش بوتاکس مو، استفاده از روش‌های موضعی است و هرگز داوطلبِ تزریق هیچ ماده‌ای به پوست سرتان نشوید. درضمن اگر بخواهید می‌توانید خودتان بوتاکس را خریده و در خانه، موهایتان را بوتاکس کنید.

فرایند بوتاکس مو طبق مراحل زیر است:

مرحله اول

فرایند بوتاکس مو با شامپو زدن و شستشوی موها شروع می‌شود. پس ابتدا موهای خود را با نوعی شامپوی ملایم بشویید تا کوتیکول‌های موهای سرتان باز و برای انجام بوتاکس آماده شوند.

در واقع ساقه مو از سه لایه، مدولا، کورتکس و کوتیکول تشکیل شده که خارجی ترین آنها لایه کوتیکول است. این لایه نازک و بدون رنگ است و از لایه ضخیم و ملانین‌دار کورتکس محافظت می‌کند.

وقتی موهایتان را به‌خوبی شستید، آنها را کاملا خشک کنید.

مرحله دوم

در این مرحله،‌ بوتاکس را به موها مالیده و آنها را از ریشه تا نوک موها ماساژ دهید. مراقب باشید حتی یک تار مو هم از قلم نیندازید.

مرحله سوم

بعد از اینکه تمام موهای سرتان از بوتاکس پوشانده شد، بگذارید مواد ۲۰ تا ۹۰ دقیقه روی سرتان بماند.

مرحله چهارم

اکنون سرتان را با شامپوی عاری از سولفات کاملا شستشو دهید، بدون اینکه ذره‌ای از بوتاکس روی موهایتان باقی بماند.

مرحله پنجم

پس از شستشو، موهایتان را سشوار بکشید.

مرحله ششم

با استفاده از صاف‌کننده حرارتی، موهایتان را صاف کنید.

روش‌ جایگزین

در این روش، مراحل ۱ تا ۳ را انجام دهید. سپس قبل از اینکه موهایتان را بشویید، آنها را در حالی که هنوز به بوتاکس آغشته هستند، خشک کرده و سپس موهایتان را صاف کنید. بدین‌ترتیب محصول به تارهای مویتان کاملا نفوذ می‌کند.

توجه:

زمان مشاهده نتیجه بوتاکس مو برای موهای صاف یا نرم، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است. اما برای موهای فر یا وز باید بیش از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید.


حتما بخوانید: ۹ خاصیت فوق‌العاده روغن کرچک برای مو

مدت زمان ماندگاری بوتاکس مو

اثربخشی بوتاکس مو

اگرچه می‌توان بوتاکس مو را در خانه انجام داد، بهتر است این کار را در سالن‌‌های زیبایی و زیر نظر یک متخصص انجام دهید. معمولا متخصصان با تجربه مو که از محصولات مختلف بوتاکس مو استفاده کرده‌اند، می‌دانند کدام یک از محصولات بهترین اثربخشی و ماندگاری را دارد.

اثر خوب بوتاکس مو، بسته به ویژگی‌های موهای افراد، ۲ تا ۴ ماه باقی می‌ماند. فقط یادتان باشد پس از بوتاکس مو برای حفظ ماندگاری آن، از شامپوهای بدون سولفات یا با سولفات کم استفاده کنید.

فواید بوتاکس مو

بوتاکس مو فواید متعددی دارد که از آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش حجم مو
  • ترمیم تارهای صدمه‌دیده مو
  • صاف و درخشان شدن مو
  • برطرف شدن حالت وزی مو
  • درمان موخوره
  • کاهش رشته‌ای شدن موها در افرادی که بیش از حد عرق می‌کنند
  • درمان موهای صدمه‌دیده از رنگ مو
  • آبرسانی مو و درمان خشکی مو

علاوه بر فواید فوق، بوتاکس مو با روش تزریق در پوست سر، جلوی ریزش مو را، به‌ويژه در مردهایی‌ که به طاسی از نوع آلوپسی مبتلا هستند، می‌گیرد. البته نوع تزریقی این روش درمانی از نظر بهداشتی هنوز مورد تایید سازمان‌های مرتبط نیست.

معایب بوتاکس مو چیست؟

۱. فرایند مراقبت روزانه بعد از بوتاکس مو کمی وقت‌گیر است و اگر به آن اهمیت ندهید، احتمال اینکه به پوست‌تان صدمه بیشتری بزنید بسیار بالاست.

۲. درمان‌های بوتاکس مو برای همه نتایج یکسانی ندارند. اثر این روش درمانی بسته به نوع مو، متفاوت است و احتمال دارد، موهای فردی در نتیجه بوتاکس عالی شود اما فرد دیگری چنین نتیجه مطلوبی مشاهده نکند.

۳. از آنجایی‌که بوتاکس مو روی ساختار مو، اثری نمی‌گذارد، ممکن است توانایی صاف کردن موی افرادی که بسیار مجعد است را نداشته باشد.

۴. جلسات بوتاکس مو مانند سایر روش‌های درمان موهای صدمه‌دیده گران هستند.

افراد مناسب بوتاکس مو چه کسانی هستند؟

بهبود موی آسیب‌دیده با بوتاکس مو

افرادی که به دلیلی موهایشان صدمه دیده است یا موهای بسیار مجعد و وز دارند و نمی‌توانند آنها را به‌راحتی کنترل کنند، مناسب استفاده از بوتاکس مو هستند. درضمن بوتاکس مو به کمک افرادی که موهایشان بسیار نازک و کم‌حجم است هم می‌آید.

چه موارد ایمنی را در بوتاکس مو رعایت کنیم؟

به‌طور کلی استفاده از این محصول ایمن است و فقط مانند هر محصول دیگر ممکن است موجب واکنش‌های حساسیتی یا تحریک پوست شود. برای کاهش احتمالی عوارض جانبی، مراقب باشید مواد بوتاکس با پوست‌تان تماس نداشته باشد. همچنین برای پیشگیری از عوارض احتمالی بوتاکس تزریقی مو از این روش بوتاکس استفاده نکنید.

مراقبت‌های پس از بوتاکس مو چیست؟

مراقبت‌های پس از بوتاکس مو چیست؟
عکس از: Piotr Marcinski

اگرچه مواد مورد استفاده در بوتاکس مو به موها آسیبی نمی‌رساند، مرحله صاف کردن مو با حرارت ممکن است به موها صدمه بزند. پس از بوتاکس مو، باید از موهایتان به‌درستی مراقبت کنید.

۱. موقع شستشوی موهایتان از شوینده‌های فاقد سولفات، سیلیکون و پارابن استفاده کنید. همچنین پس از شستشوی موهایتان از نرم‌کننده استفاده کنید تا از هر نوع خشکی مو پیشگیری کنید.

۲. هفته‌ای یکبار از ماسک‌های نرم‌کننده‌ قوی و نوعی ترمیم‌کننده مو استفاده کنید تا صدمات روزانه محیطی روی تارهای موی خود را معکوس کنید.

۳. برای پیشگیری از صدمات به موهای خود کمتر از حرارت استفاده کنید یا پیش از استفاده، اسپری‌های محافظت از مو در برابر حرارت به‌کار گیرید.

۴. هرگز موهایتان را در معرض هوای سرد یا بسیار گرم قرار ندهید. موقع خواب هم موهایتان را پریشان نگذارید. آنها را ببافید تا از اصطکاک با ریشه و تارهای موهایتان کاسته شود.

۵. برای اینکه سلامت و درخشندگی موهایتان را حفظ کنید، هر سال ۲ تا ۳ بار بوتاکس مو انجام دهید. اما بیش از حد نیاز به سراغ این روش درمانی موها نروید، چراکه نتیجه عکس می‌دهد و ممکن است با تخریب فولیکول‌های موهایتان موجب ریزش و البته نازک شدن آنها شود.

۶. در آخر اینکه گاهی‌اقات بوتاکس مو کوچکترین نتیجه مثبتی برای برخی از افراد ندارد و فقط تلف کردن وقت و پول است. بنابراین ذهن‌تان را برای این موضوع آماده کنید.

محبوب‌ترین ماسک‌های نرم‌کننده مو

پاسخ چند پرسش

۱. آیا اثربخشی بوتاکس مو دائمی است؟

بوتاکس مو

بوتاکس مو نوعی درمان نیمه‌‌دائمی مو است که ماندگاری آن از فردی به فرد دیگر متغیر است. اما به‌طور متوسط بین ۲ تا ۴ ماه دوام دارد. نتیجه بوتاکس هم در افراد متفاوت فرق می‌کند و به سرعت رشد و ریشه‌های جدید مو بستگی دارد.

۲. آیا می‌توانم موهای بوتاکس‌شده خود را رنگ کنم؟

بله. اما نباید بلافاصله بعد از بوتاکس موهایتان را رنگ کنید. در واقع باید بین بوتاکس و رنگ مو فاصله بیندازید تا اثربخشی بوتاکس از بین نرود. از یک تا چند روز باید صبر کنید و بعد موهایتان را رنگ کنید. البته بهترین زمان برای رنگ مو، پیش از بوتاکس موست. زیرا بوتاکس می‌تواند صدمات ناشی از رنگ مو را بهبود بخشد. اما نکته منفی این روش، تغییر احتمالی رنگی است که به موهایتان زده‌اید. ممکن است تن رنگ موی رنگ‌شده‌تان کمی عوض شود.

البته اگر به‌دلیلی می‌خواهید حتما بعد از بوتاکس، موهایتان را رنگ کنید، به سراغ محصولات طبیعی‌تر و غیرشیمیایی، مثل حنا، بروید.

۳. آیا بوتاکس مو مناسب تمام انواع موهاست؟

بله. بوتاکس مو برای انواع موها کاربرد دارد. با این حال، نتایج درمان روی موهای خشک، صدمه‌دیده، وز و تیره بهتر دیده می‌شود. همچنین افرادی که موهای نازک دارند، متوجه حجم بیشتر موهای خود می‌شوند.

۴. آیا بوتاکس مو بهتر از کراتینه موست؟

کراتینه مو، نوعی درمان شیمیایی مو حاوی فرمالدئید است. این ماده تارهای مو را «قفل» یا «فریز» می‌کند و آنها را صاف نگه می‌دارد. بدین‌ترتیب موها صاف و بدون فر یا حالت وز می‌مانند. اگرچه کراتینه نتایج طولانی‌مدتی دارد، فرمالدئید استفاده‌شده در این نوع درمان کمی نگران‌کننده و سرطان‌زاست.

از طرفی افرادی که موهای بسیار نازک و شکننده دارند، بهتر است از بوتاکس مو استفاده کنند. زیرا کراتینه مو ممکن است به موهایشان صدمه بزند.

کراتینه مو گران‌تر از بوتاکس تمام می‌شود. هر دو روش فواید و معایبی دارند، اما از نظر ایمنی بوتاکس مو بسیار بهتر از کراتینه موست.

انواع مدل‌های نرم‌کننده مو اینجاست

کلام آخر

اگرچه بوتاکس مو گران و موها به مراقبت‌های بعد از درمان نیاز دارند، حجم موهایتان افزایش یافته و از صدماتی چون خشکی، موخوره و وز شدن موها کاسته می‌شود و ارزش یکبار امتحان کردن را دارد. البته اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از بوتاکس مو بگیرید، محصولی باکیفیت خریده و از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر شما هم بوتاکس مو انجام داده‌اید، خوشحال می‌شویم از تجربه‌تان با ما بگویید.


در ادامه بخوانید: بهترین روغن‌های طبیعی برای مراقبت از موهای فر
منبع bebeautiful.in skinkraft.com themakeup.org
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.