ازون تراپی مو چیست؟ روش‌ها، فواید و مضرات احتمالی

ازون‌تراپی نوعی درمان پزشکی است که در آن از گاز ازون استفاده می‌شود. این گاز در درمان بیماری‌های مختلف و همچنین مشکلات مو به‌کار برده می‌شود. در این مقاله از «منومد»، هر آنچه را که باید از ازون‌تراپی مو بدانید، آورده‌ایم.

ازون‌تراپی چیست؟

ازون‌تراپی نوعی درمان «جایگزین» برای بیماری‌های مختلف، از جمله،‌ التهاب مفاصل، جراحت‌های مزمن، بیماری‌های قلبی، دیابت،‌ ویروس «HIIV»، برخی سرطان‌هاست. همچنین در ضدعفونی کردن جراحت‌ها و درمان مشکلات پوست و مو موثر است.

گاز ازون، شکلی از اکسیژن با رنگ آبی و بویی تند است. این گاز از سه‌ اتم اکسیژن تشکیل شده است. بخش بالایی جو زمین پوشیده از لایه ازون است و از زمین در برابر اشعه ماوراء‌بنفش نور خورشید محافظت می‌کند. اما وقتی به‌دلیلی این گاز بتواند به سطح زمین برسد، موجب آلودگی هوا و احتمال سرطان پوست در انسان ‌می‌شود. با این حال برای بهبود برخی بیماری‌ها؛ چون مشکلات مو، از مقدار اندک ازون در ازون‌تراپی مو استفاده می‌شود.

ازون‌تراپی مو چیست؟

ازون‌تراپی

ازون‌تراپی، درمانی محبوب برای موهاست که فواید بسیاری برای مو دارد و سلامت آن را حفظ می‌کند. در واقع بیشتر مشکلات مو به دلیل عواملی چون افزایش سن، عدم تعادل هورمونی، مراقبت نامناسب از موها، رژیم غذایی ناسالم، بیماری و عفونت، ژنتیک، آلودگی و دیگر عواملی است که عمدتا باعث کم‌آبی یا عفونت در پوسته سر شده و به فولیکول‌های مو صدمه می‌زند. اما با ازون‌تراپی می‌توان عوارض این مشکلات را برطرف کرد و سلامت را به موها بازگرداند.

روش انجام ازون‌تراپی مو چگونه است؟

ازون‌تراپی مو در سالن آرایش

 

روش‌های مختلفی برای استفاده از گاز ازون‌ برای موها وجود دارد، اما نباید ازون را استنشاق کرد، چراکه می‌تواند باعث تحریک شدید و تجمع مایع در ریه‌ها شود.

در ازون‌تراپی برای درمان‌های دیگر غیر از مو، پزشک کمی از خون بیمار را گرفته و آن را با ازون ترکیب کرده و دوباره به بدن بازمی‌گرداند.

اما برای درمان موها، می‌توان از دستگاه میکرومیست (Micromist) استفاده کرد. معمولا متخصصان پوست و مو، ازون‌تراپی موها را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند اما اگر خودتان هم یکی از انواع دستگاه‌های میکرومیست داشته باشید، می‌توانید در خانه خودتان موهایتان را درمان و تقویت کنید. البته خرید این دستگاه‌ها کمی گران است و بهتر است این روش درمانی در مراکز تخصصی درمان مو و مشکلات آن استفاده کرد.

با استفاده از دستگاه میکرومیست می‌توانید موهایتان را آبرسانی یا ازون‌تراپی کنید. موها درون محفظه‌ای قرار گرفته می‌شود و با تولید بخار حاوی ازون، موها تحت ازون‌تراپی قرار می‌گیرند.

درواقع بخار آب به دمای ۴۰ درجه می‌رسد و با وجود چنین حرارتی فولیکول‌های مو تحریک شده و از سطح مو بلند می‌شوند و مواد مورد استفاده برای درمان موهای صدمه‌دیده به‌راحتی به ساقه و ریشه مو نفوذ می‌کنند. در ادامه فرایند ازون‌تراپی، اتم‌های اکسیژن که ویژگی اکسیداسیونی قوی دارند، میکروب‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انواع تک‌یاخته‌های بیماری‌زا را از بین می‌برند.

بعد از اینکه کار ازون‌تراپی تمام شد، گزینه «خنک‌سازی» دستگاه میکرومیست انتخاب می‌شود و این بار فولیکول‌های مو به حالت قبل بازگشته و مسیرهای ورود و خروج مواد بسته می‌شوند. اتم‌های محبوس شده دربافت مو به کار اکسیداسیون خود ادامه می‌دهند.

موارد احتیاط

مقدار ازون‌ مورد استفاده باید با دقت تعیین شود، درغیراینصورت فرد تحت درمان گرفتار عوارض منفی آن می‌شود. مقدار ازون مورد استفاده باید در حد بسیار کمی باشد. درواقع مقدار مصرف و تعداد جلسات درمان باید زیر نظر متخصص پوست تعیین شود. معمولا ۲ جلسه ازون‌تراپی برای بهبود وضعیت مو کفایت می‌کند. البته پزشک متخصص ممکن است برای برخی از افراد ۶ تا ۷ جلسه درمان هم تجویز کند. مدت‌ زمان ازون‌تراپی هنگام انجام ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است.

همچنین این درمان به افراد مبتلا به حساسیت پوستی شدید،‌ زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود.

فواید اوزون تراپی برای مو چیست؟

۱. درمان ریزش مو

ازون‌تراپی تارهای مو و پوست سر را تقویت کرده و با احیا و محکم کردن فولیکول‌های مو، جلوی ریزش مو را می‌گیرد. همچنین این روش درمان، جریان خون در پوست سر را بهبود می‌بخشد که به‌نوبه خود در رشد بهتر مو موثرست و در عین حال هر نوع میکروبی را از پوست سر و موها پاک می‌کند. اوزن‌تراپی از داء‌الصدف پوست سر، سبوره (چربی بیش از حد پوست سر)، کچلی و آلوپسی پیشگیری می‌کند.

۲. پرپشت کردن موها

ازون‌تراپی از نازک و در نتیجه شکننده شدن مو پیشگیری می‌کند و با تقویت و تغذیه فولیکول‌های مو، موجب پرپشتی مو می‌شود. درواقع هنگام درمان، ازون به ریشه‌ تمام تارهای مو رسیده و موجب تقویت آنها می‌شود. همچنین این روش درمان جلوی دوشاخه شدن نوک موها و همچنین وز شدن آنها را می‌گیرد و موها صاف و منظم‌تر می‌شوند.

۳. بهبود موهای آسیب‌دیده از رنگ

ازون برای موهای صدمه‌دیده از رنگ و همچنین دوام رنگ مو مفید است. گاز ازون موجب تشکیل پپتون روی ساقه موها می‌شود و این لایه پیوند بین رنگ مو و موها را تقویت می‌کند و بدین‌ترتیب دوام رنگ مو را افزایش می‌دهد.

ازون‌تراپی برای موهای آسیب‌دیده

۴. پیشگیری از سفید شدن زودهنگام موها

یکی از اصلی‌ترین دلیل سفید شدن زودهنگام مو، عدم تغذیه مناسب فولیکول موهاست. ازون‌تراپی کمک می‌کند تا مواد مغذی حیاتی به فولیکول‌های مو برسند و رنگ طبیعی مو دوام بیشتری بیابد و سرعت روند سفید شدن آن کم شود.

۵. آبرسانی به مو

آبرسانی یکی دیگر از فواید ازون‌تراپی است. با استفاده از ازون، ساقه‌های خشک و شکننده مو را می‌توان آبرسانی و در نتیجه آنها را نرم و براق کرد.

از دیگر فواید ازون‌تراپی باید  به تنش اکسایشی، ویژگی آنتی‌اکسیدانی، تشکیل رگ‌های خونی پوست سر، ضدالتهاب،‌ ضدمیکروب و پاکسازی پوست سر از انواع میکروب‌های ویروسی و باکتریایی است. در واقع ازون‌تراپی جلوی فعالیت انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، مخمرها و تک‌یاخته‌ها را می‌گیرد.

همچنین این روش می‌تواند با افزایش تولید آنتی‌اکسیدان در بدن، رادیکال‌های آزاد را از بین برده و بدین‌ترتیب جلوی تنش اکسایشی را بگیرد. کاهش تنش اکسایشی در جوان ماندن و شادابی مو موثرست. درضمن ازون‌تراپی می‌تواند روند پیری در سطح سلولی را کند کرده و موها را زیبا و درخشان‌تر نشان دهد.

عوارض جانبی ازون‌تراپی مو چیست؟

هنوز مطالعات جامعی برای عوارض جانبی ازون‌تراپی برای موها انجام نشده است. اما درمان‌های متعدد نشان داده که این نوع درمان ممکن است عوارضی داشته باشد و پیش از استفاده از این روش باید آنها را در نظر داشته باشید. از این عوارض باید به موارد زیر اشاره کرد:

صدمه به ریه، درد در قفسه سینه، آسم، سرفه، تهوع، استفراغ، سردرد، گلودرد،‌ افزایش خطر عفونت دستگاه تنفسی،‌ ادم ریوی و اختلال بینایی

درضمن، ازون ماده‌ای بسیار سمی است که اگر هنگام درمان، از این گاز بیش از اندازه استفاده شود، به بدن صدمه می‌‌زند و عوارض ناخوشایندی از خود به جا می‌گذارد.

مراقبت‌های قبل و بعد ازون‌تراپی

پیش از انجام ازون‌تراپی باید یک کلینیک معتبر با شرایط محیطی مناسب و کاملا بهداشتی انتخاب کنید. پس از انجام این نوع درمان باید به موهایتان توجه کرده و از آنها مراقبت کنید تا ماندگاری ازون‌تراپی طولانی‌تر شود.

محبوب‌ترین ماسک‌های مو در دیجی‌کالا را ببینید

کلام آخر

با استفاده از روش درمانی ازون‌تراپی، می‌توانید از شر بسیاری از مشکلات و بیماری‌های مربوط به مو خلاص شوید. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: نکاتی جذاب درباره برند کدلی؛ نمایی نزدیک از این برند محبوب و حرفه‌ای
منبع stylecraze.com monarchintegrativehealth.com herzindagi.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.