کفش دربی چیست و چطور آن را ست کنیم؟

کفش دربی از آن دست کفش‌های بسیار کاربردی و راحت است. این کفش نه مانند آکسفورد است که فقط باید با لباس رسمی آن را بپوشید، نه مانند کتانی حالت اسپرت دارد. در این مطلب می‌خواهیم درباره کفش دربی و نحوه ست‌کردن آن صحبت کنیم.

کفش دربی چیست؟

کفش دربی کفشی است به سبک کلاسیک و با اینکه زیاد رسمی نیست، ظاهری مجلسی دارد. در آمریکا به آن بلاچر می‌گویند و در انگلستان آن را دربی می‌نامند. دو نام دیگر آن گیبسون و لورن هستند که البته زیاد متداول نیستند.

کفش دربی سه نشانه بسیار مهم دارد:

۱. سیستم بند کفش آن از نوع باز است؛

۲. معمولا از سه تکه درست شده است: یک رویه با زبانه و دو کوارتر؛

۳. مچ پا در آن در معرض دید قرار می‌گیرد به جز در مدل بوت دربی.

تاریخچه کفش دربی به چه زمانی برمی‌گردد؟

مانند بسیاری از کفش‌هایی که امروز می‌پوشیم، تاریخچه کفش دربی هم کاملا شناخته‌شده نیست. با این حال برخی منابع می‌گویند این کفش در زمان اولین ارل دربی در قرن دوازدهم با نام رابرت دفررس (Robert de Ferrers) ابداع شده است، برخی دیگر می‌گویند این کفش را برای چهاردهمین ارل دربی با نام ادوارد اسمیت استنلی در قرن هجدهم میلادی دوخته بودند؛ زیرا او پاهای بزرگی داشت و پوشیدن چکمه برایش دشوار بود.

در هر صورت کفش‌های دربی در اواسط قرن نوزدهم به‌عنوان کفش شکار و ورزش بسیار محبوب بودند. سبکی که ما امروز به‌عنوان کفش دربی می‌شناسیم، ممکن است همان چکمه‌های دوران جنگ‌های ناپلئون باشد. در آن زمان به این دلیل که پاهای سربازان در هنگام راه‌پیمودن در گرمای روز متورم می‌شد و نمی‌توانستند راه بروند، چکمه‌هایشان را طوری طراحی کردند که گشادتر باشد. بنابراین می‌توان گفت این کفش ریشه‌ای نظامی دارد. فضای کفش دربی به این شکل است که با تورم پا منبسط می‌شود و پاهای فرد در آن احساس راحتی خواهد داشت.

تفاوت کفش دربی و آکسفورد چیست؟

کفش دربی - تفاوت کفش دربی و آکسفورد
تفاوت کفش دربی با کفش آکسفورد

کفش دربی شباهت بسیار زیادی به آکسفورد دارد و به همین دلیل در بیشتر مواقع آنها را اشتباه می‌گیرند. این در حالی است که این دو در جزئیات با هم متفاوت‌اند.

اول از همه، سیستم بند کفش آنهاست. سیستم بند کفش در کفش دربی باز است و سوراخ‌های بند، روی دو کوارتر قرار دارند که این کوارترها روی رویه دوخته شده‌اند. برعکس در آکسفورد، سیستم بند کفش بسته است و کوارترها زیر رویه کفش دوخته شده‌اند. یعنی درست در زیر سوراخ‌های بند یک درز قرار دارد.

دوم، زبانه کفش دربی، ادامهٔ رویه آن است و زیر دو کوارتر رفته است. در آکسفورد، زبانه تکه‌ای جداگانه است که زیر رویه کفش دوخته شده است.

سوم، کفش دربی در اصل فقط از سه تکه تشکیل شده است. کفش آکسفورد تکه‌های بیشتری دارد.

چهارم، فضای کلی دربی بازتر است، در حالی که فضای آکسفورد کیپ‌تر است.

پنجم، آکسفورد رسمی‌تر از دربی است. دربی را می‌توانید با شلوار فاستونی یا تویید بپوشید و استایلی رسمی برای خودتان درست کنید، یا اینکه آن را با شلوار چینو بپوشید و سبکی اسمارت کژوال داشته باشید یا اینکه با جین بپوشید و از سبک کژوال پیروی کنید.

کفش دربی کفش آکسفورد
سیستم بند کفش آن باز است سیستم بند کفش آن بسته است
زبانه ادامه رویه است و زیر کوارترها قرار دارد زبانه تکه‌ای جداگانه است و زیر رویه دوخته شده است
کوارترها روی رویه دوخته شده‌اند کوارترها زیر رویه دوخته شده‌اند
فضای کلی کفش بازتر است فضای کلی کفش کیپ‌تر است
کژوال‌تر است رسمی‌تر است

 


حتما بخوانید: همه نکات درباره کفش آکسفورد؛ این کفش همیشه جذاب

چند نوع کفش دربی داریم؟

دربی‌ها انواع مختلفی دارند که برخی از آنها عبارت‌اند از:

۱. دربی ساده

کفش دربی - دربی ساده

این مدل از یک رویه و دو کوارتر تشکیل شده است و هیچ طرح یا تزئینی روی آن ندارد. نه برشی روی آن می‌بینید، نه کلاهک پنجه دارد و نه سرپاشنه دارد. در بین کفش‌های دربی از همه رسمی‌تر است و معمولا در رنگ مشکی موجود است. هم نوع چرم دارد و هم نوع جیر.

۲. دربی با کلاهک پنجه

 

کفش دربی - دربی با کلاهک پنجه

این مدل در قسمت پنجه یک به‌اصطلاح «کلاهک» دارد که ممکن است بروگ (بروژ) داشته باشد یا کاملا ساده باشد. بروگ همان سوراخ‌های تزئینی روی کفش هستند که با طرح‌های مشخص در کنار هم قرار گرفته‌اند. با اینکه بیشتر مواقع در کفش دربی این بروگ‌ها به لبه‌های کلاهک محدود می‌شوند، گاهی هم پیش می‌آید که کل کلاهک طرح‌دار باشد. در برخی از کفش‌های دربی، کلاهک پنجه می‌تواند رنگی متفاوت از خود کفش داشته باشد. مدل‌های کلاهک‌دار ممکن است سرپاشنه داشته باشند یا نداشته باشند.

این مدل دربی از دربی ساده کمی رسمی‌تر است.

۳. دربی وینگ‌تیپ یا بروگ

کفش دربی - دربی وینگ تیپ

این نوع دربی کلاهک پنجه دارد و برش لبه آن به‌صورت W، M یا U است که تا هر دو طرف کفش امتداد یافته‌اند، طوری که شبیه نوک بال پرنده دیده می‌شوند. البته ممکن است این بال‌ها را نداشته باشند. برخی از مدل‌های آن سرپاشنه دارند. این مدل دربی از همه غیررسمی‌تر است و از انواع مختلف چرم تهیه می‌شود. کاملا کاربردی است و با هر تیپی می‌توانید آنها را بپوشید.

۴. وایت باک

کفش دربی - دربی وایت باک

این مدل کفش به‌خاطر سیستم بند کفش آن دربی به حساب می‌آید؛ اما در اصل خودش یک مدل با هویت مشخص است و مطلب جداگانه‌ای می‌طلبد. با این حال چون از نوع دربی‌هاست، اینجا درباره آن صحبت می‌کنیم. این مدل دربی را در اصل از پوست باکسین (نوعی گوزن سفید) تهیه می‌کردند و به همین دلیل آنها را وایت باک نامیده‌اند. امروزه آنها را از جیر سفید تهیه می‌کنند و مانند دربی ساده هستند. به‌شکل سنتی فقط در رنگ سفید یافت می‌شوند.

۵. دربی آپرون تو

کفش دربی - آپرون تو

در کفش دربی آپرون تو (Apron Toe)، یک تکه اضافی از چرم دوخته‌شده مانند یک پیش‌بند رویه را می‌پوشاند. معمولا فقط قسمت فوقانی رویه را پوشانده است و تا پنجه کفش امتداد نمی‌یابد.

به‌جز این ۵ مدل، انواع دیگری دربی هم وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مدل نروژی و اسپکتیتور اشاره کرد؛ اما مدل‌های اصلی همین ۵ تا هستند.

آقایان چطور کفش دربی را ست کنند؟

این بخش برای آقایان است؛ بنابراین خانم‌ها می‌توانند از آن بگذرند.

کفش دربی با لباس‌های مجلسی رسمی

کفش دربی - کفش دربی با لباس‌های رسمی
دربی مشکی یا قهوه‌ای تیره چرم برای استایل رسمی بهتر است

کفش دربی به‌اندازه کفش آکسفورد رسمی نیست؛ اما نه آن‌طور که نتوانید آن را در مجالس رسمی بپوشید. همان طور که گفتیم، کفش دربی ساده رسمی‌ترین نوع دربی است، بنابراین برای مجالس باید این مدل را انتخاب کنید.

جنس آن را باید از نوع چرم صاف و کمی براق، تا حدی که با کت‌وشلوارتان تناسب داشته باشد انتخاب کنید. درباره رنگ آن، مسلما مشکی به سایر رنگ‌ها ترجیح دارد؛ اما اگر قهوه‌ای تیره هم داشتید خوب است. در ضمن کل کفش باید ظاهری باریک‌تر داشته باشد و زیره آن هم چرمی باشد.

کفش دربی برای موقعیت‌های کژوال

کفش دربی - برای موقعیت‌های کژوال
کفش دربی با شلوار چینو برای موقعیت‌های کژوال مناسب است

کفش‌های دربی برای داشتن ظاهری کژوال هم مناسب هستند. برای این کار، مدلی از آن را انتخاب کنید که کمی راحت‌تر است و ظاهری رسمی ندارد. دربی‌های جیر با رنگ‌های روشن‌تر و طرح‌های بروگ برای این سبک خوب‌اند. می‌توانید آنها را با شلوار جین یا چینو بپوشید. این کفش‌ها ظاهری کژوال به شما می‌دهند؛ اما همچنان شیک به نظر خواهید رسید.

کفش دربی مشکی؛ راحت‌ترین و کاربردی‌ترین انتخاب

از بین کل رنگ‌های دربی، مشکی و قهوه‌ای جایگاه ویژه‌ای دارند و جداگانه آنها را بررسی خواهیم کرد. دربی‌های مشکی واقعا کاربردی هستند و می‌توانید آنها را در اداره، رستوران و هر جای دیگری بپوشید. از نوع کلاسیک و براق آن می‌توانید برای موقعیت‌های رسمی‌تر استفاده کنید و نوع طرح‌دار آن را می‌توانید برای هر موقعیت دیگری متناسب با لباس‌هایتان بپوشید. دربی مشکی می‌تواند از چرم براق، چرم مات ساده یا حتی جیر باشد. ست‌کردن هر لباسی با این کفش‌ها ساده است.

کفش دربی قهوه‌ای؛ مناسب برای موقعیت‌های مختلف

کفش دربی - کفش دربی قهوه‌ای

اگر از رنگ قهوه‌ای خوشتان می‌آید باید در نظر داشته باشید که کجا و چه زمانی قصد دارید آنها را بپوشید. برای محل کار و محیط‌های رسمی، دربی‌های چرم قهوه‌ای تیره با طرح ساده مناسب هستند. در موقعیت‌های کژوال چرم قهوه‌ای روشن یا جیر قهوه‌ای روشن بهترند. برای این موقعیت‌ها می‌توانید از دربی‌هایی که دوخت‌های تزئینی دارند هم استفاده کنید.

کفش دربی چرم؛ کلاسیک و زیبا

از منظری دیگر، باید جنس کفش را برای موقعیت‌های مختلف انتخاب کنید. دربی چرم محبوب‌ترین نوع دربی است و آقایان به آن علاقه زیادی دارند. اول اینکه این کفش‌ها حالت سنتی براق دارند و برای طیف وسیعی از لباس‌ها و موقعیت‌ها ایدئال‌اند. بنابراین چه در رستوران، چه در اداره یا حتی بیرون‌رفتن با دوستان می‌توانید آنها را بپوشید. فقط یادتان باشد اگر می‌خواهید تمرکز روی لباس‌هایتان باشد، از چرم مشکی یا قهوه‌ای کلاسیک استفاده کنید و اگر می‌خواهید پاهایتان بیشتر درمعرض دید باشند، طرح‌ها و رنگ‌های چشمگیرتر مانند دربی دو رنگ یا دربی بروگ را انتخاب کنید.

انواع کفش رسمی مردانه

کفش دربی جیر؛ برای داشتن ظاهری امروزی‌تر

کفش دربی - کفش دربی جیر
کفش دربی جیر ظاهری امروزی‌تر به شما می‌دهد

دربی‌های چرمی، کلاسیک و همیشه‌مد هستند؛ اما دربی‌های جیر حس امروزی‌بودن و راحتی بیشتر ارائه می‌دهند. بنابراین گزینه‌هایی عالی برای موقعیت‌های کژوال و نیمه‌رسمی هستند. دربی‌های جیر در رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای، آبی‌سرمه‌ای و حتی سفید وجود دارند.

دربی بروگ؛ برای ظاهر کژوال و اسمارت کژوال

کفش دربی - ظاهر کژوال و اسمارت کژوال
کفش دربی بروگ ظاهری کژوال و اسمارت کژوال به شما می‌دهد

این دربی‌ها همان طور که گفتیم سوراخ‌هایی تزئینی دارند. ظاهر این دربی‌ها چشمگیر است و از همه انواع دربی غیررسمی‌تر هستند. برای آقایان شیک‌پوشی که به‌دنبال کفشی برای ست‌کردن با لباس‌های کژوال یا اسمارت کژوال هستند، بروگ بهترین گزینه است. اگر می‌خواهید ظاهری کژوال داشته باشید، بهتر است شلوار جین یا چینو بپوشید. شلوار چینو یا جین ساده تیره‌رنگ هم ظاهری اسمارت کژوال برایتان به ارمغان می‌آورند.

بوت‌های دربی؛ برای فصل‌های سرد

دربی‌ها به‌صورت بوت هم موجود هستند. اگر به‌دنبال کفشی کاربردی برای فصل سرما هستید که شیک هم باشد، بوت‌های دربی عالی‌اند. این بوت‌ها دقیقا شبیه دربی هستند، با این تفاوت که مانند بوت، مچ بلندتری دارند.

خانم‌ها چطور کفش دربی را ست کنند؟

کفش دربی به‌طور کلی ظاهری مردانه دارد؛ اما مدل‌های زنانه آن هم بسیار محبوب‌اند. برای ست‌کردن این کفش زیبا از این روش‌ها استفاده کنید:

کفش دربی مشکی با پیراهن یا مانتوی آبی روشن

اگر این استایل را با یک شلوار جین تنگ مشکی تکمیل کنید، برای محیط‌های کژوال اداری مناسب است. به‌عنوان انتخابی دیگر، می‌توانید پیراهن جین آبی روشن را با یک مانتوی تیره روی آن بپوشید و شلوار و کفش دربی را مشکی انتخاب کنید.

کفش دربی مشکی با مانتوی بژ

کفش دربی - مانتو روشن با کفش دربی مشکی

یک تی‌شرت مشکی با مانتوی روشن (مثلا بژ) روی آن، با شلوار جین تیره و کفش دربی مشکی عالی می‌شود. می‌توانید یک کیف روی شانه‌ای یا دستی چرم مشکی هم انتخاب کنید تا این ترکیب را تکمیل کند.

کفش دربی چرم مشکی با مانتوی مشکی و پیراهن جین روشن

کفش دربی - کفش دربی برای خانم‌ها

یک پیراهن جین آبی روشن را با یک مانتوی مشکی روی آن بپوشید و با شلوار جین تنگ مشکی و کفش‌های دربی چرم مشکی ست کنید. یک کیف مشکی روی شانه هم ظاهر شیک‌تان را تکمیل خواهد کرد.

کفش دربی جیر با مانتوی بلیزر صورتی و شلوار جین آبی

این ترکیب حالت کژوال دارد و بسیار جذاب است. همه رنگ‌ها در آن روشن هستند؛ بنابراین برای ایجاد کنتراستی زیبا، یک بلوز مشکی زیر مانتوی بلیزر صورتی‌تان بپوشید. ترجیحا از صورتی کم‌رنگ استفاده کنید که با شلوار جین آبی روشن جور در بیاید. یک جفت کفش دربی جیر به‌رنگ خاکستری روشن هم می‌تواند در کنار سایر لباس‌های رنگ روشنی که پوشیده‌اید، با بلوز مشکی زیر آن ترکیبی جذاب ایجاد کند.

دربی مشکی با مانتوی کتی و شلوار کاف‌دار

کفش دربی - کت مشکی با دربی مشکی

یک مانتو کتی مشکی یا خاکستری تیره بپوشید و با شلوار جین آبی ست کنید. می‌توانید روسری‌تان را از طرح خاکستری سفید انتخاب کنید و با یک کفش دربی مشکی این ظاهر شیک را تکمیل کنید.

کفش دربی چرم با مانتو کتی سفید و شلوار جین کاف‌دار

این استایل کژوال اداری است و برای محیط کار خوب است؛ اما می‌توانید برای بیرون‌رفتن هم از آن استفاده کنید. یک بلوز مشکی بپوشید، یک مانتو کتی سفید یا رنگ روشن خنثا روی آن بپوشید و با یک شلوار جین مشکی تنگ ست کنید. یک جفت کفش دربی مشکی چرم ظاهرتان را تکمیل خواهد کرد.

ژاکت بافتنی خاکستری با کت مشکی

یک کت مشکی پشمی را روی یک ژاکت بافتنی خاکستری با یقه اسکی شل بپوشید و با شلوار جین تنگ آبی ست کنید. یک جفت کفش دربی چرمی مشکی ظاهرتان را تکمیل خواهد کرد.

کفش دربی زنانه را ببینید

جمع‌بندی

بسیاری از افراد حتی اگر دانش خاصی درباره ست‌کردن کفش با لباس نداشته باشند، در نگاه اول می‌توانند تشخیص دهند آیا کفشی که پوشیده‌اند با لباس‌هایشان یا با موقعیتی که در آن هستند تناسب دارد یا نه. با این حال در بسیاری از مواقع انتخاب یک کفش مناسب که با لباس‌ها و موقعیت‌های مختلف جور در بیاید دشوار است. کفش‌های دربی کفش‌هایی بسیار راحت هستند و ظاهر شیکی دارند؛ به‌طوری که می‌توان هم در موقعیت‌های رسمی روی آنها حساب کرد و هم در موقعیت‌های کژوال به کمکمان می‌آیند. انواع و رنگ‌های مختلفی دارد و می‌توان با قیمتی مقرون‌به‌صرفه آنها را تهیه کرد و برای چند موقعیت از آنها استفاده کرد.

شما کدام عامل را در انتخاب کفش مدنظر قرار می‌دهید؟ راحت و باکیفیت اما گران باشد یا ارزان باشد که زود به زود عوضش کنید؟ هر رویکرد را ترجیح می‌دهید، لطفا از دلایل‌تان برایمان بنویسید.


در ادامه بخوانید: ست کردن کفش آکسفورد برای خانم‌ها و آقایان
منبع gentlemansgazette fmag
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.