اصول مهم مراقبت از پوست چرب؛ یک روتین ساده چهار مرحله‌ای

مراقبت از پوست چرب به‌معنای انجام کارهایی است که چربی پوست را متعادل کند، براق‌بودن بیش‌ازحد پوست را کاهش دهد و در نهایت از جوش و آکنه جلوگیری کند. در این مطلب می‌خواهیم درباره روتین پوست چرب و محصولات مناسب برای این کار صحبت کنیم.

مزایا و معایب پوست چرب

خیلی‌ها می‌گویند پوست چرب مشکلات فراوانی دارد؛ اما ما می‌گوییم داشتنِ پوست چرب مزیت است. پوست چرب دیرتر چروک می‌شود، خطوط ریز آن راحت‌تر برطرف می‌شوند، کمتر پوسته‌ریزی می‌کند و اگر به آن رسیدگی کنید، همیشه باطراوت به نظر می‌آید. با این حال، قبول داریم که مشکلاتی هم دارد؛ مثلا بیشتر از سایر پوست‌ها مستعد جوش و آکنه است و اگر از آن مراقبت نکنید، براق نشان می‌دهد که مخصوصا برای عکس‌انداختن جالب نخواهد بود.

مراحل مراقبت از پوست چرب

با همه آنچه گفتیم، جای نگرانی نیست. یک روتین ساده چهار مرحله‌ای برای صبح و عصر به شما کمک می‌کند پوستتان را سالم و شفاف نگه دارید.

مرحله اول: هر روز صبح و عصر پوستتان را پاک‌سازی کنید

مراقبت از پوست چرب - پاک‌سازی پوست

مهم‌ترین مرحله در هر روتین مراقبت از پوست، پاک‌سازی آن است.

پوست‌های چرب تحمل بیشتری برای پاک‌سازی دارند. افراد دارای پوست‌های خشک و نرمال، حتی اگر صبح و شب صورتشان را فقط با آب بشویند کافی است؛ اما شما که پوست چرب دارید باید حتما صورتتان را پاک‌سازی کنید.

شاید فکر کنید وقتی شب صورتمان را پاک‌سازی می‌کنیم، چه نیازی هست که صبح‌ها هم این کار را انجام دهیم؟ واقعیت این است که پوست در طول شب سلول‌های پوست را می‌ریزد و چربی تولید می‌کند.

به همین دلیل شست‌وشو با یک پاک‌کننده لایه‌بردار مناسب هم در صبح و هم در عصر (ساعات پایانی روز یا اوایل شب) ضروری است. برای مثال می‌توانید از پاک‌کننده حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنید. این پاک‌کننده چربی اضافی و پوست مرده را برطرف می‌کند و اجازه نمی‌دهد در منافذ پوست تجمع کنند.

جدیدترین کرم‌های لایه‌بردار

مرحله دوم: از تونر استفاده کنید

مراقبت از پوست چرب - استفاده از تونر

وقتی پوستتان از هر گونه آرایش، چربی و آلودگی پاک شد، از یک تونر لایه‌بردار که حاوی یکی از سه گزینه زیر باشد استفاده کنید:

  • اسید سالیسیلیک؛
  • یا اسید گلیکولیک؛
  • یا اسید لاکتیک.

تونرها pH پوست را تنظیم می‌کنند و با نفوذ به لایه‌های پایین‌تر منافذ پوست را از میکروب و آلودگی پاک می‌کنند.

انواع تونر صورت

مرحله سوم: محصولات درمانی را اعمال کنید

مراقبت از پوست چرب - اعمال رتینول

در این مرحله باید از محصولات درمانی استفاده کنید. این محصولات بسته به مشکلات پوستی شما، ممکن است داروهایی بدون نسخه باشند یا پزشک آنها را تجویز کرده باشد. برای مثال، اگر پوستتان مستعد آکنه است و پزشک برایتان بنزوئیل پراکساید یا گوگرد تجویز کرده است، در نوبت روز این محصول را استفاده کنید.

اگر از محصول حاوی رتینول تجویزی یا بدون نسخه استفاده می‌کنید، آن را برای نوبت شب روتین پوستتان بگذارید. رتینول برای تمیز نگه‌داشتن منافذ و درخشندگی پوست مفید است.

کرم شب حاوی رتینول، لوسیون گوگرد و سرم رتینول برخی از محصولات درمانی برای پوست چرب هستند. هر کدام را طبق دستور در نوبت روز یا شب استفاده کنید.

پرفرو‌ش‌ترین کرم‌های شب

مرحله چهارم: از مرطوب‌کننده استفاده کنید

مراقبت از پوست چرب - مرطوب‌کننده سبک با بافت نازک

برخی باورهای نادرست وجود دارد که می‌گویند افراد دارای پوست چرب نباید از مرطوب‌کننده استفاده کنند یا اینکه نیازی به مرطوب‌کننده ندارند. این کاملا اشتباه است.

هر نوع پوستی که داشته باشید، همواره در معرض آلودگی، پرتوهای فرابنفش و میکروب‌هاست. حتی پاک‌سازی بیش‌ازحد پوست که اتفاقا پوست‌های چرب بیشتر از سایر پوست‌ها آن را انجام می‌دهند، می‌تواند رطوبت پوست را از بین ببرد. همه این عوامل به سد رطوبتی پوست آسیب می‌رسانند و باعث ازبین‌رفتن رطوبت و افزایش تولید چربی می‌شوند. در نتیجه، پوست شما از حالت تعادل خارج می‌شود و چربی زیاد روی آن باعث براق‌شدنش می‌شود.

بنابراین همه انواع پوست به مرطوب‌کننده نیاز دارند؛ فقط پوست‌های چرب نمی‌توانند هر مرطوب‌کننده‌ای را استفاده کنند.

مرطوب‌کننده مخصوص پوست چرب باید سه ویژگی مهم زیر را داشته باشد:

  • سبک باشد؛
  • فاقد چربی باشد؛
  • بر پایه آب ساخته شده باشد.

برای مثال، مرطوب‌کننده‌هایی که حاوی اسید هیالورونیک و آلوئه‌ورا هستند به هیدراته‌ماندن پوست چرب کمک می‌کنند. البته فراموش نکنید که نوع مات آنها را تهیه کنید.

انواع مرطوب‌کننده پوست چرب

قوانین مراقبت از پوست چرب

در این بخش می‌خواهیم به نکات مهمی که برای مراقبت از پوست چرب باید به آنها توجه کنید اشاره کنیم.

۱. از محصولاتی که برای پوست چرب فرموله شده‌اند استفاده کنید

مراقبت از پوست چرب - محصولات فرموله‌شده برای پوست چرب مناسب شماست
محصولی که استفاده می‌کنید باید مخصوص پوست چرب باشد

شاید به نظرتان بدیهی بیاید، اما افراد زیادی هستند که محصولاتی را مخصوصا با توصیه دیگران می‌خرند، بدون اینکه توجه کنند مناسب پوست آنها هست یا نه.

محصولاتی که برای پوست خشک هستند، برای پوست چرب جواب نمی‌دهند. برای مثال، شما با پوست چرب باید از مرطوب‌کننده لوسیونیِ سبک استفاده کنید که بر پایه آب است و بافت نازکی دارد، اما دوستتان که پوستی خشک دارد باید از کرم سنگین با بافتی ضخیم برای مرطوب‌کردن پوستش استفاده کند. دوستتان می‌تواند محصولات براق هم بخرد؛ اما شما باید محصولاتی را بخرید که روی آنها کلمه «مات یا Matt» نوشته شده است.

پرفروش‌ترین لوسیون‌های پوست

۲. هنگام استفاده از محصولات مراقبت پوست، دست‌هایتان را تمیز کنید

مراقبت از پوست چرب - دست‌ها را بشویید

همان طور که احتمالا یادتان نمی‌رود قبل از غذا دست‌هایتان را بشویید، در هنگام استفاده از محصولات مراقبت از پوست هم باید با دست‌هایی تمیز کار کنید. این کار از انتقال هر نوع آلودگی یا چربی به پوست جلوگیری می‌کند.

۳. صورتتان را هر بار لازم است تمیز کنید

مراقبت از پوست چرب - میسلار واتر برای تمیزکردن صورت
هر وقت در طول روز لازم است از میسلار واتر برای تمیزکردن صورت استفاده کنید.

درست است که روتین مراقبت از پوست دو نوبت در روز است، اما هر وقت عرق می‌کنید هم باید این کار را انجام دهید. مخصوصا بعد از ورزش این کار ضروری است. یک پاک‌کننده میسلار واتر فرموله‌شده برای پوست چرب، هم پاک‌کننده و هم مات‌کننده است. اگر نمی‌دانید میسلار واتر چیست، یک پاک‌کننده بدون نیاز به آب‌کشی است که صورتتان را از چربی، آرایش و آلودگی پاک می‌کند. کافی است یک پد پنبه‌ای بردارید و به میسلار واتر آغشته کنید، سپس روی صورتتان بمالید.

 

انواع میسلارواتر اینجاست


حتما بخوانید: میسلار واتر چیست و چه کاربردهایی برای مراقبت از پوستتان دارد؟

۴. هفته‌ای یک یا دو بار لایه‌برداری کنید

مراقبت از پوست چرب - لایه‌برداری کنید
لایه‌بردارها کمی زبر و خشن هستند، طبق دستور از آنها استفاده کنید

لایه‌برداری برای انواع پوست مخصوصا پوست چرب مفید است. سلول‌های مرده پوست به‌راحتی روی سطح پوست جمع می‌شوند و پوستتان را کدر می‌کنند. یک اسکراب لایه‌بردار صورت را به روتین مراقبت از پوستتان اضافه کنید. البته تعداد دفعات لایه‌برداری بستگی به خودتان دارد، برخی افراد می‌توانند هر روز این کار را انجام دهند، در حالی‌که برخی دیگر می‌توانند فقط یک یا دو بار در هفته لایه‌برداری کنند. به واکنش پوستتان نسبت به لایه‌بردار توجه کنید. اگر نگرانتان می‌کند، با پزشک مشورت کنید یا اینکه فقط هفته‌ای یک‌بار انجامش دهید. اسکراب‌ها چربی و آلودگی را از بین می‌برند و پوست کدر را شفاف می‌کنند. با استفاده مداوم در طول زمان، پوستتان نرم می‌شود و منافذ پوست سفت‌تر می‌شوند، به‌طوری‌که کمتر قابل‌مشاهده خواهند بود.

در انتخاب نوع درست لایه‌بردار دقت کنید و طبق دستور آن را به صورتتان بزنید.

پرفروش‌ترین اسکراب‌های لایه‌بردار

۵. محافظت دربرابر آفتاب را فراموش نکنید

مراقبت از پوست چرب - ضدآفتاب
ضدآفتاب برای جلوگیری از پرتوهای فرابنفش مضر خورشید لازم است.

اگر پوستی چرب دارید، حتما از کرم ضدآفتاب بدون چربی استفاده کنید. همیشه ضدآفتاب را با خودتان همراه داشته باشید و هر دو ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید. آب و عرق هر دو ضدآفتاب را از بین می‌برند. بنابراین اگر زیاد عرق کرده‌اید یا شنا رفته‌اید، دوباره آن را تجدید کنید؛ حتی اگر هنوز دو ساعت نگذشته است. بهترین SPF برای ضدآفتاب ۳۰ و ۵۰ است.

تا جایی که امکان دارد در ساعت‌های میانی روز که خورشید بیشترین شدت تابش را دارد بیرون نروید. حتی با وجود ضدآفتاب همیشه از کلاه پهن، لباس‌های پوشیده و عینک آفتابی بزرگ در زیر نور خورشید استفاده کنید.

اگر پوستتان مستعد آکنه است، ضدآفتاب‌های حاوی دی‌اکسید تیتانیوم یا اکسید روی می‌توانند از بروز آکنه جلوگیری کنند.

ضدآفتاب‌های فاقد چربی را ببینید

۶. ماسک خاک رس را امتحان کنید

مراقبت از پوست چرب - ماسک خاک رس
ماسک خاک رس برای پوست چرب عالی است.

استفاده از ماسک صورت روشی عالی برای آرامش پوست در انتهای روز است. این ماسک می‌تواند تجمع ناخالصی و آلودگی‌ها را روی پوستتان از بین ببرد و ظاهر براق آن را مات کند. کافی است لایه‌ای یکنواخت از این ماسک را روی پوست خشک و تمیز بمالید، بگذارید به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی آن بماند و سپس با آب ولرم بشویید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، سه بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

انواع ماسک خاک رس

۷. ابزارهای آرایشی و قلم‌موهایتان را بشویید

مراقبت از پوست چرب - قلم‌موها را تمیز کنید
برس و قلم‌مو در صورت تمیزنشدن به‌راحتی آلودگی را به پوستتان منتقل می‌کنند.

البته این قانون برای همه انواع پوست است، با این حال پوست چرب بیشتر از بقیه مستعد جذب آلودگی‌هاست. تمام ابزارها و قلم‌موهای آرایشی را بعد از استفاده بشویید. روغن، آلودگی و مواد آرایشی خیلی راحت روی ابزارها جمع می‌شوند و اگر آنها را به همان شکل مجددا استفاده کنید، به پوستتان منتقل می‌شوند. برخلاف آنچه فکر می‌کنید این کار اصلا سخت نیست.

۸. کاغذ بلاتینگ یا جذب‌کننده چربی همیشه همراهتان باشد

مراقبت از پوست چرب - کاغذ بلاتینگ
کاغذهای بلاتینگ چربی صورت را جذب می‌کنند. در اواسط روز از آن برای گرفتن چربی اضافی پوست استفاده کنید.

این کاغذها برای جذب چربی هستند و با عنوان کاغذ بلاتینگ یا پد کنترل چربی فروخته می‌شوند. وقتی در اواسط روز صورتتان شروع به چرب‌شدن می‌کند، می‌توانید از این کاغذها استفاده کنید و صورتتان را از برق‌زدن نجات دهید. دستمال‌کاغذی برای این کار مناسب نیست؛ زیرا بافتی زبر دارد و پوستتان را اذیت می‌کند. همیشه از این کاغذها در کیفتان نگه دارید.

پد کنترل چربی پوست اینجاست

۹. پرایمر را فراموش نکنید

اگر پوست چرب دارید، حتما ذوب‌شدن آرایش را اواسط روز تجربه کرده‌اید. برای جلوگیری از این مشکل، قبل از آرایش‌کردن از پرایمر استفاده کنید. پرایمر مخصوص پوست چرب، روکشی کاملا مات ایجاد می‌کند. می‌توانید بعد از اتمام روتین مراقبت از پوستتان پرایمر را به‌صورت نقطه‌ای بمالید و با حرکات دایره‌ای ملایم روی تمام صورت پخش کنید. سپس آرایشتان را انجام دهید.

انواع پرایمر صورت

۱۰. مواد آرایشی را از نوع بدون چربی انتخاب کنید

مراقبت از پوست چرب - مواد آرایشی بدون چربی
روی مواد آرایشی فاقد چربی به کلمه‌های oil-free دقت کنید.

همه محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی را حتما از نوع بدون چربی یا oil-free انتخاب کنید. ضدآفتاب، مرطوب‌کننده، کرم‌پودر، کانسیلر، رژگونه و پرایمر همگی باید بدون چربی و از نوع مات باشند.

محصولات مراقبت از پوست فاقد چربی

۱۱. از محصولات حاوی الکل خودداری کنید

برخلاف آنچه فکر می‌کنید، محصولات حاوی الکل باعث افزایش ترشح چربی می‌شوند. محصولات مراقبت از پوست غلیظ یا چرب مانند کره کاکائو، شی باتر و وازلین هم برای شما مناسب نیستند.

جمع‌بندی

همه انواع پوست روتین مراقبتی جداگانه‌ای دارند. اگر پوستی چرب دارید، باید روتین مراقبت از پوست چرب را به کار ببرید. این بهترین راه برای کنترل چربی، براقیت پوست، کاهش جوش و جلوگیری از آکنه است.

مراقبت از پوست چرب چهار مرحله مهم دارد که شامل پاک‌سازی، استفاده از تونر، محصولات درمانی و مرطوب‌کننده مخصوص پوست چرب است که دو بار در روز، صبح و شب، باید انجام شوند. انتخاب محصولات مناسب، ضدآفتاب، استفاده از ماسک‌ها و کاغذ کنترل چربی و نیز شستن صورت بعد از ورزش می‌توانند پوستی سالم و شاداب برایتان به ارمغان آورند.

شاید انجام روتین مراقبت از پوست در ابتدا سخت به نظر برسد، اما وقتی عادت کنید دیگر نمی‌توانید آن را کنار بگذارید.

حالا برایمان بگویید شما چطور خودتان را به روتین پوستتان عادت داده‌اید؟ لطفا راز پایبندماندن به این کار را با ما و دوستانتان در دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: راهنمای کامل انجام روتین روزانه پوست؛ برای انواع پوست + جدول
منبع healthline lorealparisusa
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.