آیا استفاده از سشوار واقعا برای موهایمان ضرر دارد؟

موهایتان را چطور خشک می‌کنید؟ از آن دسته افرادی هستید که به استفاده از سشوار عادت دارند. به‌احتمال زیاد شنیده‌اید که سشوار چندان دوست موها نیست و برای آنها ضرر دارد. در این مقاله می‌خواهیم یک‌بار برای همیشه ببینیم که آیا استفاده از سشوار واقعا ضرر دارد یا خیر؟

استفاده از سشوار واقعا ضرر دارد و موها را خراب می‌کند؟

استفاده از سشوار واقعا ضرر دارد؟
ضرر سشوار برای موها

از همین ابتدای کار به شما می‌گوییم که دستگاه‌های مدل‌دادن به مو مانند فِرکننده‌ها، اتوهای مو و البته سشوار سلامت مو را تهدید می‌کنند. وقتی که موها در معرض حرارت قرار می‌گیرد، حفره‌های کوچکی روی بافت محافظ بیرونی‌شان ایجاد می‌شود. به این لایه محافظ بیرونی کوتیکول می‌گویند.

اگر کوتیکول‌ها در معرض حرارت مستقیم باشند، آسیب‌های جدی می‌بینند. برای همین است که حرارت زیاد سشوار چیز خوبی نیست. کوتیکول‌ها که آسیب ببینند، پروتئین‌ها و لیپیدهای مو هم خراب می‌شوند و بعد موهایتان وارد مرحله شکنندگی و آسیب‌پذیرشدن می‌شود.

پس چه باید کرد؟ دور سشوار را خطی قرمز و پررنگ بکشیم؟ نه اوضاع آن‌قدرها هم تاریک و سیاه نیست؛ به‌شرطی که قبل از استفاده از سشوار، سطح موها را با نرم‌کننده‌ها بپوشانید و بعد از سشوار با درجه حرارتی ملایم استفاده کنید.

بیشتر سشوارها دارای درجات تنظیم حرارت و باد هستند. سعی کنید که این دو گزینه را تحت‌کنترل داشته باشید و از گذاشتن سشوار روی بالاترین درجه حرارت به‌طور جدی خودداری کنید. حرارت زیاد برای موها خوب نیست. بنابراین، سشوارکردن برای موها ضرر دارد و اگر اصول کار را رعایت نکنیم، امکان دارد که موهایمان آسیب‌های جدی ببینند. در ادامه توضیحات بیشتری درباره محافظت از موها خواهید خواند.

بهترین روش برای استفاده از سشوار چیست؟

استفاده از سشوار واقعا ضرر دارد؟
ضرر سشوار برای موها

حالا دیگر مطمئن هستیم که سشوار با درجه حرارت بالا برای سلامت موها مناسب نیست. اما چه کنیم که در استفاده از این وسیله موها آسیب نبینند. واقعیت این است که راه‌هایی وجود دارد که به ما کمک می‌کنند، موها را خشک کنیم و مدل بدهیم اما آسیب کمتری هم به آنها وارد کنیم.

یکی از روش‌ها این است که بگذاریم، موها به حالت نیمه‌خیس دربیایند و بعد به سراغ سشوار برویم. بهتر است که بخش بزرگی از رطوبت موها از بین برود و بعد سشوار را روشن کنیم. آب موها را می‌گیریم و بعد آنها را در معرض حرارت متعادل قرار می‌دهیم. این کار هم آسیب‌دیدن موها را کاهش می‌دهد و هم باعث می‌شود که موها بهتر و راحت‌تر حالت بگیرند.

نکته دیگری که باید در هنگام سشوارکردن موها رعایت کنیم، حفظ فاصله سشوار با موهاست. موها را به سشوار نچسبانید و نگذارید که تماسِ به‌شدت نزدیکی میانشان شکل بگیرد. بهتر است که فاصله سشوار تا موها دست‌کم ۱۵ سانتی‌متر باشد.

در هنگام استفاده از سشوار، آن را به‌طور ثابت روی یک نقطه متمرکز نکنید و سعی کنید که وسیله را مدام حرکت بدهید و بچرخانید تا موها آسیب نبینند. در آرایشگاه‌ها برای حالت‌دادن به موها معمولا سشوار را به رشته‌های مو می‌چسبانند و آنها را به‌شدت می‌کِشند. این کار خوبی نیست و اگر به عادت معمولتان برای مدل‌دادن به موها بدل شود، موهای سرتان در وضعیت ناخوشایندی قرار خواهند گرفت.

نکته کنکوری

یادتان باشد، بعد از اینکه موها را خشک کردید و آبشان را گرفتید از یک شانه برای بازکردن گره‌ها استفاده کنید. البته خیلی آرام و باحوصله موها را شانه کنید چون اگر خشن باشید و عجله کنید، موهای خیسی که شانه می‌شوند، بسیار آسیب می‌بینند و ریزش مو هم اتفاق می‌افتد. موهای مرطوب آسیب‌پذیرتر از موهای معمولی هستند.

قبل از سشوار از چه محصولی استفاده کنید؟

اسپری‌هایی در بازار هست که قبل از سشوار کاربرد دارند و وظیفه‌شان این است که گره‌های مو را باز کنند. این اسپری‌ها حالت نرم‌کننده دارند و به بازشدن گره‌های مو کمک زیادی می‌کنند. ماسک‌ها، کرم‌ها و مواد دیگری هم وجود دارند که مخصوص سشوارکشیدن و استفاده از اتوهای مو هستند. قبل از اینکه حرارتی به موها داده شود، استفاده از چنین محصولاتی خالی از لطف نیست.

پرفروش‌ترین اسپری‌های محافظ حرارتی مو را ببینید


حتما بخوانید: نشانه‌هایی که می‌گویند به شامپوی ضدشوره نیاز دارید

چطور از زمان نیاز به استفاده از سشوار کم کنیم؟

ضرر سشوار برای موها
ضرر حرارت برای موها

موهایتان خیلی بلند است و باید زمان زیادی را صرف سشوارکشیدن کنید؟ اگر این‌طور است، باید راهکارهایی در نظر داشته باشید که موهایتان کمتر در معرض حرارت مستقیم قرار بگیرد و آسیب نبیند.

در چنین وضعیتی باید از سشوارهایی کمک بگیرید که توان بالایی دارند و قدرت بادشان زیاد است. سشوارهای یونیزه هم برای کسانی مناسب‌اند که موهای پر و بلندی دارند. حتما می‌پرسید که این سشوارها چه ویژگی‌هایی دارند. سشوارهای یونیزه یون منفی تولید و یون‌های مثبت سطح موها را خنثی می‌کنند. همین باعث می‌شود که موها وِزوِزی نشوند.

ضرر سشوار برای موها
حرارت و آسیب موها

این سشوارها سرعت خشک‌شدن موها را بالا می‌برند چون وقتی که بار منفی به قطرات آب روی موها برخورد می‌کند، آنها را می‌شکند و باعث می‌شود که کوچکتر و زودتر به بخار تبدیل شوند. کم‌شدن زمان نیاز به استفاده از سشوار هم از دستاوردهای مهم سشوارهای یونیزه است. هرچقدر حرارت کمتری با موها در تماس باشد، آسیب کمتری هم به‌وجود خواهد آمد.

البته فراموش نکنید که هر سشواری می‌تواند به موها آسیب بزند. یعنی حتی اگر فناوری‌هایی مانند یونیزه‌شدن هم در کار باشد، باز هم اگر موها را نزدیک سشوار بگیرید و حرارت زیادی به آنها بدهید، وضعیت خوبی در انتظارتان نخواهد بود.

سعی کنید که هر روز از سشوار استفاده نکنید. اگر به‌طور روزانه موهایتان را می‌شویید، نباید هر روز آنها را با سشوار خشک کنید. این کار به سلامت موها آسیبی جدی وارد می‌کند. شاید وسوسه شوید که همیشه بعد از خروج از حمام، موها را سشوار بکشید و حالت بدهید اما بدانید که اگر چنین نکنید، موهایتان قدردان شما خواهند بود و سالم‌تر می‌مانند.

در آخر

بخش مهمی از زیبایی و جذابیت هر چهره‌ای در گروی موهاست. زمانی که موها سالم، درخشان و زیبا هستند، چهره جذاب‌تر می‌شود. این را نمی‌توان کتمان کرد. برای داشتن چنین موهایی فقط ژن‌های خوب کافی نیست. نیاز به رسیدگی به موها وجود دارد. برای مثال، استفاده اندک و درست از سشوار از راه‌هایی است که می‌تواند به سلامت و زیبایی موها کمک کند.

بار دیگر نکات این مقاله را مرور کنید و نگذارید که موهایتان به‌سادگی از بین بروند و طراوتشان را از دست بدهند. شما چقدر از سشوار استفاده می‌کنید؟ تجربه‌ای از آسیب سشوار به موها دارید؟ از چه محصولاتی قبل از سشوارکردن یا اتوی مو استفاده می‌کنید؟ تکنیک خاصی بلد هستید؟


در ادامه بخوانید: بهترین روغن‌های طبیعی برای مراقبت از موهای فر
منبع wellandgood.com tribecasalon.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
2 دیدگاه
  1. سارا می‌گوید

    چه نکات کلیدی اشاره کردید مرسی

    1. فائزه حاجی‌آبادی می‌گوید

      ممنون از توجه شما سارا جان.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.