نشانه‌هایی که می‌گویند به شامپوی ضدشوره نیاز دارید

برای بسیاری از ما دیدن پوسته‌های ریز سفیدرنگی که روی سر و شانه‌ها یا لابه‌لای موهای خودمان یا دیگران ریخته است آزاردهنده است. این پوسته‌ها همان شوره سر هستند که در این مطلب می‌خواهیم درباره آن و نشانه‌هایی صحبت کنیم که می‌گویند به شامپو ضدشوره نیاز داریم.

شوره سر چیست؟

شوره سر یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات مربوط به مو و پوست سر است که به‌صورت پوسته‌های سفیدرنگ ریز در لابه‌لای موها دیده می‌شود. مخصوصا اگر لباس تیره بپوشید، حتی با کوچک‌ترین تماس دست یا تکان موهایتان خواهید دید که روی شانه‌هایتان پر از ذرات سفیدرنگ است.

چرا سرمان شوره می‌زند؟

شامپوی ضدشوره - دلایل ایجاد شوره سر

دلیل ایجاد شوره سر میکروبی است که به‌شکل طبیعی در پوست سر وجود دارد و به آن مالاسزیا گلوبوسا (Malassezia globosa) گفته می‌شود. این میکروب چربی‌های پوست سر را به موادی تجزیه می‌کند که توانایی تحریک پوست سر را دارند.

این میکروب روی پوست سر همه ما هست، اما فقط در ۵۰ درصد از افراد به مشکل تبدیل می‌شود.

شاید شما هم فکر کنید که پوسته سر تنها نشانه شوره سر است. این‌طور نیست، شوره سر یک‌سری علائم اصلی دارد که ممکن است قبل از پوسته‌پوسته شدن ظاهر شوند.

مطالعات نشان می‌دهد احتمال وقوع شوره سر در برخی دوره‌ها یا زمان‌های خاص بسیار بیشتر است. برای مثال تغییرات هورمونی در نوجوانی می‌تواند احتمال شوره سر را افزایش دهد. همچنین زمانی که استرس شدید دارید، احتمال پیدایش شوره سر بیشتر است.

سایر عوامل خارجی ازجمله گرما، عرق و آلودگی هم می‌توانند در ایجاد یا تشدید شوره سر نقش داشته باشند.

از نظر مناطق جغرافیایی، تحقیقات نشان داده است در مناطقی که سطح انتشار دی‌اکسید کربن بسیار بالاست، افراد بیشتری نگران شوره سر هستند و بیشتر این عبارت را در گوگل جستجو می‌کنند.


حتما بخوانید: همه‌چیز درباره موس صورت

نشانه‌هایی که می‌گویند شوره سر دارید

شوره سر یک‌سری نشانه‌های آشکار و یک‌سری نشانه‌هایی دارد که قبل از آغاز تشکیل پوسته‌ها، ایجاد می‌شوند و به شما می‌گویند شوره سر به‌زودی برایتان مشکل‌ساز می‌شود. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

خارش پوست سر

شامپوی ضدشوره - خارش پوست سر
خارش پوست سر یکی از اولین نشانه‌های شوره است

 

خارش شایع‌ترین نشانه‌ای است که قبل از پوسته‌پوسته‌شدن ایجاد می‌شود. احساس خارش زمانی اتفاق می‌افتد که گیرنده‌های سطح پوست سر، به‌دلیل وجود برخی محرک‌ها، تحریک می‌شوند.

اعصاب ما سیگنالی را از طریق نخاع به مغز ارسال می‌کنند و مغز به ما فرمان می‌دهد که سرمان را بخارانیم. این به‌دلیل تحریک ناشی از میکروب مالاسزیا است. بنابراین خارش سر نشانه خوبی است که به ما می‌فهماند ممکن است شوره سر آغاز شود.

بنابراین اگر نشانه آشکاری از شوره سر (از جمله پوسته‌ریزی) ندارید، دلیل نمی‌شود که به‌زودی به آن مبتلا نشوید.

نکته: این‌طور نیست که همیشه خارش به‌دلیل شوره سر باشد، گاهی ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

خشکی یا قرمزی پوست سر

شامپوی ضدشوره - تکه‌های خشک و قرمزی پوست سر
شوره سر ابتدا خودش را با قرمزی پوست سر و تکه‌های خشک نشان می‌دهد

اگر پوست سرتان خشک و قرمز شده است، یا شوره سر دارید یا این اولین نشانه‌های آن قبل از آغاز مشکل است. خشکی و قرمزی پوست سر نشانه‌هایی هستند که می‌گویند پوست سر شما از حالت تعادل خارج شده است یا تحت فشار قرار دارد. معمولا خشکی و قرمزی با خارش هم همراه است و در نهایت به پوسته‌پوسته‌شدن شوره می‌شود.

پوسته‌پوسته شدن

شامپوی ضدشوره - پوسته‌های ریز و سفید رنگ
بارزترین نشانه شوره سر پوسته‌پوسته‌های ریز روی شانه‌ها مخصوصا روی لباس تیره است

 

این یکی از نشانه‌های آشکار شوره سر و مرحله نهایی آن است. قسمتی از موهایتان را جدا کنید و کنار بزنید تا پوست سر را ببینید. حتی نیازی به دقت هم ندارید، پوسته‌پوسته‌های شوره خیلی راحت دیده می‌شوند. گاهی اوقات این پوسته‌ها نزدیک ریشه مو گیر می‌کنند و به سر می‌چسبند، اما اغلب اوقات با شانه‌کردن، دست کشیدن به موها یا خاراندن سر، می‌ریزند. اگر لباس تیره بپوشید به‌خوبی ذرات سفیدرنگ پوسته را می‌بینید.

چه زمانی باید به‌فکر استفاده از شامپوی ضدشوره سر باشم؟

هنگامی که متوجه شدید شوره سر دارید، باید به‌فکر درمان آن باشید. معمولا سرراست‌ترین درمان شوره سر استفاده از شامپوهای ضدشوره است. این شامپوها تعادل را به پوست سر بازمی‌گردانند و از افزایش شوره جلوگیری می‌کنند.

درصورتی‌که احتمال می‌دهید دارید به شوره سر مبتلا می‌شوید، یعنی پیش‌نشانه‌هایی مانند خارش یا قرمزی و خشکی پوست سر را دارید، به‌مدت دوهفته از یک شامپوی ضدشوره که با موهایتان سازگار باشد استفاده کنید. اگر بهتر نشد، به پزشک مراجعه کنید.

شامپوی ضدشوره چطور کار می‌کند؟

شامپوی ضدشوره از پوست سر دربرابر مالاسزیا گلوبوسا که نوعی قارچ یا میکروب است و در پوست سر همه ما زندگی می‌کند محافظت به عمل می‌آورد.

وقتی به‌طور منظم از شامپوی ضدشوره استفاده می‌کنید، ماده فعال موجود در آن اجازه فعالیت به محرک‌هایی که در بین هر دو بار شستشو فعالیت می‌کنند، نمی‌دهد. به همین دلیل پوست سرتان تعادل خود را حفظ می‌کند.

محبوب‌ترین شامپوهای ضدشوره را ببینید

نکته مهم:

در برخی موارد، ممکن است خارش پوست سر یا پوسته‌پوسته‌شدن آن، دلیل دیگری داشته باشند و اصلا مشکل شوره سر نباشد. در چنین مواقعی حتما به پزشک مراجعه کنید تا دلایل اصلی آن را کشف کند و شیوه‌های درمانی متناسب با آن را به کار گیرد.

درباره انتخاب شامپو از هر نوعی، دیدگاه‌های کاربران یکی از بهترین و مهم‌ترین منابع تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات است. با کمک شما کاربران و بازخوردهای آنها، انتخاب شامپو برای دیگران راحت‌تر خواهد شد. اگر تا حالا از شامپوی ضدشوره استفاده کرده‌اید لطفا برایمان بگویید کدام برند برایتان مفید بود و توانست در رفع شوره سر به شما کمک کند.


در ادامه بخوانید: چطور با ماسک آرایش شیک و جذابی داشته باشیم؟
منبع headandshoulders headandshoulders
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
2 دیدگاه
  1. يداله رهدار می‌گوید

    شامپو کل تار درمین یک درصد عالیه برا شوره سر

    1. فائزه حاجی‌آبادی می‌گوید

      ممنون از پیشنهادتون.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.