راهنمای خرید کرم دور چشم؛ نکات مهمی که باید بدانید

خطوط ظریف، چین‌وچروک، تیرگی و پف‌کردگی دور چشم اولین نشانه‌هایی هستند که می‌گویند سن‌تان دارد بالا می‌رود. خوشبختانه بسیاری از این مشکلات با کرم دور چشم تا حد زیادی قابل‌رفع‌شدن است. برای اینکه دقیقا بدانید کدام کرم دور چشم برایتان مناسب است، این راهنمای خرید کرم دور چشم را بخوانید.

هرچند افزایش سن دلیل اصلی تغییرات پوست در اطراف چشم است، خستگی، بی‌خوابی و فشارهای هر روزه هم بی‌تأثیر نیستند. بنابراین اگر هشت ساعت در طول شب بخوابید و از استرس و فشارهای وارده بر خودتان کم کنید این نشانه‌ها تا حد زیادی برطرف می‌شوند. بااین‌حال این کافی نیست و باید از یک کرم دور چشم مناسب هم استفاده کنید.

چرا باید کرم دور چشم بخریم؟

راهنمای خرید کرم دور چشم - چرا کرم دور چشم بخریم
کرم دور چشم بهتر از سرم و مرطوب‌کننده می‌تواند مشکلات دور چشم را از بین ببرد

شاید بگویید چرا باید برای کرم دور چشم هزینه کنیم؟ سرم و کرم مرطوب‌کننده هم همان کار را انجام می‌دهند.

پیشنهاد می‌کنیم این کار را انجام ندهید.

پوست ناحیه چشم و اطراف آن، حدود ۱۰ برابر نازک‌تر از پوست سایر بخش‌های صورت است و به همین دلیل حساس و شکننده است. سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها جزئی اصلی از روتین مراقبت پوست هستند، اما بافت‌شان ضخیم‌تر از آن است که برای دور چشم مناسب باشند. از سوی دیگر ماده مؤثره این محصولات معمولا ضعیف‌تر از کرم دور چشم است. اما مشکلش چیست؟

بافت ضخیم این محصولات سنگین است و اجازه نمی‌دهد پوست اطراف چشم به‌خوبی تنفس کند. همچنین ازآنجاکه ماده مؤثره آنها ضعیف‌تر است، محافظت کافی از پوست دور چشم‌تان را ارائه نمی‌دهد. بنابراین این دو نه‌تنها ممکن است کمکی به خطوط دور چشم یا رفع مشکلات آن نکنند، بلکه ممکن است مشکلات بیشتری هم برایش ایجاد کنند.

کرم دور چشم هم سبک و ملایم است و هم اینکه حاوی مواد تحریک‌کننده نیست. در این کرم‌ها بهترین ترکیباتی که برای ایجاد تغییر در پوست اطراف چشم‌تان موردنیاز است به کار می‌برند.

چه نکاتی را در هنگام خرید کرم دور چشم باید در اولویت قرار دهیم؟

هنگام خرید کرم دور چشم توجه به برخی نکات مهم ضروری است. درغیراین‌صورت ممکن است کرمی که می‌خرید خواسته اصلی شما را برآورده نکند. این نکات را جایی یادداشت کنید که فراموش نکنید:

۱. اول نوع پوست‌تان را مشخص کنید

درباره هر نوع محصول مراقبت از پوست، آنچه بیشترین اهمیت را دارد، این است که محصولی که می‌خرید با پوست‌تان سازگار باشد. پوست شما در سه دسته اصلی زیر قرار می‌گیرد:

پوست چرب

اگر پوست‌تان چرب است، کرم دور چشمی را بخرید که فاقد روغن یا oil free باشد. روغن اضافی برای پوستی که خودش به اندازه کافی چربی دارد، جز ایجاد جوش یا چربی‌های زیرپوستی فایده دیگری ندارد.

پوست خشک

اگر پوست‌تان خشک است، حتما کرم دور چشم حاوی مرطوب‌کننده یا بالم دور چشم به‌جای کرم بخرید. درباره بالم در انتهای مطلب حتما صحبت خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که چرا بالم برای شما بهتر از کرم است.

پوست مختلط

اگر پوستی دارید که در برخی نقاط چرب و در برخی نواحی خشک است، کرم دور چشمی را بخرید که دومنظوره باشد. یعنی هم به اندازه کافی مرطوب‌کننده داشته باشد و هم فاقد روغن باشد.


حتما بخوانید: بهترین کرم‌های دور چشم ایرانی که ارزش خرید دارند

۲. فرمول مناسب را انتخاب کنید

اگر فکر می‌کنید هر کرم دور چشم که متناسب با پوست شما باشد برایتان مناسب است در اشتباه هستید. هر کرم دور چشمی حاوی ترکیبات خاصی است که هر یک مشکل خاصی را هدف قرار می‌دهند و بهتر است بدانید کدام فرمول را واقعا لازم دارید. البته این‌طور نیست که مشکلی برای چشم‌تان پیش بیاید، فقط ممکن است خواسته‌ای که دارید برآورده نشود.

از خودتان بپرسید دقیقا می‌خواهید کرم دور چشم برایتان چه کاری انجام دهد. آیا می‌خواهید پف چشم‌تان برطرف شود یا حلقه‌های سیاه دور آن؟ آیا می‌خواهید پوست اطراف چشم‌تان جوان‌تر شود و چروک‌هایش صاف شود یا فقط می‌خواهید کمی روشن‌تر شود؟

حالا بیایید ببینیم دقیقا کدام ترکیبات برای شما مناسب هستند.

کافئین؛ جریان خون را به گردش می‌اندازد

راهنمای خرید کرم دور چشم - برای پف چشم
کرم دور چشم حاوی کافئین پف چشم را از بین می‌برد

مشکلی که برطرف می‌کند: پف دور چشم

تجمع مایعات زیاد در بافت زیر چشم باعث پف‌کردن چشم‌ها می‌شود. دلایل زیادی دارد که بیماری‌های مختلف، آلرژی‌ها و سبک زندگی ازجمله مهم‌ترین آنها هستند. اگر سبک زندگی شما طوری است که استرس زیادی دارید، رژیم‌غذایی‌تان پرنمک و پر از پتاسیم است، الکل بیش‌ازحد مصرف می‌کنید و درعوض مقدار آبی که روزانه می‌نوشید کم است، خیلی زود پف‌های دور چشم سراغ‌تان خواهند آمد. خستگی و کم‌خوابی هم از دلایل دیگری است که باعث می‌شود مایعات در زیر چشم جمع شوند.

اگر رفع پف‌کردگی چشم‌ها دغدغه شماست، کرم‌های حاوی کافئین بهترین هستند. درست مانند یک فنجان چای یا قهوه که بدن و ذهن‌تان را بیدار می‌کند، کافئین جریان خون را به گردش می‌اندازد، رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و با ایجاد اثر سفت‌کنندگی موقت و رفع تورم، التهاب را کاهش می‌دهد. بنابراین کرم دور چشم حاوی کافئین به‌علاوه اصلاح سبک زندگی می‌تواند مشکل پف‌کردن چشم‌ها را برطرف کند.

جایگزین‌هایی برای کافئین

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از کرم دور چشم حاوی کافئین استفاده کنید، خیار، چای سبز، آلوئه‌ورا، روغن نارگیل، بابونه و شیرین‌بیان هم تا حدی همان اثر را دارند. بااین‌حال کافئین بهترین است.

رتینول؛ در تولید کلاژن و سلول‌های پوستی جدید نقش دارد

مشکلی که برطرف می‌کند: خطوط و چین‌و‌چروک ظریف

حرکاتی که در هنگام خندیدن، گریه‌کردن و حتی صحبت‌کردن به صورت‌مان می‌دهیم، با گذشت زمان، خطوط و چین‌و‌چروک‌هایی را در قسمت‌های مختلف پوست صورت ایجاد می‌کنند. با افزایش سن، پوست ما مقاو‌م‌تر می‌شود و قابلیت ارتجاعی‌اش را از دست می‌دهد، به همین دلیل است که کم‌کم جای خطوط و چین‌ها روی آن باقی می‌ماند. یک کرم دور چشم حاوی رتینول بهتر از هر محصول دیگری می‌تواند این خطوط را محو کند، به‌شرطی که خیلی دیر اقدام نکرده باشید.

رتینول و ویتامین آ با تولید کلاژن و سرعت‌بخشیدن به تجدید سلول‌های پوستی، نه‌تنها خطوط و چین‌وچروک را صاف می‌کند، بلکه قادر به محو رنگدانه و پیگمنتیشن هم هست. رتینول می‌تواند حتی آسیب‌های ناشی از آفتاب را که باعث ایجاد لکه‌هایی در اطراف چشم می‌شود برطرف کند.

نکته یک: کرم دور چشم حاوی رتینول را به‌تدریج به روتین پوست‌تان اضافه کنید که بتواند بدون تحریک‌شدن آن را تحمل کند.

نکته دو: ازآنجاکه رتینول می‌تواند پوست شما را نسبت به آفتاب حساس کند، کرم دور چشم SPFدار بخرید یا اینکه کرم ضدآفتاب مخصوص دور چشم را بعد از استفاده از کرم دور چشم بزنید و بعد درمعرض آفتاب قرار بگیرید.

ویتامین ث؛ خواص آنتی‌اکسیدانی بی‌نظیری دارد

راهنمای خرید کرم دور چشم - سیاهی دور چشم
کرم دور چشم در رفع تیرگی دور چشم نقش دارد

مشکلی که برطرف می‌کند: روشن‌کردن پوست

اگر مشکل شما تیرگی و حلقه‌های سیاه دور چشم است، قبل از هر چیز باید واقع‌بین باشید. اگر این تیرگی‌ها به‌دلیل ژنتیک یا افزایش سن ایجاد شده‌اند، کرم دور چشم نمی‌تواند معجزه کند و آنها را از بین ببرد. تولید کلاژن و الاستین با افزایش سن کاهش می‌یابد، بنابراین پوست ما لاغرتر می‌شود و عروق خونی موجود در ناحیه دور چشم بیشتر به چشم می‌آیند. به همین دلیل احساس می‌کنیم دور چشم تیره شده است. اگر مدت‌های طولانی این حلقه‌های تیره را داشته‌اید، به احتمال زیاد ارثی است. در این دو حالت (ژنتیک و افزایش سن) فقط می‌توانید کرم دور چشمی را انتخاب کنید که با انعکاس نور فقط توهم روشنی ایجاد کند.

اما اگر این تیرگی‌ها به‌دلیل پیگمنتیشن یا همان تجمع ملانین در ناحیه دور چشم ایجاد شده باشند، کرم دور چشم می‌تواند به‌مرور زمان اثر آنها را محو کرده و تولید کلاژن را تحریک کند.

کرم دور چشمی را انتخاب کنید که حاوی ویتامین ث باشد. ویتامین ث یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است و خاصیت روشن‌کنندگی دارد.

جایگزین‌هایی برای ویتامین ث

به‌دنبال جایگزین برای ویتامین ث نباشید. می‌توانید کرمی را انتخاب کنید که علاوه بر ویتامین ث، ویتامین کا، کافئین، خیار و اسید کوجیک هم داشته باشد. این ترکیبات هم به کاهش سیاهی و تیرگی کمک می‌کنند.

۳. به سایر ترکیبات ضروری در کرم دور چشم دقت کنید

یک‌سری ترکیبات ضروری دیگر هستند که بهتر است در کرم دور چشم‌تان موجود باشند:

  • پپتیدها: برای تقویت تولید کلاژن و انعطاف‌پذیری پوست؛
  • سرامیدها: حفظ رطوبت پوست؛
  • نیاسین‌آمید: کاهش سبوم اضافی پوست؛
  • هیالورونیک اسید: برای آب‌رسانی و مرطوب‌شدن پوست؛
  • اسید هیدروکسی آلفا: کاهش رنگدانه‌های اضافی؛
  • ویتامین ای: مرطوب‌کنندگی پوست.

۴. کرم یا بالم دور چشم را از نوع رایحه‌دار نخرید

به‌طورکلی هیچ‌کدام از محصولات مراقبت از پوست را عطردار نخرید. این رایحه‌ها پوست‌تان را خشک و تحریک می‌کنند. کرم و بالم دور چشم هم بهتر است از نوع ساده و فاقد عطر، رنگ، موادافزودنی، نگهدارنده‌ها و سایر موادشیمیایی باشند.

همچنین از خرید کرم دور چشم حاوی الکل خودداری کنید.

حالا بیایید ببینیم بالم دور چشم چیست و چه فرقی با کرم دور چشم دارد.

بالم دور چشم چیست و برای چه افرادی بهتر است؟

راهنمای خرید کرم دور چشم - بالم دور چشم
بالم دور چشم برای افراد دارای پوست خشک بهتر است

همان‌طور که گفتیم افرادی که پوست‌شان خشک است، بهتر است به‌جای کرم از بالم دور چشم استفاده کنند. بالم دور چشم همان کار کرم را انجام می‌دهد، فقط بافت‌شان با هم فرق دارد. کرم دور چشم برپایه آب است، درحالی‌که بالم دور چشم برپایه موم ساخته شده است. این ترکیب یک مانع محافظتی روی پوست ایجاد می‌کند که اجازه نمی‌دهد پوست رطوبتش را از دست بدهد. به همین دلیل برای پوست‌های خشک که باید مدام مرطوب باشند و آب‌رسانی شوند مفید است. اگر پوست دور چشم‌تان خشک است به‌جای کرم، بالم بخرید.

در هنگام خرید بالم دور چشم دقت کنید که ترکیبات آن طبیعی باشند. مواد نگهدارنده، افزودنی‌ها و سایر ترکیبات این‌چنینی تحریک‌کننده هستند و می‌توانند پوست را از آنچه هست خشک‌تر کنند. شی باتر، روغن جوجوبا و موم زنبورعسل بهترین ترکیباتی هستند که در بالم دور چشم به کار می‌روند.

علاوه‌براین، گیاهانی مانند نعنا و رزماری هم می‌توانند خشکی پوست را برطرف کنند. می‌توانید بالم دور چشمی را انتخاب کنید که این ترکیبات را هم داشته باشد.

پرطرفدارترین کرم‌های دور چشم را ببینید

حالا شما برایمان بگویید از کدام برندهای کرم دور چشم استفاده می‌کنید؟ ویژگی منحصربه‌فرد آن چیست و کدام مشکل پوست دور چشم‌تان را برطرف کرده است؟


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره کرم دور چشم؛ آیا استفاده از این کرم ضروری است؟
منبع independent
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.