روغن درخت چای چیست؟ فواید روغن درخت چای برای پوست و مو

روغن درخت چای یکی از روغن‌هایی است که خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی بسیار قدرتمندی دارد. از این روغن برای زیبایی و سلامتی پوست و مو می‌توان استفاده کرد و از فواید آن بهره‌مند شد. امروز در این مطلب به توضیح بیشتر این موضوع می‌پردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

روغن درخت چای چیست؟

روغن درخت چای از برگ‌های درخت ملالوکا آلترنیفولیا به عمل می‌آید. این درخت با اسم درخت چای نیز شناخته می‌شود و برگ‌هایی بسیار شبیه به چای سیاه و چای سبز دارد. از زمان‌های قدیم این روغن برای درمان انواع زخم‌ها و بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن خاصیت ضدمیکروبی بسیار قدرتمندی دارد که می‌تواند در درمان مشکلات قارچی و باکتریایی پوست به کار گرفته شود. اگر با جوش و آکنه سالهاست سروکله می‌زنید به کمک روغن درخت چای ممکن است بتوانید این مشکل را حل کنید. روغن درخت چای می‌تواند در درمان شوره سر نیز موثر باشد و باعث کاهش خارش و چربی مو شود. در ادامه به بررسی دقیق فواید روغن درخت چای برای پوست و مو می‌پردازیم.

مزایا و فواید استفاده از روغن درخت چای برای پوست و مو

مزایا و فواید استفاده از روغن درخت چای برای پوست و مو

 

از مزایای این روغن برای پوست باید به موارد زیر اشاره کرد.

۱. مرطوب کننده پوست‌های خشک

روغن درخت چای قادر است خارش و سوزش پوست‌‌های خشک را از بین ببرد و بعد پوست فرد را مرطوب کند. اگر به دنبال یک مرطوب‌کننده طبیعی و ارگانیک هستید می‌توانید از خواص بی‌نظیر روغن درخت چای استفاده کنید.

۲.ضدعفونی کننده پوست

اپیدمی کرونا باعث شده است که همه ما با اسپری‌های ضدعفونی کننده زندگی کنیم. اگر نمی‌خواهید از الکل‌های شیمیایی برای ضدعفونی کردن سطح پوست خود استفاده کنید می‌توانید روغن درخت چای را با مقداری آب و سرکه سیب مخلوط کنید تا یک ضدعفونی‌کننده طبیعی داشته باشید. برای اینکه سطح پوست خود را آبرسانی عمیقی نیز کنید می‌توانید به مواد بالا چند قطره ویتامین E و ژل آلوئه‌ورا اضافه کنید.

۳. کمک به از بین رفتن لکه‌های پوستی

همانطور که گفته شد روغن درخت چای دارای خاصیت ضدباکتریایی است و می‌تواند در درمان لکه‌های پوستی نیز اثربخش باشد. اگر به‌طور مرتب روزانه دو قطره روغن درخت چای را با کمک گوش‌پاک‌کن روی لکه‌های پوستی خود بزنید به‌مرور زمان شاهد کاهش لکه‌ها خواهید بود.

۴. درمان و کنترل چربی پوست

خاصیت ضدعفونی‌کنندگی روغن درخت چای می‌تواند پوست چرب شما را متعادل کند و از خشکی پوست نیز جلوگیری کند. برای رسیدن به نتایج بهتر می‌توانید مقداری روغن درخت چای را با روغن گل رز مخلوط کنید و به‌صورت لوسیون پوست از آن استفاده کنید. این ترکیب همچنین می‌تواند باعث جمع شدن منافذ پوست شود.

۵. درمان لکه‌های تیره

از بین بردن لک صورت با روغن درحت چایاگر از لکه‌های تیره یا اسکار پوستی رنج می‌برید برای درمان آن‌ها می‌توانید از خاصیت درمانی روغن درخت چای برخوردار شوید.

۶. کاهش التهابات پوستی

روغن درخت چای هرگونه قرمزی و التهاب پوست را به‌راحتی قادر است از بین ببرد. اگر به‌طور روزانه از این روغن استفاده کنید شاهد پوستی صاف و ابریشمی خواهید شد؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که روغن درخت چای را جایگزین تونر روزانه خود کنید.

۷. درمان جوش و آکنه

جوش و آکنه مشکلی است که افراد بسیاری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. روغن درخت چای به علت خاصیت ضدباکتریایی بسیار قدرتمند و بالا می‌تواند آکنه را درمان کند و به مرور زمان از بروز جوش جلوگیری کند. شما می‌توانید روزانه ۲ تا ۳ قطره از این روغن را روی پوست خود بزنید.

۸. ضدعفونی کننده انواع خراش‌ها و بریدگی‌ها

خاصیت آنتی‌باکتریال روغن درخت چای باعث ضدعفونی‌ کردن انواع زخم و خراش‌ها می‌شود و از عفونت جلوگیری می‌کند. روغن درخت چای را می‌توانید جایگزین داروهای شیمیایی کنید.

۹. کمک به درمان قارچ ناخن

فواید روغن درخت چای برای پوست و مو
عکس از: Anna Efetova

 

روغن درخت چای خاصیت ضدقارچی دارد و می‌تواند قارچ ناخن و سایر عفونت‌های آن را درمان کند. شما می‌توانید این روغن را به تنهایی روی ناخن‌ها استفاده کنید و یا آن را با چند قطره روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید.

مزایای روغن درحت چای برای مو

۱۰. کمک به رشد مو

اگر به دنبال رشد طبیعی موهای خود هستید روغن درخت چای در این مسیر می‌تواند به شما کمک کند. روغن درخت چای باعث افزایش گردش خون در فولیکول‌های مو می‌شود و بعد کم‌کم شاهد رشد موهای خود خواهید بود. توصیه ما این است که برای رسیدن به نتیجه بهتر روغن درخت چای را با مقداری روغن آرگان ترکیب کنید و قبل از هربار استحمام به پوست سر خود بزنید.

انواع روغن آرگان اینجاست

۱۱. درمان شوره سر

دلایل شوره سر در هر شخص متفاوت است. روغن درخت چای به دلیل خاصیت ضدقارچی خود می‌تواند شوره سر را درمان کند. شما فقط کافیست ۱۰ تا ۱۵ قطره از این روغن را به شامپوی مخصوص موهای خود اضافه کنید.

۱۲. درمان‌کننده موهای خشک

روغن درخت چای برای درمان خشکی مو بسیار مفید است. این روغن از انسداد فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند و مشکلات خشکی را رفع می‌کند. برای درمان خشکی مو می‌توانید مقداری روغن درخت چای را با مقداری روغن زیتون ترکیب کنید و ۱۵ دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید. برای گرفتن نتیجه بهتر این روند را به‌صورت روزانه می‌توانید تکرار کنید.

۱۳. درمان خارش پوست سر

فواید روغن درخت چای برای پوست و مو
عکس از: Skynesher

اگر دچار سوزش و خارش در قسمت پوست سر خود هستید می‌توانید این مشکلات را با ماسک موی روغن درخت چای رفع کنید. برای این ماسک چند قطره روغن درخت چای را با مقداری آواکادوی له شده مخلوط کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید و بعد آن را با شوینده مناسب خود بشویید. این ماسک را می‌توانید ۳ مرتبه در هفته استفاده کنید.

۱۴. درمان موهای چرب

روغن درخت چای می‌تواند غدد چربی مو را کنترل کند و از چرب شدن بیش از اندازه موها جلوگیری کند. شما می‌توانید مقدار مناسبی از روغن درخت چای را با عسل خام مخلوط کنید و این مااسک را ۱۰ دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید و بعد از ۳۰ دقیقه آن را با آب ولرم شستشو دهید. برای درمان همیشگی موهای چرب این ماسک را دو مرتبه در هفته استفاده کنید.

۱۵. درمان شپش مو

شپش مو می‌تواند باعث ایجاد خارش و التهاب در پوست سر شود. اگر از شپش مو رنج می‌برید می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را روی پوست سر خود ماساژ دهید و یک شب آن را روی موها نگه دارید تا خوب جذب پوست شود؛ صبح روز بعد موها را با شوینده مناسب بشویید و ۵ تا ۶ مرتبه موها را با یک شانه چوبی خوب شانه بزنید.

انواع شانه چوبی

۱۶. لوسیون طبیعی مو

برای اینکه موهای شما نرم و ابریشمی باشد می‌توانید روغن درخت چای را به‌صورت روزانه روی موها بزنید و لوسیون طبیعی برای موها داشته باشید.

مضرات احتمالی روغن درخت چای

فواید روغن درخت چای برای پوست و مو

بیشتر مردم با خیال راحت از روغن درخت چای استفاده می‌کنند. با این‌حال این روغن می‌تواند دارای عوارض احتمالی باشد که عبارتند از:

  • تحریک پوست؛
  • ایجاد بثورات پوستی؛
  • خارش؛
  • سوزش؛
  • قرمزی؛
  • خشکی پوست و مو.

موارد منع مصرف روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای برای برخی از افرار توصیه نمی‌شود. از جمله؛

  • خانم‌های باردار؛
  • ایام شیردهی؛
  • افرادی که با اگزما سروکله می‌زنند.

سؤالات رایج و پرتکرار درباره روغن درخت چای

۱. آیا روغن درخت چای را بدون روغن حامل می‌توانم در شامپو اضافه کنم؟

استفاده از روغن درخت چای به تنهایی روی پوست سر به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ این روغن باعث تحریک شدید پوست سر و آسیب به مو می‌شود. همیشه روغن درخت چای را با روغن دیگر مثل روغن آرگان یا روغن نارگیل ترکیب کنید تا به نتایج بهتری برسید.

انواع روغن نارگیل اینجاست

۲. روغن درخت چای را چقدر می‌توان روی پوست سر نگه داشت؟

روغن درخت چای سلامت موهای شما را تضمین می‌کند ولی به‌شرطی که آن را با روغن حامل مخلوط کنید و بعد استفاده کنید. ترکیب دو روغن را می‌توانید یک شب روی مو نگه دارید و صبح روز بعد آن را شستشو دهید.

۳. آیا روغن درخت چای برای همه عوارض احتمالی دارد؟

برخی افراد که پوست و موهای حساس دارند دچار عوارض احتمالی می‌شوند. همیشه سعی کنید قبل از استفاده از این روغن آن را روی مچ دست خود امتحان کنید.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردین اطلاعات مختصر و مفیدی در زمینه فواید روغن درخت چای برای پوست و مو و البته مضرات و موارد منع این روغن را ارائه کنیم.

لینک خرید روغن درخت چای

شما بگویید

آیا تجربه استفاده از روغن درخت چای را دارید؟ چقدر از فواید این روغن بهره‌مند شدید؟ چه اثرات منفی‌ای برای شما داشت؟ لطفاٌ نظرات و تجربه‌های خود را با ما و مخاطبان عزیز ما در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: بهترین روغن‌های طبیعی برای تقویت مژه و ابرو
منبع isabellasclearly kamaayurveda
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.