همه چیز درباره برند سواروسکی؛ تاریخچه و دلایل محبوبیت این برند جذاب

برند سواروسکی یکی از برندهای بسیار موفق است که نزدیک به ۱۴۰ سال است در زمینه تولید کریستال و جواهرات لوکس با برش‌های ظریف و بی‌نظیر فعالیت می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر درباره این برند و رازهای موفقیت آن بدانیم.

تاریخچه برند سواروسکی؛ چطور ایده این برند شکل گرفت؟

برند سواروسکی - دانیل سواروسکی
دانیل سواروسکی بنیانگذار برند سواروسکی

دانیل سواروسکی صاحب برند سواروسکی در سال ۱۸۶۲، در بوهمیا که امروزه بخشی از جمهوری چک است متولد شد. خانواده او صاحب یک شرکت کوچک برش کریستال بودند. منطقه محل زندگی آنها تاریخچه‌ای غنی از صنایع دستی کریستالی دارد.

دانیل از همان کودکی، به کارهایی که در کارگاه پدرش انجام می‌شد علاقه شدیدی پیدا کرد. او نزد پدرش و سایر برشکارهای کریستال در آن منطقه شاگردی کرد و فنون لازم را آموخت.

در سال ۱۸۸۳، دانیل ۲۱ ساله که شرکت جواهرسازی سواروسکی را تأسیس کرده بود، از یک نمایشگاه برق در وین بازدید کرد و از همان‌جا ایده ایجاد تحول در کسب‌وکارش در او شکل گرفت. اختراعات جدیدی که ادیسون و زیمنس به دنیا عرضه کرده بودند، به دانیل الهام بخشید تا یک ماشین خردکننده کریستال بسازد.

او روزها و شب‌ها کار کرد تا آرزوی خود را محقق کند. سرانجام ۹ سال بعد در سال ۱۸۹۲، اولین ماشین کریستال‌خردکن را اختراع کرد. کاری که تا پیش از آن با دست انجام می‌شد و به‌شدت سخت بود، با این ماشین خیلی سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌گرفت. این اختراع عصر جدیدی را در دنیای کریستال‌ها پدید آورد.

راه‌اندازی کسب‌وکار جدید در اتریش

در سال ۱۸۹۵ دانیل به واتنز (Wattens) در اتریش نقل‌مکان کرد تا به همراه فرانتس وِیس که یکی از اعضای خانواده‌اش بود و نیز آرماند کاسمان کسب‌وکار جدیدی را راه‌اندازی کنند.

آنها مکانی فوق‌العاده در کوه‌های آلپ در اتریش یافتند. در آنجا منابع آب کافی برای تأمین انرژی ماشین‌ها وجود داشت و البته از رقبا هم دور بودند و هیچ‌کس نمی‌توانست شیوه‌های کار آنها را ببیند و تقلید کند. هدف آنها در این زمان رسیدن به مرکز مد پاریس بود؛ جایی که سنگ‌های جواهر کریستالی خواهان زیادی داشتند.

در سال ۱۹۰۸ سه پسر دانیل سواروسکی به نام‌های ویلهلم، فردریش و آلفرد به شرکت پدرشان پیوستند و آزمایش‌هایی روی تولید کریستال انجام دادند. این آزمایش‌ها در کارگاهی انجام می‌شد که در نزدیکی ویلای محل زندگی‌شان قرار داشت.

سه سال طول کشید تا کوره‌ها را بسازند و مدتی را هم برای یافتن دستورالعملی برای تهیه کریستال بی‌عیب‌ونقص صرف کردند. در نهایت در سال ۱۹۱۳ توانستند کارخانه تولید کریستال را راه‌اندازی کنند که در آن خودشان خالص‌ترین مواد خام موردنیاز کارشان را با کیفیتی عالی تولید می‌کردند. این نقطه عطف مهم تاریخ این شرکت است که به آنها در تولید انبوه محصولاتشان کمک کرد.

گسترش کسب‌وکار سواروسکی

برند سواروسکی - ماشین برش
برند تیرولیت از سواروسکی تولیدکننده ابزارهای ماشین‌آلات برش

در این زمان سواروسکی سنگ‌های قیمتی بی‌عیب‌ونقصی را با برش برلیان تولید می‌کرد که طرفداران بسیار زیادی مخصوصا در خانه‌های مد و جواهرفروشی‌های پاریس داشت. به همین دلیل سواروسکی در ابتدا فقط بر تولید سنگ‌های جواهرات تمرکز کرد. با این حال، به‌زودی محصولات بیشتری را هم به تولیدات خود اضافه کرد که همه آنها با هم تجارتی چندوجهی اما هماهنگ را تشکیل داده‌اند که امروزه آن را با عنوان برند سواروسکی می‌شناسیم.

سواروسکی در سال ۱۹۱۹ پس از دو سال تحقیق و کار مداوم موفق شد ابزارهای خردکننده و برش‌دهنده کریستال را که از آنها در ماشین‌های تولید سنگ‌های جواهرات استفاده می‌شد، بسازد. او این ابزارها را با برند تیرولیت (Tyrolit) به ثبت رساند که امروزه یکی از سه تأمین‌کننده اصلی ابزارهای برش و خردکننده در جهان است.

در این زمان جنگ جهانی اول در جریان بود و این ماشین‌آلات بسیار کمیاب بودند. دانیل هم از این موقعیت استفاده کرد و تولید ابزارهای خود را گسترش داد.

تأسیس سواروسکی اپتیک

برند سواروسکی - دوربین دوچشمی
دوربین دوچشمی سواروسکی که پسرش ویلهلم آن را طراحی کرده است

در سال ۱۹۳۵، ویلهلم که بزرگترین پسر دانیل بود، اولین نمونه دوربین دوچشمی را ساخت و با این کار یک محصول مهم دیگر به مجموعه سواروسکی اضافه کرد. در سال ۱۹۴۸ شرکت سواروسکی اپتیک را تأسیس کردند که کار آن تولید تلسکوپ و دوربین دو چشمی با دقت بسیار بالا و با نام تجاری هابیشت (Habicht) بود. این دوربین‌ها در طول جنگ ناجی این شرکت شدند. امروزه سواروسکی اپتیک پیشروترین شرکت تولیدکننده ابزارهای نوری دقیق در جهان است.

راه‌یابی به صنعت مد و همکاری با شنل و دیور

برند سواروسکی - سنگ شفق قطبی
طرح شفق قطبی که برای ساخت آن سواروسکی و دیور همکاری کردند

در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، سواروسکی به‌تدریج به صنعت مد راه پیدا کرد. طراحان محبوبی همچون کوکو شنل، کریستین دیور و سایر طراحان هالیوودی، به روش‌های مختلف طرح‌های کریستال سواروسکی را به تصویر می‌کشیدند. در سال ۱۹۵۶ دانیل با کریستین دیور برای ایجاد افکت محبوب شفق قطبی (آرورا بورالیس) که هنوز هم در رنگ‌های کریستال از آنها استفاده می‌کنند همکاری کرد.

طراحان هالیوود به‌شدت از کریستال‌های سواروسکی استقبال می‌کردند. مرلین مونرو در جشن تولد جان اف کندی، لباسی به تن داشت که با تعداد زیادی کریستال تزئین شده بود. دمپایی‌های روبی در جادوگر شهر اُز، پر از کریستال‌های سواروسکی بود و در فیلم‌های سابرینا و صبحانه در تیفانی هم به‌وفور از این کریستال‌ها استفاده کرده بودند. در سال ۱۹۷۴، سواروسکی تحول دیگری پدید آورد. او با استفاده از فناوری هاتفیکس (Hotfix) توانست کاری کند که کریستال‌ها بدون هیچ پایه فلزی یا پلاستیکی روی لباس‌ها و پارچه‌ها محکم شوند.

سیلور کریستال؛ مجموعه اقلام کلکسیونی سواروسکی

برند سواروسکی - موش سواروسکی از اقلام کلکسیونی این برند
موش سواروسکی اولین مجسمه کریستالی از اقلام کلکسیونی سواروسکی بود

در سال ۱۹۷۶، سواروسکی کار خرده‌فروشی محصولات کریستالی را با ساخت یک موش کریستالی کوچک و بسیار بانمک آغاز کرد. محبوبیت این موش باعث شد مجسمه کریستالی سایر حیوانات، میوه‌ها، اشیای تزئینی و نظایر آنها را هم به این مجموعه اضافه کنند. امروزه این مجسمه‌های کریستالی در بیش از ۱۳۰۰۰ خرده‌فروشی تخصصی کریستال در سراسر جهان به فروش می‌رسند.

اقلام این مجموعه اشیایی هنری و تزئینی بودند. بعد از آن سواروسکی مجموعه‌ای از کریستال‌های چندوجهی را ساخت که مجسمه‌هایی الهام‌گرفته از طبیعت بودند و احساسی لذت‌بخش و سرشار از آرامش را به خریداران و کلکسیونرهایی که آنها را جمع‌آوری می‌کردند می‌بخشید.

در سال ۱۹۸۷، سواروسکی انجمن کلکسیونرهای سواروسکی (SCS) را تأسیس کرد که هدف آن ارائه مزایا و خدمات ویژه به افرادی بود که از کریستال‌های سواروسکی کلکسیون درست می‌کردند. این انجمن امروزه بیش از ۴۵۰هزار عضو از ۳۵ کشور دنیا دارد که همگی عاشق کریستال هستند و کریستال‌های خلاقانه و هنری سواروسکی را جمع‌آوری می‌کنند.

در سال ۱۹۸۹ سواروسکی لوگوی اصلی ادلویس (Edelweiss) خود را با نشان سوان (Swan) جایگزین کرد که هنوز هم روی بسته‌بندی محصولات این برند خودنمایی می‌کند.


حتما بخوانید: همه چیز درباره جواهرات ون کلیف آرپلز؛ ترکیب جذابی از خلاقیت و زیبایی

جشن صدسالگی برند سواروسکی و افتتاحیه دنیای کریستال

برند سواروسکی - دنیای کریستال سواروسکی
دنیای کریستال سواروسکی در قلب مرکز نمایشگاهی کریستال‌ولتن

در سال ۱۹۹۵ سواروسکی صدمین سالگرد موفقیت خود را با انواع فعالیت‌ها و محصولات ویژه جشن گرفت. همچنین در همین سال در واتنز مرکز کریستال‌ولتن (Swarovski Kristallwelten) را افتتاح کرد که یک مرکز نمایشگاهی بود و یک هنرمند به نام آندره هلر به همراه تعدادی دیگر از هنرمندان مشهور، دیزاین آن را انجام داده بود.

در این مکان منحصربه‌فرد، در فضایی به‌وسعت ۲۰۰۰ مترمربع، دنیای جادویی کریستال را ساخته بودند. جایی که آثار هنری و خلاقیت‌های داستان این شرکت را به تصویر می‌کشید و زیبایی بی‌نظیر کریستال را به بازدیدکنندگان نشان می‌داد.

سالن‌هایی در این نمایشگاه وجود دارد که میلیون‌ها سنگ جواهر درخشان و زیبا را در خود جای داده‌اند. اثر هنری عظیمی که در آن نور، رنگ، موسیقی، آب، رایحه و ابعاد فضا به‌طوری بازدیدکنندگان را مسحور می‌کند که انگار وارد دنیایی خیالی شده‌اند. غارهای حفرشده و کوه مصنوعی در آن باعث می‌شود که بازدیدکننده به‌جای ستون‌های عظیم بتونی و فولادی، با یک پارک وسیع جذاب روبه‌رو شود.

موفقیت‌های سواروسکی بعد از سال ۲۰۰۰

برند سواروسکی - دیزاین جایگاه جوایز اسکار
صحنه مراسم اسکار ۲۰۱۸ که با حدود ۵۰ میلیون کریستال تزئین شده است

کارهایی که سواروسکی بعد از سال ۲۰۰۰ انجام داد، نقاط عطف دیگری در این برند ایجاد کردند. در سال ۲۰۰۴، این شرکت روش برش نوآورانه‌ای ابداع کرد و آن را برش اگزیلیون (Xillion) نامید که باعث افزایش درخشش و جلوه‌های نوری جذاب در کریستال می‌شود. همچنین سنگ‌هایی با برش گرد معروف به شاتون (Chatons) را هم در همین سال‌ها به بازار عرضه کرد.

  • در سال ۲۰۰۶ مدونا در یکی از تورهای کنسرت خود لباس‌هایی را پوشید که آریان فیلیپس طراحی کرده بود. او این لباس‌ها را با هزاران کریستال سواروسکی تزئین کرد.
  • در سال ۲۰۰۷ سواروسکی یک پرده کریستالی متشکل از ۵۰هزار کریستال برای مراسم اسکار طراحی کرد و صحنه مراسم اسکار ۲۰۱۸ را با ۵۰میلیون کریستال آراست.
  • سواروسکی آتلیه‌اش را هم در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی کرد که مجموعه‌ای از لوازم جانبی کریستال ارائه می‌داد.
  • برند فیلیپس برای تزئین یواس‌بی‌ها و هدفون‌هایش از مجموعه اکتیو کریستال سواروسکی استفاده کرد.
  • سال ۲۰۱۰ دستکش کریستال سواروسکیِ مایکل جکسون به قیمت ۱۹۲هزار دلار فروخته شد.
  • سال ۲۰۱۱ اولین عطر سواروسکی با نام اورا (Aura) به بازار آمد.
  • در سال ۲۰۱۳، بنیاد سواروسکی با هدف گسترش بیشتر فعالیت‌های خیریه، حمایت از فرهنگ و خلاقیت، ترویج رفاه و حقوق بشر و نیز صرفه‌جویی در منابع طبیعی را‌ه‌اندازی شد.
  • در سال ۲۰۱۵ در تور کنسرت‌های مدونا، لباس‌های خودش و تیمش مجموعه‌ای متشکل از ۳۵۰ لباس بودند که در آنها از ۲.۵ میلیون کریستال سواروسکی در ۵۰ رنگ با ۶۰ نوع برش استفاده شده بود. آماده‌کردن این لباس‌ها ۱۲۰۰ ساعت طول کشید.

اولین ساعت ساخت سواروسکی

برند سواروسکی - ساعت‌های سواروسکی
ساعت سواروسکی نمادی از تجمل و ظرافت است

در سال ۲۰۰۹ پس از سه سال کار طراحی، تحقیق و آزمایش، اولین مجموعه از ساعت‌های کریستال سواروسکی که ترکیبی از ظرافت و تجمل محتاطانه بود رونمایی شد و استانداردهای جدیدی را در صنعت ساعت‌سازی تعیین کرد.

اولین الماس‌های بدون سرب

برند سواروسکی - الماس سیریوس ۱۰۸۸

در سال ۲۰۱۲ سواروسکی سیریوس ۱۰۸۸ (Xirius 1088) را که از همه ساخته‌های این برند زیباتر و درخشان‌تر است ساخت. سیریوس نام درخشان‌ترین ستاره در کهکشان است که شبیه یک سنگ قیمتی است. به‌لطف استانداردهای جدید و تکنیک‌های برش دقیق، این کریستال بادوام‌تر و خوش‌رنگ‌تر بود و کار فویل‌سازی آن آسان‌تر انجام می‌شد (فویل‌سازی به لایه‌ای می‌گویند که زیر نگین چسبانده می‌شود)، به‌طوری‌که خیلی به الماس شبیه بود. از اینجا به بعد همه کریستال‌های تولیدی سواروسکی بدون سرب بودند.

زیورآلات سواروسکی را ببینید

دلیل محبوبیت فراوان جواهرات سواروسکی

برند سواروسکی - جواهرات سواروسکی

همه می‌دانیم که کریستال‌های سواروسکیِ اصل، زیبایی منحصربه‌فرد، کیفیت برش استثنایی و درخشندگی فوق‌العاده‌ای دارند. به همین دلیل جواهراتی که از این کریستال‌ها ساخته شده‌اند خیره‌کننده و جذاب‌اند.

رازهای موفقیت برند

دانیل سواروسکی با اختراعاتش انقلابی در تولید کریستال ایجاد کرد؛ اما فقط این نبود. او به برندی در دنیای مد تبدیل شد که به‌جای پیروی از روندهای دیگران، خودش روند را تعیین می‌کند. سواروسکی همیشه تأثیر زیادی بر روندهای در حال ظهور در دنیای مد داشته است؛ زیرا او سال‌ها تفاوت نسل‌ها و تغییرات رفتار انسانی و اجتماعی را دنبال کرده و با تحلیل و بررسی آنها، توانسته است نیازهای مشتریان را بشناسد و برآورده کند.

راهبرد برند سواروسکی متعلق به امروز و دیروز نیست، از همان صد سال پیش آغاز شده بود؛ زمانی که او تمرکزش را روی همکاری با بزرگ‌ترین هنرمندان و طراحان از دنیای جواهرات، مد، هنر، سینما، معماری، نورپردازی و طراحی داخلی گذاشت. او با کریستوفر کین، حسین چالایان و رودارته، ویکتور و رولف، ژان پل گوتیه، کارل لاگرفلد، زاها حدید، جان پاوسون، پرنس دیمیتری، الکساندر ونگ، گابریلا هرست، جیسون وو و سندی پاول و بسیاری دیگر از این افراد صاحب‌نام کار کرد. حتی هنرمندان و طراحان جوان را هم از نظر دور نکرد و با برخی از آنها همکاری کرد. خانه‌های مد امروزی مانند پرادا، دولچه و گابانا، والنتینو هنوز هم از کریستال‌های سواروسکی برای تزئین مجموعه‌هایشان استفاده می‌کنند.

امروزه بیش از ۳۰۰۰ فروشگاه محصولات سواروسکی در بیش از ۱۷۰ کشور جهان وجود دارد که تقریبا ۳۰هزار کارمند در آن کار می‌کنند و حدود ۳ میلیارد یورو در مجموع درآمد دارند. در حال حاضر نسل پنجم خانواده سواروسکی این شرکت را اداره می‌کنند که هنوز سنت قدیمی را حفظ کرده‌اند؛ اما آن را کاملا با استانداردهای روز، نوآوری‌ها و کمال‌گرایی تطبیق داده‌اند.

مدل‌های عینک و ساعت سواروسکی

جمع‌بندی

هرچه دنیا پیش‌تر می‌رود و علم و فناوری بیشتر پیشرفت می‌کند، استارتاپ‌ها و برندهای جدیدتری روی کار می‌آیند. در دنیای امروز ما تعداد برندها و کسب‌وکارهای نو بی‌شمارند و با هم رقابت می‌کنند. با این حال همه آنها نمی‌توانند یکی مانند سواروسکی، بیژن، لویی ویتون و تام فورد باشند. آنهایی می‌توانند در دنیای کسب‌وکار دوام بیاورند که در هر صنعتی که هستند، نوآوری و خلاقیت را چاشنی کارشان کنند. اگر دانیل سواروسکی خلاق نبود، کسب‌وکار خانوادگی برش کریستال آنها به همان کارگاه کوچک یا کمی بزرگ‌تر محدود می‌شد. به همین دلیل داستان موفقیت یک می‌تواند الگویی برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای امروزی باشد.

شما چه فکر می‌کنید؟ به‌نظر شما چه روش‌هایی برای پرورش خلاقیت وجود دارد؟ آیا خلاقیت ذاتی است یا می‌توان آن را پرورش داد؟ لطفا درباره این موضوع در بخش دیدگاه‌ها نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره برند ورساچه؛ از تاریخچه تا داستان موفقیت این برند لوکس
منبع hall-wattens nammu silvexcraft
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.