همه چیز درباره برند تام فورد؛ از تاریخچه تا رازهای جذابیت این برند لوکس

برند تام فورد یکی از برندهای بسیار مشهور آمریکایی در زمینه تولید پوشاک، عطر و اکسسوری است. محصولات تام فورد با طراحی منحصربه‌فرد، زیبایی و ظرافتی که دارند، آیینه تمام‌نمای خلاقیت و جسارت بنیانگذار این برند هستند؛ مردی که گوچی را از ورشکستگی نجات داد و جانی تازه به خانه مد «ایو سن لورن» بخشید. اگر دوست دارید بیشتر درباره داستان تام فورد و برندش بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

تام فورد؛ از تولد تا تحصیلات در رشته معماری

برند تام فورد - تام فورد
تام فورد؛ نابغه‌ای در صنعت مد

توماس کارلایل فورد با نام کوتاه‌شده تام فورد در ۲۷ اوت ۱۹۶۱ به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی‌اش را در شهر سانتافه ایالت نیومکزیکو گذراند و در سال ۱۹۷۹ به نیویورک نقل‌مکان کرد. تا به اینجا علاقه به طراحی در او ریشه دوانده بود؛ اما به‌جای اینکه رشته طراحی مد را انتخاب کند، دنبال تاریخ هنر رفت. پس از یک سال ترک‌تحصیل کرد و در رشته معماری داخلی در دانشکده هنر و طراحی نیویورک تحصیل کرد. سال آخر دانشگاه، تام به‌مدت یک سال و نیم به‌عنوان کارآموز در شرکت کلوئه (offices of Chloé) در پاریس کار کرد و همزمان در رشته مد درس خواند؛ اما در نهایت با مدرک معماری فارغ‌التحصیل شد. او در دفتر مطبوعاتی کلوئه صرفا یک دستیار ساده بود و وظیفه داشت لباس‌ها را برای عکاسی ارسال کند؛ اما زرق‌وبرق دنیای مد اشتیاق به کار در این صنعت را در او برانگیخت.

کار در شرکت پوشاک ورزشی هاردویک

در ابتدا بزرگ‌ترین آرزوی تام این بود که در یکی از خانه‌های مد آمریکا شغلی پیدا کند. مشکل اینجا بود که او شرایط لازم را نداشت؛ زیرا تحصیلاتش در زمینه طراحی مد نبود و بنابراین در هر مصاحبه شغلی، مجبور می‌شد تخصص معماری‌اش را پنهان کند. از سوی دیگر، کارش در دفتر کلوئه نکته خاصی در رزومه او به حساب نمی‌آمد. با این حال تلاش می‌کرد. او هر روز با کتی هاردویک، طراح آمریکایی، تماس می‌گرفت تا در شرکت پوشاک ورزشی‌اش شغلی به او بدهد. هاردویک در ابتدا نمی‌پذیرفت؛ اما وقتی در مصاحبه از او پرسید در بین برندهای مد اروپایی کدام را ترجیح می‌دهد، جوابی از تام شنید که نظرش را تغییر داد. تام با هوش فوق‌العاده‌اش شنل و آرمانی را انتخاب کرده بود. بعدها وقتی از هاردویک درباره تام پرسیدند، او پاسخ داد:

چند ماه بعد از مصاحبه از او پرسیدم چرا آرمانی؟ گفت چون آن روز لباسی از برند آرمانی پوشیده بودی! حالا تعجب می‌کنید که چرا استخدامش کردم؟

تام دو سال به‌عنوان دستیار طراح برای هاردویک کار کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۸ به پری الیس (Perry Ellis) رفت و زیر نظر مارک جیکوبز، مدیر خلاق سابق لویی ویتون، مشغول به کار شد. تام خیلی زود پی برد که مد آمریکایی باب‌میلش نیست. به همین دلیل وقتی در سال ۱۹۹۰ دان ملو (Dawn Melo)، مدیر خلاق برند گوچی، با تام تماس گرفت و از او خواست به‌عنوان طراح اصلی پوشاک زنانه به آنها بپیوندد، به‌سرعت پذیرفت. او در این باره به نیویورک تایمز گفت:

اگر قرار بود طراح خوبی شوم، باید آمریکا را ترک می‌کردم. فرهنگ کشورم مانع من بود. شیک‌بودن زیادی در آمریکا دمده شده است؛ اما اروپایی‌ها سبک را درک می‌کنند.

به این ترتیب تام به میلان در ایتالیا نقل‌مکان کرد تا به گوچی ملحق شود.

نجات گوچی از ورشکستگی و احیای سن لورن

برند تام فورد - نجات گوچی از ورشکستگی
اگر طرح‌های جسورانه تام فورد نبود، امروز برند گوچی دیگر وجود نداشت/ لباس‌های تام فورد برای گوچی در زمستان ۱۹۹۶

زمانی که تام فورد به گوچی پیوست، مائوریتزیو گوچی وضعیت مالی این برند بزرگ را به افتضاح کشانده بود. طوری که فقط در سال ۱۹۹۳ بیش از ۲۲ میلیون دلار را بر باد داده بود. تام به‌محض ورود به گوچی، تصمیم گرفت از کالاهای چرمی و روسری‌های معروف گوچی دور بماند و در عوض، از دیدگاه خودش برای طراحی پوشاک استفاده کند. پس از شش ماه تام مسئول بخش کفش‌ها و پوشاک مردانه هم شد. کمی بعد، ریچارد لمبرتسون گوچی را ترک کرد و تام به‌عنوان مدیر طراحی بر پوشاک، عطرها، تبلیغات و حتی طراحی فروشگاه نظارت می‌کرد. مائوریتزیو سعی کرد بر تام مسلط شود و چند بار حتی تا مرز اخراج‌کردن او پیش رفت؛ اما استعداد تام بالاخره او را مغلوب کرد.

در عرض چهار سال، مجموعه‌هایی که امضای خود تام فورد روی آنها بود، آن‌قدر عالی و چشمگیر بودند که مدیرعامل گوچی، دومینیکو دو سوله تصمیم گرفت او را به‌عنوان مدیر خلاق این برند منصوب کند. یک سال بعد از اینکه تام فورد مدیر خلاق گوچی شد، فروش این برند به ۵۰۰ میلیون دلار در سال افزایش یافت.

در آن زمان که همه برندها از کمپین‌های سنتی استفاده می‌کردند، تام برای برند گوچی از تصاویر و لباس‌هایی جسورانه‌تر استفاده کرد. رویکرد او در این کمپین‌ها بحث‌برانگیز و تاحدودی تابوشکن بود. به همین دلیل از یک سو تحسین همگان را برمی‌انگیخت و از سوی دیگر منتقدان زیادی داشت. با این حال همین کمپین‌ها فروش گوچی را به‌شدت بالا بردند و این برند از ورشکستگی نجات پیدا کرد.

تولد برند تام فورد

۵ سال بعد گوچی، خانه ایو سن لورن (Yves Saint Laurent) را خرید و تام مدیر خلاق سن لورن (YSL) هم شد.

در این زمان او حتی تحسین منتقدانش را هم برانگیخته بود و سودهای کلانی برای شرکت به ارمغان می‌آورد. این طرح‌های جسورانه، توجه به جزئیات و روش نوآورانه تام بود که ثروت گوچی را به اوج رساند. تا اینکه در سال ۲۰۰۴، فورد گوچی را که حالا به ارزش ۱۰ میلیارد دلاری رسیده بود، ترک کرد و یک سال روی برند خودش کار کرد. به این ترتیب برند محبوب «تام فورد» متولد شد.

از همان روزهای اول، نام تام فورد کیفیت و زیبایی را در ذهن افراد تداعی می‌کرد؛ زیرا او برای تولید لباس‌هایش از مواد اولیه فوق‌العاده باکیفیت و پارچه‌های زیبا استفاده می‌کرد. تام در دوران کودکی همیشه محو انتخاب لباس مادر و مادربزرگش بود. حتی در آرایش موهای آنها نظر می‌داد و درواقع علاقه به زیبایی از کودکی در او سرچشمه گرفته بود. بعدها هم او از همین الهام‌بخش‌های دوران کودکی در خلق شاهکارهایش به‌وفور استفاده می‌کرد.

همکاری با دیگران برای توسعه برند

عطر تام فورد
نمونه‌ای از عطرهای لوکس تام فورد

در سال اول تأسیس برند، تام با استی لادر (Estée Lauder) برای راه‌اندازی خط تولید لوازم آرایشی و عطر همکاری کرد. همین کار را با  گروه مارکولین برای ایجاد خط تولید عینک‌های مد روز انجام داد. یک سال بعد به طراحی برگشت و این بار با ارمنگیلدو زگنا (Ermenegildo Zegna) برای تولید لباس‌های مردانه لاکچری، اکسسوری و کفش همکاری کرد.

در این مرحله گام‌های تام جسورانه‌تر شده بود و به‌سرعت در حال پیشرفت بود. او اولین فروشگاهش را در سال ۲۰۰۷ در منهتن راه‌اندازی کرد و پس از آن، برندش را به شهرهای دیگر گسترش داد.

ادکلن‌های تام فورد اینجاست

هر روز مشهورتر از دیروز

برند تام فورد - شهرت تام فورد بیشتر می‌شود
لباس جنیفر لوپز در مراسم اسکار ۲۰۱۹ را تام فورد طراحی کرده است.

در سال ۲۰۰۹ تام وارد هالیوود شد و توانست برای کارگردانی فیلم «یک مرد مجرد» نامزد جایزه اسکار شود. این فیلم که خود تام تهیه‌کننده و نویسنده فیلمنامه‌اش بود، در چندین جشنواره معتبر بین‌المللی به نمایش در آمد و بارها منتقدان در انجمن‌های سینمایی معتبر آن را تحسین کردند.

تام در سال ۲۰۱۰ مجموعه Private Blend Lip Colour را به بازار روانه کرد که خیلی زود محبوب شد. در سپتامبر همان سال سر کار طراحی لباس‌های زنانه بازگشت. در آن زمان چند سلبریتی مشهور از سراسر جهان از طرح‌های تام استفاده می‌کردند و او را به اوج موفقیت رساندند. میشل اوباما، دنیل کریگ، آن هاتاوی، گوئینت پالترو، بیانسه، لیدی گاگا، ریانا، جنیفر لوپز، شارلیز ترون، اسکارلت جوهانسون و دیگران برخی از این افراد بودند.

محصولات تام فورد؛ از آغاز تا به امروز

محصولات تام فورد شامل پوشاک مردانه، پوشاک زنانه، ساعت، عینک آفتابی، کفش و کیف، عطر و لوازم آرایش است. در ادامه می‌خواهیم این محصولات را بررسی کنیم.

۱. پوشاک مردانه تام فورد؛ نمونه‌ای واقعی از خوش‌پوشی مردانه

برند تام فورد - لباس‌های مردانه تام فورد
برگرفته از سایت: tomford

تام فورد شاید بیشتر از هر چیزی به‌خاطر لباس‌های مردانه شیکی که طراحی می‌کند شناخته‌شده باشد. این برند برای تولید لباس‌های مردانه از طیف وسیعی از رنگ‌ها، پارچه‌ها و مواد اولیه مختلف استفاده می‌کند. فشن شو تام فورد یکی از محبوب‌ترین رویدادهای مد و فشن در آمریکاست که بسیاری از مهمانان ویژه در آن حضور به هم می‌رسانند تا جدیدترین لباس‌های این برند را ببینند.

کت‌وشلوار تام فورد؛ لباسی شیک و رسمی برای آقایان

برند تام فورد - کت و شلوار تام فورد
کت‌وشلوارهای تام فورد بی‌نقص و شیک هستند

یکی از لباس‌های مردانه تام فورد که به‌شدت محبوبیت دارد، کت‌وشلوارهای آن است. تام فورد در طراحی این کت‌وشلوارها شانه‌ها را پهن و کمر را تنگ‌تر در نظر می‌گیرد که باعث می‌شود هر مردی با هر اندامی آنها را می‌پوشد، ظاهری مجلل و برازنده پیدا کند. معمولا همه آنها دکمه‌دار هستند.

مواد اولیه‌ای که تام فورد برای دوخت کت و شلوارها استفاده می‌کند، لوکس و با کیفیت عالی هستند. برخی از آنها از پوست کوسه، پشم و ابریشم درست شده‌اند و برگردان یقه یا بلیطی جیب آنها از مخمل است. برش‌های کت‌وشلوارها تمیز و دوخت آنها صاف و زیباست.

البته بیشتر کت‌وشلوارهای این برند سفارشی دوخته می‌شوند. سلبریتی‌ها مخصوصا این کت‌وشلوارها را برای رویدادهای ویژه و مراسم فرش قرمز سفارش می‌دهند.


حتما بخوانید: کت و شلوار تاکسیدو چیست؟ همه نکات درباره این استایل رسمی را بدانید

شلوار جین تام فورد؛ مناسب برای هر موقعیت

برند تام فورد - شلوار جین
شلوار جینی که تام فورد طراحی می‌کند آن قدر غیررسمی نیست که نتوان به‌راحتی در هر موقعیتی پوشید

پیراهن‌هایی که تام فورد طراحی می‌کند معمولا از نخ، ابریشم یا چرم تهیه می‌شوند. رنگ‌های آنها از سفید و مشکی گرفته تا آبی آسمانی، آبی سرمه‌ای، بژ و سبز، تنوع زیادی دارند. بیشتر آنها به سبک کلاسیک، باریک و اندامی هستند، یقه‌شان باز است و سرآستین فرانسوی دارند.

شلوارهای تام فورد اغلب شامل شلوار جین تنگ، گرمکن ورزشی و شلوار پارچه‌ای است. جنس آنها اغلب از پنبه، جین، پشم، ترمه، ابریشم و نایلون است که در رنگ‌های متنوعی تهیه می‌شوند. این شلوارها معمولا جزو محبوب‌ترین اقلام در مجموعه‌های پوشاک مردانه این برند هستند.

تام فورد شلوار جین‌های غیررسمی را زیبا و شیک طراحی می‌کند که برای آقایانی که دوست دارند شلوار جین را برای بیشتر موقعیت‌ها بپوشند مناسب باشد. رنگ‌های پرفروش‌ترین آنها جین راسته و اندامی است. این جین‌ها در رنگ‌های آبی، مشکی، قهوه‌ای، شتری و برخی رنگ‌های خنثا تهیه می‌شوند.

کفش و کیف مردانه؛ اکسسوری‌هایی درجه‌یک برای آقایان

برند تام فورد - کفش و کیف مردانه تام فورد
کیف‌های مردانه تام فورد شیک و خوش‌دوخت هستند

کیف و کفش این برند برای آقایانی که دنبال محصولاتی با طراحی لوکس هستند، انتخابی عالی است. مخصوصا کیف‌ها را از چرم، جیر، پنبه و موادی با عنوان پوست‌های قیمتی تهیه می‌کند که رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی دارند. کیف کمربندی، کیف کوله‌پشتی، کیف پول، کیف مسنجر، ساک ورزشی، کیف‌دستی و نظایر آنها از جمله طرح‌های تام فورد هستند.

عینک آفتابی مردانه؛ عینک‌هایی باکیفیت برای هر فرم صورت

برند تام فورد - عینک آفتابی
فریم‌هایی بادوام و زیبا

عینک‌های آفتابی این برند به‌دلیل بازتاب زیبایی که در نور خورشید دارند و فریم‌های باکیفیتشان شناخته‌شده هستند. رنگ‌های طلایی، قهوه‌ای، کرم و برنزی این عینک‌ها بی‌نظیر است.

تام فورد فریم‌ها را طوری بادوام و زیبا طراحی می‌کند که هر شخص با هر فرم صورت بتواند عینک آفتابی متناسبی را پیدا کند. به همین دلیل است که عینک‌های تام فورد از پرطرفدارترین اکسسوری‌های موجود در صنعت مد هستند.

۲. پوشاک زنانه تام فورد؛ برای خانم‌های جذاب و قدرتمند

تام فورد همیشه می‌گوید من برای زنانی لباس طراحی می‌کنم که قوی و مستقل هستند و همیشه می‌دانند چه می‌خواهند. به همین دلیل همیشه لباس‌هایی خاص و زیبا با بهترین مواد اولیه و زیباترین پارچه‌ها تهیه می‌کند. ژاکت، شلوار جین، بلوز، لباس زیر، پیراهن، تاپ، شلوارک، کفش و اکسسوری و نیز کیف‌دستی بخشی از پوشاک زنانه تام فورد هستند.

پیراهن‌های مجلسی تام فورد؛ برای خانم‌های شیک و رمانتیک

برند تام فورد - پوشاکی برای زنان قدرتمند
گوئینت پالترو با لباس طراحی‌شده تام فورد در اسکار ۲۰۱۲، لباسی تحسین‌شده در صنعت مد

لباس‌های مجلسی تام فورد طوری طراحی می‌شوند که ظاهری زیبا و رمانتیک به خانم‌ها بدهند. این لباس‌ها از پارچه‌هایی مانند ابریشم، پنبه، مخمل، کشمیر، پشمی، پارچه پولکی و نظایر آنها دوخته می‌شوند. لباس شب، لباس برای مهمانی‌های کژوال، لباس برای مهمانی رسمی و سرهمی‌ها برخی از مدل‌های لباس مجلسی تام فورد هستند.

تاپ‌های تام فورد؛ لباس‌هایی خیره‌کننده با عناصر ظریف زنانه

برند تام فورد - تاپ
تاپ‌های تام فورد واقعا ظرافت زنانه را نشان می‌دهند

وقتی درباره تاپ‌های تام فورد صحبت می‌کنیم، باید بگوییم آنها بهترین لباس‌هایی هستند که در آنها از عناصر زنانه و ظریف به‌وفور استفاده شده است. این برند تاپ، تی‌شرت، لباس ورزشی، لباس زیر و لباس شنا در هر رنگ و طرحی که فکرش را بکنید و برای هر فرم اندام تولید می‌کند. از پارچه‌هایی که برای این لباس‌ها استفاده می‌کنند، می‌توان به ساتن، ابریشم، لایکرا، جین، پنبه، اکریلیک، کشمیر، پولکی و پشمی اشاره کرد. ویژگی جذاب این لباس‌ها پارچه‌ها و تزئینات منحصربه‌فرد آنها از جمله دانتل یا تور فرانسوی است که بیشتر خانم‌ها را به خود جذب می‌کند.

شلوار، شلوارک و دامن؛ طرح‌هایی اصیل برای خانم‌ها

برند تام فورد - دامن و شلوار
دامنی از جنس مخمل که با کت آن ست شده است/ عکس برگرفته از سایت tomford

تام فورد بهترین شلوارهای راسته، گشاد، سبک، ابریشمی، کتان، کشمیر، نایلونی و پشمی را برای خانم‌ها تهیه می‌کند. زیباترین شلوار جین‌ها، لباس شنا و شلوارک‌های ورزشی را می‌توانید در محصولات این برند ببینید.

دامن‌هایی که تام فورد طراحی می‌کند از زیباترین طرح‌هایی است که امضای این نابغه مد روی آنهاست. این دامن‌ها برای هر فرمی از بدن مناسب هستند و به‌راحتی می‌توان آنها را با انواع تاپ یا پیراهن ترکیب کرد.

دامن‌ها از چرم، ساتن، مخمل، جیر، کشمیر، پشم، ابریشم و جین تهیه می‌شوند، پارچه‌هایی که بهترین رنگ‌ها را می‌پذیرند و همگی با پوست سازگارند. دامن‌ها بیشتر در طرح‌های مدادی، ماکسی و چین‌کش‌شده طراحی می‌شوند و هر خانم با هر سلیقه‌ای می‌تواند مدل دلخواهش را انتخاب کند.

عینک آفتابی زنانه؛ فریم‌هایی جذاب و زیبا

برند تام فورد - عینک آفتابی

کمتر خانمی پیدا می‌شود که عاشق عینک تام فورد نشود. اول به این دلیل که خیلی راحت می‌تواند فریم متناسب با صورت خودش را پیدا کند و دوم اینکه ظاهر این عینک‌ها بسیار لوکس و زیباست و ظاهری شیک و باکلاس به هر خانم می‌دهد.

این عینک‌ها را از فلز یا استات، با طرح‌های چشم‌گربه‌ای، مربعی با زوایای نرم یا دایره‌ای تهیه می‌کنند. فریم این عینک‌ها بسیار شیک و بادوام است.

۳. لوازم آرایشی تام فورد؛ زیبایی اصیل و ماندگار

برند تام فورد - لوازم آرایشی تام فورد
محصولات زیبایی تام فورد از بهترین‌ها هستند/ عکس برگرفته از سایت tomford

برند تام فورد علاوه بر لباس‌های شگفت‌انگیز، یک خط تولید لوازم آرایشی شامل عطرهای اصیل، رژلب، سایه چشم، ریمل، برنزه‌کننده، محصولات مراقبت از پوست و نظایر آنها هم دارد. نکته خاص درباره لوازم آرایشی تام فورد این است که همه آنها از باکیفیت‌ترین مواد موجود ساخته شده‌اند. همگی آنها با پوست سازگار هستند.

از بین همه لوازم آرایشی تام فورد، رژلب، کرم‌پودر و سایه چشم آن پرفروش‌تر است. عطرهای تام فورد هم به‌خاطر رایحه ماندگارشان به‌شدت محبوب‌اند.

۴. ساعت‌های زنانه و مردانه تام فورد؛ نماد ظرافت لاکچری

برند تام فورد - ساعت تام فورد
ساعت‌های تام فورد، ظریف و ساده

ساعت‌هایی که تام فورد طراحی می‌کند به‌دلیل داشتن ظاهری ظریف و منحصربه‌فرد محبوبیت زیادی دارند. آنها برای مردان و زنانی طراحی شده‌اند که دقیقا می‌دانند دنبال چه چیزی هستند. رایج‌ترین ساعت‌های تام فورد بدنه فولاد ضدزنگ و بند چرمی دارند. آنها را به‌راحتی می‌توان با لباس‌های شیک ست کرد.

ساعت‌های تام فورد جزو دوست‌داشتنی‌ترین محصولات این برند هستند.

برند تام فورد در سراسر جهان

فروشگاه تام فورد در نیویورک
عکس از: Alexander Golinskiy

تام فورد در سراسر جهان فروشگاه دارد. انگلستان، اسپانیا، فرانسه، بلژیک، آلمان، یونان، فنلاند، سوئد، پرتغال و ایرلند برخی از این کشورها هستند.

فروشگاه‌های این برند فقط به‌دلیل محصولات گران‌قیمت و لوکس مشهور نیستند، آنها در اتاق‌های رختکن از مشتریان پذیرایی می‌کنند تا احساس کنند جزو مشتریان ویژه و خاص این برند هستند. احترامی که آنها برای مشتری قائل‌اند باعث می‌شود علاقه و وفاداری آنها بیشتر شود.

دو ویژگی متمایز و شخصی تام فورد

تام فورد یک کمال‌گراست؛ به همین دلیل همیشه خواسته بهترین باشد. او به کار اعتیاد دارد. در سال ۱۹۹۹ که همزمان گوچی و سن لورن را رهبری می‌کرد، وظیفه طراحی ۱۶ مجموعه در سال را داشت. با این حال امروز او تلاش می‌کند بین فیلم‌هایش، امپراتوری مد و حوزه محصولات زیبایی‌اش تعادل برقرار کند و خانواده‌اش را در اولویت قرار دهد.

عینک‌های تام فورد را ببینید

جمع‌بندی

هرجا صحبت از کاریزما در صنعت مد باشد، نمی‌توان نامی از تام فورد نیاورد. این مرد با واردکردن اندازه‌ای از جسارت در طراحی‌های نوآورانه‌اش قلمرو مد را بازتعریف کرد. طرح‌های تام فورد از هر طرح دیگری در این صنعت متمایز هستند و خود او هم همین را می‌خواهد. تام فورد کسی است که برخی از محبوب‌ترین برندهای مد را به روزهای اوج‌شان بازگرداند؛ اما با برند خودش بر این قلمرو حکومت می‌کند. هر طرحی که با برچسب تام فورد به فروش می‌رسد، نمادی از استعداد خلاقانه محض است که همیشه از اشتیاق بنیانگذارش برای متفاوت‌بودن الهام می‌گیرد.

مطالعه تاریخچه برندهای بزرگ دنیا می‌تواند روشی سودمند برای آگاهی از رازهای موفقیت آنها باشد. شما چه برندهایی را می‌شناسید که می‌توانند الگوی خوبی برای استارتاپ‌ها باشند و به آنها در مسیر موفقیتشان کمک کنند؟ لطفا در بخش دیدگاه‌ها نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره برند شنل؛ نکات جذابی که نمی‌دانستید
منبع portomontenegro scmp
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.