همه چیز درباره کرم دور چشم؛ آیا استفاده از این کرم ضروری است؟

کرم دور چشم برای ازبین‌بردن خطوط ریز و چین‌وچروک‌های ظریف اطراف چشم طراحی شده است. در این مطلب درباره کرم دور چشم و اینکه آیا فایده‌ای دارد یا نه، صحبت خواهیم کرد.

آیا استفاده از کرم دور چشم ضروری است؟

کرم دور چشم

با افزایش سن، پوست ما چربی و غدد عرقی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد و خشک و چروکیده می‌شود. چربی‌های که در جوانی باعث می‌شوند صورتمان نرم و باطراوت به نظر برسند، به‌تدریج کاهش می‌یابند. روند تولید کلاژن و الاستین که پوست را لطیف و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارند، کند می‌شود. همه اینها باعث ایجاد چین‌وچروک‌هایی مانند پای کلاغ در گوشه‌های خارجی چشم، افتادگی پوست در پلک بالای چشم، حلقه‌های سیاه دور چشم و کیسه‌های پف‌دار در زیر آن می‌شوند.

اگر هم در جوانی حلقه‌های تیره‌ای دور چشم داشته باشید، به‌دلیل افزایش سن تیره‌تر به نظر می‌رسند. دلیلش این است که وقتی پوست اطراف چشم نازک می‌شود، رگ‌های خونی مایل به آبی تیره بیشتر نمایان می‌شوند.

کرم دور چشم یکی از محصولات مراقبت از پوست است که به ادعای تولیدکنندگان، تمام مشکلاتی را که از آن صحبت کردیم رفع می‌کند. اما آیا این ادعاها درست است و واقعا کرم دور چشم فرمولی جادویی است که معجزه می‌کند؟

در حقیقت نه.

آیا کرم دور چشم همان مرطوب‌کننده است که در تیوب‌ها و قوطی‌های کوچک‌تر فروخته می‌شود و فایده خاصی ندارد؟

باز هم نه.

اینها سؤالاتی هستند که خیلی‌ها می‌پرسند. حال بیایید ببینیم واقعیت کرم‌های دور چشم چیست.

کرم دور چشم دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

کرم دور چشم را مخصوص پوست ظریف و نازک دور چشم طراحی می‌کنند. این کرم‌ها نسبت به لوسیون‌های معمولی صورت روغن بیشتری دارند و مواد مؤثره موجود در آنها بیشتر است.

ازآنجاکه پوست اطراف چشم نازک‌تر از سایر نواحی صورت است، شکننده‌تر است و بنابراین مستعد خشکی بیشتری است. به همین دلیل خیلی سریع‌تر از هر عضو دیگری سن افراد و خسته‌بودن آنها را نشان می‌دهد. حرکت مداوم چشم‌ها باعث می‌شود چین‌وچروک‌های دور آن افزایش یابند. کرم دور چشم با ترکیباتی که دارد می‌تواند تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کند.

کرم دور چشم باید حاوی چه ترکیباتی باشد؟

کرم دور چشم - ترکیبات موجود کرم دور چشم

 

کرم دور چشمی که می‌خرید، باید حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد سازنده سلول و ترمیم‌کننده پوست باشد. این کرم باید توانایی روشن‌کردن پوست، ساخت کلاژن و ترمیم غشای حایل پوست را داشته باشد. برخی از ترکیبات مهم کرم دور چشم عبارت‌اند از:

کوآنزیم Q10؛ محافظت دربرابر آفتاب

این ترکیب از پوست دربرابر آفتاب محافظت کرده و چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد.

پپتیدها؛ تقویت تولید کلاژن

این ترکیبات روند تولید کلاژن را تقویت می‌کنند و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهند. به این ترتیب خطوط ریز را تا حد زیادی برطرف می‌کنند.

سرامیدها؛ تقویت پوست

این ترکیبات پوست را تقویت کرده و رطوبت پوست را حفظ می‌کنند.

نیاسین آمید؛ کاهش چربی اضافی پوست

این آنتی‌اکسیدان دارای اثر روشن‌کنندگی و آب‌رسانی است و می‌تواند سبوم اضافی پوست را کاهش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که نیاسین‌آمید یا ویتامین ب ۳ و اسید کوجیک می‌توانند به روشن‌کردن حلقه سیاه دور چشم کمک کنند.

هیالورونیک اسید؛ آب‌رسانی به پوست

این ماده آب را جذب می‌کند، بنابراین باعث مرطوب‌شدن پوست می‌شود. همچنین قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد.

اسید هیدروکسی آلفا (AHA)؛ کاهش رنگدانه‌های اضافی پوست

AHAها شامل لاکتیک اسید، گلیکولیک اسید و ماندلیک اسید هستند که می‌توانند هایپرپیگمنتیشن پوست را درمان کنند.

ویتامین ث؛ یکی از بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها

این آنتی‌اکسیدان خواص ضدآفتاب و روشن‌کنندگی دارد.

حلقه‌های سیاه دور چشم هم می‌توانند ژنتیکی باشند و هم به‌دلیل آسیب ناشی از خورشید، افزایش سن و تجمع خون در دور چشم ایجاد شده باشند. مطالعات نشان داده‌اند که آسکوربات سدیم یا ویتامین ث می‌تواند به ضخامت پوست کمک کند و پس از حدود ۶ ماه تا حدی این حلقه‌های سیاه را بپوشاند (باز هم تأکید می‌کنیم تا حدی، یعنی انتظار معجزه نداشته باشید).

ویتامین ای (E)؛ نرم‌کننده پوست

این ویتامین برای مرطوب‌کنندگی و نرم‌کنندگی پوست به کار می‌رود.

ویتامین کا؛ بهبود گردش خون

این ویتامین تورم، گردش خون و سیاهی حلقه دور چشم را بهبود می‌بخشد.

کافئین؛ بهبود تیرگی دور چشم

کافئین از ترکیباتی است که می‌تواند تا حدودی پف و تیرگی حلقه دور چشم را بهبود بخشد.

پف ناشی از جمع‌شدن مایعات و خون در زیر چشم است. کافئین می‌تواند به گردش خون کمک کند و از تجمع آن در دور چشم جلوگیری به عمل آورد.

رتینوئید؛ کاهش چین‌وچروک

رتینوئیدها از بهترین ترکیبات کاهش‌دهنده چین‌وچروک هستند. اگر کرم دور چشم‌تان حاوی رتینوئید است شب‌ها از آن استفاده کنید. یادتان باشد محصولات حاوی رتینوئیدی را که برای سایر نواحی صورت هستند به دور چشم نزنید، زیرا می‌توانند چشم‌هایتان را تحریک کنند.

دز رتینول در کرم‌های دور چشم بسیار اندک است، زیرا ممکن است درباره برخی از پوست حالت خشن و تهاجمی عمل کند.

فرولیک اسید؛ حفاظت از پوست دربرابر آسیب‌های محیطی

این ترکیب از آسیب‌هایی که به‌دلیل عوامل محیطی مانند آلودگی‌ها ایجاد می‌شود محافظت می‌کند.

بابونه؛ گیاهی ضدالتهاب

اگر کرم حاوی بابونه بخرید عالی است. این ماده اثر ضدالتهابی دارد.

SPF؛ برای محافظت از پوست اطراف چشم دربرابر خورشید

بسیاری از کرم‌های دور چشم حاوی ضدآفتاب نیستند و ازآنجاکه ضدآفتابی که برای سایر نواحی صورت است مناسب پوست نواحی دور چشم نیست (چون ممکن است با عرق وارد چشم‌تان شود و تحریکش کند) کرم دور چشم SPFدار بخرید.

چطور از کرم دور چشم استفاده کنیم؟

کرم دور چشم - نحوه استفاده از کرم دور چشم
با انگشت حلقه که ضعیف‌ترین انگشت است، کرم را به دور چشم بزنید

بهترین راه برای اِعمال کرم دور چشم به شیوه زیر است:

  • به اندازه یک نخود از کرم بردارید.
  • با انگشت حلقه که ضعیف‌ترین انگشت است و کمترین فشار را به صورت‌تان وارد می‌کند کار کنید.
  • به‌آرامی به اندازه یک نقطه کوچک از کرم را به زیر چشم بزنید و کم‌کم پخش کنید. کرم را به مژه‌های پایین نمالید.
  • برای پخش‌کردن کرم با ملایمت ضربه‌های کوچک بزنید. زیر چشم‌تان را نسابید و مالش ندهید.
  • ۲ دقیقه صبر کنید تا کرم کاملا جذب شود.
  • نیازی نیست که روی پلک‌تان هم بمالید.
  • زیاد از این کرم استفاده نکنید، ممکن است چشم‌تان را تحریک کند. دو بار در روز کافی است.
  • نوع SPFدار آن برای روز و نوعی از آن که حاوی رتینول است برای شب مناسب است.
  • این محصول باید قبل از مرطوب‌کننده و ضدآفتاب اعمال شود، زیرا فرمول‌های سنگین‌تر باید آخر از همه اعمال شوند و کرم دور چشم سبک‌تر از ضدآفتاب و مرطوب‌کننده است.

حتما بخوانید: همه چیز درباره کرم ویتامین سی؛ مزایای استفاده از این کرم چیست؟

هر نوع پوست به چه نوع کرم دور چشم نیاز دارد؟

بهتر است با توجه به نوع پوست‌تان کرمی را انتخاب کنید که حاوی ترکیبات زیر باشد:

برای پوست مستعد آکنه

از کرم دور چشم مخصوص پوست حساس استفاده کنید. کرم دور چشم شما اصلا نباید حاوی عطر و رنگ باشد. بهترین ترکیبات این‌ها هستند:

  • بابونه
  • عصاره چای سبز
  • هاماملیس
  • آلفا هیدروکسی اسید
  • رتینوئید

برای پوست چرب

می‌توانید از کرم دور چشم پوست‌های مستعد آکنه یا پوست چرب استفاده کنید. فراموش نکنید کرم‌تان «فاقد چربی (oil free)» باشد و ترکیبات کومدوژنیک در آن موجود نباشند. بهترین ترکیبات این‌ها هستند:

  • بابونه
  • عصاره چای سبز
  • هاماملیس
  • آلفا هیدروکسی اسید
  • رتینوئید

برای پوست خشک

شما باید از کرم‌های ضخیم‌تر که مرطوب‌کننده و نرم‌کننده بیشتری در آنها موجود باشد استفاده کنید. بهترین ترکیبات این‌ها هستند:

  • سرامیدها
  • نیاسین‌آمید
  • اسید هیالورونیک
  • گلیسیرین
  • ویتامین ای (E)

نکات دیگری که باید درباره کرم دور چشم بدانید

کرم دور چشم - واقع بین باشید
کرم دور چشم می‌تواند تا حدی چروک‌ها را برطرف کند ولی معجزه نمی‌کند

۱. قیمت بالای کرم دور چشم هیچ ارتباطی با کیفیت آن ندارد. گران‌تر بودن کرم دور چشم به‌معنای بهتر بودن آن نیست. بسیاری از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه در بازار وجود دارند که حاوی ترکیباتی هستند که همان نتیجه مطلوب را به شما ارائه می‌دهند.

۲. در بسیاری از موارد محصولی که گران‌تر است، فقط به‌دلیل داشتن رایحه قوی‌تر قیمت بالاتری دارد. محصولات دارای رایحه قوی می‌توانند پوست لطیف دور چشم را تحریک کنند. این تحریک می‌تواند باعث خشکی و آسیب احتمالی بیشتر ازجمله چین‌وچروک شود. بنابراین از محصولات دارای رایحه دور بمانید.

۳. اگر پوست اطراف چشم شما خشک‌تر از سایر نواحی است، کرمی را انتخاب کنید که نرم‌کننده بیشتری داشته باشد. محصولات حاوی اسیدها چرب امگا می‌توانند به پوست نازک دور چشم نرمی و لطافت ببخشند.

۴. کرم دور چشم مناسب چین و چروک و افتادگی پوست را کاهش می‌دهد اما باید واقع‌بین باشید. درست است که یک کرم خوب می‌تواند پوست اطراف چشم را تا حدی سفت و محکم کند، اما هرگز مانند بوتاکس قادر به لیفت (بالاکشیدن) آن نیست.

۵. بسته‌بندی این محصول بسیار مهم است. حتما باید تیوبی باشد یا اگر درون بطری است، دهانه‌اش بسیار کوچک باشد. هرگز اجازه ندهید این کرم‌ها درمعرض نور و هوا قرار گیرند، زیرا اثربخشی مواد تشکیل‌دهنده آن کاهش می‌یابد. هرگز از کرم دور چشم در بسته‌بندی کاسه‌ای استفاده نکنید.

۶. کرم دور چشم باید SPF داشته باشد و حاوی مواد معدنی اکسیدروی و دی‌اکسیدتیتانیم باشد. مواد شیمیایی گرچه مؤثرند، پوست اطراف چشم را به‌راحتی تحریک می‌کنند. از سوی دیگر، ضدآفتاب‌های معدنی بلافاصله پس از اعمال شدن از پوست محافظت می‌کنند و نیاز نیست مانند ضدآفتاب‌های شیمیایی از نیم‌ساعت قبل آن را به صورت‌تان بمالید.

اگر سبک زندگی‌تان را تغییر ندهید کرم دور چشم کمکی به شما نخواهد کرد

کرم دور چشم

 

یادتان باشد کرم دور چشم تازمانی‌که شب‌بیداری می‌کشید، نمک زیادی مصرف می‌کنید و الکل می‌نوشید، به رفع پف و کیسه‌های زیر چشم کمکی نمی‌کند.

نمک و الکل باعث احتباس آب و مایعات در زیر چشم‌تان می‌شوند. الکل را ترک کنید، نمک کمتری مصرف کنید و در شب ۶ تا ۸ ساعت کامل بخوابید. خواهید دید که چقدر تغییر خواهید کرد.

گاهی پلک به‌دلیل تحریک پوست و آسیب ناشی از آفتاب متورم می‌شود. این مورد با یک کرم دور چشم خوب ترمیم می‌شود.

تیرگی و حلقه سیاه دور چشم با کرم دور چشمی که ضدآفتاب دارد و حاوی ترکیبات مهارکننده تولید ملانین است بهتر می‌شود.

محبوب‌ترین کرم‌های رفع سیاهی و پف چشم را ببینید

از ضدآفتاب مخصوص پوست دور چشم استفاده کنید. با عینک می‌توانید محافظت بیشتری از چشم‌تان به عمل آورید.

مطالعات نشان می‌دهد که سرما به کاهش پف چشم کمک می‌کند. به همین دلیل بسیاری از افراد کرم دور چشم‌شان را در یخچال قرار می‌دهند.

به اندازه کافی استراحت کنید. یادتان باشد کمبود خواب به‌راحتی خودش را در چشم‌ها و پوست اطراف آن نشان می‌دهد. هر شب شش تا هشت ساعت بخوابید.

سیگار نکشید. این کار باعث می‌شود کلاژن‌ها و فیبرهای الاستیک پوست از بین بروند.

بیشتر در معرض هوای تازه به دور از دود اگزوزها و هوای آلوده قرار بگیرید. گاهی اوقات وقت‌تان را در پارک‌ها و طبیعت بگذرانید.

پوست‌تان را از درون تغذیه کنید. یک رژیم متعادل با چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل داشته باشید. میوه‌ها و سبزیجات آنتی‌اکسیدان‌های محافظ پوست را تقویت می‌کنند.

آب فراوان بنوشید تا پوست‌تان را مرطوب نگه دارید. بااین‌حال این بدان معنا نیست که نیاز به مرطوب‌کننده ندارید. نوشیدن آب و دوش‌گرفتن نمی‌تواند تمام نیاز پوست شما به مرطوب‌کننده را رفع کند.

آیا شما به کرم دور چشم اعتقاد دارید؟ از کدام برند استفاده کرده‌اید که راضی بوده‌اید؟


در ادامه بخوانید: فرق آبرسان و کرم مرطوب‌ کننده دقیقا چیست؟
منبع verywellhealth paulaschoice healthline
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.