نکات جذاب درباره استایل پلنگی و راهنمای ست کردن

استایل‌های مختلفی به دنیای مدوفشن می‌آیند و می‌روند اما بعضی‌ها همیشگی‌ هستند. مانند استایل پلنگی که سال‌هاست در دنیای پوشاک، اکسسوری‌ها و به‌طور کلی فشن عزیز و محبوب است. در این مقاله از همه چیزهایی گفته‌ایم که باید درباره این استایل بدانید.

استایل پلنگی؛ طرح و مدلی پرماجرا و پر از تناقض

در دنیای مدوفشن گاهی مرز میان مفاهیم بسیار باریک می‌شود. برای نمونه، طرح و استایلی که قابلیت شیک‌شدن و جذابیت فوق‌العاده دارد، با کمی تغییر به‌شدت نامطلوب و نامناسب می‌شود. تناقض در برخی از مدل‌ها و طرح‌های دنیای مد و استایل وجود دارد. پلنگی هم نمونه‌ای از همین طرح‌ها و مدل‌هاست.

این طرح در طول سالیان حیاتش در دنیای مد، نماینده مفاهیم مختلفی بوده است. گاهی در قاموس طرحی به‌شدت ماکسیمالیستی و مجلل از آن استفاده شده و گاهی آن‌قدر خنثی به‌شمار رفته که در هر تیپ و استایلی در کنار رنگ‌های مختلف قابلیت استفاده پیدا کرده است. گاهی نماد پوشش اشرافی بوده و گاهی به‌عنوان لباس و طرحی سطح‌پایین و مظهر بی‌سلیقگی به آن نگاه شده است.

واقعیت این است که استایل پلنگی چهره‌های متنوع و متفاوتی دارد. از دربار پادشاهان تا صحنه‌های اجرای موسیقی پانک‌راک می‌توان ردپای پلنگی را روی تن افراد مختلف دید.

اجازه بدهید که نگاهی به تاریخ پلنگی‌ها در دنیای پوشاک و اکسسوری‌های مختلف داشته باشیم و بعد به‌سراغ شناخت دقیق‌ترشان در استایل و به‌کارگیری آنها در تیپ‌های مختلف برویم.

سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی

استایل پلنگی
استایل پلنگی در سال‌های ۱۹۲۰ و ۳۰ میلادی

در سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی (حوالی سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۹ شمسی)، استایل پلنگی به شهرت رسید. از ستاره‌های سینما تا خانم‌های خانه‌دار از آن استقبال کرده بودند و همه‌جا ردپایی از آن دیده می‌شد.

یکی از دلایل رواج گسترده این طرح میان خانم‌ها، همان توسعه تولید انبوه لباس‌هایی بود که با الهام از ستاره‌های هالیوودی دوخته می‌شدند و فروشگاه‌های لباس را درمی‌نوردیدند. اغلب ‌آدم‌ها دوست دارند که شبیه ستاره‌های جذاب روی پرده نقره‌ای باشند. دنیای مدوفشن هم همیشه از این میل برای رونق‌دادن به بازار پوشاک بهره برده است.

سال‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی

استایل پلنگی
استفاده از طرح پلنگی در تولید کت‌های زمستانی در سال‌های ۱۹۴۰ و ۵۰ میلادی

در سال‌های ۱۹۴۰ و ۵۰ میلادی (۱۳۱۹ تا ۱۳۲۹ شمسی)، طرح پلنگی نوع تازه‌ای از استایل را تجربه کرد. از آن بیشتر در دوخت‌ودوز لباس‌هایی بهره برده می‌شد که باز بودند و نوعی اغواگری زنانه را ترویج می‌کردند. حتی پای طرح پلنگی به تولیدات لباس زیر هم باز شد و در آن سال‌ها، برند معروف ونیتی‌فر (Vanity Fair) هم شروع به عرضه لباس‌های زیری با طرح پلنگی به بازار کرد.

در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی، پلنگی‌ها دیگر فقط برای دوخت‌ودوز لباس‌های اغواگرانه و جذاب استفاده نمی‌شدند بلکه از آنها در تولید کُت‌های گرم زمستانی هم استفاده می‌شد. در کنار پالتوهای پوستی که از بدن حیواناتی مانند خرگوش و سمور و… تولید می‌شدند، پارچه‌های پلنگی هم وارد بازار شده بودند.

سال‌های ۱۹۶۰ میلادی

استایل پلنگی
کریستین دیور (christian Dior)، سال ۱۹۶۰ میلادی

در سال‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی (۱۳۳۰ شمسی)، استفاده از استایل پلنگی از سوی چهره‌های معروفی مانند جکی کندی (Jackie Kennedy) همسر رئیس‌جمهور آمریکا، بریت اکلاند (Britt Ekland) خواننده و بازیگر معروف و افراد دیگر باعث شد که علاقه عموم به این طرح بیشتر از قبل رشد و افزایش پیدا کند.

به‌خاطر استقبال شدید افراد از طرح‌های پلنگی، تعداد زیادی از حیوانات حیات‌وحش تلف و نابود شدند. پوست این حیوانات زبان‌بسته بدل به کت‌ها و پوشش‌های مختلفی می‌شد که استایل خانم‌های آن زمان را به‌شدت خاص و شیک می‌کرد.

البته جنبش‌های حمایت از حیوانات هم وجود داشت و دوست‌داران حیوانات و حیات‌وحش دست‌ روی دست نگذاشتند. تلاش‌های آنها منجر به کاهش تولیدات پوشاک از پوست پلنگ‌ها شد و خط تولید لباس‌هایی با طرح پلنگی و پارچه‌ای مصنوعی روبه‌رشد گذاشت.

سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی

استایل پلنگی
نمونه‌ای از استایل پلنگی در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۸۰ میلادی

در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی (حوالی سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۹ شمسی) هم استایل پلنگی همچنان پرتوان به حیاتش ادامه می‌داد. چیزی که در این دوران با پلنگی همراه شده بود و آن را همچنان محبوب نگه می‌داشت، حلول گروه‌های موسیقی پانک‌راک ( Punk Rock) و گلم‌راکی(Glam Rock) بود که از زیرمجموعه‌های موسیقی راک به‌شمار می‌رفتند و خوانندگان و مبلغانشان با استایل‌هایی ساختارشکن و استفاده از طرح‌هایی مانند پلنگی اعتراض و طغیان خود را در کنار موسیقی فریاد می‌زدند.

به‌هم‌زدن کلیشه‌های جنسیتی در پوشش و آرایش از جمله ویژگی‌های این گروه‌های راک بود. به‌بازارآمدن پارچه‌هایی موسوم به لاکرا با خاصیت کشسانی و ارتجاعی بالا هم در تولید لباس‌های متنوع با استایل پلنگی و… در آن دوران از اهرم‌هایی بود که استایل‌های متفاوت را بیش از پیش در میان مردم رواج می‌داد.

سال‌های ۱۹۹۰ میلادی

استایل پلنگی
استایل پلنگی در دهه ۱۹۹۰ میلادی

در سال‌های ۱۹۹۰ میلادی هم استایل پلنگی رایج و به شکل‌های متفاوتی نسبت به گذشته در میان اقشار مختلف به‌ویژه جوان‌ها محبوب بود. پلنگی دیگر استایلی مخصوص گروه‌های خاص موسیقی و فشن یا اشراف‌زاده‌ها با پالتوهای پوست نبود بلکه بدل به طرح محبوبی شده بود که گروه‌های موسیقی عامه‌پسندی مانند اسپایس گرلز (spice girls) یا مدل‌های محبوب و معروفی مانند کیت ماس ( Kate Moss) در لباس‌های خود از آن بهره می‌بردند.

دیگر استایل پلنگی بدل به مدل و طرحی معروف شده بود که خود را در قالب‌های مختلف جای می‌داد و می‌توانست انواع حال‌وهوا و تیپ را به نمایش بگذارد. در سال ۱۹۹۱ میلادی، عزالدین علیه (Azzedine Alaïa) که طراح مدوفشن معروفی بود، در یکی از برنامه‌های خود، تمام مدل‌هایش را با انواعی از لباس‌های پلنگی روی صحنه فرستاد. این هم نماد و نشانه دیگری از قوت‌گرفتن استایل پلنگی در آن سال‌ها به‌شمار می‌رفت.


حتما بخوانید: استایل بازیگران فرندز؛ ۱۱ درس مد از این سریال جذاب که هرگز قدیمی نمی‌شوند

استایل پلنگی در سال‌های اخیر

استایل پلنگی
استایل پلنگی در دهه‌های اخیر

در این سال‌ها هم استایل پلنگی همچنان از سوی مردم و برندهای معتبر حمایت شده است. در سال ۲۰۱۸ که به‌طور رسمی به یکی از ترندهای روز بدل شده بود و در طی سال‌های اخیر هم برندهایی مانند ژیوانشی (Givenchy) و پرادا (Prada) با ارائه مچموعه‌هایی با طرح پلنگی به تداوم حضور این استایل در دنیای مدوفشن کمک کردند.

هماهنگی این استایل با رنگ‌ پوست‌های مختلف و رنگ‌های متنوع در استایل و پوشش موجب شده که همیشه محبوب بماند. این استایل پرتناقض که توانسته خود را برای بیان مفاهیم مختلف و در موقعیت‌های گوناگون مطرح کند، همچنان در مدوفشن بحث‌برانگیز و قابل‌توجه است.

انواع استایل با طرح پلنگی را بشناسید

حالا که از تاریخ استایل پلنگی گفتیم، خوب است که نگاهی دقیق‌تر به جزئیات و مدل‌های مختلف سِت‌کردن آن هم داشته باشیم. استایل لباس پلنگی به شکل‌های متنوعی پوشیده می‌شود. در ادامه با برخی از مدل‌ها آشنا می‌شوید.

استایل با کفش پلنگی

استایل پلنگی
کفش پلنگی

انتخاب طرح پلنگی برای پوشش پا می‌تواند در تیپ‌های متنوعی به‌کار برود. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید به یک مهمانی شام بروید و کفشی پاشنه‌دار بپوشید یا برای تیپ روزانه‌تان، به‌دنبال یک‌جفت کتانی شیک می‌گردید. طرح پلنگی در همه این موارد کاربرد دارد و می‌تواند به استایلتان زیبایی و جذابیت بدهد. درباره صندل هم که در بخش‌های بعدی صحبت خواهیم کرد. جذابیت استایل پلنگی برای کفش در این است که هم در تیپ اسپرت به‌خوبی می‌نشیند و هم تیپ‌های رسمی و مجلسیِ زیبایی برایتان می‌سازد.

تیپ مونوکروم با پلنگی

استایل پلنگی
پلنگی در استایل مونوکروم

اگر از طرح و نقش و البته رنگ‌های مختلف در استایل خوشتان نمی‌آید، پلنگی را به سبک مونوکروم بپوشید. یعنی چه؟ یعنی از رنگ‌های کرم و قهوه‌ای که در طرح پارچه پلنگی وجود دارد، برای بخش‌های مختلف استایلتان در کنار طرح پلنگی استفاده کنید. این تیپ رسمی و شیک است. در مقابل علاقه‌مندان به این طرح، استایلی هم وجود دارد که صاحبانش عاشق طرح‌های مختلف‌اند؛‌ مثلا گل‌دار در کنار پلنگی. شما در کدام دسته قرار دارید؟

ترکیب پلنگی با جین

استایل پلنگی
استایل پلنگی و جین

طرح پلنگی در دسته طرح‌های خنثی هم قرار می‌گیرد؛ یعنی شما می‌توانید آن را با انواع رنگ‌ها و مدل‌ها هماهنگ کنید و بپوشید. قرارگرفتن آن در کنار جین اما کمی متفاوت است. از آنجایی که جین‌ها خودشان هم خنثی هستند و با همه‌چیز هماهنگ می‌شوند، پوشیدنشان در کنار طرح پلنگی می‌تواند نقش طرحی خنثی را از پلنگی بگیرد و طرح‌های آن را بیشتر به‌نمایش بگذارد. پوشیدن شلوار جین با بلوزی پلنگی، دامن جین با تاپی پلنگی و به‌طور کلی، کنار هم قراردادن جین و پلنگی چشم‌نواز و شیک می‌شود.

استفاده از صندل پلنگی

استایل پلنگی
استفاده از صندل پلنگی در استایل

پوشیدن صندل برای تابستان از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. اما ماجرا از این قرار است که گاهی انتخاب صندلی که بتواند تیپتان را شیک و ویژه نگه دارد، کمی سخت می‌شود. اگر به‌دنبال خاص و شیک‌بودن هستید، به‌دنبال صندل پلنگی باشید. این طرح برای صندل می‌تواند به‌سادگی، تیپتان را از سادگی دور کند.

پیراهن پلنگی

استایل پلنگی
پیراهن با استایل پلنگی

همان‌طور که قبل‌تر هم گفته شد، پلنگی از آن طرح‌هایی است که می‌تواند مفاهیم مختلفی را متبادر کند و استایل‌هایی متنوع را به‌وجود بیاورد. همه‌چیز بستگی به شیوه طراحی استایلتان دارد. هم می‌توانید آن را با لباس‌های ساده همراه کنید و از اکسسوری‌های بی‌زرق‌وبرق در کنارش استفاده کنید و هم می‌توانید آن را در استایلی با جزئیات و زرق‌وبرق فراوان به‌کار بگیرید.

یکی از راه‌ها این است که آن را با کت یا کمربندی ساده بپوشید. مثلا زمانی که پیراهنی پلنگی می‌پوشید، برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد طرح‌ها و رنگ‌ها در استایل، کتی مشکی، کفش‌هایی تخت و ساده و اکسسوری‌هایی ظریف انتخاب کنید.

محبوب‌ترین کمربندهای زنانه در دیجی‌استایل

استایل بسیار شلوغ

استایل پلنگی
استایل پلنگی در کنار طرح خالخالی

اگر طرفدار استایلی شلوغ و پرطرح هستید، پلنگی را در کنار طرح‌های معروف دیگری مانند خالخالی به‌تن کنید. طرح‌های راه‌راه یا چهارخانه می‌توانند انتخاب‌های بعدی‌تان باشند. البته معمولا گفته شده که چندطرح شلوغ در کنار هم نِمای خوبی ندارد و مطابق اصول فشن نیست اما در سال‌های اخیر، دیگر اصلی خاص وجود ندارد.

مدوفشن بیشتر به معنای این است که چه چیزی حس بهتری به شما می‌دهد و خودتان را از نظر خودتان دوست‌داشتنی‌تر می‌کند. اگر طرح پلنگی را در کنار طرح‌های دیگر به‌کار بگیرید، پلنگی حکم بخش خنثی را در استایلتان بازی خواهد کرد. از چنین استایلی خوشتان می‌آید؟

استایل با کت پلنگی

استایل پلنگی
کت پلنگی

کت پلنگی هم برای مراسم و مهمانی‌های بزرگ گزینه مناسبی است. اما یادتان باشد که اگر جنس خز مصنوعی و بی‌کیفیت باشد، امکان دارد که استایلتان از سکه بیافتد. اگر هم طرفدار محیط‌زیست و حیات‌وحش باشید، به‌طور قطع از کَنده‌شدن پوست حیوانی بی‌گناه برای ساختن تیپی شیک استقبال نمی‌کنید. در هرحال، انتخاب با شماست. البته یادتان باشد که خز اصل بسیار هم گران است.

کیف با طرح پلنگی

استایل پلنگی
کیف پلنگی

هنوز قبول نکرده‌اید که طرح پلنگی می‌تواند در دسته طرح‌های خنثی قرار بگیرد؟ اگر قبول کرده‌اید، پس می‌توانید با خیال راحت، در زمان سردرگمی برای انتخاب یک کیف مناسب برای استایل رسمی یا اسپورتتان به‌سراغ طرح پلنگی بروید. کیف‌های پلنگی با هر تیپ و رنگی سازگاری دارند. پس شک نکنید.

شلوار پلنگی

استایل پلنگی
شلوار پلنگی در استایل

انتخاب شلوار پلنگی به‌احتمال زیاد چیزی نیست که همه بپسندند. اما اگر می‌خواهید که تیپتان خاص باشد و کمی ساختارشکن به‌نظر برسید، شلوار با این طرح گزینه خوبی برای استایلتان خواهد بود. اگر برایتان مهم است که چاق جلوه نکنید، باید به اندازه خال‌های طرح پلنگی در پوشیدن شلوار دقت کنید. اگر برایتان مهم است که لاغر جلوه نکنید هم رعایت اندازه خال‌ها مهم است. خال‌های درشت، شما را پهن‌تر و چاق‌تر نشان می‌دهند و خال‌های ریزتر به باریک‌ترشدن و لاغرترشدن کمک می‌کنند.

استایل با شال پلنگی یا روسری پلنگی

استایل پلنگی
شال پلنگی

شال یا روسری پلنگی هم گزینه خوبی برای شرکت در مراسم رسمی است. اگر می‌خواهید به یک رویداد بروید یا مراسم و مهمانی بزرگی در پیش دارید، استفاده از شال پلنگی می‌تواند گزینه‌ای برای رسمی‌کردن تیپتان باشد. همان‌طور که چندبار دیگر هم گفته شد، این طرح توانایی رسمی‌کردن استایل را دارد، هرچند که در موارد اسپرت و غیررسمی هم به‌خوبی کاربرد دارد.

تی‌شرت پلنگی

استایل پلنگی
استایل پلنگی با تی‌شرت

تی‌شرت پلنگی هم می‌تواند در همراهی با یک جین ساده یا شلوار/دامنی کتان به استایلتان زیبایی و تنوع بدهد. این هم از مواردی است که طرح پلنگی از زرق‌وبرق فاصله می‌گیرد و در شمائلی اسپورت و غیررسمی به شما تیپی جانانه تقدیم می‌کند. تی‌شرت پلنگی را با دامن کوتاه یا شلوارک جین در یک مهمانی عصر بپوشید و نگذارید که هیچ رقیبی در خوش‌تیپی داشته باشید.

نکاتی دیگر درباره استایل پلنگی

استایل پلنگی
استایل پلنگی از ترندهای همیشه‌جاوید

برای اینکه به‌طور جامع و کامل و بی‌دردسر به تک‌تک پرسش‌هایتان درباره استایل پلنگی پاسخ بدهیم، در این‌بخش، سعی کرده‌ایم که مطالبی را در قالب پرسش‌وپاسخ گردآوری کنیم. شاید جواب بعضی از آنها در بخش‌های قبلی متن هم باشد اما حضورشان به‌طور تفکیک‌شده در این قسمت هم خالی از لطف نخواهد بود:

طرح پلنگی نشانه و نماد چه چیزهایی است؟

استایل پلنگی
مفاهیم مختلف با استایل پلنگی

همان‌طور که در بخش تاریخچه استایل پلنگی گفته شد، از این طرح برای ساختن استایل‌هایی با مفاهیم مختلف استفاده می‌شود. پلنگی در طول تاریخ هم در تیپ‌های اشرافی و مجلل به‌خوبی نشسته است و هم در موارد غیررسمی و ساده و هم در موقعیت‌هایی که صاحب استایل خواهان شکستن کلیشه‌ها و ابراز طرحی ساختارشکنانه بوده است. پس در استفاده از این طرح دستتان کاملا باز است. چه‌چیزی از این بهتر؟

آیا استایل پلنگی از مُد افتاده است؟

استایل پلنگی
استایل پلنگی در سال‌های اخیر

خیر، هرگز. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی، این طرح بیشتر از گذشته‌ها ترند شده بود اما همچنان مانند تمام دوره‌ها و زمان‌های تاریخی محبوب است و برندهای مختلف از آن برای طراحی محصولاتشان بهره می‌برند.

استایل پلنگی مخصوص خانم‌هاست؟

استایل پلنگی
استایل پلنگی برای مردان

از دیرباز، خانم‌ها بیشتر از استایل پلنگی استفاده می‌کرده‌اند. در دوره‌هایی از تاریخ، راک‌استارهای معروف هم با تیپ و سبکی خاص از استایل پلنگی بهره می‌برده‌اند. اما واقعیت این است که رواج استفاده از چنین طرحی در میان مردان زیاد نیست. با این حال، نمی‌توان دنیای مدوفشن را تقسیم‌بندی کرد و با خط‌وخطوط جسنیت‌زده مرزبندی کرد.

بنابراین، هرکس می‌تواند هرچیزی را که دوست دارد، به‌تن کند. شما چه فکر می‌کنید؟ این را هم یادتان باشد که بعضی از چیزها قرارداد و عادت هستند. برای نمونه، زمانی بود که پوشیدن رنگ صورتی برای مردان خنده‌دار به‌نظر می‌رسید اما این‌روزها، حتی مجریان اخبار شبکه‌های تلویزیون هم از این رنگ استفاده می‌کنند.

چه رنگ‌هایی با پلنگی هماهنگ می‌شوند؟

استایل پلنگی
هماهنگی رنگ‌های مختلف با استایل پلنگی

استایل پلنگی به‌عنوان طرحی خنثی کاربرد دارد. برای همین هم هست که می‌توانید از آن در کنار رنگ‌های مختلف استفاده کنید. در بخش‌های قبلی گفتیم که می‌توانید از طرح‌هایی مانند خالخالی یا راه‌راه و… هم در کنار پلنگی بهره ببرید اما واقعیت این است که اگر قرار باشد، استایلی ساده برای خود ترتیب بدهید، بهترین گزینه، استفاده از رنگ‌هایی ساده و بی‌طرح در کنار پلنگی است. برای نمونه، قرارگرفتن پلنگی در کنار رنگ قرمز بسیار زیبا می‌شود. شما چه فکر می‌کنید؟

جذاب‌ترین اکسسوری‌های پلنگی را ببینید

در آخر

استایل پلنگی از آن استایل‌های عجیب و همیشه‌جاودانی است که از گذشته‌های دور تاکنون موردتوجه بوده و هست. کاربردهای متعدد این طرح را نمی‌توان نادیده گرفت. شما هم طرفدار پلنگی هستید؟ در کدام قالب و مدل از آن بیشتر استقبال می‌کنید؛ یعنی دوست دارید که از پلنگی در تیپ اسپرت استفاده کنید یا رسمی؟


در ادامه بخوانید: راهنمای ست کردن لباس خال‌خالی برای خانم‌ها؛ نکات مهمی که باید بدانید
منبع culturewhisper.com cosmopolitan.com mahileather.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.