تیشرت برتون چیست؟ ایده‌هایی زیبا برای پوشیدن این لباس محبوب

تیشرت برتون یکی از محبوب‌ترین انواع تیشرت است که همه افرادی که با طرح‌های راه‌راه راحت‌اند، یک‌دست از آن را دارند. تیشرت راه‌راه افقی برتون از دیرباز یکی از اصلی‌ترین اجزای استایل برای دختران فرانسوی و بعد مردم کل جهان بوده است. آیا می‌دانید روش‌های استایل کردن تیشرت برتون چیست؟ این مطلب را بخوانید.

طرح تیشرت برتون چیست؟

تیشرت برتون

طرح برتون طرح راه راه کلاسیک با نوارهای افقی سرمه‌ای و سفید است که از سال‌های دور تاکنون، روی لباس‌های مختلف از تاپ و تیشرت آستین کوتاه گرفته تا لباس‌های بافتنی و زمستانی، پیاده می‌شود. تنوع طرح راه راه بسیار زیاد است، ولی مشخصه طرح برتون هم‌اندازه‌بودن و یکنواخت‌بودن نوارها و سفید بودن رنگ زمینه است.

تاریخچه تیشرت برتون؛ از نیروی دریایی فرانسه تا هالیوود

پیدایش طرح برتون به سال ۱۸۵۸ در کشور فرانسه برمی‌گردد. واژه برتون درواقع شکل تغییریافته واژه برتانی یا بریتانی است. بریتون‌ها گروهی از مردم هستند که در منطقه بریتانیایی کشور فرانسه سکونت دارند. نژاد آنها بریتانیایی است؛ اما بر اثر فشار مهاجرت آلمانی‌ها به بریتانیا از منطقه کورنوال که در جنوب باختری انگلستان واقع شده است مهاجرت کردند و در کشور فرانسه ساکن شدند. از‌این‌رو با گذشت زمان، منطقه سکونت آنها به منطقه بریتانی و نام آنها به بریتون‌ها معروف شد. واژه برتون نیز از این نام گرفته شده است.

لباس‌ یونیفرم نیروی دریایی فرانسه

در  سال ۱۸۵۸ نیروی دریایی فرانسه برای دریانوردن رنگ‌های آبی و سفید را به‌عنوان لباس رسمی معرفی کرد. اولین لباس یونیفرم نیروی دریایی فرانسه ۲۱ عدد نوار سفیدرنگ داشت که دقیقا ۲ سانتی‌متر از هم فاصله داشتند. گفته می‌شود که هرکدام از این نوار‌ها بیان‌گر پیروزی‌های دریایی متعدد ناپلئون بناپارت در برابر ارتش انگلیس بوده است. این لباس‌ یقه پهن و آستین‌های سه‌ربع داشت. این آستین‌ها به اندازه‌ای آزاد بودند که هنگام انجام فعالیت برای افسران نیروی دریایی مانع یا محدودیتی به وجود نیاورند.

دلیل محبوبیت لباس برتون برای نیروی دریایی

نزدیک به ۶۰ سال تیشرت  برتون لباس اصلی ملوانان فرانسوی و ماهیگیران و کسانی بود که در کنار ساحل فعالیت می‌کردند. دلیل انتخاب این لباس، بادوام‌بودن، کاربردی‌بودن و مناسب بودن آن برای کسانی بود که زندگی‌شان با دریا گره خورده بود.

برخی شایعات حاکی از آن است که یکی از مزیت‌های مهم یونیفرم برتون این بود که نوارهای سفید یا طرح راه‌راه روی لباس‌ به‌عنوان یک علامت مهم در جهت شناسایی افرادی بود که به هر دلیلی از کشتی به دریا می‌افتادند. این طرح به تیم امداد‌رسانی داخل کشتی کمک می‌کرد راحت‌تر آنها را ببینند. البته صحت و سقم این شایعات مشخص نیست.

دلیل جالب دیگر انتخاب این لباس، ساده‌بودن و ایمن‌بودن آن بود. این لباس برخلاف لباس‌های نظامیان دیگر که پر از دکمه و جیب و زیپ بودند، به‌شدت ساده بود و این باعث می‌شد نگرانی از گیر کردن این جزئیات در دکل‌ها یا تورهای ماهیگیری برای سربازان نیروی دریایی یا ملوانان و دریانوردان، مرتفع شود.

راه‌یافتن طرح برتون به مجموعه لباس‌های کوکو شنل

تاریخچه تیشرت برتون

همان‌طور که گفتیم، لباس راه راه برتون، لباس محبوب ماهیگیران هم بود. دلیلش این بود که ماهیگیران با افسران نیروی دریایی ارتباط مستقیم داشتند، بنابراین طبیعی بود که آنها هم از آن یونیفرم‌ها الهام بگیرند و مانند آن افراد لباس بپوشند. در تاریخ مد به‌وفور شاهد لباس‌هایی بوده‌ایم که منشأ نظامی داشته‌اند. همین موضوع باعث شد لباس برتون راهش را به مجموعه‌های شنل پیدا کند.

در سال ۱۹۱۷، کوکو شنل، طراح لباس و صاحب برند معروف شنل، برای قدم‌زدن به ساحل رفته بود، ماهی‌گیر‌های محلی را دید که تاپ‌های راه راه به تن داشتند. همین کافی بود که او از این لباس‌ها برای اقدامی تاریخ‌سازانه الهام بگیرد.

خیلی زود، کوکو شنل که هر طرحش انقلابی در دنیای مد پدید می‌آورد، لباس و طرح برتون را برای اولین بار به صنعت مد معرفی کرد و این سبک جذاب را در مرکز توجه فرانسوی‌ها و سپس همه مردم دنیا قرار داد. البته ممکن است شنل اولین کسی نباشد که از این لباس‌ها برای طراحی خود الهام گرفته است؛ اما بدون شک، تأثیر او در معرفی طرح برتون از هرکسی پررنگ‌تر است.


حتما بخوانید: همه چیز درباره برند شنل؛ نکات جذابی که نمی‌دانستید

رسیدن آوازه طرح برتون به هالیوود

تیشرت برتون
جیمز دین با تیشرت برتون

در سال ۱۹۵۳، طرح راه راه برتون برای اولین بار در هالیوود با فیلم «یک وحشی» با بازی مارلون براندو معرفی شد. دو سال بعد، جیمز دین در فیلم مشهور «شورش بی‌دلیل» که در سال ۱۹۵۵ اکران شد، با پوشیدن لباس رکابی راه راه برتون به محبوبیت این طرح کمک کرد و درنهایت، آدری هپبورن بود که با پوشیدن لباس راه راه برتون در فیلم «چهره خنده‌دار» محصول ۱۹۵۷، همه خانم‌ها را به پوشیدن لباس برتون ترغیب کرد. از دیگر افراد معروف و فشن آیکون‌هایی که در طول دهه‌های مختلف این طرح لباس را پوشیده‌اند، می‌توانیم به ژان کوکتو و بریژیت باردو اشاره کنیم.

به این ترتیب، به‌مرور زمان و با عوامل متعدد، طرح راه‌راه برتون به عنوان یک نماد مهم مد دهه‌های مختلف تبدیل شد و جایگاه خود را تا ابد در صنعت مد و لباس تثبیت کرد.

جایگاه تیشرت برتون در دنیای امروزی

ازآنجاکه تیشرت برتون یک محصول شاخص در دنیای مد لوکس است و این راه‌راه‌های نمادین هرگز از مد نمی‌افتند، تولیدکننده‌های برتون در حال حاضر طیف بسیار گسترده‌ای از این لباس ارائه می‌دهند که تمام اقشار جامعه از جمله مردان زنان و کودکان، می‌توانند آنها را بپوشند.

نکات مهم برای استایل کردن تیشرت برتون چیست؟

تیشرت برتون با راه‌راه‌های رنگی

اگر شما هم مانند من به تیشرت برتون علاقه دارید، نکات زیر را حتما مدنظر قرار دهید:

۱. طرح برتون از راه‌راه‌های افقی همسان با دو رنگ تشکیل شده است. هم افقی‌بودن خطوط و هم دورنگ‌بودن آن، دقیقا عواملی هستند که اندام را پهن‌تر و چاق‌تر نشان می‌دهند. بنابراین، اگر توپر هستید و می‌خواهید لاغرتر و کشیده‌تر به نظر برسید، با کمال تأسف، باید بگوییم که تیشرت برتون را فراموش کنید!

۲. با اینکه طرح اصلی و کلاسیک راه راه برتون سرمه‌ای و سفید یا سیاه و سفید بوده است، امروزه تیشرت برتون در رنگ‌های مختلف در دسترس است. برای مثال، اگر رنگ‌های شادتری نیاز دارید، می‌توانید راه راه‌های قرمز یا سبز آن را انتخاب کنید. این لباس در رنگ‌های خنثا نیز تولید می‌شود که برای افرادی مناسب است که تمایل ندارند استایلی شلوغ داشته باشند.

روش‌های استایل کردن تیشرت برتون چیست؟

بهترین راه استایل کردن تیشرت برتون چیست؟

آیا می‌دانید بهترین روش استایل کردن تیشرت برتون چیست؟

روش‌های مختلفی برای استایل کردن تیشرت برتون وجود دارد. اول از همه دقت داشته باشید که این لباس کژوال است و برای هیچ موقعیت رسمی مناسب نیست. بااین‌حال، می‌توانید از آن در موقعیت‌های اسمارت کژوال یا کژوال شیک استفاده کنید. همچنین، این طرح جنسیت ندارد و همه افراد در هر سنی و با هر جنسیتی می‌توانند تیشرت برتون بپوشند.

۱. ترکیب تیشرت برتون با شلوار جین

یکی از جذاب‌ترین استایل‌ها، ترکیب تیشرت برتون با شلوار جین است. اگر اهل استایل نرمکور هستید، این ترکیب را امتحان کنید. می‌توانید با چند روش این کار را انجام دهید:

با شلوار جین، تک کت و کفش پاشنه‌بلند

تیشرت برتون با تک کت و پاشنه بلند و شلوار جین

برای این کار یک تیشرت برتون و روی آن یک تک کت بپوشید. اگر تک کت کراپ انتخاب کنید، هم جذاب خواهد بود. درنهایت استایل خود را با شلوار جین و کفش پاشنه بلند تکمیل کنید. این استایل اسمارت کژوال بسیار جذاب است. اگر اکسسوری نیاز دارید، حتما از اکسسوری‌های بسیار ساده استفاده کنید؛ زیرا طرح راه‌راه برتون، به‌اندازه کافی شلوغ هست و بهتر است با اکسسوری استیتمنت شلوغ‌ترش نکنید. یک ساعت ساده با اندازه صفحه متوسط یا یک انگشتر رینگ ساده کافی است.

با شلوار جین و کفش پاشنه تخت

تیشرت برتون با شلوار جین و کفش تخت

با این ترکیب یک استایل کژوال شیک خواهید داشت. کفش‌های پاشنه‌تخت ساده حالت رسمی‌تری دارند و استایل کژوال شما را شیک‌تر نشان خواهند داد. می‌توانید از صندل تخت هم استفاده کنید.

محبوب‌ترین شلوار جین‌های زنانه در دیجی‌استایل

با شلوار جین و اسنیکر

تیشرت برتون با اسنیکر و شلوار جین

تیشرت برتون با شلوار جین در صورتی که با اسنیکر بپوشید، ترکیبی کاملا کژوال خواهد بود. این استایل برای آقایان هم ترکیب مناسب و جذابی خواهد بود.

۲. تیشرت برتون با تکنیک لایه‌بندی

تیشرت برتون با تکنیک لایه‌بندی

تیشرت برتون را با تکنیک لایه‌بندی با لباس‌های مناسب برای هر فصل، به استایلی عالی و جذاب تبدیل کنید. برای مثال، در روزهای گرم آن را زیر یک شومیز بپوشید و برای روزهای سردتر، آن را با کاپشن یا بارانی لایه‌بندی کنید. به رنگ آن توجه کنید، اگر تیشرت برتون رنگی می‌پوشید، رنگ کت و شلوار را متناسب با آن انتخاب کنید.

اگر دوست دارید تیشرت برتون را با شلوار پیش‌بندی جین ست کنید، می‌توانید از رنگ‌های شادتر برتون استفاده کنید:

تیشرت برتون با جامپر جین

۳. ترکیب تیشرت برتون با شلوارک

تیشرت برتون با شلوارک

تیشرت برتون برای رفتن به ساحل با یک شلوارک ترکیبی بسیار جذاب ایجاد می‌کند. ازآنجاکه این لباس مخصوص ملوانان و ماهیگیران و نیروی دریایی بوده است، با دریا و ساحل پیوندی دیرینه دارد. بنابراین، می‌توانید با خیال راحت آن را با شلوارک در ساحل بپوشید.

محبوب‌ترین تیشرت‌های مردانه اینجاست

۴. با دامن‌های مدادی مشکی

تیشرت برتون و دامن مدادی

ترکیب تیشرت برتون با دامن‌های مدادی مشکی برای مهمانی‌های دوستانه انتخاب خوبی است. برای مثال، می‌توانید دامن مشکی را با تیشرت سیاه و سفید برتون استایل کنید. البته می‌توانید با کفش پاشنه بلند یا کفش پاشنه تخت استایل خود را تکمیل کنید.

۵. با شلوار‌های لگ و کفش اسپرت

تیشرت برتون با شلوار لگ

شلوار لگ در استایل کژوال بسیار محبوب است. اگر آن را با کفش اسپرت و تیشرت برتون هم بپوشید، جذابیت زیادی خواهید داشت. خود تیشرت برتون راحت است و لگ هم احساس سبکی و آرامش برایتان به ارمغان می‌آورد. این ترکیب برای همه سنین مناسب است.

۶. با شلوار‌های کارگو و کفش‌های پلتفرم

ترکیب تیشرت برتون با شلوار کارگو و کفش پلتفرم یک ترکیب جسورانه است. شلوار کارگو در بین قشر جوان طرفداران زیادی دارد و تیشرت برتون می‌تواند با آن به‌زیبایی ست شود. کفش‌های پلتفرم اسپرت برای تکمیل این استایل مناسب هستند.

۷. ترکیب تیشرت برتون با لباس‌های سفیدرنگ

ترکیب تیشرت برتون با لباس سفید

ترکیب برتون با رنگ سفید یک ترکیب کلاسیک است. ترکیب‌های کلاسیک همیشه مد هستند و طرفداران خاص خودشان را دارند. تیشرت برتون با هر ترکیب رنگی می‌تواند با لباس‌های سفید ازجمله شلوار جین سفید، دامن سفید، شلوار پارچه‌ای سفید و کفش اسنیکر سفید جذاب باشد. می‌توانید کت یا کاپشن سفید یا مانتوی سفید هم روی تیشرت برتون بپوشید. درصورتی که فکر می‌کنید اگر همه‌چیز را سفید انتخاب کنید استایلی بی‌روح پیدا می‌کنید، با یک اکسسوری رنگی مانند کیف یا روسری آن را ست کنید.

۸. تیشرت برتون رنگارنگ و شلوار بگی

تیشرت برتون با شلوار بگی

انتخاب تیشرت برتون با نوارهای رنگارنگ و شلوار بگی برای بهار و تابستان مناسب است. به‌ویژه زمانی که قصد داشته باشید این ترکیب را با یک جفت کفش رنگ روشن نیز ست کنید. بهتر است هنگام ست کردن رنگ تیشرت برتون با کفش به رنگ نوارهای روی تیشرت هم توجه داشته باشید تا در عین رنگارنگ بودن هارمونی استایل خود را نیز حفظ کنید.

چند ایده برای تیشرت برتون

در ادامه تعدادی ایده برایتان داریم که می‌توانید با آنها تیشرت برتون را ست کنید:

ایده‌هایی برای تیشرت برتون
ست کردن تیشرت برتون با شلوار گشاد و اکسسوری‌های قرمز
ایده‌هایی برای تیشرت برتون
لایه‌بندی تیشرت برتون با کت آبی‌رنگ
ایده‌هایی برای تیشرت برتون
تیشرت برتون با دستمال گردن قرمز
ایده‌هایی برای تیشرت برتون
تیشرت برتون با شلوار بگی
ایده‌هایی برای تیشرت برتون
تکنیک لایه‌بندی با تیشرت برتون
ایده‌هایی برای تیشرت برتون
شلوار جین با تیشرت برتون و کفش‌های راحتی
ایده‌هایی برای تیشرت برتون
شلوار پارچه‌ای گشاد با تیشرت برتون و کتانی سفید

محبوب‌ترین تیشرت‌های زنانه دیجی‌استایل

سخن پایانی

در این مطلب، درباره تیشرت برتون، تاریخچه و روش‌های استایل کردن آن صحبت کردیم. ایده‌های مختلفی را پیشنهاد دادیم که می‌تواند به علاقه‌مندان این لباس کمک کند زیباترین استایل را با آن طراحی کنند. این لباس با پیشینه نظامی و ظاهری که یادآور دریا و ساحل است، بعد از گذشت قرن‌ها هنوز طرفداران خود را دارد. نظر شما درباره تیشرت برتون چیست؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را درباره این تیشرت با ما به اشتراک بگذارید و اگر ایده‌ای درباره ست کردن آن دارید، مطرح کنید.


در ادامه بخوانید: راهنمای کامل ست کردن لباس راه راه برای آقایان
منبع bretonshirt bretonshirt
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.