انواع عطر؛ تفاوت‌ ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادکلن و اوفرش را دقیقا بشناسید

ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادکلن و عنوانِ کمترشنیده‌‌شده ادوفروش؛ این‌ها را می‌شناسید؟ انواع عطر دارای نام‌های مختلفی هستند. شاید شما هم در مواجهه با این عناوین دچار سردرگمی می‌شوید. در این مقاله از انواع عطر و تفاوت‌هایشان برایتان خواهیم گفت.

انواع عطر را بشناسید و دیگر آنها را باهم اشتباه نگیرید؛ آماده؟

انواع عطر
۵ نوع عطر مختلف

شاید در فروشگاه‌های حضوری یا اینترنتی چشمتان به عناوین مختلفی برای عطرها خورده است. مثلا با عباراتی مانند ادکلن، پرفیوم و… روبه‌رو شده باشید. احتمال دارد که با خودتان فکر کرده‌‌اید، تفاوت‌های این‌ها در چیست. واقعیت این است که انواع مختلفی از عطر و رایحه‌ها وجود دارد. اگر می‌خواهید در عطرشناسی و عطرخریدن خبره شوید، باید با این انواع مختلف آشنایی پیدا کنید.

فرقی نمی‌کند که بودجه‌های کلان برای خرید عطر در جیب دارید یا خیر؛ در هر حال، شناخت انواع عطر به شما کمک می‌کند که خریدهای بهتری داشته باشید و تصمیم‌گیری دقیق‌تری برای خرید پرفیوم و… داشته باشید.


حتما بخوانید: ۱۰ عطر مردانه جذاب و خوشبو با قیمت مناسب

عطر چیست؟

استشمام رایحه‌ای که دوستش می‌داریم، روی نبض‌ها و لباس‌هایمان خوشایند است. در ساخت عطرها از موادی با رایحه خوش، الکل‌ها و روغن‌های معطر استفاده می‌شود. اما اجازه بدهید که دقیق‌تر با انواع عطر آشنا شویم. به‌طور کلی، ۵ نوع عطر وجود دارد:

پرفیوم؛ غلیظ و ماندگار

در میان طبقه‌بندی انواع عطر، پرفیوم از بیشترین میزان غلظت برخوردار است. غلظت آن بین ۱۵ تا ۴۰ درصد است و برای همین ماندگاری بالایی دارد. برای نمونه، بین ۶تا۸ ساعت با همان قوت و عطر اولیه باقی می‌ماند. به‌خاطر غلظت و ماندگاری، پرفیوم‌ها معمولا قیمت بیشتری نسبت به انواع دیگر عطر دارند.

عطرها را باید روی نبضتان اسپری کنید تا رایحه‌شان بیشتر پخش و استشمام شود. وزن پرفیوم نسبت به انواع عطر سنگین‌تر است و در آن از روغن‌های معطر بیشتر استفاده می‌شود.

ادوپرفیوم؛ عطر شب

انواع عطر

بعد از پرفیوم، بیشترین میزان غلظت به ادوپرفیوم می‌رسد. اجازه بدهید که تکلیف این واژه «ادو» را هم برایتان روشن کنیم. ادو عبارتی فرانسوی است، ببینید:‌ eau de. او یا همان eau به معنای آب است و دو یا همان de حرف اضافه‌ای مانند حرف « —ِ-» خودمان است. از اشتباه‌خواندن این عبارت پرهیز کنید.

میزان غلظت ادوپرفیوم‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد است. ماندگاری این نوع از عطر حدود ۴ تا ۵ ساعت تخمین زده می‌شود و بیشتر مناسب استفاده در شب است. قیمت ادوپرفیوم‌ها هم نسبت به پرفیوم‌ها کمتر است. این‌ها هم حاوی روغن‌های معطر هستند اما درصدی از آب و الکل هم دارند.

ادوتویلت؛ عطر روز

غلظت ادوتویلت‌ها که از انواع عطر هستند هم حدود ۵ تا ۱۵ درصد است. ماندگاری آنها حدود ۲ تا ۳ ساعت است و بیشتر مناسب استفاده در روز هستند. قیمت آنها هم نسبت به دو گزینه دیگری که معرفی شد، کمتر است. درصد الکل ادوتویلت‌ها هم نسبت به پرفیوم و ادوپرفیوم بیشتر است و به همین خاطر، معمولا رایحه خوش آن زود می‌پَرَد.

ادکلن؛ ترکیب عطر و الکل

غلظت ادکلن‌ها بسیار کمتر از موارد بالا و حدود ۲ تا ۴ درصد است. اما الکل زیادی در آنها به‌کار می‌رود و غلظت الکل بالایی دارند. ماندگاری ادکلن‌ها هم حدود ۲ساعت است. دقت کنید که بیشتر افراد بر این باورند که ادکلن عطر مردانه است. این صحیح نیست. ادکلن نوعی از انواع عطر به‌شمار می‌رود و بسیاری از نمونه‌های آن هم زنانه‌اند.

ادوفرش؛ چیزی شبیه ادکلن

ادوفرش‌ که شاید نامش را کمتر از موارد دیگر شنیده باشید، این‌طور نوشته می‌شود: eau de fraiche. فرش در زبان فرانسه به معنای تازه است. پس به‌طور کلی، ادوفرش به معنای آب تروتازه‌کننده است. با استفاده از این نوع از عطر، استایلتان تروتازه می‌شود و خوشبوتر خواهید بود.

ماندگاری این‌ها هم مانند ادکلن است و حدود ۲ساعت بویشان در تیپتان به مشام خواهد رسید. غلظت این عطرها حدود ۲ تا ۳ درصد است و میزان الکل اندکی هم دارند. همان‌طور که از نام این نوع از عطر برمی‌آید (آب تازه)، بیشترِ ترکیب آن حاوی آب است.

انواع رایحه‌ها را بشناسید و در خرید انواع عطر دقیق‌تر عمل کنید

انواع عطر
عناصر مختلف موجود در عطرها و تولید رایحه‌های گوناگون

رایحه همان بوی خوشی است که از انواع عطر احساس می‌شود. رایحه عطرها می‌تواند شیرین، تند، ملایم و… باشد. در صنعت عطرسازی چند دسته‌بندی کلی برای انواع رایحه وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید:

رایحه گل‌ها

عطرهای گلی از گل‌های مختلف و خوشبوی طبیعت وام می‌گیرند. برای نمونه، عطر گل نیلوفر، یاس، رُز، مریم و… در عطرهای مختلف به‌کار می‌رود و آنها را خوشبو و رویایی می‌کند. گل‌ها بیشتر در تولید انواع عطر زنانه کاربرد دارند.

پرطرفدارترین عطرهای زنانه را ببینید

رایحه میوه‌ها

عطرهای میوه‌ای حاوی عناصری از میوه‌های طبیعت‌اند. برای نمونه از میوه‌هایی مانند مرکبات، هلو، توت و… در ساخت برخی از انواع عطر استفاده می‌شود. بوی میوه‌ها در عطرهای زنانه و مردانه کاربرد دارد.

رایحه شرقی

رایحه شرقی؛‌ جالب شد، نه؟ رایحه شرقی یا کهربایی هم نوع دیگری از بوی انواع عطرهاست. چرا شرقی؟ به‌خاطر اینکه عناصر سازنده چنین عطری حاوی موادی مانند مُشک، چوب‌های ارزشمند و ادویه‌های معطری است که خاستگاهشان مشرق زمین است.  وجود فلفل، دارچین، وانیل و… در عطرهایی با رایحه شرقی خوشایند است.

رایحه چوب‌ها

چوب‌های معطری مانند صندل، سرو، چوب کاج و… هم برای ساخت برخی از عطرها کاربرد دارند. این رایحه‌ها بیشتر در تولید انواع عطر مردانه استفاده می‌شوند و بوی جذابی هم ایجاد می‌کنند.

جذاب‌ترین عطرهای مردانه را ببینید

رایحه مرکبات

پرتقال، نارنج، لیمو و مرکبات دیگر هم حضور فعال و مؤثری در تولید عطر دارند. احساس تازگی و بوی به‌شدت خوش این میوه‌ها می‌تواند عطرهایی بسیار خوشبو تولید و روانه بازار کند.

انواع نُت‌های عطر را بشناسید و بدانید که فروشنده از چه حرف می‌زند

انواع عطر

شاید در خرید عطر یا مطالبی درباره آنها با واژه نُت هم روبه‌رو شده باشید. حرف از موسیقی نیست و درباره عطر حرف می‌زنیم. در دنیای عطرها، نُت چه معنایی دارد؟ نُت‌ها ترتیب آزادشدن بوی عناصر به‌کاررفته در انواع عطر هستند و خودشان هم دارای نوع‌های متفاوتی‌اند که تقسیم‌بندی‌هایی برایشان در نظر گرفته می‌شود. ببینید:

نت‌های بالا یا آغازین

بعد از اسپری‌کردن عطر، نخستین بویی که به مشام می‌رسد، نت بالایی عطر را می‌سازد. این نت معمولا ملایم‌تر از نت‌های دیگر است و دست‌کم تا ۲ ساعت بویش قابل‌استشمام خواهد بود. معمولا رایحه‌ میوه‌ها، مرکبات، چوب و گل قبل از عناصر دیگر هر عطر به مشام می‌رسند.

نت‌های میانی

بعد از اینکه بوی عناصر نت‌های بالایی به مشام می‌رسد، نوبت عناصر دیگر به‌کاررفته در عطر است. به رایحه این عناصر، نت‌های میانی گفته می‌شود. حدود ۳۰ دقیقه بعد از اسپری‌کردن عطر، بوی نت‌های میانی هم استشمام می‌شود.

نت‌های پایینی یا پایانی

یکی از اثرگذارترین بخش‌های هر عطر، نت‌های پایینی آن است. این نت‌ها همان رایحه‌های عناصر نهایی هستند که برای مدت طولانی‌تری نسبت به مواد دیگر موجود در عطر بوی خود را به مشامتان می‌رسانند. در واقع، حدود ۳ تا ۵ ساعت بویشان را احساس خواهید کرد. تنباکو، برخی از انواع چوب‌ها، مشک و وانیل معمولا در نت‌های پایینی عطرها استشمام می‌شوند.

با عناصری آشنا شوید که ماندگاری عطر را بالا می‌برند

انواع عطر

میزان ماندگاری انواع عطر وابسته به موادی است که در آن استفاده می‌شود. عناصری وجود دارند که با افزوده‌شدن به عطرها می‌توانند، آنها را ماندگارتر کنند. مثلا:

گل یاسمن

گل یاسمن رایحه به‌شدت خوشی دارد که در عطرهای زنانه پرکاربرد است. این گل سفید و زیبا باعث گران‌شدن هر عطری می‌شود. چیدن و استخراج رایحه گل یاسمن کار ساده‌ای نیست. به همین خاطر هم عطرهای حاوی آن گران‌اند. از هر ۸هزار گل یاسمن فقط حدود ۱ میلی‌لیتر بوی خوش برای ساخت عطر می‌توان استخراج کرد.

عود

عود هم بوی خوشی دارد. عود از چوب درخت کاج استخراج می‌شود و از گران‌ترین مواد برای تولید عطرهای مختلف است. در کشورهای شرقی و ایران خودمان، این رایحه بسیار ملموس و آشناست.

چوب درخت سرو

چوب سرو هم بوی خوشی دارد و بیشتر در تولید ادکلن و عطرهای مردانه کاربرد دارد. طرفداران بوی طبیعت از این عطر و رایحه استقبال زیادی می‌کنند.

چوب صندل

عصاره‌ای که از چوب صندل استخراج می‌شود هم بوی خوشی دارد و هم آرامش‌بخش است. رایحه چوب صندل در عطرهای زنانه و مردانه به‌کار می‌رود و بسیار پرطرفدار است.

اسطوخودوس

اسطوخودوس هم از آن عطرهای گلی و آرام‌بخشی دارد که بیشتر در عطرهای مردانه استفاده می‌شود. باید بدانید که این گیاه دارای انواع مختلفی است و بنا به اینکه از کجا آمده، رایحه‌هایی متفاوت تولید می‌کند.

چرم

بوی چرم؟ بله! اما نه آن چرمی که شما فکر می‌کنید. منظور از چرم رایحه‌ای است که از تنه درختانی مانند توس و سرو کوهی استخراج می‌شود. بعضی از ترکیبات شیمیایی مصنوعی هم بوی خوشی دارند و به چرم معروف‌اند و در عطرسازی استفاده می‌شوند. وجود رایحه چرم در عطرها باعث ماندگاری و البته گران‌ترشدن آنها می‌شود.

در آخر

شما طرفدار کدام نوع از رایحه‌ها هستید؟ خوشبوترین عطری که تا بحال داشته‌اید را برایمان بنویسید.


در ادامه بخوانید: ۱۰ پیشنهاد عطر زنانه مناسب بهار؛ رایحه‌های ماندگار و شیک کدامند؟
منبع scentsevent.com fragranceadvisors.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
4 دیدگاه
  1. رضا مهرآذین می‌گوید

    خیلی عالی بود! من سوالی که دارم چگونگی تشخیص بوی شیرین، تلخ و ترشه؟
    ضمناَ از بین عطرهایی که استفاده کردم
    Terre d’Hermes
    ادو تویلت مردانه لالیک مدل Encre Noire
    اگر توی این بوها عطر و ادکلن مردانه دیگری می شناسید ، لطفاَ معرفی بفرمایید و بگویید که آیا این بوها تلخع یا …؟

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      سلام رضا جان. خوشحالیم که با ما همراهید. سعی می‌کنیم که مقاله‌ای درباره این موضوع آماده کنیم.

  2. مارال ازاد می‌گوید

    مرسی از زحماتتون بابت مطلب مفیدتون

    1. فائزه حاجی‌آبادی، سردبیر می‌گوید

      ممنون مارال عزیز بابت کامنت دلگرم‌کننده‌تون. خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.