لباس امپایر چیست؟برای چه اندام‌هایی مناسب است؟

در صنعت مد، هر از گاهی لباس‌هایی مد می‌شوند که با وجود کم‌رنگ‌شدن در برخی از دوره‌ها، هرگز محبوبیت خود را از دست نمی‌دهند. یکی از این لباس‌ها، لباس امپایر است. این لباس با قدمتی چندصدساله، آن‌قدر راحت است که هرکسی را ترغیب می‌کند یک‌دست از آن داشته باشد. در این مطلب، می‌خواهیم همه چیز را درباره لباس امپایر و تاریخچه آن بدانیم و روش‌های استایل کردن آن را یاد بگیریم.

طرح سیلوئت لباس امپایر

سیلوئت لباس امپایر

شکل لباس امپایر به این صورت است که از سرشانه تا زیر سینه متناسب است و درست بعد از آن گشاد می‌شود. گشادی آن فقط در حد یک چین‌کش‌شدن معمولی است؛ بنابراین کلوش نیست. این نوع طراحی باعث می‌شود فرد قدبلندتر و کشیده‌تر به نظر برسد. همه خانم‌هایی که دوست دارند توجه را از شکم یا باسن به‌سمت سینه هدایت کنند، این لباس برایشان مناسب خواهد بود. بااین‌حال، در بخش‌های بعد درباره شکل‌های مختلف بدن که می‌توانند لباس امپایر بپوشند، صحبت خواهیم کرد.

لباس‌های امپایر تطبیق‌پذیر هستند و می‌توان انواع طرح یقه از یقه هفت گرفته تا یقه اسکی را روی آنها پیاده کرد. این لباس می‌تواند آستین نداشته باشد یا اگر دارد، هم آستین کوتاه و هم آستین بلند برای آن مناسب است. بلندی این لباس می‌تواند از بالای زانو تا میدی و ماکسی باشد. حتی می‌توان آن را آن‌قدر بلند انتخاب کرد که روی زمین بریزد.

تاریخچه لباس امپایر

تاریخچه لباس امپایر

تاریخچه لباس امپایر را می‌توان تا بیش از دویست سال پیش دنبال کرد. بااین‌حال، می‌توان گفت قبل از آن هم بوده است. اولین نمونه‌های مستند سیلوئت لباس امپایر را می‌توان در هنرهای رومی‌یونانی یافت. در آن زمان خانم‌ها تونیک‌های مستطیلی گشادی به نام پپلوس یا کیتون (chiton) می‌پوشیدند که زیر نیم‌تنه با کمربند بسته می‌شد.


حتما بخوانید: سیلوئت لباس چیست و انواع سیلوئت لباس کدامند؟

دوران هنر روکوکو

لباس امپایر در دوران روکوکو
پرتره ماری آنتوانت با لباس امپایر در سال ۱۷۸۳/ موزه متروپولیتن

دوران هنر روکوکو (Rococo) به دوران قبل از انقلاب فرانسه تا سال ۱۷۸۹ برمی‌گردد. در آن زمان لباس‌های امپایر، کلاه‌گیس‌های پودری و آرایش‌های شیک مد بودند. به این دوره باروک نو می‌گویند. این دوره مجلل با سقوط باستیل در ژوئیه ۱۷۸۹ به پایان رسید. از اینجا به بعد، مردان جرأت نداشتند با پوشیدن لباس‌های مجلل در انظار عمومی ظاهر شوند. بنابراین، سعی کردند نسبت‌به زنان لباس‌هایشان زرق‌وبرق کمتری داشته باشد.

در فرانسه دیگر پوشیدن ابریشم و مخمل برای کسی امن نبود. ابریشم‌بافی‌های لیون ویران شدند و صنعت بیست سال بیکار ماند. نظام صنفی، سفت و سخت اما مؤثر، به‌عنوان غیردموکراتیک لغو شد و در نتیجه کار در پارچه‌سازی و سایر صنایع دستی با رکود روبه‌رو شد. افراد شیک‌پوش، خیاط‌ها و آرایشگران به پایتخت‌های خارجی مانند لندن و سنت پترزبورگ گریختند.

دوران دایرکتوار

لباس امپایر در دوران دایرکتوار
تصویر دوشس آلبا در نقاشی فرانسیسکو گویا در سال ۱۷۹۵/ تصویر از ویکی پدیا

این دوره از ۱۷۹۳ تا ۱۷۹۹ طول کشید. دوره کوتاهی که فرانسه را دولت انقلابی جدید با عنوان دایرکتواری اداره می‌کرد و از سال ۱۷۹۳ که لوئی شانزدهم و ماری آنتوانت اعدام شدند تا سال ۱۷۹۹ ادامه داشت. همان‌طور که می‌دانیم، مد همیشه تحت‌تأثیر عوامل سیاسی و اقتصادی خواه به‌صورت مستقیم و خواه به‌صورت ناخودآگاه بوده است. این موضوع در طول انقلاب فرانسه و بلافاصله پس از آن، زمانی که تحولات اجتماعی با تغییرات اساسی در لباس همراه شد، به‌شدت مشهود بود.مانند دهه بعد از جنگ جهانی اول که زنان تصمیم به رهایی از سنت‌ها گرفتند و موهای کوتاه، امتناع از پوشیدن لباس‌های کرستی تنگ و لباس‌هایی که درست روی خط کمر طبیعی چسبان بودند، مد شد.

در تصویر لباس دوشس را می‌بینید که مشابه لباس‌های امپایر است که از زیر سینه چین دارد و قسمت بالای آن اندامی است. البته این لباس امپایر کمی متفاوت از لباس‌های امروزی است.

دوران امپراتوری

لباس امپایر در دوران امپراتوری
ژوزفین بناپارت با لباس امپایر/ سال ۱۸۰۵

دوره امپراتوری شامل کنسولگری و اولین امپراتوری فرانسه است که از سال ۱۸۰۰ تا ۱۸۱۵ طول کشید. ناپلئون بناپارت خود را در سال ۱۸۰۴ امپراتور خواند و از سبک امپراتوران روم پیروی می‌کرد. سبک او از معماری تا لباس‌های زنانه را تحت تسلط خود قرار داد. همسر ناپلئون، ژوزفین بناپارت، به‌شدت به لباس‌های امپایر علاقه داشت.

دوره ریجنسی

لباس امپایر در دوران ریجنسی
لباس امپایر در سال ۱۸۲۰

این دوره از سال ۱۸۱۱ تا ۱۸۲۰ طول کشید و به سلطنت بریتانیا، زمانی که جورج چهارم به‌عنوان شاهزاده نایب السلطنه حکومت می‌کرد اشاره دارد. مشخصه لباس‌های امپایر در این دوران را می‌توان به‌خوبی در کتاب‌های جین آستین دید. لباس زنان در غرور و تعصب، نمونه بارز لباس‌های امپایر در آن دوران است.

پیراهن امپایر در اواخر قرن هجدهم در اروپا، در دوران نئوکلاسیک که فرهنگ یونانی و رومی در انظار عمومی رایج شد، آغاز شد. زنان شروع به تقلید از از لباس‌های روان که در هنر یونانی رومی دیده می‌شد کردند که دارای نوارهای نازکی بود که دقیقاً زیر خط سینه لباس‌های بلند و پارچه‌ای بسته شده بود.

درست بعد از اینکه لباس امپایر مد شد، ناپلئون بناپارت حکومت فرانسه را در بسیاری از مناطق اروپا مستقر کرد. ژوزفین اولین ملکه او، این سیلوئت را رایج کرد که به لباس‌های امپایر معروف شدند. با فراگیرتر شدن این لباس‌ها، تزییناتی مانند رافل‌ها، پولک‌ها، طرح‌های گلدار، جزئیات چین‌دار و پیلی‌دار از پارچه حریر و شیفون با شال و شنل رایج شدند.

از قرن نوزدهم، لباس امپایر بارها مد شده و از مد افتاده است. تا اینکه در دهه ۱۹۶۰، محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرد. در حال حاضر، لباس امپایر یک سیلوئت محبوب است که اغلب برای لباس عروس استفاده می‌شود، بااین‌حال هنوز در لباس‌های روزمره رایج است.

پارچه‌های مناسب برای لباس امپایر

لباس امپایر را می‌توان با پارچه‌های مختلفی دوخت. بااین‌حال، پارچه‌های نازک و لَخت مناسب‌ترند. برای مثال، پارچه‌های سبکی مانند پارچه کتان، لینن، موسلین و ابریشم از پارچه‌های رایج برای دوخت لباس امپایر هستند.

تفاوت بین لباس امپایر با ای‌لاین

تفاوت لباس امپایر با لباس ای‌لاین

لباس‌های ای‌لاین (A-line) و لباس امپایر به هم شبیه هستند، بااین‌حال، تفاوت‌های مهمی بین آنها وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیوه باریک نشان دادن خط کمر

لباس امپایر و ای‌لاین، هردو کمر افراد را لاغرتر نشان می‌دهند؛ اما این کار را به شیوه‌ای متفاوت انجام می‌دهند. لباس ای‌لاین توجه را به کمر طبیعی افراد جلب می‌کند که معمولا باریک‌ترین قسمت تنه زنان است. در مقابل، لباس امپایر توجه را به خط زیر سینه که بالای کمر طبیعی قرار دارد و درمقایسه‌با پهنای سینه شما باریک‌تر به نظر می‌رسد جلب می‌کند.

کشیده‌تر کردن اندام

لباس‌های امپایر بالای کمر طبیعی شما قرار می‌گیرند و خطی طولانی از پارچه از کمر تا بلندی لباس ایجاد می‌کنند. به این ترتیب، می‌تواند اندام را کشیده‌تر و لاغرتر نشان دهد؛ به‌ویژه اگر دامن لباس امپایر ماکسی باشد. لباس‌های ای‌لاین چون به کمر طبیعی نزدیک‌اند، به‌اندازه لباس امپایر نمی‌توانند شما را بلندتر نشان دهند.

میزان گشادی لباس

لباس‌های ای‌لاین کلوش هستند و درست شبیه حرف A انگلیسی به نظر می‌رسند. دامن ای‌لاین از کمر به بعد گشاد می‌شود؛ اما لباس امپایر در اطراف بدن گشاد نیست و به‌صورت مستقیم پایین می‌آید. این کار باعث می‌شود قد فرد بلندتر به نظر برسد.

سبک‌های مختلف لباس امپایر

لباس امپایر می‌تواند به‌عنوان لباس مهمانی، لباس کوکتل، لباس کژوال، سارافون، لباس عروس و لباس ساقدوش استفاده شود. این لباس برای لباس بارداری هم مناسب است؛ زیرا دور کمر طبیعی بدن آزاد می‌ماند.

لباس امپایر برای چه اندام‌هایی مناسب است؟

شکل لباس امپایر طوری است که برای بیشتر فرم‌های بدن مناسب است. به نمونه‌های زیر توجه کنید:

افراد ریزنقش؛ برای کشیده‌تر نشان‌دادن قد

لباس امپایر برای افراد ریزنقش

افراد ریزنقش می‌توانند با لباس امپایر خود را بلندتر نشان دهند. زیرا به‌دلیل موقعیت کمر لباس که بالاتر از خط کمر طبیعی قرار دارد، توجه را به‌سمت بالاتنه جلب می‌کند.

اندام گلابی؛ برای پوشاندن پهنای باسن

لباس امپایر برای اندام گلابی

اندام گلابی در قسمت شکم و باسن عریض است. بنابراین وقتی گشادی لباس امپایر از بالاتر از کمر طبیعی آغاز می‌شود، کامل قسمت پایین‌تنه را می‌پوشاند.

اندام سیبی؛ برای پوشاندن شکم

لباس امپایر برای اندام سیبی

در اندام سیبی، ناحیه میانی شامل کمر و شکم پر است. بنابراین، یک لباس امپایر به‌خوبی می‌تواند توجه را از آن ناحیه دور کند و به‌سمت صورت بکشاند. بهتر است دامن لباس امپایر را گشاد انتخاب نکنید.

اندام مستطیلی؛ برای افزودن انحنا

لباس امپایر برای اندام مستطیلی

این افراد هیچ انحنای خاصی در بدن ندارند و از بالا تا پایین مستقیم و صاف هستند. یک لباس امپایر پرچین می‌تواند به‌خوبی به اندام شما منحنی اضافه کند.

اندام مثلث وارونه؛ برای برقراری تعادل در کل اندام

لباس امپایر برای مثلث وارون

اگر اندام مثلث وارونه دارید، بهتر است از امپایرهای با دامن گشادتر استفاده کنید. دلیلش این است که در اندام شما سرشانه و قفسه سینه پهن‌تر از کمر و باسن است. با این انتخاب، می‌توانید بین بالاتنه و پایین‌تنه خود تعادل برقرار کنید.

زنان باردار؛ برای راحتی در ناحیه شکم

لباس امپایر برای زنان باردار

برای زنان باردار یکی از راحت‌ترین گزینه‌ها لباس امپایر است؛ زیرا هیچ درزی در اطراف شکم ندارد که ناراحت‌کننده باشد.

برای خانم‌های اورسایز؛ برای نزدیک‌تر شدن به اندام ساعت‌شنی

لباس امپایر برای خانم‌های اورسایز

لباس امپایر برای خانم‌های اورسایز بسیار مناسب است. این مدل خط کمر لباس را بالاتر قرار می‌دهد و باعث می‌شود اندام شما به اندام ساعت شنی نزدیک‌تر شود. این مدل می‌تواند اشکالات اندامی را پوشش دهد.

چطور لباس امپایر را استایل کنیم؟

لباس امپایر را می‌توان به روش‌های مختلف استایل کرد. در اینجا پیشنهادهایی برایتان داریم:

لباس امپایر کژوال

لباس امپایر با تکنیک لایه‌بندی برای پوشیدن روزانه

این لباس را می‌توانید هر روز به‌عنوان لباس کژوال بپوشید. اگر می‌خواهید لباس امپایر را هر روز بپوشید، از جنس پنبه‌ای یا سایر مواد طبیعی باشد بهتر است. می‌توانید ژاکت کشباف پشمی قهوه‌ای را با لباس کلاسیک پنبه‌ای یا لینن ترکیب کنید. برای تکمیل استایل خود از بوت‌های چرمی قهوه‌ای استفاده کنید یا بسته به آب و هوا، صندل بپوشید.

می‌توانید لباس امپایر شرابی‌رنگ کژوال انتخاب کنید که برای هر مناسبت کژوال عالی به نظر می‌رسد. اگر در تعطیلات مخصوصا کنار ساحل هستید، این لباس بسیار مناسب است. این لباس را می‌توان با دمپایی و صندل‌های شیک پوشید:

لباس امپایر کژوال شرابی

مدل سوم، یک پیراهن امپایر از نوع آفشولدر است. یک بلوز امپایر کوتاه با آستین زنگوله‌ای بپوشید. این لباس برای مهمانی‌های دوستانه مناسب است. می‌توانید آن را با صندل‌های پاشنه‌بلند یا کفش‌های پاشنه‌بلند بپوشید. اگر می‌خواهید ناحیه شکم را بپوشانید، ترکیبی از مدل امپایر و ای‌لاین مناسب خواهد بود:

لباس امپایر آفشولدر

بلوز امپایر با شلوار جین

تونیک امپایر

تونیک یا بلوز امپایر می‌تواند با شلوار جین چسبان بسیار زیبا باشد. این لباس برای هر پوشیدن هر روزه مناسب است. در مدلی که می‌بینید، دور یقه گلدوزی شده است که لباسی کژوال با شلوار جین ایجاد می‌کند.

لباس عروس امپایر

لباس امپایر برای عروس‌خانم‌ها
لباس عروس مدل امپایر در عین جذابیت کلاسیک، مدرن به شمار می‌رود.

مدل لباس عروس امپایر با تور و حریر بسیار محبوب است. اگر دوست ندارید مدل‌های پرنسسی و پفی بپوشید و یک لباس راحت می‌خواهید که هم زیبا باشد و هم به‌راحتی بتوان با آن رقصید، از این مدل استفاده کنید.

به‌عنوان لباس مجلسی یا لباس شب

لباس امپایر مجلسی
لباس امپایر صورتی ملایم برای مجالس بسیار مناسب است.

لباس شب مدل امپایر بسیار زیبا و جذاب است. می‌توانید در مجلس عروسی یا مهمانی شب یا سایر مجالس رسمی و نیمه‌رسمی این مدل را بپوشید. برای لباس شب نوع ماکسی آن بهتر است تا میدی و کوتاه. اگر دنبال رنگ مناسب هستید، صورتی ملایم یکی از بهترین رنگ‌هاست. رنگ جسورانه‌تری نیاز دارید؟ لباس امپایر قرمز رنگ انتخاب کنید.

برای استایل بوهو

لباس امپایر به سبک بوهو

اگر سبک بوهو را می‌پسندید، لباس امپایر برای این استایل عالی است. می‌توانید آن را در یک مهمانی یا گردش دوستانه در شب‌های تابستان یا کنار ساحل، بپوشید. مدل امپایر کوتاه که روی آن گلدوزی شده باشد یا پنل‌های قلاب‌بافی ساده و سرآستین کشی داشته باشد جذاب‌تر است. این لباس را با دامن یا شلوار ست کنید و با یک کفش پلتفرم یا صندل گلادیاتوری استایل خود را تکمیل کنید.

انتخاب اکسسوری‌های مناسب برای لباس امپایر

لباس امپایر خود را با چه اکسسوری‌های تزئین می‌کنید؟ این ایده‌ها را ببینید:

۱. یک کلاه حصیری اضافه کنید

اکسسوری‌های مناسب لباس امپایر

اگر لباس امپایر تابستانی می‌پوشید، مخصوصا در روزهای آفتابی کنار ساحل، یک کلاه لبه‌پهن حصیری اکسسوری مناسبی برای آن است.

۲. کفش‌ها می‌توانند متنوع باشند

اکسسوری‌های مناسب لباس امپایر

کفشی که برای لباس امپایر انتخاب می‌کنید، به مناسبتی که قرار است در آن شرکت کنید بستگی دارد. برای مثال، در مراسم عروسی یا رسمی با لباس شب، کفش‌های مجلسی و پاشنه‌بلند رسمی مناسب‌تر است. اگر مراسم کژوال و غیررسمی است، صندل‌های متالیک و بوت‌ها می‌توانند مناسب باشند.

۳. جواهرات مناسب انتخاب کنید

اکسسوری‌های مناسب لباس امپایر
جواهرات را متناسب با موقعیت استفاده کنید.

لباس امپایر حالت سلطنتی دارد، به همین دلیل با جواهرات مسلما زیباتر می‌شود. هنگام انتخاب جواهرات حتما رویدادی را که می‌خواهید در آن شرکت کنید در نظر بگیرید. برای رویداد رسمی، جواهرات مینیمالیستی مناسب‌ترند. گردنبند، گوشواره و دستبندهای لایه‌لایه و استیتمنت برای ظاهر غیررسمی انتخاب بهتری هستند.

سخن پایانی

در این مطلب درباره لباس امپایر و انواع آن صحبت کردیم. از تاریخچه آن گفتیم و دیدیم که چطور این لباس کلاسیک از دوران ماری آنتوانت تاکنون، محبوبیت خود را حفظ کرده است. همه اندام‌ها می‌توانند به‌نوعی از لباس امپایر استفاده کنند و استایل کردن آن تقریبا راحت است. به اکسسوری‌های زیادی نیاز ندارد و هم برای عروسی و مجالس و هم موقعیت‌های کژوال می‌توان روی آن حساب کرد.

نظرتان درباره لباس امپایر چیست؟ بیشتر کدام نوع آن را دوست دارید بپوشید؟ نوع مجلسی، بوهو یا کژوال؟ لطفا در دیدگاه‌ها، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: آستین کلد شولدر چیست؟ اصول پوشیدن لباس‌های کولدشولدر
منبع masterclass maxipockets sartorbohemia
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.