هایفوتراپی پوست چیست؟مراقبت‌ها، مزایا و عوارض احتمالی

هایفو (HIFU) مخفف High Intensity Focused Ultrasound (امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا) یک روش غیرتهاجمی لیفت عمقی و جوانسازی پوست است. درواقع مکانیسم اثر هایفو به این صورت است که از طریق یک Handpiece تخصصی امواج متمرکز اولتراسوند به لایه عمقی پوست تابانده شده و باعث ایجاد گرما در بافت عمقی می‌شود، این گرما باعث تحریک کلاژن‌سازی و در نتیجه جوانسازی، لیفتینگ و سفت شدن پوست می‌شود. در این مقاله بیشتر درباره این‌که هایفوتراپی پوست چیست؟ بایدها و نبایدها، فواید و مضرات احتمالی و مراقبت‌های قبل و بعد از هایفوتراپی پوست به شما می‌گوییم.

هایفو چیست؟

از هایفوتراپی می‌توان برای هدف قرار دادن نواحی خاصی از صورت مانند گردن، غبغب و ابرو برای سفت کردن پوست افتاده و کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای بهبود ظاهر گونه‌ها و خط فک استفاده کرد و به‌این‌ترتیب ظاهری شفاف‌تر و جوان‌تر به پوست بیماران داد.

«هایفو» (HIFU) مخفف High Intensity Focused Ultrasound (امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا) یک روش غیرتهاجمی در پزشکی زیبایی برای سفت کردن و جوانسازی پوست است. به‌عبارت‌دیگر هایفو لیفت غیرجراحی صورت با تکنولوژی امواج اولتراسوند (امواج سونوگرافی) و روشی کاملا بی‌ضرر و ایمن است. این روش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا برای گرم کردن لایه‌های عمیق‌تر پوست و تولید کلاژن و در نتیجه ظاهری جوان‌تر و سفت‌تر عمل می‌کند.

گاهی اوقات به هایفو «لیفت صورت در ساعت ناهار» هم می‌گویند زیرا درمان هایفو بسیار سریع و البته بسیار قابل‌تحمل است و در یک جلسه انجام می‌شود؛ مثل این‌که می‌توانید هایفو را در ساعت ناهار شرکت انجام دهید، بعد از هایفو به سر کار خود برگردید و به روز خود ادامه دهید. برخی از افراد ممکن است صرفا کمی قرمزی خفیف و شاید کبودی خفیف در روز بعد از انجام هایفو داشته باشند. یکی از مزایای کلیدی هایفوتراپی پوست در پزشکی زیبایی، کم‌تهاجمی بودن آن است، به این معنی که نیازی به برش یا جراحی برای سفت کردن یا جوانسازی پوست نیست.

این روش از طریق پوست انجام می‌شود و در نتیجه زمان استراحت یا بهبودی برای بیماران بسیار کم است. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود هایفو یک گزینه جذاب جوانسازی پوست برای کسانی باشد که به‌دنبال بهبود ظاهر خود بدون انجام اقدامات اساسی و عمل جراحی هستند.

از هایفوتراپی می‌توان برای هدف قرار دادن نواحی خاصی از صورت مانند گردن، غبغب و ابرو برای سفت کردن پوست افتاده و کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای بهبود ظاهر گونه‌ها و خط فک استفاده کرد و به‌این‌ترتیب ظاهری شفاف‌تر و جوان‌تر به پوست بیماران داد. علاوه بر مزایای سفت کردن پوست، نتایج هایفوتراپی پوست ثابت کرده که تولید کلاژن را تقویت می‌کند و در نتیجه بعد از هایفو می‌توانید انتظار ظاهری جوان‌تر و پوستی درخشان‌تر داشته باشید. کلاژن پروتئینی است که به‌طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود و وظیفه کشسانی و استحکام پوست را بر عهده دارد. با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می‌یابد و منجر به ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می‌شود.

انجام هایفوتراپی پوست البته زیر نظر پزشک مجرب، می‌تواند با تحریک تولید الیاف کلاژن و الاستین جدید به معکوس کردن فرایند پیری پوست کمک کند. این درمان روی افراد بالای ۳۰ سال با شلی متوسط پوست بهترین نتیجه را دارد. اگر پوست شما بسیار شل یا چروک شده باشد، بعید به نظر می‌رسد که درمان موثر باشد، اگرچه پزشک می‌تواند در این زمینه به شما مشاوره تخصصی بدهد. همچنین هایفو برای افرادی که ضایعات یا آسیب شدید در ناحیه درمان، ایمپلنت‌های فلزی یا آکنه شدید دارند، مناسب نیست.

چگونه می‌توان از هایفو برای درمان‌های صورت استفاده کرد؟

لایه SMAS ناحیه‌ای است که جراح پلاستیک تحت عمل جراحی با استفاده از چاقو آن را می‌کشد و سفت می‌کند. هایفو این لایه را بدون هیچ برش جراحی هدف قرار می‌دهد و به بیمار یک لیفت صورت بدون درد و خونریزی می‌دهد.

درمان هایفو برای صورت شبیه یک لیفت صورت عمقی و غیرتهاجمی عمل می‌کند. درواقع هایفوتراپی پوست را بلند و سفت می‌کند، چین و چروک‌ها و خطوط ریز را اتو می‌کند، منافذ را کوچک می‌کند، تشکیل چروک‌های V مثل خط خنده و خط غم و خطوط غبغب را هدف قرار می‌دهد. علاو‌بر‌این هایفو باعث بهبود رنگ کلی پوست، منافذ، روشنایی و قابلیت ارتجاعی پوست می‌شود.

می‌توان از هایفو برای هدف قرار دادن مناطق خاصی از صورت مانند گردن، خط فک و ابرو استفاده کرد تا ظاهر کلی صورت را بهبود بخشد و ظاهری جوان‌تر ایجاد کند. علاوه بر این، درمان‌های HIFU ممکن است گزینه مناسبی برای کسانی باشد که می‌خواهند ظاهر پوست خود را بدون انجام اقدامات یا برش‌های بزرگ جراحی جوان کنند.

لایه SMAS ناحیه‌ای است که جراح پلاستیک تحت عمل جراحی با استفاده از چاقو آن را می‌کشد و سفت می‌کند. هایفو این لایه را بدون هیچ برش جراحی هدف قرار می‌دهد و به بیمار یک لیفت صورت بدون درد و خونریزی می‌دهد. این بدان معناست که شما می‌توانید بدون هیچ‌گونه خطرات مرتبط با عمل جراحی مانند عفونت، جای زخم، تورم و غیره نتیجه خوب کسب کنید.

درمان هایفو سریع است و بسته به سطح شلی پوست شما، می‌توان نتایج را بلافاصله برای برخی از بیماران مشاهده کرد، البته میانگین منطقی برای مشخص شدن نتایج هایفو با در نظر گرفتن زمان لازم برای کلاژن‌سازی، طبق گزارشِ ۹۴ درصد افرادِ بهبودیافته، حدود ۲ الی ۳ ماه است.

چه کسانی از هایفو در کلینیک خود استفاده می‌کنند؟

هرگز در سالن‌های زیبایی هایفو انجام ندهید

HIFU به دلیل نتایج سریع و طولانی‌مدت که در طول زمان باعث بهبود طاهر و وضعیت پوست می‌شود، فناوری مورد‌علاقه پزشکان زیبایی است. سرعت و ماهیت غیرتهاجمی آن، هایفو را به وسیله‌ای عالی برای درمان حجم بالای بیماران تبدیل کرده و نتایجی مشابه لیفت صورت تهاجمی، اما بدون برش‌های دردناک ارائه می‌دهد.

مراجعه به یک کلینیک مجاز و حرفه‌ای برای انجام هایفو کاملا ضروری است، زیرا در صورت عدم انجام عملکرد صحیح می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. پس هرگز در سالن‌های زیبایی هایفو انجام ندهید. علاوه‌بر‌این هرگز یک دستگاه هایفو «مصرف خانگی» را خریداری نکنید زیرا این تضمین را به شما می‌دهیم که هیچ نتیجه‌ای ندارد و حتی ممکن است عوارض جانبی خطرناکی برای پوست شما ایجاد کند. همچنین لازم است یک پزشک معتبر این کار را انجام دهید. در ضمن باید تحقیق کنید که آیا پزشک از یک دستگاه معتبر استفاده می‌کند یا خیر.

آیا می‌توان از هایفو برای پیکرتراشی بدن، کاهش وزن یا کاهش سایز استفاده کرد؟

هایفو برای کانتورینگ بدن بعد از بارداری، کاهش چربی شکم، شلی بازو، ران‌ها و زیر باسن هم ایده‌آل است تا یک لیفت بی‌دردسر و بدون جراحی در این نواحی داشته باشید. هایفو حتی می‌تواند پوست زانوها و بازوها را سفت کند و به بهبود ظاهر آن‌ها کمک کند. بد نیست بدانید علاوه بر سفت کردن و لیفت پوست، هایفو یک درمان بسیار موثر برای کاهش سایز و کاهش چربی هم هست.

آیا هایفو درد دارد؟

برخی از افراد شات‌های هایفو را مانند پالس‌های الکتریکی کوچک یا احساس گزگز روی پوست توصیف می‌کنند. پس هایفو بدون درد نیست اما کاملا قابل‌تحمل است و ممکن است در نواحی مختلف صورت یا بدن شما احساس متفاوتی داشته باشد.

 

هایفو می‌تواند برای برخی بیماران کمی درد هم داشته باشد، اما این درد برای اکثر افراد قابل‌تحمل است و نیازی به بی‌حسی یا بیهوشی ندارد. برخی از دستگاه‌ها درد کمتری نسبت به بقیه دارند. برخی از افراد شات‌های هایفو را مانند پالس‌های الکتریکی کوچک یا احساس گزگز روی پوست توصیف می‌کنند. پس هایفو بدون درد نیست اما کاملا قابل‌تحمل است و ممکن است در نواحی مختلف صورت یا بدن شما احساس متفاوتی داشته باشد. هایفو همچنین جایگزینی برای لیفت صورت یا لیپوساکشن جراحی است که به احتمال زیاد به خاطر تهاجمی بودن آسیب بیشتری می‌زنند و به زمان برای بهبودی نیاز دارد. درواقع همان‌طور که گفتیم در مقایسه با عمل جراحی لیفت یا لیپوساکشن، هایفو گزینه بسیار کمتر دردناک و تهاجمی است.

آیا هایفو برای همه کار می‌کند؟

هایفو ممکن است برای همه مناسب نباشد. به‌طور‌کلی، این روش برای افرادی که بالای ۳۰ سال دارند و دارای افتادگی خفیف تا متوسط هستند، بهترین نتیجه را دارد. افرادی که دارای پوست آسیب‌دیده از نور خورشید یا سطوح بالای پوست افتادگی هستند، ممکن است قبل از دیدن نتایج هایفو به چندین جلسه درمان نیاز داشته باشند. افراد مسن با پوست آسیب‌دیده بیشتر در اثر آفتاب، افتادگی شدید یا افتادگی پوست در گردن، کاندیدای مناسبی نیستند و ممکن است نیاز به عمل جراحی برای لیفت پوست داشته باشند.

چه کسانی نمی‌توانند هایفو انجام دهند؟

انجام دادن هایفو پوست برای برخی از افراد ممنوع است.
  • بیماران صرعی و تشنجی
  • خانم‌های باردار
  • بیماران دیابتی
  • افرادی با علائم پیری بسیار شدید روی پوست
  • افراد مبتلا به چاقی مفرط
  • افراد مبتلا به اختلال خونی
  • بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند
  • بیماران مبتلا به ترومبوفلبیت
  • افرادی مبتلا به بیماری‌های کبدی
  • بیماران کلیوی
  • استنت‌های فلزی در صورت یا گردن
  • استفاده از ضربان‌سازها/ باتری قلب

سن مناسب برای هایفوتراپی چه سنی است؟

این روش درمانی برای افراد بین ۳۰ تا ۷۵ سال که شل‌شدگی خفیف تا متوسط پوست دارند و می‌خواهند روند پیری پوست را به تاخیر بیندازند، بسیار مناسب است.

برخی افراد تصور می‌کنند که استفاده از دستگاه هایفونیک مختص افراد میانسال و پوست‌های شل و افتاده است. در‌حالی‌که برخلاف تصور این افراد استفاده از دستگاه هایفونیک و خدمات آن مختص گروه سنی خاصی نیست. این روش درمانی برای افراد بین ۳۰ تا ۷۵ سال که شل‌شدگی خفیف تا متوسط پوست دارند و می‌خواهند روند پیری پوست را به تاخیر بیندازند، بسیار مناسب است. علاوه‌بر‌آن پوست افراد جوان ممکن است دچار عوارضی مثل افتادگی نباشد و در نتیجه نیاز به لیفت پوست احساس نشود اما استفاده از این دستگاه برای زاویه‌سازی یا کانتورینگ صورت هم این روزها در میان جوانان بسیار محبوب است.

هایفوتراپی چند جلسه زمان می‌برد؟

اکثر افراد فقط به یک جلسه انجام هایفوتراپی نیاز دارند. البته درمان‌های لمسی باتوجه‌به عواملی مثل درجه کشیدگی پوست و سفت شدن مورد‌نظر پوست می‌توانند در فواصل یک ساله و برای افراد مسن‌تر سالی دو بار انجام شوند. پیشنهاد پزشکان زیبایی این است که در مجموع هایفو برای به تاخیر انداختن روند پیری پوست به فاصله سالی یک‌بار تکرار شود.

مزایای هایفو نسبت به عمل جراحی لیفت پوست چیست؟

لیفت طبیعی پوست عدم نیاز به استراحت و دوران نقاهت و بدون خونریزی، درد و پانسمان، سرعت بالای انجام کار و هزینه بسیار پایین‌تر نسبت به عمل جراحی، برخی از مزایای هایفو نسبت به عمل جراحی لیفت پوست هستند.
  • غیرتهاجمی بودن هایفو نسبت به عمل جراحی
  • ایمنی بسیار بالا
  • عوارض جانبی اندک و بدون نیاز به برش و تزریق
  • لیفت طبیعی پوست
  • عدم نیاز به استراحت و دوران نقاهت و بدون خونریزی، درد و پانسمان
  • سرعت بالای انجام کار
  • هزینه بسیار پایین‌تر نسبت به عمل جراحی
  • برای تکمیل دوره درمان ۱ تا ۳ جلسه کافی است
  • نتایج هایفو ۱ تا ۳ سال ماندگاری دارد
  • حداکثر زمان برای یک جلسه درمانی هایفو ۹۰ دقیقه است

بد نیست بدانید طبق گفته‌ انجمن جراحی پلاستیک زیبایی ایالات متحده، هایفو و دیگر روش‌های جوانسازی بدون جراحی پوست، می‌توانند جایگزینی برای عمل‌های جراحی لیفت صورت باشند. شهرت هایفو در درمان‌های زیبایی پوست از سال ۲۰۰۸ به‌سرعت افزایش یافت و در سال‌های اخیر استفاده از این روش لیفت در کشورهای مختلف دنیا بسیار محبوب شده است، به‌طوری‌که در ۵ سال اخیر استفاده از هایفوتراپی برای جوانسازی پوست حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.

مزایای هایفو برای پوست صورت و بدن چیست؟

  • کاهش چین و چروک پوست
  • مناسب برای انواع رنگ پوست
  • سفت کردن افتادگی و شل‌شدگی پوست در ناحیه‌ی گردن و غبغب (که به گردن بوقلمونی معروف است)
  • لیفت گونه‌ها، ابروها و پلک‌ها
  • بهبود وضعیت خط چانه
  • صاف و سفت کردن پوست صورت
  • لیفت گردن و دکلته
  • اصلاح طرح لبخند

مراقبت‌های لازم قبل از هایفوتراپی

مراقبت‌های لازم قبل و بعد از هایفوتراپی پوست چیست؟

قبل از انجام هایفو‌تراپی مراقبت خاصی وجود ندارد. قبل از هایفوتراپی هرگونه آرایش صورت یا کرم ضدآفتاب را پاک کنید و صورت خود را بشورید و خشک کنید. در ضمن اگر تبخال فعال دارید یا در ناحیه مورد درمان تاول وجود دارد، بهتر است قبل از شروع درمان با هایفو از داروهای ضدویروسی استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود اگر روی پوست خود عفونت، آکنه فعال و تبخال داشته باشید حتما جلسه هایفوتراپی را تا بعد از رفع شدن این موارد روی پوست به تاخیر بیندازید.

مراقبت‌های بعد از هایفوتراپی

  • خودداری از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی؛
  • نخاراندن پوست؛
  • نوشیدن آب بیشتر و استراحت؛
  • دوش نگرفتن با آب گرم، جکوزی و مواردی شبیه به این:
  • مراقبت در برابر آفتاب و اشعه UV؛
  • بهتر است ورزش و فعالیت‌های سنگین تا چند روز انجام نشود؛
  • استفاده نکردن از کرم‌های لایه‌بردار و آرایش صورت تا چند روز بعد از انجام هایفو؛
  • بعد از هایفو شستن صورت مانعی ندارد اما از شوینده‌های قوی و اسکراب ‌های پاکسازی پوست موقتا استفاده نکنید. همچنین تا یک هفته بعد از هایفو برای شستن صورت از آب بسیار گرم و لیف‌های لایه‌بردار ترجیحا استفاده نکنید؛
  • تا چند روز بعد از هایفو صورت را ماساژ ندهید؛
  • قرمزی پوست تا چند ساعت بعد از هایفو طبیعی است.

آیا هایفو عوارض جانبی دارد؟

هیچ روشی بی‌عیب و نقص نیست و قبل از لیفتینگ هایفو باید به عوارض جانبی خاص آن هم توجه کرد.

در صورت انجام اصولی هایفو زیر نظر پزشک،، این روش درمانی عوارض جانبی بسیار کمی دارد. در حالی که اولتراسوندتراپی یک روش ایمن برای سفت کردن پوست صورت است. هیچ روشی بی‌عیب و نقص نیست و قبل از لیفتینگ هایفو باید به عوارض جانبی خاص آن هم توجه کرد. عوارض جانبی فوری ممکن است شامل تشکیل اریتم و تورم خفیف بافت تحت درمان باشد که به موجب آن اریتم معمولاً در حدود حدوداً ۳۰ دقیقه تا چند ساعت فروکش می‌کند.

در روزهای بعد از انجام هایفو، ممکن است درد عضلانی ایجاد شود که می‌تواند از چند روز تا حدود 2-3 هفته طول بکشد. یک «درد فشاری» موقت و موضعی یا احساس بی‌حسی در برخی نواحی، که پس از چند روز فروکش می‌کند هم غیرعادی نیست. در صورت لمس عروق بزرگ‌تر در حین انجام هایفو، تشکیل هماتوم نیز ممکن است رخ دهد.

چند جلسه هایفو لازم است؟

اکثر مراجعان فقط به یک جلسه درمان هایفو نیاز دارند. اگرچه این ممکن است بر اساس درجه شلی پوست، پاسخ بیولوژیکی به انرژی اولتراسوند و فرایند کلاژن‌سازی فرد این تعداد جلسات متغیر باشد. در مجموع برخی از مراجعان ممکن است نیاز به جلسات درمانی بیشتری داشته باشند. برای لیفت صورت معمولا یک جلسه کافی است. برای درمان نواحی جزئی، به‌عنوان‌مثال، چروک‌های ناحیه چشم و همچنین برای درمان چروک گردن و نواحی دیگری مانند قسمت داخلی ران، 2 تا 3 جلسه توصیه می‌شود. اگر لازم است که چندین جلسه هایفو انجام شود، باید در فواصل زمانی حدود 6-8 هفته برای آن برنامه‌ریزی شود.

سخن پایانی

هایفوتراپی یکی از روش‌های کارآمد و ایمن برای جوانسازی پوست و لیفت عمقی آن است. به دلیل مزیت‌هایی مثل هزینه کمتر، عوارض جانبی اندک، عدم نیاز به استراحت و دوران نقاهت و بدون خونریزی، درد و پانسمان، سرعت بالای انجام کار و … در سال‌های اخیر هایفو به یک روش محبوب برای جوانسازی پوست در کلینیک‌های زیبایی و مطب پزشکان پوست تبدیل شده است. شما تجربه انجام هایفوتراپی را دارید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود در بخش نظرات این مطلب با مجله منو مد در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ایده‌هایی جذاب برای ست کردن استایل پاستلی در تابستان برای خانم‌ها
منبع vennhealthcare healthline schoenskincare
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.