راحت‌ترین لباس‌ها برای شیردهی کدامند؟

نکات مهمی که برای انتخاب لباس شیردهی باید بدانید

با وجود اینکه تغذیه نوزاد با شیر مادر طبیعی‌ترین کار دنیاست، بیشتر مادرها موقع شیردادن نوزادشان کمی کلافه و خجالت‌زده می‌شوند. به‌ویژه اگر روزهای اول مادر شدن‌شان باشد. اگر شما هم تازه مادر شده‌اید و می‌خواهید خودتان کودک‌تان را شیر بدهید،‌ اولین کاری که باید انجام دهید خرید لباس مناسب شیردهی است. در این مقاله از «منومد»، هر آنچه را که باید برای انتخاب لباس مناسب بدانید، آورده‌ایم.

هنگام انتخاب لباس مناسب شیردهی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

لباس شیردهی

خرید لباس مناسب شیردهی برای زنانی که تازه مادر شده‌اند، می‌تواند جالب و دوست‌داشتنی باشد. با توجه به نکات زیر می‌توانید لباسی مناسب برای این روزها تهیه کنید:

۱. راحت بودن لباس

از آنجایی‌که مجبورید تمام روز لباس شیردهی به تن داشته باشید، پس باید لباسی که در آن احساس راحتی می‌کنید بخرید. نباید لباس‌تان تنگ یا حساسیت‌زا باشد. درضمن به‌دلیل اینکه موقع شیردهی، پوست نوزاد‌تان ممکن است با لباس‌تان در تماس باشد، پس لباسی انتخاب کنید که جنس پارچه آن نرم باشد و تزيینات خشک و سخت نداشته باشد.

۲. استفاده از پارچه تنفسی

نکته مهم دیگری که باید حتما به آن توجه کنید، خرید لباسی است که جنس آن از پارچه‌های تنفسی باشد. بهترین این نوع پارچه‌ها، جنس پنبه یا نخی است. موقع شیر دادن نوزاد باید او را در آغوش بگیرید و پارچه‌های مصنوعی باعث گرم و کلافه شدن‌تان می‌شود.

۳. پارچه کشباف

پارچه‌های کشباف، مانند کشباف‌های نخی، به‌دلیل اینکه کش می‌آیند، بهترین پارچه برای لباس‌های شیردهی‌اند. موقع شیردادن باید فضای کافی برای جابه‌جایی نوزادتان داشته باشید. بنابراین پارچه‌‌هایی که حالت کشسانی دارند،‌ بهترین گزینه‌اند. درضمن این نوع پارچه خیلی صاف و مرتب روی تن‌تان می‌نشیند و موقع شیردادن به نوزادتان، بد‌ن‌تان کاملا پوشیده خواهد بود.

چگونه می‌توانید از لباس‌های قبل بارداری‌تان دوباره استفاده کنید؟

اگر ترجیح می‌دهید به‌جای خرید لباس‌های جدید، از لباس‌های فعلی‌تان استفاده کنید، بدون‌شک می‌توانید. درواقع مجبور نیستید برای دوران شیردهی حتما لباس خاصی بپوشید. بیشتر لباس‌هایی که در کمدتان دارید هم به کارتان می‌آید. لباس‌های معمولی زیر برای شیردهی مناسب‌اند:

تاپ رکابی

تاپ رکابی

اگر موقع شیردادن به نوزاد مجبورید لباس‌تان را باز کنید، بالا یا به یک طرف بکشید، بهتر است زیر این لباس یک تاپ رکابی بپوشید. زیرا وقتی می‌خواهید به نوزادتان شیر بدهید، یک بند تاپ را می‌توانید کنار بزنید یا پایین بکشید. بدین‌ترتیب لباس‌ رویی هم هرقدر باز باشد باز هم تمام بدن‌تان نمایان نمی‌شود.

بلوز‌های دکمه‌ یا زیپ‌دار

دکمه دار

پوشیدن‌ بلوز‌های دکمه‌دار یا زیپ‌دار راحت‌ترین روش برای زمان شیردهی است. به محض اینکه خواستید به نوزادتان شیر دهید، می‌توانید دکمه‌های بالایی بلوز‌تان را باز کنید اما دکمه‌های پایین بسته بمانند یا در صورت وجود زیپ، همانقدر که لازم است زیپ را باز کنید. بدین‌ترتیب احساس امنیت بیشتری می‌کنید. درضمن پوشیدن بلوز‌های دکمه‌دار شما را مرتب و حرفه‌ای‌تر نشان می‌دهد. بنابراین اگر شاغل هستید، این نوع بلوز بهترین انتخاب است.

پیراهن‌های چپ ‌و راست

چپ و راست

پیراهن چپ و راست، مناسب‌ترین گزینه برای زمان‌هایی است که در جمع دیگران هستید. در این مدل لباس، یک طرف لباس به‌صورت متقاطع روی طرف دیگر لباس قرار می‌گیرد و موقع شیردهی به‌راحتی می‌توانید به نوزادتان شیر بدهید و بدن‌تان هم پوشیده بماند. درضمن پیراهن‌های مدل چپ‌ و راست بسیار زیبا هستند. تاپ‌های چپ و راست هم مانند پیراهن‌های چپ و راست کاربرد دارند و می‌توانید از این مدل تاپ‌ها هم استفاده کنید.

روسری یا شال

scarf

 

اگر می‌خواهید هر لباسی که دوست دارید، بپوشید و در بند لباس‌های شیردهی نباشید، خیلی ساده از روسری یا شال استفاده کنید و موقع شیردادن به نوزاد، قسمت بالاتنه‌تان را بپوشانید. البته یکسری پوشش‌های مخصوص زنان شیرده در بازار وجود دارد، می‌توانید موقع شیردادن نوزادتان از آنها استفاده کنید.


حتما بخوانید: مهم‌ترین نکات برای مراقبت از پوست در دوران بارداری+یک روتین مراقبت موثر و مفید

تی‌شرت‌های یقه هفت یا اسکوپ

تیشرت مناسب شیردهی

 

اگر می‌خواهید لباسی راحت و غیررسمی داشته باشید، تی‌شرت یقه هفت یا مدل اسکوپ برایتان بسیار مناسب است. البته لباس‌هایی انتخاب کنید که جنس پارچه آنها از نوع کشی باشد. با این نوع لباس هر زمان که لازم باشد به نوزادتان شیر دهید، می‌توانید به‌راحتی یقه لباس را پایین بکشید. درضمن برای احساس امنیت بیشتر هم می‌توانید با روسری یا شال، بالاتنه‌تان را بپوشانید.

استفاده از شکم‌بند

اگر در دوران بارداری از شکم‌بند استفاده می‌کردید، این بند، هنگام شیردهی هم به کارتان می‌آید. موقع شیر دادن به نوزادتان می‌توانید لباس‌تان را بالا کشیده و در همان حال، با استفاده از شکم‌بند، بالاتنه‌تان را بپوشانید. شکم‌بند بدون اینکه مجبور باشید چند لایه لباس بپوشید، شکم‌تان را می‌پوشاند.

آیا خرید سوتین‌های مخصوص شیردهی ضروری است؟

سوتین شیردهی

سوتین شیردهی مناسب، یکی از اساسی‌ترین لباس‌هایی است که موقع شیردهی باید در کمد لباس‌تان داشته باشید. در واقع سوتین‌های معمولی موقع شیردادن به نوزادتان شما را به دردسر می‌اندازند. با این نوع سوتین‌ها مجبور می‌شوید سینه‌تان را از بالای سوتین بیرون آورید و به نوزادتان شیر دهید. در واقع اگر سوتین شیردهی نداشته باشید، لباس‌های مخصوص شیردهی هم کاملا بی‌فایده خواهد بود.

پس بهتر است سوتین‌هایی بخرید که مخصوص شیردهی بوده و همچنین ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

۱. باز و بسته شدن آسان

موقع خرید سوتین باید به روش باز و بسته شدن آن توجه کنید. سوتین‌ها گیره، قلاب یا زیپ دارند. این مدل سوتین‌ها در باز و بسته شدن بسیار راحت هستند. بسیاری از زنان شیرده ترجیح می‌دهند سوتین‌شان را با یک دست باز کنند تا بتوانند با دست دیگر نوزادشان را در آغوش نگهدارند.

۲. سایز و ویژگی تنظیم‌شوندگی سوتین

اگر بند سوتین‌تان بیش از حد سفت باشد، ممکن است دچار انسداد مجاری شیری یا به عفونت و التهاب پستان مبتلا شوید که در نهایت سینه‌درد به سراغ‌تان می‌آید. بنابراین با خرید سوتین مناسب می‌توانید از این مشکلات دور بمانید و در شیردهی نوزادتان اختلالی هم پیش نیاید.

درضمن اگر هنوز در دوران بارداری هستید، سوتین شیردهی نخرید. زیرا اندازه پستان‌ها معمولا تغییر می‌کند. برای هفته‌های اول شیردهی هم بهتر است دو عدد سوتین شیردهی در اندازه‌های مختلف بخرید.

البته می‌توانید سوتین‌هایی بخرید که طول بندهای پشت آن بیشتر شود و بتوانید آن را متناسب کنید.

۳. جنس پارچه سوتین شیردهی

جنس پارچه سوتین شیردهی مانند لباس‌های شیردهی مهم است و باید به آن توجه کنید. در روزهایی که سینه‌هایتان پرشیر است، ممکن است شیر از سینه‌هایتان ترشح کند و وقتی پارچه سوتین از نوع مناسب پوست باشد و رطوبت را به خود جذب کند، روی بدن‌تان احساس خیسی نمی‌کنید. پارچه‌های مختلفی وجود دارد که برای سوتین‌های شیردهی مناسب‌اند اما سه مورد از آنها یعنی، پنبه، اسپندکس و توری بهترین انتخاب هستند.

پنبه (نخی)

پارچه نخی بهترین انتخاب برای لباس‌ و سوتین‌های شیردهی است. این نوع پارچه بسیار سبک، تنفسی و راحت است. درضمن رطوبت را به‌خوبی به خود جذب می‌کند. درضمن به‌دلیل اینکه این نوع پارچه تنفسی است، هوا به‌راحتی از میان آن عبور کرده و از ابتلا به حساسیت‌های پوستی پیشگیری می‌کند.

اسپندکس

stretchy bra

این جنس هم بسیار سبک است و ویژگی ارتجاعی و کشسانی بالایی دارد و موقع شیر دادن به نوزاد به دردسر نمی‌افتید. درضمن اسپندکس بسیار نرم و در عین حال بادوام است.

توری

اگر می‌خواهید سوتین‌های مد روز و شیک به تن کنید و در همان حال بدون دردسر به نوزادتان شیر دهید، سوتین‌های توری گزینه خوبی است. با وجود این نوع سوتین هم ظاهر مادرهای امروزی را خواهید داشت و هم به‌راحتی به نوزاد‌تان شیر می‌دهید.

چه تفاوتی بین سوتین‌های بارداری و شیردهی هست؟

برخی از افراد تصور می‌کنند، سوتین‌های بارداری همان سوتین‌های شیردهی هستند. اما باید گفت که سوتین‌های بارداری معمولا برای مراقبت از سینه‌ها در دوران بارداری استفاده می‌شوند. در این زمان مجاری شیر سینه‌ها شروع به رشد می‌کنند و این نوع سوتین از سینه‌های مادر محافظت می‌کنند. درحالی‌که سوتین‌های شیردهی برای شیر دادن بی‌دردسر به نوزاد طراحی شده‌اند.

سوتین شیردهی چه ویژگی‌هایی دارند؟

از ویژگی‌های سوتین‌های شیردهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوتین‌های شیردهی معمولا پددار هستند. البته این پدها از نظر وزن متفاوت‌ و در سه گروه سبک، متوسط و سنگین دسته‌بندی می‌شوند. می‌توانید بنابر نیازتان یک نوع آن را بخرید.
  • بیشتر سوتین‌های شیردهی بدون فنر هستند. وقتی قرارست به نوزادتان شیر بدهید، باید راحت به سینه‌تان دسترسی داشته باشید. سوتین‌های فنردار این کار را سخت می‌کنند.
  • بیشتر سوتین‌های شیردهی تقریبا تمام یا سه‌چهارم سینه‌تان را می‌پوشانند تا از سینه‌هایتان که ممکن است پرشیر باشند، مراقبت کنند.

نکته: بهتر است هر نوع سوتینی که استفاده می‌کنید، پد پنبه‌ای و مخصوص شیردهی هم تهیه کنید تا جلوی ترشح شیر به درون سوتین را بگیرد.

پیش از خرید انواع سوتین‌های شیردهی بازار را بشناسید

۱. سوتین‌ شیردهی کاپ (کاسه) متحرک

کاپ متحرک

اگر از آن دسته افرادی هستید که به سوتین‌های معمولی عادت دارید، نمی‌توانید هر نوع سوتین شیردهی را تحمل کنید، بنابراین بهتر است از سوتین‌های کاپ‌ متحرک استفاده کنید. این نوع سوتین‌ها کاپ‌های متحرک دارند که می‌توانید موقع شیر دادن به نوزاد، آن را از روی سوتین بردارید.

۲. سوتین شیردهی بدون فنر

بدون فنر

سوتین‌های فنردار به سینه‌ها و غدد تولیدکننده فشار آورده و  سینه‌هایتان دردناک شده و حتی ممکن ملتهب شوند. اما سوتین‌های شیردهی بدون فنر، راحت و سبک هستند و با آنها احساس راحتی خواهید کرد.

۳. سوتین‌های شیردهی توری

توری

همانطور که پیش از این گفتیم، این سوتین‌ها مناسب مادرهای شیرده‌ای است که می‌خواهند شیک و به‌روز باشند.

۴. سوتین‌های شیردهی ورزشی

ورزشی

 

 

اگر اهل ورزش هستید و در دوران شیردهی نمی‌خواهید ورزش‌تان را کنار بگذارید، سوتین‌های ورزشی تهیه کنید تا با آن احساس راحتی کنید. درضمن این نوع سوتین‌های معمولا بدون فنر و از جنس نایلون یا اسپندیکس هستند.

۵. سوتین شیردهی بدون بند

سوتین بدون بند شیک

 

سوتین‌های شیردهی بدون بند بسیار راحت‌ هستند. این سوتین‌ها یک لایه بیرونی دارد که می‌توانید با پایین کشیدن آن لایه، به‌راحتی به نوزادتان شیر بدهید.

کلام آخر

با توجه به توصیه‌های این مقاله می‌توانید دوران شیردهی راحت‌تری را بگذرانید. شما هم اگر تجربه‌ای در این مورد دارید خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه نکات برای انتخاب و خرید لباس بارداری+چند پیشنهاد جذاب و شیک
منبع livingtextiles.com mom365.com shyaway.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.