شامپوی خشک چیست؟ مزایا و معایب احتمالی استفاده از آن

احتمالا این روزها درباره اسپری شامپو خشک (Dry SHampoo) زیاد شنیده‌اید. در واقع شامپوی خشک یک راه‌حل مفید برای مواقعی است که دسترسی به حمام و دوش گرفتن برای شستن موها را ندارید. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که اسپری شامپوی خشک چیست؟ یک تاریخچه مختصر از شامپو خشک‌های ابتدایی را با هم مرور می‌کنیم و در این باره صحبت کنیم که نحوه استفاده صحیح از شامپو خشک چگونه است، شامپو خشک چه مزایایی برای موها دارد و چرا برخی متخصصان پوست و مو منتقد شامپوی خشک هستند و معایب احتمالی آن را بیشتر از مزایایش می‌دانند.

تاریخچه شامپوی خشک

 

به نظر می‌رسد ایده طراحی شامپو خشک از روش رایج تمیز کردن موها در قرن ۱۵ میلادی گرفته شده است.

پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که شامپوی خشک چیست بد نیست یک تاریخچه مختصر از شامپوی خشک ابتدایی در زمان‌های دور را مرور کنیم. به نظر می‌رسد ایده طراحی شامپوی خشک از روش رایج تمیز کردن موها در قرن 15 میلادی گرفته شده است.

در آن زمان اهالی شرق آسیا از «خاک رس» برای تمیز کردن موهای خود استفاده می‌کردند. در عصر الیزابت که هنوز مردم در خانه‌ها حمام نداشتند از پودر خاک رس برای تمیز کردن موها استفاده می‌کردند.

در قرن 18 میلادی بود که خانم‌ها و آقایان آمریکایی از نشاسته برای خوشبو کردن و تغییر رنگ کلاه گیس‌های خود استفاده کردند (در آن دوران استفاده از کلاه گیس‌های حجیم برای مردهای صاحب منصب مرسوم بود.)

در اوایل دهه ۱۹۴۰، «Minipoo » توسط شرکت Stephanie Brooke تولید شد و تبدیل اولین محصول تجاری تولید شامپو خشک شد. شعار تبلیغاتی نخستین شامپو خشک هم این بود: برای زنانی که ممکن است یک «قرار غافلگیر کننده» داشته باشند، یا کودکانی که ممکن است در بستر بیماری باشند، عرضه شده است.

در سال ۱۹۷۲ کلوران (یک شرکت فرانسوی لوازم آرایشی مو) اولین محصول شامپوی خشک خود را عرضه کرد. با رونق گرفتن صنعت تولید شامپو خشک، آنها به طور خاص برای زنانی که به دلیل محدودیت‌های فیزیکی نمی‌توانند موهای خود را بشویند، به بازار عرضه کردند. این محصول از ژانر اصلی خود فراتر رفت و به ابزاری هدفمند برای زنان تبدیل شد.

در سال ۱۹۷۵، کمپانی «باتیست» نخستین نمونه شامپوی اسپری خشک را در بریتانیا عرضه کرد و معروف است که آرایشگران آمریکایی قبل از ترک لندن، چمدان‌های خود را با آن پر می‌کردند.

شامپوی خشک چیست؟

شامپوی خشک چیست؟
شامپو خشک به صورت اسپری پودری بر پایه الکل، نشاسته ذرت یا نشاسته برنج است.

 

شامپو خشک یک محصول آئروسل (هوا پخش) و یک روش بدون آب برای تمیز کردن موهاست. شامپو خشک به صورت اسپری پودری بر پایه الکل، نشاسته ذرت یا نشاسته برنج است. انواع شامپوهای خشک به شکل پودر یا خمیری در بازار وجود دارد.

سازوکار شامپو خشک به این ترتیب است که در زمان اسپری کردن یا مالیدن شامپو خشک به موها، ذرات پودری و الکل موجود در آن چربی ناشی از سبوم که از غدد چربی در کف سر ترشح می‌شوند را به خود جذب کرده و موها را تمیز می‌کند. در این فرایند الکل تبخیر شده و پودر نشاسته یا پودر برنج روی موها باقی می‌ماند.

تفاوت شامپو خشک با شامپوهایی که نیاز به آبکشی دارند

 

تفاوت شامپوی خشک با شامپوی معمولی

کارشناسان می‌گویند استفاده از شامپوی خشک هر چند وقت یکبار عالی است، اما نباید جایگزین تمام وقت برای شستن موهایتان با آب باشد. شما می‌توانید شامپو خشک را بیشتر به عنوان یک خوشبو‌کننده مو در نظر بگیرید تا پاک کننده مو؛ چون شامپو خشک هیچ کاری برای تمیز کردن پوست سر شما که کثیفی و چربی را به خود جذب می‌کند، انجام نمی‌دهد.

بسیاری از شامپوها به مرطوب کردن موهای شما کمک می‌کنند. اگر فقط از شامپوی خشک استفاده می‌کنید، شامپو خشک تار موها را خشک می‌کند، بنابراین احتمال شکستن و موخره زدن آن‌ها بیشتر است.

از سوی دیگر ذرات شامپوی خشک ممکن است بر روی پوست سر شما باقی بماند. در صورت اینکه فقط از شامپو خشک استفاده کنید و به موها آب نزنید این باقیمانده ذرات جمع می‌شوند.

اگر پوست سر خود را تمیز نکنید و فقط از شامپوی خشک استفاده کنید، کف سر دچار جوش و التهاب می‌شود. همچنین در صورت استفاده مکرر از شامپوی خشک و بدون شستشوی مناسب پوست سر، احتمال اینکه به شوره سر مبتلا شوید زیاد است.

علاوه بر این، شامپو زدن با آب در حمام باکتری‌ها و مخمرها را از بین می‌برد. این می‌تواند به شما کمک کند از مسدود شدن منافذ پوست سر پیشگیری کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند که همچنان موهای خود را با شامپو و آب چند بار در هفته به عنوان بخشی از روتین خود بشویید.

افرادی که موهایشان خشک یا چرب نیست معمولا می‌توانند هفته‌ای دو یا سه بار آن را بشویند.

روش استفاده از شامپو خشک چگونه است؟

 

روش استفاده از شامپو خشک

لازم است از شامپو خشک به روش صحیح و اصولی استفاده کنید تا از ایجاد آسیب به مو و پوست سر جلوگیری کنید. روش استفاده از شامپو خشک به جنس مو، بافت مو، بلندی مو و میزان چربی موی شما بستگی دارد.

روش استاندارد استفاده از شامپو خشک به این ترتیب است: بطری شامپو خشک را قبل از مصرف خوب تکان دهید. سپس بطری شامپو خشک را در فاصله ۲۰ تا سی سانتی‌متری از سر خود نگه دارید و فقط به اندازه نیاز اسپری کنید (اسپری کردن حجم زیاد شامپو خشک باعث خشکی و التهاب موی سر می‌شود).

شامپو خشک را بیشتری روی نقاطی از سر که جلوی دید است مثل شقیقه و تاج سر اسپری کنید.  پس از اتمام اسپری، پوست سر را ماساژ دهید یا انگشتان خود را بین موهای خود بکشید تا مطمئن شوید که شامپوی خشک به طور یکنواخت روی موها پخش شده و دیده نمی‌شود.

در صورت تمایل از سشوار سرد برای حجم دادن به موها بعد از زدن شامپو خشک می‌توانید استفاده کنید. بعد از این کار لازم است که حتما موها را شانه کنید تا ذرات شامپو خشک به صورت سفیدک روی موها توی ذوق نزند.

متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند از شامپو خشک بیش از ۲ روز متوالی استفاده نکنید. آنها همچنین توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از آسیب به پوست سر و مو، از شامپو خشک برای حداکثر ۳ ماه متوالی استفاده کنید.

انواع مختلفی از شامپوهای خشک وجود دارد. برخی به موهای شما حجم می‌دهند. برخی دیگر برای موهای چرب مناسب هستند و برخی دیگر ادعا می‌کنند که ریشه‌های رنگ نشده مو را می‌پوشانند.

ممکن است مجبور شوید چند محصول را امتحان کنید تا بهترین محصول شامپو خشک را پیدا کنید. اگر در نهایت رنگ اشتباهی انتخاب کردید، شامپوی خشک می‌تواند به طور موقت موهای شما را تغییر رنگ دهد.

برای مثال، اگر موهایتان بلوند است، اما شامپوی خشک برای موهای تیره را انتخاب می‌کنید، ممکن است لکه‌های تیره روی موهایتان داشته باشید.

عوارض و معایب احتمالی شامپوی خشک برای موها چیست؟

 

مزایا و معایب شامپوی خشک
شامپو خشک در واقع اصلا شامپو نیست. محتوای نشاسته‌ای و الکلی اسپری شده یا پاشیده شده از شامپو خشک، روغن موجود در موهای شما را جذب می‌کند و باعث می‌شود کمتر به چشم بیاید.

پاسخ کوتاه این است که استفاده گهگاهی از شامپو خشک برای اکثر افراد بی‌خطر است و عارضه احتمالی ندارد. اما استفاده زیاد از آن یا برای مدت طولانی می‌تواند به موهای شما آسیب برساند و باعث مشکلات پوست سر شود. در ادامه به برخی معایب و عوارض احتمالی شامپو خشک برای موها اشاره می‌کنیم.

  • شامپوی خشک موهای شما را تمیز نمی‌کند

شامپو خشک در واقع اصلا شامپو نیست. محتوای نشاسته‌ای و الکلی اسپری شده یا پاشیده شده از شامپو خشک، روغن موجود در موهای شما را جذب می‌کند و باعث می‌شود کمتر به چشم بیاید. اما حقیقت این است که روغن و کثیفی را همانطور که اسکراب مو با شامپو و آب پاک می‌کند، از روی موهای شما پاک نمی‌کند.

  • شامپو خشک موهای شما را شکننده می‌کند

محصولات مراقبت از موی آئروسل (هواپخش) مثل شامپو خشک اغلب حاوی الکل هستند که می‌تواند موهای شما را خشک کند. هنگامی که موهای شما خشک است، ممکن است هنگام شانه کردن یا حالت دادن به موها، ذرات شامپو خشک به یکدیگر بچسبند و منجر به شکستگی موها شوند.

  • استفاده بیش از حد شامپو خشک می‌تواند فولیکول‌های مو را مسدود کند

استفاده مکرر از شامپوی خشک یا باقی ماندن آن در موهایتان برای مدت طولانی بدون شستن آن می‌تواند منجر به تجمع ذرات شامپو روی پوست سر شود. انباشته شدن ذرات محصولات حالت دهنده می‌تواند باعث و التهاب خارش پوست سر شما شود.

این امکان وجود دارد که این تجمع همچنین منجر به «فولیکولیت مو» شود که یک عفونت باکتریایی یا قارچی در فولیکول مو است.

  • شستشوی مکرر موی سر با شامپو خشک باعث پوسته پوسته شدن و شوره سر می‌شود

در حالی که هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد شامپو خشک به طور مستقیم باعث شوره سر می‌شود، پزشکان کلینیک «مایو» به عنوان یکی از نخستین برندهای تولید شامپو خشک، بر این باورند که پوست سر بیش از حد چرب می‌تواند باعث ایجاد شوره سر شود. بنابراین، اگر شامپوی خشک را روی پوست سر خود می‌گذارید، ممکن است باعث چربی پوست سر و ایجاد شوره شود.

روغن‌های پوست سر همچنین از سویه‌ای قارچ به نام «مالاسزیا» تغذیه می‌کنند که می‌تواند باعث ایجاد التهاب و پوسته‌دار پوست سر به نام «درماتیت سبورئیک» شود.

  • رابطه شامپو خشک با سرطان

برخی از شامپوهای خشک تجاری حاوی تالک هستند. تالک یک ماده معدنی است که در حالت طبیعی خود می‌تواند حاوی ذرات «آزبست» باشد که یک ماده سرطان‌زای شناخته شده است. امروزه، پودرهای تالک ساخته شده برای استفاده در لوازم آرایشی در ایالات متحده، مجاز به داشتن آزبست نیستند.

اخیراً نگرانی‌هایی در مورد ارتباط احتمالی بین پودر تالک بدون آزبست و سرطان تخمدان مطرح شده است. تحقیقات بر روی تالک در محصولاتی که برای استفاده در ناحیه تناسلی در نظر گرفته شده است، متمرکز شده است.

هیچ خطر شناخته شده‌ای برای سرطان ناشی از شامپوهای خشک حاوی تالک وجود ندارد، اما منبع معتبر انجمن سرطان آمریکا به افرادی که نگران خطر ابتلا به سرطان هستند توصیه می‌کند تا زمانی که تحقیقات بیشتری انجام نشده است از استفاده از این محصولات اجتناب کنند.

آیا شامپو خشک می‌تواند باعث ریزش مو یا کاهش رشد مو شود؟

 

شامپوی خشک باعث ریزش مو می‌شود؟

هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد شامپو خشک به طور مستقیم باعث ریزش مو می‌شود. با این حال، مطالعات منبع معتبر نشان می‌دهد که سلامت ضعیف پوست سر و رعایت نکردن اصول تمیز کردن پوست سر می‌تواند باعث ریزش مو شود.

هنگامی که مو از فولیکولی که توسط یک عفونت باکتریایی یا قارچی آسیب دیده بیرون می‌آید، فیبر مو به طور محکم در داخل فولیکول گیر نمی‌کند و در نتیجه احتمال ریزش موهای جدید بیشتر است.

آیا شامپو خشک برای موها مفید است؟

 

چرا شامپو خشک اینقدر محبوب است؟

 

با توجه به فهرستی از معایب احتمالی، چرا شامپو خشک اینقدر محبوب است؟ پاسخ کوتاه این است که شامپو خشک شما را از شستشوی مکرر موهایتان معاف می‌کند. برای برخی افراد، شامپو خشک باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و بدون نیاز به شستن، خشک کردن و حالت دادن به موهای خود، می‌توانید به کارهای خود برسید.

همچنین برای کسانی که موهای‌شان را رنگ می‌کنند، شامپوی خشک به آنها این امکان را می‌دهد که موهای خود را کمتر بشورند و به این ترتیب رنگ مو تثبیت شود. علاوه بر این برخی از متخصصان پوست و مو توصیه می کنند که موهای خود را هر روز نشویید.

شستن هر روزه مو به خصوص برای افرادی که موهایشان به رطوبت بیشتری نیاز دارند، مانند افرادی با موهای فر یا اگر یائسه شده‌اید و موهایتان کمتر چرب است بیشتر صدق می‌کند. در این شرایط، شامپو خشک کمک می‌کند تا یک روز بیشتر بین دو شست‌وشو، موها تمیزتر به نظر برسند.

بهترین جایگزین‌ها برای شامپوی خشک کدامند؟

 

شما می‌توانید یک نسخه خانگی از شامپو خشک درست کنید.

 

بهترین کاری که می‌توانید برای موهای خود انجام دهید این است که موها روزانه را تمیز و نرم نگه دارید. اینکه هر چند وقت یکبار موهای خود را بشویید به نوع موی شما بستگی دارد. اگر در مورد مواد شیمیایی روی برچسب شامپو خشک خود نگران هستید، می‌توانید یک محصول تجاری ارگانیک را انتخاب کنید.

شما همچنین می‌توانید یک نسخه خانگی از شامپو خشک درست کنید. نشاسته یک ماده جاذب محبوب در صنعت آرایشگری است که ممکن است در خانه هم داشته باشید (منظور از نشاسته، نشاسته ذرت و نشاسته برنج است.)

برای تهیه شامپو خشک خانگی، یک چهارم فنجان نشاسته ذرت یا نشاسته برنج را بردارید و بسته به رنگ موهایتان، مقداری دارچین یا پودر کاکائو به آن اضافه کنید. می‌توانید چند قطره اسانس دلخواه را به عنوان یک عطر طبیعی نیز به ترکیب این شامپو خشک خانگی اضافه کنید.

شامپو خشک برای انواع موی خشک، چرب و رنگ شده

 

انواع شامپو برای موهای چرب، طبیعی و رنگ شده در بازار وجود دارد.

موهای چرب

شامپو خشک برای موهایی که به طور طبیعی چربی زیادی دارند، مفید است. اگر متوجه شدید بعد از یک تمرین ورزشی با سرعت بالا یا مسافرت به مناطقی که آب و هوای مرطوب دارند موهای شما چرب به نظر می‌رسد، شامپو خشک می‌تواند یک انتخاب سریع و موثر برای تمیز کردن موها باشد.

البته فراموش نکنید که موهایی که به سرعت چرب می‌شوند حتما باید به طور مرتب با آب و شامپو شسته شوند تا پوست سر شما تمیز شده و از مسدود شدن منافذ پوست سر جلوگیری شود.

موهای طبیعی

شامپوی خشک برای موهای طبیعی

اگر موهای شما به طور طبیعی خشک است ممکن است لازم باشد شامپوی خشکی بخرید که مخصوص موهای خشک است. به خاطر داشته باشید که اگر رنگ موهای شما قهوه‌ای تیره یا مشکی است، زمانی که شامپو خشک را روی پوست سر خود اسپری می‌کنید، ممکن است پوسته پوسته به نظر برسد. خرید شامپوی خشک مخصوص موهای تیره و طبیعی می‌تواند این مشکل را حل کند.

موهای فر

شامپو خشک همچنین می‌تواند برای شاداب کردن موهای مجعد و فر کارایی خوبی داشته باشد، اما ممکن است لازم باشد روند استفاده را تغییر دهید. موهای فر و مجعد پس از خشک شدن و استفاده از شامپوی خشک نباید برس زده یا شانه شوند. در غیر این صورت، فر موهای شما ممکن است به جای شادابی و براق شدن، خشک و وزتر به نظر برسند.

پرفروش‌ترین اسپری‌های شامپو خشک در دیجی‌کالا

سخن آخر

در این مقاله توضیح دادیم که شامپوی خشک چیست و گفتیم شامپو خشک یک ماده بهداشتی مفید برای زندگی ماشینی در عصر سرعت است. برای برخی افراد، شامپوی خشک باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و بدون نیاز به شستن روزانه موها، خشک کردن و حالت دادن به مو، می‌توانند به کارهای خود برسند. اما قطعا هیچ چیز جای دوش گرفتن و شستن موها با شامپو و آبکشی آن را نمی‌گیرد. به همین دلیل کارشناسان پوست و مو توصیه می‌کنند که همچنان موهای خود را با شامپو و آب چند بار در هفته به عنوان بخشی از روتین نظافت خود بشویید و فقط در مواقع اضطراری از شامپو خشک استفاده کنید. شما تجربه استفاده از شامپو خشک را دارید؟ شامپو خشک برای موهای شما مفید بوده یا از آن راضی نیستید؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه‌ها و تجربیات‌تان را در بخش «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان به‌ اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: بهترین شامپوهای بدون سولفات ایرانی را بشناسید
منبع rabbitbrushgoods.com healthline.com webmd.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.