اسید هیالورونیک چیست؟ انواع، نحوه مصرف و عوارض احتمالی

اگر فقط یک نوع ماده عالی مرطوب‌کننده پوست وجود داشته باشد که پوست‌تان را به‌سرعت هیدراته کند، اسید هیالورونیک است. این اسید، ماده‌ای فعال است که در بیشتر محصولات مراقبت از پوست وجود دارد. در این مقاله از «منومد»،‌ هرآنچه لازم است درباره این اسید بدانید، برایتان آورده‌ایم.

اسید هیالورونیک چیست؟

اسید هیالورونیک نوعی گلیکوزآمینوگلیکان (glycosaminoglycan) طبیعی است که در تمام بافت‌های بدن وجود دارد. گلیکوزآمینوگلیکان‌ها، کربوهیدرات‌های بلند شاخه‌شاخه نشده یا قندهایی هستند که پلی‌ساکارید نامیده می‌شوند و عملکردهای متعددی در بدن، از جمله چسبندگی سلول، تنظیم و رشد سلولی، اتصال سطحی لیپوپروتئین لیپاز و پروتئین‌های دیگر به سلول دارند.

اسید هیالورونیک، بخش اصلی ساختار پوست و مسئول هیدراته و حجیم نگهداشتن پوست است. ممکن است بیشتر درباره کلاژن شنیده باشید، اما اسید هیالورونیک برای مرطوب و حجیم نگهداشتن پوست نقش بسیار مهم‌تری دارد. وقتی صحبت از پیشگیری از پیری پوست است، باید به اسید هیالورونیک بسیار توجه کنید. این اسید نقش مهمی در بهبود جراحت‌های پوستی و کاهش چین‌وچروک و افتادگی‌های پوست دارد.

هرچه ما مسن‌تر می‌شویم، از ذخایر اسید هیالورونیک بدن‌مان کاسته می‌شود. بررسی‌های علمی نشان داده که علاوه‌بر سن، عوامل محیطی مانند دود سیگار و آلودگی هوا، فرآیند کاهش این اسید را سرعت می‌بخشد. خبر خوب اینکه، محصولات موضعی، مانند کرم‌های مرطوب‌کننده، سرم و پمادهای حاوی اسید هیالورونیک می‌توانند در بازسازی این اسید موثر باشند.

اسید هیالورونیک به مولکول‌های آب می‌چسبد و محتوای آب پوست را افزایش می‌دهد. درواقع این ماده باارزش می‌تواند ۱۰۰۰برابر وزن خود، آب جذب کند.

فواید اسید هیالورونیک چیست؟

فواید اسیدهیالورونیک برای بدن و پوست

همانطور که گفته شد، اسید هیالورونیک نقش مهمی در مرطوب‌ کردن پوست و توانایی باورنکردنی در حفظ رطوبت دارد. برای اینکه به اهمیت رطوبت برای پوست پی ببرید، باید بدانید اگر بیرونی‌ترین لایه پوست به‌ اندازه کافی آب نداشته باشد، پوست‌تان خشک، زمخت و پوسته‌پوسته می‌شود.

البته در اینجا فقط زیبایی مطرح نیست. خشکی پوست بسیار خطرناک است.  اگر پوست مرطوب نباشد، سد دفاعی پوست ضعیف شده و در برابر عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و ابتلا به عفونت آسیب‌پذیر می‌شود. با کاهش توانایی سد دفاعی بدن، فرد به بیماری‌های پوستی از جمله،‌ خشکی شدید پوست، درماتیت آتوپیک (نوعی التهاب پوستی)، روزاسه و آکنه مبتلا می‌شود.

به‌طور کلی از فواید اسید هیالورونیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضدپیری پوست
  • مرطوب‌کننده
  • بهبوددهنده جراحت‌ها
  • ضدچروک
  • افزایش‌دهنده انعطاف‌پذیری پوست
  • بهبوددهنده اگزما
  • درمان قرمزی‌ صورت

انواع اسید هیالورونیک کدامند؟

اسید هیالورونیک و پوست

سه نوع اسید هیالورونیک وجود دارد:

۱. اسید هیالورونیک هیدرولیزشده

وقتی اسید هیالورونیک هیدرولیز می‌شود، به بخش‌های بسیار کوچک تجزیه شده و به درون پوست نفوذ می‌کند. این نوع اسید، همان ویژگی مرطوب‌کنندگی را دارد. اما شدت رطوبت‌دهی‌اش به پوست کم است. این نوع اسید هیالورونیک مناسب افرادی است که پوست‌شان چرب یا مختلط است و نمی‌خواهند آن را بیش از حد مرطوب‌ کنند.

۲. اسید هیالورونات سدیم

این نوع اسید هیالورونیک،‌ به بخش عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و نتایج بهتری در درمان خشکی پوست دارد. البته دوام زیادی ندارد. اما برای افراد دارای پوست نرمال مفید است. زیرا به رطوبت اجازه نفوذ می‌دهد و در عین حال خیلی سنگین نیست. این ماده در بیشتر سرم‌های مراقبت از پوست یافت می‌شود.

۳. هیالورونات استیله سدیم

این نوع اسید هیالورونیک فوایدی چون اسید هیالورونات سدیم دارد اما نتایج آن ماندگارتر است. این اسید بهترین انتخاب برای افرادی است که پوست‌شان به‌شدت خشک شده و به مرطوب‌کننده نیاز دارند. همچنین این نوع اسید برای پیشگیری از خشکی پوست در فصول سرد و خشک سال عالی است.

سرم‌های هیالورونیک اسید اینجاست

چگونگی مصرف اسید هیالورونیک

پوست لطیف

این اسید در محصولات مراقبتی و زیبایی پوست، به‌ویژه در سرم‌ها و کرم‌های مرطوب‌کننده‌ یافت می‌شود و البته به‌صورت مکمل‌‌های خوراکی در داروخانه‌ها هم وجود دارد. مصرف مکمل این اسید،‌ مقدار اسیدهیالورونیک بدن‌تان را تامین و دوام آن را افزایش می‌دهد. از دیگر محصولاتی که حاوی اسیدهیالورونیک است می‌توان به پاک‌کننده‌های پوست، پرکننده‌های تزریقی، کرم‌های دور چشم، کرم‌های چرب‌کننده لب و ماسک‌های ورقه‌ای اشاره کرد.

بنابر بررسی متخصصان پوست، مصرف ۱۲۰میلی‌گرم اسیدهیالورونیک در روز به مدت ۱۲هفته، از چروک‌های پوست کاسته و وضعیت آن را به‌طور کلی بهبود می‌بخشد.

نکات مهم در تهیه محصولات حاوی اسید هیالورونیک

هنگام استفاده از محصولات حاوی اسید هیالورونیک، بهتر از به نکات زیر توجه کنید تا از آنها بیشترین فایده را ببرید:

مواد حساسیت‌زا و ویتامین C

موقع خرید محصولات حاوی اسید هیالورونیک به فهرست مواد تولید‌کننده محصول توجه کنید تا چنانچه حاوی ماده‌ای بود که به آن حساسیت داشتید، از محصول استفاده نکنید.

درضمن محصولی بخرید که همراه با اسیدهیالورونیک، ویتامین C هم داشته باشد. این ویتامین مقدار جذب اسید را بالا می‌برد.

وزن مولکولی

موقع خرید محصول حاوی اسید هیالورونیک به اندازه مولکول‌های این اسید توجه کنید. البته این مورد ممکن است چندان مهم نباشد، اما قطر و اندازه مولکول‌های اسید هیالورونیک هم در افزایش توانایی نفوذ این اسید به پوست مهم است. در بررسی محققان مشخص شده،‌ مولکول‌های کوچکتر از ۵۰۰ کیلودالتون (kDa) اسید هیالورونیک بهتر به درون پوست نفوذ می‌کند و اثرات زیر را روی پوست می‌گذارد:

  • از عمق چروک‌ها می‌کاهد.
  • رطوبت پوست را افزایش می‌دهد.
  • انعطاف‌پذیری پوست اطراف چشم را بالا می‌برد.
  • مولکول‌های بزرگتر از ۵۰۰ کیلودالتون به‌راحتی به درون پوست نفوذ نمی‌کنند.

الکل

الکل ویژگی مرطوب‌کنندگی محصول را معکوس می‌کند. ایزوپروپیل الکل بسیار خشک‌کننده است و پوست را در معرض ترک‌خوردگی قرار می‌دهد و به‌ همین دلیل امکان نفوذ باکتری‌های بیماری‌زا به درون پوست افزایش می‌یابد. همچنین الکل از حجم سلول‌های پوست می‌کاهد و پوست حجم خود را از دست می‌دهد و صورت لاغر و تکیده به‌ نظر می‌رسد.

مواد معطر

عطر و رایحه‌های موجود در محصولات ممکن است موجب حساسیت پوستی یا ایجاد جوش در پوست‌تان شود. این نوع حساسیت‌ها معمولا از چند دقیقه تا چند روز بعد از استفاده، خود را نشان می‌دهند. بنابراین بهتر است از محصولاتی که معطر نیستند، استفاده کنید.

آب

آب موجود در اسید هیالورونیک

 

اگر موقع خرید محصولات حاوی اسید هیالورونیک، آب را در میان فهرست مواد آن دیدید، تصور نکنید که این ماده بی‌اهمیت است. آب به اثربخشی اسید هیالورونیک کمک می‌کند. محصولات مبتنی بر آب، بسیار بهتر از محصولات مبتنی بر روغن یا ژل،‌ به پوست نفوذ می‌کنند.

عوارض اسید هیالورونیک چیست؟

از آنجایی‌که اسید هیالورونیک، ماده‌ای طبیعی در پوست‌مان است، وقتی به‌صورت موضعی استفاده می‌شود برای انواع پوست‌ها ایمن است و واکنش‌های نامطلوبی به‌وجود نمی‌آورند. اما اگر فردی به محصولات حاوی این اسید واکنش نشان دهد، ممکن است به ماده دیگر موجود در آن محصول، مانند نگهدارنده‌ها، حساسیت داشته‌ است. مواد نگهدارنده موجب افزایش طول عمر محصول می‌شود.

همچنین اگر مقدار مصرف این اسید بیش از حد نیاز بدن باشد، موجب التهابات پوستی و بیماری‌هایی چون داء‌الصدف می‌شود.

محبوب‌ترین محصولات حاوی اسید هیالورونیک

کلام آخر

اسید هیالورونیک فواید متعددی برای بدن و پوست دارد، اما در استفاده از این ماده، به‌ویژه مکمل آن، مانند هر دارو یا مکمل دیگر باید احتیاط شود. بنابراین پیش از استفاده از محصولات حاوی این اسید با متخصص پوست مشورت کنید.

اگر شما هم تجربه‌ای در استفاده از این محصول دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: مینی بگ چیست؟ روش استایل کردن این ترند مینیاتوری
منبع healthline.com everydayhealth.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.