راهنمای کامل انتخاب کرم پودر براساس پوست

چطور بهترین و مناسب‌ترین را انتخاب کنیم؟

انتخاب کرم پودر براساس پوست یکی از مهم‌ترین اصول خودآرایی و آرایشگری است. اصلی که اگر آن را نادیده بگیرید، صورتتان را کاملا مصنوعی و نازیبا نشان خواهد داد. این مطلب به شما کمک می‌کند بهترین و مناسب‌ترین کرم‌پودر را انتخاب کنید. البته درباره شیوه‌های امتحان‌کردن آن هم صحبت خواهیم کرد.

انتخاب نوع درست کرم ‌پودر مهم است

برای داشتن ظاهری طبیعی و زیبا، آرایش ابروها، چشم‌ها، گونه و لب باید روی یک زیرساز مهم انجام شوند. این زیرساز همان کرم پودر شماست که اگر آن را درست انتخاب نکنید، آرایشتان در مجموع دلچسب نخواهد بود.

تصور کنید مدتی را پشت میز‌ آرایش‌تان صرف‌ کرده‌اید ولی بعد از اتمام کار با نگاهی کلی به آینه متوجه می‌شوید که از نتیجه کارتان راضی نیستید. ممکن است صورتتان به یکی از حالت‌های زیر درآمده باشد:

  • آن‌قدر سفید شده که شبیه روح به نظر می‌رسید؛
  • رنگ پوست صورت و گردنتان کاملا متفاوت است؛
  • صورتتان از آنچه هست تیره‌تر نشان می‌دهد.

در هر یک از موارد فوق، فقط یک دلیل وجود دارد: اینکه کرم‌پودرتان را درست انتخاب نکرده‌اید.

صرفا به توصیه مشاوران در فروشگاه‌ها اکتفا نکنید

انتخاب کرم پودر براساس پوست - صرفا به توصیه مشاوران اکتفا نکنید

احتمالا شما هم هنگام خرید کرم‌پودر از مشاوران پوست و زیبایی در داروخانه یا فروشگاه آرایشی‌بهداشتی کمک می‌گیرید. هر چند کار این مشاوران ارزشمند است، اما شاید کمک چندانی به شما نکند. اول به این دلیل که این مکان‌ها معمولا شلوغ هستند. مشاور برای اینکه سریع‌تر مشتریان را رفع و رجوع کند، ممکن است مجبور باشد شما را راضی کند اولین انتخاب را بخرید. دوم اینکه نورهای شدید و رنگی فروشگاه و تماشای صورتتان در آینه‌ای کوچک، نمی‌تواند دید خوبی به شما بدهد و ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. از سوی دیگر برای امتحان‌کردن کرم پودر، فقط اجازه می‌دهند مقدار کمی از آن را بردارید و نمی‌توانید با آن همه صورتتان را بپوشانید تا نتیجه نهایی را ببینید. معمولا هم می‌گویند آن را روی دستتان امتحان کنید. بنابراین صرفا به توصیه‌های مشاور اکتفا نکنید.

سه عامل مهمی که باید درهنگام انتخاب کرم ‌پودر در نظر بگیرید

هنگام انتخاب کرم پودر براساس پوست باید این کار را با توجه به سه عامل مهم انجام دهید:

۱. انتخاب کرم پودر با توجه به رنگ پوست؛

۲. انتخاب کرم پودر با توجه به نوع پوست؛

۳. انتخاب کرم پودر با توجه به نوع فصل.

۱. انتخاب کرم پودر با توجه به رنگ پوست

انتخاب کرم پودر براساس پوست - رنگ پوستتان را بشناسید

شاید کرم‌پودر تنها محصول آرایشی‌ای باشد که هر چه کمتر به چشم بیاید و قابل‌تشخیص نباشد بهتر است. بنابراین در انتخاب کرم‌پودر، همه‌چیز در امتحان‌کردن انواع رنگ‌ها و برندهای مختلف خلاصه نمی‌شود. قبل از هر چیز باید بتوانید رنگ و نوع پوست خودتان را درست بشناسید تا بدانید دقیقا چه رنگی را باید انتخاب کنید.

ابتدا رنگ پوستتان را تشخیص دهید

رنگ پوست که در نور طبیعی دیده می‌شود، ترکیبی از رنگ سطحی پوست و رنگ زمینه آن است. رنگ سطحی پوست (از بور تا تیره در نژادهای مختلف) در معرض آفتاب یا بر اثر آکنه و سایر عوامل تأثیرگذار بر پوست، ممکن است دستخوش تغییراتی شود؛ اما رنگ زمینه پوست ثابت است و معیار خوبی برای انتخاب کرم‌پودر به شمار می‌رود.

رنگ زمینه پوست، رنگ لایه زیرین پوست است و در سه دسته کلی گرم، سرد و خنثی در افراد مختلف طبقه‌بندی می‌شود. البته ترکیب رنگ سطح و زمینه پوست، بی‌نهایت رنگ در افراد مختلف به وجود می‌آورد که کار پیدا کردن دقیق کرم‌پودر هم‌رنگ پوست را دشوار می‌کند.

بااین‌حال افراد با هر رنگ زمینه‌ایِ پوست، ویژگی‌های ظاهری خاصی دارند که با کمی توجه می‌توان آنها را تشخیص داد. با استفاده از این ویژگی‌ها می‌توانید رنگ زمینه پوستتان را تعیین کنید:

انتخاب کرم پودر براساس پوست - رنگ زمینه سرد، گرم و خنثی

افرادی که رنگ زمینه پوستشان سرد است

رنگ موی‌های این افراد به‌طور طبیعی مشکی، قهوه‌ای یا بلوند است و چشم‌هایی آبی، سبز یا خاکستری دارند. معمولا پوست‌شان به‌راحتی در آفتاب صورتی می‌شود و سریع آفتاب‌سوخته می‌شوند. در نور طبیعی رنگ رگ‌های زیرپوست در ناحیه داخلی مچ دست (محل گرفتن نبض) آبی یا بنفش دیده می‌شود. اگر این افراد یک کاغذ سفید کنار صورت‌شان نگه‌ دارند یا شال سفید بپوشند، رنگ پوست‌شان صورتی دیده می‌شود.

افرادی که رنگ زمینه پوستشان گرم است

رنگ طبیعی موها در این گروه معمولا قهوه‌ای، فندقی یا کهربایی (زرد مایل به قهوه‌ای) و رنگ چشم‌ها معمولا مشکی، خرمایی یا طلایی مایل به قرمز است. پوست این افراد در معرض نور خورشید برنزه یا تیره می‌شود و رگ‌های نا‌حیه‌ مچ دست به رنگ سبز دیده می‌شود. رنگ پوست این افراد در تقابل با رنگ سفید، زرد دیده می‌شود.

افرادی که رنگ زمینه پوستشان خنثی است

ویژگی‌های ظاهری مثل رنگ مو و چشم در این افراد معمولا ترکیبی از دو گروه گرم و سرد است. رنگ رگ‌های مچ دست در این افراد آبی و سبز است.

بعد از تشخیص رنگ پوست کرم‌پودر مناسب را انتخاب کنید

انتخاب کرم پودر براساس پوست - انواع کرم پودر با توجه به ته رنگ پوست

حالا که با معیارهای طبقه‌بندی رنگ پوست آشنا شدید، بیایید ببینیم که هر رنگ پوست با کدام کرم پودر هم‌خوانی دارد.

  • برای پوست‌های با رنگ زمینه سرد: بهتر است کرم‌پودری با پایه رنگی قرمز، رُز یا آبی با سایه‌رنگ کاکائویی، رُز و قهوه‌ای خرمایی انتخاب کنید.
  • برای پوست‌های با رنگ زمینه گرم: کرم‌پودر بر پایه رنگی زرد یا طلایی با سایه‌رنگ کاراملی، طلایی، برنزه، شاه‌بلوطی و بژ مناسب است.
  • برای پوست‌های با رنگ زمینه خنثی: معمولا هر پایه رنگی با سایه‌رنگ زرد نخودی، رنگ‌های نود (شامل کرم‌قهوه‌ای، بژ، کالباسی و نظایر آنها)، عاجی یا قهوه‌ای بادامی برای این پوست مناسب است.

۲. انتخاب کرم پودر با توجه به نوع پوست

معیار مهم دیگری که پیش از خرید کرم‌پودر باید به آن توجه کنید نوع پوست است. پوست شما می‌تواند خشک، چرب یا مختلط باشد. میزان حساسیت پوست به مواد آرایشی هم می‌تواند در انتخاب کرم پودر تأثیرگذار باشد و انتخابتان را محدود کند.

برای پوست‌های چرب

انتخاب کرم پودر براساس پوست - کرم پودر مایع برای پوست چرب

بهترین گزینه برای شما کرم‌پودرهای مایع یا پودری (oil free) یا فاقد چربی با ظاهر مات هستند.

برای پوست‌های خشک

انتخاب کرم پودر براساس پوست - کرم پودر غلیظ کرمی برای پوست خشک

بهتر است از کرم‌پودرهای کرمی و غلیظ‌تر حاوی مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوبت پوستتان تأمین شود.


حتما بخوانید: تونر صورت چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

برای پوست‌های مختلط

انتخاب کرم پودر براساس پوست - کرم پودر پودری برای پوست مختلط

اگر پوستتان مختلط است، کرم‌پودرهای پودری بهترین پیشنهاد برای شماست.

برای پوست‌های حساس

بهتر است کرم‌پودرهای ضد‌حساسیت با عنوان hypoallergenic و فاقد عطر بخرید.

برای پوست‌هایی که لک و جوش دارند

درجه پوشانندگی کرم‌پودرها با هم متفاوت است. بعضی از آنها کاملا سطح پوست را می‌پوشانند و یا پوشش متوسطی ایجاد می‌کنند. اگر صورتتان لک و جوش دارد، این نوع کرم‌پودرها را می‌توانید با عنوان full coverage یا medium coverage را خریداری کنید.

برای پوست‌های صاف و بدون لک

اگر پوستی نسبتا صاف و بدون لک دارید، بهتر است از کرم‌پودرهایی با پوشش کمتر با عنوان sheer coverage یا partial coverage یا استفاده کنید تا طبیعی‌تر به‌نظر برسید.

۳. انتخاب کرم‌پودر با توجه به فصل

رنگ پوست در فصول مختلف اندکی تغییر می‌کند. معمولا در فصل تابستان رنگ پوست قدری تیره‌تر می‌شود. درحالی‌که در فصول سرد سال، پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد و خشک می‌شود. بنابراین با شروع فصل گرم یا سرد، رنگ و نوع کرم‌پودر را متناسب با همان فصل انتخاب کنید (یعنی اگر تابستان کرم‌پودری خریدید که مناسبتان بود، اگر به فصل سرد رسیده‌اید دوباره همان کرم‌پودر را با همان رنگ و ویژگی‌های قبلی نخرید).

یکی از نکات مهم که بسیاری از افراد به آن اهمیت نمی‌دهند، این است که کرم‌پودر دارای spf (فاکتور حفاظت در مقابل تابش خورشید) بخرند. با خرید کرم‌پودر حاوی spf با یک تیر دو نشان بزنید و از پوست خودتان در مقابل پرتوهای زیانبار UVA و UVB محافظت کنید. این موضوع فقط مختص تابستان نیست، در زمستان و حتی روزهای ابری هم پرتوهای مضر خورشید به پوست می‌رسند.

برای خرید کرم‌پودر داروخانه بهتر است یا فروشگاه‌های لوازم آرایشی؟

داروخانه از نظر معتبربودن شاید بهتر از فروشگاه‌های لوازم آرایشی باشد، اما انواع کرم‌پودرها در داروخانه معمولا محدود است و ازطرفی فرصت کافی برای انتخاب وجود ندارد. به‌طورکلی بهتر است کرم‌پودر را از جاهایی بخرید که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • خوشنام و معتبر باشد؛
  • حتی‌الامکان مشاور محصولات آرایشی و زیبایی داشته باشد؛
  • تستر رایگان برای امتحان‌کردن داشته باشد؛
  • حتی‌الامکان امکان پس‌گرفتن کالای خریداری‌شده در صورت انتخاب اشتباه با رعایت شرایط مجاز وجود داشته باشد. مثلا اگر کرم‌پودر همچنان آکبند است و فقط یکی دو روز از خرید آن گذشته است، بتوان آن را پس داد.

چرا قبل از خرید کرم‌پودر باید آن را امتحان کنیم؟

انتخاب کرم پودر براساس پوست - کرم پودر را قبل از خرید امتحان کنید

اگر فروشگاهی تستر رایگان در بسته‌بندی‌های کوچک عرضه می‌کند، قبل از خرید کرم‌پودر یکی دو روز از تستر استفاده کنید تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید کرم‌پودر را در خارج از فروشگاه و در نور طبیعی امتحان کنید و اجازه دهید چند ساعت روی پوستتان بنشیند. اگر به کرم‌پودر حساسیت داشته باشید در این مدت متوجه آن خواهید شد.

علاوه‌براین، وقتی کرم‌پودر روی پوست می‌نشیند، اکسید می‌شود و با ph طبیعی پوست واکنش می‌دهد. همچنین با چربی طبیعی پوست ترکیب و رنگش کمی تیره‌تر می‌شود. بنابراین با یکی دو روز امتحان‌کردن متوجه خواهید شد که این کرم‌پودر برایتان مناسب است یا نه. به همین دلیل است که مشاور زیبایی معمولا رنگ کرم‌پودری را به خریدار پیشنهاد می‌دهد که اندکی روشن‌تر از رنگ طبیعی پوستش است.

اگر فروشنده تستر نداشت چه کنیم؟

اگر باید همان‌جا در فروشگاه کرم‌پودر را امتحان کنید، بهتر است دو یا سه رنگ را که بیشترین هماهنگی با رنگ پوست‌تان دارند انتخاب کنید و به‌صورت نوارهای باریک با فاصله از هم روی خط فک صورتتان بمالید.

آن رنگ‌هایی را که شباهت زیادی به پوستتان ندارند پاک کنید و رنگی را بیشتر به پوستتان می‌خورد پخش کنید. بعد با آرایش‌پاک‌کن قسمتی از آن را پاک کنید. اگر تفاوت زیادی بین قسمت پاک‌شده و پوست کرم‌پودری شما نبود، مناسب‌ترین رنگ را انتخاب کرده‌اید.

برای امتحان‌کردن کرم‌پودر فقط به هماهنگی رنگ آن با رنگ پوست مرکز صورت اکتفا نکنید. رنگ قسمت‌هایی مانند پیشانی، گونه‌ها و گردن را هم در نظر بگیرید. درصورت امکان از فروشگاه خارج شوید و هماهنگی رنگ کرم‌پودر با پوست‌ را در نور طبیعی ببینید.

می‌توانید از فلاش دوربین گوشی هم کمک بگیرید. اگر رنگ کرم‌پودر در نور دوربین بیش‌ازحد روشن و ناخوشایند بود، برایتان مناسب نیست.

اگر کلا امکان امتحان‌کردن وجود نداشت چه؟

در بدترین حالت اگر امکان تست‌کردن کرم‌پودر در فروشگاه هم وجود نداشت، شیشه حاوی کرم‌پودر را نزدیک پوست گردنتان نگه دارید و آن را با رنگ پوستتان مقایسه کنید. در صورت امکان این کار را در زیر نور طبیعی انجام دهید. البته احتمال اینکه انتخاب موفقی نداشته باشید زیاد است.

نکته بسیار مهم در هنگام امتحان‌کردن کرم‌پودر که بیشتر افراد آن را فراموش می‌کنند، امتحان‌کردن کرم‌پودر روی پوست تمیز است. اگر پوستتان تمیز نباشد، تجمع سلول‌های مرده باعث می‌شود کرم‌پودر به خوبی روی پوست ننشیند و درست مثل ماسک به نظر برسد. این هیچ ارتباطی به کیفیت کرم‌پودر ندارد.

لوازم آرایش هم تاریخ انقضا دارند

شاید گفتن این نکته کلیشه‌ای به نظر برسد، اما بسیار مهم است. کرم‌پودر تاریخ‌گذشته می‌تواند بلایی سرِ پوستتان بیاورد که به‌راحتی نتوانید جبرانش کنید. حتما از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید که مطمئن باشید جنس تاریخ گذشته به شما نمی‌دهند. از دست‌فروش‌ها یا فروشگاه‌های بی‌نام‌ونشان (مخصوصا آنلاین) خرید نکنید.

می‌دانید که استفاده نادرست از لوازم آرایش می‌تواند به پوست آسیب برساند. به نظر شما با چه راهکارهایی می‌توان هم از مزایای زیبایی شناختی لوازم آرایش استفاده کرد و هم آسیب‌های ناشی از آنها را به حداقل رساند؟


در ادامه بخوانید: کانسیلر چیست و چه کاربردی در آرایش دارد؟+نحوه استفاده
منبع wikihow instyle
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.