راهنمای انتخاب حلقه ازدواج؛ با کمترین اشتباه انتخاب کنید

اگر به‌زودی قرار است جشن ازدواجتان را برگزار کنید و به‌دنبال انتخاب حلقه ازدواج هستید، این مطلب راهنمایی کامل برای شماست. به کمک آن می‌توانید با خیالی آسوده حلقه‌ها را بخرید و باقی وقت‌تان را برای سایر تدارکات بگذارید.

۱. به‌موقع تحقیقات‌تان را شروع و برای خرید اقدام کنید

برای انتخاب حلقه ازدواج زمان کافی در نظر بگیرید. معمولا حدود ۳ تا ۴ هفته برای خرید کافی است. اما اگر قرار است حلقه‌ها را سفارش بدهید یا می‌خواهید اسم و تاریخ ازدواجتان را در آن حک کنند، از ۳ تا ۶ هفته وقت لازم است. مخصوصا در روزهای خاص، فصل تابستان یا ایام عید که بازار عروسی‌ها داغ است، جواهرسازی‌ها هم سرشان شلوغ می‌شود و ممکن است وقت نداشته باشند سفارش قبول کنند. بنابراین به‌موقع تحقیقات را انجام دهید و سرِ فرصت برای خرید یا سفارش اقدام کنید.

۲. بودجه‌تان را تعیین کنید

اگر از ابتدا بودجه‌تان را مشخص کنید بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید. معمولا بهتر است از کل بودجه‌ای که به ازدواج و عروسی اختصاص داده‌اید، حدود ۳ تا ۵ درصد را برای انتخاب حلقه ازدواج کنار بگذارید.

می‌توانید گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری را انتخاب کنید. تصور نکنید حلقه هرچه گران‌تر باشد بهتر است. حلقه‌های گران‌قیمت برای استفاده روزانه مناسب نیست. بعدا مجبورید در خانه آن را بایگانی کنید و هر وقت قصد مهمانی‌رفتن دارید از آن استفاده کنید. از سوی دیگر ممکن است برای امنیت خودتان هم که شده تمایلی نداشته باشید آن را همراه داشته باشید. حلقه ازدواج نماد تعهد شماست و بهتر است در همه حال با شما باشد. بنابراین گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر و مقاوم‌تری انتخاب کنید تا نگران ارزش بالای آن نباشید.

به‌عنوان نمونه، پلاتین از طلای سفید گران‌تر است، اما هر دو شبیه هم هستند. بنابراین طلای سفید بخرید که مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد.

مقایسه دو حلقه از نظر قیمت

انتخاب حلقه ازدواج - مقایسه دو حلقه

حالا بیایید دو حلقه بالا را با هم مقایسه کنیم.

سمت چپ حلقه‌ای است که نیمی از آن از نگین پوشیده شده است، اما سمت راست حلقه‌ای است که دورتادور آن نگین کار شده است. هر دو از طلای سفید ۱۴ عیار ساخته شده‌اند. سمت چپی ۰٫۳۰ قیراط الماس دارد و سمت راستی ۰٫۷۵ قیراط. البته تفاوت‌هایی از نظر شفافیت و رنگ در آنها دیده می‌شود که بسیار ناچیز است. از نظر کیفیت و زیبایی بسیار شبیه به هم هستند. تفاوت قیمت؟ تقریباً دو برابر!

از سوی دیگر، نام برندهای بزرگ مشهور و طراحان جهانی جواهر هم باعث بالارفتن قیمت کلی انگشتر می‌شوند. به یاد داشته باشید حلقه ازدواج چیزی است که باید هر روز آن را استفاده کنید و بنابراین فرقی نمی‌کند که از یک فروشگاه بزرگ آن را بخرید یا از یک جواهرفروشی کوچک. شاید تفاوت چندانی در ظاهر نداشته باشند، اما قیمت‌شان قطعا با هم تفاوت زیادی دارد.

۳. سبک زندگی‌تان را در نظر بگیرید

بسیاری از افراد فراموش می‌کنند که در هنگام خرید حلقه ازدواج باید توجه کنند که سبک زندگی‌شان چطور است. با توجه به اینکه قرار است مدت‌های طولانی (و شاید تمام عمر) هر روز از حلقه ازدواجتان استفاده کنید، بسیار مهم است که دوام آن را متناسب با سبک زندگی‌تان انتخاب کنید.

حلقه ازدواج باید شیک و درعین‌حال کاربردی باشد. مثلا اگر فردی هستید که با مواد شیمیایی چه در خانه چه در بیرون از منزل کار می‌کنید یا شغلتان طوری است که باید با دستگاه‌های سنگین و خشن کار کنید، حلقه ازدواجتان باید بادوام‌تر و محکم‌تر باشد. مورد بعدی که درباره انتخاب نوع فلز است، موضوع را بهتر توضیح می‌دهد.

۴. فلز موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید

متداول‌ترین فلزی که از دیرباز در ساخت حلقه ازدواج کاربرد داشته است طلا است. امروز ده‌ها فلز هستند که از آنها حلقه ازدواج می‌سازند. معمولا عروس‌ودامادها ترجیح می‌دهند جنس حلقه‌هایشان یکی باشد اما برخی ترجیح می‌دهند حلقه‌هایشان را از جنس‌های مختلف اما در سبک مشابه با هم انتخاب کنند.

برای مثال رزگلد رنگ مایل به صورتی دارد و برای عروس‌خانم‌ها مناسب‌تر است، درحالی‌که داماد ممکن است چیزی محکم‌تر و مردانه‌تر بخواهد. برای مثال ممکن است پلاتین یا طلای سفید را ترجیح دهد.

اگر عروس هستید و می‌خواهید حلقه ازدواج را با انگشتر نامزدی‌تان ترکیب کنید هر دو را از یک فلز انتخاب کنید.

محبوب‌ترین فلزاتی که در ساخت حلقه ازدواج کاربرد دارند عبارت‌اند از:

طلای زرد؛ زیبا و کلاسیک

انتخاب حلقه ازدواج - طلای زرد

سنتی‌ترین فلزی که برای ساخت حلقه ازدواج از آن استفاده می‌شود طلای زرد است. بهترین طلاها ۱۴ و ۱۸ عیار هستند. زیرا طلای با خلوص بالای ۷۵% برای استفاده روزانه نرم است و به‌سادگی خراش برمی‌دارد.

آلیاژهای کمتر از ۱۴ عیار شاید مقاوم‌تر و بادوام‌تر باشند، اما ظاهر زیبایی که از طلا انتظار دارید نخواهند داشت.

نقره؛ مقرون‌به‌صرفه

انتخاب حلقه ازدواج - حلقه نقره استرلینگ

نقره فلزی بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است و با گذشت زمان به‌راحتی خراش برمی‌دارد. بنابراین برای استفاده هرروزه مناسب نیست. معمولا برای ساخت حلقه ازدواج نقره، از نقره استرلینگ که یک آلیاژ است استفاده می‌کنند. ازآنجاکه نقره با گذشت زمان اکسید می‌شود، برای حفظ درخشندگی و رنگ آن باید پرداخت روی آن انجام شود. به‌طورکلی نقره هم زیباست، اما بزرگ‌ترین مزیت آن این است که با وجود کم‌دوام بودن قیمت آن بسیار کمتر از فلزات دیگر است.

پلاتین؛ کمیاب و گران‌قیمت

انتخاب حلقه ازدواج - حلقه پلاتین

پلاتین از طلا بسیار گران‌تر است، زیرا هم دوام بالاتری دارد، هم کمیاب‌تر است و هم ساختن آن دشوارتر است. ازآنجاکه به‌طور طبیعی سفید است، درخشندگی‌اش را از دست نمی‌دهد و کدر نمی‌شود. دربرابر خراش هم بسیار مقاوم است.

نکته مهم این است که پلاتین فلزی بسیار سخت است و در تماس با سایر فلزات باعث خوردگی آنها می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید با انگشتر نامزدی‌تان ترکیبش کنید هر دو باید از جنس پلاتین باشند.

طلای سفید؛ جایگزینی محبوب برای پلاتین

انتخاب حلقه ازدواج - طلای سفید

اگر پلاتین با بودجه شما همخوانی ندارد، طلای سفید جایگزین فوق‌العاده‌ای برای آن است. معمولا خیلی‌ها طلای سفید را برای حلقه ازدواج می‌پسندند و مخصوصا آقایان به آن علاقه بیشتری دارند. طلای سفید ترکیب طلای زرد با فلزات سفید است. به‌طورکلی مقاوم است اما با گذشت زمان روکش رودیم آن از بین می‌رود و باید بدهید آن را با رودیم آبکاری کنند.

رزگلد؛ صورتی ملایم و عاشقانه

انتخاب حلقه ازدواج - رزگلد

رزگلد ترکیبی از طلا، نقره، مس و سایر آلیاژهاست. این فلز در زمان ملکه ویکتوریا بسیار محبوب بود، اما دوباره به ویترین جواهرفروشی‌ها راه یافته است. رنگ صورتی ملایم آن لطافت و زیبایی زنانه را تداعی می‌کند. به‌همین‌دلیل بین خانم‌ها محبوب‌تر است. ازآنجاکه در ساختار رزگلد مس به کار برده‌اند، بسیار بادوام است، کدر نمی‌شود و تا مدت‌های طولانی درخشندگی‌اش را حفظ می‌کند.

برخی از فلزات صنعتی که مدتی کوتاه است به صنعت جواهرسازی راه پیدا کرده‌اند

همه فلزاتی که از آنها صحبت کردیم از قدیم برای ساخت حلقه ازدواج کاربرد داشتند. بااین‌حال امروزه فلزات صنعتی زیادی را می‌بینیم که محبوب شده‌اند.

تیتانیوم و تنگستن بسیار شبیه هم هستند و افراد به‌راحتی آنها را اشتباه می‌گیرند. بااین‌حال، از روی تفاوت‌هایی که دارند می‌توان آنها را شناخت. تیتانیوم سبک‌وزن است، رنگ آن روشن‌تر است و با اینکه بادوام است اما راحت خراش برمی‌دارد. از سوی دیگر، تنگستن تیره‌تر و سنگین‌تر است و دربرابر سایش و خراش مقاوم‌تر است.

یکی دیگر از فلزات محبوب کبالت است که از درخشش طبیعی بالایی برخوردار است و با گذشت زمان رنگش تغییر نمی‌کند. این فلز جزو بادوام‌ترین فلزات است، زیرا ۷ برابر از نقره و ۴ برابر از پلاتین سخت‌تر است. به‌راحتی خراشیده یا ساییده نمی‌شود.

امروزه از استیل ضدزنگ هم برای ساخت حلقه ازدواج استفاده می‌کنند. استیل از نظر ظاهری شبیه نقره است، اما کدر نمی‌شود. همچنین از نقره ماندگارتر است.

پالادیوم از خانواده پلاتین است اما بسیار ارزان‌تر از آن است. رنگ آن خاکستری تیره است و درخشندگی خاصی دارد. در برابر خوردگی مقاوم است.

۵. سبک حلقه را انتخاب کنید

حلقه‌های ازدواج در سبک‌های متنوعی ساخته می‌شوند، اما به‌طور کلی می‌توان آنها را در دو دسته بزرگ جای داد: سنتی و مدرن.

حلقه ازدواج سنتی

از سبک سنتی حلقه ازدواج می‌توان به حلقه‌های زیر اشاره کرد:

سبک چنل

انتخاب حلقه ازدواج - حلقه سبک چنل

این سبک بسیار محبوب است و به آن حلقه کانالی و اترنیتی (جاودانه) هم می‌گویند. یک شیار در سطح حلقه ایجاد می‌کنند و یک ردیف الماس‌های کوچک را درون شیار می‌چینند. ممکن است نیمی از حلقه یا دورتادور آن الماس داشته باشد.

سبک کامفورت فیت

انتخاب حلقه ازدواج - سبک کامفورت فیت

این حلقه‌ها کاملا گرد هستند و در انگشت کیپ می‌شوند، اما اصلا آزاردهنده نیستند. ازآنجاکه پوشیدن و درآوردن آنها بسیار راحت است به این اسم معروف شده‌اند. در هنگام استفاده از آن، اصلا حس نمی‌کنید حلقه در دستتان است. فقط یادتان باشد که اندازه آن را دقیق بگیرید، اگر بزرگ باشد راحت درمی‌آید.

سبک نیم‌دایره

انتخاب حلقه ازدواج - سبک نیم دایره

شکل این حلقه‌ها گرد کامل نیست و معمولا طراحی سنتی و ساده‌ای دارند. هنگام پوشیدن این حلقه می‌توانید کل پهنای آن را در دور انگشتتان حس کنید، زیرا سطح آن کاملا با انگشت در تماس است.

حلقه ازدواج مدرن

از بین حلقه‌های مدرن می‌توان به سبک‌های زیر اشاره کرد:

سبک لوله‌ای

انتخاب حلقه ازدواج - سبک لوله‌ای

شکل این حلقه درست مانند این است که قطعه‌ای از لوله را برش داده باشید. لبه‌های این حلقه‌ها صاف و سطحشان تخت است. معمولا آقایان بیشتر این مدل را می‌پسندند. گاهی به آن حلقه ازدواج با مقطع تخت هم می‌گویند.

سبک سنگفرشی

انتخاب حلقه ازدواج - سبک سنگفرشی

یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها برای حلقه ازدواج است. تقریبا شبیه سبک چنل است، اما ظاهر مدرن‌تر و امروزی‌تری دارد.

ظاهر این حلقه‌ها گران به نظر می‌رسد زیرا از تعداد زیادی الماس ساخته شده‌اند. اما حقیقت این است که نسبتا مقرون‌به‌صرفه هستند، زیرا الماس‌هایش بسیار ریز هستند و هزینه زیادی ندارند.

سبک چنگک‌دار

انتخاب حلقه ازدواج - سبک چنگک‌دار

این حلقه شاخه‌ها و چنگک‌های فلزی نازکی دارد که الماس‌ها و سنگ‌ها را در خودشان نگه می‌دارند. به این ترتیب سنگ‌ها برجسته‌تر و مشخص‌تر از خود فلز به چشم می‌آیند.

۶. پهنای حلقه ازدواج باید مناسب باشد

معمولا حلقه‌های پهن مدرن هستند و بیشتر برای ساخت حلقه‌های فشن و مدروز کاربرد دارند. حداقل پهنای این حلقه‌ها ۷ میلی‌متر است. خانم‌هایی که می‌خواهند حلقه ازدواج پهن را با انگشتر نامزدی ترکیب کنند، باید حتما آنها را با هم امتحان کنند. حلقه پهن ممکن است با انگشتر نامزدی ترکیب جالبی ایجاد نکند.

همچنین، حلقه پهن برای هر انگشتی مناسب نیست. اگر انگشت‌های ظریف و لاغری دارید ممکن است حلقه پهن نمای زیبایی به دستتان ندهد. معمولا پهنای حلقه باید نیم سایز بزرگ‌تر از اندازه انگشتر عادی شما باشد نه بیشتر. حلقه نباید آن‌قدر پهن باشد که با اندکی حرکت روی بند انگشت را بپوشاند.

معمولا آقایان به‌دلیل داشتن انگشت‌های زمخت‌تر، می‌توانند به‌راحتی از حلقه‌های پهن کنند.

۷. درباره ست بودن یا نبودن حلقه‌ها تصمیم بگیرید

انتخاب حلقه ازدواج - درباره ست بودن حلقه‌ها تصمیم بگیرید

معمولا ست حلقه ازدواج طرفداران زیادی دارد. بااین‌حال اگر ست دوست ندارید یا سلیقه شما و همسرتان یکی نیست، می‌توانید به‌جای خریدن ست، دو حلقه ازدواج مجزا اما متناسب با هم (یا از نظر سبک یا از نظر جنس) انتخاب کنید.

برخی عروس‌خانم‌ها دوست دارند از ترکیب حلقه ازدواج با انگشتر نامزدی در انگشت حلقه استفاده کنند. اگر دوست دارید حلقه داماد هم ترکیبی باشد، می‌توانید ست‌های سه‌تایی که انگشتر داماد هم دارند انتخاب کنید. این ست‌ها شامل دو حلقه و یک انگشتر مردانه برای آقا داماد هستند. کل ست را باید با انگشتر نامزدی عروس‌خانم جور کنید.

۸. اندازه حلقه‌ها را دقیق حساب کنید

حلقه باید درست اندازه دستتان باشد. حلقه گشاد ممکن است بیفتد و حلقه تنگ دستتان را اذیت خواهد کرد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند ازآنجاکه فلز پس از مدتی روی دست جا باز می‌کند و به‌اصطلاح دست را می‌خورد، می‌توانند حلقه را کمی تنگ‌تر انتخاب کنند. این نادرست است و ممکن است مدام با آن احساس ناراحتی داشته باشید.

درصورتی‌که می‌خواهید آنلاین خرید کنید، برای اندازه‌گیری حلقه می‌توانید از انگشترهایی که در حال حاضر دارید و مناسب است استفاده کنید. راه دوم این است که انگشت‌تان را با متر اندازه بگیرید. متر نباید زیاد شل یا زیاد کیپ باشد.

بااین‌حال بهترین راه این است که حضوری بروید و حلقه‌ها را امتحان کنید. معمولا در پایان روز اندازه انگشت در بهترین حالت اندازه‌گیری قرار دارد. همچنین حواستان باشد دست‌تان سرد یا گرم نباشد.

حلقه را باید به‌راحتی بپوشید و به‌راحتی دربیاورید. اگر بند وسطی انگشت‌تان خیلی بزرگ‌تر از بند آخر است که حلقه در آن قرار می‌گیرد باید اندازه‌ای را انتخاب کنید که با کمی فشار از روی بند وسط رد شود.

آیا از انتخاب حلقه ازدواج یا مراسم مربوط به آن در جشن خودتان یا اطرافیان خاطره بامزه‌ای دارید؟ اگر دوست دارید در دیدگاه‌ها آن را برایمان تعریف کنید.

منبع jewelryshoppingguide
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.