پیراهن آکسفورد چیست؟ روش‌های ست کردن این پیراهن محبوب

در این مطلب، قصد داریم برایتان بگوییم پیراهن آکسفورد چیست؟ برای نخستین بار در چه زمانی و به چه منظوری تولید شده است؟ و با چه لباس‌ها و اکسسوری‌هایی ست می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

پیراهن‌های به اصطلاح «مردانه» ممکن است به ظاهر شبیه هم باشند. با این حال، جنس، الگوی برش، نوع یقه و سرآستین‌ مدل‌های مختلف این نوع پیراهن‌ها معمولا با یکدیگر تفاوت دارد. همین تفاوت‌ها یک پیراهن را برای رویدادهای رسمی و دیگری را برای دیدارهای غیر رسمی و کژوال مناسب می‌کند. یکی از محبوب‌ترین انواع این لباس‌ها پیراهن آکسفورد است که در این‌جا سعی می‌کنیم اطلاعات مفیدی را در رابطه با آن با شما به‌اشتراک بگذاریم.

پیراهن آکسفورد چیست؟

پیراهن آکسفورد چیست؟
پیراهن آکسفورد نوعی پیراهن بسیار محبوب است که آقایان و خانم‌ها به یک اندازه به پوشیدن آن علاقه دارند.

پیراهن آکسفورد چیست؟

پیراهن آکسفورد (OCBD) یکی از انواع پیراهن‌های محبوب به سبک آمریکایی است که گوشه‌های یقه آن با دکمه روی پیراهن محکم می‌شود. البته، این روزها برخی از برندها در طراحی این نوع پیراهن از همان یقه‌های معمول استفاده می‌کنند. کارشناسان مد و فشن عقیده دارند هر فردی اعم از خانم یا آقا حداقل باید یکی از این پیراهن‌ها را در کمد لباس‌های‌ خود داشته باشد. اسم این لباس از پارچه‌ای به نام Oxford گرفته شده که از بافت مخصوصی برخوردار است. یعنی، تار و پود آن از رشته‌های دوتایی یا سه‌تایی تشکیل می‌شوند که به‌صورت حصیری بر روی هم قرار می‌گیرند. به همین دلیل، پارچه آکسفورد در مقایسه با دیگر پارچه‌ها از بافت و ظاهر زمخت‌تر و ضخیم‌تری برخوردار است.

تاریخچه پیراهن آکسفورد چیست؟

تاریخچه پیراهن آکسفورد چیست؟
پیراهن آکسفورد با الهام از پیراهن‌های هندی مخصوص بازی چوگان طراحی شد./ عکس از: JeremyRichards

برای آشنایی با تاریخچه پیراهن آکسفورد ابتدا لازم است با پیشینه یقه‌های دکمه‌دار در پیراهن‌های به‌اصطلاح مردانه آشنایی یابید (در این‌جا کلمه «به‌اصطلاح» از آن جهت به‌کار می‌رود که این نوع پیراهن‌ها به‌شدت مورد علاقه خانم‌ها هم هستند و در کمد لباس خانم‌ها نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند). استفاده از دکمه برای محکم نگهداشتن یقه نخستین بار در هندوستان برای ورزش چوگان (Polo) ابداع شد. به این ترتیب، یقه بازیکنان در طول بازی مرتب و رو به پایین باقی می‌ماند. در غیر این‌صورت، وزش باد و همچنین، تحرک و فعالیت زیاد باعث بالا آمدن یقه می‌شد و برای بازیکن ایجاد مزاحمت می‌کرد. این طراحی به‌زودی در کل هندوستان و پس از آن در انگلستان هم گسترش پیدا کرد.

تاریخچه پیراهن آکسفورد چیست؟
پل نیومن یکی از هنرپیشگان مشهوری بود که از پیراهن آکسفورد استفاده می‌کرد.

سرانجام در سال ۱۸۹۶ میلادی، یکی از اعضا شرکت آمریکایی Brothers Brooks این طرح را دید. این کمپانی در زمینه مد و فشن فعالیت داشت. بنابراین، پای این طرح مبتکرانه به ایالات متحده هم رسید. اما، این شرکت طراحی مد Brooks Brothers بود که برای اولین بار یقه‌های دکمه‌دار هندی را با پارچه آکسفورد ترکیب کرد و پیراهنی را ارائه داد که هنوز هم در بین همه اقشار محبوبیت دارد. به زودی، پیراهن‌های آکسفورد مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفتند. در ابتدا، این پیراهن تنها با کت‌وشلوارهای رسمی ست می‌شد. با این حال، در دهه ۱۹۵۰ میلادی به‌تدریج مردم آن را با لباس‌های کژوال هم پوشیدند. بی‌تردید راحتی و ظاهر شیک و برازنده از دلایل اصلی محبوبیت این لباس و گسترش آن در بین دوست‌داران مد و فشن بود. با این حال، نقش هنرمندان و سلبریتی‌های آن دوران را هم در گسترش این طراحی نمی‌توان انکار کرد.

تاریخچه پیراهن آکسفورد چیست؟
استقبال سلبریتی‌هایی مانند کری گرانت از پیراهن آکسفورد به افزایش فروش آن کمک کرد.
تاریخچه پیراهن آکسفورد چیست؟
هامفری بوگارت با پوشیدن پیراهن آکسفورد مانند همیشه استایل شیک و چشمگیرش را بین طرفدارانش گسترش داد.

خیلی زود، هنرپیشگان مشهوری مانند «پل نیومن»، «کری گرانت» و «هامفری بوگارت» با پیراهن‌های آکسفوردشان بر صفحه سینما ظاهر شدند. به این ترتیب، فروش این پیراهن‌های دوست‌داشتنی در آمریکا به شکل قابل توجهی افزایش یافت. در خارج از مرزهای ایالات متحده هم (جیانی آنیلی) ایتالیایی نیز به یکی از بزرگ‌ترین طرفداران پیراهن‌های آکسفورد ساخت کمپانی Brook Brothers تبدیل شد. طبیعتا، او به‌عنوان مدیرعامل کمپانی موفق «فیات» به‌اندازه‌ای ثروتمند بود که بتواند هر نوع لباسی را خریداری کند. با این حال، جیانی هم پیراهن آکسفورد را ترجیح داد و آن را با کت‌وشلوارهای فلانل خوش‌دوخت ترکیب کرد. بنابراین، ساکنان دیگر نقاط دنیا هم به تقلید از استایل این مرد موفق و خوش‌پوش ایتالیایی به تهیه و پوشیدن پیراهن آکسفورد روی آوردند.

تاریخچه پیراهن آکسفورد چیست؟
جیانی آنیلی پیراهن آکسفورد را با کت‌وشلوارهای فلانل خوش‌دوخت ترکیب کرد و استفاده از این پیراهن را در خارج از مرزهای آمریکا گسترش داد.

دلایل محبوبیت پیراهن آکسفورد چیست؟

دلایل محبوبیت پیراهن آکسفورد چیست؟
پیراهن آکسفورد در هر فصلی و با هر استایلی قابل استفاده است.
  • پیراهن آکسفورد را در هر فصلی می‌توان پوشید و به‌سادگی با استایل تابستانی و زمستانی ست کرد.
  • پیراهن آکسفورد را در شرایط رسمی و غیر رسمی می‌توان پوشید و با هر لباسی اعم از ژاکت پشمی، کت اسپورت، کت بلیزر، کت‌وشلوار رسمی، کراوات یا با شلوار جین ست کرد.
  • جنس پارچه و الگوی این پیراهن به‌گونه‌ای طراحی شده که استفاده از آن را در هر شرایطی آسان، لذت‌بخش و راحت می‌کند.

حتما بخوانید: روش‌های ست کردن کفش قهوه‌ای برای آقایان

ویژگی‌های پیراهن آکسفورد چیست؟

ویژگی‌های پیراهن آکسفورد چیست؟
در این تصویر می‌توانید یقه دکمه‌دار و پلاکت آمریکایی پیراهن آکسفورد را مشاهده کنید. پلاکت آمریکایی در واقع همان نوار برجسته‌ای است که در جلوی پیراهن قرار دارد و جا دکمه‌ها روی آن جاگذاری می‌شوند.
  • یقه پیراهن آکسفورد رو به پایین است و با دکمه‌های ریزی روی بدنه اصلی این لباس محکم می‌شود.
  • یقه پیراهن آکسفورد معمولا بدون استفاده از پارچه لایی دوخته می‌شود.
  • به دلیل دکمه‌دار بودن، یقه پیراهن آکسفورد خصوصا همراه با کراوات به‌صورت منحنی می‌ایستد و حالت S مانند به خود می‌گیرد.
  • یقه پیراهن آکسفورد اندکی بلندتر از دیگر انواع پیراهن است. با این حال، طراحی آن به‌گونه‌ای است که وقتی دکمه آن را می‌بندید، کاملا به لباس نمی‌چسبد و با فاصله می‌ایستد.
  • یقه برخی از انواع پیراهن‌های آکسفورد به‌صورت گرد برش می‌خورد.
  • پارچه پیراهن آکسفورد از بافت سبدی یا حصیری برخوردار است و در مقایسه با دیگر پارچه‌هایی که برای دوخت پیراهن مردانه به‌کار می‌روند ضخامت بیش‌تری دارد.
  • تار و پود برخی از انواع پارچه‌های آکسفورد به‌صورت دو رنگ و به‌گونه‌ای بافته می‌شود که حالت سه‌بعدی پیدا می‌کند. برای مثال، تار پارچه به رنگ سفید و پود آن به رنگ آبی انتخاب می‌شود. طبیعتا این موضوع درباره پیراهن آکسفورد سفید صدق نمی‌کند.
  • در سمت چپ سینه یک پیراهن آکسفورد اصیل یک جیب دیده می‌شود.
  • سرآستین پیراهن آکسفورد هم به دلیل نداشتن پارچه لایی نسبت به سایر پیراهن‌های مردانه از انعطاف‌پذیری بیش‌تری برخوردار است. بنابراین، لازم است الگوی آن به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که روی مچ تقریبا محکم بایستد. در غیر این‌صورت به‌راحتی می‌تواند جمع شود و چروک بخورد.
  • فرم و طراحی پیراهن آکسفورد باید به‌شکلی باشد که آزادانه قرار بگیرد و به بدن نچسبد.
  • ارتفاع پیراهن آکسفورد به‌گونه‌ای در نظر گرفته می‌شود که در طول روز و با وجود فعالیت از شلوار بیرون نزند و ظاهر نامناسبی ایجاد نکند.
  • در پشت پیراهن آکسفورد و در قسمت میانی آن یک پیلی دوبل دوخته می‌شود که برای آزادی عمل بیش‌تر مصرف‌کننده در نظر گرفته شده است.
  • پیراهن آکسفورد دارای پلاکت آمریکایی و کاملا مشخص است.

تفاوت سایر پیراهن‌های مردانه با پیراهن آکسفورد چیست؟

تفاوت سایر پیراهن‌های مردانه با پیراهن آکسفورد چیست؟
پیراهن آکسفورد از برخی جهات با سایر پیراهن‌های مردانه تفاوت دارد.

فرم یقه

برخلاف پیراهن‌های عادی یقه پیراهن آکسفورد با دکمه‌ روی بدنه اصلی لباس محکم می‌شود.

نوع پارچه

پارچه پیراهن آکسفورد از جنس نخ و پنبه و دارای بافتی حصیری است که ظاهری متفاوت و ساختاری سه‌بعدی و مستحکم ایجاد می‌کند. با این حال، خوب است بدانید این روزها انواع‌واقسام پیراهن‌های آکسفورد با استفاده از پارچه‌های پلی‌استر هم تولید می‌شوند.

محل قرارگیری جادکمه‌ها

جادکمه‌های پیراهن آکسفورد روی پلاکت آمریکایی و کاملا مشخصی ایجاد می‌شوند. پلاکت آمریکایی اصطلاحی است که به نوار برجسته جلوی پیراهن آکسفورد و محل قرارگیری جا دکمه‌ها اطلاق می‌شود.

طراحی پشت پیراهن

در پشت پیراهن آکسفورد و درست در وسط آن یک پیلی دوبل وجود دارد که برای راحتی هر چه بیش‌تر مصرف‌کننده در نظر گرفته شده است.

جیب

در سمت چپ سینه یک پیراهن آکسفورد اصیل حتما جیب وجود دارد.

الگوی لباس

پیراهن آکسفورد اندکی آزادتر و کمی بلندتر از سایر پیراهن‌های مردانه طراحی می‌شود.

تفاوت انواع زنانه و مردانه پیراهن آکسفورد چیست؟

تفاوت انواع زنانه و مردانه پیراهن آکسفورد چیست؟
سمت قرارگیری دکمه‌های پیراهن آکسفورد زنانه با نوع مردانه آن تفاوت دارد.

اصلی‌ترین تفاوت پیراهن‌های آکسفورد مردانه و زنانه در محل قرارگیری دکمه‌های آن است. یعنی، دکمه‌های پیراهن مردانه در سمت راست و دکمه‌های پیراهن زنانه در سمت چپ لباس دوخته می‌شوند. با این حال، امروزه بسیاری از خانم‌ها مرزهای جنسیتی را پشت سر گذاشته و با اعتماد به‌نفس کامل از انواع لباس‌هایی استفاده می‌کنند که به‌صورت کلاسیک برای آقایان طراحی شده‌اند. در مواردی، این موضوع درباره آقایان هم صدق می‌کند. بنابراین، در دنیای امروز به‌سختی می‌توان روی زنانه یا مردانه بودن یک لباس پافشاری کرد.

اسامی معروف‌ترین برندهای تولیدکننده پیراهن آکسفورد چیست؟

اسامی معروف‌ترین برندهای تولیدکننده پیراهن آکسفورد چیست؟
رالف لارن یکی از مشهورترین برندهایی است که پیراهن آکسفورد تولید می‌کند.

این روزها، برندهای معتبر و شناخته‌شده‌ای مانند «رالف لورن»، «گوچی»، «کلاب موناکو» و «گپ» برخی از بهترین انواع پیراهن آکسفورد را تولید می‌کنند. شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که شرکت خوش‌نام و قدیمی «بروک برادرز» هم همچنان از تولیدکنندگان این پیراهن محبوب به حساب می‌آید.

روش ست کردن پیراهن آکسفورد چیست؟

روش ست کردن پیراهن آکسفورد چیست؟
کافی است کمی دقت و سلیقه به خرج دهید وپیراهن آکسفوردتان را با هر استایلی ست کنید.

استایل رسمی

استایل رسمی
با پوشیدن یک پیراهن آکسفورد کلاسیک، یک دست کت‌وشلوار رسمی و با استفاده از اکسسوری مناسب می‌توانید استایلی منحصر به‌فرد داشته باشید.

در مراسم رسمی و عروسی‌ها خوب است یک پیراهن آکسفورد سفید کلاسیک را با کت‌وشلوار مشکی، کراوات و پوشت ابریشمی، دکمه سردست، یک ساعت شیک، یک کمربند چرمی رسمی و یک جفت کفش آکسفورد زیبا ست کنید. در صورت تمایل، می‌توانید از پیراهن آکسفورد مشکی، خاکستری، قهوه‌ای، آبی لاجوردی یا حتی سایر رنگ‌های ملایم‌تر هم استفاده کنید. با این حال، در هنگام ست کردن رنگ‌ و بافت‌ پارچه‌ها و اکسسوری‌ها مراقب باشید تا ظاهر کاملا رسمی شما حفظ شود.

استایل نیمه‌رسمی

استایل نیمه‌رسمی
برای داشتن استایل نیمه‌رسمی می‌توانید پیراهن آکسفوردتان را با یک کراوات اسپورت ست کنید یا اصلا از کراوات استفاده نکنید.

برای ست کردن پیراهن آکسفورد با استایل نیمه‌رسمی پیشنهاد می‌کنیم از زدن کراوات صرف‌نظر کنید یا از کراوات‌هایی استفاده کنید که دارای پارچه‌ها و طرح‌های غیر رسمی‌تری هستند. پوشیدن یک پیراهن Oxford خاکستری، مشکی، آبی، صورتی یا سفید به‌همراه عینک آفتابی، کفش دربی یا بوکر یا حتی یک جفت  لوفر (کالج) چرمی و شیک می‌تواند مکمل استایل نیمه‌رسمی شما باشد.

استایل کژوال حرفه‌ای

استایل کژوال حرفه‌ای
پیراهن آکسفورد گزینه مناسبی برای شرکت در جلسات و سمینارهای کاری به حساب می‌آید.

برای حضور در جلسات مهم کاری یا سمینارها و مجامع حرفه‌ای، بسته به فصل می‌توانید پیراهن آکسفورد محبوب‌تان را با اکسسوری نیمه‌رسمی از قبیل یک کمربند چرمی با پهنایی بیش‌تر از کمربندهای رسمی، کفش دربی یا بوت چلسی، کت اسپورت با پارچه پرنس دوگال، کت بلیزر و پالتو یا ترنچ کت ست کنید.

استایل کژوال شیک

استایل کژوال شیک
کافی است پیراهن آکسفوردتان را با یک کت اسپورت و یک شلوار راحت و زیبا ست کنید تا از ظاهری شیک و در عین حال کژوال برخوردار شوید.

برای داشتن یک استایل کژوال و در عین حال، شیک و چشمگیر پیشنهاد می‌کنیم پیراهن آکسفوردتان را با یک کت جین خوش‌دوخت، کت چرم یا جیر مرغوب، شلوار کتان یا لینن، کمربند کژوال، کفش لوفر جیر و سایر اکسسوری‌های کژوال ست کنید.

استایل کژوال روزمره

استایل کژوال روزمره
پوشیدن پیراهن آکسفورد با شلوار جین یا یک پلیور رنگی می‌تواند نتیجه چشمگیری را ایجاد کند.

پیراهن آکسفورد را می‌توانید به‌صورت روزمره با انواع لباس‌ها و اکسسوری‌های راحت هم ست کنید. برای این منظور، بسته به فصل می‌توانید آن را به‌همراه یک پلیور زیبا و رنگی، اسنیکرهای سفید و راحت، کفش ورزشی و شلوار جین به‌تن کنید. در صورت تمایل، می‌توانید سرآستین‌های پیراهن‌تان را تا بزنید و از داشتن استایلی راحت و چشم‌نواز لذت ببرید.

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن پیراهن آکسفورد علاقه دارند؟

گذشته از هنرپیشگان قدیمی که پیش‌تر به آن‌ها پرداختیم، بسیاری از سلبریتی‌های امروزی هم به پوشیدن پیراهن آکسفورد علاقه دارند. برای مثال، در تصویر زیر «لئوناردو دی‌کاپریو» را می‌بینید که با پوشیدن این پیراهن مثل همیشه جذاب به‌نظر می‌رسد:

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن پیراهن آکسفورد علاقه دارند؟
لئوناردو دی کاپریو یکی از سلبریتی‌های امروزی است که به پوشیدن پیراهن آکسفورد علاقه دارد.

این هم تصویر «کندال جنر» که یک پیراهن آکسفورد زیبا را به‌تن کرده است:

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن پیراهن آکسفورد علاقه دارند؟
در این تصویر، کندال جنر یک پیراهن آکسفورد اورسایز به تن کرده است.

در عکس زیر هم «سلینا گومز» را می‌بینید که با پیراهن آکسفورد درست مانند سایر اوقات خوش‌لباس و شیک‌پوش به‌نظر می‌رسد:

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن پیراهن آکسفورد علاقه دارند؟
سلینا گومز یکی از سلبریتی‌های خوش‌پوشی است که به‌خوبی می‌داند چه نوع لباسی با اندامش هماهنگی دارد.

برای حسن ختام، خوب است تصویر «هیلی بالدوین بیبر» را هم مشاهده کنید که یک پیراهن آکسفورد زیبا و اورسایز را به تن کرده است:

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن پیراهن آکسفورد علاقه دارند؟
هیلی بالدوین بیبر هم از سلبریتی‌هایی است که به شیک‌پوشی شهرت دارد.

مدل‌های پیراهن رسمی مردانه را ببینید

سخن آخر

در این مطلب، گفتیم پیراهن آکسفورد چیست؟ و چگونه می‌توان آن را با دیگر لباس‌ها و استایل‌ها ست کرد؟ در عین حال، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این لباس را با هم بررسی کردیم. نظر شما چیست؟ آیا شما هم از طرفداران این پیراهن به حساب می‌آیید؟ چگونه آن را با سایر لباس‌ها و اکسسوری‌ها ست می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه‌هایتان را در بخش «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان به‌اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه نکات درباره کفش آکسفورد؛ این کفش همیشه جذاب
منبع www.apetogentleman.com www.youtube.com www.thetrendspotter.net
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
2 دیدگاه
  1. یاسمن می‌گوید

    چه جالب 👍

  2. لیلا رضایی می‌گوید

    مرسی از ارائه این مطالب جالب

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.