همه چیز درباره برند تامی هیلفیگر؛ داستان جذاب یک برند موفق و محبوب

شاید برند تامی هیلفیگر را با آن سه‌رنگ معروف قرمز و آبی و سفیدش بشناسید. برند تامی یکی از برندهای بسیار معروف پوشاک آمریکایی است و محصولاتی منحصربه‌فرد برای زنان، مردان و کودکان ارائه می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم درباره داستان موفقیت این برند صحبت کنیم.

تامی هیلفیگر در اوایل زندگی

برند تامی - اوایل زندگی تامی هیلفیگر
سال ۱۹۷۴؛ تامی هیلفیگر، جلوی در فروشگاهش people’s place

تامی در ۲۴ مارس سال ۱۹۵۱ در المیرا در نیویورک متولد شد. او دومین فرزند از ۹ فرزند یک خانواده ایرلندی‌آمریکایی بود. ویرجینیا، مادر تامی، پرستار بود و پدرش، ریچارد، در یک جواهرفروشی محلی، ساعت می‌ساخت.

تامی دوره دبیرستان را در آکادمی آزاد المیرا تحصیل کرد. او نه در تحصیل موفق بود و نه در ورزش؛ به این دلیل که از یک سو، به بیماری نارساخوانی (دیسلکسیا) مبتلا بود و در آن زمان کسی نمی‌توانست این مشکل را تشخیص دهد و از سوی دیگر، آن‌قدر ریزنقش بود که در تیم فوتبال مدرسه او را قبول نمی‌کردند.

بااین‌حال تامی از همان دوران جوانی استعداد کارآفرینی داشت. هنوز نوجوان بود که شلوار جین می‌خرید و بازسازی می‌کرد و در منطقه المیرا به قیمت بالاتر می‌فروخت. اولین مغازه‌اش را هم زمانی در المیرا افتتاح کرد که ۱۸ سال بیشتر نداشت. او در فروشگاهش صفحات موسیقی، شلوارهای دمپاگشاد و سایر لوازمی که به درد هیپی‌ها می‌خورد می‌فروخت.

کسب‌وکار تامی با موفقیت پیش می‌رفت؛ به‌طوری‌که خیلی زود فروشگاه‌هایی زنجیره‌ای باز کرد و به درآمد شش‌رقمی رسید. این حرکت واقعا جسورانه بود؛ اما متأسفانه نداشتن تجربه کافی باعث شد تامی اشتباهات زیادی در تجارت مرتکب شود. به همین دلیل چند سال از شروع کار نگذشته، با یک رکود اقتصادی از پا در آمد و در سال ۱۹۷۷ ورشکست شد.

ازدواج با سوزی کارونا

برند تامی - همسر تامی هیلفیگر
سمت راست، سوزی کارونا، همسر تامی هیلفیگر، که در سال ۲۰۰۰ از هم جدا شدند/ عکس از: getty image

یک‌سال قبل از ورشکستگی، در سال ۱۹۷۶، تامی عاشق یکی از کارمندانش به‌نام سوزی کارونا شد و با هم ازدواج کردند. وقتی ورشکست شدند، به منهتن نقل‌مکان کردند تا در آنجا کار کنند. شرکت تولید پوشاک جورداچ آنها را به‌عنوان تیم طراح لباس‌های زن‌وشوهر استخدام و یک‌سال بعد هردو را اخراج کرد؛ اما کار تامی به پایان نرسید. ازآنجاکه تامی طراح جوان و سخت‌کوشی بود، نظر پری آلیس و کلوین کلاین را جلب کرد؛ ولی این چیزی نبود که تامی می‌خواست. او می‌خواست برند خودش را داشته باشد.

تأسیس برند تامی

تامی تصمیم گرفت برای رسیدن به رویایش به کار ادامه دهد. او در سال ۱۹۷۹ یک تیم طراحی شکل داد و آن را تامی هیل نامید. تنها چند سال بعد، در سال ۱۹۸۴، با مورهان مورجانی آشنا شد و همین آشنایی به تحقق رویاهای تامی کمک کرد. مورهان یک نجیب‌زاده و کارآفرین هندی بود که دنبال یک طراح برای نظارت بر لباس‌های ورزشی مردانه شرکتش می‌گشت. او از تامی خواست این کار را انجام دهد و در ازای آن قراردادی با او امضا کرد که به او کمک کند برند خودش را راه‌اندازی کند. این دو با یک کمپین بازاریابی گسترده، ورود تامی هیلفیگر را به صحنه مد اعلام کردند. آنها بیلبوردی در میدان تایمز نیویورک به نمایش گذاشتند که مضمون آن این بود که برند بزرگ بعدی در مد آمریکایی در حال متولدشدن است. تامی در سال ۱۹۸۶ به یک خبرنگار گفت:

فکر می‌کنم طراح بزرگ آمریکایی بعدی من هستم. رالف لورن بعدی یا کلوین کلاین بعدی.

این حرکت بسیار جسورانه به نظر می‌رسید و خیلی‌ها تامی را بلندپرواز دانستند. آنها به این فکر می‌کردند او زیاد خودش را دست بالا گرفته است؛ ولی این تاکتیک جواب داد. به‌زودی نشان سه‌رنگ آبی، قرمز و سفید تامی محبوب شد.

آغاز به کار با پوشاک مردانه

برند تامی - پوشاک مردانه تامی
پولو شرت جذابی از برند تامی

تامی در سال ۱۹۸۵ کارش را با راه‌اندازی مجموعه لباس‌های مردانه آغاز کرد. این مجموعه که شامل شلوارهای چینو و پیراهن‌های دکمه‌دار بود، ویژگی‌های سبک کلاسیک را داشت ولی با نگرشی جوان‌پسندانه به‌روز شده بود.

در سال ۱۹۸۹، تامی کسب‌وکار مورجانی اینترنشنال را ترک کرد. این بار سیلاس چو، میلیاردر صنعت نساجی، حمایت مالی آنها را به عهده گرفت. در این زمان برند تامی آن‌قدر مهم شده بود که بتواند مدیران سابق برند رالف لورن، ازجمله لارنس استرول و جوئل هوروویتز را استخدام کند. این دو به پیشبرد برند در دهه آینده کمک کردند و شرکت سهامی تامی هیلفیگر (Tommy Hilfiger, Inc.) را ایجاد کردند تا به شرکت تامی هیلفیگر چهره جدید بدهند.

رشد و گسترش بیشتر برند

برند تامی - رشد و گسترش برند
جین‌های برند تامی بخشی از برنامه رشد و گسترش آن بودند و شهرت زیادی برای برند به ارمغان آوردند.

در اوایل دهه ۱۹۹۰، برند تامی با لباس‌های سایز بزرگش به دنیای هیپ‌هاپ وارد شد و مشتاقانه از ستاره‌های رپ و افراد مشهور این صنعت استقبال کرد. برای نمونه اسنوپ داگ، رپر معروف، در طول اجرای زنده‌اش در مارس ۱۹۹۴ یک تی‌شرت از تامی پوشید و باعث فروش بی‌نظیر آن شد.

با همه این اوصاف، درحالی‌که تامی هیلفیگر موفقیت تجاری زیادی به دست آورده بود، باز هم بزرگان صنعت مد آن را نادیده می‌گرفتند. در سال ۱۹۹۴، که تامی با سرعت به جلو می‌رفت و همگی مطمئن بودند که شورای طراحان لباس مردانه آمریکا (Council of Fashion Designers of America Menswear) این برند را به‌عنوان طراح پوشاک مردانه سال انتخاب می‌کند، این شورا از اعطای این جایزه به او خودداری کرد. بااین‌حال سال بعد تسلیم شدند و دیگر نتوانستند جایزه را از او دریغ کنند.

در همین سال، آنها خط تولید جین را راه‌اندازی کردند و به شهرت زیادی دست یافتند. هنوز هم شلوارجین‌های برند تامی به‌شدت محبوب‌اند.

در سال ۱۹۹۶، تامی فروش لباس‌های زنانه را آغاز کرد و بعد از آن عطر و لوازم خانگی را به محصولات برند اضافه کرد. گسترش بیشتر محصولات برند به شناخته‌شدن آن کمک بسیاری می‌کرد. تی‌شرت‌های زنانه او بسیار زیبا هستند:

برند تامی - پوشاک زنانه تامی
تی‌شرت ساده با سه رنگ مخصوص برند تامی

در سال ۱۹۹۷، هیلفیگر هر دو شرکت عادی و سهامی را با هم ترکیب کرد. در همین سال، اولین فروشگاهش را در بورلی هیلز باز کرد که باعث شد کسب‌وکارش ازنظر بین‌المللی در کانون توجه قرار بگیرد.

یک‌سال بعد، تامی اولین فروشگاهش را در خارج از کشور در لندن راه‌اندازی کرد و پس از آن، برندش را در اروپا گسترش داد. همه در این دوران برند تامی را به‌عنوان «کلاسیک آمریکایی» می‌شناختند.

دوران سخت تامی هیلفیگر

در سال ۲۰۰۰ تامی و همسرش بعد از ۲۰ سال زندگی مشترک و با داشتن چهار فرزند از هم جدا شدند. انگار این بدبختی برای تامی کافی نبود، از آن طرف برند هم از اوج خودش افتاد و ثروت تامی رو به کاهش گذاشت. لباس‌های آنها دیگر در میان طرفداران هیپ هاپ محبوبیت نداشت و فروش محصولات در اواخر دهه ۲۰۰۰، با ۷۵ درصد کاهش به پایین‌ترین حد خود رسید. لوگوی تامی هیلفیگر همه‌جا فراگیر شده بود و هیچ‌کس دیگر تمایلی به خرید محصولات آن نشان نمی‌داد.

تامی درباره آن دوران می‌گوید:

لوگوهای بزرگ با تم بزرگ قرمز، سفید و آبی همه‌جا بودند. کار به جایی رسید که دیگر نه بچه‌های شهری و نه بچه‌های روستایی تمایلی به پوشیدن آنها نداشتند.

تامی به روزهای سختش و اشتباهات شرکتش شبانه‌روز فکر می‌کرد. درنهایت چاره‌ای اندیشید و تصمیم گرفت نام تجاری شرکت را تغییر دهد. در سال ۲۰۰۷ هم قراردادی انحصاری با میسی (Macy) امضا کرد تا پرفروش‌ترین محصولاتش را فقط در فروشگاه‌های میسی به فروش برساند. با این تاکتیک توانست شرکتش را تا حدودی احیا کند.

ازدواج مجدد و فروش شرکت به فیلیپس ون هیوزن

برند تامی - همسر دوم تامی
تامی هیلفیگر در کنار همسر دومش، دی اوکلپو.

تامی در دسامبر ۲۰۰۸ با همسر دومش، دی اوکلپو (Dee Ocleppo)، ازدواج کرد. این زوج در سال ۲۰۰۹ صاحب پسری به نام سباستین شدند.

دو سال بعد در ماه مه ۲۰۱۰، شرکت بزرگ فیلیپس ون هیوزن، شرکت تامی هیلفیگر را به مبلغ ۳میلیارد دلار خرید. خود تامی هم در سال ۲۰۱۲ جایزه یک عمر فعالیت را از شورای طراحان مد آمریکا دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۵ برند تامی که دیگر به فیلیپس ون هیوزن فروخته شده بود، فروش آنلاین را آغاز کرد. آنها تولید لباس‌ها و اکسسوری‌ها را گسترش دادند تا به طیف وسیع‌تری از نیازها پاسخ دهند. یکی از محصولات جدید در این دوران، لباس‌های بدون جنسیت بود. آنها این تغییرات را تنها در خدمت رشد برند و بازگشت آن به درآمد سابق انجام دادند.

لوگوی برند تامی هیلفیگر

برند تامی - لوگوی برند
لوگوی تامی با سه آبی، سفید و قرمز شهرت زیادی دارد.

برند تامی لوگویی ساده و درعین‌حال زیبا دارد. این لوگو از اولین مجموعه در سال ۱۹۸۵ وجود داشت و همیشه با آن ماند. رنگ‌های لوگو میهن‌پرستانه است و ریشه‌های آمریکایی این برند را به نمایش می‌گذارد که باعث می‌شود مردم آمریکا خیلی سریع جذب آن شوند.

محصولات برند تامی

برند تامی - محصولات برند
جیجی حدید در لباسی از برند تامی/ کالکشن ۲۰۱۸.

نمی‌دانم چیزی درباره مد زودگذر شنیده‌اید یا نه. این مد نوعی رویکرد است که برخی از برندها از آن استفاده می‌کنند. چنین برندهایی هرهفته لباس‌هایی جدید ارائه می‌کنند و مشتریان آنها که به مد اهمیت می‌دهند، خیلی زود باید لباس‌های قبلی‌شان را دور بیندازند. تامی هیلفیگر این رویکرد را نمی‌پسندد. این برند در عوض لباس‌هایی مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌دهد تا مشتریانش تعداد بیشتری بخرند و ظرف چندهفته دوباره به آن مراجعه کنند و لباس‌های دیگری بخرند. به این ترتیب، دورریز لباس کمتر خواهد بود. این کار به هدف پایداری محیط زیست که برند تامی از طرفداران آن است کمک می‌کند. این برند در تلاش است انتشار گازهای گلخانه‌ای را به حداقل برساند.


حتما بخوانید: همه چیز درباره مد سریع یا فست فشن؛ کوهی از لباس‌های ارزان اما بی‌کیفیت

کالاهای لوکس

با اینکه برند تامی به ارائه لباس‌های مقرون‌به‌صرفه مشهور است و در دسته برندهای لوکس قرار نمی‌گیرد، محصولات لوکس هم تولید می‌کند که کیفیت زیادی دارند.

ساعت‌های برند تامی

برند تامی - ساعت‌های برند تامی
برند تامی ساعت‌های زیبایی تولید می‌کند.

تامی ساعت‌هایش را مانند بسیاری از برندهای دیگر به یک شرکت سوییسی سفارش می‌دهد و اتفاقا ساعت‌های برند تامی از بهترین‌های صنعت مد هستند؛ چرا که او خودش فرزند یک ساعت‌ساز بوده است. در سال ۲۰۰۱، تامی قراردادی با مووادو (Movado) که یک ساعت‌ساز بین‌المللی بود امضا کرد و خط تولید ساعت را راه‌اندازی کردند.

یکی از ویژگی‌های اصلی ساعت‌های تامی هیلفیگر که به محبوبیت زیاد آن کمک کرده است این است که همه آنها با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه و زیر ۳۰۰ دلار (کمتر از ۱۰میلیون تومان) عرضه می‌شوند.

ساعت‌های برند تامی را ببینید

کت‌وشلوار

برند تامی - کت و شلوارهای برند
کت‌وشلوارهای برند تامی متناسب با بودجه افراد موجود است.

برند تامی کت‌وشلوارهای متناسب با مشتریانش ارائه می‌دهد. آنها کت‌وشلوارها را با کیفیت عالی ولی در چند سطح متفاوت تولید می‌کنند که مشتریان بتوانند متناسب با بودجه‌ای که دارند کت‌وشلوار بخرند.

سایر محصولات

برند تامی - کیف پول
یک مدل از کیف‌پول‌های جذاب برند تامی.

برند تامی کیف، کیف پول و کفش هم تولید می‌کند. کفش‌های تامی به راحت‌بودن و همه‌کاره‌بودن معروف هستند. شاید کفش‌های آن را نتوان با کفش‌هایی که غول‌های صنعت کفش مانند پوما، آدیداس و نایکی با فناوری‌های منحصربه‌فردشان تولید می‌کنند مقایسه کرد، اما طرفداران این برند کفش‌هایش را که طراحی آنها جهانی است دوست دارند. تامی انواع کفش زنانه و دمپایی هم تولید می‌کند.

کیف‌های برند تامی طرح‌هایی منحصربه‌فرد و چشمگیر دارند. کیف‌پول‌هایی که تولید می‌کند بسیار شیک و درعین‌حال ساده و بادوام هستند. کمی قیمت‌هایشان گران است ولی ارزش سرمایه‌گذاری دارند.

افراد مشهور علاقه‌مند به برند تامی

برند تامی - افراد مشهور دوست‌دار برند تامی
به‌ترتیب: تامی هیلفیگر، جیجی حدید، زندایا و لوییس همیلتون

بسیاری از سلبریتی‌های جهان به برند تامی علاقه‌مندند. ادل (خواننده)، بلا و جیجی حدید (مدل)، کیت ماس (مدل)، بیانسه (خواننده)، لوییس همیلتون (راننده مسابقات فرمول یک)، زندایا (هنرپیشه) و بیلی آیلیش (خواننده) از جمله افرادی هستند که از محصولات تامی هیلفیگر استفاده می‌کنند یا در نمایش‌های مد آن حضور پیدا می‌کنند.

برخی از معروف‌ترین نمایش‌های مد برند تامی

برند تامی برای برگزاری نمایش‌های مدش وقت و هزینه زیادی صرف می‌کند. این برند تلاش می‌کند نمایش‌هایی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز به طرفداران این برند ارائه دهد. برخی از آنها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

بهار/ تابستان ۲۰۱۵

برند تامی - برخی از جالب‌ترین نمایش‌های مد برند
عکس از وب‌سایت: marieclaire

در این فصل نمایش را جورجیا می جَگِر، دختر میک جگر (خواننده راک در گروه رولینگ استونز) نمایش را افتتاح کرد و الا ریچاردز، نوه کیت ریچاردز که گیتاریست گروه رولینگ استونز بود نمایش را آغاز کرد. به جز این دو، تارا فری، فرزند برایان فری که او هم خواننده و ترانه‌سرای نسل گذشته است، در تمام مدت درام می‌زد!

پاییز/ زمستان ۲۰۱۵

برند تامی - برخی از جالب‌ترین نمایش‌های مد برند
عکس از وب‌سایت: marieclaire

این برند به مناسبت ۳۰امین سالگرد تأسیس برند، یک استادیوم فوتبال را به نمایش مد اختصاص دادند. جیجی حدید، جردن دان و آنا اِوِرز، سه تا از مدل‌های نسل جوان در این نمایش حضور داشتند.

بهار/ تابستان ۲۰۱۶

برند تامی - برخی از جالب‌ترین نمایش‌های مد برند
عکس از وب‌سایت: marieclaire

در این فصل نمایش مد را به دریای کاراییب شبیه‌سازی کرده بودند و بیشتر برای تبلیغ لباس‌های شنا بود. آغازکننده نمایش جیجی حدید بود و تمام لباس‌های شنا قلاب‌بافی بودند و در رنگ‌های بسیار زیبایی به نمایش درآمدند. موسیقی فیلم باب مارلی پخش می‌شد و نخل‌های غول پیکر و یک استخر بزرگ صحنه جذابی را ایجاد کرده بود.

پاییز/ زمستان ۲۰۱۶

برند تامی - برخی از جالب‌ترین نمایش‌های مد برند
عکس از وب‌سایت: marieclaire

این فصل را تامی هیلفیگر در یک کشتی شبیه‌سازی‌شده با تمام جزئیات ازجمله دکل‌هایی که از آنها دود بلند می‌شد و عرشه‌ای که کاملا به‌سبک قدیمی تزئین شده بود با مدل‌هایی که حکم خدمه کشتی را داشتند. در این نمایش جذاب، تیلور هیل، استلا مکسول و هیلی بالدوین حضور داشتند.

در همین فصل آنها نمایش لباس‌های «ببین و همین حالا بخر» را داشتند که در اسکله‌ای در نیویورک برگزار شد و تیلور سوییفت هم یکی از تشویق‌کنندگان بود.

تامی هیلفیگر امروزی

برند تامی - تامی هیلفیگر امروزی
تامی هیلفیگر در کنار جورجیا می جگر، الیزابت جگر و هیلی بالدوین.

با اینکه شرکت تامی در حال حاضر متعلق به فیلیپس ون هیوزن است، خود تامی همچنان طراح اصلی برند خودش است و بیش از ۱۴۰۰ فروشگاه او در ۹۰ کشور جهان محصولاتش را می‌فروشند. در سال ۲۰۱۶، او که همیشه محصولاتش را با ظاهر کلاسیک آمریکایی عرضه می‌کرد، سعی کرد مسیر جدیدی پیش بگیرد و ظاهر مدرن‌تری به محصولات بدهد. از سوی دیگر، با سازمان «مسیر رویاها» همکاری کرد تا خط تولید لباس‌های مناسب برای کودکان معلول جسمی و ذهنی راه‌اندازی کند.

تامی هیلفیگر رقبای زیادی دارد؛ اما به‌خاطر محصولات باکیفیت و مد روز شناخته شده است. او بعد از بازگشت دوباره به اوج، توانست در قلب مشتریان جایگاهش را به دست آورد. امروزه یکی از پیشگامان صنعت مد به شمار می‌رود و به‌خاطر حمایت‌های مالی‌اش از تورهای هنرمندان شهرت زیادی دارد.

محصولات تامی را ببینید

سخن پایانی

تاریخچه برند تامی، موفقیت آن را در عین افت‌وخیزهای فراوان نشان می‌دهد. او خیلی کم‌سن‌وسال بود که شروع کرد و بی‌تجربگی‌اش کار دستش داد؛ اما چون این شکست زودهنگام بود، وقت زیادی برای جبران داشت. او یک‌بار دیگر هم شکست خورد؛ ولی بازهم روی پاهایش ایستاد. دلیلش این است که هربار به‌جای پاپس‌کشیدن اشتباهاتش را مرور می‌کرد و به‌دنبال راه‌چاره برایشان می‌گشت.

یکی از دلایل موفقیت برند تامی، درک بالای این برند درباره چیزی است که مشتریانش می‌خواهند. آنها می‌دانند مردم به مد علاقه‌مند هستند و دنبال تنوع‌اند. به همین دلیل مجموعه‌لباس‌های متنوعی ارائه می‌دهد که در مقایسه با سایر رقبا مقرون‌به‌صرفه هستند؛ ولی شیک‌بودن و کیفیت خود را حفظ می‌کنند. هر محصول از این برند، بخشی از بازار را پوشش می‌دهد و به همین دلیل برند تامی یک برند همه‌کاره و همه‌جانبه است که پاسخ‌گوی تمام نیازهای مشتریان است.

اگر از طرفداران برند تامی هستید یا از محصولات آن استفاده می‌کنید، لطفا برایمان از ویژگی‌های آن در دیدگاه‌ها بگویید.


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره برند بربری؛ آیینه تمام‌نمای فرهنگ بریتانیا
منبع marieclaire 440industries
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.