رنگ قرمز موسسه پنتون؛ این بار به رنگ پریود

دیگر بَس است؛ شرم و خجالتی وجود ندارد. قرمز به رنگ پریود از ترندهای موسسه معروف پنتون شده است تا به همه یاد بدهد که طبیعی‌ترین چرخه بدن نیمی از آدم‌های دنیا نباید در آمیزه‌ای از شرم و دلواپسی در هر ماه طی شود.

پنتون و پریود؛ تابوهای بیهوده را کنار بگذاریم

رنگ پریود

کالایی مرموز با شتاب و شرم داخل کیسه‌ای سیاه گذاشته می‌شود؛ این تصویری از خریدوفروش مواد مخدر نیست، درباره نواربهداشتی و تجربه ماهیانه پریودشدن زنان حرف می‌زنیم. بله! شاید شما که در حال خواندن این متن هستید هم چنین تجربه‌ای را از سر گذرانده باشید. اما پنتون، موسسه معروفی که هر سال رنگ‌های مد و رایج را معرفی می‌کند، این بار به میدان آمده و طیف تازه‌ای از رنگ قرمز را به دنیا شناسانده است: قرمز پریودی یا رنگ پریود.

این اقدام پنتون در راستای پیش‌بُرد کمپینی است که سعی دارد، عادت ماهیانه یا همان پریود را عادی‌سازی کند. خجالتی در کار نیست. پریودشدن بخشی از طبیعت بدن زنان است و نباید به‌خاطر آن تحقیر شوند، خجالت بکشند یا هر احساس بد دیگری را از سر بگذرانند. رنگ پریود که از سوی کارشناسان پنتون انتخاب شده است، توناژی از رنگ قرمز است که به نارنجی تمایل دارد.

فرنگی‌ها به این رنگ، قرمز اسکارلتی (scarlet) می‌گویند. اگر به این قرمزِ نارنجی‌گون نگاه کنید، خیلی زود، تند و سریع، خونِ جاری در رگ‌ها به یادتان می‌آید. رنگی که شاداب است و زنده‌بودن را یادآوری می‌کند. این رنگ زیبا می‌تواند با ورودش به دنیای مد و فشن، واژه پریود را بر سر زبان‌ها بیاندازد. تکرار این کلمه ممنوعه به‌تدریج به عادی‌سازی افکار نسبت به آن کمک خواهد کرد. اینجاست که دیگر کمپین دیده و شنیده‌شدن به هدف خود می‌رسد. اما کمپین دیده و شنیده‌شدن چیست؟

کمپین پنتون؛ وقت تغییر رسیده است

رنگ پریود

شرکت پنتون که بزرگ‌ترین موسسه در حوزه تعیین رنگ‌های رایج دنیای مُد و فشن است با شرکت سوئدیِ اینتیمینا(Intimina) وارد همکاری شده و کمپینی به راه انداخته‌اند که «دیده و شنیده‌شدن» نام دارد. این شرکت سوئدی تولیدکننده محصولات مرتبط با پریود است. هدف کمپینی که گفته شد، این است که باورهای اشتباه نسبت به پریود از بین برود و اطلاعات عمومی جوامع درباره‌اش بیشتر شود.

در بیشتر نقاط دنیا، حرف‌زدن درباره پریود و عادت ماهیانه تابو است؛ یعنی افراد احساس می‌کنند که این موضوع خجالت‌آور و ممنوعه است و نباید درباره‌اش صحبت کنند. بدتر این است که پایه و تِم بسیاری از جوک‌ها و طنزهای سخیف و رایج در جامعه هم حول تمسخر این چرخه طبیعی بدن زنان می‌چرخد. این ماجرا اشتباه و ننگ‌آور است و باید در سال ۲۰۲۰ که بشر ادعا می‌کند، دروازه‌های تمدن را خیلی وقت است که پشت سر گذاشته به پایان برسد.

موسسات و مدیران کمپین «دیده‌ و شنیده‌شدن» در پِی آن هستند که افکار اشتباه درباره عادت ماهیانه را از بین ببرند و با اعلام رنگ پریود به عنوان رنگ رایج و ترندی از رنگ‌های متداول سال، نگاه بد و اشتباه درباره این موضوع را از بین ببرند. زنان و دختران باید بدانند که هیچ مشکل و شرمی درباره پریودشدن وجود ندارد. برای همین هم هست که رنگ پریود قرمزی به‌شدت بشاش و زنده است که یادآور زندگی و اعتماد‌به‌نفس به شمار می‌رود.


حتما بخوانید: فرنچ ناخن در خانه را با این ۸ مرحله به آسانی انجام دهید

رنگ پریود ؛ اعتماد‌به‌نفس رفته بازمی‌گردد

رنگ پریود

رنگ پریود می‌خواهد به دنیا نشان بدهد که چرخه طبیعی ماهیانه بدن زنان را جدی بگیرند و بدانند که حرف‌زدن درباره آن به‌هیچ‌ عنوان زشت و ناپسند نیست. فرقی نمی‌کند که چندساله هستید و جنسیت‌تان چیست، باید نگاه‌تان به پریودشدن تغییر کند. بسیاری از افراد در زمان عادت ماهیانه، این موضوع را از جمع، به‌ویژه مردان پنهان می‌کنند. اما کافی است، کمی فکر کنید. بعد با خود می‌گویید: چرا؟ چرا باید دست به پنهان‌کاری بزنم؟

در فرهنگ‌های مختلف در نقاط گوناگون دنیا، نگاه رایج به پریودشدن توأم با شرم بوده است. افراد سعی می‌کنند که درباره آن به‌طور مستقیم صحبت نکنند. ضمن اینکه سنت‌های اشتباهی مانند کثیف‌دانستن فرد در دوران پریود و برچسب ناپاک‌زدن به آن هم وجود دارد. انتخاب رنگ زنده و تُند قرمزنارنجی برای کمپینی که گفته شد، توجه‌ها را به مقوله عادت ماهانه به خود جلب می‌کند، باعث می‌شود که این موضوع بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و از سایه خجالت و برچسب‌های نامناسب بیرون بیاید.

کمپین «دیده و شنیده‌شدن» فقط در راستای شکستن تابوها و معرفی برند سوئدی نام‌برده شده نیست. در راستای اجرای آن، کمک خیرخواهانه‌ای به زنان در جوامع غیرپیشرفته هم صورت گرفته است.

در آخر

رنگ پریود یعنی رنگی که از سوی پنتون اعلام شده، رنگ زیبایی است. احتمالا در دنیای مد و فشن به وفور استفاده خواهد شد و تکرار نامش با عنوان رنگ پریود می‌تواند تابوی خجالت‌ها و شرم‌های بیهوده از این ماجرا را کم کند. البته هر کمپین و اقدام تابوشکنانه‌ای همیشه با مخالفت‌هایی هم روبه‌رو خواهد بود. باید دید که مسیر این کمپین و انتخاب رنگ پریود به عنوان حرکتی ساختارشکنانه به کجا خواهد رسید؟ به‌نظر شما استفاده از دنیای مُد و فشن برای ارتقای وضعیت بشری از ابعاد مختلف و فرهنگ‌سازی در دنیا اثرگذار است؟ این راه به نتیجه می‌رسد؟‌


در ادامه بخوانید: کک و مک در دنیای مد؛ وقتی یک ترند خاص و جذاب وارد می‌شود
منبع insider.com intimina.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
2 دیدگاه
  1. صدف می‌گوید

    بسیار عالی 👌🏻

    1. فائزه حاجی‌آبادی می‌گوید

      ممنون از توجهتون صدف جان.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.