۷ دلیل برای صرفه‌جویی در خرید لوازم آرایش

در مصرف لوازم آرایشی صرفه‌جویی کنید. شاید بپرسید چرا؟ دلایل زیادی وجود دارد. مصرف زیاد از حد لوازم آرایشی هم برای شما ضرر دارد و هم محیط‌زیست. اجازه بدهید که در ادامه، این موضوع را روشن‌تر کنیم. چرا باید در مصرف صرفه‌جویی کنیم؟ علت چیست؟

چرا باید در مصرف لوازم آرایشی صرفه‌جویی کنیم؟

صرفه جویی در لوازم آرایشی

استفاده از لوازم آرایش و زیباترشدن هیچ ایرادی ندارد. خیلی هم خوب است. اما ماجرا از این قرار است که خارج‌شدن از مسیر تعادل در هر زمینه‌ای می‌تواند خسارت و مشکلات متعددی به‌وجود بیاورد. مصرف زیاد این لوازم هم از نقطه‌نظر تولید و آسیب‌زایی برای محیط‌زیست قابل‌بررسی هستند و هم از لحاظ سلامت پوست و بدن. در ادامه برایتان می‌گوییم که صرفه‌جویی در مصرف و مدیریت آن چه مزایایی دارد.

۱. دورشدن از مواد بیماری‌زای خطرناک

بسیاری از لوازم آرایشی دارای مواد خطرناکی هستند که سلامت‌تان را تهدید می‌کنند. این مواد می‌توانند موجب بروز مشکلاتی مانند موارد زیر شوند:

  • سرطان؛
  • بیماری‌های مرتبط با اعصاب بدن؛
  • بیماری‌های هورمونی.

از جمله مواد خطرناکی که در ترکیبات لوازم آرایشی وجود دارد، باید به این‌ها اشاره کنیم:

  • سرب؛
  • پارابن؛
  • کربن سیاه.

بنابراین، بهتر است که در مصرف لوازم آرایشی صرفه‌جویی کنید. اگر هم قصد خرید دارید، حتما به‌سراغ مواردی بروید که در فرمول ساخت‌شان از انواع مواد شیمیایی استفاده نشده است. دقت کنید که ادعای برندها در عرضه محصولاتی ارگانیک، گیاهی و بی‌خطر همیشه راست نیست.

۲. صرفه‌جویی در وقت و زمان

مطالعات و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که به‌طور متوسط، زنان دنیا حدود ۴۷۴ روز از عمرشان را صرف آرایش‌ می‌کنند. با کنارگذاشتن مصرف زیاد این لوازم، بخش وسیعی از وقت‌تان را به خودتان برای کارهای مفید دیگر اختصاص می‌دهید. دیگر لازم نیست که دغدغه حاضرشدن پیش از رفتن به خیابان، محل کار یا هر جای دیگری را داشته باشید.

۳. رسیدن به آرامش و پذیرش خود

باور کنید که همه آدم‌ها نواقصی دارند که نباید ذهنشان را درگیر آنها کنند. پوست هیچ‌کس صاف‌ِ صاف نیست. جوش و آکنه هم که هم‌پای پوست بیشتر آدم‌ها هستند. کک‌ومک یا نقص‌های پوستی مختلف هم بخشی طبیعی از ظاهر همه ما آدم‌ها هستند.

البته اهمیت‌دادن به پوست و سلامتش خوب است. کسی نمی‌گوید که به مشکلات‌تان رسیدگی نکنید یا آرایش را کاملا کنار بگذارید. موضوع این است که شما نباید بیش از حد به ظاهرتان فکر کنید. با این کار، آرامش را از خود می‌گیرید. اگر در مصرف لوازم آرایشی صرفه‌جویی کنید، متوجه می‌شوید که چقدر راحت‌تر در هرجایی ظاهر می‌شوید.

در این صورت، خود واقعی‌تان را در آغوش می‌گیرید و از خودتان حمایت می‌کنید. ارزش انسان واقعاً در گروی ظاهرش نیست. بنابراین، باید یاد بگیریم که خودمان را بپذیریم و ضمن تلاش برای حفظ سلامت و حتی زیباترشدن اسیر راه‌وروش‌ها یا لوازم آرایشی برای تغییر خود نباشیم.


حتما بخوانید: کک و مک در دنیای مد؛ وقتی یک ترند خاص و جذاب وارد می‌شود

۴. افزایش اعتمادبه‌نفس

صرفه جویی در مصرف لوازم آرایشی

با صرفه‌جویی در مصرف لوازم آرایشی یاد می‌گیرید که خودتان را بپذیرید. این موضوع به شما احساس آرامش و اعتمادبه‌نفس زیادی می‌دهد. دیگر نیاز نیست که ساعت‌ها وقت‌تان را صرف آرایش کنید تا در نظر دیگران بهتر جلوه کنید.

زیبایی از جایی درون وجود شما سرچشمه می‌گیرد. شاید به‌نظرتان کلیشه‌ای بیاید اما واقعیت مسلم همین است و بس! زمانی زیبا می‌شوید و احساس زیبایی می‌کنید که خودتان را بپذیرید و دوست بدارید.

۵. سلامت بیشتر پوست

پوست‌تان با مصرف کمتر لوازم آرایشی سالم‌تر می‌ماند. بسیاری از لوازم آرایشی حاوی موادی هستند که پوست را خشک یا چرب می‌کنند. نیاز به رسیدگی به پوست بعد از مصرف این لوازم هم بیشتر از قبل می‌شود.

اگر به‌درستی آرایشتان را پاک نکنید و رسیدگی‌های لازم بعد از مصرف لوازم آرایشی در نظر نگیرید، پوست‌تان پیر و خسته می‌شود. مسدودشدن منافذ پوستی و وجود لایه‌هایی پوششی مختلف روی سطح پوست از تنفس درستش جلوگیری می‌کنند.

۶. مراقبت از محیط‌زیست

خطرات مصرف لوازم آرایش

موادی که برای تولید لوازم آرایشی استفاده می‌شود، معمولا تجزیه‌ناپذیر هستند. بنابراین، سالانه حجم وسیعی از زباله و مواد تخریب‌ناپذیر روانه طبیعت می‌شوند. شرکت‌های بزرگ تولید لوازم آرایشی و بهداشتی هم زباله‌هایشان را به طبیعت وارد می‌کنند.

بسیاری از این شرکت‌ها، زباله‌های خطرناک خود را به دریاها و اقیانوس‌ها می‌ریزند. این کار، فقط حیات موجودات هر اکوسیستم را تهدید نمی‌کند بلکه روی کلیت اقلیم‌های جغرافیایی هم اثرات نامطلوب می‌گذارد. در نهایت، همه ما قربانی این بی‌خردی می‌شویم.

خطرناک‌ترین محصولات بهداشتی و آرایشی برای طبیعت

از جمله خطرناک‌ترین محصولات بهداشتی و آرایشی می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • پدهای پاک‌کننده آرایش صورت؛
  • لایه‌بردارها؛
  • ماسک‌ها؛
  • کرم‌های سفیدکننده؛
  • اسپری‌ها.

پدهای پاک‌کننده آرایش صورت

پاک‌کننده‌های آرایشی یکی از خطرناک‌ترین محصولات برای محیط‌زیست هستند. این محصولات معمولا از موادی مانند پلی‌پروپلین‌ها (polypropylene) ساخته می‌شوند. در نتیجه امکان بازیافتشان وجود ندارد و باعث آلودگی‌های زیست‌محیطی و بسته‌شدن مسیر آب‌های طبیعی می‌شوند.

لایه‌بردارها

لایه‌بردارهایی که برای پاک‌سازی پوست استفاده می‌کنید هم عاملی برای ایجاد خطر در طبیعت هستند. این محصولات حاوی ریزذرات پلاستیکی‌اند که از محیط زیست به‌آسانی پاک نمی‌شوند. ورود ریزذرات مذکور به آب‌ها حیات موجودات آن را به‌شدت تهدید می‌کنند.

ماسک‌ها

ماسک‌های ورقه‌ای که برای تقویت پوست روی صورت می‌گذارید هم به تولید حجم انبوهی از زباله کمک می‌کنند. یک‌بار مصرف‌بودن این محصولات باعث می‌شود که سالانه بخش وسیعی از زباله‌های آرایشی و بهداشتی به این‌ها اختصاص پیدا کند. نتیجه ورود حجم عظیمی از زباله به محیط اصلا نتیجه خوبی به‌همراه ندارد.

کرم‌های سفیدکننده

کرم‌های سفیدکننده به‌طور کلی برای پوست هم مضراتی دارند. از این موضوع که بگذریم، آثار مخربشان روی محیط‌ زیست هم انکارناپذیر است؛ به‌ویژه مواردی که حاوی سیلیکون هستند. ورود سیلیکون موجود در کرم‌های سفیدکننده به آب‌ها باعث آلودگی شدیدی می‌شود که خساراتی جبران‌ناپذیر دارد.

اسپری‌ها

علاوه بر مواد و ترکیبات نامناسب درون لوازم آرایشی، تولید زباله‌های بسیار هم در مسیر فرایند آنها آسیب‌زاست. برای مثال، تولید هر محصول همراه با زباله‌زایی زیاد است. کارتن‌های مقوایی و پلاستیکی که با تولید لوازم آرایشی به محیط‌زیست وارد می‌شوند، تهدیدی جدی برای سلامت آن به‌شمار می‌روند.

مضرترین موادسازنده موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی

بسیاری از مواد بهداشتی و آرایشی موجود در بازار به شما کمک می‌کنند که زیباتر شوید؛ اما به چه قیمتی؟ اثر مخربی که مواد سازنده موجود در بسیاری از آنها روی طبیعت می‌گذارند، در نهایت به‌قیمت پایان‌یافتن زندگی بسیاری از موجودات و تخریب منابع طبیعی تمام می‌شود. از جمله مواد مضر موجود در این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سولفات‌ها؛
  • تری‌کلوسان؛
  • سرب؛
  • پلی‌اتیلن گلیکول؛
  • BHA و BHT؛
  • اکسی‌بنزون.

سولفات‌ها

این مواد از نفت و گیاهان مشتق می‌شوند. امکان تشکیل‌ آنها از واکنش‌دادن اسید سولفوریک با مواد شیمیایی دیگر هم وجود دارد. در بسیاری از صابون‌ها سولفات وجود دارد. با استفاده‌کردن از مواد بهداشتی، این سولفات‌ها به طبیعت وارد می‌شوند و حضورشان تبعات نامطبوعی ایجاد می‌کند.

ترسی‌کلوسان

صابو‌ن‌های آنتی‌باکتریال و دئودورانت‌ها حاوی ترسی‌کلوسان هستند. هرچند که این مواد با میکروب‌ها می‌جنگند اما برای مدتی طولانی در آب باقی می‌مانند. وجود این‌ها در آب‌ها و بخش‌های دیگر طبیعت می‌تواند حیات موجودات بسیاری را تهدید کند.

سرب

در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی از جمله خمیردندان یا رژهای لب سرب وجود دارد. باور می‌کنید؟ متأسفانه این موضوع واقعیت دارد. تجزیه سرب در طبیعت به مدت‌زمان زیادی نیاز دارد و برای محیط‌ زیست و آدم‌ها خطرات بسیاری ایجاد می‌کند.

پلی‌اتیلن گلیکول

خمیردندان‌ها، پاک‌کننده‌های پوستی و صابون‌ها پلی‌اتیلن گلیکول دارند. اگر این مواد وارد طبیعت شوند، اثرات مخرب فراوانی به‌وجود می‌آورند. اگر حیوانات این ماده را مصرف کنند و بخورند، جانشان را از دست می‌دهند.

BHA و BHT

این دو ماده هم در بسیاری از مواد آرایشی وجود دارند. اگر این‌ها در قالب پسماند و زباله به طبیعت راه پیدا کنند، اثرات بسیار بدی به‌وجود می‌آورند. مثلا چه اثراتی؟ تغییر ژنتیکی حیوانات با مصرف این‌ها دور از ذهن نیست.

اکسی‌بنزون

اکسی‌بنزون هم باعث آلودگی‌های آبی می‌شود و طبیعت را دست‌کاری و خراب می‌کند. این ماده در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی وجود دارد.

شکل و شیوه اثرگذاری مخرب مواد آرایشی روی طبیعت

اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر درباره آثار مخرب مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی و آرایشی صحبت کنیم به موارد زیر می‌رسیم:

  • جنگل‌زدایی؛
  • آلودگی‌های آبی و حیات وحش؛
  • تغییرات آب‌وهوایی.

جنگل‌زدایی

مواد آرایشی و بهداشتی حاوی عناصر و ترکیباتی هستند که ورودشان به طبیعت تخریب زیادی به‌همراه دارد. برای مثال، مرگ حیوانات از عواقب حضور این مواد در طبیعت است. طبیعت که دست‌کاری شود، اکوسیستم‌ها تغییر می‌کنند. مرگ حیوانات و تغییراتی که در نتیجه این موضوع در اقلیم‌های مختلف به‌وجود می‌آید، روی گیاهان هم اثر می‌گذارد. از بین‌رفتن پوشش‌های گیاهی می‌تواند مشکلاتی نظیر سیل را رقم بزند. جنگل‌ها هم در پی این اتفاقات تخریب می‌شوند.

آلودگی‌های آبی و حیات وحش

واردشدن مواد سمی و خطرناک موجود در ترکیبات محصولات آرایشی و بهداشتی به طبیعت حیوانات را می‌کشد. مصرف گوشت همان حیوانات از سوی آدم‌ها باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان می‌شود.

تغییرات آب‌وهوایی

مضرات وجود مواد شیمیایی و سمی محصولات آرایشی فقط به مرگ حیوانات ختم نمی‌شود. زمانی که تبخیر رخ می‌دهد، آب‌های آلوده به‌ شکلی تازه وارد طبیعت می‌شوند و شرایط جوی را تغییر می‌دهند.

۷. دوری از مصرف‌گرایی و رسیدن به آرامش

خطرات مصرف و تولید لوازم آرایش

هر روز به شمار و نام محصولات متنوع آرایشی اضافه می‌شود. گاهی می‌بینیم که بسیاری از این تولیدات کاربردی یکسان دارند. زرق‌وبرق بازار مصرف لوازم آرایشی دلیلی برای رونق کارخانه‌های این محصولات شده است.

مصرف‌گرایی شدیدی که برندها و تبلیغات در جوامع به‌وجود آورده‌اند، فقط در ظاهر به‌سود شرکت‌ها و تاجران است. زمانی که سلامت افراد به‌خطر می‌افتد و محیط‌زیست که حیات همه ما به آن وابسته است، دچار چالش می‌شود دیگر میلیاردها دلار هم راه به‌جایی نخواهند برد.

کم‌وبیش نتیجه بی‌اهمیتی به منابع آبی را در کشور می‌بینیم. این مشکل بلایی است که همه ما را از عواقب تلخش بی‌نصیب نمی‌گذارد. درباره مصرف مواد آرایشی هم باید همین را در نظر داشته باشیم. شاید بگویید که یک‌دست صدا ندارد اما دارد. با رعایت مصرف می‌توانید در نجات زمین نقش پررنگی داشته باشید. زمین منعلق به همه ما و تنها جایی است که امکان حیات داریم، پس به‌دست خود پا بر گلوی رگ‌های حیاتی سرزمین‌مان نگذاریم.

در آخر

اگر در مصرف لوازم آرایشی صرفه‌جویی کنید، با یک تیر به چند نشان می‌زنید. هم آرامش بیشتری برای خود می‌خرید و خود را بیشتر دوست می‌دارید و هم از محیط‌زیست مراقبت می‌کنید. مصرف زیاد لوازم و موادی که زیان‌های فراوانی برای پوست و سلامت دارند و از سوی دیگر، طبیعت را مخدوش و نامتوازن می‌کنند اصلا فکر خوبی نیست. شما چه فکر می‌کنید؟ حاضر هستید که از این به بعد کمتر آرایش کنید؟


در ادامه بخوانید: راهنمای کامل انجام روتین روزانه پوست؛ برای انواع پوست + جدول
منبع medicalnewstoday.com lifehack.org conserve-energy-future.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.