۵ روش برای تشخیص ضدآفتاب اصل از تقلبی

خرید کرم ضدآفتاب تقلبی یکی از معضلاتی است که گاهی‌اوقات گرفتارش می‌شویم. از آنجایی‌که این محصول مراقبتی برای محافظت از پوست ضروری است، لازم است بدانید چگونه کرم ضد‌آفتاب مناسب و اصل بخرید. در این مقاله از «منومد»، روش‌های تشخیص ضدآفتاب اصل از تقلبی را برایتان آورده‌ایم.

روش‌های تشخیص کرم ضدآفتاب اصل را بشناسید

تشخیص کرم ضدآفتاب اصل
عکس از: Anastasiia Chipysheva

 

چندی پیش در یکی از خبرها آمده بود، یک زوج جهانگرد که به تایلند سفر کرده بودند، کرم ضدآفتابی خریده بودند که بعد می‌فهمند تقلبی بوده است. این کرم نه‌تنها از بدن آنها در برابر نور خورشید مراقبت نکرده بود، بلکه به پوست آنها صدمه زده بود و پوست‌شان علاوه‌بر آفتاب‌سوختگی شدید، دچار تاول‌ هم شده بود.

اگر موقع خرید محصولات مراقبتی پوست مانند کرم‌های ضد‌آفتاب دقت کافی نداشته باشیم، این اتفاق می‌تواند برای هر کس رخ دهد. محصولات مراقبتی تقلبی معمولا حاوی مواد ناکارآمد هستند. البته گاهی‌اوقات هم ممکن است محصولی از برندی معروف خریده باشید اما به دلیل گذشت مدت زیادی از تاریخ تولید آن، با وجود اینکه هنوز منقضی نشده است، توان کافی برای مراقبت از پوست‌تان را نداشته باشد.

بنابراین موقع خرید کرم ضدآفتاب باید چند نکته مهم زیر را در نظر بگیرید:

۱. قیمت کرم ضدآفتاب مهم است

قیمت محصولات اولین چیزی است که توجه بیشتر خریداران را به خود جلب می‌کند. کرم‌های ضدآفتاب تقلبی معمولا تقلید‌های ارزان‌قیمتی از کرم‌های ضدآفتاب معتبر هستند. این کرم‌ها ممکن است حاوی موادی باشند که مدعی مراقبت از پوست‌تان‌اند اما درحقیقت بیشتر حاوی مواد پرکننده (Fillers) هستند و درصد کمی از مواد فعال دارند و نمی‌توانند به‌خوبی کرم‌های اصل، از پوست‌تان مراقبت کنند.

در واقع در تولید این محصولات به‌جای استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک، بیشتر از مواد شیمیایی استفاده شده است. این نوع کرم‌ها را می‌توان با توجه به قیمت‌شان که معمولا ارزان‌تر از کرم‌های معتبر هستند، شناسایی کرد. بنابراین اگر کرم ضدآفتابی دیدید که مدعی بود از پوست‌تان بسیار عالی مراقبت می‌کند اما قیمتی کمتر از حد متعارف دارد، به اصل بودن آن شک کنید.

قیمت انواع مدل‌های کرم ضدآفتاب

۲. به فرمولاسیون محصول توجه کنید

از آنجایی‌که محصولات تقلبی تحت نظارت هیچ سازمانی قرار ندارند، از دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشتی هم پیروی نمی‌کنند. این بدین معناست در مورد کالاهای تقلبی، هیچ راهی نیست تا بدانید محصول شامل چه موادی است یا مواد تشکیل‌دهنده آن از کجا و چگونه تهیه می‌شود. در واقع همانطور که گفته شد، معمولا مواد این محصولات از ترکیبات جایگزین است که خطرناک یا حتی ممنوعه هستند.

کارشناسان در بررسی مواد موجود درکرم‌های ضدآفتاب تقلبی دریافته بودند که این کرم‌ها ترکیبی از مواد سمی مانند سرب، آرسنیک و جیوه هستند و به دلیل اینکه در شرایط غیربهداشتی تهیه می‌شوند، آلوده‌اند و مقدار زیادی باکتری دارند.

اگر هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت، مواد مورد استفاده مضر نباشند، فایده‌ای هم برای پوست ندارند و از آن در برابر نور خورشید مراقبت نمی‌کنند.

بنابراین هر زمان قصد خرید کرم ضدآفتاب داشتید، به برچسب حاوی مواد تشکیل‌دهنده آن دقت کنید و اگر محصولی این برچسب را نداشت، مسلم بدانید که آن تقلبی است.

۳. برند کرم ضدآفتاب مهم است

برندهای ضدآفتاب

کرم‌های ضدآفتاب از برندهای مختلفی در بازار وجود دارد و معمولا در فصول گرم سال، رقابت تولید‌کنندگان این محصول بیش از پیش می‌شود و هر یک سعی می‌کنند با ارائه محصولی باکیفیت‌تر گوی رقابت را از دیگری بربایند. گاهی‌اوقات هم محصولی جدید با نام جدیدی وارد بازار می‌شود و با تبلیغات و ترفندهای خاص خود توجه خریداران را به خود جلب می‌کند.

در این میان، شبکه تولید‌کنندگان محصولات تقلبی معمولا از این فرصت‌ استفاده کرده و با کپی کردن از برندهای معروف یا با ارائه محصولی به‌اصطلاح جدید، کالاهای نامرغوب خود را می‌فروشند. بنابراین موقع خرید کرم ضدآفتاب از برندی جدید، مطمئن باشید مجوز تولید محصول را داشته باشد، در غیر اینصورت به دام این متقلبان می‌افتید.


حتما بخوانید: بهترین کرم‌های ضدآفتاب‌ ایرانی را بشناسید

۴. خرید از فروشگاه معتبر و بررسی اصالت کالا

هنگام خرید کرم ضدآفتاب برند دلخواه خود، آن را حتما از فروشندگان معتبر خریداری کنید و به نوع بسته‌بندی، برچسب مواد مورد استفاده در آن و روش‌های تشخیص اصل بودن آن که معمولا در سایت اینترنتی هر برندی وجود دارد، توجه کنید.

امروزه اصالت بیشتر لوازم مراقبتی و آرایشی و هر کالایی را می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف مانند برچسب زردرنگ اصالت کالا بررسی کرد. کافی است با خراشیدن روکش روی کد ۱۶ رقمی درج‌شده روی برچسب کالا را به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲  که روی برچسب اعلام شده است، پیامک کنید تا اصالت آن تایید شود. اگر اصالت کالای مورد نظرتان تایید نشد، مسلما آن تقلبی است.

روش‌های دیگری هم برای بررسی اصالت کالا وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به سایت اینترنتی تولید‌کننده آن محصول، متوجه شوید.

۵. کرم‌های ضدآفتاب تاریخ مصرف‌گذشته

برخی از افراد متقلب، کرم‌های ضدآفتاب معتبر تاریخ مصرف‌ گذشته را با عوض کردن تیوب آنها و درج تاریخ ‌‌مصرف جدید، دوباره وارد بازار می‌کنند. بنابراین بهتر است بدانید کرم ضدآفتاب تاریخ مصرف‌گذشته چه وضعیتی دارد. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب فاسد، نه‌تنها از پوست‌تان مراقبت نمی‌کند، بلکه به آن صدمه هم می‌زند.

روش تشخیص کرم ضدآفتاب تاریخ مصرف‌گذشته و فاسد چگونه است؟

fake sunscreen

کرم‌های ضدآفتاب تاریخ مصرف‌گذشته، دو مشکل مهم دارند:

  • اول اینکه، توانایی محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید را ندارند. مواد موجود در کرم‌های تاریخ‌ مصرف‌گذشته، همچون سابق فعال نیستند. این موضوع هم برای ضدآفتاب‌های شیمیایی و هم معدنی صدق می‌کند.
  • دوم اینکه، حتی اگر مواد موجود در کرم هنوز هم فعال باشند، تغییراتی در فرمول آنها رخ می‌دهد که کرم را ناکارآمد و در عین حال برای پوست خطرناک می‌کند.

بنابراین اگر در کرم ضدآفتابی که خریدید متوجه شدید بافت آن یکدست نیست و وقتی کمی از مواد را روی پوست‌تان می‌زنید، احساس می‌کنید خیلی آبکی و رقیق است، نشان می‌دهد تاریخ مصرف آن محصول گذشته است. همچنین اگر کرم بوی ترشیدگی یا نامطبوعی داشت، کرم فاسد شده و قابل استفاده نیست.

۶. به بسته‌بندی محصول دقت کنید

بسته‌بندی بیشتر محصولات تقلبی کیفیت خوبی ندارند. پیش از خرید کرم ضدآفتاب از هر برندی که می‌خواهید، سری به اینترنت زده و وارد سایت اینترنتی تولید‌کننده محصول شوید و با شکل و ظاهر بسته‌بندی کرم ضدآفتاب‌ مورد نظرتان آشنا شوید. در این صورت موقع خرید می‌توانید تا حدی متوجه تقلبی بودن احتمالی کرم ضدآفتاب شوید.

درضمن موقع خرید ضدآفتاب، لوگوی شرکت تولید‌کننده ضدآفتاب را بررسی کنید. تمام شرکت‌های تولید‌کننده ضدآفتاب برای کرم‌های خود لوگوهایی با طراحی، رنگ و فونت منحصربه‌فرد دارند. با شناسایی این لوگوها می‌توانید نوع تقلبی آن را شناسایی کنید.

۷. قرص‌های ضدآفتاب را جدی نگیرید

قرص کرم ضدآفتاب

قرص‌هایی هم وارد بازار شده است که مدعی‌اند می‌توانند از پوست در برابر اشعه ماوراء‌بنفش مضر خورشید محافظت کنند. اگر این ادعا را باور کرده‌اید، بهتر است کمی دیگر به آن بیندیشید.

سازمان دارو و غذای آمریکا، از ۴ سال پیش تاکنون به شرکت‌های تولید‌کننده مکمل‌های گوناگون که مدعی تولید قرص ضدآفتاب هستند، هشدار داده است. کارشناسان این سازمان می‌گویند، « این مکمل‌ها هرگز توانایی مراقبت از پوست افراد در برابر نور خورشید را ندارند. تولیدکنندگان این محصولات با گمراه کردن خریداران، سلامت آنها را به خطر می‌اندازند.»

همچنین مرکز پیشگیری از سرطان پوست در آمریکا اعلام کرد که هیچ نوع مکمل رژیمی وجود ندارد که بتواند از پوست در برابر نور ماوراء‌بنفش مضر نور خورشید محافظت کند. همچنین قرار گرفتن در برابر این اشعه، چه طبیعی و چه مصنوعی آن، بزرگترین عامل ابتلا به سرطان پوست در افراد با هر سن و نوع پوستی است.

بنابراین به جای توجه به ادعاهای دروغین سازندگان مکمل‌ها، برای محافظت از پوست خود از کرم‌های ضدآفتاب اصل از برندهای معتبر استفاده کنید.

محبوب‌ترین کرم‌های ضدآفتاب را ببینید

کلام آخر

امیدواریم با استفاده از این مقاله، روش‌های تشخیص ضدآفتاب اصل از تقلبی را یاد گرفته باشید تا با به‌کارگیری ضدآفتاب‌های اصل، از پوست‌تان به خوبی مراقبت کنید.


در ادامه بخوانید: راهنمای کامل خرید کرم ضد آفتاب؛ کدام ضدآفتاب مناسب پوست شماست؟
منبع eminenceorganics.com redpoints.com webmd.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.