۱۰ تاثیر مثبت بخور دادن بر سلامت پوست صورت که باید بدانید

بارها از فواید بخور پوست صورت شنیده‌ایم و اینکه این روش مراقبتی، طرفداران بسیاری دارد. اما تاثیر بخور دادن بر سلامت پوست صورت چیست و چه فواید یا چه مضراتی دارد؟ هر آنچه را که باید در این مورد بدانید در این مقاله از «منومد»، برایتان آورده‌ایم.

اگر به دنبال روش‌هایی برای مراقبت از پوست‌تان هستید، بدون اینکه هزینه زیادی روی دست‌تان بگذارد، بخور صورت روش خوبی است. بخور صورت می‌تواند پوست‌تان را تمیز و شفاف کند و احساس خوبی به شما بدهد. البته بخور صورت در کنار فواید خود، عوارضی هم دارد که باید به آنها هم توجه کنید.

فواید بخور صورت چیست؟

فواید بخور صورت

بخور صورت چند مزیت برای سلامت پوست دارد که اگر به‌طور صحیح انجام دهید، از آنها بهره‌مند می‌شوید:

۱. پاک‌کننده پوست است

بخار، منافذ بسته پوست را باز و هر آلودگی که درون این منافذ قرار گرفته باشد را پاک می‌کند. دانه‌های سر سیاه روی پوست هم نرم می‌شوند و به‌راحتی از روی پوست برداشته می‌شوند. بدین‌ترتیب پوست تمیز می‌شوند.

۲. گردش خون را بهبود می‌دهد

ترکیب بخار گرم و افزایش تعریق، رگ‌های خونی صورت‌تان را بازتر می‌کند و گردش خون را افزایش می‌دهد. این افزایش گردش خون، غذا و اکسیژن کافی به پوست‌تان می‌رسد که در نتیجه ظاهر پوست‌تان بهبود یافته و درخششی طبیعی خواهد داشت.

۳. باکتری‌ها و پوست‌های مرده را از بین می‌برد

بخور صورت با باز کردن منافذ پوست، علاوه‌بر آلودگی‌ها، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها را پاک کرده و جلوی تولید جوش و آکنه را می‌گیرد.

۴. چربی پوست را پاکسازی می‌کند

چربی طبیعی پوست که سبوم نامیده می‌شود از غدد سباسه ترشح می‌شود تا پوست و مو را نرم و لطیف کند. اما وقتی چربی بیش از حد زیر پوست باقی می‌ماند و مجال پاک شدن نمی‌یابد، بستری عالی برای رشد باکتری‌ها خواهد شد که در نتیجه آن، پوست دچار آکنه و جوش‌های سرسیاه می‌شود. بخور صورت این چربی‌های اضافه را پاک و تمیز می‌کند.

۵. مرطوب‌کننده پوست است

بخار موجب پرآبی پوست شده و به تولید چربی مناسب پوست کمک می‌کند و صورت به‌طور طبیعی مرطوب می‌شود.

۶. محصولات مراقبتی پوست بهتر جذب پوستمان می‌شوند

بخار، نفوذپذیری پوست را افزایش می‌دهد و به همین دلیل مواد موضعی پوست بهتر جذب پوست می‌شوند. در واقع پس از بخور صورت محصولات مراقبتی پوست به‌خوبی روی پوست می‌نشینند و اثربخشی‌شان بیشتر می‌شود.

۷. کلاژن و الاستین را افزایش می‌دهد

افزایش کولاژن و الاستین

بهبود گردش خون در پوست پس از بخور صورت، تولید کلاژن و الاستین را افزایش می‌دهد. در نتیجه پوست محکم‌تر شده و جوان‌تر دیده می‌شود.

۸. آرامش‌بخش است

گرمای بخور صورت، حس خوبی می‌دهد و آرامش‌بخش است. می‌توانید هنگام بخور از گیاهان دارویی یا اسانس‌های معطر  استفاده کنید.

۹. احتقان سینوسی را بهبود می‌دهد

با بخور صورت می‌توان احتقان سینوسی و سردرد ناشی از آن را برطرف کرد. افزودن اسانس‌هایی خاص به بخور، اثربخشی آن را افزایش می‌دهد.

۱۰. در دسترس و مقرون‌به‌صرفه است

برای استفاده از مزایای بخور صورت مجبور نیستید حتما به مراکز اسپا بروید و کلی هزینه کنید. این کار را خیلی راحت می‌توانید در خانه انجام دهید.

مضرات بخور صورت چیست؟

مهم‌ترین ضرری که بخور صورت با خود دارد، تحریک کردن پوست‌های حساس است. افرادی که پوست‌‌های حساسی دارند، هرگز نباید از بخور صورت استفاده کنند.

افرادی هم که مشکلاتی چون رزاسه یا اگزما دارند بهتر است از بخور صورت اجتناب کنند. حرارت معمولا رگ‌های خونی را باز می‌کند و صورت قرمز می‌شود که این قرمزی در افراد مبتلا به اگزما، رزاسه یا دارای پوست حساس به‌مراتب شدید‌تر است.

بخور صورت برای انواع پوست چگونه است؟

فواید بخور صورت، به نوع پوست‌تان بستگی دارد:

بخور برای پوست‌های حساس

بخار آب به پوست‌های حساس یا مبتلا به جوش و آکنه صدمه می‌زند. در واقع بخور صورت، پوست را بیش از حد تحریک کرده و اگر پوست‌ حساس باشد، به جوش‌های بیشتری مبتلا می‌شود و همچنین احتمال خشک شدن پوست افزایش می‌یابد. در کل بخور صورت عواقب منفی برای پوست حساس دارد.


حتما بخوانید: ۱۲ توصیه موثر برای مراقبت از پوست حساس

بخور برای پوست‌های نرمال تا چرب

اگر پوست‌تان نرمال است می‌توانید با روند ملایمی، مثلا هفته‌ای یکبار، صورت‌تان را بخور دهید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. اما اگر پوست‌تان چرب است و بر اثر چربی بیش از حد دچار جوش شده است، بخور صورت روشی عالی برای بهبود پوست‌تان است. همانطور که گفته شد بخور با باز کردن منافذ بسته پوست، آلودگی‌ها را پاک و در واقع به‌نوعی سم‌زدایی می‌کند. همچنین بخور صورت کمک می‌کند که محصولات مراقبتی پوست به‌خوبی جذب پوست‌تان شوند.

البته باید مراقب باشید بخور صورت را به‌درستی انجام دهید، در غیراینصورت ممکن است به زخم یا جوش‌های بیشتر روی صورت‌تان مبتلا شوید. درضمن در انجام بخور صورت افراط نکنید.

تکنیک‌های انجام بخور صورت را باهم یاد بگیریم

تکنیک‌های بخور صورت

با چند تا تکنیک ساده می‌توانید صورت‌تان را بخور دهید:

تکنیک اول

می‌توانید صورت‌تان را بالای کاسه‌ای پر از آب داغ که از آن بخار متصاعد می‌شود، بگیرید و صورت‌تان را بخور دهید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

۱. یک حوله ضخیم بردارید و جایی بنشینید که راحت باشید. بهتر است پشت میز بنشینید و کاسه را روی میز مقابل صورت‌تان قرار دهید.

۲. موهایتان را جمع کنید یا عقب سرتان نگهدارید تا موقع بخور، روی صورت‌تان نیفتد. سپس صورت‌تان را با یک پاک‌کننده ملایم تمیز کنید. البته گردن‌تان را هم فراموش نکنید.

۳. چهار تا شش فنجان آب را درون کتری یا قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید.

۴. وقتی آب به نقطه جوش رسید، گیاه دارویی یا اسانس مورد نظرتان را درون آب جوش ریخته و آن را هم بزنید.

۵. حرارت زیر ظرف را کم کنید و در ظرف را روی آن بگذارید و اجازه دهید ۲ یا ۳ دقیقه آب بجوشد. سپس بادقت و احتیاط، آب جوش را درون کاسه‌ای بریزید.

۶. پشت میز بنشینید و کاسه را روبه‌روی خود بگذارید. صورت‌تان را بالای کاسه نگهدارید و در همان حال حوله را روی سرتان بکشید.

۷. با توجه به زیاد یا کم بودن حرارت، صورت‌تان را پایین‌تر یا بالاتر نگهدارید و اگر هم به هوای خنک نیاز داشتید، می توانید گوشه حوله را بالا ببرید.

۸. صورت‌تان را با این روش ۵ تا ۱۰ دقیقه بخور دهید.

تکنیک دوم

در این تکنیک با استفاده از حوله گرم می‌توانید صورت‌تان را بخور دهید.

حوله‌تان را درون ظرف حاوی آب جوش که البته قبل از آن گیاه مورد نظرتان را در آن خیسانده‌اید، فرو برده و کاملا خیس کنید.

۲. موهایتان را جمع کنید یا عقب سرتان نگهدارید تا موقع بخور، روی صورت‌تان نیفتد. سپس صورت‌تان را با یک پاک‌کننده ملایم تمیز کنید.

۳. اکنون حوله را از ظرف آب جوش بیرون آورده و کاملا بچلانید تا آب اضافی آن خارج شود و فقط مرطوب بماند.

۴. روی صندلی نشسته یا روی تخت‌ دراز بکشید و حوله را روی صورت‌تان بگذارید. مراقب باشید حوله تمام صورت‌تان را بپوشاند.

۵. پنج دقیقه به این حالت باقی بمانید و پس از آن حوله را از روی صورت‌تان بردارید.

تکنیک سوم

راحت‌ترین روش بخور صورت استفاده از دستگاه بخور خانگی است که انواع و اقسام آن در بازار فروخته می‌شود. برای استفاده از این دستگاه، مراحل زیر را انجام دهید:

۱. طبق دستورالعمل همراه دستگاه بخور، آن را روشن و از آب و گیاه دارویی مورد نظرتان پرکنید. اجازه دهید چند دقیقه بگذرد تا بخار آب تولید شود.

۲. موهایتان را جمع کنید یا عقب سرتان نگهدارید تا موقع بخور، روی صورت‌تان نیفتد. سپس صورت‌تان را با یک پاک‌کننده ملایم تمیز کنید.

۳. روی صندلی و پشت میز بنشینید. صورت‌تان را مقابل بخش مخروطی دستگاه و در فاصله ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متری آن نگهدارید.

۴. دو تا سه دقیقه صورت‌تان را بخور دهید، ۱ دقیقه به آن استراحت داده و بخور را دوباره انجام دهید. در نهایت ۵ تا ۱۰ دقیقه کافی است.

قدرت دستگاه‌های بخور صورت بسیار بیشتر از روش‌های دیگر بخور است.

پایه اصلی بخور صورت چه چیزهایی است؟

اگر بخور صورت‌تان را به‌درستی و با آب و گیاه دارویی مناسب انجام ندهید، به پوست‌تان صدمه می‌زنید. با توجه به اولویت‌ها و بودجه‌تان می‌توانید از هر یک از موارد زیر برای بخور استفاده کنید:

  •  آب شیر. آب شیر در دسترس و رایگان است و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.
  •  آب مقطر یا چشمه. می‌توانید برای بخور صورت از آب مقطر یا چشمه استفاده کنید. البته هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد، آب مقطر یا آب چشمه بهتر است.
  • چای. چای می‌تواند مانند آنتی‌اکسیدان عمل کند و در بیرون راندن مواد سمی از بدن‌تان موثر است. بررسی‌ها نشان داده که چای سبز و انواع چای‌های دیگر حاوی پلی‌فنول هستند و می‌توانند از پوست محافظت کرده و ضدپیری باشند. بنابراین می‌توانید برای پایه بخور به‌جای آب از چای استفاده کنید.

گیاهان دارویی و اسانس‌های مناسب بخور صورت

اسانس‌های مناسب بخور صورت
اسانس‌های مناسب بخور صورت

 

افزودن گیاهان دارویی خشک و اسانس به بخور فواید بیشتری به پوست‌تان می‌رساند. برخی از گیاهان دارویی مناسب انواع پوست هستند و خاصیت بیشتری دارند. برخی از این گیاهان و همچنین اسانس‌ها ویژگی‌های آرام‌بخش یا تقویت‌کننده دارند.

  • بابونه. بنابرتحقیقات، بابونه از التهاب پوست کاسته و در درمان اگزما  موثر است و این گیاه مناسب انواع پوست، از جمله پوست حساس، است. بابونه علاوه‌بر ویژگی‌های ضدالتهابی، ضدباکتری و ضدویروس هم هست.
  • رزماری (اکلیل کوهی). این گیاه خوش‌عطر، بهترین انتخاب برای پوست‌های چرب است.
  • اسطوخودوس. این گیاه مناسب پوست‌های خشک یا درمان اگزماست و دارای خواص رایحه‌درمانی و آرامش‌بخش است و جلوی خارش پوست را می‌گیرد. همچنین اسطوخودوس ضدباکتری است.
  • شمعدانی. اسانس شمعدانی که از گل‌های این گیاه به‌دست می آید، به‌طور طبیعی ویژگی‌های جمع‌کنندگی دارد و موجب سفتی و استحکام پوست می‌شود.
  • اوکالیپتوس. اگر به آکنه یا جوش‌های سرسیاه مبتلا هستید، هنگام بخور صورت از این گیاه استفاده کنید.
  • پرتقال. بوی خوش پرتقال نه‌تنها حال روحی‌تان را بهبود می‌بخشد، بلکه بخور صورت همراه با اسانس پرتقال می‌تواند منافذ بسته پوست را باز کرده و آلودگی‌ها را پاک کند و از کدری پوست بکاهد.
  • گل همیشه بهار. این گیاه مناسب افرادی است که بیماری‌های پوستی داء‌الصدف و اگزما دارند. گل همیشه بهار خواص ضدالتهاب، جمع‌کنندگی پوست و ضدمیکروبی دارد.
  • نعناع فلفلی. این گیاه خوشبو هم خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و برای افرادی که پوست‌شان تیره، چرب و حساس است بسیار فایده دارد.
  • یونجه. یونجه سرشار از مواد مغذی همچون آهن،کلسیم، منیزیم، فسفر، گوگرد، کلر، سدیم، پتاسیم، سیلیکون و عناصر کمیاب است و با بخور صورت همراه با این گیاه، پوست‌تان تغذیه می‌شود.
  • گل سرخ. بخور این گل خوش‌عطر از چین‌وچروک‌ها، اثر زخم و قرمزی روی صورت‌تان می‌کاهد. درضمن پاک‌کننده و تقویت‌کننده بسیار خوبی است. از این گل معمولا در تولید تونر‌های صورت استفاده می‌شود.
  • هماور (گوش خر، از تیره گاوزبانیان): این گیاه ویژگی‌های سفت‌کنندگی پوست دارد و موجب بازسازی پوست صدمه‌دیده می‌شود. این گیاه برای درمان اگزما و داء‌الصدف عالی است.

تعداد دفعات بخور صورت و نکات مهم آن

دفعات بخور صورت

سوختگی با بخار آب بیش از سوختگی با آب جوش به پوست صدمه می‌زند. بنابراین موقع بخور صورت باید خیلی دقت کنید تا صورت‌تان را نسوزانید. برای کاهش خطر سوختگی، صورت‌تان را به بخار آب خیلی نزدیک نکنید. نباید موقع بخور احساس ناراحتی داشته باشید. اگر هم از حوله گرم برای بخور استفاده می‌کنید، آب نباید خیلی داغ باشد.

برای اینکه از بخور صورت نتیجه خوبی بگیرید، هفته‌ای یکبار و هر بار حدود ۱۰ دقیقه صورت‌تان را بخور دهید. بدین‌ترتیب پوست‌ صورت‌تان صدمه نمی‌بیند.

  • پوست‌های نرمال: هفته‌ای یکبار
  • پوست‌های خشک: یک هفته در میان
  • پوست‌های چرب: یک یا دو بار در هفته
  • پوست‌های حساس: ماهی یکبار (اما اگر پوست تان به‌شدت حساس است و صدمه دیده و مستعد پارگی مویرگ‌هاست هرگز از بخور صورت استفاده نکنید).

چند نکته: برای بخور صورت به چند پیشنهاد و نکته زیر توجه کنید تا از فواید آن بهتر بهره‌مند شوید:

پیش از بخور صورت

  • پیش از بخور صورت یا در معرض هر نوع حرارتی قرار گرفتن، به‌اندازه کافی آب بنوشید. زیرا حرارت تاحدی موجب کم‌آبی بدن‌تان می‌شود که در نهایت روی پوست‌تان اثر بد می‌گذارد.
  • صورت‌تان را با یک پاک‌کننده، تمیز کنید و بعد از آن بخور صورت را انجام دهید.

هنگام بخور صورت

  •  چشم‌هایتان را موقع بخور صورت ببندید تا علاوه‌بر اینکه پلک‌‌هایتان هم از فواید بخور بهره‌مند شوند، حرارت چشم‌هایتان را آزار ندهد.

پس از بخور صورت

  •  بعد از اینکه صورت‌تان را بخور دادید، آن را با آب ولرم بشویید و به‌آرامی خشک کنید. پوست معمولا بعد از بخور حساس می‌شود، بنابراین موقع خشک کردن، حوله را روی آن نکشید و با ضربه‌های آرام صورت‌تان را خشک کنید.
  •  اگر بعد از بخور صورت، از مرطوب‌کننده یا سرم پوست استفاده کنید، اثربخشی آنها بسیار بیشتر می‌شود. درضمن اگر می‌خواهید پوست‌تان جوان‌تر دیده شود، پس از بخور صورت بهترین زمان برای استفاده از کرم‌های ضدپیری پوست است.
  •  یکی دیگر از کارهایی که توصیه می‌شود برای آرام‌سازی پوست انجام دهید، ماساژ صورت‌تان است. پس از بخور صورت، با انگشتان دست‌تان به‌آرامی روی پیشانی، گونه‌ها و گردن‌تان را ماساژ دهید. اگر پوست‌تان چرب یا حساس نیست، می‌توانید برای بهتر ماساژ دادن پوست‌تان از روغن‌های ماساژ صورت استفاده کنید.

دستور چند ترکیب گیاهی برای بخور صورت

ترکیب گیاهی برای بخور صورت

 

هنگام بخور صورت می‌توانید از گیاهان ارگانیک یا طبیعی استفاده کنید. در این قسمت سه روش ترکیب گیاهان برای بخور صورت ارائه داده‌ایم که می‌توانید براساس نوع پوست‌تان، یکی از آنها را انتخاب کنید:

ترکیب گیاهی برای بهبود پوست‌های حساس

۴ گرم پوست درخت بید سفید، ۲ گرم گل همیشه‌ بهار و ۲ گرم نعناع فلفلی در ظرف آب ریخته و بگذارید، ۲ تا ۳ دقیقه آب جوش بخورد. سپس صورت‌تان را بخور دهید.

ترکیب گیاهی برای آرامش‌سازی و تقویت پوست

۶ گرم اسطوخودوس، ۲ گرم هماور و ۲ گرم یونجه را با هم ترکیب کنید و صورت‌تان را با آن بخور دهید. پوست‌تان تقویت و آرام می‌شود و در صورت وجود التهاب، از التهاب آن کم می‌شود.

ترکیب گیاهی برای آبرسانی به پوست

هر وقت احساس کردید که پوست‌تان بسیار خشک شده است، ۳ گرم بابونه، ۳ گرم گل سرخ و ۶ گرم پوست لیموی تازه را با هم ترکیب کنید و صورت‌تان را بخور دهید. با این روش پوست صورت‌تان آبرسانی می‌شود.

محبوب‌ترین دستگاه‌های بخور گرم اینجاست

کلام آخر

همانطور که گفتیم بخور صورت فواید متعددی چون پاکسازی و آبرسانی پوست دارد و فرد احساس آرامش می‌کند. اما هنوز بررسی‌های کاملا علمی برای اثبات فواید بخور صورت ارائه نشده است. با این حال دستگاه‌های بخور و مراکز اسپا این خدمات را ارائه می‌دهند و مشتریان آنها نیز از این روش مراقبتی پوست رضایت دارند. اگر بخور صورت‌تان را به‌درستی انجام دهید مضر نخواهد بود و در عین حال از فواید آن بهره‌مند می‌شوید. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۱۳ ماسک خانگی با عسل برای تقویت پوست
منبع healthline.com perfectimage.com scratchmommy.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.