لباس مناسب برای مصاحبه کاری مخصوص آقایان

در اغلب مواقع پوشیدن لباس مناسب برای مصاحبه کاری اثر زیادی در نتیجه مصاحبه دارد. شما توانایی‌هایی دارید و می‌خواهید به موقعیت شغلی مورد نظرتان برسید. پس اهمیت لباس مناسب برای مصاحبه کاری را دست‌کم نگیرید.

زمانی که برای اولین بار با کسی دیدار می‌کنید، می‌خواهید حس خوبی از خودتان به‌جا بگذارید. وقتی پای مصاحبه شغلی وسط باشد، خیلی مهم است که از شما خوش‌شان بیاید. به همین دلیل خوب است لباس مناسب برای مصاحبه کاری بپوشید.

پیش از این‌که هر صحبتی بین شما و مصاحبه‌کننده رد و بدل شود، لباس، ظاهر و مرتب بودن شماست که خودش را نشان می‌دهد. امروز در «منومد» می‌خواهیم نکته‌های حرفه‌ای برای لباس مصاحبه شغلی به شما بگوییم.

سبک لباس مناسب برای مصاحبه کاری چگونه باشد؟لباس مناسب مصاحبه کاری

تا چند سال پیش، لباس رسمی آقایان برای همه مناسبت‌ها، کت‌وشلوار کلاسیک بود. اما در دهه گذشته، کدهای لباس در جامعه تغییر کرده: حالا دیگر سبک لباس پوشیدن در همه شرکت‌ها مثل هم نیست. شرکت‌های دولتی، خصوصی، بزرگ و کوچک، استارت‌اپ‌ها، هر کدام کد لباس خودشان را دارند.

وقتی می‌خواهید لباس مناسب مصاحبه کاری را انتخاب کنید، اول فرهنگ سازمانی و سبک مجموعه را درنظر بگیرید؛ بعضی از شرکت‌ها کلاسیک لباس می‌‌پوشند. مدیران با کت‌وشلوار سر کار می‌آیند و کارمندان با پیراهن سفید و آبی و شلوار پارچه‌ای.

شرکت‌های دیگری هستند که راحت‌تر لباس می‌پوشند. از دیدن کت بلیزر، شلوار کتان، یا بافت‌هایی با رنگ روشن و شاد تعجب نمی‌کنند.

مجموعه‌های خلاق کژوال لباس می‌پوشند و در آنها خبری از کت‌وشلوار و لباس رسمی نیست؛ مثل بعضی شرکت‌هایی که در زمینه تبلیغات یا گرافیک کار می‌کنند. اگر راهی چنین شرکتی هستید، می‌توانید کمی به استایل شخصی‌تان رجوع کنید. بنابراین گاهی با دانستن نام یا تاریخچه کوچکی از شرکت، می‌توانید سبک لباس را حدس بزنید.

یک راه دیگر این است که گوگل کنید. سایت یا اینستاگرام شرکت را پیدا کنید. ممکن است عکس‌هایی از فضای کاری و کارکنان آنها ببینید و ایده بگیرید.

با این همه ما در «منومد» پیشنهاد می‌کنیم محافظه‌کارانه لباس بپوشید. هر قدر کارکنان آن شرکت غیررسمی لباس بپوشند، بهتر است شما شما همیشه حدی از تشخص و آراستگی در عین حال رسمی بودن را برای شروع در نظر داشته باشید.

چه لباسی بپوشیم و چه لباسی نه؟لباس مناسب مصاحبه کاری

کت‌وشلوار بهترین گزینه برای رفتن به مصاحبه شغلی‌ است. بهتر است پارچه‌ ساده‌ای انتخاب کنید. یک دست کت‌وشلوار با برشی ساده و رنگ خنثا، اثر دلپذیری روی مخاطب می‌گذارد.

اگر تصور می‌کنید کت‌وشلوار برای برگزاری جلسه مصاحبه زیادی رسمی ا‌ست، یک دست پیراهن و شلوار ساده کارتان را راه می‌اندازد.

بهتر است پیراهن‌تان ساده باشد. اگر لباس راه‌راه یا چهارخانه در دسترس دارید، بهتر است تنوع رنگ زیادی در آن دیده نشود. این پیراهن و شلوار به شما ظاهری راحت، ساده و حرفه‌ای می‌دهد. ممکن است در بعضی از شرکت‌ها جین و صندل هم ببینید. اما شما چنین سبکی را برای آشنایی انتخاب نکنید. می‌توانید شلوار کتان را جایگزین شلوار پارچه‌ای کلاسیک‌ کنید.

تصور پوشیدن پیراهن آستین کوتاه را هم نکنید. پیراهن آستین بلند بهترین و تنها گزینه برای رفتن به مصاحبه است. در فصل سرما می‌توانید بافت یقه هفت برای روی پیراهن‌تان انتخاب کنید.


حتما بخوانید: ترندهای پاییزی کفش مردانه ۲۰۲۰

رنگ کت‌وشلوار مناسب مصاحبه کاری کدام است؟لباس مناسب مصاحبه کاری

بهترین کار این است که کت‌وشلوار به‌رنگ تیره و خنثا انتخاب کنید. سرمه‌ای، خاکستری و زغالی بهترین هستند.

سرمه‌ای: ست سرمه ای مردانه حس اعتماد و آرامش دارد. احتمال این‌که با پوشیدن کت‌وشلوار سرمه‌ای، مصاحبه شغلی موفقی داشته باشید، بسیار زیاد است.

مشکی: مشکی حس رهبری را منتقل می‌کند. برندهایی مثل ایو سن لورن از این رنگ بهره می‌برند تا رهبری خود را در صنعت مد نشان دهند.

خاکستری: به‌نظر می‌رسد کسی که رنگ خاکستری به‌تن می‌کند، از قدرت تحلیل و منطق خوبی برخوردار است. البته این رنگ مثل شمشیر دولبه است. امکان دارد حس انزوا را نشان دهد. این دیگر به شما بستگی دارد که کدام وجه را به‌نمایش بگذارید.

قهوه‌ای: قهوه‌ای با خودش گرما و قابل‌‌اتکا بودن می‌آورد. با انتخاب این رنگ نشان می‌دهید می‌توانند روی شما حساب باز کنند.

چه رنگ پیراهنی برای مصاحبه شغلی خوب است؟لباس مناسب مصاحبه کاری

بیشتر کارفرمایان دوست دارند مصاحبه‌شونده را با پیراهنی به رنگ روشن ببینند. تحقیق‌هایی که در همین زمینه انجام شده، نشان می‌دهد بهترین لباس مناسب برای مصاحبه کاری به رنگ آبی‌ است. چراکه آبی حس آرامش، صداقت و روراستی را منتقل می‌کند و اعتماد به‌نفس شما را نشان می‌دهد.

سفید هم گزینه خوبی به‌حساب می‌آید. اگر پیراهن سفیدی در کمد دارید، همان را برای روز مصاحبه انتخاب کنید. فقط حواستان باشد بسیار مهم است که پیراهن سفیدتان از تمیزی برق بزند.

کفش مناسب چه مدلی و چه رنگی ا‌ست؟لباس مناسب مصاحبه کاری

شما می‌توانید با هر کفش جلوبسته‌ای که تمیز و مرتب باشد، راهی مصاحبه کاری شوید. بهتر است کفش‌تان به رنگ تیره و با مدلی ساده باشد. بیشتر آقایان چنین کفشی در کمدشان دارند.

نیازی به کفش خیلی رسمی و مدل مهمانی ندارید. کفش‌ روزمره مثل کفش آکسفورد و یا کفش لوفر خیلی مناسب است.

ظاهرمان چطور باشد؟لباس مناسب مصاحبه کاری

لباس آراسته مهم است؛ اما مهم‌تر شمایید. در رعایت نظم و تمیزی سنگ‌تمام بگذارید. حتما دوش بگیرید. وقتی مو و ریش‌تان آراسته و مرتب باشد، نشان می‌دهید که نظم برای‌تان مهم است.

کدام کارفرما دوست دارد فرصت شغلی‌اش را به‌دست آدمی بسپارد که موهایش شسته و سشوار کشیده نیست؟

در عطر زدن محافظه‌کار باشید. ملایم‌ترین عطرتان را انتخاب کنید. به مقدار کمی عطر اسپری کنید. همین‌قدر که بوی خوب داشته باشید، کافی ا‌ست؛ بهتر است اتاق مصاحبه را از عطرتان پر نکنید. کسی چه می‌داند کارفرما از عطر شما خوشش می‌آید یا نه.

جوراب شسته و تمیزتان را با رنگ شلوار و کفش هماهنگ کنید. سراغ جوراب رنگ روشن نروید.

اکسسوری‌های ساده حواس مخاطب را از حرف‌های شما پرت نمی‌کنند. به ساعت قانع باشید و دست‌تان را با انواع دستبند و انگشتر پر نکنید. اگرچه به‌دست داشتن یک انگشتر یا حلقه هیچ ایرادی ندارد. حالا که حرف از دست‌های‌تان شد، یادتان باشد پیش از مصاحبه، ناخن‌ها را کوتاه و مرتب کنید.

کمربند کلاسیک و ساده را با رنگ کفش‌تان ست کنید. می‌ماند دفتر یا کاغذ‌هایی که شاید لازم داشته باشید. بهتر است وسایل‌تان را در کیف اداری قرار دهید. منظره‌ یک دسته کاغذ و سررسید شما را نامرتب جلوه می‌دهد. اگر کیف ندارید، پوشه‌ دکمه‌دار به رنگ تیره، به وسایل‌تان نظم می‌بخشد. خلاصه هر چه ساده‌تر و آراسته‌تر، بهتر است.

لباس مناسب برای مصاحبه آنلاین چگونه است؟لباس مناسب مصاحبه کاری

در زمانی که کرونا ویروس بعضی‌ از کارکنان را دورکار کرده، مصاحبه کاری هم آنلاین انجام می‌شود.

«منومد» پیشنهاد می‌کند همه پیشنهادهای ما را برای مصاحبه حضوری، در مصاحبه آنلاین درنظر بگیرید. فکرش را هم نکنید که با شلوار خانه جلوی لپ‌تاپ بنشینید.

نکته‌های پایانی درمورد لباس مناسب برای مصاحبه کاری کدامند؟لباس مناسب مصاحبه کاری

  • گذشته از رنگ و مدل، لباس راحتی برای خودتان انتخاب کنید. لباسی که در آن حس راحتی دارید. به‌نظر خودتان به شما می‌آید و حس خوشایندی از پوشیدنش احساس می‌کنید. وقتی حس شما خوب باشد، همین احساس را به طرف مقابل منتقل می‌کنید.
  • اعتماد به‌نفس را دست‌کم نگیرید. هیچ لباسی به‌اندازه اعتماد به توانایی‌ها و دانش‌تان در موفقیت شما نقش ندارد.
  • لباس‌های گشاد و سایز بزرگ را برای مناسبت‌های دیگر نگه دارید. هرچه می‌پوشید، باید اندازه‌تان باشد.

در ادامه بخوانید: راهنمای انتخاب بارانی مردانه؛ همه اطلاعاتی که لازم است بدانید
منبع indeed.com thebalancecareers.com businessinsider.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
5 دیدگاه
  1. احمد بهرامی مقدم می‌گوید

    خیلی خوب بود

  2. آریا می‌گوید

    جامع و کاربردی بود
    ممنونم🙏🏼

  3. امیر می‌گوید

    مطالب عالی بروز و بسیار هوشمندانه نگارش شده،سپاس

    1. فائزه حاجی‌آبادی، سردبیر می‌گوید

      خیلی خوشحالیم که دوست داشتید. ممنون از کامنتتون.

  4. محمدرضا می‌گوید

    بسیار زیبا بود.به ویژه به‌نظر خودتان به شما می‌آید و حس خوشایندی از پوشیدنش احساس می‌کنید. وقتی حس شما خوب باشد، همین احساس را به طرف مقابل منتقل می‌کنید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.