۱۰ راه مطمئن برای افزایش طول عمر ساعت مچی

ساعت مچی نقش مهمی در خوش‌استایل‌شدن دارد. پس حسابی مراقب ساعت‌تان باشید. راه‌های افزایش طول عمر ساعت مچی را در این مقاله برایتان می‌گوییم. با ما همراه شوید.

افزایش طول عمر ساعت
مراقبت از ساعت مچی

ساعت‌های مچی از نظر مدل و اندازه تنوع زیادی دارند. نقش این ساعت‌ها بیشتر در قالب اکسسوری اهمیت دارد تا وسیله‌ای برای نشان‌دادن زمان. برای اینکه تیپتان با این اکسسوری‌ها جذاب‌تر شود، لازم است که ساعت‌تان را خوب نگه دارید و نگذارید که خراب شود.

یادتان باشد که اگر نسبت به نگهداری و مراقبت از ساعت‌تان بی‌دقت باشید، عضو مهمی از استایلتان را از دست می‌دهید. پس به این توصیه‌ در زمینه افزایش طول عمر ساعت مچی دقت کنید.

۱. ساعت را در جای مناسبی نگه دارید

جعبه‌ای مناسب برای ساعت‌تان در نظر بگیرید. بعضی از ساعت‌ها که خودشان جعبه مخصوص دارند. اگر ساعت‌تان چنین جایی دارد، در نگهداری‌اش دقت کنید. بهتر است که ساعت را دور تکه‌ای فوم بپیچید و بعد داخل جعبه بگذارید. در این صورت به وسیله فشار کمتری وارد می‌شود.

همیشه ساعت را طوری در محفظه و جعبه نگهداری قرار بدهید که صفحه‌اش به سمت بالا باشد. نگذارید که صفحه به پشت در جعبه قرار بگیرد. در این صورت، امکان دارد که خط‌وخش بیفتد و خراب شود.

اگر جعبه‌ای بزرگ دارید که در آن ساعت‌ها و اکسسوری‌های مختلف را قرار می‌دهید، حتما میان ساعت‌هایتان با وسایل دیگر فاصله‌ای در نظر بگیرید. قطعاتی فوم میان وسایل جعبه می‌توانند در این مسیر راهگشایتان باشند.

۲. برای افزایش طول عمر ساعت مچی از رطوبت دوری کنید

افزایش طول عمر ساعت مچی
ژل سیلیکا برای محافظت از ساعت در برابر رطوبت

دقت کنید که ساعت را در جایی مرطوب و نم‌دار نگذارید. بعضی از ساعت‌ها دارای روغنی هستند که رطوبت باعث لخته‌شدن آن می‌شود. در نتیجه ساعت خراب می‌شود و آهی کِشدار برایتان به جا می‌گذارد.

برای مراقبت و افزایش طول عمر ساعت می‌توانید از بسته‌های کوچکی از ژل سیلیکا استفاده کنید. حتما این بسته‌ها را در جعبه بسیاری از کیف‌ها و کفش‌ها دیده‌اید. منظور همان بسته‌های کوچکی است که حاوی مهره‌های ریز سفید و شفاف‌اند. این بسته‌ها نمی‌گذارند که رطوبت وارد ساعت شود. در جعبه ساعت‌تان چند بسته ژل سیلیکا بگذارید.

۳. باتری‌ها را در صورت استفاده‌نکردن خارج کنید

اگر برای مدتی طولانی از ساعت‌تان استفاده نمی‌کنید، حتما باتری‌هایش را بیرون بیاورید. ساعت‌های کوارتزی باتری دارند. با گذشت زمان، باتری‌ها خراب می‌شوند و ساعت را هم خراب می‌کنند.

اگر پیچ‌گوشتی کوچکی ندارید و نمی‌دانید که چطور باید ساعت را باز کنید و باتری را بیرون بیاورید، از جواهرسازان یا ساعت‌فروش‌ها کمک بگیرید. آنها شیوه کار را می‌دانند.

۴. گاهی ساعت‌های بی‌استفاده را بپوشید

افزایش طول عمر ساعت مچی
بی‌استفاده نگذاشتن ساعت برای افزایش طول عمرش

اگر ساعت‌تان مدت زیادی در جعبه و کمد بماند، خراب می‌شود. هر چند وقت، ساعت بی‌استفاده را بیرون بیاورید، کوک کنید و بپوشید. اگر کلکسیون ساعت دارید هم حتما حواستان به این موضوع باشید. هر چند وقت، ساعت‌ها را بیرون بیاورید و به دست بیاندازید.

ساعت را کوک کنید و بی‌استفاده نگذارید. یادتان باشد که با آرامش و دقت آن را کوک کنید. با حرکتی یک‌دفعه‌ای و سریع این کار را انجام ندهید. این را هم بدانید که چرخاندن پیچ کوک اصلا کار خوبی نیست و ساعت‌تان را خراب می‌کند.

۵. هوای ساعت‌های ضدآب را داشته باشید

بعضی از ساعت‌ها ضدآب هستند. اگر این‌طور باشد، معمولا تا عمق ۲۰متری در آب دوام می‌آورند و خراب نمی‌شوند. اما بعضی از برندهای قلابی و غیرمعتبر فقط ادعا می‌کنند که ساعت تولیدی‌شان ضدآب است. پس حواستان باشد که قربانی دروغ برندها نشوید.

خودتان باید حدس بزنید که ساعتی نه‌چندان گران با برندی نه‌چندان معتبر به احتمال زیاد در آب دوام نمی‌آورد. اگر ساعت‌تان واقعا ضدآب است و با آن به استخر می‌روید، حتما بعد از خروج از آب، به آب‌کشی دقیق توجه کنید چون ممکن است که کلر و موادی نظیر آن در آب به داخل ساعت نفوذ و آن را خراب کنند.

محبوب‌ترین ساعت‌های عقربه‌ای مردانه

۶. ساعت را از نور خورشید دور کنید

ساعت نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرد. اشعه خورشید، گرما و حرارتش باعث می‌شود که رنگ صفحه و بند از شکل اولیه خود فاصله بگیرند. پس برای افزایش طول عمر ساعت مچی حواستان به این موضوع باشد. البته ساعت باید در جایی خشک قرار بگیرد اما در معرض نور خورشید.

دقت کنید که ساعت‌ نه از نور خوشش می‌آید و نه رطوبت؛ پس باید با آن دست‌به‌عصا رفتار کنید و حسابی مراقبش باشید. البته ساعت‌ها انواعی دارند و کیفیت بعضی‌ها باعث می‌شود که حساسیت‌های کمتری داشته باشند. برخی هم به‌شدت حساس‌اند و نیاز به مراقبت دارند. بنابراین، بهتر است که ساعت‌تان را به‌خوبی بشناسید و ویژگی‌های لازم برای نگهداری از آن را بدانید.

۷. نظافت و تمیزکاری را فراموش نکنید

افزایش طول عمر ساعت مچی
نظافت و تمیزکاری ساعت مچی

نظافت و تمیزکاری هم بخش مهمی از اصول افزایش طول عمر ساعت مچی است. پس حواستان باشد و بنا به نوع ساعت‌تان اقدام به نظافت کنید. اگر بند ساعت چرمی باشد، نباید آن را مرطوب و خیس کنید. رطوبت بندهای چرمی را خراب می‌کند. حتی اگر ساعتی ضدآب دارید، باز هم برای نظافت از آب داغ استفاده نکنید چون خراب می‌شود.

۸. ساعت را از میدان مغناطیسی دور نگه دارید

از قراردادن ساعت در مجاورت وسایلی مانند میکروفون، یخچال، تلفن همراه و موارد دیگری که می‌توانند میدانی مغناطیسی پیرامون خود به وجود بیاورند، خودداری کنید. قرارگرفتن ساعت در میدان مغناطیسی باعث مختل‌شدن عملکردش می‌شود. البته بعضی از ساعت‌ها نسبت به این موضوع حساسیت ندارند و قوی‌تر از آن هستند که میدان مغناطیسی خللی در کارشان وارد کند.

۹. قبل از پوشیدن ساعت عطر بزنید و بگذارید خشک شود

مواد موجود در عطر و ادکلن می‌توانند روی بند و قسمت‌های دیگر ساعت اثرات منفی بگذارند. پس اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارند به نبضشان عطر اسپری کنند، ابتدا این کار را بکنید و بعد ساعت بپوشید.  بگذارید که عطر و ادکلن کاملا روی پوست دست‌تان خشک شود و بعد ساعت را به مچ ببندید.

۱۰. برای افزایش طول عمر ساعت مچی آن را باز نکنید

افزایش طول عمر ساعت مچی
واگذاری بازکردن ساعت به کارشناس

ساعت ساختار بسیار ظریف و حساسی دارید. پس اگر قصد دارید که داخلش را تمیز کنید، اصلا به‌تنهایی این کار را انجام ندهید. بهتر است که تمیزکردن درون ساعت را به عهده متخصصان این زمینه بگذارید. کوچک‌ترین اشتباهتان در بازکردن و پاک‌سازی داخل ساعت می‌تواند به قیمت خراب‌شدن همیشگی آن تمام شود.

مدل‌های ساعت عقربه‌ای زنانه

سخن آخر درباره افزایش طول عمر ساعت مچی

با رعایت این نکات، افزایش طول عمر ساعت مچی را شاهد خواهید بود. به‌طور کلی، ساعت خوب، وسیله ارزانی نیست پس باید در نگهداری از آن دقت زیادی به خرج بدهید. پوشیدن ساعت می‌تواند استایلتان را شیک‌تر کند و به شما وجاهتی بی‌نظیر بدهد. شما هم روشی برای مراقبت از ساعت و بیشترکردن عمرش بلد هستید؟ ما را هم در جریان بگذارید.


در ادامه بخوانید: نکات مهم و کاربردی برای ست کردن ساعت مچی با لباس
منبع watchmatchmaker.com wikihow.com blog.beaverbrooks.co.uk
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.