راهنمای انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت؛ یک انتخاب بدون نقص داشته باشید

شاید برایتان پیش آمده باشد که هنگام خرید انگشتر ساعت‌ها پشت ویترین جواهرفروشی‌ها به ردیف انگشترها خیره شده‌اید و نتوانسته‌اید چیزی را پیدا کنید که مناسبتان باشد. حقیقت این است که با تنوع زیاد انگشترها واقعا هم این کار دشوار است. یک راه‌حل خوب برای یافتن انگشتر مناسب، انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت است. بیایید ببینیم چطور باید این کار را انجام دهیم.

فرم انگشت‌های افراد با هم متفاوت است

بسیاری از افراد هنگام خرید انگشتر، فقط به ظاهر و قیمت آن نگاه می‌کنند و توجهی به اینکه آیا آن انگشتر مناسب آنها هست یا نه ندارند. به همین دلیل است که بعد از مدتی از خرید آن پشیمان می‌شوند. دلیلش این است که فرم انگشت‌های ما در دسته‌های متفاوتی قرار می‌گیرد و هرکسی باید با توجه به شکل و اندازه دست خودش انگشترش را انتخاب کند.

انگشت افراد را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

  • کوتاه و ظریف؛
  • بلند و باریک؛
  • پهن و تپل.

به جز این باید به کوچکی و بزرگی دست‌ها هم توجه داشته باشید.

عواملی که تعیین می‌کنند کدام انگشتر مناسب شماست

مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده انگشتر مناسب شما، اندازه و شکل سنگ آن، طرح انگشتر و ضخامت حلقه آن است.

۱. شکل سنگ یا نگین انگشتر

شکل سنگ قیمتی (اغلب الماس) انگشتر، یکی از مهم‌ترین عواملی است که هنگام انتخاب انگشتر باید مدنظر داشته باشید. نوع برش این سنگ‌ها چنانچه خواهید دید، باید متناسب با فرم انگشت‌تان باشد. برش‌های مختلف سنگ به دو دسته تقسیم می‌شوند:

برش‌های زاویه‌دار

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - سنگ زاویه‌دار
برش امرالد جزو برش‌های زاویه‌دار است

این شکل‌ها معمولا چهار یا هشت وجهی هستند. برش‌های پرنسسی، آشر، زمرد یا امرالد، باگت و رادیانت مربعی هستند. بااین‌حال گاهی آنها را کشیده‌تر می‌سازند که شکل مستطیل به خود می‌گیرد.

برش‌های گرد

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - برش گرد
برش گلابی‌شکل جزو برش‌های منحنی یا گرد است

محبوب‌ترین برش الماس و نگین انگشتر، برش برلیان است که کاملا گرد و کروی است. سایر برش‌های گرد یا منحنی شامل برش بیضی‌شکل، مارکیز، گلابی‌شکل، کوسنی و قلبی‌شکل است.

۲. طراحی یا مدل انگشتر

طرح انگشتری که انتخاب می‌کنید، می‌تواند بر زیبایی انگشت‌های شما تأکید کند. بنابراین این عامل هم باید در انتخاب انگشتر مدنظر قرار گیرد.

سولیتر؛ رایج‌ترین انگشتر برای نامزدی

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر سولیتر
سولیتر فقط یک نگین درشت در وسط حلقه دارد

محبوب‌ترین طرح انگشتر، سولیتر کلاسیک است. یک حلقه که یک سنگ قیمتی در وسط آن قرار دارد. این انگشتر درواقع رایج‌ترین حلقه نامزدی است. با اینکه می‌توان از هر شکل سنگ قیمتی در آن استفاده کرد، بیشتر برش‌های گرد و پرنسسی در آن به کار می‌روند.

هالو؛ هاله‌ای از زیبایی و درخشندگی

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر هالو
انگشتر هالو یک نگین در وسط و نگین‌های ریز و درشتی دارد که آن را دربرمی‌گیرند

طرح بعدی، مدل محبوب هالو (Halo) است که در سبک‌های تکی و دوبل آن را می‌سازند. بسته به اندازه‌ای که دارد، ناحیه بیشتری از انگشت را پوشش می‌دهد و درخشندگی زیادی به دست‌هایتان می‌بخشد. انگشترهای هالو بسیار متنوع‌اند و طیف وسیعی از سبک‌ها از طرح‌های مینیمالیستی گرفته تا طرح‌های شلوغ و عجیب را دربرمی‌گیرند.

طرح سایدستون؛ ردیف‌هایی از نگین‌های زیبا

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر سایدستون
سایدستون طرحی است که در آن سه، پنج یا هفت نگین به‌شکل ردیفی قرار گرفته‌اند

مدل محبوب دیگر انگشتر سایدستون (side-stone) است که از سه یا پنج سنگ (ممکن است ۷ تا هم باشد) روی حلقه تشکیل شده است و درخشندگی فوق‌العاده‌ای به انگشتر می‌بخشد. این طراحی باعث می‌شود عرض نقطه کانونی انگشتر پهن‌تر از آنچه هست به نظر برسد. این انگشترها هم فضای بیشتری از انگشت را پوشش می‌دهند.

۳. ضخامت حلقه انگشتر

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - حلقه ۲ میلی‌متری
حلقه ساده ۲ میلی‌متری برای انگشت‌های ظریف

عرض یا ضخامت حلقه انگشتر هم تأثیر زیادی بر تناسب آن با انگشت شما دارد. بیشتر حلقه‌های نامزدی، ازدواج و انگشترها حدود ۲ میلی‌متر پهنا دارند. بااین‌حال انگشترهای پهن‌تر هم بسیار محبوب هستند؛ زیرا ظاهری شیک به انگشت‌ها می‌دهند. به‌طورکلی انگشترهای باریک‌تر برای انگشت‌های کوچک و بسیار ظریف و انگشترهای پهن‌تر برای انگشت‌های بزرگ‌تر و بلندتر مناسب‌اند:

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر پهن
عرض انگشتر بیشتر باشد برای انگشت‌های پهن مناسب‌تر است

انگشترهای مناسب برای فرم‌های مختلف انگشت

حالا بیایید ببینیم برای هر انگشت چه انگشتری مناسب است.

انگشترهایی برای انگشت‌های کوتاه

اگر انگشت‌هایتان کوتاه است، بهتر است از انگشتری استفاده کنید که آنها را بلندتر نشان دهد. بهترین گزینه‌ها اینها هستند:

عرض انگشتر باریک باشد

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر باریک برای انگشت‌های کوتاه
اگر انگشت کوتاهی دارید حلقه انگشتر را باریک انتخاب کنید

این انگشترها اندازه انگشت شما را زیبا و بلندتر نشان می‌دهد؛ زیرا بخش زیادی از انگشت را نمی‌پوشاند و آن را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.

طرح‌های سولیتر و هالو ظریف بهترند

یکی از بهترین انگشترها برای انگشت‌های کوتاه سولیتر است. این انگشتر فقط یک نگین دارد و چون معمولا باریک است، روی انگشت را زیاد نمی‌پوشاند. انگشتر هالو هم برای شما مناسب است، مخصوصا طرح‌های مینیمالیستی آن بهتر خواهند بود.

سنگ‌های قیمتی بلند و عمودی باشند

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر برای انگشت‌های کوتاه
سنگ مارکیز عمودی برای انگشت‌های کوتاه و ظریف

برای انگشت‌های کوتاه، سنگ‌های قیمتی را به‌شکل گلابی، مارکیز یا بیضی‌شکل انتخاب کنید.

جهت سنگ باید عمودی باشد؛ در این صورت می‌تواند نوعی تصور ایجاد کند که انگار انگشت‌هایتان بلندترند. اگر سنگ به‌شکل افقی باشد انگشت‌هایتان را کوتاه‌تر نشان خواهد داد.

معمولا سنگ‌های گلابی‌شکل یا مارکیز جذاب‌ترین سنگ قیمتی برای انگشت‌های کوتاه است. مخصوصا اگر نوک تیزتر آن به‌سمت ناخن‌ها باشد.

این مدل‌ها برای انگشت‌های کوتاه مناسب نیستند:

انگشترهای پهن، سنگ‌های افقی و انگشترهایی که بخش زیادی از انگشت را می‌پوشانند.

انگشتر مناسب برای انگشت‌های بلند

انگشت‌های بلند و کشیده بسیار زیبا هستند. اگر انگشت‌هایی بلند دارید، هر سبک یا شکلی از انگشتر برایتان مناسب خواهد بود. بااین‌حال برخی انگشترها برایتان بهترند و برخی دیگر نه که مناسب نباشند؛ فقط جذاب نیستند. این انگشترها برایتان عالی‌اند:

ضخامت انگشتر بیشتر باشد

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر برای انگشت‌های بلند
انگشتر پهن برای انگشت‌های باریک و بلند

انگشترهایی با ضخامت متوسط تا پهن برای انگشت‌های بلند بهتر به نظر می‌رسند. اگر انگشترهای حجیم را دوست ندارید، می‌توانید دو یا سه انگشتر ظریف را پشت‌هم استفاده کنید.

مدل‌های انگشتر نقره زنانه اینجاست

هر طرحی از انگشتر برایتان مناسب است

هر طرح انگشتری را می‌توانید انتخاب کنید؛ اما بهتر است انگشترهایی باشند که بیشتر به چشم می‌آیند. ازآنجاکه انگشت‌هایی کشیده دارید، انگشترهایی که ظریف و ریز هستند خودشان را نشان نمی‌دهند.

سنگ‌های قیمتی افقی و بزرگ‌تر باشند

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر برای انگشت‌های بلند
سنگ بیضی‌شکل افقی برای انگشت‌های بلند

سنگ‌های گرد، زمردها و مدل‌های کوسنی می‌توانند انگشت‌ها را کوتاه‌تر و پهن‌تر نشان دهند؛ ولی انگشت‌های بلند مشکلی با آنها نخواهند داشت.

سنگ‌های افقی انگشت‌هایتان را متعادل نشان می‌دهند.

این مدل‌ها برای انگشت‌های بلند جذاب نیستند:

انگشترهایی با حلقه بسیار نازک و سنگ‌هایی که به‌شکل عمودی قرار دارند. البته این‌طور نیست که برای انگشت شما مناسب نباشند، فقط انگشت‌هایتان را بلندتر نشان می‌دهند. شاید بد نباشد کمی تعادل ایجاد کنید.


حتما بخوانید: راهنمای انتخاب انگشتر نامزدی؛ یک انتخابِ خوبِ خاطره‌انگیز داشته باشید

انگشتر مناسب برای انگشت‌های پهن

اگر انگشت‌هایی پهن دارید، باید سعی کنید آنها را باریک‌تر و بلندتر نشان دهید. بسیاری از طرح‌های انگشتر مخصوصا انواع بزرگ آن برای شما مناسب هستند. بهترین انگشترها برای شما عبارت‌اند از:

عرض انگشتر متوسط تا ضخیم باشد

انگشترهای با پهنای متوسط تا ضخیم برای انگشت شما بهترند. از حلقه‌های بسیار نازک خودداری کنید.

طرح‌های دارای پوشش بیشتر مناسب‌ترند

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر برای انگشت‌های پهن
انگشترهایی که فضای بیشتری از انگشت را پوشش می‌دهند انگشت‌تان را باریک‌تر نشان می‌دهند

شاید تعجب کنید؛ برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، انگشترهایی که از دو سمت انگشت بیرون می‌زنند و پوشش بیشتری ارائه می‌دهند انگشت‌هایتان را دربرمی‌گیرند و به این ترتیب انگشت‌تان باریک‌تر به نظر می‌رسد نه پهن‌تر. برای مثال، انگشتر سایدستون برای شما بهتر است. انگشترهای سایدستون یک سنگ مرکزی دارند که با نگین‌ها و سنگ‌های کوچک‌تر از هر سمت احاطه شده است. این انگشترها برای انگشت پهن جذاب‌ترند:

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر برای انگشت‌های پهن
انگشترهای سایدستون برای انگشت‌های پهن

سنگ‌های قیمتی بزرگ و پهن باشند

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر برای انگشت‌های پهن
سنگ‌های بزرگ برای انگشت‌های پهن مناسب‌ترند

نگین‌های بزرگ و پهن انگشت‌های پهن را باریک‌تر نشان می‌دهند.

این مدل‌ها برای انگشت‌های پهن مناسب نیستند:

سنگ‌های قیمتی باریک انگشت‌های شما را از آنچه هست پهن‌تر نشان می‌دهند؛ اما حلقه بسیار نازک کاملا بر پهن‌بودن انگشت‌ها تأکید می‌کند. این بدان معناست که نباید دنبال سنگ‌های باریک و حلقه‌های نازک باشید.

در ادامه می‌خواهیم درباره کل دست‌تان صحبت کنیم.

انگشترهای مناسب دست‌های کوچک

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر برای دست‌های کوچک
اگر دست کوچکی دارید انگشتر را ظریف انتخاب کنید

اگر به‌طورکلی دست‌های کوچک و ظریفی دارید، حلقه‌های ظریف را انتخاب کنید. سنگ‌های قیمتی بزرگ اصلا برای دست‌های کوچک مناسب نیستند. اگر سنگ را کوچک انتخاب کنید، محدودیتی در انتخاب شکل آن نخواهید داشت. خواه سولیتر باشد یا هر انگشتر دیگری، برایتان مناسب است.

مدل هالو هم برای دست‌های کوچک مناسب است. بهتر است سنگ مرکزی آن کوچک باشد و در حاشیه آن سنگ‌های ریزتری به کار رفته باشند تا دست‌تان را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

انگشترهای مناسب دست‌های بزرگ

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر برای دست‌های بزرگ
اگر دست‌های بزرگی دارید انگشترهایتان را بزرگ انتخاب کنید

اگر دست‌های بزرگی دارید، سنگ‌های کوچک را فراموش کنید. بااین‌حال اگر به سنگ‌ها یا حلقه‌های مینیمال علاقه دارید، به‌دنبال طرح‌های منحصربه‌فردی باشید که بیشتر بر حلقه انگشتر تأکید داشته باشند تا سنگ آن.

اگر دوست دارید انگشتری داشته باشید که درخشش بیشتری داشته باشد، طرحی از آن را انتخاب کنید که یک الماس بزرگ در وسط و تعدادی سنگ (مهم نیست چندتا) در اطراف آن داشته باشد.

انگشترهای مناسب دست‌های مربعی

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر برای دست‌های مربعی
منحنی‌ها و شکل‌های بدون زاویه در انگشتر برای دست‌های مربعی بهترند

دست مربعی حالت جعبه‌ای دارد و کفِ آن پهن است. اگر مدل انگشتر را زاویه‌دار انتخاب کنید ممکن است بر شکل مربعی دست‌هایتان تأکید کند.

بنابراین بهتر است از سنگ‌های مربعی دوری کنید و دنبال سنگ‌هایی باشید که منحنی‌ها و خمیدگی‌های بیشتری دارند. برای مثال سولیتر یا انگشترهایی با بازوهای پیچ‌خورده که یک سنگ گلابی‌شکل، بیضی، قلبی یا مارکیز در انتهای آنها قرار دارد عالی هستند:

انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت - انگشتر برای دست‌های مربعی
بازو‌های این انگشتر به‌حالت پیچ‌خورده هستند و برای ایجاد تعادل در دست‌های مربعی عالی‌اند

اگر انگشتری پیچیده و منحصربه‌فرد می‌خواهید، طرح‌های هنری مدرن که از منحنی‌ها و مارپیچ‌های الهام‌گرفته از گل‌ها ساخته شده‌اند برایتان مناسب هستند.

مدل‌های جذاب انگشتر طلا

جمع‌بندی

انگشترها جزو محبوب‌ترین اکسسوری‌ها هستند. از این جواهر به‌عنوان اکسسوری روزانه، برای تکمیل استایل لباس در جشن‌ها و مراسم‌ها، به‌عنوان حلقه نامزدی و به‌عنوان حلقه ازدواج استفاده می‌کنیم. ازآنجاکه انگشتر باید به زیباتر نشان‌دادن دست‌ها کمک کند، بهتر است انگشتری را انتخاب کنید که با فرم انگشت‌هایتان متناسب باشد. برای مثال، انگشترهای باریک برای انگشت‌های کوتاه، انگشترهای بزرگ برای انگشت‌های پهن و انگشترهای پهن برای انگشت‌های بلند مناسب‌ترند.

سخن پایانی

همان طور که دیدید، انتخاب انگشتر با توجه به فرم انگشت کار چندان دشواری به نظر نمی‌رسد. حالا شما برای ما بگویید آیا اهل استفاده از انگشتر هستید؟ تاکنون بر چه مبنایی آن را انتخاب می‌کردید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره برند کارتیه؛ لوکس و چشم‌نواز
منبع weddingknowhow
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
2 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    همچین مطالب مفیدی در حوزه مد کمتر توی اینترنت پیدا میشن. مانا باشید!

    1. فائزه حاجی‌آبادی، سردبیر می‌گوید

      ممنون از محبتتون. بسیار خوشحالیم که نظرتون رو جلب کرده.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.