راهنمای انتخاب انگشتر نامزدی؛ یک انتخابِ خوبِ خاطره‌انگیز داشته باشید

در این مطلب می‌خواهیم درباره انتخاب انگشتر نامزدی، تاریخچه آن و سبک‌های مختلفی که دارد صحبت کنیم. در انتها هم شما را با ۱۰ حقیقت جالب درباره انگشتر نامزدی آشنا خواهیم کرد.

تاریخچه‌ای مختصر درباره انگشتر نامزدی

انتخاب انگشتر نامزدی - تاریخچه انگشتر نامزدی

انگشتر نامزدی نماد کلاسیک عشق و تعهد است و در اصل مردی که قصد خواستگاری از زن موردعلاقه‌اش دارد، انگشتری به او هدیه می‌دهد.

بر اساس برخی روایات، قدمت انگشتر نامزدی به روم باستان می‌رسد. البته روایاتی هم وجود دارد که می‌گویند مصریان اولین کسانی بودند که از انگشتر نامزدی استفاده کردند. بااین‌حال روایت مربوط به روم باستان محتمل‌تر به نظر می‌رسد، زمانی که زنان از حلقه‌های استخوان و سنگ به‌عنوان حلقه نامزدی استفاده می‌کردند.

پس از آن در قرن دوم دوران مشترک (CE)، مس، نقره و طلا جایگزین سنگ و استخوان شدند. این انگشترها نشانه‌ای از عشق و اطاعت بود، اما گاهی به‌عنوان مدرکی برای یک قرارداد تجاری هم به کار می‌رفت.

بر اساس GIA (مؤسسه گوهرشناسی آمریکا)، انگشترهای نامزدی طلا در سال ۷۹ دوران مشترک در پومپئی محبوب شدند. جالب اینجاست که رومی‌ها معمولا در منزل، از انگشتر نامزدی آهنی و در انظار عمومی از انگشتر نامزدی طلا استفاده می‌کردند.

چه زمانی انگشترهای نامزدی رسمیت یافتند؟

قرن‌ها گذشت تا سرانجام انگشتر نامزدی به شکلی رسمی بین مردم جا افتاد. در سال ۸۵۰ میلادی، پاپ نیکلاس اول اعلام کرد هر مردی که انگشتر به زنی هدیه دهد، به‌معنای این خواهد بود که قصد دارد با آن زن ازدواج کند. به‌دلیل محبوبیت طلا در آن دوران، پاپ طلا را به‌عنوان فلز استاندارد انگشتر نامزدی انتخاب کرد.

اما چه زمانی برای اولین بار انگشتر نامزدی الماس وارد صحنه شد؟

انتخاب انگشتر نامزدی - اولین انگشتر نامزدی الماس

روایت مستندی وجود دارد که می‌گوید اولین کسی که از انگشتر نامزدی الماس استفاده کرد، آرشیدوک ماکسیمیلیان از اتریش بوده است. وی در سال ۱۴۷۷ میلادی، انگشتری با الماس باریک و بلند به‌شکل حرف M سفارش داد تا از زنی به نام ماری که اهل دوک‌نشین بورگوندی بود، خواستگاری کند.

از چه زمانی انگشتر نامزدی الماس محبوب شد؟

انتخاب انگشتر نامزدی - استفاده از الماس برای انگشتر نامزدی

قرن‌ها طول کشید تا انگشترهای نامزدی الماس به محبوبیت برسند، زیرا الماسی که آرشیدوک اتریشی سفارش داده بود شکلی منحصربه‌فرد داشت و کسی به خرید چنین انگشتری فکر نمی‌کرد. در دهه ۱۹۳۰، الماس فقط در ایالات متحده محبوب بود. بنابراین محبوبیت گسترده الماس در اصل از سال ۱۹۴۷ آغاز شد که شرکت دِ بیرز (De Beers) که یک شرکت بریتانیایی استخراج حرفه‌ای الماس بود، یک کمپین تبلیغاتی را راه‌اندازی کرد که در آن از ستاره‌های هالیوود و شعار مشهور «الماس ابدی است» کمک می‌گرفت تا انگشترهای الماس را تبلیغ کند.

به‌این‌ترتیب تب استفاده از انگشتر نامزدی الماس همه‌گیر شد و همچنان ادامه یافت، اما با گذشت زمان تکامل پیدا کرد. عروس‌های امروزی هنوز هم عاشق الماس هستند، اما دیگر انتخابشان محدود نیست. امروزه انگشترهای نامزدی با شکل‌های عجیب‌وغریب و سنگ‌های رنگی و طرح‌های غیرمعمول هم طرفداران زیادی دارد.

سنت‌ها هم تغییر کرده‌اند

جالب اینجاست که فقط شکل انگشتر و نگین آن نیست که دستخوش تغییراتی شده‌اند. بسیاری از سنت‌های مربوط به آن هم تغییر کرده‌اند. در گذشته این مردان بودند که برای زنان انگشتر نامزدی می‌خریدند، اما حالا آقایانی هستند که خودشان هم انگشتر نامزدی به انگشت‌شان می‌اندازند.

از سوی دیگر، در گذشته مردان باید خودشان انگشتر را انتخاب می‌کردند و به شکلی غافلگیرانه آن را به زن موردعلاقه‌شان تقدیم می‌کردند. امروزه بسیاری از مردان برای اینکه انگشتری را بخرند که دقیقا موردپسند خانم باشد، با خود او برای انتخاب و خرید انگشتر نامزدی می‌روند.

سنت دیگری که تقریبا دستخوش تغییر شده است، این است که در گذشته انگشتر نامزدی را در انگشت حلقه (انگشت چهارم) دست چپ می‌انداختند، اما حالا افراد زیادی هستند که آن را به دست راست می‌اندازند.

سبک‌های مختلف انگشتر نامزدی

انتخاب انگشتر نامزدی - انگشتر تیفانی

انگشتر نامزدی سنتی که درواقع در سال ۱۸۸۶ به‌عنوان استانداردی برای انگشتر نامزدی انتخاب شد، انگشتر نامزدی با پایه نگینِ تیفانی است که بسیاری از ما با آن آشناییم. در این انگشتر نامزدی یک تک‌نگین درشت الماس کار می‌گذاشتند.

پایه نگین درواقع به نحوه نصب نگین و سنگ‌های قیمتی روی انگشتر فلزی گفته می‌شود. در اصل پایه نگین باید طوری باشد که زیبایی نگین یا الماس را چندبرابر نشان دهد. انگشتر نامزدی در سبک‌های مختلف تک‌نگین، هالو یا سه‌سنگ (سه نگین) در بازار وجود دارد.

سبک سولیتر یا تک‌نگین؛ سنتی‌ترین شکل انگشتر نامزدی

انتخاب انگشتر نامزدی - سبک تک نگین

همان‌طور که از اسم آن پیداست، پایه سولیتر فقط یک جای الماس دارد. بعد از اینکه انگشتر تیفانی برای اولین بار به دنیا معرفی شد، انگشر تک‌نگین در سرتاسر جهان معروفیت یافت.

سبک هالو؛ درخشندگی خیره‌کننده

انتخاب انگشتر نامزدی - انگشتر هالو

انگشتر نامزدی هالو دارای یک سنگ مرکزی بزرگ و خیره‌کننده است و اطراف آن را الماس‌های ریز به‌شکل دایره احاطه کرده‌اند. این سبک محبوبیت بسیار زیادی دارد چراکه الماس مرکزی بزرگ به خوبی درخشش خودش را نشان می‌دهد.

در انگشتر هالو الماس وسط می‌تواند به اشکال مختلفی باشد که با یک یا دو ردیف الماس سفید یا صورتی ریز احاطه شده است.

سبک سه نگین یا سه سنگ؛ چشم‌اندازی فوق‌العاده از یک انگشتر

انتخاب انگشتر نامزدی - انگشتر سه سنگ

این انگشتر سه نگین درشت دارد که در هماهنگی کامل با هم هستند. این سنگ‌های مرکزی همراه با سنگ‌های جانبی چشم‌اندازی فوق‌العاده را ایجاد می‌کنند. برند تیفانی این انگشتر نامزدی را با یک سنگ درشت و براق در وسط به اضافه دو الماس برلیان یا یاقوت کبود در دو سمت آن جفت می‌کند.

انواع پایه نگین؛ از تیفانی سنتی تا فشرده مدرن

برند تیفانی که در سال ۱۸۸۶ پایه نگین تیفانی را وارد بازار کرد، استانداردی را برای انگشتر نامزدی تعریف کرد که بسیاری از ما آن را می‌شناسیم. این طراحی خاص دارای یک الماس گرد با برش برلیان (برلیان برخلاف تصور عموم نوعی سنگ نیست، بلکه نوعی برش خاص از الماس است) بود که جای نگین آن شش چنگک داشت و الماس درون آن قرار گرفته بود. این طراحی باعث می‌شد درخشش الماس دوچندان شود. بعد از آن پایه نگین‌های دیگری به بازار آمدند که به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

پایه چنگه‌دار؛ مانند دستی که الماس را دربر گرفته است

انتخاب انگشتر نامزدی - پایه چنگه دار

متداول‌ترین نوع پایه که با بازوهای فلزی باریکش، الماس را درون خود نگه می‌دارد. هر شاخه با زاویه‌ای دقیق برش خورده که با وجوه الماس متناسب باشد. این سبک باعث می‌شود نور از هر زاویه‌ای وارد شود و درخشندگی الماس را بهتر نشان دهد.


حتما بخوانید: همه چیز درباره جواهرات ون کلیف آرپلز؛ ترکیب جذابی از خلاقیت و زیبایی

پایه مهره‌ای؛ ترکیبی زیبا از فلز و الماس

انتخاب انگشتر نامزدی - پایه مهره‌ای

اگر از بالا به این انگشتر نگاه کنید، احساس می‌کنید که چهار مهره فلزی در چهار گوشه الماس قرار گرفته‌اند. نوک هر شاخه گرد و برجسته است. این برجستگی‌های فلزی نور را منعکس می‌کنند و در کنار الماس درخشش فوق‌العاده‌ای به انگشتر می‌دهند.

پایه سنگفرشی؛ الماس‌هایی که تنگ هم نشسته‌اند

انتخاب انگشتر نامزدی - پایه سنگفرشی

در پایه سنگفرشی، به جز الماس اصلی، الماس‌هایی به‌شکل سنگفرش روی سطح انگشتر نامزدی را پوشانده‌اند. این الماس‌ها کاملا به هم نزدیک‌اند. برای محکم‌کردن هر سنگ از سه تا شش مهره استفاده می‌کنند. این پایه برای افرادی که می‌خواهند انگشترشان بیش‌ازحد چشمگیر و درخشنده باشد مناسب است.

پایه کانالی؛ شیک و بادوام

در این پایه کانال‌های فلزی با دو دیواره موازی طراحی شده‌اند که الماس‌ها درون این کانال‌ها جای می‌گیرند. فاصله بین سنگ‌های چیده شده در کانال از یک ورق کاغذ بیشتر نیست. انگشتر نامزدی کانالی بسیار شیک و بادوام است.

پایه فشرده؛ الماسی شناور در هوا

انتخاب انگشتر نامزدی - پایه فشرده

در این پایه از تکنیک اعمال فشار برای نگه‌داشتن سنگ استفاده می‌کنند که با دیدن آن تصور می‌کنید سنگ در هوا معلق است. کناره‌های آن باز است و جای نگین بلندی دارد که باعث می‌شود نور از یک سمت به سنگ تابیده و از سمت دیگر خارج شود و درخششی استثنایی به نمایش بگذارد.

پایه حفره‌ای؛ ایمن برای خانم‌های دارای سبک زندگی فعال

انتخاب انگشتر نامزدی - پایه حفره‌ای

این پایه، یک حفره فلزی دارد که سنگ درون آن قرار می‌گیرد و حاشیه‌های آن کاملا سنگ را دربرمی‌گیرند تا از آن محافظت کنند. در اصل سطح رویی آن کاملا صاف است و فقط تاج الماس قابل‌مشاهده است.

کدام انگشتر نامزدی برای کدام خانم مناسب است؟

به سبک خانمی که دوستش دارید توجه کنید:

  • اگر مد ساده را دوست دارد و شلوار جین، لباس‌های کشی و پیراهن‌های ساده می‌پوشد، انگشتر نامزدی را ساده با نگین‌های محدود انتخاب کنید.
  • اگر همیشه با مد روز پیش می‌رود و لباس‌های به‌روز می‌پوشد، انگشتر نامزدی‌ای را انتخاب کنید که مدروزتر است و افراد مشهور دنیا به دستشان می‌اندازند.
  • اگر سبک‌های قدیمی و کلاسیک را دوست دارد، انگشتر نامزدی پُرنگین و شلوغ برایش بهتر است.
  • اگر خیلی فعال و پرانرژی است و ورزش می‌کند، باغبانی را دوست دارد و فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دهد، انگشتر نامزدی حفره‌ای برایش بهتر است. این انگشتر نسبت به انگشترهای دیگر کمتر احتمال دارد آسیب ببیند یا نگین آن بیفتد.

۸ حقیقت جالب درباره انگشتر نامزدی

در این بخش ۸ حقیقت جالب را درباره انگشتر نامزدی آورده‌ایم:

۱. اولین انگشتر نامزدی الماس جهان

اولین انگشتر نامزدی را آرشیدوک ماکسیمیلیان اتریشی برای ماری که اهل بورگوندی بود سفارش داد تا از او خواستگاری کند.

۲. گران‌ترین انگشتر الماس دنیا

انتخاب انگشتر نامزدی - الماس آبی
الماس آبی، گران‌قیمت‌ترین انگشتر الماس دنیا

گران‌ترین انگشتر نامزدی الماس در جهان، انگشتر «الماس آبی» است که در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۹.۴۹ میلیون دلار فروخته شد.

۳. بهترین ماه برای تقدیم انگشتر نامزدی

بسیاری از افراد در سرتاسر جهان تصور می‌کنند بهترین ماه برای تقدیم انگشتر نامزدی ماه فوریه و روز ولنتاین است، درحالی‌که از قدیم محبوب‌ترین ماه در جهان برای اعلام نامزدی، دسامبر بوده است؛ زیرا به عید پاک و کریسمس نزدیک است.

۴. انگشت راست یا چپ؟

تصور عموم بر این است که در همه‌جای دنیا انگشتر نامزدی را به یک شکل استفاده می‌کنند. اما حقیقت این است که مردم آمریکا، کانادا، انگلیس و فرانسه انگشتر نامزدی را در انگشت حلقه دست چپ قرار می‌دهند (البته در سال‌های اخیر در این کشورها هم رواج یافته است که انگشتر نامزدی را به دست راست بیندازند) و مردم روسیه، هند و برخی ملت‌های دیگر انگشتر نامزدی را به دست راست می‌اندازند.

در ایران، معمولا انگشتر نامزدی همان «نشان» است که در هنگام بله‌برون خانواده داماد به عروس آینده می‌دادند تا او را به‌اصطلاح برای پسرشان نشان کنند و اعلام کنند این دختر به خانواده ما تعلق دارد. بنابراین رسم خاصی برای آن نداریم. برخی انگشتر نامزدی را در انگشت سوم دست راست و برخی در انگشت سوم دست چپ قرار می‌دهند. برخی دیگر می‌گویند تا قبل از ازدواج انگشتر نامزدی باید در دست چپ باشد و روز عقد که حلقه ازدواج باید به انگشت حلقه دست چپ انداخته شود، انگشتر نامزدی را باید به دست راست منتقل کرد.

۵. الماس گرد و طلای سفید؛ محبوب‌تر از همه

محبوب‌ترین برش الماس برای انگشتر نامزدی، الماس با برش گرد و برش پرنسسی هستند و محبوب‌ترین فلزات برای انگشتر نامزدی، طلای سفید و پلاتین هستند.

۶. نیمی از خانم‌ها از انگشتر نامزدی‌شان راضی نیستند

شاید باور نکنید اما طبق نظرسنجی یکی از شرکت‌های معروف در زمینه تدارکات عروسی، کمتر از ۵۰ درصد از خانم‌ها از انگشتر نامزدی خودشان راضی هستند. آقایان باید بیشتر روی شناخت سلیقه نامزد عزیزشان کار کنند!

۷. انتخاب انگشتر نامزدی وظیفه مردان بود

در گذشته انتخاب انگشتر نامزدی به‌شکل اختصاصی وظیفه مردان بود. مردان باید با توجه به سلیقه عروس آینده‌شان انگشتر موردعلاقه‌اش را انتخاب می‌کردند. این برای زنان بسیار لذت‌بخش بود. امروزه اوضاع تغییر کرده است و بیشتر از نیمی از آقایان با نامزد آینده‌شان برای خرید حلقه نامزدی می‌روند.

۸. انگشتر نامزدی مخصوص خانم‌ها بود

در گذشته انگشتر نامزدی صرفا مخصوص خانم‌ها بود. بااین‌حال با اینکه کمی غیرمعمول به نظر می‌رسد، این روزها آقایان هم به داشتن حلقه نامزدی علاقه نشان می‌دهند.

آیا در خانواده شما انگشتر نامزدی مرسوم است؟ چه مراسم خاصی برای دادن انگشتر نامزدی در شهرتان دارید؟ لطفا برایمان در دیدگاه‌ها بنویسید.


در ادامه بخوانید: راهنمای انتخاب حلقه ازدواج؛ با کمترین اشتباه انتخاب کنید
منبع leohamel tiffany uneekjewelry
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.