همه‌چیز درباره برند میکی موتو (Mikimoto)؛ داستان تولد و موفقیت یک برند بی‌نظیر

بدون شک مروارید یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سنگ‌های قیمتی دنیاست و در این میان برند جواهرات میکی موتو که تمام جواهرات لوکس و گرانقیمت آن در تلفیق با مروارید ساخته شده‌اند، خوشنام‌ترین برند جواهرات مروارید است. این برند لوکس ژاپنی با خلق مرواریدهای کمیاب دریای جنوب، مروارید حلزون صورتی، مروارید‌های تاهیتان و مروارید سفید تا به امروز کمیاب‌ترین جواهرات مروارید دنیا را طراحی کرده است. در این مقاله به بررسی تلاش‌های «کوکیچی میکی موتو» پادشاه مروراید دنیا و داستان پرفرازونشیب تاسیس برند مشهور میکی موتو از ابتدا تا به امروز می‌پردازیم.

مختصری درباره بنیانگذار برند جواهرات مروارید میکی موتو

«رویای من این است که گردن همه زنان در سراسر جهان را با مروارید آراسته کنم.» این جمله مشهور از بنیانگذار برند جواهرات لوکس میکی موتو، کوکیچی میکی موتو، است که زندگی خود را وقف مروارید کرد و به او پادشاه مروارید داده‌اند.

برند «میکی موتو» توسط «کوکیچی میکی موتو»، که در 25 ژانویه 1858 در توبا، شهری کوچک در شبه‌جزیره شیما ژاپن متولد شد، تاسیس شد. او پسر بزرگ یک مغازه‌دار سخت‌کوش نودل‌فروش بود. هنگامی که پدر کوکیچی بیمار شد، او مجبور شد مدرسه را ترک کند تا از نظر مالی کمک‌حال خانواده باشد. این‌در‌حالی است که تجارت بین‌المللی در اوایل دهه 1850 وارد ژاپن شد و در شهر بندری توبا، مروارید با‌ارزش‌ترین کالای محلی بود.

کوکیچی میکی موتو به‌طور جدی پیگیر این تجارت شد و موفقیت‌هایی هم به دست آورد، اما با گذشت سال‌ها، مرواریدهای طبیعی، بیشتر و بیشتر کمیاب شدند. میکی موتو که نگران انقراض صدف‌های تولیدکننده مروارید بود، شروع به پرورش مروارید در صدف‌های محافظت‌شده کرد.

«رویای من این است که گردن همه زنان در سراسر جهان را با مروارید آراسته کنم.» این جمله مشهور از بنیانگذار برند جواهرات لوکس میکی موتو، کوکیچی میکی موتو، است که زندگی خود را وقف مروارید کرد و به او پادشاه مروارید داده‌اند. در سال 1893، زمانی که کوکیچی میکی موتو با موفقیت اولین مروارید پرورش یافته جهان را ساخت، نام خود را در تاریخ ثبت کرد. از آن زمان، رویای مادام‌العمر او برای «زینت گردن همه زنان در سراسر جهان با مروارید» از طریق Mikimoto، شرکتی که بیش از یک قرن خود را وقف ساخت جواهرات لوکس با مروارید کرده، ادامه یافته است.

مرواریدهای پرورشی؛ حاصل یک رویاپردازی ژاپنی

قبل از ساخت مرواریدهای پرورشی توسط میکی موتو، مروارید فقط برای ثروتمندان یک کالای لوکس و گران‌قیمت بود.

در حقیقت فصل جدیدی در تاریخ جواهرات لوکس زمانی آغاز شد که کوکیچی میکی موتو، به‌عنوان فردی که صرفا سواد خواندن و نوشتن داشت موفق شد اولین مروارید پرورشی جهان را بسازد. اهمیت این مسئله زمانی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم مرواریدهای طبیعی بسیار نادر هستند. در طبیعت، کمتر از یک در هزار صدف ممکن است در طول عمر خود مروارید تولید کند. از‌این‌رو، قبل از ساخت مرواریدهای پرورشی توسط میکی موتو، مروارید فقط برای ثروتمندان یک کالای لوکس و گران‌قیمت بود. کوکیچی میکی موتو تصمیم گرفت مرواریدهایی را پرورش دهد که مورد‌علاقه مردم سراسر جهان بود. شاید باید ساخت مرواریدهای پرورشی را مدیون رویاپردازی این ژاپنی سخت‌کوش بدانیم که نگذاشت رویایش نیمه‌تمام باقی بماند.

مرواریدهای پرورشی میکی موتو؛ از رویا تا واقعیت

کوکیچی میکی موتو، در سال ۱۸۸۸ اولین محل پرورش مروارید را در «شین می» از توابع شهر شیما در ژاپن تأسیس کرد. به دنبال تاسیس این محل او هنوز شک داشت که می‌تواند مروارید را به‌صورت پرورشی عمل بیاورد یا خیر. طبعا میکی موتو این حقیقت را می‌دانست که در هزاران صدف فقط ۱ تا ۲ مروارید طبیعی یافت می‌شود.

پس اولین قدم لازم و اساسی، مطالعه درباره صدف‌ها بود. در این راه مشکلات بسیاری از منظر زیست‌شناسی و دریایی وجود داشت. در نمایشگاهی در آوریل سال ۱۸۹۰در پارک «یوانو» ژاپن برگزار شد میکی موتو صدف‌های زنده‌ای را که پرورش داده بود به همراه مروارید و محصولات آن به نمایش عموم گذاشت. در همین نمایشگاه بود که میکی موتو با پروفسور «کاکی چی میتسوکوری» از دانشگاه توکیو ملاقات کرد. پروفسور در آن زمان مسئول مطالعات زیست‌شناسی دریایی در ژاپن بود. طبق توضیحات او، اگر یک جسم خارجی به داخل پوسته صدف نفوذ کند و خارج نشود، صدف مادر سعی می‌کند که این جسم خارجی را پنهان کند و به این ترتیب یک مروارید در طول چند سال به وجود می‌آید اما اگر یک جسم خارجی در بطن صدف قرار داده شود و پوسته صدف پاره و باز شود، این ذرات کوچک توسط صدف مادر پنهان نمی‌شوند و می‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

اصلا مروارید پرورشی چیست؟

برای کسانی که ممکن است ندانند، یک مروارید پرورشی یک مروارید واقعی است که تحت شرایط کنترل شده با دخالت انسان ساخته می‌شود، در حالی که یک مروارید طبیعی به‌طور ارگانیک در طبیعت توسط مادر طبیعت ساخته می‌شود. مرواریدهای طبیعی بسیار کمیاب و گران هستند و کشف مرواریدهای طبیعی جدید بسیار دشوار است. به همین دلایل است که بیشتر جواهرات مرواریدی که امروزه می‌بینید از مرواریدهای پرورشی استفاده می‌کنند. مرواریدهای پرورشی می‌توانند اشکال و رنگ‌های مختلفی داشته باشند، اما معمولاً سفید یا سیاه هستند.

مرواریدهای پرورشی هم در آب شیرین و هم در آب شور تولید می‌شوند و پس از وارد کردن یک ماده تحریک‌کننده، مانند یک مهره کوچک، توسط یک پرورش‌دهنده مروارید به پوسته صدف، تشکیل می‌شوند. مرواریدهای آب شور اغلب ارزشمندتر از مرواریدهای آب شیرین و در سه نوع اصلی موجود هستند: مروارید دریای جنوب، مروارید تاهیتی و مروارید آکویا.


حتما بخوانید: انواع مروارید و همه نکاتی که باید درباره آنها بدانید

تولد نخستین مرواریدهای پرورشی میکی موتو؛ در ستایش دریا

در 11 جولای 1893، اومه، همسر میکی موتو طبق عادت هر روز سبدی از صدف‌ها را برای بازرسی از دریا آورد. برخلاف روزهای دیگر درخشش یک نور کوچک توجه او را به خود جلب کرد. نور کوچک چیزی نبود جز یک مروارید نیمه کروی. بله،‌ مروارید کامل نبود اما به‌هر‌حال یک مروارید بود.

میکی موتو اگرچه از سختی راهی که در پیش گرفته بود آگاه بود اما تصمیم گرفت آزمایشات خود را در زمینه تولید مروارید پرورشی آغاز کند. در آزمایشات اول، سبدی پر از صدف‌ را در دریا قرار داد که در بطن صدف‌ها بخش کوچکی از مادر مروارید (جسمی سفید و کوچک که در دیواره صدف قرار دارد) را گذاشته بود. میکی موتو سپس این سبد را در خلیج «شین می» در آگوبی و نزدیک «تابا» که امروز «جزیره مروارید» نامیده می‌شود قرار داد. میکی موتو این کار را هر روز به امید نتیجه‌گیری تکرار می‌کرد. البته راهی سخت در پیش بود چون قرار نبود در عرض یک ماه و دو ماه مرواریدی عمل پیدا کند. میکی موتو هرچند ماه یک‌بار،‌ امیدوارانه پوسته صدف‌ها را باز می‌کرد اما نتیجه امیدوارکننده نبود چون بیشتر مواد خارجی، از دل صدف پس‌زده شده بودند و در تعدادی هم که پس‌زده نشده بودند هم هیچ تغییر امیدوارکننده‌ای مشاهده نمی‌شد.

آزمایشات و آزمون و خطاهای میکی موتو ماه‌ها بدون هیچ نتیجه‌ای ادامه داشت. حالا میکی موتو تمام دار‌وندارش را صرف خرید صدف کرده بود اما اوضاع آن‌قدر ناامید‌کننده پیش می‌رفت که حتی حامیان و نزدیکانش هم دیگر کارهای او را جدی نمی‌گرفتند و بعضی هم از او می‌خواستند از این تلاش بیهوده دست بردارد. پس از سال‌ها تحقیق، آزمایش و غلبه بر موانع طبیعت، مانند اختاپوس‌های صدف‌خوار و آسیب‌های مکرر به بسترهای صدف مروارید آکویا توسط جلبک‌های قرمز، سرانجام میکی موتو پیروز شد. در 11 جولای 1893، اومه، همسر میکی موتو طبق عادت هر روز، سبدی از صدف‌ها را برای چک کردن از دریا آورد. برخلاف روزهای دیگر درخشش یک نور کوچک توجه او را به خود جلب کرد. نور کوچک چیزی نبود جز یک مروارید نیمه کروی. بله،‌ مروارید کامل نبود اما به‌هر‌حال یک مروارید بود. رویای میکی موتو به واقعیت تبدیل شده بود و حالا نخستین مروارید پرورشی جهان در دستان او می‌درخشید.

بعد از این بود که میکی موتو به تلاش خود برای پرورش انواع مختلف مروارید، از جمله مروارید سیاه و سفید پرورش یافته دریای جنوبی ادامه داد. در ادامه این راه کوکیچی میکی موتو طراحان جواهر ماهری را به اروپا فرستاد تا آخرین تکنیک‌ها و سبک‌های طراحی جواهرات از جمله «آرت دکو» و «آرت نوو» را بیاموزند. او با استفاده از تجربه و دانشی که آنها از اروپا با خود به ژاپن آوردند، دهه‌های متمادی را صرف ترکیب صنایع فلزی سنتی ژاپنی و تکنیک‌های ساخت جواهرات اروپایی کرد تا سبک متمایز جواهرسازی میکی موتو را خلق کند.

او فراتر از این‌که مبتکر مرواریدهای پرورشی بود، موفق شد پایه و اساس تولید جواهرات مدرن در ژاپن را بسازد و فرهنگ جواهرات را نه‌تنها در ژاپن بلکه در سرتاسر جهان متحول کند. او مرواریدها را صرفا آن‌طور که بودند نشان نمی داد، بلکه همیشه ارائه‌های مفصلی از مرواریدهای ساخته دست خود در نمایشگاه‌های بین‌المللی معتبر سراسر دنیا ارائه می کرد تا مطمئن شود که مرواریدها چشم تاجران این صنعت را گرفته‌اند. حاصل این تلاش‌ها ان بود که میکی موتو حضوری قوی به عنوان پیشگام در کشت، فرآوری و فروش مروارید پرورشی در جهان ایجاد کرد.

ثبت برند جواهرات مروارید میکی موتو و تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای

فروشگاه جواهرات میکی موتو در هنگ‌کنگ
فروشگاه جواهرات میکی موتو در هنگ‌کنگ

چند سال پس از ثبت اختراع برای مروارید پرورشی، میکی موتو اولین بوتیک مروارید خود را در منطقه «گینزا» شهر توکیو در سال 1899 افتتاح کرد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای در لندن، پاریس و سایر شهرهای بزرگ به زودی شروع به کار کردند. پس از جنگ جهانی دوم، میکی موتو فروشگاه‌هایی را شهرهای بزرگ دنیا از جمله نیویورک، شیکاگو، بوستون، لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو، شانگهای و بمبئی افتتاح کرد که باعث تقویت و شناخت بین‌المللی این برند لوکس جواهرات شد.

آیا مرواریدهای میکی موتو مروارید واقعی نبودند؟

«مرواریدهای پرورشی که توسط یک تاجر ژاپنی فروخته می‌شود، فقط تقلیدی از مروارید واقعی هستند و گمراه‌کننده است که به آن‌ها برچسب مروارید بزنیم، در حالی که مروارید نیستند». ماجرا چه بود؟

در میانه این راه و در سال 1921، مقاله‌ای در یک روزنامه انگلیسی منتشر شد که ادعا می‌کرد «مرواریدهای پرورشی که توسط یک تاجر ژاپنی فروخته می‌شود، فقط تقلیدی از مروارید واقعی هستند و گمراه‌کننده است که به آن‌ها برچسب مروارید بزنیم، در حالی که مروارید نیستند». حمله به مرواریدهای پرورشی به عنوان مرواریدهای تقلبی شدت گرفت و بعدها به یک دعوی قضایی تبدیل شد که به عنوان «محاکمه پاریس» معروف شد. سرانجام میکی موتو در یک نبرد حقوقی در دادگاه فرانسه پیروز شد. بعد از «محاکمه پاریس» بود که میکی موتو و مرواریدهای پرورشی‌اش شهرت جهانی پیدا کردند.

تمجید توماس ادیسون، مخترع برق از مرواریدهای میکی موتو

بزرگترین مخترع آمریکایی، «توماس ادیسون»، از مرواریدهای پرورش یافته میکی موتو شگفت‌زده شده و آن را یک شگفتی خوانده بود. در سال 1927، کوکیچی طی یک سفر به ایالات متحده و اروپا با توماس ادیسون، ملاقات کرد. ادیسون در این دیدار به او گفت: «این یک مروارید پرورشی نیست، یک مروارید واقعی است. دو چیز وجود دارد که نمی‌توان در آزمایشگاه من ساخت: الماس و مروارید. این یکی از شگفتی‌های جهان است که شما توانستید مروارید را پرورش دهید. این چیزی است که از نظر بیولوژیکی غیرممکن است.» بعد از این سفر بود که کوکیچی از سخنان مردی که واقعاً ارزش نوآوری او را درک کرده بود دلگرم شد و به کسب و کار خود رونقی بیشتر بخشید.

کوکیچی میکی موتو زندگی خود را وقف مروارید کرد، 96 سال عمر کرد و در 21 سپتامبر 1954 در ژاپن درگذشت. شرکت مروارید لوکس و دیدگاه هنری او به صنعت جواهرات هنوز هم تا به امروز زنده و پررونق است.

کیفیت و ارزش مروارید میکی موتو

برای حفظ کیفیت مروارید میکی موتو که مشتریان انتظارش را دارند، فقط از مرغوب‌ترین مرواریدهایی استفاده می‌شود که دقیق‌ترین استانداردها را رعایت می‌کنند.

امروزه، بیش از ۱۳۰ سال پس از معرفی اولین مروارید پرورشی، برند Mikimoto تولید‌کننده و طراح برتر مرواریدها و جواهرات مرواریدی با بالاترین کیفیت در جهان است. کیفیت کلی یک مروارید در نهایت با معیارهای مختلفی از جمله اندازه، شکل، سطح، رنگ و درخشندگی آن تعیین می‌شود.

درخشش: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید در مروارید به دنبال آن باشید، «درخشندگی» است. درخشش مقدار نوری است که یک مروارید هم از درخشش سطحی خود و هم از بازتاب عمیق آینه‌مانند نور درونی خود منعکس می‌کند.
سطح: لکه‌های ظریف و فرورفتگی و برآمدگی‌های ریز بخشی از بافت طبیعی مروارید و سند خاستگاه اصلی آن هستند. با این حال، عیوب کمتر در سطح مروارید نشان‌دهنده مروارید با کیفیت بالاتر و ارزشمندتر است.
شکل: به طور کلی، هر چه یک مروارید از نظر شکل به یک کره کامل نزدیک‌تر باشد، کمیاب‌تر و ارزشمندتر است. البته امروزه مرواریدها به هر شکلی، مثل مرواریدهای باروک، به دلیل جذابیت منحصر‌به‌فردشان مورد استقبال قرار گرفته‌اند.
اندازه: اندازه مروارید با قطر آن بر حسب میلی‌متر تعیین می‌شود. در‌حالی‌که اندازه بر کیفیت مروارید پرورشی تأثیر نمی‌گذارد، اما بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد.
رنگ: معمولاً این نکته پذیرفته شده است که هر چه رنگ مروارید یکدست‌تر باشد، مروارید کیفیت بالاتری دارد.
هر مروارید میکی موتو باید تمام معیارهای ذکر شده در بالا را داشته باشد تا به عنوان «مروارید میکی موتو» شناخته شود. برای حفظ کیفیت مروارید میکی موتو که مشتریان انتظارش را دارند، فقط از مرغوب‌ترین مرواریدهایی استفاده می‌شود که دقیق‌ترین استانداردها را رعایت می‌کنند.

انواع مروارید پرورشی میکی موتو

مروارید پرورشی آکویا، مروارید سیاه دریای جنوب، مروارید سفید دریای جنوب، مروارید طلایی دریای جنوب و حتی مرواریدهای طبیعی عجیب و غریب مانند Conch و Melo-Melo جرو مشهورترین مرواریدهای پرورشی برند میکی موتو هستند.

مروارید پرورشی آکویا

مرواریدهای پرورشی «آکویا» نمونه‌های تخصصی مزارع مروارید ژاپن هستند. مرواریدهای صدف آکویا، که نام خود را از صدف تولیدکننده خود یعنی «صدف آکویا» که بومی چین و ژاپن است، گرفته‌اند، مروارید اصلی، کلاسیک و جاودانه هستند و محبوب‌ترین نمونه مروارید موجود در بازار به حساب می‌آیند. مرواریدهای آکویا به دلیل درخشندگی نفس گیرشان همواره مورد تحسین کارشناسان جواهر بوده‌اند، معمولاً اندازه آنها از 3 تا 10 میلی‌متر و رنگ آنها از سفید تا کرم متغیر است. سطح خارجی آن‌ها معمولاً دارای تناژ رنگ کرمی کم‌رنگ، سرخ گلی (Rose) یا نقره‌ای است. بد نیست بدانید مرواریدهای آکویا با درجه A (کم‌کیفیت) و با درجه AAA (کیفیت بالا) درجه‌بندی می‌شوند. مرواریدهای درجه AAA به نام مرواریدهای آکویای Hanadama شهرت دارند.

مرواریدهای پرورشی سیاه دریای جنوب

مرواریدهای پرورشی دریای سیاه جنوب، که به آنها «مروارید تاهیتی» نیز گفته می‌شود، دارای پیچیدگی و ظرافت مدرن هستند و به دلیل کمیاب بودن و رنگ‌های عجیب و غریب طبیعی‌شان ارزشمند و گرانبها هستند. بد نیست بدانید مروارید تاهیتی یا مروارید سیاه یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های مروارید است که از صدف مرواریدساز لب سیاه (Pinctada Margaritifera) آب‌های پلی‌نزی فرانسه به دست می‌آید. این مروارید در دههٔ ۱۹۰۰ میلادی در معرض نابودی قرار گرفت، اما نجات پیدا کرد. اگرچه این مرواریدهای تیره و مجلل معمولاً مشکی هستند، اما رنگ‌های این مرواریدها از خاکستری آینه‌مانند تا سیاه با سایه‌های رنگین کمانی سبز، آبی، قهوه‌ای، قرمز و زرد متغیرند. این مرواریدهای تولید شده توسط صدف‌های لب سیاه، اندازه‌شان از 8 میلی‌متر شروع می‌شود و شکل‌های متفاوتی دارند؛ از جمله گرد، بیضی، قطره اشکی یا باروک.

مرواریدهای پرورشی سفید دریای جنوب

در این تصویر گوشواره‌ای متعلق به پرنسس دایانا مزین به مروارید سفید دریای جنوب برند میکی موتو را مشاهده می‌کنید که بعدها توسط کیت میدلتون هم مورد استفاده قرار گرفت.

این مرواریدهای سفید مجلل و براق با حداقل اندازه کشت 9 میلی‌متر و قطر تا 22 میلی‌متر، رنگین کمانی دارند که با نور و حرکت تغییر می‌کند. این مروارید توسط صدف نقره‌ای دریای جنوبی تولید می‌شود، که در آب‌های عمیق و فراساحلی یافت می‌شود. نادر بودن این گونه مروارید به دلیل ماهیت حساس و دشوار کشت این گونه است.

مرواریدهای پرورشی طلایی دریای جنوب

«مرواریدهای طلایی» دریای جنوبی کمیاب و بسیار محبوب جواهرسازان هستند. این مرواریدها را می‌توان در صدف‌های لب نقره‌ای یا صدف‌های لب طلایی پرورش داد و رنگ آن‌ها در نهایت تحت‌تأثیر چنین صدف‌هایی قرار می‌گیرد. مرواریدهایی که در صدف‌های لب طلایی رشد می‌کنند، درخششی عمیق و غنی خواهند داشت که از رنگ شامپاینی ملایم تا طلایی مسحورکننده متغیر است.

ویژگی بارز جواهرات میکی موتو چیست؟

برند جواهرسازی میکی موتو معمولاً در ساخت اکسسوری‌ها و زیورآلات مروارید خود از طلای ۱۸ عیار، پلاتین، سنگ‌های قیمتی رنگی و‌ بندی از جنس نخ ابریشم برای بندکشی مروارید‌های خود استفاده می‌کند. به‌طور‌کلی این عوامل مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ویژگی‌های جواهرات میکی موتو در سرتاسر دنیا محسوب می‌شوند. درواقع میکی موتو خانه جواهرات افسانه‌ای را ساخت که به پرورش پیچیده‌ترین و دقیق‌ترین جواهرات مرواریدی که جهان تاکنون به خود دیده است اختصاص داده شده است.

چند حقیقتی که باید درباره مرواریدهای میکی موتو بدانید

۱- اصطلاح «مروارید میکیموتو» کمی اشتباه است. مروارید میکی موتو درواقع نوع مروارید نیست، بلکه نام برند یک خانه جواهرات است که جواهرات مروارید را با استفاده از انواع مروارید پرورشی تولید می‌کند. Mikimoto در پرورش مروارید عالی و درخشان ژاپنی آکویا تخصص دارد. مروارید آکویا از صدف مروارید «Pinctada fucata martensii» که بومی آب‌های سرد اقیانوس آرام اطراف ژاپن است، به دست می‌آید.

۲- در‌حالی‌که برند میکی موتو به خاطر مروارید آکوای ژاپنی خود مشهور است، این خانه جواهرات با سایر انواع مروارید باکیفیت برای ساخت جواهرات خیره کننده در جهان یکه‌تاز است. مرواریدهای عجیب و غریب سیاه تاهیتی (مروارید دریای جنوبی سیاه) و مرواریدهای سفید و طلایی دریای جنوبی نیز به‌طور برجسته در مجموعه‌های این برند به چشم می‌خورد. درواقع، برخی از بهترین کارهای آنها با این مرواریدهای عجیب و غریب ساخته می‌شوند (گردنبند Ombré را در زیر ببینید).

مرواریدهای عجیب و غریب سیاه تاهیتی (مروارید دریای جنوبی سیاه) و مرواریدهای سفید و طلایی دریای جنوبی نیز به‌طور برجسته در مجموعه‌های این برند به چشم می‌خورد. درواقع، برخی از بهترین کارهای آنها با این مرواریدهای عجیب و غریب ساخته می‌شوند (گردنبند Ombré ساخته شده از مروارید سیاه تاهیتی).

یکی دیگر از مرواریدهای عجیب و غریب که میکی موتو شروع به کار با آن کرد، «مروارید حلزونی صورتی رنگ» ظریفی است که فقط در دریاهای کارائیب یافت می‌شود. میکی موتو همچنین مجموعه‌های مروارید طبیعی خود را گسترش داده است تا جایی‌که مرواریدهای دلپذیری از طیف رنگی نارنجی تا طلایی Melo-Melo از دریای چین جنوبی را نیز شامل می‌شود.

میکی موتو همچنین مجموعه‌های مروارید طبیعی خود را گسترش داده است که مرواریدهای دلپذیری از طیف رنگی نارنجی تا طلایی Melo-Melo از دریای چین جنوبی را نیز شامل شود.

۳- قیمت مرواریدهای میکی موتو چقدر است؟

این گردنبند تاج گل باشکوه برند میکی موتو دارای مرواریدهای 12.0-13.0 میلی‌متری سفید دریای جنوبی از استرالیا است که توسط الماس‌های گلابی شکل و گرد درخشان با وزن تقریبی 53.98 قیراط احاطه شده و در طلای سفید 18 عیار نصب شده است. این اثر نفیس 700000 دلار قیمت‌گذاری شده است.

مرواریدهای آکویا میکی موتو بسته به مرواریدها و مجموعه‌ای که در نظر دارید، می‌توانند از 300 دلار برای یک جفت گوشواره مروارید 7 میلی‌متری آکویا تا 500 هزار دلار یا بیشتر متغیر باشند. برای یک رشته مروارید کلاسیک آکوای ژاپنی با کیفیت عالی از 5.0 تا 8.5 میلی‌متر، می‌توانید حداقل 3هزار دلار تا 7000 دلار یا بیشتر هزینه کنید. انواع مرواریدهای عجیب و غریب مانند مرواریدهای تاهیتی و مرواریدهای دریای جنوبی از قیمت پایه حدود 8 هزار دلار برای گردنبندهای مروارید ساده خود شروع می‌شوند. برای مثال این گردنبند تاج گل باشکوه دارای مرواریدهای 12.0-13.0 میلی‌متری سفید دریای جنوبی از استرالیا است که توسط الماس‌های گلابی شکل و گرد درخشان با وزن تقریبی 53.98 قیراط احاطه شده و در طلای سفید 18 عیار نصب شده است. این اثر نفیس 700 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

۴- مرواریدهای میکی موتو؛ مورد علاقه سلبریتی‌های زن و مرد

مرلین مونرو در ماه عسل خود در سال 1954 در توکیو با «جو دی ماجیو»، یک گردنبند مروارید پرورشی Mikimoto Akoya هدیه گرفت. این مروارید در‌حال‌حاضر در فروشگاه خیابان پنجم این برند در نیویورک در معرض نمایش عمومی قرار دارد.

طراح مشهور دنیای مد، «مارک جیکوبز»، چند سال پیش اولین گردنبند مروارید میکی موتو خود را خریداری کرد و بعدها در جایی گفت که هر روز آن را می‌پوشد. او یکی از چندین مرد شیک‌پوشی است که اخیراً از مروارید برای طراحی یک استایل شیک مردانه استفاده می‌کنند. از میان مشهورترین سلبریتی‌هایی که از مرواریدهای میکی موتو استفاده می‌کردند می‌توان به «مرلین مونرو» اشاره کرد. مرلین مونرو فقط عاشق الماس نبود. او در ماه عسل خود در سال 1954 در توکیو با «جو دی ماجیو»، یک گردنبند مروارید پرورشی آکویا از میکی موتو هدیه گرفت. «بئاتریس چادور سامپسون»، مورخ جواهرات، در‌این‌باره می‌گوید: «این گردنبند یکی از معدود جواهراتی بود که مرلین مونرو واقعاً مالک آن بود. اکسسوری مورد علاقه او لباس و الماس بود.» این گردنبند مروارید در‌حال‌حاضر در فروشگاه خیابان پنجم این برند در نیویورک در معرض نمایش عمومی قرار دارد.

در این عکس کیت میدلتون از یک جفت گوشواره الماس و مروارید، در قابی از طلای سفید 18 عیار و گوشواره مروارید آکویا میکی موتو استفاده کرده است. به نظر می‌رسد این گوشواره از محبوب‌ترین زیورآلات کیت میدلتون است چون بارها در مراسم مختلف از جمله جشن «جوبیل الماس» ملکه در کلیسای جامع سنت پل در لندن آن را به گوش انداخته است.

همچنین چهره‌های مشهوری چون کیت میدلتون، جنیفر لوپز، سلما هایک، آنجلینا جوبی، سارا جسیکا پارکر و هیلاری سوانک از جمله دیگر علاقمندان به جواهرات مروارید میکی موتو هستند. بد نیست بدانید میکی موتو در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ جواهرساز رسمی مسابقات دختر شایسته سال ایالات متحده و همچنین در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ جواهرساز مسابقات دختر شایسته جهان بوده است.

جنیفر لوپز در دومین مراسم ازدواجش با بن افلک با یک جفت گوشواره 53 هزار دلاری و انگشتر 39هزار دلاری مزین به الماس و مروارید از برند میکی موتو حسابی همه را شگفت‌زده کرد.

در دومین مراسم ازدواج جنیفر لوپز با بن افلک، جنیفر یک تور عروسی ۷ متری به سبک کلیسای جامع و لباس عروسی دست‌دوز با مدل یقه اسکی از برند «رالف لورن» پوشیدن بود و برای جواهرات عروسی با یک جفت گوشواره 53هزار دلاری تلفیقی از مروارید و الماس و انگشتر 39هزار دلاری تلفیقی از الماس، طلای سفید و مروارید، هر دو از برند میکی موتو حسابی همه را شگفت‌زده کرد.

۵- زندگی ساده خالق برند میکی موتو

علیرغم شهرت و ثروت فراوان آقای میکی موتو در طول زندگی خود (میکی موتو در سپتامبر 1954 درگذشت)، فردی متواضع و ساده‌زیست باقی ماند. غذاهای مورد‌علاقه او غذاهای دریایی تازه و سبزیجات ریشه‌دار بودند. فلسفه او برای گذران زندگی روزانه «سه کاسه برنج برای صبحانه»، «دو کاسه برای ناهار» و «یکی برای شام»، و نیز خوب خوابیدن همراه با شکم تخت بود.»

۶- یک رشته گردنبند مروارید؛ الگوی طراحی‌های میکی موتو

در موزه میکی موتو، در جزیره مروارید، جایی که اولین مروارید پرورش یافته ساخته شد، گردنبند مروارید تک رشته‌ای میکی موتو وجود دارد. این مروارید که با نام «تایشو رن» یا «گردنبند رئیس» شناخته می‌شود از 49 مروارید بزرگ، فوق‌العاده براق و کاملاً هماهنگ تشکیل شده است که قطر مروارید مرکزی 14 میلی‌متر است. همه این مرواریدها توسط خود میکی موتو در یک دوره 10 ساله انتخاب شدند. این رشته گردنبند مروارید الگوی تمام رشته‌های مروارید کلاسیک میکی موتو در این سال‌ها باقی مانده است.

۷- درجه‌بندی مرواریدهای میکی موتو

مروراید آکوای ژاپنی برند میکی موتو مشهورترین مروارید پرورشی این کمپانی است. در این تصویر این گردنبند مروارید آکویا پرورش‌یافته فوق‌العاده زیبا از 4 رشته مرواریدهای آکویا آب شور کاملاً منطبق با هم تشکیل شده که با یک قطعه مرکزی درخشان الماس مزین شده است. گردنبند متعلق به ملکه الیزابت دوم است که بارها توسط کیت میدلتون در مراسم مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

گفتیم که برند جواهرات مروارید میکی موتو برخی از بهترین مرواریدهای لوکس را در جهان ارائه می‌دهد. این برند از زمان آغاز به کار، به نوبه خود دنیای جواهرات و مد را شگفت‌زده کرده است و هیچ نشانه‌ای از توقف نشان نمی‌دهد. میکی موتو طرح‌هایی را در هر نوع مروارید ارائه می‌کند: آکوای پرورش‌یافته، تاهیتی‌ها از پلی‌نزی فرانسه، مرواریدهای دریای جنوبی و حتی مرواریدهای طبیعی عجیب و غریب مانند Conch و Melo-Melo، اما این برند در درجه اول به خاطر اولین مروارید ارائه شده‌‌اش، آکوای ژاپنی، شناخته می‌شود.

به خاطر داشته باشید که میکی موتو مرواریدهای پرورشی خود را از 5 درصد بالای هر برداشت سالانه مروارید در دنیا تهیه می‌کند و از سیستم درجه‌بندی اختصاصی خود برای مرواریدها استفاده می‌کند. میکی موتو مرواریدهای خود را این‌گونه درجه‌بندی می‌کند: کیفیت A، A+، AA و AAA که بالاترین/بهترین درجه مروارید آنهاست. برای مثال مروارید آکویا با کیفیت AAA آنقدر کمیاب و گران است که هر سال فقط یک یا دو رشته از آن تولید می‌شود.

زیورآلات چشم‌نواز مروارید اینجاست

سخن پایانی

یونانیان معتقد بودند که مرواریدها از اشک خدایان به وجود آمده‌اند. در فرهنگ هندو، مروارید با ماه مرتبط بود که نماد خرد و پاکی بود. طبق یک سنت چینی، مرواریدی در دهان فرد مرده به عنوان محافظ قرار می‌گرفت تا سفر او به زندگی پس از مرگ آسان شود. این‌ها همه نشان می‌دهند که مروارید از دیرباز بشر را مجذوب قدرت و زیبایی خود کرده بود. برند جواهرات میکی موتو که تمام جواهرات لوکس آن بر پایه مروارید طراحی و تولید می‌شوند در اواخر قرن نوزدهم میلادی توسط فردی ژاپنی به نام «کوکیچی میکی موتو» پایه‌گذاری شد. اهمیت کار بزرگ‌ترین برند مروارید جهان زمانی بیشتر از قبل هویدا می‌شود که بدانیم در هزاران صدف فقط ۱ تا ۲ مروارید طبیعی یافت می‌شود. از سوی دیگر مرواریدهای پرورشی از نظر ساختار شیمیایی و ظاهری تفاوتی با گونه‌های طبیعی ندارند و البته با هزینه بسیار پایین‌تر و آسان‌تر هم تولید می‌شوند. به این ترتیب برند میکی موتو توانست مروارید را که همواره نماد پاکی و معصومیت بوده با کیفیت بالا و قیمتی مقرون‌به‌صرفه به دست دوستداران این زیور چشم‌نواز برساند.


در ادامه بخوانید: بررسی استایل ایران درودی؛ چشم‌نواز، کلاسیک، با همراهی همیشگی مروارید

 

منبع mikimoto borsheims townandcountrymag
تهیه شده در purepearls purepearls
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.