طلای اخلاقی چیست؟ نکاتی خواندنی درباره بهترین روش استخراج طلا

همانطور که می‌دانیم، فلز طلا به روش‌های مختلف از معادن استخراج می‌شود و کاری بسیار سخت و حتی در برخی موارد خطرناک است؛ اما توجه به این نکته که با چه روشی استخراج می‌شود، بسیار مهم است. در این مطلب می‌خواهیم بهترین روش استخراج طلا، یعنی طلای اخلاقی و تمام مفاهیم مربوط به آن را بررسی کنیم.

طلای اخلاقی چیست؟‌

در حالت کلی تجارت اخلاقی به‌معنای جلوگیری از نقض قوانین حقوق بشر و محیط زیست است. طلای اخلاقی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما اگر بخواهیم آن را دقیق تعریف کنیم:

۱. طلایی است که از معادن صنعتی و کوچک‌مقیاس استخراج می‌شود.

۲. هنگام استخراج تأثیر منفی بر سلامتی معدن‌چیان و محیطی که در آنجا استخراج می‌شود، ندارد.

۳. خریداران جواهرات اخلاقی می‌دانند که این قطعات از کجا می‌آیند و چگونه به مرحله ساخت می‌رسند.

استخراج طلای اخلاقی چه فوایدی دارد؟

  • در استخراج طلای اخلاقی، تخریب زمین به حداقل می‌رسد؛
  • هنگام استخراج، شرایط کاری ایمن است و به کارگران دستمزد منصفانه می‌پردازند تا آنها کار خود را به بهترین نحو انجام بدهند؛
  • یک فعالیت رسمی و قانونی است؛
  • با محیط‌زیست سازگار‌تر است؛
  • فعالیت کودکان در این صنعت ممنوع است؛
  • مردان و زنان به‌صورت برابر می‌توانند کار کنند.

چگونه می‌توانیم طلای اخلاقی را از سایر طلاها تشخیص بدهیم؟‌

در نگاه کلی، این امر حتی از تشخیص الماس هم سخت‌تر به نظر می‌رسد؛ اما برای تشخیص درست سه روش داریم که شامل موارد زیر است:

۱. اطمینان به تشخیص انجمن نظارت بر صنعت جواهرسازی

این انجمن (در کشورهای توسعه‌یافته) با انجام فعالیت‌های سازمان‌یافته، برای انجام این کار دشوار تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که معادن و کارگران از دستور‌العمل‌های ابلاغ‌شده پیروی کنند. توجه به حقوق بشر، پیاده‌کردن روش‌های اخلاقی، اجتماعی و زیست‌محیطی از جمله قوانین مهم در این انجمن است.

۲. استفاده از طلای بازیافتی

اگر روش اول برای اطمینان کافی به نظر نمی‌رسد، می‌توانیم با طلای بازیافتی یک قدم جلوتر برویم. طلای بازیافتی طلایی است که در ابتدا به‌عنوان یک قطعه طلا ذوب شده و برای تبدیل یه یک جواهر جدید استفاده می‌شود. ابن نوع طلا نیازی به استخراج و تخریب زمین ندارد و به‌همین دلیل نیز محبوب است. اکثر برند‌هایی که طلای اخلاقی استخراج می‌کنند، از طلای بازیافتی نیز استفاده می‌کنند.

۳. خرید جواهرات از برند‌هایی که طلای اخلاقی و پایدار استخراج می‌کنند

انجمن نظارت بر صنعت جواهر‌سازی، فهرست برند‌هایی را که با آنها همکاری دارد هرسال اعلام می‌کند. شما نیز با خرید از این برند‌ها می‌توانید از اخلاقی بودن و بازیافتی بودن جواهرات خود اطمینان حاصل کنید. برند‌هایی که طلای اخلاقی استخراج می‌کنند عبارت اند از:

۱. برند میسوما (Missoma)

این برند توجه به استخراج پایدار و اخلاقی طلا را مسئولیت اصلی خود در جواهر‌سازی می‌داند و برای ساختن آینده‌ای بهتر در این مسیر نیز مشتاق و متعهد است. و در این خصوص دستاورد‌های زیادی تاکنون داشته است.

۲. برند مونیکا وینادر (Monica Vinader)

این برند از ۱۰۰ درصد طلای بازیافت شده و نقره استرلینگ در تولیدات خود استفاده می‌کند که در نتیجه باعث کاهش ۲.۳ درصدی آلایندگی برند می‌شود.

۳. برند زویی مورتون (Zoe Morton)

هدف بنیانگذار این برند، به‌چالش‌کشیدن صنعت جواهر‌سازی و ساختن زیورآلاتی است که مردم به استفاده از آن افتخار کنند. این برند با مرکز اکولوژی نیز همکاری می‌کند تا درصد کربن کار‌خانه‌‌های خود را جبران کند. همچنین به‌ازای هر سفارشی که دریافت می‌کند، یک درخت می‌کارد!

۴. برند واشی (Vashi)

واشی روی هرگونه تأثیری که روند تولید بر محیط زیست برجای می‌گذارد، نظارت می‌کند. به‌عنوان مثال، کنترل ردپای کربن و استفاده از فلزات باز‌يافت‌شده، از فرایند مهم ساخت جواهرات در این برند است. واشی خلاقیت و ابتکار خود را با مسئولیت اجتماعی و زیست‌محیطی همراه می‌کند.

۵. برند کیمایی (Kimai)

این برند روش منحصر‌به‌فردی در روند ساخت جواهرات خود دارد. برای مثال، جواهراتش را از الماس‌های تولید‌شده در آزمایشگاه و طلای ۱۸ عیار بازیافت‌شده، می‌سازد. ساختار الماس‌های آزمایشگاهی مشابه الماس‌های استخراج‌شده بدون عواقب زیست‌محیطی و اخلاق‌مدارانه هستند. سبک کیمایی به‌معنای واقعی یک سبک نوآورانه در صنعت جواهر‌سازی است.

۶. برند رکسان فرست (Roxanne First)

رکسان فرست نیز از برندهایی است که تمامی قطعات موردنیاز خود را از فلزاتی که مسئولانه و متعهدانه استخراج شده‌اند، می‌سازد.

۷. برند آتیا (Atteya)

این برند جواهرات خود را با الهام از فرهنگ باستانی و اساطیری می‌سازد. مانند دیگر برند‌های ذکرشده، از فلزات گران‌بهای بازیافتی و سنگ‌های قیمتی اخلاقی استفاده می‌کند. همچنین پنج درصد از سود خود را به سازمان‌های خیریه اجتماعی و زیست‌‌محیطی می‌بخشد.

۸. برند فرانچسکا دات (Francesca Dot)

مؤسسان این برند علاقه زیادی به کره زمین دارند و در روند تولید تمام تلاش خود را می‌کنند تا محیط زیست کمترین میزان آسیب را متحمل شود. فرانچسکا دات از طلای ۱۸ عیار و نقره بازیافتی ۹۲۵ عیاری استفاده می‌کند که مورد تأیید انجمن نظارت بر صنعت جواهرسازی است. مجموعه‌های تولیدی این برند با الهام از نماد‌های طبیعت، گل‌ها و نماد‌ ماه‌های تولد ساخته می‌شوند. این برند در بسته‌بندی محصولات خود نیز از مواد قابل بازیافت استفاده می‌کند.

۹. برند میلی گریس (Milly Grace)

این برند به کیفیت اهمیت زیادی می‌دهد و فقط با تأمین‌کنندگانی که اعتبار اخلاقی دارند کار می‌کند. در حالت کلی، این همکاری یک اقتصاد مدور را شکل می‌دهد. همچنین بسته‌بندی‌های این برند دارای گواهی FCS است.

نکته: گواهی اف‌سی‌اس گواهی است که نشان می‌دهد محصول تولیدشده به محیط زیست آسیب چندانی نرسانده است.

۱۰. برند آلیس گوئینث (Alice Gwyneth)

این برند فقط مطابق با سفارش‌ها جواهر و زیورآلات می‌سازد تا مطمئن شود ساخته‌هایش انبار نمی‌شوند و هدر نمی‌روند. همچنین در طراحی پایدار و اخلاقی متخصص است و جواهرات خود را از بهترین‌ سنگ‌های قیمتی اخلاقی، نقره استرلینگ و طلای بازیافتی می‌سازد.

۱۱. برند شیلا (Shyla)

برند شیلا با الهام‌گرفتن از طرح جواهرات قدیمی، گوشواره‌های حکاکی‌شده هیدروگلاس و حلقه‌های سنگ‌شیشه‌ای را با فلزات و مواد بازیافت‌شده می‌سازد. این برند همچنین با چندین مؤسسه خیریه نیز همکاری می‌کند.

۱۲. برند ویس اینترنشنال (Voice International)

صنعت‌گران این برند، جواهرات خود را از نقره و برنز اخلاقی می‌سازند. بسته‌بندی‌های آنها نیز از کاغذ‌های بازیافتی تولید می‌شود.

۱۳. برند ریمانی (Rhimani)

اصلی‌ترین هدف برند ریمانی حفاظت از محیط زیست و حیات وحش است. این برند هرکاری که بتوانند برای زنده ماندن حیوانات انجام می‌دهد از‌این‌رو تمام فلزات و مواد اولیه آنها پایدار و اخلاقی است.

۱۴. برند استلی کلارک (Astley Clarke)

این برند جواهرات خود را فقط با فلزات نجیب، سنگ‌های قیمتی، نیمه‌قیمتی و الماس‌های طبیعی می‌سازد که به فرایند کیمبرلی پایبند هستند. استلی کلارک در مقابل محیط زیست مسئول و متعهد است و برای کارکنان خود علاوه بر اینجاد شرایط کاری ایمن، دستمزد منصفانه پرداخت می‌کند.

نکته: فرایند کیمبرلی، طرح صدور گواهینامه‌های بین‌المللی برای تجارت الماس‌های خام است. الماس‌های خام به‌صورت اخلاقی تولید می‌شوند.

۱۵. برند رنه (Renne)

این برند اخیرا استفاده از طلا و نقره صد‌درصد بازیافتی را در دستور کار خود قرار داده است و در تلاش است مشتریانی را جذب کند که در مورد محیط زیست آگاهی دارند.

۱۶. برند ماتیلده (Matilde)

ماتیلده به ساخت جواهرات کلاسیک وقدیمی که در طول سال‌ها همچنان محبوب باقی مانده‌اند معروف است. از‌این‌رو جواهرات این برند مناسب برای همه نسل‌ها هستند. از نظر فعالیت پایداری و اخلاقی هم فقط از طلای ۱۴ عیار بازیافت شده و الماس‌های آزمایشگاهی ایده‌های خود را می‌سازند. بسته‌بندی‌هایشان نیز با مواد اولیه زیست تخریب‌پذیر تولید می‌شوند.

۱۷. برند دوور ‌اند‌ هل (Dower & Hall)

این برند از زمان آغاز فعالیت خود، با مواد بازیافتی کار می‌کند و جواهرات خود را طوری می‌سازد که در عین کلاسیک بودن، تا سال‌ها قابل استفاده باشند. نکته جالب‌تر درباره فعالیت برند این است که تیم کارکنان برای اینکه مصرف آب و انتشار دی‌اکسید‌کربن را حین مصرف کاهش بدهند، از طلا و نقره بازیافتی استفاده می‌کنند.

۱۸. برند بار (Bar)

برند بار نیز به‌عنوان یک نام تجاری خود را مقید به استفاده صد در صدی نقره و برنز بازیافت شده می‌داند. همچنین به‌نوبه خود هم مقدار ضایعات و هم مقدار دی‌اکسید‌کربن را در روند ساخت محصولاتش کاهش داده است.

۱۹. برند لارک ‌اند ‌بری (Lark & Berry)

این برند به‌طور‌کامل از فناوری‌های نوآورانه برای ساخت جواهرات استفاده می‌کند. برای مثال آنها تمام مواد اولیه مورد نیاز خود را در آزمایشگاه کشت می‌دهند. استفاده از الماس‌های پرورشی که با میزان آبی کافی و آب‌و‌هوای متفاوت تولید می‌شوند، یکی از قوانین مهم برند در روند ساخت است.

۲۰. برند کاستور (Kastur)

بنیان‌گذار این برند راجوی ورا است. او سابقه بیش از هشت سال همکاری مستقیم با برنامه‌های بشر‌دوستانه بین‌المللی در سراسر جهان دارد. همچنین با برند‌هایی همکاری می‌کند که نظارت مستقیم روی موضوعات مربوط به حفاظت از محیط زیست داشته باشند و با آگاهی آن را در روند ساخت جواهرات خود پیاده کنند.

۲۱. برند راشل جکسون (Rachel Jackson)

این برند با کارگاه‌هایی قرارداد امضا می‌کند که مورد انجمن نظارت بر صنعت جواهرسازی باشد. همچنین از شروع سال ۲۰۲۳ فقط از طلا و نقره بازیافتی در ساخت جواهرات استفاده می‌کنند.

۲۲. برند اج آو امبر (Edge Of Amber)

این برند متعهد به ساخت جواهراتی است که به کره زمین یا مردم آسیبی نرساند. همچنین فقط با کارخانه‌هایی همکاری می‌کند که با سازمان بین‌المللی کار قرارداد کاری داشته باشند و اهمیت به استاندارد‌های اجتماعی و زیست‌محیطی را تضمین کنند.

۲۳. برند استلار ۷۹ (Stellar)

این برند که به وسیله دو خواهر تأسیس شده است، به توانمند‌سازی زنان و پذیرش فردیت باور دارند. همچنین هرقطعه از جواهرات را با پیروی از دستور‌العمل‌های اخلاقی سختگیرانه با بهترین کیفیت می‌سازند.

۲۴. برند آوره (Auvere)

این برند به‌وسیله یک زوج تأسیس شده است و بیشتر بر تولید جواهرات روزانه متمرکز است. جواهراتی که فرد بعد از پوشیدن آنان احساس راحتی و اعتماد‌به‌نفس خواهد داشت. تمام ساخته‌های برند آوره با دقت، شفافیت، مسئولانه و اخلاقی به دست می‌آیند. همچنین طلایی که این برند استخراج می‌کند، طبق قوانین تجارت، مشروع و معتبر بوده و به فرایند کیمبرلی پایبند هستند. سنگ‌های قیمتی برند نیز قابل ردیابی هستند.

نکته: قابل‌ردیابی‌بودن یعنی مشتری می‌تواند تمام مراحل استخراج و تولید اخلاقی را با مشاهده مجوز‌های لازم دنبال کند و از اخلاقی بودن قطعه‌ای که قصد خرید آن را دارد، اطمینان حاصل کند.

۲۵. برند ولف و جیپسی (Wolf & Gypsy)

منابع اصلی جواهرات برند، طلای بازیافت ‌شده و نقره استرلینگ است. مواد اولیه بسته‌بندی جواهرات سازگار با محیط زیست است. به‌عنوان یک برند، برای ولف و جیپسی بسیار مهم است که اثرات مضر بر محیط زیست را کاهش دهد و ایمنی کودکان و کره زمین را تضمین کند.

۲۶. برند سوکو (Soko)

این برند شیوه کاری منصفانه دارد و صنعت‌گران آن پنج برابر بیشتر از رقم میانگین دستمزد می‌گیرند. روش این برند بر مبنای تولید پایدار است و طراحان آن از معماری‌ها و طرح‌های قدیمی برای ساخت جواهرات الهام می‌گیرند.

۲۷. برند ریون لی‌لی (Raven Lily)

تخصص این برند علاوه بر تولید جواهرات، ایجاد اثرات مثبت اجتماعی و زیست محیطی است. آنها سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی اخلاقی را اغلب به‌صورت خام استفاده می‌کنند و از بیش از ۵۰۰ صنعتگر در سرتاسر دنیا حمایت می‌کنند (مخصوصا کسانی که نمایندگان کمتری نسبت به سایر صنعتگران دارند). همچنین این برند تحت رهبری زنان بوده و هفتاد درصد صنعتگران آن هم زنان هستند.

۲۷. برند آیوریت (AUrate)

این برند برای خرید حلقه ازدواج انتخاب مناسبی است. زیورآلات برند از ۱۰۰درصد طلای بازیافتی و مروارید‌های پایدار تولید می‌شوند. همچنین مواد اضافی را دور نمی‌اندازند و مجدد بازیافت می‌کنند. برند آیوریت از مردمان جوامع محلی نیز حمایت می‌کنند.

۲۸. برند بریلیانت ارس (Brilliant Earth)

این برند هرگز زیورآلات خود را از الماس‌هایی که تازه استخراج می‌شوند نمی‌سازد و ۹۳درصد از فلزات گرانبها حاصل فرایند بازیافت است.

۲۹. برند کت‌برد (Catbird)

کت‌برد در زمان آغاز فعالیت خود یک فروشگاه خرده‌فروش بود و بعد‌ها به نام تجاری تبدیل شد. زیورآلات و جواهرات برند بسیار ظریف‌اند و مروارید‌های تزیینی خود را از مزرعه مروارید چینی دست سوم تهیه می‌کنند. این برند همچنین برنامه بعد از بازنشستگی نیز برای کارکنان خود در نظر می‌گیرد.

۳۰. برند مجوری (Mejuri)

این برند به‌‌دلیل اینکه می‌خواهد جواهراتش تا حد امکان با دوام باشند، از طلای ۱۴ عیار استفاده می‌کند. همچنین جواهرات برند دست سوم است.

۳۱. برند شوپارد (Chopard)

این برند که که بیش از یک قرن قدمت دارد، از سال ۲۰۱۳ مسیر کاری خود را به سمت تولید طلای اخلاقی و توجه به محیط‌زیست تغییر داد. این تغییر مسیر شامل تعیین یک پروتوکل جدید برای تامین‌کنندگان خود بود. به‌طوری که به آنان دستور داد تا در چهارچوب توجه به محیط زیست طلای اخلاقی استخراج کنند. از‌این‌رو این برند در سال ۲۰۱۸ به‌طور کامل طلای خود را با روش اخلاقی استخراج می‌کند.

طلای اخلاقی و غیراخلاقی چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

طلای غیر اخلاقی یا طلای کثیف به طلا‌هایی گفته می‌شود که کارگران در معادن با شرایط خطرناک و غیرانسانی آن را به‌دست می‌آورند. چون استخراج طلا به‌صورت غیرقانونی به‌وسیله افرادی انجام می‌شود که برای نجات از فقر این‌ کار را انجام می‌دهند. از‌این‌رو صنعت جواهر‌سازی سنتی همیشه با برده‌داری، آلودگی، جنگ و استثمار همراه است و به‌دلیل پیچیده بودن بیش از اندازه روند استخراج، اقدامات غیراخلاقی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. چند مورد از شرایط استخراج طلای غیراخلاقی را بررسی می‌کنیم:

به‌کارگیری کودکان

متأسفانه شواهد مبنی بر این است که یک میلیون کودک در معادن طلا کار می‌کنند و چون در معرض مواد شیمیایی سمی هستند، در همان سال‌های اول زندگی سلامت بدنی آنها به خطر می‌افتد. جدا از این موضوع در فضای معادن مورد سو استفاده نیز قرار می‌گیرند. حتی ممکن است در مسیر قاچاق قربانی شوند.

استثمار افراد آسیب‌پذیر

استثمارگران به کارگران معادن دستمزد منصفانه پرداخت نمی‌کنند. آنها همیشه بیش از توان بدنی‌شان کار می‌کنند و از آنجایی که در معرض مواد شیمیایی هستند سلامتی‌شان به خطر می‌افتد و چون توان رسیدگی به مشکلات خود را ندارند متاسفانه جان خود را از دست می‌دهند.

آواره‌شدن جوامع

زمانی که کارگران معادن در مقیاس بزرگتر و به‌صورت سنتی طلا استخراج می‌کنند، مناطق اطراف، تحت کنترل شرکت‌های معادن قرار می‌گیرند و مردمان ساکن مجبوراند محل زندگی‌شان را ترک کنند. در اکثر موارد از روی ناچاری در همان معادن کار می‌کنند و در شرایط ناسالم قرار می‌گیرند.

همچنین لازم به یادآوری است که در استخراج طلای غیراخلاقی فقط افراد آسیب نمی‌بینند. بلکه بیشترین آسیب به محیط زیست و کره زمین وارد می‌شود. در اصل بر اساس آسیبی که استخراج طلای غیر‌‌اخلاقی بر کره زمین و محیط زیست وارد می‌کند، به مرور زمان جوامع انسانی نیز آسیب خواهند دید. جنگل‌زدایی، استفاده از جیوه و سیانید، تخریب اکوسیستم، تخریب خاک و آلودگی آب از جمله مهم‌ترین عوامل آسیب‌رسان استخراج طلای غیراخلاقی است که دو مورد اول را به‌طور‌خلاصه بررسی می‌کنیم.

جنگل‌زدایی

به‌طور‌معمول استخراج طلا به‌دلیل مراحل سخت و گهگاه خطرناک در مناطق دورافتاده انجام می‌شود. متأسفانه در برخی کشور‌ها بنا به دلایل مختلف جنگل‌های بارانی را برای این کار انتخاب می‌کنند که به‌نوعی سوء استفاده از طبیعت است. چرا که برای استخراج طلا بخش بزرگی از جنگل را از بین می‌برند تا یک منطقه جدید برای هدف موردنظر آماده شود. جنگل‌زدایی یکی از عوامل مهم گرمایش زمین است و موجب ازبین‌رفتن تنوع گونه‌های گیاهی، جانوری و تغییر شرایط اقلیمی می‌شود و در نهایت یک تهدید برای کره زمین است.

برای مثال طبق تحقیقاتی که روی جنگل‌های کشور اندونزی انجام شده است، بیش از ۱۰.۵ میلیون هکتار از جنگل‌های بارانی برای استخراج طلا جنگل‌زدایی شده و بدون هیچ‌گونه احیا و باز‌سازی رها شده‌اند. این مقدار معادل ۲.۷ میلیون عدد زمین فوتبال است و در حالت عادی هنگامی که مقدار مشخصی از فلز طلا با روش‌های غیراخلاقی استخراج می‌شود، اثرات جبران‌نا‌پذیری بر جنگل و محیط‌زیست برجای می‌ماند.

استفاده از جیوه و سیانید

با اینکه در استخراج طلای اخلاقی نیز از جیوه و سیانید استفاده می‌شود؛ اما در این روش، نظارت مستقیم روی میزان استفاده از این مواد وجود دارد. برای مثال معدن‌چیان برای استخراج طلا صرفا در مقیاس کوچکتر که یک روش اخلاقی است، می‌توانند بالای ۱۷ بار از جیوه استفاده کنند؛ اما اگر تعداد دفعات بالا‌تر باشد، شیوه استخراج دیگر اخلاقی نخواهد بود. به این دلیل که جیوه یک عنصر بسیار سمی برای محیط زیست و انسان است و حتما باید بعد از تمام‌شدن مراحل استخراج از محیط مذکور پاکسازی شود تا طبیعت و محیط زیست را آلوده نکند.

با این تفاسیر، اخیرا مؤسسه Black Smith سه رودخانه را در بورنیو اندونزی آزمایش کرد و متوجه شد که سطح جیوه آب تا ۱۴۰برابر بالاتر از مقدار استاندارد ایمنی EPA است.

نکته ۱: مؤسسه Black Smith، یک موسسه حامی و مدافع محیط زیست مستقل د‌ر آمریکا است.

نکته ۲: EPA، نام اختصاری آژانس حفاطت از محیط زیست ایالات متحده است که مستقل از دولت فدرال آمریکا فعالیت می‌کند.

طلای اخلاقی و طلای پایدار چه تفاوتی با هم دارند؟

با اینکه این دو مفهوم اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. درباره جواهرات اخلاقی که صحبت کردیم. جواهرات پایدار بیشتر روی تأثیر استخراج یک قطعه جواهر بر محیط زیست متمرکز است تا اینکه روی کره زمین تأثیر منفی نداشته باشد. در حالی که جواهرات اخلاقی بیشتر روی تأثیر روند استخراج روی افراد، قابل ردیابی بودن جواهرات و شرایط ایمن برای کارگران متمرکز است.

محبوب‌ترین ست‌های طلا در دیجی‌کالا را ببینید

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم طلای اخلاقی و تمام ابعاد مربوط به آن را بررسی کنیم. اگر شما نیز اطلاعاتی در این مورد دارید، حتما در قسمت دیدگا‌ه‌ها با ما در میان بگذارید. از همراهی‌تان ممنونیم.


در ادامه بخوانید: همه‌چیز درباره برند میکی موتو (Mikimoto)؛ داستان تولد و موفقیت یک برند بی‌نظیر
منبع marieclaire kvjewels ready-made
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.