راهنمای انتخاب و خرید کرم ضدچروک؛ همه نکات ضروری

دوست دارید که با کرم‌های ضدچروک جلوی پیرشدن پوستتان را بگیرید؟ می‌خواهید همیشه پوست خوب و صافی داشته باشید؟ فکر می‌کنیم که همه می‌خواهند. برای همین در این مقاله راهنمای خرید کرم ضدچروک را برایتان آماده کرده‌ایم.

راهنمای خرید کرم ضدچروک؛ این کرم چیست و چه می‌کند؟

راهنمای خرید کرم ضدچروک
خرید کرم ضدچروک

بیشتر افرادی که قصد خرید کرم ضدچروک دارند، بدون تجویز و توصیه پزشک به خرید می‌روند. اما این دسته از محصولات واقعا کاربرد دارد و می‌توانند با چروک‌شدن پوست مبارزه کنند؟ واقعیت این است که همه‌چیز بستگی به محصولی دارد که خریداری می‌شود.

کرم‌های ضدچروک در دسته داروها قرار نمی‌گیرند. بنابراین، امکان خریدشان بدون نسخه از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی و آرایشی وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم شما را در خرید کرم ضدچروک راهنمایی کنیم. برای همین باید قبل از توصیه‌ها از نکاتی مهم پرده برداریم. آماده‌اید؟

دلایل چروک‌شدن پوست چیست؟

چروک خطوط ریز و ظریف دور چشم‌ها، لب‌ها و نواحی دیگر پوست است که نشان از بالارفتن سن می‌دهد. اما تنها دلیل وجودشان هم سن نیست. متخصصان پوست معتقدند که عوامل مختلفی در شکل‌گیری چروک‌ها نقش دارند. البته با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن کمتر می‌شود و ظرفیت و خاصیت ارتجاعی‌ پوست هم کاهش پیدا می‌کند. اما پای عوامل دیگری هم به‌میان است:

قرارداشتن در معرض آفتاب

یکی از متهمان ردیف اولی که به چروک‌شدن پوست سرعت می‌دهد، اشعه فرابنفش خورشید است. اگر بدون کرم ضدآفتاب و برای مدتی طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیریم، پوستمان دچار چروک، زردی و از دست‌دادن خاصیت ارتجاعی‌اش می‌شود.

سیگارکشیدن

سیگارکشیدن هم عامل مهمی در چروک‌شدن پوست است. این کار باعث می‌شود رگ‌های خونی منقبض شوند و گردش خون در پوست با مشکل مواجه شود. این موضوع روی سلامت پوست اثرات منفی می‌گذارد.

وراثت

عوامل ژنتیکی هم در چروک‌شدن پوست نقش دارند. بعضی از افراد به‌طور ژنتیکی پوستشان زودتر از آدم‌های دیگر چروک می‌شود.

عادات و ژست‌های صورت

اخم‌کردن، لبخندزدن و چشمک‌زدن از جمله عاداتی هستند که روی شکل پوست اثر می‌گذارند. عادات و ژست‌های صورت می‌توانند باعث تشدید خطوط ظریف روی صورت و چروک‌شدن پوست شوند. زمانی که جوان هستیم، بعد از تغییر شکل، پوست دوباره به حالت اولیه‌اش بازمی‌گردد اما با پاگذاشتن به سن دیگر برگشت آن به حالت اولیه کمی کم‌رنگ می‌شود.

برای کم‌کردن اثر هریک از عوامل چروک‌زایی که پیش‌تر گفتیم، محصولاتی در بازار وجود دارد که ادعا می‌کنند با چروک‌ها می‌جنگند و کم‌رنگشان می‌کنند. اما این واقعا صحت دارد؟

کرم‌های ضدچروک واقعا اثرگذارند؟

راهنمای خرید کرم ضدچروک
زدودن لکه‌ها با کرم ضدچروک

تولیدکنندگان که قول‌های زیادی می‌دهند. اما واقعا می‌توان به کرم‌های ضدچروک اعتماد کرد؟ نتیجه‌شان چطور خواهد بود؟ علم می‌گوید که بله! یعنی می‌توان به این محصولات اعتماد کرد. داستان جالب شد، نه؟

متخصصان با آزمایش‌کردن کرم‌های ضدچروک روی صورت زنان ۳۰ تا ۷۰ساله به نتایج مطلوبی رسیده‌اند. البته منظور از اثرگذاری این نیست که پوستتان بعد از مصرف کرم‌ها به نرمی‌ولطافت پوست نوزاد می‌شود. اما تحقیقات تأیید می‌کنند که اگر مواد مناسبی در کرم‌های ضدچروک استفاده شود، پس از دست‌کم ۴هفته آثار خوبی را خواهیم دید. منظور از مواد مناسب چیست؟‌

کرم ضدچروک از چه موادی تشکیل شده است؟

در راهنمای خرید کرم ضدچروک لازم است که از مواد تشکیل‌دهنده آن هم بگوییم، نه؟  از جمله موادی که می‌توانند روی رفع یا کم‌رنگ‌کردن چروک‌های پوستی اثر بگذارند، باید به موارد زیر اشاره کرد. این مواد در بیشتر کرم‌های ضدچروک موجود هستند:

رِتینوئید

رتینوئیدها به ترکیبات گرفته‌شده از ویتامین A گفته می‌شود؛ مثل رتینول یا رتینوئیک اسید. این ترکیبات می‌توانند با آثار مخرب اشعه‌های خورشید بجنگند و از شدت چروک‌های پوستی بکاهند.

ویتامین C

ویتامین C خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارد؛ یعنی می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مقابله کند. منظور از رادیکال‌های آزاد هم مولکول‌های اکسیژن ناپایداری هستند که سلول‌های پوست را تجزیه می‌کنند و باعث بروز چروک می‌شوند.


حتما بخوانید: همه چیز درباره کرم ویتامین سی؛ مزایای استفاده از این کرم چیست؟

اسیدهای هیدروکسی

اسیدهای هیدروکسی شامل گلیکولیک، سیتریک و لاکتیک اسید هستند. از این‌ها برای لایه‌برداری یعنی برداشتن سلول‌های مرده پوستی استفاده می‌شود.

پِپتیدها

این مولکول‌ها به‌طور طبیعی در ارگانیسم‌های زنده موجودند. برخی از انواع آنها می‌توانند تولید کلاژن در پوست را تحریک کنند. پپتیدها در رفع و مقابله با چروک‌ها نقش دارند.

عصاره‌های چای

انواعی از چای مانند چای سیاه هم دارای ترکیباتی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهاب است. استفاده از عصاره انواع چای در تولید کرم‌های ضدچروک دیده می‌شود.

عصاره دانه انگور

عصاره دانه‌های انگور هم می‌توانند به کلاژن‌سازی کمک کنند. این عصاره‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند و در کرم‌های ضدچروک استفاده می‌شوند.

نیاسینامید

نیاسینامید آنتی‌اکسیدانی قوی است و به ویتامین B3 ارتباط دارد. این ماده به جلوگیری و ممانعت از کاهش آب پوست کمک می‌کند و باعث افزایش ارتجاع پوست می‌شود.

کرم ضدچروک چه کمکی به پوستمان می‌کند؟

راهنمای خرید کرم ضدچروک
خواص کرم ضدچروک برای پوست

استفاده از کرم‌های ضدچروک می‌تواند فواید چشمگیری برایمان داشته باشد. در ادامه به شیوه سودرسانی آنها به پوست اشاره‌هایی می‌کنیم.

سفت‌کردن پوست و آب‌رسانی به آن

پیرشدن پوست با نشانه‌هایی مانند شُل‌ و خشک‌شدن همراه است. خاصیت ارتجاعی پوست هم به‌تدریج از دست می‌رود. استفاده مداوم از کرم ضدچروک برای یک دوره زمانی می‌تواند مانع از این‌ها شود. کرم‌های ضدچروک به سفت‌شدن پوست و آب‌رسانی به آن کمک می‌کنند.

کرم‌ها باوجود موادی مانند روغن‌ دانه‌های گیاهی می‌توانند پوست نواحی گردن، دور چشم و گونه‌ها را سفت‌تر کنند. خاصیت آب‌رسانی آنها هم جلوی خشک‌شدن بیش از حد را می‌گیرد.

جلوگیری از تغییر رنگ پوست و لک‌شدن

نکته مهم دیگری که می‌خواهیم در این راهنمای خرید کرم ضدچروک بگوییم، توجه به وجود SPF در کرم موردنظرتان است. کرم‌های ضدچروک معمولا حاوی SPF در حدود ۱۵ هستند. کرم‌های SPFدار می‌توانند مانع از آسیب‌رساندن اشعه‌های مضر خورشید به پوست شوند. همین باعث جلوگیری از تغییر رنگ پوست هم می‌شود.

کرم‌های ضدچروک با داشتن ویتامین‌های C و E و آنتی‌اکسیدان مانعی مهم برای تخریب سلول‌ها هستند. اگر از کرم ضدچروکی استفاده می‌کنید که حاوی SPF است، یادتان نرود که باید آن را هر دو ساعت تجدید کنید.

از چه سنی کرم ضدچروک بزنیم؟

زمان مناسب برای استفاده از کرم ضدچروک چه‌موقع است؟ باید بدانید که پیرشدن از درون شروع می‌شود و کم‌کم نمودش با علامت‌هایی مانند چروک بروز پیدا می‌کند. برای همین است که قبل از ظهور نشانه‌هایی مانند چروک نیاز به استفاده از محصولاتی مانند کرم‌های ضدچروک وجود دارد.

پس قبل از بروز و ظهور نشانه‌هایی مانند کم‌شدن چربی زیر پوست چشم‌ها باید دست‌به‌کار شویم. کم‌شدن چربی باعث ایجاد چروک‌ها می‌شود. از ۳۰سالگی به‌بعد استفاده از کرم ضدچروک ایده خوبی خواهد بود. با شروع از این سن، می‌توان دیرتر از حالت طبیعی با چروک‌هایی روبه‌رو شد که در سال‌های بعد ظاهر می‌شوند.

پرفروش‌ترین کرم‌های ضدچروک اینجاست

چه زمانی از روز کرم ضدچروک بزنیم؟

در این بخش از راهنمای خرید کرم ضدچروک به شما می‌گوییم که چه زمانی از روز، بهترین وقت برای استفاده از این کرم‌هاست. محصولات مراقبت پوست برای دور نگه‌داشتن آن از چروک‌ها دو بار در طول شبانه‌روز مصرف می‌شوند؛ صبح‌ها زمانی که از خواب بیدار می‌شوید و شب‌ها، زمانی که می‌خواهید به رختخواب بروید.

اگر می‌خواهید، اثرگذاری کرم ضدچروکتان بیشتر شود، باید پس از مالیدن آن روی پوست کمی صبر کنید که به‌طور کامل جذب شود. پس از اینکه به کرم برای جذب کامل زمان دادید، از محصولات بهداشتی و آرایشی دیگر استفاده کنید.

نکته مهم

یادتان نرود که قبل از استفاده از کرم‌های ضدچروک، پوستتان باید به‌طور کامل تمیز باشد و هیچ ماده آرایشی، آلودگی یا چربی رویش نباشد. کرم‌های ضدچروک روی پوست خشک و تمیز جواب می‌دهند. برای اینکه اثرگذاری کرم بیشتر شود، حتما بروشور آن را بخوانید و ببینید که شیوه و مقدار مصرف چیست.

 توصیه‌های زیر برای خرید کرم ضدچروک را به‌خاطر بسپارید

راهنمای خرید کرم ضدچروک

اگر قصد خرید کرم ضدچروک دارید، به توصیه‌های زیر نگاهی داشته باشید و آنها را به‌خاطر بسپارید.

به موادسازنده کرم دقت داشته باشید

روی بسته کرم را بخوانید و با کمک جست‌وجویی ساده ببینید که مواد موجود در آن واقعا برای پوست خوب و مطلوب‌اند یا خیر. برخی از محصولات دارای مواد سازنده بسیار عجیب‌وغریبی هستند. حتما قبل از انتخاب به مواد به‌کاررفته در هر محصول دقت کنید.

با در نظرگرفتن مواد مفید سازنده کرم‌های ضدچروک که پیش‌تر معرفی شد، به‌سراغ گزینه‌هایی بروید که برای پوستتان اثرگذاری مفید خواهند داشت. مواد مطلوب موجود در کرم‌ها شامل مواردی مانند رتینول، ویتامین C، نیاسینامید، پپتیدها و عصاره دانه‌های طبیعی مانند انگور است.

کرمی متناسب با نوع پوستتان انتخاب کنید

اگر دوست یا آشنایی به شما خرید کرمی را توصیه می‌کند، چشم‌بسته آن را نخرید. دقت کنید که نوع پوست هرکس با دیگری متفاوت است و برای همین، شاید اثرگذاری یک کرم برای دو فرد متفاوت باشد. به نوع پوستتان دقت کنید. اگر پوستتان خشک است، کرم ضدچروکتان هم باید مخصوص این ویژگی پوستتان انتخاب شود.

برای پوست‌های چرب هم انتخاب‌هایی مخصوص به خودشان وجود دارد. اگر پوستتان خشک یا حساس است، کارتان کمی سخت خواهد بود. چون محصولات بهداشتی و آرایشی معمولا کمی برای چنین پوست‌هایی آزاردهنده‌اند. شما باید به‌دنبال محصولاتی باشید که در آنها رتینول نیست. چرا؟ چون این ماده می‌تواند به خشکی پوست‌های این‌چنینی دامن بزند.

کرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان و مواردی که در فرمولاسیونشان روغن موجود است هم گزینه‌های خوبی برای پوست‌های خشک‌اند. کرم‌هایی با بافت سنگین‌تر برای پوست‌های خشک مناسب‌ترند. اما اگر پوستتان چرب است، باید به سراغ کرم‌هایی با بافت سبک‌تر بروید که فرمولاسیونشان مبتنی بر آب است و نه روغن و چربی. وجود موادی مانند سالیسیلیک اسید هم در کرم ضدچروک برای پوست‌های چرب مناسب است. این ماده در نقش لایه‌بردار ظاهر می‌شود و جلوی مسدودشدن منافذ پوست را هم می‌گیرد.

به نظر خریداران قبلی دقت و توجه داشته باشید

این‌روزها، فروشگاه‌های اینترنتی و مجازی زیادی وجود دارند. با مرور نظرات خریداران قبلی درباره هر کرم ضدچروک می‌توانید اطلاعات خوبی درباره آن پیدا کنید. پس نگاهی به نظرات و تجربه‌های کاربرانی داشته باشید که پیش از شما، محصول موردنظرتان را انتخاب کرده و خریده‌اند.

سایت‌های مختلف و فروشگاه‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی امکان مرور و خواندن نظرات دیگران را برایتان فراهم می‌کنند. بنابراین، از این راه هم برای آگاهی از کیفیت محصول موردنظرتان کمک بگیرید.

به‌سراغ برندهای معتبر بروید

راهنمای خرید کرم ضدچروک

برندهای معروف و معتبر معمولا برای حفظ شهرت و اعتبارشان هم که شده، دست به تولید محصولات بی‌کیفیت نمی‌زنند. برای خرید محصولات مراقبت از پوست مانند کرم‌های ضدچروک هم به سراغ آنها بروید. پوست عضو مهمی از بدن است و شوخی‌بردار نیست.

انتخاب محصولات بی‌کیفیت اصلا فکر خوبی نیست و در کوتاه‌مدت یا بلندمدت آثار بسیار بدی را روی پوستتان به‌جای می‌گذارد. این را هم در نظر بگیرید که ارزش و اعتبار یک محصول فقط به قیمت نیست؛‌ یعنی اگر کرمی گران است، لزوما بهترین گزینه هم نیست.

کرم‌های ضدچروک با SPF بخرید

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، اشعه خورشید از جمله مهم‌ترین دلایل ایجاد چروک‌های پوستی است. بنابراین، اگر قصد خرید کرم ضدچروک دارید، به وجود خاصیت ضدآفتاب‌بودن در آن هم دقت کنید. SPF کرم باید دست‌کم ۱۵ باشد.

جدیدترین کرم‌های ضدچروک

در آخر

رسیدگی به پوست و جوان‌وسالم نگه‌داشتن آن فکر خوبی است. هم بخش مهمی از سلامت جسممان در گروی داشتن پوستی خوب و زیباست و هم بخش بزرگی از اعتماد‌به‌نفس و رضایتمان از ظاهرمان.

تابه‌حال تجربه استفاده از کرم‌های ضدچروک را داشته‌اید؟ کدام برند را به دیگران توصیه می‌کنید؟


در ادامه بخوانید: راهنمای کامل خرید کرم ضد آفتاب؛ کدام ضدآفتاب مناسب پوست شماست؟
منبع mayoclinic.org huffpost.com healthshots.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.