چطور اصولی و شیک انواع صندل مردانه را ست کنیم؟

برای فصل تابستان هیچ‌چیز بهتر از یک جفت صندل نیست؛ البته زمانی که در تعطیلات به سر می‌برید. بیشتر روزهای سال پاهایتان در کفش است و مسلما تهویه هوای صندل برای پاهای شما حتی برای یکی‌، دو روز آخر هفته می‌تواند به سلامت پاهایتان کمک کند. این مطلب شما را با انواع صندل مردانه و نحوه انتخاب و ست‌کردن آن آشنا می‌کند.صندل مردانه کفشی است که رویه و اطراف آن تا حدودی باز است و انواع مختلفی دارد. صندل‌ها بیشتر مناسب بهار و تابستان هستند و به پاها فرصت تنفس و استراحت می‌دهند. صندل‌های مردانه برخلاف صندل‌های زنانه تنوع رنگ و شکل محدودی دارند و ظرافت و زیبایی آنها کمتر است.

انواع صندل مردانه

صندل مردانه مانند صندل‌های زنانه تنوع خاصی ندارد. در این بخش، ۱۷ مدل از انواع صندل مردانه را به شما معرفی می‌کنیم. در هر مورد، ویژگی‌ها و جنس و کاربرد آنها را بررسی کرده‌ایم و توضیح داده‌ایم که چطور می‌توانید آنها را ست کنید.

۱. صندل پیاده‌روی؛ برای پیاده‌روی غیرحرفه‌ای

صندل مردانه - صندل پیاده‌روی

صندل‌های پیاده‌روی بهترین انتخاب برای مسیرهای پیاده‌روی آسان تا متوسط در دمای گرم تا ملایم هستند. آن‌ها مانند بوت کوهنوردی می‌توانند از پاهای شما پشتیبانی کنند با این تفاوت که تهویه و راحتی بیشتری به پاهایتان می‌دهند.

اگر از اینکه در هوای گرم هنگام پیاده‌روی پاهایتان عرق می‌کند و تاول می‌زند خسته شده‌اید،  تنها چیزی که نیاز دارید یک جفت صندل خوب برای پیاده‌روی است. بسته به ترجیح خودتان، می‌توانید از مدل پنجه باز یا مدل پنجه بسته آن استفاده کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که صندل انتخابی‌تان از قوس پای شما پشتیبانی کند و در برابر ضربه مقاوم باشد. بهترین انتخاب صندل دارای کفی فوم یا اتیلن‌وینیل استات داخلی است.

کاربرد: محافظت از پاها دربرابر کبودی و ساییدگی ناشی از زمین‌های ناهموار بیابانی، ارائه راحتی اضافی و ایجاد چسبندگی با زمین‌های ناهموار، شیب‌دار، لغزنده، مرطوب و گلی برای جلوگیری از سرخوردن.

جنس: لاستیک، چرم، چوب، تاتامی و طناب

چطور آن را ست کنیم؟

با لباس‌های کژوال و راحتی آن را بپوشید. شلوار چینو، تی‌شرت و شاید یک کلاه هایکینگ کافی باشد.

۲. صندل دویدن؛ مخصوص دویدن راحت

صندل مردانه - صندل دویدن

صندل‌های دویدن برای دویدن راحت و مؤثر مناسب‌اند. این صندل‌ها قابلیت تنفس و خنک‌کنندگی بیشتری برایتان فراهم می‌کنند. کفی آنها معمولا نازک‌تر است و بسیار سبک‌وزن هستند. اگر فکر می‌کنید ممکن است هنگام دویدن انگشت‌های پاهایتان به جایی برخورد کنند، می‌توانید مدل‌های پنجه‌بسته این صندل‌ها را بخرید. صندل‌های دویدن درمقایسه‌با کفش‌های دویدن، تجربه حرکتی بسیار سبک‌تری برای شما به ارمغان می‌آورد. این صندل‌ها ثبات و استحکام خوبی دارند و دربرابر لغزش مقاوم‌اند. کفی آنها نازک است؛ ولی جنس آنها طوری است که دربرابر اجسام تیز به‌اندازه کافی از کف پاهایتان محافظت می‌کنند.

کاربرد: با پوشیدن منظم این صندل‌ها برای دویدن، اندام تحتانی شما ازجمله انگشت‌های پا، کف و مچ پا و زانو تقویت می‌شود.

جنس: لاستیک گیاهی

چطور آن را ست کنیم؟

این صندل‌ها برای پوشیدن با شلوارک مخصوص دویدن و تی‌شرت نخی با طرح گرافیکی عالی است.

۳. صندل گلادیاتوری؛ برای پیاده‌روی عادی

صندل مردانه - صندل گلادیاتوری

صندل گلادیاتوری در دوران روم باستان اختراع شد و گلادیاتورها هنگام مبارزات خود آنها را می‌پوشیدند. این صندل‌های باستانی با فیلم‌های هالیوودی که درباره رومی‌ها ساخته می‌شد به عرصه مد بازگشتند. کفی آنها اغلب صاف است و تسمه‌های متقاطعی دارند که دور پاها قرار می‌گیرد و آنها را نگه می‌دارد. برای آقایان معمولا بند پهن‌تری دارد که از مچ پا بالاتر قرار می‌گیرد. اغلب در رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای و برنزی ساخته می‌شوند و دارای تزئیناتی مانند سگک‌های فلزی هستند.

کاربرد: صندل تخت با چند بند عرضی پهن که کف آن را به پاها متصل می‌کند و یک بند پهن در اطراف مچ پا دارد. برای پیاده‌روی عادی و استفاده روزانه مناسب است.

جنس: چرم، چوب خیزران و پلاستیک

چطور آن را ست کنیم؟

فقط یک پیراهن جین یا نخی یا یک پیراهن کتان  به آن اضافه کنید کافی است.


حتما بخوانید: صندل گلادیاتوری چیست و چطور آن را ست کنیم؟

۴. اسلاید؛ دارای بیشترین تهویه و راحتی

صندل مردانه - اسلاید

اسلایدها صندل‌هایی روباز و بدون پشت هستند و بهترین تهویه ممکن را برای فصول گرم و پرعرق ارائه می‌دهند. پوشیدن آنها بسیار راحت است و به همین دلیل اسلاید (در انگلیسی به‌معنای سرسره است) نامیده شده‌اند. صندل‌های اسلاید بسیار سبک‌وزن هستند و فقط یک بند پهن کفی آن را به پاهایتان متصل نگه می‌دارد. این صندل‌ها مد روز هستند و معمولا در رنگ‌های روشن عرضه می‌شوند که برای تعطیلات ساحلی عالی است.

کاربرد: این صندل را در استخر برای آفتاب‌گرفتن، حمام‌رفتن در خوابگاه دانشجویی، استفاده به‌جای دمپایی، پوشیدن در ساحل و هرجای دیگری می‌توانید بپوشید.

جنس: چرم و جیر درجه یک، گاهی با طرح‌های گلدار، آستر خز مصنوعی و حباب‌دار است که به چسبیدن آن به پاها کمک می‌کند.

چطور آن را ست کنیم؟

شلوار چسبان نسبتا کوتاه برای آن خوب‌اند اما شلوارهای گشاد ترکیبی شیک‌تر و مدروزتر ایجاد می‌کند. درهرصورت مطمئن شوید که شلوارتان به مچ پا یا پایین‌تر از آن رسیده است. در این صورت جذاب‌تر خواهد بود.

۵. صندل تانگ یا صندل ساحلی

صندل مردانه - صندل تانگ

صندل تانگ (Thong) در دهه ۱۹۹۰ به‌شدت مورداستقبال آقایان قرار گرفت و دوباره به صنعت مد بازگشت. این صندل‌ها کمترین ناحیه ممکن پای شما را می‌پوشانند و دارای بند نازکی است که لای انگشت‌های پا قرار می‌گیرد. یک بند V شکل هم به آن متصل است و از دو جهت به‌شکل جناغی روی پا قرار می‌گیرد که پوشیدن آن را بسیار راحت می‌کند. صندل‌های تانگ فقط برای پیاده‌روی سبک و فعالیت‌های کژوال مانند رفتن به ساحل کاربرد دارند زیرا ظریف هستند و ممکن است خراب شوند.

کاربرد: اگر برای ساحل، استخر یا منطقه آبگرم صندل می‌خواهید، این صندل‌ها عالی است.

جنس: لاستیک، فوم، پلاستیک، چرم، جیر و حتی پارچه

چطور آن را ست کنیم؟

می‌توانید این صندل‌ها را با شلوار جین رنگ‌پریده یا تی‌شرت ساده و شلوار نخی ست کنید. اگر لاغر هستید و دوست دارید قوزک پای خود را به نمایش بگذارید، یک شلوار کوتاه‌تر با آن بپوشید.

۶. صندل ماهیگیر؛ دارای بندهای درهم تنیده

صندل مردانه - مدل ماهیگیر

صندل ماهیگیر انواع مختلفی دارد و از زمان‌های قدیم در سراسر جهان استفاده می‌شد. این صندل‌ها بسیار معروف‌اند و یک سگک در اطراف مچ پا دارند. بندهای آن درهم‌تنیده است و بیشتر پوشش سطح را فراهم می‌کند، ولی قابلیت تنفس کافی دارد و بین نوارهای آن باز است تا اگر در رودخانه یا ساحل با آن راه می‌روید، در صورت ورود آب به صندل از اطراف تخلیه شود.

کاربرد: اگر دوست ندارید در تعطیلات کفش بپوشید ولی صندل پنجه‌بسته می‌خواهید، این صندل عالی است.

جنس: چرم و سایر مواد مصنوعی

چطور آن را ست کنیم؟

برای ست‌کردن صندل ماهیگیر، شلوار جین با کت جین یا شلوار چینو و یک پیراهن یا کت که با آن ست باشد، مناسب است.

۷. صندل آبی؛ مناسب برای آب‌بازی

صندل مردانه - مدل آبی

همان‌طور که از نامشان پیداست، صندل‌های آبی دربرابر آب بسیار بادوام هستند. این صندل‌ها یکی از محبوب‌ترین کفش‌ها برای افرادی هستند که اغلب دوست دارند کنار رودخانه یا جاهایی که آب هست وقت بگذرانند. صندل آبی را می‌توان روی سطوح مرطوب و لغزنده هم پوشید؛ زیرا چسبندگی بسیار خوبی با سطح زمین ایجاد می‌کنند و چون نمی‌لغزند ثبات شما را حفظ می‌کنند. معمولا دارای بندهایی هستند که دورتادور پا و مچ پا را می‌پوشانند و با چسب یا سگک محکم می‌شوند. چون از جنس مواد اولیه مصنوعی تهیه می‌شوند، برای استفاده منظم روزانه مناسب نیستند.

کاربرد: کایاک سواری، قدم‌زدن در نزدیکی ساحل و رودخانه و مفید برای کنار استخر.

جنس: نایلون و سایر مواد مصنوعی

چطور آن را ست کنیم؟

یک شلوارک کوتاه و تی‌شرت، با یک ساعت ضدآب با آن بپوشید تا تیپی اسپرت و جذاب به نمایش بگذارید.

۸. صندل چرم؛ برای موقعیت‌های خشک دور از رطوبت

صندل مردانه - مدل چرم

صندل‌های چرمی مطمئناً بسیار شیک و راحت هستند. این صندل‌ها به این دلیل چرمی نامیده می‌شوند که همه مواد اولیه آنها از چرم است. ازآنجاکه چرم آب جذب می‌کند، این صندل‌ها را بهتر است در مکان‌هایی که مرطوب نباشد بپوشید. رطوبت چرم را خیلی زود خراب می‌کند. این صندل‌ها بیشتر برای یک دورهمی غیررسمی مناسب خواهد بود.

کاربرد: می‌توانید آن را در محل کارتان هم بپوشید؛ البته اگر محل کارتان خیلی رسمی نیست و قوانین خاصی برای لباس‌پوشیدن ندارد. چرم چیزی است که هر روز هم می‌توانید بپوشید بدون اینکه پاهایتان را اذیت کند.

جنس: چرم

چطور آن را ست کنیم؟

یک شلوار چینو و پیراهن بپوشید و به‌رنگ صندل یک ساعت چرمی به دستتان ببندید.

۹. صندل مردانه مجلسی؛ برای داشتن استایل شیک با لباس کژوال

صندل مردانه - مدل مجلسی

برخی افراد عادت دارند حتی با غیررسمی‌ترین لباس‌هایشان هم شیک به نظر برسند. اگر شما هم چنین اخلاقی دارید، به خرید یک جفت صندل مجلسی فکر کنید. هرچند صندل به‌طورکلی غیررسمی است و برای محیط‌های اداری رسمی مناسب نیست، اگر محل کارتان سخت‌گیری ندارد، می‌توانید در آن محیط به‌راحتی این صندل را بپوشید. این صندل‌ها اغلب پنجه‌بسته هستند و رویه و پشت آنها بندهای پهنی دارد.

کاربرد: وقتی گرمای تابستان فرا می‌رسد، صندل‌های مجلسی مردانه می‌توانند جایگزین مناسبی برای کفش‌ها در محیط‌های کمی رسمی باشند.

جنس: چرم، جیر، مخمل و ابریشم

چطور آن را ست کنیم؟

یک شلوار نخی و پیراهن تابستانی یا پولو شرت بپوشید و یک ساعت چرمی شیک به آن اضافه کنید تا ببینید چطور استایلی فوق‌العاده خواهید داشت.

۱۰. صندل مردانه لونا؛ ظاهر مینیمال و جذاب

صندل مردانه - برند لونا

صندل لونا (LUNA) از باکیفیت‌ترین صندل‌های پیاده‌روی است که ظاهری بسیار مینیمال و مد روز دارد. انعطاف‌پذیری و دوام این صندل‌ها بسیار بالاست و برای تمام فعالیت‌های ماجراجویانه در تعطیلات مناسب است. سیستم توری منحصربه‌فرد آنها، در اطراف بندها و طراحی مینیمال آنها، چیزی است که لونا را از سایر صندل‌های دویدن متمایز می‌کند. کفی لونا بسیار انعطاف‌پذیر است و باعث تقویت عضلات پا می‌شود. این صندل از برند لونا است و نام آن روی محصول درج شده است. می‌توانید آن را از فروشگاه‌هایی که صندل‌های وارداتی می‌فروشند تهیه کنید.

کاربرد: برای دویدن، پیاده‌روی و سایر ماجراجویی‌ها و ورزش‌های آبی

جنس: ویبرام مورفلکس

چطور آن را ست کنیم؟

بسته به فعالیتی که انجام می‌دهید با لباس مخصوص همان فعالیت آن را ست کنید. برای مثال لباس دویدن و کلاه دویدن زمانی که می‌خواهید با لونا بدوید یا با مایو اگر می‌خواهید شنا کنید.

۱۱. صندل مردانه توا؛ راحت با کف ضدمیکروب

صندل مردانه - مدل توا

صندل‌های توا (Teva) به‌خاطر ارائه راحتی فوق‌العاده، نرمی زیاد، پشتیبانی از پاها، چسبندگی مناسب با سطح و البته کف ضدمیکروب خود شناخته‌شده هستند. بسیار بادوام‌اند و تقریبا در هر فصلی می‌توانید آنها را بپوشید. این صندل‌ها در کشورمان هم موجود هستند و می‌توانید آنها را از فروشگاه‌های صندل‌های اصل تهیه کنید. توا این صندل‌ها را در رنگ‌های شگفت‌انگیز عرضه می‌کند و وقتی آنها را می‌پوشید، به‌خوبی از جمعیت متمایز می‌شوید.

کاربرد: این صندل‌ها تقریبا برای هر موقعیتی مناسب هستند، خواه پیاده‌روی، قدم‌زدن در ساحل یا یک روز معمولی باشد.

جنس: پلی استر و بطری‌های پلاستیکی بازیافتی

چطور آن را ست کنیم؟

یک تی‌شرت و شلوارک جذاب به‌اندازه کافی برای ست‌کردن با توا مناسب است.

۱۲. صندل برکن استاک؛ مناسب برای فاشیای کف پا

صندل مردانه - مدل برکن استاک

صندل‌های برکن استاک (Birkenstock) بسیار معروف‌اند و شهرت آنها بیشتر به‌خاطر زیره‌های چوب‌پنبه‌ای آنهاست که از پاهای کاربر پشتیبانی می‌کند و شکل پاها را به خود می‌گیرد. این زیره‌ها بسیار راحت‌اند و از خستگی پای شما جلوگیری می‌کنند. طراحی آنها بسیار ساده است و دوام بالایی دارند. این محصول متعلق به برند برکن استاک است.

کاربرد: بخش پنجه پا را در این صندل طوری طراحی کرده‌اند که پا به‌صورت طبیعی در آن حرکت کند. این ویژگی با بهبود گردش خون، به تقویت بافت قوس پا کمک می‌کند. همچنین طراحی آناتومیک کفی آن به قوس‌های جانبی، میانی، متاتارسال و عرضی پا کمک می‌کند. بنابراین برای افراد دارای فاشیای کف پا عالی است.

جنس: چوب‌پنبه، چرم، لاتکس، کنف هندی و جیر

چطور آن را ست کنیم؟

این صندل را می‌توانید هم با شلوار شیک و هم با شلوار جین یا شلوار راحتی ست کنید.

۱۳. صندل مردانه هاوایی؛ در الگوها و رنگ‌های روشن

صندل مردانه - صندل هاوایی

صندل‌های هاوایی را دمپایی هم می‌نامند؛ زیرا بیشترین شباهت را به دمپایی دارد. در شهر ساحلی هاوایی در آمریکا، این صندل را تقریبا در هر مناسبتی می‌پوشند. این صندل‌ها دو بند پهن دارند و باعث می‌شود پاها در آن محکم بمانند. در سفرهای ساحلی می‌توانید روی آنها حساب کنید. معمولا در رنگ‌ها و الگوهای روشن و چشمگیر عرضه می‌شوند.

کاربرد: راحت‌ترین دمپایی برای سفرهای ساحلی

جنس: لاستیک

چطور آن را ست کنیم؟

با پیراهن و شلوارک هاوایی آن را بپوشید و دیگر به چیزی نیاز ندارید.

۱۴. صندل چوب‌پنبه‌ای؛ با زیره چوب‌پنبه‌دار محکم

صندل مردانه - مدل چوب‌پنبه‌ای

رایج‌ترین صندل‌هایی که همیشه در بازار می‌بینید. این صندل‌ها دارای زیره چوب‌پنبه‌ای هستند که شکل پای شما را به خود می‌گیرد و راحتی و پشتیبانی سفارشی برایتان فراهم می‌کند. آنها بسیار محکم و بادوام‌اند و چون چوب‌پنبه توانایی دفع عرق را ندارد، آنها را با طرح روباز تهیه می‌کنند.

کاربرد: اید‌آل برای استفاده منظم و سخت روزانه.

جنس: چوب‌پنبه

چطور آن را ست کنیم؟

با این صندل هرچه ظاهرتان را ساده‌تر نگه دارید بهتر است. برای مثال، می‌توانید با شلوار جین، یک تی‌شرت یا پولوشرت از رنگ خنثا آن را ترکیب کنید.

۱۵. صندل مردانه چاکو؛ برای سطوح خیس و لغزنده

صندل مردانه - مدل چاکو

این صندل‌های مردانه برای پیاده‌روی عالی هستند. بااین‌حال اگر از علاقه‌مندان به ماجراجویی هستید و به‌طور منظم فعالیت‌های آبی انجام می‌دهید، حتما یکی از این صندل‌های چاکو (Chaco) را بگیرید. اینها به‌طور ویژه برای آب و لغزنده‌ترین سطوح ساخته شده‌اند. طراحی آنها طوری است که به شما هنگام راه‌رفتن ثبات و راحتی ببخشد و اطمینان دهد که سُر نمی‌خورید. بندهای این صندل قابل‌تنظیم است و از پاهایتان پشتیبانی کافی به عمل می‌آورد.

کاربرد: برای پیاده‌روی یا فعالیت‌های آبی. تسمه‌های کششی قابل‌تنظیم چاکو از مهم‌ترین ویژگی‌های این صندل هستند که راحتی شما را در چنین فعالیت‌هایی فراهم می‌کنند.

جنس: ترکیبات پلی اورتان (PU).

چطور آن را ست کنیم؟

با شلوارک کوهنوردی و کلاه سطلی آن را ست کنید. جذاب می‌شود!

۱۶. صندل‌های مکزیکی؛ صندل‌هایی دست‌ساز و پیچیده

صندل مردانه - مدل هواراچ

این صندل‌های دست‌ساز پیچیده که هواراچ (Huarache) نامیده می‌شوند، بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ مکزیک بوده‌اند. برای ساخت آنها از زیره‌های رشته‌ای بافته‌شده یا زیره‌های چوبی استفاده می‌کنند و آنها را با طرح‌های استادانه به چرم رویه متصل می‌کنند. مدل‌های آن پنجه باز یا پنجه بسته هستند و به‌دلیل ظاهر جذابی که دارند در سراسر جهان محبوب‌اند. با همه این تفاسیر، از این صندل‌ها نمی‌توانید برای فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن و فعالیت‌های آبی استفاده کنید؛ زیرا خیلی راحت نیستند. بیشتر یک انتخاب عالی برای رویدادهای خاص یا قدم‌زدن در بازار در تعطیلات مناسب است.

کاربرد: بیشتر به‌عنوان یک قدم‌زدن ساده یا پوشیدن در یک مراسم کژوال کاربرد دارد.

جنس: چرم

چطور آن را ست کنیم؟

با شلوار کتان و پیراهن یقه ماندارین آن را بپوشید و یک ساعت بند چرمی به آن اضافه کنید.

۱۷. صندل مموری فوم؛ با راحتی دوبرابر

صندل مردانه - مدل مموری فوم

این صندل‌ها دارای زیره از جنس مموری فوم هستند که می‌تواند شکل پای شما را به خود بگیرد و بهترین راحتی و پشتیبانی را فراهم کند. بندهای آن بالشتک‌دار هستند و این هم راحتی این صندل‌ها را دوچندان می‌کند. بنابراین می‌توانید ساعات طولانی‌تری آن را بپوشید.

کاربرد: صندل‌های مموری فوم برای تابستان‌ها و استفاده روزمره ایدئال هستند و با توزیع یکنواخت وزن بدن، حتی در هنگام راه‌رفتن و دویدن، به شما کمک می‌کنند وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید.

جنس: پلی‌اتیک ویسکو الاستیک

چطور آن را ست کنیم؟

می‌توانید این صندل را با لباس‌های سبک و گشاد ترکیب کنید.

نحوه انتخاب بهترین صندل مردانه برای آقایان

صندل مردانه - انتخاب بهترین صندل مردانه

برای انتخاب بهترین صندل مردانه این سه نکته را در نظر داشته باشید:

  • اندازه پا
  • بلندی قد
  • وزن فرد

اندازه پاها را بررسی کنید

پاهای مردان معمولا بزرگ و زمخت است. بنابراین باید صندل را با توجه به این موضوع انتخاب کنید.

اگر پاهایتان بزرگ و ضخیم است ولی طول ساق پایتان کوتاه است، بند صندل را از نوع در هم تنیده مانند بندهای افقی، ضربدری یا Vشکل انتخاب کنید تا کمی کوچک‌تر و بلندتر به نظر برسند.

اگر پاهایتان لاغر و استخوانی است، صندل‌های با بند نازک برایتان بهتر خواهد بود. دلیلش این است که پاهایتان را پرتر نشان می‌دهد.

قدتان را مدنظر قرار دهید

قد بیشتر مردان در حد فاصل بین ۱.۶۵ تا ۱.۷۵ است. قد شما بر نحوه انتخاب لباس و کفش تأثیر می‌گذارد. کسانی که قد بلندتری دارند، از سبک‌های بنددار، بنددار متقاطع و بسیاری دیگر از صندل‌ها می‌توانند استفاده کنند و محدودیت خاصی ندارند.

اگر قدتان از ۱.۶۵ کوتاه‌تر است، صندل با کفی لاستیکی که ۳ تا ۴ سانتی‌متر ضخامت دارد هم قدتان را بلندتر می‌کند هم باعث راحتی پاهایتان می‌شود.

از وزنتان غافل نشوید

اگر اندامی باریک و متعادل دارید، صندل‌هایی که بیشترین قسمت پاها را می‌پوشاند یا نهایتا نیمی از آن را به نمایش می‌گذارد برایتان مناسب است.

اگر توپر هستید، صندل‌هایی که بالاتر از مچ پا قرار می‌گیرند، بندهای خیلی نازک یا خیلی ضخیم دارند مناسب شما نیستند. بهتر است آنهایی را انتخاب کنید که بندهای متوسط دارند و تا مچ پا بالاتر نمی‌آیند.

صندل بپوشیم یا نه؟ سیر تکاملی صندل برای مردان

شاید تعجب کنید که صندل بپوشیم یا نه دیگر چه‌جور سؤالی است. واقعیت این است که در گذشته آقایان جنتلمن اصلا با صندل میانه خوبی نداشتند! تصویری از کری گرانت، بازیگر مشهور هالیوود، موجود است که با جوراب در ساحل می‌گردد ولی حاضر نیست صندل بپوشد. البته از آوردن کامل این تصویر به دلایلی که خودتان می‌دانید معذوریم! اول بیایید ببینیم صندل چطور در سیر تکاملی خود به کمد لباس آقایان راه یافته است.

واژه صندل از کلمه یونانی sandalon یا sandalion گرفته شده است. صندل به‌عنوان کفشی تعریف می‌شود که قسمت اعظم پای شما در آن نمایان است. اولین جفت صندل مردانه در جهان بیش از ۱۰هزار سال قدمت دارد. صندل‌های دوران باستان را از پوست درخت درمنه می‌ساختند. سربازان یونانی و رومی در آن زمان با صندل‌های معروف به باسکین (buskin) می‌جنگیدند. بااین‌حال، جنتلمن‌های شیک کلاسیک صندل دوست نداشتند.

چرا مردان کلاسیک صندل نمی‌پوشیدند؟

مردان کلاسیک دلایل مختلفی برای امتناع خود از پوشیدن صندل داشتند:

۱. پوشیدن کفش خیلی راحت‌تر از پیچیدن چند تکه چرم به دور پا بود.

۲. آب‌وهوای اروپا اغلب بارانی و مرطوب یا سرد بود و این آب‌وهوا نه برای صندل‌های روباز و نه برای چرم مناسب نبود.

۳. برای یک جنتلمن، صندل‌ها ارزان به نظر می‌رسیدند. مردان کلاسیک می‌گفتند حتی اگر چندصددلار برای یک صندل سالواتوره فراگامو سرمایه‌گذاری کنیم، باز هم اسمشان روی آنهاست: دمپایی! آنها صندل را در حد دمپایی می‌دانستند! به این ترتیب در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی در آلمان، برکن استاک را یک کفش سنتی خانگی می‌دانستند و هیچ‌کس جرأت نمی‌کرد آنها را در خیابان بپوشد. مردان شرم داشتند که با صندل در خیابان دیده شوند.

۴. بیشتر مردان پاهای زیبا ندارند. آنها بر این باور بودند که پوشیدن صندل برای زنان ایرادی ندارد؛ زیرا آنها از پاهای خود مراقبت می‌کنند و به زیبایی آنها توجه دارند؛ اما این درباره مردان صدق نمی‌کند. فکر کنید: انگشت‌های مودار، ناخن‌های مرتب‌نشده، پینه، میخچه و مواردی از این قبیل، اصلا تماشایی نیستند. مگر اینکه بروید و مانیکور پدیکور کنید که امروزه دیگر برای مردان غیرعادی نیست. ولی مردان قدیم این کارها را برای مرد شرم‌آور می‌دانستند.

۵. مردان جنتلمن کلاسیک عاشق کت‌وشلوار بودند. مگر می‌شد با آن کت‌وشلوارهای شیک و اتوکشیده صندل پوشید؟ ازطرفی، صندل‌ها برای هر محیطی مناسب نیستند.

۶. صندل‌های زنانه بسیار متنوع و ظریف، از رنگ‌های بسیار زیبا تهیه می‌شوند؛ اما صندل‌های مردانه کمترین تنوع را دارند.

الان چرا مردان صندل می‌پوشند؟

واقعیت این است که امروزه هم مردانی هستند که با پوشیدن صندل راحت نباشند. بااین‌حال، دوره‌زمانه عوض شده است و بسیاری از مردان از کدهای سفت‌وسخت لباس مردانه پیروی نمی‌کنند. آنها به‌راحتی در ساحل، استخر، آبگرم، کنار رودخانه، برای پیک‌نیک، هنگام رانندگی، تعطیلات و آخر هفته‌ها صندل می‌پوشند. از همه مهم‌تر، با تولید صندل‌های مخصوص دویدن و پیاده‌روی، آقایان خیلی راحت می‌توانند برای تنفس پاها و سلامت آنها، از صندل‌های مخصوص استفاده کنند.

پیشنهادهایی برای آقایان هنگام پوشیدن صندل

صندل مردانه - از پاهایتان مراقبت کنید
پاها و ناخن‌هایتان را تمیز و مرتب نگه دارید

یک‌سری کارها وجود دارند که اگر صندل می‌پوشید بهتر است انجام دهید:

از پاهایتان مراقبت کنید

پاهایتان در صندل کاملا در معرض دید هستند. نمی‌گوییم مانیکور پدیکور کنید، اما حداقل می‌توانید گوشه‌های تیز ناخن یا شکسته یا هر نازیبایی را از روی انگشت‌های خود تا حد امکان برطرف کنید.

صندل مردانه باکیفیت بخرید

اگر دوست دارید صندل بپوشید، دلیل بر این نیست که باید دمپایی را جایگزین آن کنید. برای شخصیت یک آقا اصلا جذاب نیست که با لباس راحتی خانه در خیابان بچرخد. برخی افراد تصور می‌کنند این کار به‌معنای مدروزبودن است، اگر این‌طور فکر می‌کنید در اشتباه هستید. حتی لباس‌های مدروز شما بهتر است شیک و تمیز باشند. بنابراین صندل‌هایی بخرید که کیفیت بالایی داشته باشند. اگر یک بار سرمایه‌گذاری کنید و مراقب آن باشید، تا مدت‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید. برخلاف خانم‌ها، شما مجبور نیستید هرسال صندل عوض کنید؛ زیرا صندل‌های مردانه معمولا براساس مد طراحی نمی‌شوند.

در محل کار یا قرار ملاقات صندل نپوشید

صندل‌ها برای زمان تعطیلات یا تفریح هستند و برای یک قرار ملاقات عاشقانه، از آنها استفاده نکنید. اگر تیپ رسمی نمی‌زنید مشکلی نیست، اسنیکر بپوشید. اسنیکر و کتانی بسیار مودبانه‌تر از صندل هستند.

در محیط کار صندل نپوشید و برای همکاران خود ارزش قائل شوید. پوشیدن صندل در محل‌کار نوعی بی‌احترامی به دیگران است؛ مگر آنکه شغلتان طوری باشد که در محل کارتان خودتان تنها باشید.

صندل مردانه را با جوراب یا کت‌وشلوار سه‌تکه نپوشید

هرچند قانون سفت‌وسختی وجود ندارد و این موضوع به ترجیح خودتان بستگی دارد، ولی به‌طورکلی صندل با جوراب یا کت‌وشلوار هیچ جذابیتی ایجاد نمی‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب درباره انواع صندل مردانه و کاربردهای آنها صحبت کردیم. درباره موقعیت‌هایی که می‌توانید یا نمی‌توانید صندل بپوشید گفتیم و با نحوه انتخاب و ست کردن آن آشنا شدیم. همچنین پیشنهادهایی برای پوشیدن یا نپوشیدن صندل ارائه دادیم.

نظر شما درباره اینکه آقایان صندل بپوشند چیست؟ موافق‌اید یا مخالف؟ لطفا دلایل خود را در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.


در ادامه بخوانید: آیتم‌های بیسیک کمد آقایان؛ هر آنچه برای یک استایل شیک نیاز دارید
منبع looksgud gentlemansgazette chic.ae
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.