بررسی استایل مارگارت تاچر؛ قدرتمند، بی‌باک و کاملا زنانه

مارگارت تاچر اولین نخست‌وزیر زن در بریتانیاست. خانمی باوقار و شیک‌پوش که شاید نتوان او را از نظر استایل هم‌رده پرنسس دایانا در صدر فهرست نمادین‌ترین زنان جهان قرار داد؛ اما کنارگذاشتن او از این فهرست هم غیرممکن است. برای اینکه بدانید خانم‌های قدرتمند پیشرو چطور لباس می‌پوشند، این مطلب را که به بررسی استایل مارگارت تاچر اختصاص دارد بخوانید.

مختصری از زندگی‌نامه مارگارت تاچر، بانوی آهنین

بررسی استایل مارگارت تاچر - زندگی مارگارت

مارگارت هیلدا رابرتز معروف به بانوی آهنین (Iron Lady)، در ۱۳ اکتبر ۱۹۲۵ در گرانتهام بریتانیا به دنیا آمد. پدرش خواربارفروش بود و مادرش خیاط ماهری بود که تمام لباس‌های دخترش را شخصا برایش می‌دوخت. به همین دلیل او اطلاعات بسیار زیادی درباره لباس و استایل داشت. در سال ۱۹۳۸، قبل از جنگ جهانی دوم، خانواده مارگارت مدتی به یک دختر نوجوان یهودی که از آلمان نازی فرار کرده بود پناه دادند. مارگارت و خواهر بزرگترش، موریل، پول توجیبی خودشان را پس‌انداز کردند و هنگام سفر آن دختر به او دادند.

پدر مارگارت او را با شیوه‌های سخت‌گیرانه کلیسای متدیست وسلی تربیت کرد. مارگارت در مدرسه به‌شدت درس می‌خواند و به‌خوبی پیگیر فعالیت‌های فوق‌برنامه‌اش از قبیل آموزش پیانو، هاکی روی چمن، شعرخوانی و شنا بود. او در آکسفورد در رشته شیمی تحصیل کرد و بعدها مدرک کارشناسی ارشد هنر را هم دریافت کرد. مارگارت از همان زمان به سیاست فکر می‌کرد و بعدها که نخست‌وزیر شد، به اینکه اولین نخست‌وزیر با مدارج علمی است افتخار می‌کرد نه به اینکه اولین نخست‌وزیر زن بریتانیاست. او تحت‌تأثیر افکار فردریش هایک، مداخله اقتصادی دولت را مقدمه‌ای برای استبداد قلمداد می‌کرد و با آن مخالف بود.

ازدواج با دنیس تاچر و پیشرفت در سیاست

بررسی استایل مارگارت تاچر - ازدواج با دنیس تاچر
مارگارت ۲۶ساله و دنیس ۳۶ساله؛ مارگارت با لباس مخمل آبی، کلاه باروک و پوزخندی تا این حد عمیق اصلا شبیه مارگارت تاچر نیست؛ شاید تنها وجه مشترکش با مارگارت تاچری که می‌شناسیم رنگ آبی لباسش باشد.

مارگارت در سال ۱۹۴۹، با دنیس تاچر، تاجر موفق و ثروتمند انگلیسی، آشنا شد و بعد از ازدواج در دسامبر سال ۱۹۵۱، نام خانوادگی او را برای خود برگزید. دنیس همیشه از او حمایت می‌کرد و حتی هزینه تحصیل او در رشته وکالت را پرداخت.

مارگارت کار سیاسی‌اش را با پیوستن به حزب محافظه‌کار انگلستان آغاز کرد. در انتخابات ۱۹۵۰ و ۱۹۵۱، کاندید رهبری حزب محلی برای کرسی کارگری دارتفورد شد. خانواده و همسرش در تمام مدت از او حمایت می‌کردند. در اواخر دهه ۱۹۷۰، مارگارت که فردی بدبین بود، به این باور رسید که هرگز در آن مملکت یک زن نخست‌وزیر نخواهد شد. پنج‌سال بعد همه‌چیز تغییر کرد. او ابتدا در ۱۱ فوریه ۱۹۷۵، توانست مقام رهبری حزب محافظه‌کار را به دست آورد و سپس سه سال بعد، در زمستان ۱۹۷۸-۱۹۷۹ که به «زمستان نارضایتی» معروف شد، توانست به نخست‌وزیری برسد. در طول آن زمستان حزب کارگر با اعتصابات گسترده‌ای روبه‌رو بود و رکورد بیکاری شکسته شده بود. اوایل سال ۱۹۷۹، انتخابات عمومی برگزار شد و محافظه‌کاران توانستند اکثریت ۴۴ کرسی را در مجلس عوام به دست آورند و به این ترتیب، مارگارت تاچر اولین نخست‌وزیر زن بریتانیا شد.

بررسی استایل مارگارت تاچر

بررسی استایل مارگارت تاچر - استایل مارگارت

به‌طورکلی با بررسی استایل مارگارت تاچر می‌توان سیر تحول سبک سیاسی او را تشخیص داد. او قبل از اینکه به نخست‌وزیری برسد، مادر دو فرزند بود و بنابراین با پوشیدن پیراهن‌های رنگارنگی که زنان آن دوره می‌پوشیدند، توانست ظاهر یک زن خانه‌دار را پیدا کند. این کار به همذات‌پنداری او با زنان کمک می‌کرد و می‌توانست راحت‌تر رأی موافق آنها را به دست آورد.

این در حالی است که بعد از نخست‌وزیری، دیگر نمی‌توانست با چنان ظاهری، شخصیتی قدرتمند از خود به نمایش بگذارد. بنابراین رویه لباس‌پوشیدنش را عوض کرد و این تغییرات را از همان کت و دامن آبی‌رنگی که برای اولین بار در ۴ مه ۱۹۸۹ در خیابان ۱۰ داونینگ پوشید، نشان داد. این لباس را در تصویر زیر می‌بینید:

بررسی استایل مارگارت تاچر - استایل مارگارت
۴ مه ۱۹۸۹؛ مارگارت در لباسی آبی با دامن پلیسه در جمع هوادارانش

سینتیا کرافورد، دستیار شخصی خانم تاچر، در طول دوران نخست‌وزیری خانم تاچر مسئول رسیدگی به ظاهر او بود. بنا به گفته‌های کرافورد، مارگارت درک عمیقی از دوخت و لباس داشت و می‌دانست چطور با استایل خود ترکیبی ایدئال برای یک زن سیاست‌مدار ایجاد کند. برای مثال، به کرافورد گفته بود «اگر می‌خواهید قدبلندتر به نظر برسید، همه لباس‌هایتان را از یک رنگ انتخاب کنید».

حال بیایید نکات مهم استایل خانم تاچر را بررسی کنیم و درادامه به آیتم‌های تشکیل‌دهنده استایل او خواهیم رسید.

انتخاب هوشمندانه لباس‌ها برای تأثیرگذاری بیشتر

بررسی استایل مارگارت تاچر - نکات مهم در استایل مارگارت
تصویری از مارگارت در کت قرمز روشن که در دفتر خصوصی‌اش قرار داده بود.

بررسی استایل مارگارت تاچر نشان می‌دهد که او چطور لباس‌هایش را به‌طور هوشمندانه و تأثیرگذار استفاده می‌کرد. او به‌خوبی می‌دانست هنگام ملاقات با رهبران و مقامات بزرگ جهان باید لباس‌هایی بپوشد که از هر لحاظ مناسب فرهنگ همان کشور باشند. برای مثال، او کت‌ودامن قرمز روشن خود را بسیار دوست داشت و حتی عکسی از خودش با همان کت‌ودامن را در دفتر خصوصی‌اش آویزان کرده بود. بااین‌حال می‌دانست که چنین رنگی مناسب مجالس رسمی سیاسی انگلستان نیست، بنابراین آن را در سفر به کشورهایی مثل ژاپن می‌پوشید که می‌دانست رنگ قرمز برای آنها اهمیت زیادی دارد.

خانم کرافورد به یاد می‌آورد:

بررسی استایل مارگارت تاچر - نکات مهم در استایل مارگارت
سال ۱۹۸۵؛ لباس بژ با یقه خز که خانم تاچر در مسکو پوشید.

در سال ۱۹۸۷ خانم تاچر برای ملاقات با میخائیل و رایسا گورباچف باید به روسیه می‌رفت. من به طراح محبوبش آکوااسکاتوم (Aquascutum) مراجعه کردم تا برایش لباس تهیه کنم. می‌دانستم خانم گورباچف بسیار باهوش است و همیشه لباس‌هایی از برند ایو سن لوران می‌پوشد. به همین دلیل یک کت مشکی با یقه مشکی از خز روباه و یک کت بژ با یقه خز سمور انتخاب کردم. وقتی خانم از پله‌های هواپیما در مسکو پایین می‌آمد، در آن لباس مشکی با دسته‌گل رز که به دست داشت می‌درخشید و بسیار زیبا به نظر می‌رسید.

بودجه‌بندی و صرفه‌جویی در خرید لباس

بررسی استایل مارگارت تاچر - نکات مهم در استایل مارگارت
۷ دست از لباس‌های خانم تاچر که در حراج کریستی به فروش می‌رسد. او همیشه با صرفه‌جویی لباس می‌خرید.

خانم کرافورد می‌گوید خانم تاچر همیشه سعی می‌کرد خوش‌پوش باشد ولی هرگز رویکرد صرفه‌جویانه خود را کنار نمی‌گذاشت. او می‌گفت «همیشه باید به صرفه‌جویی پایبند باشیم. من این طور تربیت شده‌ام؛ بنابراین این موضوع برای من چیز جدیدی نیست».

یک بار دیگر در یک مصاحبه تلویزیونی در سال ۱۹۸۴ گفت:

من واقعا فقط به دو شیوه لباس می‌پوشم. یکی از آنها کت‌ودامن کلاسیک است و فقط به پیراهن یا بلوزی که زیرش می‌پوشم تنوع می‌دهم و دیگری کت و پیراهن بلند است. با این کار وقتی به سفرهای خارج از کشور می‌روم، در هواپیما کتم را آویزان می‌کنم و وقتی می‌خواهم پیاده شوم آن را می‌پوشم. بنابراین دیگر نگران چروک‌شدن لباس‌هایم نخواهم بود.

یکی دیگر از روش‌های او، خرید کت‌ودامن‌هایی با دو دامن، یکی کوتاه و دیگری بلند بود. این کار به او کمک می‌کرد هروقت می‌خواهد به‌سرعت استایلش را از رسمی به نیمه‌رسمی تغییر دهد، مجبور نباشد ساعت‌ها صرف انتخاب لباس کند.

مدل‌های کت رسمی زنانه را ببینید

رویکرد بی‌باکانه در انتخاب آیتم‌های استایل

بررسی استایل مارگارت تاچر - نکات مهم در استایل مارگارت
سال ۱۹۷۹/ مارگارت تاچر در لباس سبز لیمویی در کنار ملکه الیزابت

با اینکه بانوی آهنین بریتانیا اغلب به پوشیدن لباس‌هایی ساده و شیک با رنگ‌های خاص مانند آبی علاقه داشت، از ریسک‌کردن و استفاده از رنگ‌های مدروز هراسی به دل راه نمی‌داد. برای نمونه، در اینجا مارگارت لباسی به‌رنگ سبز لیمویی به تن دارد و با ملکه الیزابت در یک جشن رقص شرکت کرده است.

نمونه دیگر یک کت هلویی‌رنگ است. وقتی مارگارت در دفتر کارش نبود، سعی می‌کرد همچنان شیک و تروتمیز باشد ولی لباس‌هایش راحت‌تر باشند و رسمیت کمتری داشته باشند. مسلما او چنین رنگی را در مراسم رسمی نمی‌پوشید.


حتما بخوانید: استایل ملکه الیزابت دوم؛ سبکِ خاصِ ملکهِ خوش‌پوش جهان مد

حفظ هویت زنانه؛ برقراری تعادل بین قدرت و لطافت

بررسی استایل مارگارت تاچر - نکات مهم در استایل مارگارت
مارگارت همیشه هویت زنانه خود را حفظ می‌کرد.

بررسی استایل مارگارت تاچر نشان می‌دهد او با اینکه سعی می‌کرد استایل قدرتمندی داشته باشد، هرگز هویت زنانه‌اش را مخفی نمی‌کرد. جان گامر، سیاست‌مدار انگلیسی، بعد از مرگ او گفت:

او دست‌ها و مچ زیبایی داشت و دقیقا می‌دانست چطور از هردو استفاده کند. دیدن اینکه او چطور هویت زنانه خود را نشان می‌دهد لذت بخش بود. او هرگز فراموش نکرد که یک زن است.

آیتم‌های موردعلاقه مارگارت تاچر در طراحی استایل

کمد لباس مارگارت تاچر همیشه مملو از لباس‌هایی با برش و دوخت تمیز بود. لباس‌هایی که در دوران نخست‌وزیری او از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ توجه همه را به خود جلب می‌کرد. هربار مارگارت وارد محیطی می‌شد، همه افراد حاضر در آنجا مبهوت اقتدار او می‌شدند. با همه اینها، مارگارت از نشان‌دادن علاقه وافر خود به جزئیات زنانه و پرزرق‌وبرق در لباس خود ابایی نداشت. او اغلب با یک رشته مروارید یا بلوز یقه‌کراواتی که از زیر کتش نمایان بود سعی می‌کرد ظاهر محکم و مقتدرش را متعادل نشان دهد.

گردنبندهای زیبای مروارید اینجاست

۱. کت‌ودامن؛ استایل اصلی او مخصوصا در محل کار

بررسی استایل مارگارت تاچر - نکات مهم در استایل مارگارت
سال ۱۹۸۹/ مارگارت تاچر در کنار گورباچف، رهبر شوروی سابق

کت‌ودامن یکی از مهم‌ترین لباس‌هایی است که مارگارت تاچر اغلب مواقع، مخصوصا در محل کار به تن داشت. این لباس کاملا شیک و رسمی به نظر می‌رسید و چون با دامن همراه بود، حالت زنانه خود را حفظ می‌کرد.

در تصویر بالا مارگارت در کنار گورباچف، رهبر شوروی، ایستاده است؛ با کت‌ودامنی سیاه‌سفید که یقه‌ای ایستاده دارد و حاشیه‌های آن نواردوزی شده است. تاچر و گورباچف ارتباط محترمانه‌ای با هم داشتند. خانم تاچر در این لباس بسیار راحت و مسلط به خود به نظر می‌رسد.

۲. جواهرات؛ ساده و تکراری اما شیک

بررسی استایل مارگارت تاچر - آیتم‌های مهم در استایل مارگارت
خانم تاچر با جواهراتی که همیشه تکرار می‌شدند. همان گردنبند مروارید، دستبند عقیق و انگشتر آمیتیست

خانم تاچر معمولا جواهرات زیادی در استایلش به کار نمی‌برد؛ مگر در مناسبت‌های بسیار رسمی. یکی از ویژگی‌های استایل او تکرار یکنواخت جواهراتش بود و می‌توان گفت همیشه با همان جواهرات ظاهر می‌شد. البته مارگارت به‌شدت به جواهرات علاقه داشت و عاشق مروارید بود؛ اما خودش را کنترل می‌کرد تا استایلش از حالت قدرتمند خود خارج نشود.

مارگارت گردنبند مرواریدی به‌شکل دورشته‌ای با یاقوت کبود و الماس از همسرش دنیس هدیه گرفته بود و تقریبا هرگز بدون آن جایی نمی‌رفت. حتی وقتی یقه لباسش طوری بود که آن را می‌پوشاند:

بررسی استایل مارگارت تاچر - آیتم‌های مهم در استایل مارگارت
مروارید، جواهر موردعلاقه خانم تاچر بود

دستبند عقیق زیر هدیه‌ای است که دنیس به مارگارت داد:

بررسی استایل مارگارت تاچر - آیتم‌های مهم در استایل مارگارت
دستبند عقیق؛ هدیه‌ای از طرف همسرش دنیس

انگشتر آمیتیست زیر از طلای ۱۸عیار هم هدیه‌ای بود که فرزندان مارگارت برای او خریده بودند و بسیار به آن علاقه داشت:

بررسی استایل مارگارت تاچر - آیتم‌های مهم در استایل مارگارت
انگشتری که فرزندانش برایش خریده بودند

۳. کیف‌دستی آسپری؛ سلاح مخفی مارگارت تاچر

بررسی استایل مارگارت تاچر - آیتم‌های مهم در استایل مارگارت
کیف دستی آسپری؛ کیف موردعلاقه مارگارت

دیدن خانم تاچر بدون کیف‌دستی چهارگوش و مشکی‌اش که آسپری نام داشت تقریبا از محالات بود. این کیف چرمی نرم نمادی از سبک محافظه‌کارانه او بود و به نوعی نماد خود تاچر به شمار می‌رود. او از این کیف در مناسبت‌های مهم استفاده می‌کرد و حتی در اجلاس سران کشورها با رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، و میخائیل گورباچف، رهبر شوروی، آن را همراه داشت. لرد کنت بیکر که از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ در کابینه تاچر خدمت می‌کرد، می‌گفت این کیف سلاح مخفی اوست. بیکر به یاد می‌آورد که تاچر اغلب این کیف را به‌عنوان نمادی از اقتدار روی میز قرار می‌داد و معمولا در هنگام صحبت کاغذهایی از آن بیرون می‌کشید.

کیف آسپری مارگارت در در ژوئن ۲۰۱۱، به قیمت ۲۵هزار پوند در حراج معروف کریستی به فروش رفت.

۴. رنگ آبی؛ رنگی برای حزب محافظه‌کار

رنگ آبی در آن زمان رنگ حزب محافظه‌کار بود؛ به همین دلیل مارگارت در هنگام ملاقات با مقامات خارجی زیاد از آن استفاده می‌کرد. انواع سایه‌های رنگ آبی در کمد لباس او موجود بود. تصویر زیر

بررسی استایل مارگارت تاچر - آیتم‌های مهم در استایل مارگارت
رنگ آبی از جوانی موردعلاقه مارگارت بوده است

خانم تاچر را در کت‌ودامن آبی‌رنگ پولک‌دوزی‌شده‌اش برای مراسم شام جشن جوبیل طلایی در خیابان ۱۰ داونینگ نشان می‌دهد نخست‌وزیران سابق ملکه هم که همگی مرد بودند در این مراسم حضور داشتند:

بررسی استایل مارگارت تاچر - آیتم‌های مهم در استایل مارگارت
سال ۲۰۰۲/ مراسم جوبیل طلایی، مارگارت تاچر در لباس آبی با حضور نخست‌وزیران سابق انگلستان

 

پیراهن طرح‌دار آبی و سفید با یک کت زیبا و خوش‌دوخت آبی‌رنگ با دامن پیلی‌دار استایل دیگر او با سایه‌های رنگ آبی است.

۵. لباس‌های یقه‌کراواتی؛ محبوب‌ترین لباس مارگارت تاچر

مارگارت تاچر به‌شدت به لباس‌های یقه کراواتی علاقه دارد. در کمد لباس او، بلوزهای یقه‌کراواتی در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و طرح‌ها موجود هستند.

در تصویر یکی از بلوزهای یقه‌کراواتی او را می‌بینید که خال‌خالی است و سبکی کلاسیک دارد. تاچر این لباس را هنگام رونمایی از مجسمه‌ای برنزی که بئاتریس موری آن را ساخته بود پوشید:

بررسی استایل مارگارت تاچر - آیتم‌های مهم در استایل مارگارت
نوامبر ۱۹۷۵/ لباس یقه‌کراواتی مارگارت در هنگام رونمایی از نیم‌تنه برنزی‌اش

مارگارت به دستمال‌گردن هم علاقه ویژه‌ای داشت. در بازدید از میدلندز او را می‌بینید که دستمال‌گردنش را طوری بسته است که شبیه یقه‌کراواتی به نظر می‌رسد. این استایل درعین‌حال که سبکی زنانه، شیک و آراسته دارد، قدرت خاصی را هم نشان می‌دهد؛ زیرا شبیه نوعی تبرزین بریتانیایی است:

بررسی استایل مارگارت تاچر - آیتم‌های مهم در استایل مارگارت
سال ۱۹۸۷/ مارگارت با دستمال‌گردنی که شبیه کراوات بسته شده است

۶. مدل موها؛ ساده و پف‌دار

بررسی استایل مارگارت تاچر - آیتم‌های مهم در استایل مارگارت
موهای پف‌دار موردعلاقه مارگارت بودند

قبل از اینکه خانم تاچر به قدرت برسد اغلب از کلاه استفاده می‌کرد. بعد از اینکه برای نخست‌وزیری نامزد شد، ترجیح داد مدل موهایش را به‌شکل پف‌کرده درآورد. به‌نظر او آرایش موها به این سبک، او را جدی‌تر نشان می‌داد.

در این تصویر او را در کنار ملکه الیزابت می‌بینید. آنها شاید گاهی درباره سیاست با هم اختلاف داشتند؛ اما علاقه مشترک آنها به مانتوهای ساده دکمه‌دار، کیف‌های دستی کاربردی و موهای سشوارکشیده پف‌دار را نمی‌توان انکار کرد. این دو زن متعلق به دوره‌ای بودند که زنان سیاستمدار می‌توانستند مطابق سن و طبقه خود لباس بپوشند، برخلاف سیاستمداران مدرنی که برای پوشش خود کاملا تحت نظارت قرار می‌گیرند:

بررسی استایل مارگارت تاچر - آیتم‌های مهم در استایل مارگارت
سال ۱۹۸۳/ مارگارت تاچر در کنار ملکه الیزابت. هردو با موهایی پف‌داده و ساده با کت دکمه‌دار.

چند مدل شومیز یقه کراواتی ببینید

سخن پایانی

بسیاری از رهبران زن امروزی از استایل مارگارت تاچر الگوبرداری می‌کنند. اگر فصل چهارم سریال تاج (The Crown) را دیده باشید، جیلیان اندرسون به‌خوبی سبک مارگارت تاچر و توانایی او در به نمایش گذاشتن قدرت و درعین‌حال هویت زنانه را به تصویر کشید. بررسی استایل مارگارت تاچر به‌عنوان زنی پیشرو و کاریزماتیک می‌تواند برای زنانی که در جامعه جایگاهی رسمی دارند سودمند باشد.

به‌نظر شما سبک لباس‌پوشیدن تا چه اندازه می‌تواند در تأثیرگذاربودن و قانع‌کردن اطرافیان مؤثر باشد؟ لطفا اگر نظری دارید با ما مطرح کنید.


در ادامه بخوانید: افراد کاریزماتیک چطور لباس می‌پوشند؟ برای خانم‌ها و آقایان
منبع veranda christies theguardian
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.