افراد کاریزماتیک چطور لباس می‌پوشند؟ برای خانم‌ها و آقایان

آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که وارد محیطی شوید و فرد یا افرادی در آنجا با رفتار منحصربه‌فرد و استایل خاصشان توجه شما را به خود جلب کنند؟ به این افراد که زبان بدن، سبک لباس‌پوشیدن و رفتارشان قدرتمند و تأثیرگذار به نظر می‌رسد، افراد کاریزماتیک گفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره کاریزما و نحوه لباس‌پوشیدن افراد کاریزماتیک صحبت کنیم.

کاریزما چیست؟

به زبان ساده، کاریزما به ترکیبی از ویژگی‌ها، رفتار و در نهایت ظاهر خاص یک فرد گفته می‌شود که او را از اطرافیانش متمایز می‌کند. این فرد در هر محیطی که باشد، خواه یک مراسم عروسی یا یک مصاحبه کاری، باشگاه ورزشی یا حتی یک دورهمی دوستانه، از دید دیگران متفاوت و قدرتمند به نظر می‌رسد.

تاریخچه کلمه کاریزما

کاریزما ریشه یونانی دارد و از واژه Charizesthai به‌معنی نفع‌رسانی گرفته شده است. واژه Charis به‌معنای لطف و مهربانی هم بوده و از بعد معنوی، به فیض و هدیه از سمت خداوند اشاره داشته است. در زبان انگلیسی قدیم هم، کاریزما برای اشاره به موهبت یا قدرتی استفاده می‌شد که روح‌القدس به فردی هدیه داده است. هدیه‌ای که فرد را از سایرین متمایز می‌کند.

کاریزما جنبه‌های زیادی دارد،‌ اما چهار نماد اصلی آن عبارت‌اند از:

  • قدرت؛
  • تمرکز؛
  • مهربانی؛
  • منبع الهام؛ از آن جهت که مشاهده سه ویژگی نام‌برده‌شده در افراد کاریزماتیک، برای دیگران الهام‌بخش است.

کاریزما در جامعه مدرن امروزی

در گذشته برخی بر این تصور بودند که ما با کاریزما متولد می‌شویم؛ در حالی که کاریزما یک ویژگی اکتسابی است که با آموزش آن را یاد می‌گیریم. نکته مهم دیگر اینکه کاریزما در معنای مدرن، جنسیت‌زدایی شده است و برخلاف گذشته که فقط شامل مردان می‌شد، سال‌هاست زنان را هم دارنده این ویژگی می‌دانند. به‌طور طبیعی شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی در انواع کاریزمای زنانه و مردانه وجود دارد؛ درست مانند تفاوت‌های بیولوژیکی و شخصیتی که به ایجاد تفاوت در رفتار و نوع لباس منجر می‌شود.

حال سؤال اینجاست که در حالت کلی کاریزما چگونه به وجود می‌آید؟ چه نوع پوششی این امتیاز را به افراد می‌دهد که کاریزماتیک به نظر برسند؟  البته باید بدانیم برای کسب کاریزما صرفا ساخت استایل کافی نیست؛ چرا که این موضوع به‌طور مستقیم با خصوصیات درونی مرتبط بوده و تغییرات به‌وجودآمده در شخصیت، موجب می‌شود فرد استایلی کاریزماتیک برگزیند.

ویژگی‌های مشترک شخصیتی در افراد کاریزماتیک

افراد کاریزماتیک چه می‌پوشند؟ - ویژگی‌های شخصیتی افراد کاریزماتیک

۱. اعتماد به نفس دارند: افراد کاریزماتیک خواه زن باشند یا مرد، بیش از هرچیز به توانایی‌های خود باور و اعتماد کافی دارند. چرا کافی؟ زیرا در افراد کاریزماتیک اعتمادبه‌نفس به‌اندازه‌ای است که اگر به آنها نزدیک شویم یا با آنها هم‌صحبت شویم، واقعا فردی با اعتمادبه‌نفس به نظر برسند نه خودشیفته و انعطاف‌ناپذیر.

۲. متواضع هستند: این افراد در برخورد اول رسمی اما درعین‌حال متواضع‌اند. آنها به حریم خصوصی خود احترام می‌گذارند و با اینکه محترمانه رفتار می‌کنند، اجازه صمیمیت بیش‌ازاندازه به مخاطب خود مخصوصا در محیط‌های کاری نمی‌دهند.

۳. قاطعانه راه می‌روند: افراد کاریزماتیک قدم‌های منظم و محکم برمی‌دارند. صاف راه می‌روند، قوز نمی‌کنند و سر خود را بالا می‌گیرند. دست‌های خود را هنگام راه‌رفتن زیاد حرکت نمی‌دهند.

۴. به میمیک صورت خود مسلط هستند: این افراد اغلب سرزنده و شاداب هستند و لبخند بر لب دارند. این لازمه ایجاد کاریزمای طبیعی است؛ زیرا چهره خسته، عبوس یا کم‌انرژی مخاطب را کسل می‌کند و نمی‌تواند نشانه فردی کاریزماتیک باشد.

۵. منظم هستند: برای افراد کاریزماتیک، نظم بسیار مهم است. آنها به مدیریت زمانی خود نیز بسیار حساس هستند. اگر قرار کاری یا حتی شخصی داشته باشند، به‌موقع آنجا حضور خواهند داشت.

۶. هنگام صحبت‌کردن، به نحوه ادای کلمات خود دقت می‌کنند: این موضوع با تنفس دیافراگمی امکان‌پذیر است. اگر به‌طور عمیق نفس بگیرید، هنگام صحبت‌کردن نفس کم نمی‌آورید. افراد کاریزماتیک به این موضوع آگاهی دارند. آنها با عجله صحبت نمی‌کنند که نتوانند بین جمله‌هایشان نفس بگیرند. آنها همه کلمات را با آهنگ صدای متناسب ادا می‌کنند و تأکیدگذاری درست و دقیق روی جملات انجام می‌دهند.

۷. احساس خوبی به دیگران منتقل می‌کنند: هنگام برخورد و ارتباط با دیگران، به‌دلیل برخورد محترمانه احساس خوبی در آنان ایجاد می‌کنند. تأثیر این رفتار به‌اندازه‌‌ای زیاد است که تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی مانده و  مخاطب دوست دارد که این رفتار را در خودش پیاده کند.

ویژگی‌های مشترک در طراحی سبک لباس‌پوشیدن

بعد از بررسی ویژگی‌ها، به بررسی استایل افراد کاریزماتیک می‌رسیم. نحوه‌ پوشش مردان و زنان کاریزماتیک منحصر‌به‌‌فرد است. آنها هنگام انتخاب لباس و سبک لباس‌پوشیدن، به نکات خاصی توجه می‌کنند. آنها خوب می‌دانند باید لباس‌هایشان را متناسب با محیطی که در آن حضور می‌یابند انتخاب کنند. شاید تصور کنید افراد کاریزماتیک فقط لباس رسمی می‌پوشند؛ اما این‌طور نیست. یک فرد کاریزماتیک می‌تواند لباس غیررسمی و کژوال یا حتی اسمارت کژوال بپوشد ولی بازهم کاریزماتیک به نظر برسد.

به‌طورکلی افراد کاریزماتیک اصول زیر را در استایل رعایت می‌کنند:

مرتب‌بودن لباس

افراد کاریزماتیک چه می‌پوشند؟ - لباس‌های مرتب و قالب تن
لباس‌های این افراد مرتب و شیک است. مدروزبودن لباس برایشان مهم نیست، فقط کافی است شیک باشد

رعایت تقارن و درست‌بودن زوایای لباس، الگوی دوخت اصولی و هم‌خوانی تمام اجزای لباس با یکدیگر، ویژگی اصلی استایل افراد کاریزماتیک است. تمیز و مرتب بودن لباس این افراد همان چیزی است که در وهله اول توجه مخاطب را جلب می‌کند.

ساده‌پوشی

افراد کاریزماتیک معمولا ساده لباس می‌پوشند. آنها در انتخاب لباس، مدل‌های ساده و شیک را ترجیح می‌دهند. دلیلش این است که از نظر بصری، پارچه‌های بدون طرح یا ساده، در ذهن مخاطب نظم را تداعی می‌کنند.

تناسب لباس با سن‌وسال

افراد کاریزماتیک چه می‌پوشند؟ - لباس‌های آنها متناسب با سن آنهاست
مارگارت تاچر، نخست‌وزیر فقید بریتانیا، از کاریزماتیک‌ترین سیاستمداران جهان

این موضوع بیشتر در ارتباط با زنان و مردان میانسال است. آنها همیشه متناسب با سن و موقعیت خود لباس می‌پوشند و برایشان مهم نیست که با انتخاب لباس خاص جوان‌تر به نظر برسند یا نه.


حتما بخوانید: استایل زنان سیاستمدار دنیا؛ سرکی به کمد لباس قدرتمندترین زنان جهان

توجه ویژه به جنس پارچه‌ لباس

افراد کاریزماتیک به جنس پارچه لباس حساس‌اند. معمولا از پارچه‌های محکم و ضدچروک استفاده می‌کنند. پارچه لباس آنها باکیفیت و حتی گران‌قیمت است.

علاقه به استایل مونوکروم

افراد کاریزماتیک چه می‌پوشند؟ - استایل مونوکروم
کاریزماتیک‌ها به استایل مونوکروم مخصوصا مشکی علاقه زیادی دارند

کاریزماتیک‌ها به استایل مونوکروم بیشتر علاقه دارند. آنها اغلب ترجیح می‌دهند لباسشان را از یک یا دو رنگ از طیف روشن یا تیره آن انتخاب کنند.

استفاده از رنگ‌های خنثا در موقعیت‌های رسمی

این افراد رنگ‌های نود یا خنثا مانند مشکی، خاکستری، سفید و سرمه‌ای را برای موقعیت‌های رسمی ترجیح می‌دهند؛ زیرا به آنها جدیت لازم برای چنین موقعیت‌هایی را می‌دهد. هرچند رفتار و نحوه صحبت‌کردن حائز اهمیت است، اگر برای مثال رئیستان را با کت‌وشلوار و پیراهن صورتی جیغ و زرد ببینید، شخصیت او را چندان جدی نخواهید گرفت.

ست‌کردن رنگ‌ها به‌شیوه‌ای اصولی

این افراد برای ایجاد استایل مونوکروم کالر بلاکینگ، خوب می‌دانند چطور رنگ‌ها را با هم ترکیب کنند که همچنان کاریزماتیک به نظر برسند. این ترکیب اگر در اجزای لباس نباشد، در اکسسوری، میکاپ، رنگ کیف و کفش نمود خواهد داشت.

خوش‌عطر بودن

اگر تاکنون اصطلاح حافظه بویایی را شنیده باشید، احتمالا می‌دانید که بو، مکان و شخصی که آن بو از او به مشام‌مان رسیده است، به‌عنوان یک شناسه در حافظه بویایی ما ذخیره می‌شود. حس‌کردن رایحه‌ای مطبوع، حتی تأثیر کلام طرف مقابل را در ما افزایش می‌دهد. افراد کاریزماتیک از این نکته هم غافل نیستند، علی‌الخصوص اگر سخنران یا رهبر یک مجموعه باشند.

سادگی در آرایش موها

مدل موی افراد کاریزماتیک
آنگلا مرکل،‌صدراعظم پیشین آلمان

 

آرایش مو‌های افراد کاریزماتیک اغلب ساده است. مدل‌های آنچنانی برای مو معمولا ترجیح افراد کاریزماتیک نیست. این افراد دوست ندارند شخصیت قدرتمندشان زیر مدل موی چشمگیر که توجه مخاطب را جلب کرده است پنهان شود.

استفاده از عینک آفتابی

این افراد اغلب از عینک آفتابی استفاده می‌کنند. از آن جهت که مراقب سلامتی چشم است و چون حالت چشم‌ها و شادابی آن برای حفظ کاریزما در جهت برقراری روابط اجتماعی اهمیت دارد این موضوع مهم است و البته دلیل دوم آن این است که به استایل افراد جذابیت بیشتری می‌بخشد.

جدیدترین مدل‌های عینک آفتابی زنانه را ببینید

 

مراقبت از تناسب اندام

داشتن تناسب اندام همراه ورزش، علاوه بر جذابیت بصری موجب بالارفتن انرژی و انتقال آن به مخاطب است. افراد کاریزماتیک روزانه مدت زمان مشخصی را به ورزش اختصاص می‌دهند.

زنان کاریزماتیک چه می‌پوشند؟

در این بخش درباره استایل ویژه زنان کاریزماتیک صحبت می‌کنیم.

به لباس‌های راسته و متناسب علاقه دارند

افراد کاریزماتیک چه می‌پوشند؟ - به لباس‌های راسته علاقه دارند
دامن مدادی از لباس‌های موردعلاقه زنان کاریزماتیک است

زنان کاریزماتیک به دامن مدادی، کت‌های قالب تن، پیراهن‌های راسته و نظایر آن بیشتر علاقه نشان می‌دهند. بعید است در هیچ مجلسی آنها را با لباس‌های پرنسسی یا مدل لباس‌هایی ببینید که ساختار مشخصی ندارند.

کت‌ودامن یا کت‌وشلوار لباس موردعلاقه آنهاست

خانم‌های کاریزماتیک به کت‌ودامن یا کت‌وشلوار بیشتر علاقه نشان می‌دهند. این استایل آنها را جدی‌تر و جذاب‌تر نشان می‌دهد.

انواع مدل‌های کت زنانه اینجاست

بیشتر کفش پاشنه‌بلند می‌پوشند

افراد کاریزماتیک چه می‌پوشند؟ - کفش پاشنه بلند
کفش پاشنه‌بلند قرمز با لباس‌های رنگ خنثا، مخصوص افراد کاریزماتیک

معمولا زنان کاریزماتیک کفش پاشنه‌بلند را جز در شرایطی که در حال پیاده‌روی یا ورزش هستند به کفش‌های دیگر ترجیح می‌دهند. دلیلش این است که کفش پاشنه‌بلند به آنها امکان می‌دهد صاف و مقتدرانه راه بروند. البته در کفش هم آنها سعی می‌کنند متفاوت عمل کنند؛ برای مثال ممکن است کفش بپوشند که رنگ پاشنه یا پنجه آن با سایر قسمت‌های کفش متفاوت باشد. یک کفش مشکی بنددار با پاشنه قرمز که با رنگ فریم عینک و دوخت روی کیف ست شده باشد به‌اندازه کافی کاریزماتیک هست، این‌طور نیست؟

مدل‌های کفش پاشنه‌بلند زنانه

میکاپ‌شان ملایم است

آرایش موها و میکاپ زنان کاریزماتیک اغلب ساده و ملایم است. موهای ژولیده یا آرایش غلیظ معمولا انتخاب این افراد نیست.

از زیورآلات کمتری استفاده می‌کنند

زنان کاریزماتیک ترجیح می‌دهند از زیورآلات کمتر و ظریف‌تری استفاده کنند. معمولا کمتر پیش می‌آید این افراد همزمان گوشواره، گردنبند، دستبند و انگشتر داشته باشند. معمولا یک یا دو قطعه برایشان کافی به نظر می‌رسد.

 مردان کاریزماتیک چه می‌پوشند؟

وقتی حرف از مردان کاریزماتیک به‌میان می‌آید، اولین تصور بیشتر افراد این است که آنها فقط یک‌دست کت‌وشلوار خوش‌دوخت می‌پوشند و کراوات یا پاپیون می‌بندند یا در جیبشان پوشت قرار می‌دهند. این تصور نادرست است؛ درست است که بیشتر مردان کاریزماتیک حتما یک‌دست کت‌وشلوار شیک دارند، اما کاریزماتیک‌بودن با رسمی‌بودن متفاوت است. یک مرد می‌تواند یقه پیراهن و سرآستین‌هایش را زیر کت باز بگذارد و به‌شدت کاریزماتیک به نظر برسد؛ درحالی‌که این با تعریف رسمی‌بودن که باید یقه پیراهن بسته باشد و مچ پیراهن با دکمه سردست محکم شود، متفاوت است.

مردان کاریزماتیک حتی در موقعیت‌های کژوال هم سعی می‌کنند استایل مقتدرانه خود را حفظ کنند. حتی تی‌شرت و شلوار جین آنها طوری است که شیک به نظر برسند و از لباس‌های کژوال وارفته یا شل که اندام آنها را متناسب نشان ندهد، دوری می‌کنند.

کت و شلوار پای ثابت استایل آنهاست

افراد کاریزماتیک چه می‌پوشند؟ - کت‌وشلوار برای مردان کاریزماتیک مهم است
آنها عاشق کت و شلوار هستند

مردان کاریزماتیک به‌شدت به کت‌وشلوار علاقه دارند. کت‌وشلوارهای ساختارمند با پارچه‌های محکم که شیوه راه‌رفتن و حرکات دست و پا را کنترل‌شده نشان دهد، برای این افراد کاملا مناسب است. معمولا استایل ترجیحی آنها برای کت‌وشلوار مونوکروم است؛ اما گاهی ممکن است رنگ‌های متفاوت را با هم ترکیب کنند.

جدیدترین مدل‌های کت و شلوار مردانه

ساعت مچی با صفحه بزرگ می‌بندند

افراد کاریزماتیک چه می‌پوشند؟ - به ساعت بزرگ علاقه دارند

ساعت مچی شیک با صفحه‌ به‌نسبت بزرگ با رنگ‌های خنثا ترجیحا مشکی جزء جدانشدنی استایل آنهاست.

کفش‌هایشان را شیک و براق انتخاب می‌کنند

افراد کاریزماتیک چه می‌پوشند؟ - کفش‌های آنها شیک و براق است

هرچند این افراد بسته به شرایط کفش اسپرت هم می‌پوشند، کفش‌های براق مانند ورنی را برای کت‌وشلوار رسمی بیشتر ترجیح می‌دهند.

مدل‌های کفش رسمی مردانه اینجاست

سخن پایانی

برخلاف تصور بسیاری، افراد کاریزماتیک افرادی مغرور، خشک یا به‌اصطلاح عصاقورت‌داده نیستند. آنها با شخصیت برجسته، هدایت‌کننده و مهربانی که دارند، اطرافیان خود را به‌راحتی جذب می‌کنند. آنها در هر جمعی متمایز از دیگران هستند و هم از نظر ظاهری هم از نظر رفتاری، تأثیری قدرتمند بر دیگران می‌گذارند.

همان‌طور که گفتیم کاریزما چیزی اکتسابی است و با تمرین و الگوبرداری می‌توان به شخصیت کاریزماتیک دست یافت. آیا خودتان را شخصی کاریزماتیک می‌دانید یا افرادی را با چنین شخصیتی می‌شناسید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را درباره ویژگی‌های این افراد با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: بررسی استایل کیانو ریوز؛ جذابیت بی‌اندازه در عین سادگی
منبع inc scienceofpeople medium
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.