کد پوششی یا درس کد (dress code) چیست؟ ۷ درس کد معروف کدامند؟

کد پوششی یا درس کد چیست؟ تابه‌حال درباره این اصطلاح (dress-code) چیزی شنیده‌اید؟ مجموعه‌ای از قوانین و قاعده‌ها برای لباس‌پوشیدن وجود دارند که نانوشته‌اند و از دل عرف و هنجارها بیرون آمده‌اند. در این مقاله درباره‌شان بیشتر می‌خوانید.

کد پوششی یا درس کد چیست؟

درس کد چیست

درس کد یا همان کد پوششی مجموعه‌ای از قوانینی است که گاهی نوشته و گاهی نانوشته‌اند. این قوانین می‌گویند که باید در موقعیت‌ها و مراسم مختلف چه چیزهایی بپوشیم. این قوانین و قواعد به‌طور رسمی اعلام نمی‌شوند و فرهنگ و عرف جوامع مختلف روی تعیین‌شان اثرگذار هستند.

کدهای پوششی جوامع و کشورهای مختلف نشان از سنت‌ها، اعتقادات، ایده‌ها و عقاید مذهبی و اجتماعی افراد دارند. با نگاهی به آنها می‌توانیم به سلیقه افراد و عقایدشان هم تاحد زیادی پی ببریم. چرا؟ چون استایل و پوشش همیشه راهی برای بروز خودآگاه یا ناخودآگاه نظرات و سلایق افراد بوده و هست.

تاریخچه کد پوششی چیست؟

تاریخچه کد پوششی یا درس کد چیست؟ باید نگاهی به مناطق مختلف دنیا داشته باشیم تا بتوانیم درباره تاریخ این موضوع بهتر و دقیق‌تر صحبت کنیم. برای مثال، به موارد زیر نگاهی داشته باشید:

اروپا

از قرن هفتم تا نهم میلادی، اشراف و طبقات ثروتمند اروپایی سعی می‌کردند که با انتخاب لباس‌هایی مشخص و متفات از سایرین برجسته و متمایز جلوه کنند. لباس و استایل این طبقات اجتماعی با تزئینات گران‌قیمت با دیگران متفاوت می‌شد. این در حالی بود که روستاییان و طبقات فرودست اقتصادی در اجتماع لباس‌هایی ساده و عموماً شبیه به هم به‌تن می‌کردند.

آمریکا

پوشش زنان آمریکایی در قرن ۲۰

طبقه‌بندی‌ها در جامعه آمریکایی پیچیده‌تر و متنوع‌تر از اروپا بوده است. در آمریکا، افراد به گروه‌های مختلفی از جمله برده‌ها، اشراف و افراد معمولی تقسیم‌بندی می‌شدند. هریک از این طبقات اجتماعی لباس‌های مخصوص به خود را داشتند و یک‌دستی در پوشش اجتماع وجود نداشت.

با فاصله‌گرفتن دنیا از زمانه برده‌داری و بروز تغییرات ناشی از فناوری، این رده‌بندی‌ها در پوشش افراد تغییر کرد. در اوایل قرن بیستم میلادی، جامعه آمریکایی پوشش‌هایی آزادتر و بازتر برای افراد می‌پسندید. در حال حاضر، کدهای پوششی مختلفی در دنیای مدوفشن مطرح می‌شود که در ادامه بیشتر درباره‌شان توضیح خواهیم داد.

مدل‌های کت رسمی زنانه

جهان اسلام

در دنیای اسلام هم درس‌کدهایی وجود دارد که توصیه به استفاده‌شان ریشه در آموزه‌های مذهبی دارد. برای مثال، حجاب برای زنان و توصیه به استفاده‌نکردن از لباس‌ها و جواهرات لوکس از جمله آموزه‌هایی است که مسلمانان از آنها پیروی می‌کنند.

قوانین و هنجارهای اجتماعی

پوشش سنتی مردم در هند

همان‌طور که می‌بینید، جوامع مختلف و فرهنگ و دین از جمله عناصر اثرگذار روی شکل‌گیری عرف‌های پوششی و درس‌کدها در نقاط مختلف دنیا هستند. به جز مواردی که قید شد، نقاط دیگر دنیا مانند هندوستان هم بنا به باورها و اعتقادات یا جهان‌بینی‌هایی که دارند، پوشش‌های مختلفی برای افراد خود در نظر می‌گیرند.

توجه به کدهای پوششی هر مکانی باعث می‌شود که نوعی نظم و یک‌دستی در پوشش به‌وجود بیاید. ضمن اینکه افراد برای انتخاب استایل مناسب دچار سردرگمی و گیجی هم نمی‌شوند. در ادامه از انواع کدهای پوششی بین‌المللی برایتان بیشتر خواهیم گفت.

انواع کدهای پوششی را می‌شناسید؟

درس کد یا کد پوششی چیست

تعدادی درس‌کد پذیرفته‌شده برای موقعیت‌های مختلف در دنیا وجود دارد که شناختشان خالی از لطف نیست:

  • کد پوششی کراوات سفید (White tie dress code)؛
  • کد پوششی کراوات سیاه (Black tie Dress code)؛
  • درس کد کراوات سیاه خلاق (Creative Black tie dress code)؛
  • درس‌کد رسمی بیزینسی (Business Formal dress code)؛
  • درس‌کد نیمه‌رسم (Semi-Formal Dress code)؛
  • کد پوششی بیزینس کژوال یا بیزینسی‌/غیررسمی (Business Casual Dress code)؛
  • کد پوششی غیررسمی (Casual dress code).

۱. کد پوششی کراوات سفید (White tie dress code)

درس کد کراوات سفید
کد پوششی کراوات سفید

این نوع از کد پوششی مخصوص شرکت در مراسم بین‌المللی بسیار رسمی است. برای رعایت کد پوششی کراوات سفید، آقایان کت‌وشلوارهای با دوخت و برش‌های رسمی به‌تن می‌کنند، جلیقه می‌پوشند و از کراوات یا پاپیون هم در استایلشان بهره می‌برند.

کد پوششی کراوات سفید
درس کد کراوات سفید

رنگ سفید برای بخش‌های مختلف استایل، گزینه‌ای است که در این کد پوششی به افراد توصیه می‌شود. خانم‌ها هم برای رعایت کدهای پوششی کراوات سفید باید به‌سراغ پیراهن‌های ماکسی، لباس‌هایی با دوخت رسمی و استفاده از جواهرات و کیف‌های کلاچ بروند. آرایش مناسب و مرتب موها هم در رعایت کد کراوات سفید ضرورت دارد.

کیف‌های زنانه مناسب مهمانی اینجاست

۲. کد پوششی کراوات سیاه (Black tie Dress code)

کد پوششی کراوات سیاه
درس کد کراوات سیاه

برای شرکت در موقعیت‌های مانند عروسی‌ها و مهمانی‌های مجلل باید کد پوششی کراوات سیاه رعایت شود. در این موقعیت‌ها، آقایان به‌سراغ کت‌وشلوارهای رسمی و رنگ مشکی می‌روند.

مریل استریپ در لباس رسمی سیاه
مریل استریپ با لباسی با کد پوششی کراوات سیاه

خانم‌ها هم باید لباس‌های رسمی و عموماً ماکسی بپوشند و انتخاب رنگ مشکی گزینه‌ای بی‌دغدغه و درست برای شرکت در چنین موقعیت‌هایی است. دوز رسمی‌بودن و تجملات موجود در استایل در کد پوششی کراوات سیاه کمتر از درس‌کد کراوات سفید است.

۳. درس کد کراوات سیاه خلاق (Creative Black tie dress code)

کد پوششی کراوات سیاه خلاق
کد پوششی کراوات سیاه خلاق

درس‌کد کراوات سیاه خلاق از زیرمجموعه‌های استایل رسمی است. برای شرکت در موقعیت‌های رسمی می‌توانید به‌سراغ رنگ‌های درخشانی به‌جز سفید و سیاه هم بروید. برای مثال، جهت انتخاب کراوات یا اکسسوری‌های استایل مانند کیف و کفش می‌توانید از رنگ‌های دیگر هم کمک بگیرید.

درس کد کراوات سیاه خلاق
درس کد کراوات سیاه خلاق

این کد پوششی به شما اجازه می‌دهد که استایلی بسیار جذاب و متنوع برای خود رقم بزنید. لازم نیست که فقط به رنگ‌های کلیشه‌ای تیره برای استایل خود فکر کنید. به‌سراغ طرح‌ها و رنگ‌های مختلف بروید.

۴. درس‌کد رسمی بیزینسی (Business Formal dress code)

درس کد رسمی بیزینسی
کد پوششی رسمی بیزینسی

شرکت در جلسات کاری رسمی هم نیازمند رعایت کدهایی پوششی است. آقایان در این جلسات از کت‌وشلوارهای ست و مرتب در رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند. بنا به عرف و هنجارهای هر جامعه، استفاده از کراوات هم می‌تواند رایج باشد.

محبوب‌ترین کت و شلوارهای مردانه اینجاست

در چنین استایلی از پاپیون یا اکسسوری‌هایی مانند دکمه سردست به‌هیچ عنوان استفاده نمی‌شود. خانم‌ها هم برای رعایت درس‌کد رسمی به‌سراغ کت‌وشلوارها و کت‌ودامن‌های ست می‌روند. یک‌دست‌بودن بخش شلوار و کت مهم است و استایل هر فرد را منظم‌تر و مرتب‌تر هم نشان می‌دهد.

۵. درس‌کد نیمه‌رسمی (Semi-Formal Dress code)

درس کد نیمه رسمی
کد پوششی نیمه رسمی

برای شرکت در دورهمی‌های کاری و موقعیت‌هایی که دوز رسمی‌بودنشان کمتر از جلسات کاری مهم است از این درس‌کد استفاده می‌شود. آقایان و خانم‌ها می‌توانند ضمن انتخاب لباس‌های رسمی به راحتی هم فکر کنند.

به‌اصطلاح خودمانی، سطح اتوشدگی استایل در چنین موقعیت‌هایی کمتر از مورد قبلی است که شرح دادیم. با این حال یادتان باشد که عناصر استایل غیررسمی در چنین سبکی از پوشش هم دیده نمی‌شود.

۶. کد پوششی بیزینس کژوال یا بیزینسی‌/غیررسمی (Business Casual Dress code)

کد پوششی چیست
یکد پوششی بیزینس کژوال

کد پوششی بیزنس کژوال هم از مواردی است که در موقعیت‌هایی مانند دورهمی‌های نیمه‌رسمی کاری و سر کار استفاده می‌شود. برای رعایت این درس‌کد باید لباس‌های بخش‌های مختلف استایل را تلفیقی از سبک رسمی و اسپرت در نظر بگیرید.

کد پوششی بیزینس کژوال
بیزینس کژوال

برای مثال، آقایان می‌توانند به‌سراغ کت‌های اسپرت بروند و آنها را با شلوارهای کتان ست کنند. خانم‌ها هم با انتخاب کفش‌های کالج یا پاشنه‌دار، کت‌های رسمی و شلوارهای نیمه‌رسمی مانند جین می‌توانند کدهای پوششی این سبک را به‌جا بیاورند. در واقع، استایل باید ترکیبی از لباس‌های رسمی و غیررسمی باشد.

۷. کد پوششی غیررسمی (Casual dress code)

درس کد کژوال
کد پوششی کژوال

استایل‌های غیررسمی هم که مخصوص موقعیت‌های صمیمی و دورهمی‌های دوستانه یا حضور در خیابان و خرید است. انواع لباس‌های اسپرت در این سبک پوششی جای دارند و بنا به سلیقه‌تان می‌توانید اقدام به ست‌کردن بخش‌های مختلف استایل خود کنید.

استایل اسپرت یا کژوال
درس کد کژوال

راحتی از شاخصه‌های اصلی استایل‌های اسپرت است. دنیایی از انتخاب‌های متنوع پیش روی کسانی است که این سبک از پوشش را دوست دارند. لباس‌های جین، شلوارهای چرمی، انواع تی‌شرت‌ها و شومیزها؛ شما طرفدار کدام عناصر استایل‌های اسپرت هستید؟

چرا باید کدهای پوششی را رعایت کنیم؟

کد پوششی برای شرکت در موقعیت های رسمی

پوشش و استایل هرکس نشانه‌ای از عقاید و جهان‌بینی او به‌شمار می‌رود. در نتیجه، با استایل و تیپ خود می‌توانیم ناگفته‌های زیادی را درباره خودمان بروز بدهیم. برای پیوستن به هر جامعه و شرکت در هر مراسمی، داشتن تطابق با عموم حیاتی است. برای جاگیری در بافت هر اجتماع و موقعیتی شناخت کدهای پوششی آنها بسیار ضروری است.

از نقطه‌نظر دنیای مدوفشن هم شناخت درس‌کدها و رعایتشان می‌تواند روی داشتن استایلی مناسب برای شرکت در موقعیت‌های گوناگون اثر مثبت بگذارد. تصور کنید که در یک مهمانی شرکت کرده‌اید و لباستان با مهمانان دیگر هیچ شباهتی ندارد. در این صورت، احساس خوبی نخواهید داشت و از درون، حس طردشدگی یا تمایز منفی در شما شکل خواهد گرفت.

اگر از پیش بدانید که برای شرکت در هر موقعیتی به‌سراغ چه استایل‌هایی بروید، انتخاب‌های بهتری هم خواهید داشت و راحت‌تر می‌توانید در مسیر شیک‌پوشی قدم بردارید.

نوبت شماست

حالا می‌دانید که کد پوششی یا درس کد چیست. با در نظرگرفتن عرف پوششی برای شرکت در مراسم مختلف، حضوری خوشایندتر خواهید داشت. بسیاری از جشنواره‌های دنیا هم به این موضوع دقت می‌کنند. برای مثال، در جشنواره‌های سینمایی بخش‌های مختلفی وجود دارد که هریک درس کد مخصوص به‌خود را دارند.

در بخش‌هایی مانند نمایش فیلم‌ها یا اختتامیه‌ها افراد لباس‌های رسمی‌تری می‌پوشند. در بخش‌های گفت‌وگوهای مطبوعاتی هم لباس‌ها ساده‌تر و راحت‌تر انتخاب می‌شوند. اگر کسی به این قوانین نانوشته پای‌بند نباشد، مشکلی پیش نمی‌آید اما حضورش تحت‌تأثیر این موضوع کمی مخدوش می‌شود و به‌اصطلاح، وصله ناجوری در میان جمع خواهد شد. به‌نظر شما، پای‌بندی به عرف‌های پوششی تا چه اندازه لازم است؟ اصلا به پای‌بندی به درس‌کدها اعتقاد دارید؟

منبع sewguide.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.