کفتان چیست؟ نکاتی برای ست کردن این لباس راحت و خاص

این روزها، اغلب خانم‌ها دوست دارند لباس‌ها و مانتوهایی بپوشند که علاوه بر طراحی زیبا از راحتی قابل توجهی برخوردار باشند. اگر شما هم تن‌پوش‌های آزاد و شکیل را می‌پسندید خوب است اطلاعات‌تان را درباره کفتان کامل کنید. در این مطلب، قصد داریم برایتان بگوییم کفتان چیست و در چه مواقعی می‌توان آن را به‌تن کرد؟ پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

کفتان چیست؟

کفتان چیست؟
کفتان یک پیراهن آزاد و بلند است که اخیرا دوباره مورد توجه علاقه‌مندان مد و فشن قرار گرفته است./ عکس از: Albert_Karimov

کفتان نوعی پیراهن سنتی آستین بلند و آزاد است که قد آن معمولا تا مچ پا می‌رسد. این تن‌پوش درست شبیه یک تونیک بلند است که در زمان‌های بسیار قدیم عمدتا توسط آقایان مورد استفاده قرار می‌گرفت. برخی از انواع کفتان دارای کمربندهای بسیار زیبایی هستند که جلوه این تن‌پوش را دو چندان می‌کنند. مدل‌های ابتدایی این تن‌پوش چشمگیر به‌صورت دکمه‌دار، از جنس ابریشم یا پنبه و به شکلی کاملا لوکس ارائه می‌شدند.

با این حال، به‌تدریج این پوشاک لوکس به جامه فقرا و مغازه‌داران تبدیل شد. جالب است بدانید، این روزها پای کفتان مجددا به صحنه مد جهان باز شده و در قالب لباسی زیبا، کاربردی و شیک به علاقه‌مندان عرضه می‌شود. هر زمان که به استانبول سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به کاخ موزه Topkapi سری بزنید و مجموعه شگفت‌انگیزی از کفتان‌هایی را مشاهده کنید که از اعصار پیشین به‌جا مانده و از پارچه‌های مجللی تشکیل شده‌اند. در زمان پادشاهی عثمانی، پوشیدن کفتان یکی از امتیازهای بارزی بود که به سلاطین، صاحب‌منصبان و درباریان تعلق داشت. در عین حال، در رویدادها و مراسم مهم مذهبی و حماسی، ژنرال‌هایی که پیروز میادین جنگ بودند نیز همین پوشاک را به‌تن می‌کردند.

تاریخچه کفتان چیست؟

تاریخچه کفتان چیست؟
این تصویر یکی از کفتان‌های قدیمی و زیبایی است که در موزه ملی هنر آفریقا قرار دارد.

کلمه کفتان از اواخر قرن شانزدهم میلادی وارد زبان انگلیسی شده و به نوعی لباس باستانی اشاره می‌کند که از فرهنگ ایرانی سرچشمه گرفته است. این سبک پوشش پس از مدتی در سراسر آسیای مرکزی و آسیای غربی و عربستان گسترش یافته است. در گذشته این لباس مورد توجه زنان و مردان بوده و توسط هر دو گروه پوشیده می‌شده است. جالب است بدانید، واژه Kaftan در زبان‌های ترکی، روسی، اروپای شرقی و بسیاری از زبان‌های آسیای مرکزی به اشکال مختلف یافت می‌شود.

با استیلای اسلام، کفتان از ایران به اندولوس، مراکش و عربستان هم راه یافت و به اصلی‌ترین لباس مردان تبدیل شد. الگوی این لباس به تقلید از تونیک رومی و کالاسیری مصری طراحی شد. کفتان‌های عربی غالبا به اندازه‌ای بلند بودند که حتما باید با کمربند پوشیده می‌شدند. آن سال‌ها در عربستان، زنان شهرنشین این تن‌پوش را معمولا فقط در منزل به‌تن می‌کردند.

در موزه ملی هنر Smithsonian آفریقا هم یک کفتان ابریشمی زرد رنگ وجود دارد که متعلق به قرن نوزدهم است. کفتان‌های مراکشی عمدتا از پارچه‌های گل‌دار و طراحی دکمه‌دار تشکیل شده و به‌وسیله کمربند دور بدن محکم می‌شدند. کفتان‌های اولیه دارای آستین‌های گشاد و بلندی بودند؛ اما در مدل‌های بعدی پهنای آستین‌ها کم‌تر شد.

رایج‌ترین کاربرد کفتان چیست؟

رایج‌ترین کاربرد کفتان چیست؟
به شرط انتخاب نوع پارچه و تزئینات مناسب، کفتان را می‌توان در هر مناسبت و رویدادی به‌تن کرد./ عکس از: issam-elhafti

۱. لباس ساحلی

لباس ساحلی
کفتان‌هایی که از پارچه ظریف و خنک تولید شده‌اند در کویر، ساحل و کنار دریا کاربرد دارند./ عکس از: SanneBerg

این روزها، کفتان به‌عنوان تن‌پوشی مناسب در ساحل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لباس، پوشش بسیار زیبا و راحتی است که می‌توانید آن را روی لباس شنا بر تن کرده و در مواقعی که خارج از آب هستید بدن‌تان را بپوشانید و از آسیب‌های ناشی از تابش نور مستقیم خورشید در امان نگهدارید. برای این منظور، لازم است از کفتان‌های لطیف و ظریفی استفاده کنید که عمدتا از جنس پنبه و الیاف طبیعی بوده و تحمل گرما را برایتان ساده‌تر می‌کنند. پوشیدن کفتان در ساحل جلوه زیبا و چشمگیری را ایجاد می‌کند. در گرمای کویر هم می‌توانید کفتان‌های از پارچه‌های الیاف طبیعی به تن کنید و عکس‌های زیبا از خودتان بگیرید.


حتما بخوانید: پارچه الیاف طبیعی دقیقا چیست؟ انواع، کاربردها و فواید آن برای محیط زیست

۲. مراسم و مناسبت‌های کژوال و رسمی

مراسم و مناسبت‌های کژوال و رسمی
برخی از کفتان‌ها از تزئیناتی نظیر سوزن‌دوزی و پولک‌دوزی برخوردارند و به‌عنوان پوششی مناسب در مراسم رسمی به‌کار می‌روند./ عکس از: NouhaMed

کفتان یکی از تن‌پوش‌های مناسبی است که بسته به نوع پارچه می‌تواند در مراسم رسمی و غیر رسمی کاربرد داشته باشد. خصوصا خانم‌هایی که از اندام گلابی شکلی برخوردارند به پوشیدن این لباس علاقه دارند. چرا که الگوی ساده و آزاد این تونیک بلند به آن‌ها کمک می‌کند هیکل‌شان را متناسب‌تر جلوه دهند. کفتان‌هایی که از جنس مخمل، ابریشم یا پارچه‌های سنگ‌دوزی شده، ملیله‌دوزی شده، گلاب‌تون دوزی شده و پولک‌دوزی شده هستند گزینه‌ای مناسب برای رویدادهای رسمی به حساب می‌آیند.

۳. به‌عنوان مانتو و پوشش خیابانی

به‌عنوان مانتوو پوشش خیابانی
کفتان یکی از گزینه‌های مناسبی است که به‌عنوان مانتو پوشیده می‌شود.

کفتان یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌تواند جایگزین مانتو شود و راحتی و آسایش شما را در تمامی ساعات روز تضمین کند. کافی است بسته به موقعیت، کفتان مناسبی را به‌تن کرده و از ظاهر منحصر به‌فردتان لذت ببرید. برای مثال، در طول روز و در مواقع عادی می‌توانید یک کفتان لینن یا پنبه‌ای خوش‌رنگ و ساده را انتخاب کنید. این در حالی است که برای دیدارهای رسمی‌تر خوب است کفتان‌هایی را بپوشید که با استفاده از پارچه‌های مجلسی‌تری دوخته شده‌اند.

روش ست کردن کفتان چیست؟

روش ست کردن کفتان چیست؟
با به‌کارگیری اندکی خلاقیت و سلیقه می‌توانید کفتان مورد نظرتان را با اقلام متنوعی ست کنید.
  • کفتان رنگارنگ، طرح‌دار و متمایزتان را می‌توانید با یک شال یا روسری خوش‌رنگ ست کنید. برای ایجاد جلوه بیش‌تر می‌توانید روسری یا شال‌تان را به سبک آفریقایی بالای سر گره بزنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید یک کمربند چرمی پهن را روی کفتان‌ ببندید و ظاهرتان را دلفریب‌تر کنید.
  • در شرایط مناسب، پیشنهاد می‌کنیم کفتان ابریشمی و چشمگیرتان را با یک شلوار جین کوتاه یا یک شلوار برمودا ست کنید. به این ترتیب، می‌توانید استایلی کژوال و در عین حال، باشکوه داشته باشید.
  • بسته به نوع کفتان، پارچه تشکیل دهنده و رویداد مورد نظر می‌توانید آن را با یک جفت صندل تابستانی بدون پاشنه یا یک جفت کفش پاشنه بلند و جذاب ست کنید.

نکات ضروری در هنگام پوشیدن کفتان چیست؟

نکات ضروری در هنگام پوشیدن کفتان چیست؟
پوشیدن کفتان هم درست مانند هر لباس دیگری دارای ترفندهای خاصی است که باید به آن‌ها توجه کرد.

۱. پارچه مناسبی را انتخاب کنید

انتخاب پارچه مناسب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که یک کفتان را به پوششی رسمی یا کژوال تبدیل می‌کند. توجه داشته باشید، هر لباس و پارچه‌ای برای شرایط و موقعیت خاصی در نظر گرفته می‌شود. واضح است که پوشیدن یک کفتان پنبه‌ای برای یک رویداد رسمی چندان مطلوب نخواهد بود. این در حالی است که یک کفتان ابریشمی یا مخمل را هم نمی‌توان در کنار ساحل، در هنگام گشت‌وگذار در بازار یا در یک دورهمی دوستانه پوشید.

۲. بلندی لباس‌تان را براساس موقعیت تنظیم کنید

با توجه به موقعیت، شما می‌توانید طول کفتان مورد نظرتان را تنظیم کرده و آن را برحسب نیاز کوتاه کنید. به‌عنوان مثال، پوشیدن یک لباس بلند در محیط کار احتمالا دست‌وپا گیر خواهد بود. به همین دلیل، می‌توانید گزینه‌ای را به‌تن کنید که ارتفاع آن تا زیر زانو برسد. در چنین شرایطی، می‌توانید کفتان زیبا و کاربردی خود را با شلوار جین یا کتان ست کنید.

۳. انتخاب کیف مناسب را جدی بگیرید

با توجه به الگوی خاص کفتان و گشاد بودن آن، پیشنهاد می‌کنیم در هنگام انتخاب کیف دقت کرده و مواردی را برگزینید که بیش از اندازه بزرگ نباشند. به خاطر داشته باشید، کیف‌های کلاچ یا کراس بادی کوچک ترکیب متناسب‌تری را با این نوع تن‌پوش ایجاد می‌کنند.

مدل‌های کیف کراس بادی اینجاست

۴. کفش مناسبی را برگزینید

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، برای ایجاد جلوه‌ای چشمگیر و شیک لازم است کفش‌تان را هم برحسب موقعیت و نوع پارچه کفتان انتخاب کنید. برای مثال، برای حضور در یک رویداد رسمی پیشنهاد می‌کنیم یک کفتان ابریشمی را به‌همراه یک جفت کفش پاشنه بلند نقره‌ای بپوشید و در میان جمع بدرخشید. در صورت به‌تن کردن انواع کوتاه‌تر و کژوال‌تر کفتان در محل کار می‌توانید از کفش اسنیکر استفاده کنید. این در حالی است که یک صندل تابستانی شکیل می‌تواند زیبایی یک کفتان نخی را در ساحل دو چندان کند.

محبوب‌ترین مدل‌های صندل زنانه اینجاست

۵. اکسسوری مناسبی را انتخاب کنید

با توجه به نوع الگو و مدل خاص کفتان، پیشنهاد می‌کنیم در هنگام پوشیدن این لباس از به‌کار بردن اکسسوری پیچیده، شلوغ و بزرگ اجتناب کنید. در عوض، بسته به موقعیت می‌توانید یک جفت گوشواره مروارید نسبتا کوچک، یک ساعت مچی زیبا، یک کمربند مناسب و انگشترهای نه چندان درشت را با آن همراه کنید. اگر قرار است کفتان ساده‌ای را بپوشید، می‌توانید یک دستبند و گردنبند ظریف را هم به این مجموعه اضافه کنید.

محبوب‌ترین زیورآلات نقره اینجاست

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن کفتان علاقه دارند؟

در میان سلبریتی‌های قدیمی، «الیزابت تیلور» از شناخته‌شده‌ترین چهره‌هایی است که به پوشیدن کفتان علاقه داشته است. در تصویر زیر، این هنرپیشه محبوب را می‌بینید که کفتان زیبایی را به‌تن کرده است.

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن کفتان علاقه دارند؟

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم برایتان بگوییم کفتان چیست و چگونه می‌توان آن را در مناسبت‌های مختلف به‌تن کرد؟ نظر شما چیست؟ آیا شما هم به پوشیدن این لباس علاقه دارید؟ ترجیح می‌دهید در چه شرایطی و برای چه رویدادهایی از آن استفاده کنید؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه‌هایتان را در بخش «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه‌چیز درباره پارچه هاوایی؛ تاریخچه، ست کردن و نگهداری از این پارچه دوست‌داشتنی
منبع www.loveyourdress.ca fashionhistory.fitnyc.edu
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.