هفته اوت کوتور پاریس ۲۰۲۲؛ از تیشرت‌های آلومینیومی تا جواهرات لوکس فندی

هفته اوت کوتور پاریس ۲۰۲۲ برگزار شد. این رویداد برای ثروتمندان حکم عرصه‌ای برای خودنمایی بیشتر و افزودن به دارایی‌های لوکس‌شان دارد. برای باقی دنیا هم به‌مثابه نمایشی است که در آن پا به دنیایی کاملا متفاوت می‌گذارند. اگر دقیقاً نمی‌دانید که از چه حرف می‌زنیم، با ما همراه باشید تا برایتان از اوت کوتور پاریس بگوییم.

نگاهی به معنای اوت کوتور

اوت کوتور پاریس
نیکول کیدمن در لباسی از برند بالنسیاگا

اوت کوتور اصطلاحی فرانسوی است؛ haute couture. معنای آن دوزندگی سطح بالا یا فشن‌ومدی گران‌بها است. لباس‌هایی که خاص و به‌طور انحصاری در دنیای مد و از سوی مزون‌های معروف طراحی و دوخته می‌شوند در دسته‌بندی اوت‌کوتور قرار می‌گیرند. در هفته‌های مد نقاط مشهور دنیای فشن مانند پاریس هم مراسمی با عنوان اوت‌کوتور برگزار می‌شود.

مجموعه‌ای از طراحان با کلکسیون‌هایی از طراحی‌های تازه‌شان در این رویداد شرکت می‌کنند. هر موردی که به نمایش درمی‌آید، دست‌دوز و فقط یکی از آن در دنیا موجود است. هزینه هر لباس هم به‌شدت بالا ارزیابی می‌شود.

بعضی‌ها حاضر هستند که مبالغ کلانی برای تهیه این لباس‌ها بپردازند. نه برای اینکه آنها را به تن کنند بلکه به‌عنوان بخشی از تاریخ مدوفشن در کلکسیون خود نگه‌شان دارند. اهداف متنوعی برای برگزاری رویداد اوت کوتور وجود دارد:

  • قوی‌شدن برندها و معرفی‌شان در ابعاد وسیع؛
  • به‌رخ‌کشیدن خلاقیت و توان طراحی تیم برندهای مختلف؛
  • محلی برای توسعه ارتباطات افراد در دنیای مدوفشن؛
  • راهی برای یافتن مشتریان بیشتر.

حتما بخوانید: لباس اوت کوتور چیست؟ نکاتی خواندنی و جذاب درباره اوت کوتور

اوت کوتور پاریس ۲۰۲۲ و داستان‌گویی

اوت کوتور پاریس ۲۰۲۲
کیم کارداشیان در لباسی از برند بالنسیاگا

اوت کوتور امسال در پاریس هم مانند سال‌های دیگر با روایت‌گویی همراه است. برندها و طراحان آثاری را به نمایش می‌گذارند که فقط طرحی خلاقانه و دوخته‌شده نیست بلکه داستان‌سرایی‌هایی هم در خود دارند.

برای همین است که این رویداد باشکوه است و بسیار سرگرم‌کننده. حتما می‌دانید که افراد مشهور یا به‌اصطلاحِ رایجِ این روزها، سلبریتی‌های بسیاری هم در اوت کوتور شرکت می‌کنند. در مراسم امسال هم نیکول کیدمن و کیم کارداشیان حضور داشتند.

دنیل رزبری (Daniel Roseberry) یکی از طراحان برجسته آمریکایی حاضر در اوت کوتور پاریس بود که در حاشیه جشن در مصاحبه‌ای گفته است:

همه کسانی که در دنیای مدوفشن فعالیت می‌کنند، خوب می‌دانند که باقی دنیا کارشان را احمقانه می‌دانند. این نقد خسته‌کننده و تکراری است. دنیای مد گاهی احمقانه است اما همچنان چالش‌برانگیز، زیبا و معنادار هم هست.

شما درباره این نظر چه فکر می‌کنید؟ با آن موافق هستید؟

 حضور برندهای معروف در اوت کوتور پاریس ۲۰۲۲

به‌رسم هر ساله، در هفته اوت کوتور پاریس ۲۰۲۲ در تابستان هم برندهای مختلفی حضور داشتند. از جمله این برندها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالنسیاگا (Balenciaga)؛
  • فندی (Fendi)؛
  • ژان پل گوتیه (Jean Paul Gaultier)؛
  • شیاپارلی (Schiaparelli).

بالنسیاگا (Balenciaga)

هفته اوتو کوتور پاریس ۲۰۲۲
لباس عروس طراحی برند بالنسیاگا

برند بالنسیاگا به‌رسم ساختارشکنی‌های همیشگی‌اش با طراحی‌هایی عجیب‌وغریب ظاهر شد. این برند که ارزش نفوذ سلبریتی‌ها در زمانه فعلی را خوب می‌داند، از نیکول کیدمن، کیم کارداشیان و دوآ لیپا و چندتن دیگر از افراد مشهور برای حضور در مراسم دعوت کرده بود.

یکی از جالب‌توجه‌ترین طراحی‌های بالنسیاگا تی‌شرت‌هایی آلومینیومی بود که به هر طرح و شکلی درمی‌آمدند. لباس عروسی با توری بسیار بلند و ۷۰هزار کریستال و ۲۰۰هزار پولک هم از دیگر آثار چشمگیر برند بودند.

هفته اوت کوتور تابستان ۲۰۲۲
کیف/سیستم صوتی بالنسیاگا

یکی دیگر از طرح‌های پرسروصدای این برند کیفی بود که در قالب اکسسوری و دستگاه پخش قابل استفاده بود. فقط ۲۰ نسخه از این کیف/سیستم صوتی ساخته شده است. کسی هست که چنین چیزی را بخواهد و به‌دست بگیرد؟ شما خواهانش هستید؟ این محصول هم کیف است و هم دستگاه پخش صدا و موسیقی.

فندی (Fendi)

هفته اوت کوتور پاریس
جواهرات برند فندی

برای کسانی که دوست‌دار طراحی‌های سنتی جواهر هستند، دیدن آثار برند فندی در هفته اوت کوتور پاریس ۲۰۲۲ توصیه می‌شود. در طراحی آثار عرضه‌شده این برند، ترکیب رنگی سفید و زرد زیاد دیده می‌شد. از هر اثر هم فقط یکی در دنیا موجود است. کار طراحی به‌عهده دلفینا فندی یعنی دختر مدیر خلاقیت برند، سیلویا فندی بود. این جواهرات اشرافی و به‌شدت لوکس بودند.

ژان پل گوتیه (Jean Paul Gaultier)

هفته مد پاریس
طرحی از آثار برند ژان پل گوتیه

از آنجایی که ژان پل گوتیه در سال ۲۰۲۰ از دنیای مد عقب‌نشینی کرد و کنار رفت، این برند برای طراحی هر فصل به سراغ استایلیست و طراح جدیدی می‌رود. برای شرکت در هفته اوت کوتور پاریس ۲۰۲۲ هم از اولیویه روستینگ (Olivier Rousteing) برای طراحی دعوت شده بود.

طرح‌های او ادای احترامی به آثار ژان پل گوتیه بودند. در طراحی‌های او استفاده از عینک، سینه‌بندهایی که روی لباس پوشیده می‌شوند، خطوط راه‌راه و لباس‌هایی با اغراق در طراحی بخش شانه‌ها دیده می‌شد.

مدل‌های حاضر در هفته اوت کوتور پاریس ۲۰۲۲ این برند هم همگی اکسسوری‌هایی چشم‌گیر مانند پیرسینگ بینی استفاده کرده بودند. یکی از نکاتی که سعی شده بود در ارائه این برند مطرح شود، حضور مدل‌هایی با شکم‌های برجسته و باردارمانند بود که اشاره به حق دگرجنس‌گرایان برای باردارشدن داشتند.

دنیای مدوفشن گاهی به بستری برای طرح موضوعاتی جنجالی بدل می‌شود. یکی از بخش‌های جنجالی هفته مد ماه جولای هم همین مدل‌های برند ژان پل گوتیه با شکم‌های برجسته بودند. فکر می‌کنید که فشن می‌تواند گامی در راستای طرح دغدغه‌های بشری بردارد؟

شیاپارلی (Schiaparelli)

اوت کوتور فرانسه
کاری از برند شیاپارلی

دنیل رزبری که پیش‌تر هم در مقاله به او اشاره کردیم، برای برند شیاپارلی در هفته مد پاریس طراحی کرده بود. او از گل‌ها و اثرگذاری‌شان در استایل استفاده کرده و آنها را به شیوه‌های مختلف به نمایش گذاشته بود. گل‌های چرمی، پرینت‌شده یا از جنس سنگ و فلز در لباس‌های طراحی او دیده می‌شدند. رنگ‌های به‌کاررفته برای گل‌ها هم طیف آبی و زرد یا رنگ‌های پاییزی داشتند.

اغراق در استفاده از طرح گل در طراحی لباس‌های این برند از شاخص‌ترین ویژگی‌های حضورش در هفته اوت کوتور پاریس ۲۰۲۲ بود. بعضی از طرح‌ها واقعا زیبا بودند و برخی هم نه کاربردی به‌نظر می‌رسیدند و نه انگار حرفی برای گفتن داشتند.

نوبت شماست

دنیای مدوفشن بستری به‌شدت رنگارنگ، درآمدزا و مناسب برای طرح موضوعات مختلف است. این بستر گاهی فقط فرصتی برای زیادترشدن دلارهای حساب ثروتمندان فراهم می‌کند و گاهی هم از ظرفیت‌هایش برای کمک به بشریت بهره می‌برد. البته بعید می‌دانیم که اگر هدف نخست تأمین نشود، استقبالی از بهره‌بردن از ظرفیت‌های مثبت این بستر شود. شما چه فکر می‌کنید؟ مدوفشن اضافی و لوکس است یا اثرگذار و مهم؟


در ادامه بخوانید: بررسی استایل آنا وینتور؛ سردبیر خوش‌پوش و قدرتمند دنیای مد
منبع edition.cnn.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.