جراحی کاشت مژه؛ روش انجام، مزایا و معایب و همه نکات ضروری

اگر از کم بودن مژه‌هایتان ناراحت هستید، روش‌های مختلفی، از لیفت و اکستنشن مژه گرفته تا جراحی کاشت مژه، برای پرپشت کردن آنها وجود دارد. برخی از افراد کاشت مژه را ترجیح می‌دهند. در این مقاله از «منومد»، هر آنچه را که باید از جراحی کاشت مژه بدانید، برایتان آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

جراحی کاشت مژه دقیقا چیست؟

از زمانی‌که مردم به علت عالم‌گیری کوید۱۹، مجبور به استفاده از ماسک شدند، چشم‌ها، بیشترین نگاه‌ها را به خود جلب کرد. بنابه گفته متخصصان زیبایی، در این دوران، جراحی‌های زیبایی، مانند کاشت مژه، برای بهتر نشان دادن چشم‌ها به شدت افزایش یافت.

برای پرپشت و بلند کردن مژه‌ها، روش‌هایی چون لیفت و اکستنشن مژه‌ها وجود دارد. این روش‌ها نیمه‌دائمی یا موقتی هستند و اگر می‌خواهید بدون استفاده از اکستنشن مژه، مژه‌های پرپشت و بلند دائمی‌تری داشته باشید، جراحی و کاشت مژه برایتان مناسب است.

در این روش از قسمت‌های دیگر بدن فرد، معمولا پشت سر، مو برداشته شده و در پلک‌ بالایی یا پایینی کاشته می‌شود.

بیشتر مردم کاشت مژه را صرفا نوعی جراحی زیبایی می‌دانند اما افرادی که بر اثر سوختگی یا عفونت‌های ناشی از خالکوبی، مژه‌های خود را از دست داده‌اند ممکن است به این روش علاقه‌مند شوند و بخواهند ظاهر صدمه‌دیده خود را بهبود بخشند.

درضمن برخی از افراد که به‌طور ژنتیکی مژه‌های کوتاه (یا کم‌پشت) دارند یا افرادی که به اختلال ذهنی موکنی (تریکوتیلومانیا) مبتلا هستند و با کندن موهای ابرو، مژه یا سر خود احساس آرامش می‌کنند، کاندیداهای خوبی برای جراحی کاشت مژه هستند.

فواید و معایب جراحی کاشت مژه چیست؟

جراحی کاشت مژه

فواید

از آنجایی‌که جراحی کاشت مژه، نوعی جراحی ترمیم موست، بهتر از اکستنشن است و فوایدی دارد:

۱. در روش اکستنشن مژه، مژه‌ها را باید هر ۶ تا ۸ هفته یکبار ترمیم کرد و این مژه‌ها دائمی نیستند. اما در روش جراحی کاشت مژه، نتیجه کار معمولا مادام‌العمر است، مگر اینکه فرد گرفتار نوعی ریزش مو شود.

۲. در روش جراحی، متخصص زیبایی از موهای واقعی فرد استفاده می‌کند و مژه‌ها کاملا طبیعی به نظر می‌رسند. اما در روش‌های دیگر ترمیم مژه‌ها، موهای مورد استفاده، مصنوعی هستند.

معایب

از آنجایی‌که کاشت مژه، نوعی جراحی است، این روش مانند هر جراحی دیگر با خطراتی همراه است و اگر قصد انجام این نوع جراحی زیبایی را دارید، باید از خطرات احتمالی آن به‌خوبی آگاهی داشته باشید.

۱. درد، خونریزی، عفونت، احتمال زیبا نشدن کار و صدمه به قرنیه از خطرات اصلی این جراحی هستند.

۲. هزینه بالا مشکل دیگری است که در کاشت مژه مطرح می‌شود. معمولا این نوع جراحی‌ها علاوه‌بر گران بودن مشمول بیمه‌های درمانی نمی‌شوند. درضمن هیچ تضمینی برای نتیجه موفقیت‌آمیز این جراحی وجود ندارد.

۳. طولانی شدن نتیجه کار؛ مشاهده نتیجه نهایی این روش ترمیم و پرپشت کردن مژه‌ها معمولا طول می‌کشد. به همین دلیل این روش برای افرادی که خیلی دوست دارند زود نتیجه کار را ببینند، چندان مطلوب نیست.

در واقع کاشت مژه در مقایسه با اکستنشن مژه به زمان بیشتری نیاز دارد تا نتیجه کار مشخص شود.

۴. مرتب نگهداشتن مژه‌ها مانند موهای سر یکی دیگر از مشکلات این روش پرپشت کردن مژه‌هاست. از آنجایی‌که برای مژه‌ها از موهای پوست سر استفاده می‌شود، این موها قابلیت رشد دارند. بنابراین هر ماه باید مژه‌ها مرتب و کوتاه شوند. حتی این موها ممکن است در جهت‌های مختلف رشد کنند. این روش نگهداری از مژه‌ها گاهی‌اوقات به چشم‌ها صدمه می‌زند و احتمال زخم قرنیه وجود دارد.

محبوب‌ترین مدل‌های مژه مصنوعی اینجاست

افراد مناسب جراحی کاشت مژه چه کسانی هستند؟

معمولا افرادی که به دلیل مشکلاتی چون سوختگی یا برخی بیماری‌ها، مژه‌هایشان را از دست داده‌اند، مناسب جراحی کاشت مژه هستند. البته آن دسته از افرادی که به دنبال زیبایی هستند هم در صورت نبود مشکلی می‌توانند از این نوع جراحی زیبایی استقبال کنند.

اما این جراحی برای برخی از افراد خطرناک یا بی‌فایده است. افرادی که به بیماری‌های خودایمنی مبتلا و دچار ریزش موهای مژه‌ها هستند، نباید به سراغ این نوع جراحی زیبایی بروند. همچنین افرادی که رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند یا مستعد ابتلا به عفونت هستند هم برای این جراحی مناسب نیستند. ممکن است آنها گرفتار خطرات و عوارض جراحی شوند و در عین حال نتیجه کارشان موفقیت‌آمیز هم نباشد.

روش انجام جراحی کاشت مژه چگونه است؟

کاشت مژه‌های پرپشت

موقع کاشت مژه، جراح پشت سر فرد را بررسی کرده و موی لازم برای مژه‌ها را برمی‌دارد. از این موها برای کاشت مژه در طول جراحی استفاده می‌شود. وقتی مو به اندازه کافی از پشت سر فرد برداشته شد، محل مربوط به مژه‌ها آماده و بی‌حس می‌شود.

جراح برای بی‌حسی از داروهای بی‌حسی موضعی مانند لیدوکائین همراه با اپی‌نفرین استفاده می‌‌کند تا درد در ناحیه سر و همچنین پلک چشم‌ها حس نشود. سپس جراح موها را در محل مژه‌ها تک تک کاشته می‌شوند. این روند ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد.

دوران نقاهت

بعد از اینکه کار کاشت مژه تمام شد، محل کاشت موها متورم و کبود خواهد بود که این وضعیت چند روز تا چند هفته طول خواهد کشید. البته قسمت پشت سر که مو از آن ناحیه برداشته شده است، در مدت چند روز خوب خواهد شد و چندان آزاردهنده نخواهد بود.

پس از جراحی معمولا مژه‌های اصلی فرد می‌ریزند و موهای جدید کاشته‌شده جای آنها را می‌گیرند و این روند ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد.

در ضمن خود موهای کاشته‌شده به دلیل اینکه ساقه‌های مو شروع به رشد می‌کنند ۵ تا ۸ روز بعد از کاشت شروع به ریزش کرده و تا ۲ هفته بعد تمام آنها می‌ریزند. سپس ۴ تا ۶ ماه بعد موهای جدید رشد می‌کنند. این موقع نتیجه کار کاشت مژه تا حدی مشخص می‌شود اما برای اینکه بتوان قضاوت درستی از نتیجه جراحی داشت، باید حداقل ۱۲ ماه صبر کرد و گاهی ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا موها کاملا رشد کنند. چنانچه کاشت مژه با موفقیت انجام شود، نوید مژه‌های پرپشتی به فرد می‌دهد.

اهمیت انتخاب جراح متخصص

از آنجایی‌که جراحی کاشت مژه، جراحی بسیار ظریفی است باید توسط جراح دارای بورد تخصصی انجام شود. این جراحی نزدیک به چشم‌ها انجام می‌شود و احتمال موفقیت آن در حد متوسط است. بنابراین کاشت مژه باید توسط جراحی انجام شود که در این کار متخصص و خبره است. در غیراینصورت خطر صدمه به چشم‌ها وجود دارد.

بعد از اینکه جراح مورد نظرتان را پیدا کردید، باید با او در مورد روند کارتان گفتگو کنید و تمام پرسش‌های خود را بپرسید تا از نحوه عملکرد او آگاه شوید.

همچنین مطمئن شوید که جراح کاشت مژه، از ظرافت‌های این کار کاملا آگاه است تا نتیجه کار عالی و مطلوب باشد.

روش‌های جایگزین جراحی کاشت مژه چیست؟

روش‌های جایگزین

با وجود اینکه نتیجه جراحی کاشت مژه دائمی است، روش‌های غیرتهاجمی لیفت، اکستنشن و ریمل‌های حجیم‌کننده مژه‌ها وجود دارد که برای دور ماندن از خطرات احتمالی جراحی می‌توان از آنها استفاده کرد. در واقع بیشتر متخصصان جراحی‌های زیبایی معتقدند، بهتر است جراحی کاشت مژه را زمانی‌که واقعا به این نوع جراحی نیاز است (مانند پس از صدمات ناشی از سوختگی یا بیماری‌ها) انجام داد و افراد خود را در خطرات احتمالی این نوع جراحی زیبایی قرار ندهند.

محبوب‌ترین محلول‌های تقویت مژه اینجاست

کلام آخر

شما چطور؟ تا به حال پیش آمده به جراحی کاشت مژه فکر کنید؟ آیا سراغ این نوع جراحی رفته‌اید؟ اگر این‌طور است خوشحال می‌شویم از تجربه‌تان با ما بگویید.


در ادامه بخوانید: بهترین روغن‌های طبیعی برای تقویت مژه و ابرو
منبع healthline.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.