همه چیز درباره کت سافاری؛ لباسی کاربردی و درعین‌حال جذاب

کت سافاری هم مانند بسیاری از لباس‌هایی که به‌دلیل کاربرد و عملکردشان بین افراد محبوب شده‌اند، ریشه‌ای نظامی دارد. اگر شما هم از این کت با جیب‌های زیاد و رنگ‌های جذاب خوشتان می‌آید، این مطلب را که درباره تاریخچه کت سافاری و نحوه ست کردن آن است بخوانید.

کت سافاری دقیقا چیست؟

کت سافاری - کت کاربردی و جذاب

خود واژه سافاری در اصل به‌معنای سفر به طبیعت و حیات وحش شرق و جنوب آفریقاست. به‌دلیل گرمای هوا در این منطقه، افرادی که به آنجا سفر می‌کردند باید لباس‌هایی می‌پوشیدند که سبک، خنک و قابل‌تنفس باشد. یکی از بهترین گزینه‌ها برای این منظور، کتی بود که نظامیان از آن استفاده می‌کردند و از نوعی پنبه سبک تهیه می‌شد. این کت جیب‌های زیادی داشت که برای چنین سفرهایی عالی بود. بنابراین، همان طور که خواهیم دید، کت‌های سافاری ریشه‌ای نظامی دارند.

تاریخچه‌ای مختصر از کت سافاری

اصطلاح «سافاری» برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۲۰ رایج شد؛ اما طراحی کت سافاری به سال ۱۹۰۰ برمی‌گردد. در آن زمان، ارتش بریتانیا از این کت‌ها به‌عنوان یونیفرم در جنگ استفاده می‌کرد. کتی کاملا کاربردی و سبک‌وزن برای سربازانی که در گرمای آفریقای جنوبی در بوئر می‌جنگیدند. البته این یونیفرم‌ها فقط به رنگ خاکی موجود بود تا سربازان بتوانند به‌راحتی در بوته‌زارهای خاکی آفریقا استتار کنند. این کت‌ها چهار جیب بنددار داشتند که دوتا روی سینه و دوتا روی کمر دوخته شده بود و سربازان مهماتشان را در آنها قرار می‌دادند. یقه این کت ساده و بزرگ بود و روی شانه‌هایش سردوشی داشت. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن هم کمربند بود که باعث می‌شد لباس محکم در جای خود بماند و دسترسی به مهمات در آن راحت باشد. البته این ویژگی‌ها بعدها هم در لباس‌های سافاری غیرنظامی که بیشتر برای مد یا سفرهای تفریحی کاربرد داشتند به کار رفت.

از دهه ۱۹۳۰ به بعد این کت‌ها طرفداران بیشتری پیدا کردند و به یکی از لباس‌های اصلی در سفرهایی تبدیل شدند که در آب‌وهوای گرم صورت می‌گرفت و عمدتا برای شکار مناسب بود. بعد از سال‌ها، دوباره از دهه ۱۹۶۰ به بعد افرادی مانند راجر مور، مأمور ۰۰۷ در سری فیلم‌های جیمز باند، به رواج‌ دادن بیشتر این کت کمک کردند.

افراد مشهوری که به کت سافاری علاقه زیادی داشته‌اند

اگر اهل کتاب‌خواندن باشید، احتمالا نمی‌توانید ارنست همینگوی، نویسنده آمریکایی کتاب «وداع با اسلحه» را بدون کت سافاری محبوبش تصور کنید. در دهه ۱۹۳۰، طراحان برند ابرکرومبی اند فیچ (abercrombie & fitch) این کت را که از پنبه وارداتی از انگلستان تهیه شده بود برای او طراحی کردند و به او گفتند این کت نرم و انعطاف‌پذیر است و پاره نمی‌شود و البته ادعایشان کاملا درست بود. همینگوی به این کت علاقه بسیار زیادی داشت:

کت سافاری - افراد مشهور با کت سافاری
ارنست همینگوی با کت سافاری مشهورش

در تصویر زیر، ایو سن لوران، یکی از بزرگ‌ترین طراحان مد تاریخ را می‌بینید که بیرون از فروشگاهش در نیو باند استریت کت سافاری به تن دارد و در کنار لوییز دلا فالایز (Louise de La Falaise) ملقب به لولو (Loulou) و بتی کاتروکس، دو تن از محبوب‌ترین مدل‌های کلکسیون لباس‌هایش، ایستاده است:

کت سافاری - افراد مشهور با کت سافاری
ایو سن لوران در کنار لولو و کاترین؛ هر سه کت سافاری به تن دارند. سال ۱۹۶۹

داگلاس فربنکس جونیور و مادلین کارول در فیلم کلاسیک «سافاری» این کت را می‌پوشیدند:

کت سافاری - افراد مشهور با کت سافاری
داگلاس فربنکس جونیور در فیلم «سافاری»

کلارک گیبل و گریس کلی را در فیلم موگامبو (۱۹۵۳) می‌بینید که کت سافاری به تن دارند:

کت سافاری - افراد مشهور با کت سافاری
کلارک گیبل و گریس کلی در فیلم موگامبو (۱۹۵۳)

راجر مور، جیمز باند دهه ۱۹۶۰ و دو دهه بعد از آن در این فیلم و سایر فیلم‌هایش کت سافاری می‌پوشید:

کت سافاری - افراد مشهور با کت سافاری
راجر مور؛ جیمز باند سافاری‌پوش مشهور دهه ۱۹۶۰

در این تصویر هم پرنس چارلز، شاهزاده انگلستان، را می‌بینید که کت سافاری پوشیده است:

کت سافاری - افراد مشهور با کت سافاری
پرنس چارلز، شاهزاده انگلستان

ویژگی‌های کت‌های سافاری امروزی

کت سافاری - کت سافاری امروزی
سافاری‌های امروزی بیشتر شبیه پیراهن هستند تا کت

امروزه کت سافاری به همان اندازه سابق کاربردی است؛ اما هویت تقریبا متفاوتی به خود گرفته است. برخی برندها آن را تقریبا به‌عنوان نوعی پیراهن در نظر می‌گیرند و خانم‌ها آن را به‌عنوان مانتو و آقایان آن را به‌عنوان پیراهن در خیابان و محل‌کار می‌پوشند. به‌خاطر ظرافت طرح و پارچه آن که برای تابستان عالی است، بیشتر ازنظر مد بین آقایان محبوب است و البته خانم‌ها هم به آن علاقه نشان می‌دهند. طراحان بزرگی مانند تام فورد، رالف لورن، ابرکرومبی و باربر با گذشت زمان ظاهر این لباس را تغییر داده‌اند.

در گذشته بیشتر ثروتمندان جامعه بودند که کت سافاری می‌پوشیدند؛ اما امروزه این‌طور نیست و این لباس به طبقه خاصی اختصاص ندارد. بسته به نیازتان می‌توانید کت، کاپشن، مانتو و پیراهن سافاری را در خیابان، محل کار یا پیک‌نیک بپوشید.


حتما بخوانید: همه چیز درباره برند تام فورد؛ از تاریخچه تا رازهای جذابیت این برند لوکس

تفاوت در ویژگی‌های کت سافاری از دیروز تا امروز

کت سافاری - تفاوت در ویژگی‌ها
کت‌های سافاری امروزی لزوما کمربند یا سردوشی ندارند و ممکن است تعداد جیب‌هایشان هم کمتر باشد

همان طور که گفتیم، بسیاری از ویژگی‌های کت سافاری نظامی در کت‌های سافاری امروزی هم به کار رفته است. بااین‌حال یک‌سری تفاوت وجود دارد؛ برای مثال، سافاری امروزی به‌جز رنگ خاکی، در رنگ‌های بژ، قهوه‌ای، زیتونی، سرمه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد و سایه‌های خاکستری خنثا هم موجود است. اگر قصد دارید به مناطق خاصی که گفتیم سفر کنید، رنگ‌های زمینی که همرنگ طبیعت باشند بهتر است؛ زیرا اگر رنگ لباس متمایز از طبیعت باشد، ممکن است حیوانات را بترساند. رنگ‌های آبی و تیره هم حشرات و پشه‌ها را جذب می‌کنند که برخی از آنها خطرناک هستند. رنگ‌های دیگر را برای استفاده روزانه، گردش درون شهر یا پیاده‌روی بگذارید.

تفاوت دیگر تعداد جیب‌هاست. کت‌های سافاری امروزی لزوما چهار تا جیب ندارند. البته اگر جایی می‌روید که باید ابزارها و لوازم ضروری زیادی با خودتان حمل کنید، بگردید و نوع اصلی آن را پیدا کنید که چهار جیب داشته باشد.

تفاوت دیگر کمربند و سردوشی است که برخی از کت‌های سافاری امروزی ممکن است آنها را نداشته باشند.

سبک‌های مختلف کت سافاری

کت‌های سافاری در سبک‌های مختلفی موجود هستند که هریک ویژگی‌های خاص خودشان را دارند:

کت‌های سافاری استاندارد؛ تا روی باسن

کت سافاری - کت سافاری استاندارد
سافاری استاندارد تا روی باسن است

این کت کوتاه است و بلندی آن تا روی باسن می‌رسد. از پارچه پنبه‌ای ترکیبی ترکیبی تهیه شده است و کاملا سبک‌وزن است. یقه‌ای ساده، چهار جیب و چهار دکمه دارد. این کت برای طبیعت‌گردی در هوای گرم مناسب است.

کت سافاری‌های با قد متوسط؛ تا روی ران

کت سافاری - سافاری با قد متوسط
سافاری با قد متوسط کمی پایین‌تر از باسن و روی ران قرار دارد

این کت بلندتر از حالت استاندارد است و برای پیاده‌روی صبحگاهی یا ماهیگیری در هوایی که خنک است و دوست دارید کمی گرم‌تر بمانید مناسب است. چهار جیب به‌اندازه کافی بزرگ دارد که به شما کمک می‌کند لوازم ضروری ازجمله ساعت و گوشی و سایر ابزارهایتان را در آن قرار دهید.

کت بوش؛ سافاری کمربنددار

کت سافاری - کت بوش

کت بوش (bush) نوعی کت سافاری است که حتما کمربند دارد. همان طور که گفتیم کت سافاری امروزی مانند گذشته لزوما کمربند ندارد.

کاپشن سافاری بمبر؛ سبک و گرم

کت سافاری - کاپشن سافاری بمبر

برخلاف بمبرهای دیگر، کاپشن بمبر سافاری کاملا سبک‌وزن است و از پارچه پلی‌استر تهیه شده است. چهار جیب رویه دارد، یک جیب داخلی و جلوی کاپشن با زیپ بسته می‌شود.

وست یا جلیقه سافاری؛ سافاری بدون آستین

کت سافاری - جلیقه سافاری

این هم کاملا شبیه کت‌های سافاری دیگر است، بااین‌تفاوت که آستین ندارد و به‌جای آن آستر و لایه حفاظتی دارد که گرمای بیشتری برایتان فراهم می‌کند. جیب‌های آن معمولا بیشتر از سایر سافاری‌هاست.

نحوه ست‌کردن کت سافاری با لباس‌های مختلف

ست‌کردن کت سافاری کار سختی نیست؛ بااین‌حال برای اینکه استایلی شیک‌تر داشته باشید باید آن را به روشی هوشمندانه با لباس‌هایتان ست کنید.

با لباس‌های دارای رنگ و طرح ساده

کت سافاری - با لباس‌های ساده
یک پیراهن ساده زیر سافاری

راحت‌ترین راه برای پوشیدن سافاری این است که همه لباس‌هایتان را ساده انتخاب کنید تا هیچ‌یک از لباس‌ها ازنظر جلب‌توجه با آن رقابت نکنند. در غیر این صورت این کت در بین رنگ و طرح لباس‌های دیگرتان محو خواهد شد. زیر آن یک تی‌شرت ساده با شلوار جین و کفش‌های رنگ خاکی بپوشید.

با لباس رسمی برای موقعیت‌های رسمی

کت سافاری - سافاری رسمی
سافاری برای موقعیت‌های رسمی

سافاری را می‌توانید به‌شکل رسمی هم بپوشید. اگر مراسم رسمی دارید که در تابستان است و کت‌وشلوار گرمتان می‌کند، یک پیراهن رسمی با شلوار مخمل کبریتی نیمه‌رسمی و یک جفت کفش موکاسین چرم بپوشید و در نهایت با کت سافاری ظاهرتان را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که این استایل رسمی است، اما نه آن‌قدر که برای مراسم خیلی رسمی مانند همایش‌ها یا جلسات تجاری مناسب باشد.

با شلوارک برای شکار یا ماهیگیری

اگر می‌خواهید در هوای گرم به شکار یا ماهیگیری بروید، کت سافاری را با یک شلوارک و کفش‌های پیاده‌روی بپوشید. تیپی عالی برای طبیعت؛ مخصوصا اگر یک دوربین و کلاه ماهیگیری هم داشته باشید.

به‌عنوان کت کژوال در مسافرت

کت سافاری - به‌عنوان کت کژوال

اگر می‌خواهید در خیابان یا مسافرت از کت سافاری به‌عنوان کت کژوال استفاده کنید، بهتر است مدل راسته ساختارمند آن را انتخاب کنید. سردوشی هم داشته باشد خوب است؛ اما یقه آن را تا حد امکان مینیمال نگه دارید، کمی نوک‌تیز و ساده باشد کافی است. اگر دکمه‌های آن را باز بگذارید بیشتر کژوال خواهد بود تا اینکه دکمه‌هایش را ببندید.

اگر کت‌تان کمربند دارد، در صورتی که آقا هستید (و تمایل ندارید زنانه جلوه کنید) آن را سفت نبندید. این کار ظاهری زنانه به شما خواهد داد. خانم‌ها می‌توانند آن را سفت‌تر ببندند.

کت سافاری با لباس‌های رنگ خنثا

کت سافاری - کت سافاری با شلوار رنگ خنثا

سعی کنید از پوشیدن کت یا پیراهن سافاری با رنگ‌هایی که استایل نظامی به شما می‌دهند در سطح شهر و خیابان خودداری کنید. شما که نمی‌خواهید در خیابان استتار کنید؛ بنابراین کت سافاری زیتونی، خاکی یا بژ را مخصوصا اگر با چکمه‌های ارتشی ترکیب کرده‌اید، در خیابان نپوشید.

به‌جای آن، با این کت شلوار جین یا چینو بپوشید و یک تی‌شرت یا پیراهن دکمه‌دار را با آن ست کنید. بهتر است همگی از رنگ‌های ساده و خنثا باشند. یک جفت کفش کتانی هم استایلتان را تکمیل می‌کند.

کت سافاری با انواع بوت و کفش پیاده‌روی

گفتیم که بوت‌های کمبت با کت سافاری مناسب کوچه و خیابان نیستند؛ اما به‌راحتی می‌توانید هر نوع بوت را با سافاری در سفر یا طبیعت‌گردی بپوشید. کفش پیاده‌روی هم مناسب‌ترین ترکیب را با این کت برای پیاده‌روی ایجاد می‌کند. هم راحت و سبک است و خسته‌تان نمی‌کند و هم با استایل خاص سافاری جور در می‌آید.

مانتوی سافاری با شلوار جین

کت سافاری - مانتو سافاری

اگر خانم هستید و به سبک سافاری علاقه دارید، می‌توانند کت یا مانتو سافاری را با شلوار جین ست کنید. حتی می‌توانید آن را با دامن بلند بپوشید. یک دامن جیپسی گل‌وگشاد با کت سافاری که رنگ‌های متناسب با هم داشته باشند، برای پیک‌نیک در طبیعت عالی هستند؛ زیرا برای نشستن و راه‌رفتن با آنها راحت خواهید بود.

انواع کت زنانه اینجاست

چند رنگ رایج کت سافاری

در این قسمت چندتا از رایج‌ترین رنگ‌های کت سافاری را با هم ببینیم:

خاکی

کت سافاری - رنگ خاکی

بژ

کت سافاری - سافاری بژ

خاکستری

کت سافاری - رنگ خاکستری

کرم

کت سافاری - رنگ کرم

شتری

کت سافاری - رنگ شتری

انواع مدل‌های کت مردانه را ببینید

جمع‌بندی

کت سافاری نوعی کت راحت و کاربردی است و در اصل ریشه نظامی داشته است. در رنگ‌های خنثا و خاکی همرنگ طبیعت موجود است و دلایل خوبی برای آن وجود دارد. برای پیک‌نیک، طبیعت‌گردی، پیاده‌روی و ماهیگیری، شکار و نظایر آنها بسیار عالی است. هم جیب‌های زیادی را برای حمل وسایل موردنیاز در اختیارتان قرار می‌دهد و هم سبک است و در هوای گرم اذیت‌تان نمی‌کند.

آیا تا حالا کت سافاری داشته‌اید؟ برای چه کاربردهایی از آن استفاده کرده‌اید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: کت و شلوار تاکسیدو چیست؟ همه نکات درباره این استایل رسمی را بدانید
منبع thejacketmaker dapperconfidential
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
3 دیدگاه
  1. ابوالقاسم عارفیان می‌گوید

    سلام کت های خوب و خوش اسلاید هست اگه خواسته باشم یکمدل رو سفارش بدم چگونه امکان پذیر است

    1. بهاره رضاجو می‌گوید

      درود. توی گوگل سرچ کنید خرید کت سافاری، فهرستی از سایت‌های فروشنده رو در اختیارتون قرار می‌ده. می‌تونید از سایت‌های معتبر سفارش بدید. سپاسگزارم از کامنت شما.

  2. ابوالقاسم عارفیان می‌گوید

    خوش فرم هست

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.