همه چیز درباره دکمه سردست؛ کدام مدل مناسب استایل شماست؟

دکمه سردست یک دکمه تزئینی است که با همه کوچکی‌اش، بخش بزرگی از بار جذابیت یک آقای باوقار و خوش‌پوش را به دوش می‌کشد. ازآنجاکه این دکمه انواع مختلفی دارد و سازوکار بستن برخی از آنها دشوارتر از برخی دیگر است، این راهنمای کامل را برایتان آماده کرده‌ایم. البته شما خانم‌ها هم می‌توانید این مطلب را بخوانید؛ مخصوصا وقتی که می‌خواهید هدیه‌ای خاص به یک آقا بدهید.

دکمه سردست چیست؟ تاریخچه‌ای مختصر از دکمه سردست

دکمه سردست یک دکمه تزئینی کوچک است که آقایان به مچ آستین پیراهن مردانه‌شان می‌بندند. اما مگر آستین پیراهن مردانه خودش دکمه ندارد؟ اصلا چطور شد که آقایان از این دکمه‌ها استفاده کردند؟

بیش از ۷۰۰۰ سال است که مردان پیراهن می‌پوشند؛ اما پیراهن مردانه در ابتدا به این صورت نبود. فقط نوعی زیرپوش بود که مردان می‌پوشیدند تا پوست بدنشان با لباس‌های رویی تماس پیدا نکند.

جالب اینجاست که در آن زمان نمایان‌بودن مچ آستین‌ها همان‌قدر بد بود که باز بودن زیپ شلوار! بعد چه شد؟

در دهه ۱۵۰۰ میلادی، مردان تصمیم گرفتند مچ آستین‌ها را با عبوردادن نوار یا رشته‌های باریک از سوراخ آنها محکم کنند. تا اوایل قرن هجدهم، دکمه‌هایی مد شد که با زنجیر به هم متصل می‌شدند و مچ آستین را نگه می‌داشتند. روی این دکمه‌ها اغلب تصویر عزیزان فرد یا چهره‌های مشهوری که به آنها علاقه داشت نقش می‌شد.

وقتی در اواسط قرن نوزدهم نشاسته کشف شد، پارچه‌ها آهاردار شدند و سرآستین‌ها سفت‌تر و خشک‌تر بودند که بتوان دکمه‌های زنجیردار را از سوراخ مچ آستین عبور داد. باید راه‌حل دیگری پیدا می‌شد.

دکمه سردست خیلی راحت مشکل ضخامت و خشکی مچ آستین را حل کرد. وقتی انقلاب صنعتی به وقوع پیوست، این دکمه‌ها محبوبیت بیشتری یافتند؛ البته به استثنای دوره کوتاهی که با اختراع پیراهن ورزشی دکمه‌دار، کمی از محبوبیت آنها کاسته شد.

دکمه سردست از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

دکمه سردست - اجزای دکمه سردستشاید تعجب کنید دکمه به این کوچکی چه مکانیسمی دارد و بستن برخی از انواع آن چقدر سخت است. برای اینکه مناسب‌ترین آنها را انتخاب کنید، بهتر است ابتدا نحوه عملکردشان را بدانید.

۱. سطح، رویه یا صورت دکمه

این قسمت همان بخش از دکمه سردست است که مستقیم دیده می‌شود. ممکن است از سنگی قیمتی، پارچه، چرم یا نظایر آنها ساخته شده باشد.

۲. پایه

قسمتی است که از سوراخ مچ آستین می‌گذرد و به قسمت متحرک متصل می‌شود.

۳. قسمت متحرک

قسمت دوم دکمه سردست است که ۹۰ درجه می‌چرخد تا در جای خودش قفل شود و مانع از لغزیدن دکمه سردست از سوراخ می‌شود. این قسمت در ناحیه داخلی مچ شما قرار می‌گیرد و درمعرض دید مستقیم قرار ندارد.

برخی از انواع دکمه سردست مانند مدل زنجیری، مدل توپی و گره‌ای ابریشمی، قسمت متحرک و پایهٔ راست ندارند و درعوض با زنجیر، پایه منحنی یا ریسمان کار می‌کنند. در این مدل‌ها هر دو طرف دکمه سردست مشابه هم هستند.

چند نوع دکمه سردست داریم؟

همه دکمه‌های سردست در اصل یک کار انجام می‌دهند و آن این است که مچ آستین‌ها را در کنار هم نگه می‌دارند؛ بااین‌حال هر مدل، به روش خاصی این کار را انجام می‌دهد. همه مدل‌های دکمه سردست را در زیر توضیح داده‌ایم:

۱. مدل ویل بک؛ محبوب و کاربردی

دکمه سردست - مدل ویل بک

ویل بک (Whaleback) یا دم نهنگ به این دلیل به این نام معروف شده است که سازوکار قسمت متحرک آن شبیه دم نهنگ است. این مدل هم محبوب است هم کاربردی.

قسمت متحرک را بچرخانید و به حالت عمودی موازی با پایه قرار دهید و از سوراخ مچ آستین بگذرانید. سپس آن را برعکس بچرخانید، به‌طوریکه این بار بر پایه عمود شود. به این شکل آن را قفل می‌کنید.

مزایای ویل بک

  • استفاده از آن آسان است؛
  • ارزان‌قیمت است.

معایب ویل بک

  • معمولا کم‌دوام است.

این دکمه‌ها چون راحت‌تر تولید می‌شوند قیمت زیادی ندارند. همچنین استفاده از آن بسیار راحت است. مشکل این است که بسته به کیفیت و دفعات استفاده، فشاری که به سازوکار آن وارد می‌شود باعث می‌شود آسیب ببیند یا بشکند. این دکمه از نوع دکمه‌های یک‌طرفه است. یعنی فقط رویه آن تزئینی است.

۲. مدل بولتی؛ رایج‌ترین نوع دکمه سردست

دکمه سردست - مدل بولتی

قسمت متحرک این مدل شبیه گلوله است و به همین دلیل به این نام معروف شده است. این دکمه هم محبوبیت زیادی دارد و جزو مدل‌های رایج است.

برای استفاده از این دکمه سردست باید مطمئن شوید که قسمت متحرک را با پایه به‌شکل موازی قرار داده‌اید. کافی است آن را از سوراخ مچ آستین عبور دهید، سپس آن را برگردانید تا قفل شود.

مزایای بولتی

  • استفاده از آن آسان است؛
  • مقرون‌به‌صرفه است.

معایب بولتی

  • این مدل هم دوام چندانی ندارد.

به‌دلیل تولید آسان و انبوه، مقرون‌به‌صرفه است ولی دوام چندانی ندارد. ممکن است با چندین بار استفاده، سازوکار آن تحت فشار واردشده بشکند.

۳. مدل گل‌میخی؛ ساده و ماندگار

دکمه سردست - مدل گل میخی

این مدل کاملا به گل‌میخ یا دکمه میخی شباهت دارد. هر دو طرف این دکمه سردست مشابه هم است. سبک آن کلاسیک است. طرحی ساده دارد و معمولا توجه زیادی را جلب نمی‌کند.

برای استفاده از آن باید قسمت پایین آن را به طرفین کج کنید تا نسبت به سوراخ سرآستین زاویه ۹۰ درجه بگیرد. وقتی از سوراخ عبور دادید دوباره آن را صاف کنید. درست به روشی که دکمه معمولی پیراهن را می‌بندید.

مزایای گل‌میخی

  • طراحی آن دوطرفه است؛
  • ماندگارتر است.

معایب گل‌میخی

  • بستن آن آسان نیست.

ازآنجاکه این دکمه‌ها ثابت هستند، دوام بیشتری هم دارند، زیرا فشاری به آنها وارد نمی‌کنید. همچنین چون هر دو سمت آنها به یک مدل است، شما را خوش‌تیپ‌تر نشان می‌دهد، چون از هر طرف به مچ آستین‌تان نگاه کنید طرح دارد.

۵. مدل زنجیری؛ قدیمی‌ترین مدل دکمه سردست

دکمه سردست - مدل زنجیری

این دکمه جزو قدیمی‌ترین دکمه‌های سردست بوده است و پیش از انقلاب صنعتی هم وجود داشت. هر دو سمتش یکسان هستند و با زنجیر به هم متصل شده‌اند.

برای استفاده از آن با زاویه مناسب، باید یک طرف آن را از سوراخ عبور دهید و بعد آن را به‌حالت اول برگردانید. سبک این دکمه سنتی است.

مزایای مدل زنجیری

  • طراحی دو طرفه دارد.

معایب مدل زنجیری

  • به‌خاطر داشتن زنجیر کمی شل است؛
  • به‌راحتی نمی‌توان آن را بست.

زنجیر باعث می‌شود آستین‌تان کمی آزادتر بماند. هر دو طرف این مدل صورت دارد.

انواع دکمه سردست را ببینید

۶. مدل توپی؛ کلاسیک و بادوام

دکمه سردست - مدل توپی

پشت این دکمه سردست یک توپی بزرگ دارد که با زنجیر یا پایه منحنی به رویه دکمه (صورت آن) متصل شده است.

برای استفاده، ابتدا قسمت کوچک‌تر را کج کنید و با فشار از سوراخ سرآستین رد کنید، سپس آن را صاف کنید. سبک این مدل هم کلاسیک است.

مزایای مدل توپی

  • تقریبا هیچ‌وقت خراب نمی‌شود.

معایب مدل توپی

  • بستن آن آسان نیست.

این دکمه به‌دلیل نداشتن قطعات متحرک دوام بیشتری دارد. بااین‌حال بستن آنها از همه انواع دکمه سردست دشوارتر است.

۷. قفل‌شونده لولادار؛ مدرن و زیبا

دکمه سردست - مدل قفل‌شونده دوگانه

این مدل احتمالا مدرن‌ترین دکمه سردست است که به‌لطف مکانیسم نوآورانه‌اش مانند ساعت مچی بسته می‌شود.

دقت کنید که لولای آن باید به‌شکل تخت قرار بگیرد و سپس از سوراخ سرآستین رد کنید. حالا دوباره آن را باز کنید که قفل شود. این مدل را می‌توان به سبک معاصر نزدیک دانست.

مزایای مدل قفل‌شونده لولادار

  • به‌خوبی محکم می‌شود.

معایب مدل قفل‌شونده لولادار

  • برای اینکه بستن آن را یاد بگیرید باید بیشتر تلاش کنید.

نگران نباشید، کافی است نحوه بستنش را یاد بگیرید؛ بعد از مدتی می‌توانید سریع و آسان آن را ببندید. هر دو طرف آن به یک شکل هستند و به همین دلیل جذابیت بصری را در هر دو طرف سرآستین ایجاد می‌کنند. این مدل کاملا امروزی است.

۸. گره‌ای ابریشمی؛ فانتزی با رنگ‌های متنوع

دکمه سردست - مدل گره‌ای ابریشمی

این دکمه تماما از ابریشم ساخته شده است و دو گره یکسان دارد که با ریسمان به هم متصل شده‌اند. رنگ‌های آن متنوع هستند و ظاهری فانتزی دارد. به همین دلیل برای موقعیت‌های کژوال مناسب‌تر است و جالب نیست که از آن در رویدادهای رسمی یا محیط‌های کاری حرفه‌ای استفاده کنید.

هریک از گره‌ها را با فشار از هریک از سوراخ‌های سرآستین رد کنید. به همین سادگی بسته می‌شود.

مزایای گره‌ای ابریشمی

  • مقرون‌به‌صرفه است؛
  • بستن آن سخت نیست.

معایب گره‌ای ابریشمی

  • دوام زیادی ندارد؛
  • هرجایی نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

این مدل معمولی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین دکمه سردست است. مشکل این است که معمولا دوام زیادی ندارد و برای رویدادهای رسمی مناسب نیست. بنابراین فقط در موقعیت‌های کژوال باید از آنها استفاده کنید.

همه مدل‌های دکمه سردست در همین چند دسته قرار می‌گیرند. تنها تفاوت آنها در طرح، رنگ و جنس‌شان خواهد بود.

دکمه‌های سردست را از چه چیزهایی می‌سازند؟

فلزات، سنگ‌های قیمتی و پارچه‌های مختلف مواداولیه‌ای هستند که در ساخت دکمه سردست کاربرد دارد. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱. استیل ضدزنگ؛ درخشان و بادوام

دکمه سردست - جنس استیل ضدزنگ

هرچند مهم‌ترین مزیت فولاد ضدزنگ این است که زنگ نمی‌زند، نمی‌توان انکار کرد که درخشندگی مایل به خاکستری آن که رنگی خنثا دارد، آن را به‌گزینه‌ای مناسب برای ست‌کردن تبدیل می‌کند و به‌راحتی می‌توان با چندین لباس از آن استفاده کنید.

این فلز ظاهری تمیز و تقریبا صنعتی دارد. همچنین بسیار بادوام است. بهتر است که همیشه از فولاد ضدزنگ ضدحساسیت استفاده کنید.

۲. تیتانیوم؛ سازگار با محیط زیست

دکمه سردست - جنس تیتانیوم

این فلز به‌شدت بادوام و سازگار با محیط‌زیست است. معمولا از آن در ساخت جواهرات استفاده می‌کنند. مانند استیل و نقره، تیتانیوم هم رنگی خنثا دارد و می‌توانید به‌راحتی آن را با لباس‌های مختلف ست کنید.


حتما بخوانید: ۹ روش‌ آسان برای تشخیص زیورآلات نقره اصل از تقلبی

۳. پلاتین؛ زیبا و گران‌قیمت

دکمه سردست - جنس پلاتین

این فلز گرانبها دارای رنگ سفید نقره‌ای است که در ساخت جواهرات مردانه به‌شدت کاربرد دارد. پلاتین ضدحساسیت است و برخلاف نقره کدر نمی‌شود. درخشندگی زیبای آن جذابیتی بی‌نظیر به لباس‌تان خواهد بخشید. مانند سایر فلزات، ست‌کردن آن با لباس‌های مختلف آسان است.

۴. مس؛ رنگی گرم و آتشین

دکمه سردست - جنس مس

این فلز رنگی گرم و دوست‌داشتنی دارد. تیره‌تر از طلایی است و کمتر رسمی به نظر می‌رسد. به‌طورکلی مانند نقره و طلا رایج نیست. ته‌رنگ زرد مایل به قرمز مس رنگی خنثا نیست که با هر لباسی جوردربیاید. از سوی دیگر مس خالص با گذشت زمان زنگار می‌بندد و لکه‌هایی سبز روی آن پدیدار می‌شود. به این موضوع دقت کنید.

۵. برنزی؛ جایی بین مس و طلا

دکمه سردست - جنس برنز

رنگ برنزی هم مانند مسی گرم است ولی ته‌رنگ قرمز کمتری دارد. در اصل رنگ آن جایی بین مسی و طلایی قرار می‌گیرد. برنز هم زنگار می‌گیرد و هر لباسی را نمی‌توان با آن ترکیب کرد.

۶. نقره استرلینگ؛ براق و شیک

دکمه سردست - جنس نقره

نقره شبیه فولاد ضدزنگ است، اما درخشش کمتری دارد و گرم‌تر از آن به نظر می‌رسد. دوام آن بسیار بیشتر از فولاد است.

نقره هم رنگی خنثا دارد، بنابراین ترکیب آن با لباس‌های دیگر بسیار آسان است و نباید مشکلی برای پوشیدن آن با پیراهن‌ها و کت‌های مختلف داشته باشید. نقره استرلینگ براق‌تر و روشن‌تر و البته محکم‌تر از نقره خالص است و درخشندگی‌اش را مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.

۷. طلا؛ نشان ثروت و تجمل

دکمه سردست - جنس طلا

طلا همیشه نشانی از ثروت، موقعیت و طبقه بالای جامعه بوده است. دکمه سردست طلا یا به‌رنگ طلایی، مطمئنا شما را بسیار برجسته نشان می‌دهد. برخلاف نقره‌ای، طلایی به رنگ زرد نزدیک است و بنابراین نمی‌توان آن را جزو دسته خنثا در نظر گرفت. هرچند با بسیاری از لباس‌ها ست می‌شود اما باید با دقت این کار را انجام داد.

دکمه سردست طلایی را باید در موقعیت‌هایی استفاده کنید که می‌خواهید تأثیری قوی بر دیگران بگذارید، برای مثال جلسات کاری مهم، عروسی‌ها و سایر رویدادهای رسمی.

۸. آلیاژ؛ مقرون‌به‌صرفه

دکمه سردست - جنس آلیاژی

در فرایند ساخت دکمه سردست از آلیاژ فلزی، معمولا آن را به‌گونه‌ای صیقل می‌دهند که شبیه نقره یا فولاد ضدزنگ به نظر برسد یا اینکه آن را با روکش طلایی می‌پوشانند. ازآنجاکه مواد آلیاژی فراوان‌اند و به‌شکل انبوه تولید می‌شوند، دکمه سردست آلیاژی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

اگر اولین بار است دکمه سردست می‌خرید یا بودجه کافی ندارید، بهترین گزینه همین آلیاژی‌ها هستند.

۹. ابریشم؛ برای موقعیت‌های کژوال

دکمه سردست - جنس ابریشم

ابریشم الیافی پروتئینی است که از پیله کرم ابریشم تولید می‌شود. رنگ‌های بسیار متنوعی دارد و برای موقعیت‌های غیررسمی عالی است.

ابریشم ممکن است خیلی زود فرسوده شود. کلا زیاد دوام نمی‌آورد. گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه است ولی فقط در بعضی موقعیت‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید.

رویه یا صورت دکمه سردست از چه موادی ساخته می‌شود؟

حالا بیایید ببینیم رویه تزئینی دکمه سردست را از چه ترکیباتی می‌سازند.

۱. پارچه

دکمه سردست - رویه پارچه‌ای

از پارچه برای تهیه رویه در دکمه سردست‌های مدل گلوله‌ای یا دم نهنگ استفاده می‌کنند. مدل‌های پارچه‌ای راحت و ارزان‌تر هستند، بنابراین برای موقعیت‌های غیررسمی مناسب‌اند.

۲. مینا و شیشه

دکمه سردست - رویه میناکاری شده

به‌شکل سنتی از مینا و شیشه‌های رنگی آسیاب‌شده برای ایجاد طرح برجسته در رویه دکمه استفاده می‌کنند. بعد از یک لایه آن را در کوره قرار می‌دهند و سپس یک لایه دیگر به آن اضافه می‌کنند. این فرایند چند بار تکرار می‌شود و با پرداخت نهایی، سطحی براق و جذاب به وجود می‌آورند. ازآنجاکه این دکمه‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های زیادی موجودند، باید آنها را با لباس‌های متناسب ترکیب کنید. بسته به طرحشان ممکن است رسمی یا غیررسمی باشند.

کار ساخت این دکمه‌های سردست بسیار پرزحمت و زمان‌بر است. به همین دلیل بسیار گران‌قیمت هستند.

۳. سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی

دکمه سردست - سنگ‌های قیمتی

هر سنگی از یاقوت و زمرد گرفته تا نگین‌های نه‌چندان گرانبها در این دکمه‌ها کاربرد دارد.

سنگ‌ها درخشش زیبایی ایجاد می‌کنند و چون در رنگ‌های متفاوت موجود هستند، باید با لباس‌های متناسب با آنها ترکیب‌شان کنید. شاید نتوانید از آنها در هر موقعیتی استفاده کنید.

۴. چوب

دکمه سردست - رویه چوبی

چوب رنگی گرم و زمینی دارد و الگو و خطوط هر قطعه با دیگری متفاوت است. این باعث می‌شود هر دکمه چوبی منحصربه‌فرد باشد. این دکمه‌ها برای لباس‌های نیمه‌رسمی مناسب‌تر هستند.

استفاده از دکمه‌های چوبی راهی عالی برای نشان‌دادن سبک شخصی شماست. برخلاف مواد کلاسیک، چوب دکمه سردست را نسبتا مدرن جلوه می‌دهد. اگر لباس‌ها را به درستی انتخاب کنید، کنتراست زیبایی ایجاد خواهد کرد.

چوب برای موقعیت‌های رسمی مناسب نیست.

۵. چرم

دکمه سردست - رویه چرمی

این ماده جذابیتی خشن و مردانه دارد و راهی عالی است که خودتان را با فراست نشان دهید.

چرم هم مانند چوب مدرن است و برای تکمیل لباس‌های شما عالی است. بااین‌حال برای رویدادهای رسمی از آن استفاده نکنید.

۶. مروارید

دکمه سردست - رویه مرواریدی

دکمه سردست مرواریدی با پوشش زیبای صدف رنگین‌کمانی، شما را کلاسیک و جنتلمن نشان می‌دهد.

یک دست کت‌وشلوار با پارچه صاف و براق می‌تواند با دکمه مرواریدی زیبا، تأثیری قدرتمند و جاودانه ایجاد کند. می‌توانید نسل به نسل این دکمه‌ها را در خانواده‌تان منتقل کنید.

آیا همه مچ‌آستین‌ها دکمه سردست لازم دارند؟

قبل از اینکه نحوه ست‌کردن دکمه سردست را یاد بگیرید، باید انواع مچ‌آستین را بشناسید.

مچ آستین ساده

دکمه سردست - مچ آستین ساده
مچ‌آستین‌های ساده دکمه سردست لازم ندارند/ عکس برگرفته از سایت trendhim

مچ آستین ساده را در پیراهن مردانه ساده می‌بینید. این مچ‌ها خودشان ۱ تا ۳ دکمه دارند. روی این آستین‌ها نمی‌توانید از دکمه سردست استفاده کنید. حداقل ۹ مدل مچ آستین ساده داریم که اصلا نمی‌توانید با آنها دکمه سردست ببندید. همه آنها می‌توانند ۱، ۲ یا ۳ دکمه داشته باشند:

  • مربعی دو دکمه؛
  • زاویه‌دار دو دکمه؛
  • گرد دو دکمه؛
  • قاره‌ای یا کانتیننتال (درست مثل سرآستین فرانسوی است)؛
  • پاکتی؛
  • مخروطی؛
  • ناپولیتن؛
  • زبانه‌ای؛
  • ایتالیایی.

مچ آستین فرانسوی

دکمه سردست - مچ آستین فرانسوی
مچ‌آستین‌های فرنچی یا فرانسوی دکمه سردست لازم دارند. عکس برگرفته از سایت trendhim

طول این مچ‌آستین که به آن فرنچی هم می‌گویند، دو برابر مچ‌های معمولی است و روی خودش تا می‌شود. این مچ هرگز دکمه ندارد و همیشه باید با دکمه سردست آن را ببندید. در گذشته این مچ‌آستین‌ها را بنددار درست می‌کردند. خانواده‌های سلطنتی و روحانیون حتی از مدل پف‌دار آن استفاده می‌کردند. جالب اینجاست که این مچ‌آستین اصلا ارتباطی با فرانسوی بودن ندارد. کلا واژه فرانسوی به همه مچ‌آستین‌هایی می‌گویند که فقط باید با دکمه سردست آنها را بست.

۴ مدل مچ‌آستین فرانسوی داریم:

  • مربعی؛
  • زاویه‌دار؛
  • گرد؛
  • کانتیننتال.

مچ‌آستین اسپشیال

دکمه سردست - آستین اسپشیال
عکس برگرفته از سایت trendhim

هر مچ‌آستینی که جزو ساده‌ها و فرانسوی‌ها نباشد، اسپشیال به حساب می‌آید.

همان طور که در تصویر می‌بینید، شماره یک مچ‌آستین مربعی قابل‌تبدیل است. این بدان معناست که می‌توانید با دکمه سردست یا بدون آن از آن استفاده کنید، هر طور که تیپ‌تان می‌طلبد.

شماره دو مچ‌آستین ساده است که می‌توانید آن را به‌صورتی تغییر دهید که بتوانید از دکمه سردست برای آن استفاده کنید. البته چیز جالبی نخواهد شد ولی هر طور میل‌تان است. البته به نظر می‌رسد باید به یک خیاط بدهید تا آن را تنظیم کند.

چطور دکمه سردست را با لباس‌های مختلف ست کنیم؟

هنگام ست کردن دکمه سردست با بقیه لباس‌هایتان به رنگ، طرح و رسمی‌بودن یا نبودن آن فکر کنید. به‌طورکلی:

  • دکمه‌های سردست که تک‌رنگ خنثا مانند مشکی، سفید، خاکستری، بژ یا نقره‌ای هستند، به‌راحتی با هر چیزی ست می‌شوند.
  • آنهایی که طلایی، مسی، طرح‌دار، برنزی و پارچه‌ای هستند باید با دقت ترکیب شوند.

ترکیبی بی‌دردسر:

به‌عنوان یک انتخاب راحت، کافی است رنگ دکمه‌های سردست را مشابه رنگ لباس در نظر بگیرید. البته انتخاب‌تان در این صورت هوشمندانه نخواهد بود، ولی ایرادی نمی‌توان به آن گرفت. برای مثال، اگر کراوات، ژاکت و شلوار آبی پوشیده‌اید، دکمه سردست را آبی انتخاب کنید.

یکی دیگر از انتخاب‌های بسیار راحت، ترکیب فلزات است. برای مثال می‌توانید حلقه، دستبند، ساعت، گیره کراوات و درنهایت دکمه سردست را از فلزی طلایی انتخاب کنید.

ایجاد کنتراست:

اگر اعتمادبه‌نفس بیشتری نسبت به سایرین دارید، از دکمه‌های سردست با رنگ متضاد برای ایجاد کنتراست استفاده کنید. برای مثال، کت‌وشلوار آبی بپوشید و دکمه سردست قرمز ببندید. حتی می‌توانید با سایه‌های تیره و روشن بازی کنید، برای مثال کت سرمه‌ای را با دکمه سردست آبی روشن ترکیب کنید. این انتخاب‌ها جسورانه است و کمی خلاقیت می‌خواهد. فقط باید درنهایت تیپی جذاب داشته باشید.

استفاده از دکمه سردست در موقعیت مناسب:

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در نظر بگیرید، استفاده بجا از دکمه سردست است. برای مثال، اگر دکمه سردست الماس دارید، جالب نیست در یک جمع دوستانه که می‌خواهید دور هم کباب بزنید و خوش بگذرانید از آن استفاده کنید. دکمه سردست الماس فقط برای مهمانی‌های رسمی و مهم کاربرد دارد.

به همین ترتیب اگر یک دکمه سردست نامعمول با طرح جمجمه اسکلت دارید، قرار نیست آن را در مراسم عروسی به مچ آستین‌تان ببندید. فقط زمانی شما را به‌عنوان مردی خوش‌سلیقه خواهند شناخت که موقعیت‌شناس باشید.

۱. با پیراهن سفید

دکمه سردست - ترکیب با پیراهن سفید

سفید رنگی است خنثا و می‌توان گفت با هر رنگی جور درمی‌آید. بنابراین می‌توانید پیراهن سفید را با هر رنگ و طرح دکمه سردست ترکیب کنید. می‌توانید فلزات را هم با هم هماهنگ کنید، یعنی اگر برای مثال ساعت نقره‌ای می‌بندید، دکمه سردست را نقره‌ای انتخاب کنید.

۲. با پیراهن آبی

دکمه سردست - ترکیب با پیراهن آبی

برای پیراهن آبی هم رنگ نقره‌ای خوب است، ولی بهتر است سایه‌هایی از آبی هم در آن دیده شود.

۳. با پیراهن صورتی

دکمه سردست - ترکیب با پیراهن صورتی

می‌توانید یک جفت دکمه سردست چندرنگی که دارای سایه‌های تیره و روشن صورتی است ببندید یا اینکه انتخابی بی‌دردسر داشته باشید و فقط از نقره‌ای کلاسیک استفاده کنید.

۴. با پیراهن مشکی

دکمه سردست - ترکیب با پیراهن مشکی

تقریبا همه دکمه‌های سردست با پیراهن مشکی خوب می‌شوند، اما یادتان باشد ترکیبی زیباتر از مشکی و طلایی یا نقره‌ای پیدا نمی‌کنید. بنابراین پیراهن مشکی‌تان را با دکمه سردست طلایی یا نقره‌ای ست کنید.

۵. با پیراهن طرح‌دار

دکمه سردست - ترکیب با پیراهن طرح‌دار

با پیراهن طرح‌دار کار کمی دشوارتر است، زیرا دکمه باید رنگی داشته باشد که در طرح لباس مخفی نشود. بهترین انتخاب دکمه سردست ظریف با رنگ نقره‌ای است. باز هم در اینجا هماهنگی فلزات را فراموش نکنید.

چطور دکمه سردست را برای موقعیت‌های مختلف انتخاب کنیم؟

این قطعه کوچک را دست‌کم نگیرید؛ دکمه سردست به‌خوبی سبک لباس‌پوشیدن شما را نشان خواهد داد. بنابراین هوشمندانه انتخاب کنید.

در محل کار

اگر در محل کار، کیفیت لباس شما به‌راحتی می‌تواند در نحوه احترام‌گذاشتن، بستن قرارداد و جدی‌گرفتن یا نگرفتن شما تفاوت ایجاد کند (یعنی شخص اول کسب‌وکارتان هستید)، دکمه سردست را باید با دقتی دوچندان انتخاب کنید.

در چنین موقعیت‌هایی از مدل‌های غیرمعمول و سبک‌های عجیب‌وغریب دوری کنید. این انتخاب‌ها اصلا به شما کمکی نمی‌کنند، فقط باعث می‌شوند کسی شما را جدی نگیرد.

بهترین انتخاب دکمه سردست با طرح کلاسیک است که رویه آن از طلا، نقره، مروارید یا سنگ‌های قیمتی ساخته شده باشد و درخشندگی آن به چشم بیاید.

اگر نه، نیازی نیست در هر موقعیتی دکمه سردست ببندید. آن را برای جلسات مهم، کنفرانس‌ها و سایر رویدادهای تجاری بگذارید. اگر هم عادت به بستن دکمه سردست دارید، حداقل دو مدل از آن داشته باشید و در جای درست از آنها استفاده کنید. مثلا این طور نباشد که دکمه سردست یاقوت کبودتان را در یک جلسه دوستانه ببندید، بعد وقتی با رئیس‌تان جلسه دارید مدل گره‌ایِ ابریشمی استفاده کنید.

دکمه سردست گره‌ایِ ابریشمی یا طرح‌های ساده برای موقعیت کژوال اداری بهتر هستند.

در مجالسی مانند عروسی

دکمه سردست - دکمه سردست برای مجالسی مانند عروسی
دکمه سردست برای کت‌شلوار عروسی باید زیبا و باوقار باشد

اگر به مراسم عروسی، مهمانی و جشن‌های خاص دعوت شده‌اید، سعی کنید شیک‌ترین ترکیب را ایجاد کنید. در این مراسم یا مجالس از دکمه سردست با طرح اسلحه یا نمادهای خاص مانند جمجمه اسکلت یا از سبک‌های کژوال مانند گره‌ایِ ابریشمی استفاده نکنید.

طلا، نقره، مروارید، میناکاری، سنگ‌های قیمتی و نظایر آنها بهترین انتخاب برای عروسی و مجالس رسمی هستند.

در موقعیت‌های کژوال

اگر در دورهمی خاص یا مهمانی‌هایی شرکت می‌کنید که زیاد رسمی نیستند، از دکمه‌های سردست فانتزی یا هر طرح عجیب‌وغریبی که دوست دارید استفاده کنید. لزومی ندارد در این موقعیت‌ها دکمه الماس یا یاقوت ببندید.

آیا می‌توان دکمه سردست به کسی هدیه داد؟

اتفاقا یکی از هدایای بسیار جذاب برای آقایان خوش‌تیپ و شیک‌پوش همین دکمه سردست است.

برای خرید دکمه سردست به‌عنوان هدیه، به یاد بیاورید که از چه ساعتی استفاده می‌کند یا اگر اهل کراوات است، گیره کراواتش چه رنگی است. اگر از ساعت یا گیره کراوات طلایی استفاده می‌کند، دکمه سردست طلایی و در غیر این صورت دکمه سردست نقره‌ای برایش بخرید. مطمئن باشید برق رضایت را در چشم‌هایش خواهید دید.

چطور از دکمه سردست نگهداری کنیم؟

دکمه سردست - نگهداری از دکمه سردست
سعی کنید دکمه سردست را در محفظه‌ای دربسته و با فاصله از هم قرار دهید

همیشه دکمه سردست را تمیز نگه دارید. می‌توانید بدهید برایتان آن را تمیز کنند ولی اگر تمایل دارید خودتان این کار را انجام دهید، به این شیوه عمل کنید:

  • اگر دکمه سردست فلزی است و سنگ ندارد، آب، شوینده ملایم، مسواک نرم و پارچه نخی برای خشک‌کردن تنها چیزهایی است که لازم دارید.
  • اگر دارای سنگ‌های قیمتی است، از مواد ساینده برای تمیز کردن آن استفاده نکنید و آن را با آب نشویید. بهترین کار برای برگرداندن درخشش آنها این است که از سواپ‌های پنبه‌ای آغشته به پراکسید هیدروژن استفاده کنید.
  • مدل‌های چوبی را خیس نکنید. خیلی ساده با پارچه آنها را تمیز کنید.

همیشه دکمه سردست را در جای خشک به دور از گرما و نور مستقیم خورشید قرار دهید. هرجفت را در محفظه‌ای جداگانه و دربسته با فاصله از هم بگذارید، زیرا کوچک‌ترین تماس آنها با هم ممکن است باعث خراشیدگی آنها شود.

جمع‌بندی

دکمه سردست از اکسسوری‌های تزئینی مردانه است که برای بستن مچ آستین پیراهن مردانه به کار می‌رود. دکمه سردست انواع مختلفی دارد. برای موقعیت‌های رسمی از نوع گران‌قیمت آن مانند طلا، نقره و پلاتین با سنگ‌های قیمتی استفاده کنید و مدل‌های ابریشمی، پارچه‌ای و طرح‌های خفن را برای موقعیت‌های کژوال بگذارید.

جذاب‌ترین انواع دکمه سردست

به‌نظر شما آیا استفاده از دکمه سردست در یک مصاحبه شغلی می‌تواند مناسب باشد؟ چه ملاحظاتی را باید در این موقعیت درنظرگرفت؟ لطفا در دیدگاه‌ها درباره این موضوع صحبت کنید.


در ادامه بخوانید: راهنمای انتخاب جلیقه مردانه؛ کدام مدل مناسب شماست؟
منبع trendhim
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
4 دیدگاه
  1. حبیبه می‌گوید

    واقعا مقاله تون، جامع، کامل و روان نوشته بود. تبریک میگم و ازتون واقعا ممنونم💋💋💋💋

    1. فائزه حاجی‌آبادی، سردبیر می‌گوید

      سلام حبیبه جان. خیلی خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته. ممنون از کامنت دلگرم‌کننده‌تون.

  2. آیلین می‌گوید

    سلام مقاله تون جامع و عالی بود….در زمان استخدامی به نظر من بسته به میل شخصی ، فرد میتونه از دکمه سردست رسمی ولی تک رنگ استفاده کنه.

    1. بهاره رضاجو می‌گوید

      درود آیلین عزیز. سپاسگزارم از دیدگاه پرمهرتون. بله کاملا درسته.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.