همه‌چیز درباره برند سیتیزن؛ تاریخچه، نکاتی جذاب و معرفی مهم‌ترین ساعت‌های این برند

سیتیزن یک برند معتبر جهانی است که به‌دلیل ساعت‌های فنی‌اش که با تکنیک‌های فوق‌العاده ساخته شده است، مشهور است. در این مطلب می‌خواهیم درباره برند سیتیزن و تجربیات صدساله‌اش در صنعت ساعت‌سازی صحبت کنیم.

تاریخچه برند سیتیزن

راه‌اندازی رسمی برند سیتیزن به دهه ۱۹۳۰ برمی‌گردد؛ اما پایه‌های آن از سال‌ها قبل سرچشمه گرفته بود. در اوایل دهه ۱۹۰۰، کامِکیچی یامازاکی (Kamekichi Yamazaki) که فروشنده ساعت و جواهرات بود، برای عرضه ساعت‌های جیبی به کشورهایی ازجمله آمریکا و سوئیس سفر کرد. مدت کوتاهی بعد، ساعت‌هایی که تولید می‌کرد شهرت زیادی پیدا کردند. بنابراین یامازاکی تصمیم گرفت به ژاپن بازگردد و کار بومی‌سازی ساعت‌های جیبی را در کشورش آغاز کند. او با این هدف به ژاپن بازگشت و در سال ۱۹۱۸، مؤسسه تحقیقاتی ساعت شوکوشا را تأسیس کرد.

در همین سال، یک ساعت‌ساز سوئیسی به نام رودولف اشمید که در سال ۱۹۱۲ کارخانه مونتاژ اشمید را در یوکوهاما ژاپن تأسیس کرده بود، برای اولین بار نام تجاری سیتیزن را در سوئیس ثبت کرد. او از این نام تجاری برای ساعت‌هایی که در ژاپن می‌فروخت استفاده می‌کرد. در دهه ۱۹۲۰ شهردار توکیو، گوتو شین‌پی (Count Gotō Shinpei)، از توسعه این برند حمایت کرد؛ به این امید که ساعت‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری برای عموم مردم ژاپن تولید کند. به این ترتیب در دهه ۱۹۳۰، سرمایه‌گذاران ژاپنی و سوئیسی به‌شکل رسمی برند سیتیزن را با ادغام امکانات کارخانه‌های شوکوشا و اشمید تأسیس کردند. یک‌سال بعد در سال ۱۹۳۱، توانستند اولین ساعت مچی مردانه را با نام اف (F) به بازار عرضه کنند.

محبوبیت واقعی برند سیتیزن با ساعت ضدآب

برند سیتیزن - ساعت ضدآب
ساعت پاراواتر؛ ساعت کاملا ضدآب برند سیتیزن

تا قبل از جنگ جهانی دوم، محبوبیت سیتیزن به‌شکل مداوم افزایش می‌یافت؛ اما هنوز به موفقیت جهانی دست نیافته بود و رشد آن هم به انتقال فناوری‌های صنعت ساعت‌سازی از سوئیس متکی بود. در این سال‌ها آنها چند مدل ساعت تولید کردند ولی اولین موفقیت واقعی آنها در سال ۱۹۵۹ رقم خورد. آنها در این سال اولین ساعت کاملا ضدآب ژاپنی به‌نام پاراواتر (Parawater) را به بازار عرضه کردند. موفقیت پاراواتر الهام‌بخش این برند بود و به آنها انگیزه داد خط تولید ساعت‌های غواصی سیتیزن را راه‌اندازی کنند. پس از راه‌اندازی ساعت غواصی، موفقیت‌های این برند یکی بعد از دیگری ادامه یافت.

پیشگامی برند سیتیزن در تولید ساعت‌های کوارتز

برند سیتیزن - ساعت ایکس 8
ساعت X-8

در سال‌های دهه ۱۹۶۰، ساعت‌های کوارتز که از بلور کوارتز و نوسان‌ساز الکترونیکی برای تنظیم ساعت استفاده می‌کردند جای ساعت‌های مکانیکی را گرفتند. در این دوران برندهای تولیدکننده ساعت ازجمله سیکو، در حال رقابت برای ساخت این ساعت‌ها بودند. در این دوران برند سیتیزن هم به یکی از پیشگامان تولید ساعت‌های کوارتز تبدیل شد. آنها در سال ۱۹۶۶ ساعت ایکس ۸ (X-8) را تولید کردند که اولین ساعت مچی الکترونیکی تولید داخل بود. این ساعت از یک چرخ تعادل از نوع سیم‌پیچ متحرک ترانزیستوری استفاده می‌کرد و می‌توانست یک‌سال بدون وقفه کار کند. این ساعت از همه ساعت‌های مکانیکی پرفروش در آن زمان پیشی گرفت و به محصول موفق سیتیزن در دهه ۱۹۷۰ تبدیل شد.

نوآوری اکو درایو برای حمایت از محیط‌زیست

سیتیزن همزمان با تولید ساعت‌های کوارتز، نوآوری منحصربه‌فرد خودش را هم توسعه داد. اگر از علاقه‌مندان به صنعت ساعت باشید، حتما با فناوری اکو درایو (Eco-Drive) آشنا هستید. این نوآوری که در سال ۱۹۷۶ معرفی شد، از اولین گام‌های تولید ساعت‌های شارژ با نور خورشید بود. برند سیتیزن از همان ابتدای راه‌اندازی، دغدغه محیط‌زیست داشت.

در سال ۱۹۸۶، حجم تولید ساعت‌های مچی سیتیزن به بالاترین رقم جهانی از نظر تولید سالانه رسید. این نشان می‌دهد که این برند چطور به‌شکل مداوم ساعت‌های کوارتز و سایر محصولات پیشرفته‌اش را توسعه داده و ساعت‌هایی قابل‌اعتماد به بازار داخل ژاپن و بازارهای بین‌المللی ارائه کرده بود.

برخی از مهم‌ترین ساعت‌های تولید سیتیزن

۱. ساعت خورشیدی کریسترون

برند سیتیزن - برخی از ساعت‌های مهم برند سیتیزن

در سال ۱۹۷۶، سیتیزن ساعتی با عنوان سلول خورشیدی کریسترون را به بازار عرضه کرد که اولین ساعت کوارتز آنالوگ با انرژی نور بود. در این ساعت، هشت سلول خورشیدی تک‌کریستالی روی صفحه چیده شده‌اند تا باتری ثانویه آن را شارژ کنند. این ساعت‌ها هنوز تولید می‌شوند؛ بااین‌حال مرتب آنها را با جدیدترین ویژگی‌های ساعت‌های روز دنیا به روز نگه می‌دارند.

۲. اکو درایو

برند سیتیزن - برخی از ساعت‌های مهم برند سیتیزن

ساعت‌های اکودرایو از باتری خاصی استفاده می‌کنند که با یک پنل خورشیدی زیر صفحه ساعت شارژ می‌شود. در یکی از سری‌های این ساعت، از یک منبع برق کوارتز خودکار و در یکی دیگر از مدل‌های اولیه آن، از حرکت عقربه‌های ساعت برای به‌حرکت‌درآوردن یک ژنراتور الکتریکی کوچک استفاده می‌شد که چون ممکن بود ساعت منفجر شود و به دست کاربر آسیب برساند، تولید آن را متوقف کردند. یکی از مدل‌های دیگر آن از تفاوت دمای بین پوست کاربر و دمای محیط برای شارژ مجدد باتری استفاده می‌کرد. تنها ساعت اکو درایو برند سیتیزن در حال حاضر، همان است که از نور خورشید برای شارژشدن استفاده می‌کند و مابقی آنها را دیگر تولید نمی‌کنند.

در سال ۱۹۷۸، سیتیزن نازک‌ترین ساعت کوارتز را ساخت که در آن از مدار مجتمع و نوسان‌ساز کریستالی استفاده شده است و دارای دقت ۱۰± ثانیه در هر ماه بود. در سال ۲۰۱۶ آنها از همین ویژگی‌ها در ساعت اکو درایو وان استفاده کردند. این ساعت از ۸۵ قطعه تشکیل شده است و قاب آن فقط ۲.۹۸ میلی‌متر است. ساعت‌های اکو درایو به‌شدت دقیق هستند. یکی از ساعت‌های فوق‌العاده نازک سیتیزن را در زیر می‌بینید:

برند سیتیزن - برخی از ساعت‌های مهم برند سیتیزن
ساعت فوق‌العاده نازک سیتیزن

۳. ساعت‌های اتمی چند باندی

برند سیتیزن - برخی از ساعت‌های مهم برند سیتیزن
ساعت اتمی Skyhawk-A-T

دقت، درستی و کیفیت فلسفه اصلی شرکت سیتیزن را تشکیل می‌دهد و نشان می‌دهد که این مفاهیم تا چه اندازه برای این برند ارزشمند است. در سال ۱۹۹۳، سیتیزن اولین ساعت اتمی چند باندی (multi-band) جهان را معرفی کرد. ساعت اتمی به‌شدت دقیق است و این ویژگی را به‌دلیل همگام‌سازی و تنظیم زمان با ساعت‌های اتمی سراسر جهان با اختلاف دو نانو ثانیه در هر روز تضمین می‌کند.

ساعت اتمی دیگر این برند، اسکای‌هاوک (Skyhawk A-T) است که با کنترل رادیویی، زمان را تنظیم می‌کند. این ساعت‌ها با ساعت‌های رادیویی در ژاپن، ایالات متحده آمریکا و اروپا همگام می‌شوند و به‌شکل خودکار فرکانس صحیح را باتوجه‌به مکان انتخاب می‌کنند. این ساعت در واقع دو منطقه زمانی، یکی خانه و دیگری جهان، را ردیابی می‌کند؛ اما با منطقه خانه هماهنگ می‌شود. هنگام سفر کاربر می‌تواند مناطق خانه و جهان را عوض کند، در نتیجه دریافت سیگنال زمانی درست در قاره‌ای متفاوت و درعین‌حال حفظ زمان دیگر امکان‌پذیر می‌شود.

ساعت اتمی دیگر سیتیزن، پرپچوال کرونو (Perpetual Chrono A-T) است که بسته به قدرت سیگنال و موقعیت مکانی با ساعت‌های اتمی کلرادو یا آلمان هماهنگ می‌شود و چون از فناوری اکو درایو استفاده می‌کند نیازی به باتری ندارد.

۴. کرونومستر

برند سیتیزن - برخی از ساعت‌های مهم برند سیتیزن

این ساعت با دقت ۵ ثانیه در سال، دقیق‌ترین ساعت کوارتز ساخته‌شده تاکنون است که البته فقط در بازار ژاپن فروخته می‌شود؛ اما می‌توان آنها را به‌شکل آنلاین تهیه کرد.

۵. ساعت غواصی برند سیتیزن

برند سیتیزن - برخی از ساعت‌های مهم برند سیتیزن
ساعت غواصی ۱۳۰۰ متر

اگر یادتان باشد گفتیم ساعت ضدآب سیتیزن از پیشرفت‌های بزرگ این شرکت بود. طراحی این ساعت بعدها پیش‌درآمد تولید ساعت‌های غواصی این برند در سال ۱۹۸۲ شد. آنها نام این ساعت‌ها را پرومستر مارین گذاشتند. در همان سال، سیتیزن ساعت ۱۳۰۰ متر حرفه‌ای غواصی را با عنوان (1300m Professional Diver’s watch) وارد بازار کرد که تا آن زمان مقاوم‌ترین ساعت مچی غواصی جهان در برابر فشار به شمار می‌رفت.

بااین‌حال، نمادین‌ترین ساعت غواصی این برند شاید فوگو (Fugu) باشد. این ساعت که در سال ۱۹۸۹ به بازار آمد، دارای لبه‌های صاف و دندانه‌دار متناوب است که از ماهی بادکنکی الهام گرفته شده است. سیتیزن نام فوگو را از همین ماهی بادکنکی گرفت و حتی روی قاب برخی از مدل‌های آن تصویر ماهی بادکنکی حک کرد. همه مدل‌های فوگو دارای گواهینامه ایزو ۶۴۲۵ برای قابلیت اطمینان زیر آب، مقاومت دربرابر ضربه، مقاومت دربرابر مغناطیسی و مقاومت دربرابر شوک حرارتی هستند. البته سری اصلی فوگو مشکلاتی در عملکرد بدنه و سایر بخش‌ها داشت که در سری‌های بعد برطرف شد. تصویر این ساعت و ماهی بادکنکی حک‌شده روی آن را در زیر می‌بینید:

برند سیتیزن - برخی از ساعت‌های مهم برند سیتیزن
ساعت غواصی ۲۰۰ متر فوگو با ماهی بادکنکی که روی قاب آن حک شده است.

۶. کیواندکیو اسمایل سولار

برند سیتیزن - برخی از ساعت‌های مهم برند سیتیزن

ساعت کیواندکیو اسمایل سولار (Q&Q SmileSolar) یکی از ساعت‌های خورشیدی است که نیازی به تعویض باتری ندارد. این برند این ساعت‌ها را از مواد بازیافتی تولید می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ساعت مقاوم‌بودن آن در برابر آب است. بخشی از مبلغ خرید هر یک از ساعت‌های این مجموعه به خیریه اهدا می‌شود.

۷. سیتیزن

برند سیتیزن - برخی از ساعت‌های مهم برند سیتیزن

برند سیتیزن یک ساعت همنام خودش هم دارد. ساعت سیتیزن، نوعی ساعت مچی است که در سال ۱۹۹۵ آن را به بازار عرضه کردند. این ساعت از بهترین فناوری‌های ساعت‌سازی استفاده می‌کند و تقریبا مادام‌العمر می‌توانید از آن استفاده کنید. این ساعت ۱۰ سال وارانتی دارد و تعمیر آن مادام‌العمر رایگان انجام می‌شود!

محبوب‌ترین ساعت‌های مردانه سیتیزن اینجاست

۸. ساعت بولوا برند سیتیزن

برند سیتیزن - برخی از ساعت‌های مهم برند سیتیزن

در سال ۲۰۱۰، این شرکت محصول جدیدی را با عنوان بولوا یواچ‌اف (Bulova UHF) معرفی کرد که در آن از کریستال کوارتز سه شاخه استفاده می‌کند. این ساعت بسیار دقیق است و عقربه‌ای دارد که بسیار نرم و روان کار می‌کند.

۹. ساعت ستلایت ویو

برند سیتیزن - برخی از ساعت‌های مهم برند سیتیزن

در سال ۲۰۱۸، سیتیزن ساعت ستلایت ویو (Citizen Satellite Wave Super Titanium F990) را با استفاده از جی‌پی‌اس و فناوری امواج ماهواره‌ای، فناوری اکو درایو و نیز انرژی خورشیدی تولید کرد. به همین دلیل این ساعت فوق‌دقیق به شمار می‌رود.

عرضه محصولاتی غیر از ساعت

از حدود سال ۱۹۶۱، سیتیزن به‌جز بازار داخلی از فروش بین‌المللی هم به درآمد زیادی دست یافت و باید برند را گسترش می‌داد. اولین اقدام آنها این بود که محصولاتی غیر از ساعت هم ارائه کنند. بنابراین در اکتبر ۱۹۶۴، نام کارخانه دوم این برند را که در شهر تاناشی واقع بود و کارخانه تاناشی نام داشت، به تولیدی تاناشی تغییر دادند. به این ترتیب ۵ تأسیسات مستقل برای ساخت قطعات، ابزارهای اندازه‌گیری، ماشین‌آلات دقیق، تجهیزات اداری و تولید آزمایشی راه‌اندازی کردند. اگرچه اولویت آنها همچنان با بخش ساعت‌سازی بود، تلاش کردند وارد زمینه‌هایی شوند که در آنها از فناوری ماشینی دقیق در سطح میکرون و فناوری تولید انبوه در صنعت ساعت‌سازی استفاده می‌شد.

به این ترتیب سیتیزن کار تولید ماشین‌حساب، سازمان‌دهنده‌های الکترونیکی کوچک، تلویزیون‌های کوچک، چاپگرهای کامپیوتری و بازی‌های الکترونیکی با نام کیواندکیو را آغاز کرد.

ادغام تمام گروه‌ها و زیرمجموعه‌های سیتیزن

در سال ۲۰۰۴، گروه سیتیزن برای تقویت بیشتر برند، سیتیزن تریدینگ و سیتیزن واچ را با هم ادغام کرد و هر پنج شرکت تشکیل‌دهنده گروه سیتیزن را به‌طورکامل به زیرمجموعه‌های این شرکت تبدیل کرد. لوگوی مشترک این گروه هم را هم طراحی کردند که میکرو هیومن تک (Micro HumanTech) نامیده می‌شود. در آوریل ۲۰۰۷، ساختار شرکت به یک شرکت هلدینگ تغییر کرد.

بار دیگر در سال ۲۰۱۳، پنج شرکت تشکیل‌دهنده گروه سیتیزن را هم با هم ادغام کردند و همه آنها به یک شرکت سیتیزن واچ (Citizen Watch Co., Ltd.) با ساختار مدیریتی جدید تبدیل شدند.

نکاتی جذاب درباره برند سیتیزن

برند سیتیزن - دستگاه‌های دقیق این برند
دستگاه‌های اتوماتیک برند سیتیزن که سیم‌پیچ مورداستفاده در ساعت‌ها را با دقت و سرعت بسیار زیاد می‌پیچند.

۱. این برند در اصل در سال ۱۹۱۸ تأسیس شده است که یعنی بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد؛ فقط نام آن سیتیزن نبود.

۲. این برند صفر تا صد یک ساعت را با همه قطعاتش از ترانزیستورها و تراشه‌های الکترونیکی گرفته تا قطعات مکانیکی آن داخل خود کارخانه در ژاپن می‌سازد و هیچ مرکز تولیدی در خارج از کشور ندارد. حتی قطعاتش را از کارخانه‌های داخلی دیگر هم تهیه نمی‌کند.

۳. خط مونتاژ اتوماتیک این برند را قاتل صنعت ساعت سوئیس در اواخر دهه ۱۹۷۰ می‌دانند. این خط مونتاژ فقط برای راه‌اندازی و رفع مشکلات خود دستگاه‌ها به مداخله انسانی نیاز دارد؛ وگرنه همه‌چیز را دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌دهند.

۴. افرادی باعنوان سوپرمایستر (Super Meister) ساعت‌های رده‌بالای سیتیزن ازجمله مدل‌های کوارتز کرونومستر را مونتاژ می‌کنند. این افراد با کارکنان بخش تولید انبوه متفاوت‌اند. برای اینکه کسی واجدشرایط سوپرمایستر بودن باشد، باید حداقل ۳۰ سال تجربه در ساخت ساعت‌های سیتیزن داشته باشد. بیشتر این سوپرمایسترها از مدرسه سیتیزن واچ شروع می‌کنند و از متخصص به مایستر و سپس به سوپرمایستر تبدیل می‌شوند. این افراد وظیفه مونتاژ، تکمیل و تنظیم همه ساعت‌های رده‌بالای سیتیزن را بر عهده دارند.

برند سیتیزن - سوپرمایسترها
در مدرسه سیتیزن واچ به افراد برای سوپرمایسترشدن آموزش می‌دهند.

۵. آنها بیشترین تمرکزشان را روی ساعت‌های خورشیدی، ساعت‌های فوق‌العاده نازک و ساعت‌های فوق‌دقیق قرار داده‌اند.

۶. در سال ۱۹۹۰، برند سیتیزن ۶۰ سالگی‌اش را با افتتاح جایزه شهروند سال جشن گرفت. این جایزه سالانه به شهروندانی اعطا می‌شود که در توسعه یا زیباسازی جوامع خود کمک کرده‌اند و اتفاقا با نام خود شرکت به‌شکل جذابی مطابقت دارد.

۷. این برند هنوز هم با نوآوری‌هایش طرفدارانش را غافلگیر می‌کند. در سال ۲۰۱۸، سیتیزن با شرکت دیزنی همکاری کرد تا مجموعه‌ای از ساعت‌های خاص را با توجه به جنگ ستارگان، دیزنی و مارول طراحی کند.

محبوب‌ترین ساعت‌های زنانه سیتیزن

کلام پایانی

برند سیتیزن همواره در خط مقدم صنعت ساعت‌سازی بوده است. تاریخچه ساعت‌های این برند به‌دلیل تمایل دائمی آنها به مدرن بودن و بهبود مستمر، سرشار از موفقیت‌های کاملا چشمگیر است. خواه دنبال ساعتی بادوام و شارژ طولانی‌مدت باشید یا ساعتی ساده و زیبا، سیتیزن بهترین و فنی‌ترین ساعت‌ها را به شما ارائه می‌دهد. اگر هم از دوست‌داران محیط‌زیست هستید، نوآوری اکو درایو سیتیزن کاملا شما را راضی خواهد کرد.

آیا تاکنون از ساعت‌های سیتیزن استفاده کرده‌اید؟ لطفا تجربه‌ای را که با این ساعت داشته‌اید با ما به اشتراک بگذارید. اگر هم از برندهای دیگر استفاده می‌کنید از ویژگی‌های برتر آنها برایمان بگویید.


در ادامه بخوانید: همه‌چیز درباره برند سیکو؛ تولد، تاریخچه و نکاتی جذاب درباره این برند ژاپنی
منبع firstclasswatches citizen deployant
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.