فهرست کامل وسایل لازم برای آفتاب گرفتن که باید همراه خود ببرید

بسیاری از افراد در سراسر جهان به پوست برنزه علاقه دارند و آن را زیباترین رنگ پوست می‌دانند؛ بنابراین برای داشتن آن، ساعت‌ها حمام آفتاب می‌گیرند. البته آفتاب‌گرفتن فقط درازکشیدن زیر نور خورشید نیست، باید ملزوماتی با خود به همراه داشته باشید. در این مطلب چک‌لیست همه وسایل لازم برای آفتاب گرفتن را ارائه کرده‌ایم.

چرا بردن وسایل محافظتی برای آفتاب‌گرفتن ضرورت دارد؟

نور خورشید برای ساختن ویتامین بسیار مهمی به نام ویتامین دی (D) در بدن ما ضروری است؛ اما به همان اندازه هم برای پوست ممکن است خطرناک باشد و دلیل آن، وجود پرتوهای مضری است که از نور خورشید به ما می‌رسد. نور آفتاب دارای پرتوهای فرابنفش UV شامل UVB و UVA است که اولی درنتیجهٔ آفتاب‌سوختگی، باعث ابتلا به مرگبارترین نوع سرطان پوست یعنی ملانوما می‌شود و دومی، عامل اصلی پیری زودرس پوست و چین‌وچروک آن است.

بااین‌حال، بسیاری افراد برنزه‌شدن طبیعی در آفتاب را به روش‌هایی نظیر سولاریوم که خطرناک‌تر است ترجیح می‌دهند. بنابراین اگر می‌خواهید از حمام آفتاب لذت ببرید، حتما وسایل محافظتی لازم را باید با خودتان همراه داشته باشید. یادتان باشد، آفتاب‌گرفتن به‌معنای آفتاب‌سوختگی نیست؛ بنابراین وسایلی که با خودتان همراه می‌برید جلوی برنزه‌شدن را نمی‌گیرند.

به جز وسایل محافظتی، نوع آفتاب‌گرفتن هم مهم است. نیازی نیست مدت‌های طولانی زیر آفتاب دراز بکشید یا در ساعات ظهر که نور خورشید در قوی‌ترین حالت خود قرار دارد و بیشترین پرتوهای UV از آن به شما می‌رسد، حمام آفتاب بگیرید. در عوض، بهتر است در ساعات صبح یا عصر که از شدت نور آفتاب کاسته می‌شود این کار را انجام بدهید. همچنین، به‌جای یک‌بار آفتاب‌گرفتن طولانی، به‌تدریج در چندروز این کار را انجام دهید. به این ترتیب، هم به‌شکل یکنواخت و جذاب برنزه می‌شوید و هم اینکه سلامت پوستتان کمتر درمعرض خطر قرار می‌گیرد.

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن شامل چه چیزهایی هستند؟

این فهرست شاید طولانی به نظر برسد، ولی نیازی نیست همه آنها را همراه ببرید. برخی کاملا ضروری هستند و اصلا نباید بدون آنها حمام آفتاب بگیرید؛ اما برخی دیگر تفننی هستند و فقط برای لذت‌بردن بیشتر شما از ساعاتی که زیر نور آفتاب دراز کشیده‌اید، پیشنهاد شده‌اند.

البته بعضی از اقلام این فهرست به موقعیت شما هم بستگی دارند. کجا آفتاب می‌گیرید؟ در حیاط منزلتان؟ در استخر روباز یا در ساحل؟ با تعیین همه این حالات، وسایل موردنیاز را جمع کنید.

۱. ضد آفتاب؛ مهم‌ترین مورد از بین وسایل لازم برای آفتاب گرفتن

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - ضد آفتاب

هرگز، هرگز و هرگز بدون ضد آفتاب زیر نور خورشید قرار نگیرید. متخصصان پوست می‌گویند در هر ساعتی از روز که خورشید در آسمان است، چه هوا آفتابی باشد چه ابری  باید ضد آفتاب بزنید. آفتاب‌گرفتن که دیگر جای خود دارد!

فراموش نکنید ضد آفتاب ارتباطی با برنزه‌شدن ندارد. این ماده پرتوهای مضر خورشید را از روی پوست برمی‌گرداند و اجازه جذب آن را نمی‌دهد. شاید فرایند برنزه‌شدن را طولانی‌تر کند، اما استفاده از آن برای سلامت پوست شما حیاتی است.

فرقی نمی‌کند از کرم، اسپری یا لوسیون ضد آفتاب استفاده کنید، درهرصورت ضد آفتاب شما باید دارای فاکتور SPF مناسب باشد. برخلاف تصور، عدد SPF نیازی نیست خیلی بالا باشد. برای مثال، SPF 15 می‌تواند حدود ۹۳ درصد از پرتوهای مضر خورشید را از پوست دور کند و SPFهای بالاتر نهایتا تا ۹۷ درصد از نور خورشید را بازتاب می‌دهند. بنابراین، SPF می‌تواند ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ هم باشد و کافی است. بنابراین لزوما نیازی به SPF100 نخواهید داشت. عدد SPF درواقع نشان‌دهنده مدت‌زمانی است که می‌توانید بدون آفتاب‌سوخته‌شدن زیر نور خورشید قرار بگیرید. هرچه این عدد بالاتر باشد، مدت‌زمان بیشتری از پوستتان محافظت می‌کند. بااین‌حال بازهم نیازی به محاسبه این زمان نخواهید داشت؛ با هر ضدآفتاب کافی است هر دو ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید.

نکات مهم درباره استفاده از ضدآفتاب

  • ضد آفتاب را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از رفتن زیر آفتاب بزنید؛
  • حتما آن را همراه خود ببرید زیرا باید هر دوساعت یک‌بار تجدیدش کنید؛
  • ضدآفتاب را با توجه به نوع پوست‌تان تهیه کنید. برای مثال، اگر پوست‌تان چرب است، نوع فاقد چربی (Oil free) آن را تهیه کنید؛
  • نوع ضدآب و ضدعرق آن را انتخاب کنید تا با عرق‌کردن در چشمتان نریزد یا با آب به‌راحتی پاک نشود؛
  • لایه ضخیمی از ضد آفتاب را روی پوستتان بمالید تا به‌خوبی آن را بپوشاند. اگر کم بزنید، ذره‌ای فایده نخواهد داشت. به همین دلیل بهتر است به‌جای نوع کرم‌پودری، نوع بی‌رنگ آن را انتخاب کنید؛
  • علاوه بر کرم و لوسیون و اسپری، ژل ضد آفتاب هم در بازار موجود است و استفاده از آن بسیار راحت است. بااین‌حال کمی گران‌تر است.

محبوب‌ترین کرم‌های ضدآفتاب را ببینید

۲. عینک آفتابی بزرگ

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - عینک آفتابی

عینک آفتابی به دو دلیل ضروری است: یکی اینکه نمی‌توانید کرم ضد آفتاب را به دور چشمتان بزنید و دوم اینکه پرتوهای خورشید به شبکیه چشم آسیب می‌رسانند. بنابراین حتما عینک آفتابی مناسب همراه ببرید. عینک آفتابی شما باید مسدودکننده پرتوهای فرابنفش باشد و در صورتی که ساحل می‌روید، حتما لنز پلاریزه داشته باشد که به کاهش تابش نور خورشید که از آب منعکس می‌شود کمک کند. هرچه بزرگ‌تر باشد بهتر است؛ زیرا بخش بیشتری از اطراف صورت را می‌پوشاند.

اگر قرار است بعد از آفتاب‌گرفتن تنی به آب بزنید، عینک شنا هم ببرید. البته جزو ضروریات نیست و بستگی دارد که آب‌تنی می‌کنید یا شنا.

نکته بسیار مهم

به تصویر زیر نگاه کنید:

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - عینک آفتابی
چشم‌های راکونی

به این حالت چشم راکونی می‌گویند که درنتیجه استفاده نادرست از عینک آفتابی ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع، می‌توانید یا از عینک‌های مخصوص که فقط شبکیه را می‌پوشانند استفاده کنید. البته این کار برای پوست اطراف چشم که ضدآفتاب نمی‌توان به آن زد فایده‌ای ندارد. بهترین روش این است که مدام عینک خود را جابه‌جا کنید تا خط واضحی دور چشم‌ها تشکیل نشود. برای مثال، کمی آن را بالاتر قرار دهید و مجددا پایین بیاورید. استفاده از کلاه هم کمک‌کننده است و در جلوگیری از این مشکل می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

۳. کلاه آفتابی بزرگ و سبک

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - کلاه بزرگ و سبک

کلاه آفتابی بسیار مهم است و می‌تواند تا حد زیادی از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت کند. لبه کلاه باید پهن و بزرگ باشد تا به‌خوبی از سر و گردن محافظت کند و سبک هم باشد که گردنتان خسته نشود.

محبوب‌ترین مدل‌های کلاه آفتاب‌گیر را ببینید

۴. حوله‌های بزرگ ساحلی

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - حوله بزرگ

اگر برای آفتاب‌گرفتن به ساحل می‌روید، هرکاری بکنید، باز هم شن و ماسه به پوست‌تان می‌چسبد. اگر هم شنا یا آب‌تنی کنید باید با چیزی خودتان را خشک کنید. بنابراین به یک حوله ساحلی نیاز خواهید داشت. این حوله‌های بزرگ به‌خوبی شما را می‌پوشانند، آب بدنتان را جذب می‌کنند و شن و ماسه را بدون خراشیدن پوستتان از روی آن پاک می‌کنند. جنس این حوله‌ها طوری است که زود خشک می‌شوند و وقتی آنها را تکان دهید، شن و ماسه به‌راحتی از آنها می‌ریزد.

اگر به ساحل نمی‌روید و در کنار استخر روباز یا در حیاط آفتاب می‌گیرید، حتما عرق می‌کنید و بنابراین باز هم به حوله نیاز دارید.

۵. آب و مایعات خنک

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - آب خنک

آفتاب‌گرفتن باعث تعریق می‌شود و بنابراین مقدار زیادی از آب بدن و پوست کاهش می‌یابد. نتیجه آن چروک‌شدن پوست و کم‌آبی بدن است. به همین دلیل، حتما باید آب و مایعات خنک همراه خودتان ببرید تا هیدراته بمانید. می‌توانید آنها را از فروشگاه‌های ساحلی تهیه کنید؛ اما اگر در جایی اختصاصی آفتاب می‌گیرید که فروشگاه ندارد یا دلتان نمی‌خواهد خرج کنید چون خیلی گران حساب می‌کنند، گزینه شماره ۶ را با خودتان همراه ببرید!

۶. یخچال سفری برای نوشیدنی‌ها

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - یخچال سفری

گفتیم برای آفتاب‌گرفتن باید آب و نوشیدنی سرد دم‌دستتان باشد تا هیدراته بمانید و بر گرما غلبه کنید. یخچال‌های سفری نوعی محفظه عایق هستند که در آنها یخ پر می‌کنید و نوشیدنی‌ها را در آن قرار می‌دهید. ابعاد کوچک و وزن سبکی دارند و به همین دلیل حمل‌ونقل آنها چندان سخت نیست.

چند مدل یخچال سفری در دیجی‌کالا

۷. دمپایی‌های فلیپ فلاپ یا لا انگشتی

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - فلیپ فلاپ

دمپایی یکی از چیزهایی است که برای آفتاب‌گرفتن، چه در ساحل چه در جاهای دیگر، باید همراهتان باشد. آب دریا یا شن و ماسه کفش‌های شما را خراب می‌کنند. بنابراین یک جفت دمپایی لا انگشتی که قیمت چندانی هم ندارد، برای پیاده‌روی در شن یا راه‌رفتن در آب ایدئال است. این دمپایی برای کودکان هم مناسب است و اجازه نمی‌دهد پاهایشان هنگامی که دارند در ساحل راه می‌روند یا می‌دوند، آسیب ببیند.

۸. صندلی‌های ساحلی

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - صندلی ساحلی
صندلی آفتاب‌گرفتن که ثابت است

این صندلی‌ها برای آفتاب گرفتن عالی هستند. صندلی‌های ساحلی دو نوع ثابت و تاشو دارند. نوع ثابت آن برای استخرهای روباز است یا محوطه‌های اختصاصی خودتان، نوع تاشو آن برای ساحل است و چون تا می‌شود، حمل‌ونقل آن بسیار آسان است. مدل تاشو آن را در زیر می‌بینید:

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - صندلی ساحلی
نوع تاشو صندلی برای آفتاب گرفتن

انواع مدل‌های صندلی ساحلی در دیجی‌کالا

۹. چتر آفتابی بزرگ

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - چتر آفتابی

چتر آفتابی نوعی چتر سبک ولی بزرگ است. زمانی که گرمتان می‌شود، می‌توانید زیر سایه آن استراحت کنید. این چتر به‌راحتی در شن‌های ساحل نصب می‌شود و می‌تواند از شما در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کند. بعد از آفتاب‌گرفتن، وقتی می‌خواهید کمی غذا یا تنقلات بخورید یا از فضای اطراف لذت ببرید بهترین گزینه است. البته جزو ضروریات به حساب نمی‌آید.

۱۰. روغن برنزه‌کننده

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - روغن برنزه‌کننده

اگر می‌خواهید برنزه شوید، یک روغن برنزه‌کننده با خودتان ببرید. این روغن به شما کمک می‌کند پوستتان زودتر تغییر رنگ بدهد. البته اگر فقط می‌خواهید از نور آفتاب استفاده کنید و قصد برنزه‌شدن ندارید، نیازی به آن نخواهید داشت. این روغن‌ها در بازار موجود هستند و بهتر است از داروخانه آنها را تهیه کنید. برخی افراد از روغن بچه به‌جای آن استفاده می‌کنند که معمولا توصیه نمی‌شود؛ زیرا نور و گرمای زیادی را به خود جذب می‌کند و اگر بخواهید مدتی طولانی در آفتاب بمانید، ممکن است دچار آفتاب‌سوختگی شوید.

انواع روغن برنز کننده اینجاست

۱۱. مایو و کیسه‌ای برای نگهداری آن

معمولا برای برنزه‌شدن نیازی به مایو ندارید؛ زیرا بدنتان را دو رنگ می‌کند. بااین‌حال، اگر بدون مایو راحت نیستید، از نوع دوتکه آن استفاده کنید که کمترین پارچه ممکن در آن به کار رفته باشد. در غیر این صورت، اگر قصدتان برنزه‌شدن نیست یا می‌خواهید بعد از آفتاب‌گرفتن حتما شنا یا آب‌تنی کنید، به همراه داشتن مایو ضروری است. مدل آن هم اهمیتی ندارد.

یک کیسه پلاستیکی همراه داشته باشید و بعد از استفاده از مایو، آن را درون کیسه بگذارید. مگر اینکه در جایی اختصاصی آفتاب می‌گیرید؛ در این صورت نیازی به کیسه نخواهید داشت.

محبوب‌ترین مایوهای زنانه در دیجی‌کالا

۱۲. زیرانداز یا پتو

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - زیرانداز

برای آفتاب‌گرفتن در هر صورت نیاز به چیزی دارید که زیر خودتان پهن کنید. قبلا درباره صندلی ساحلی صحبت کردیم. اگر صندلی نمی‌برید، باید زیرانداز همراه داشته باشید. این زیراندازها سبک و نرم هستند و حمل آنها راحت است. همچنین اجازه نمی‌دهند شن و ماسه اذیتتان کند. اگر هم در کنار استخر روباز یا حیاط که کف آن سنگی است آفتاب می‌گیرید، پتوی ضخیم‌تر بهتر است.

۱۳. پخش‌کننده آهنگ

هیچ‌چیز لذت‌بخش‌تر از گوش‌دادن به آهنگ در هنگام آفتاب‌گرفتن نیست. یک پخش‌کننده با خود ببرید و به آهنگ‌های موردعلاقه‌تان گوش دهید. اگر در ساحل هستید، یک ایرپاد یا هدفون هم ببرید؛ شاید افراد دیگری که در نزدیکی شما هستند علاقه‌ای به شنیدن صدای آهنگ شما نداشته باشند. در غیر این صورت، اگر جایی اختصاصی هستید که هیچ‌کس نیست، نیازی به هندزفری و هدفون هم نخواهید داشت.

۱۴. کتاب‌ها و مجلات

درازکشیدن زیر آفتاب به‌مدتی طولانی می‌تواند خسته‌کننده باشد. یکی از فعالیت‌های عالی برای زمان‌هایی که آفتاب می‌گیرید و بیکارید، کتاب خواندن است. اگر در سایر ساعات روز وقت مطالعه ندارید، این زمان‌ها را غنیمت بشمارید. البته سعی کنید موضوعات سرگرم‌کننده بردارید که خوابتان نگیرد؛ وگرنه مانند پنکیک داخل تابه، زیر آفتاب ته خواهید گرفت!

۱۵. کیسه کوچک برای تلفن‌همراه و کلیدها

اگر برای آفتاب‌گرفتن به ساحل می‌روید، باید کیسه‌ای برای خودتان بردارید که ترجیحا ضدآب باشد و بتوانید تلفن‌همراه، کلیدها و پول‌هایتان را در آن قرار دهید. یادتان باشد در جاهایی مانند طرح دریا، بردن تلفن همراه به ساحل ممنوع است. بهتر است با خودتان نبرید یا اینکه حتما محفظه‌ای امن برای آن در نظر بگیرید.

۱۶. ساک بزرگ برای حمل وسایل لازم برای آفتاب گرفتن

وسایل لازم برای آفتاب گرفتن - ساک بزرگ برای بردن وسایل

حالا که همه وسایل لازم برای آفتاب گرفتن را جمع کرده‌اید، به چیزی نیاز دارید که آنها را درون آن قرار دهید و راحت حمل کنید. کیف ساحلی یک ساک ساده و سبک است که دهانه گشادی دارد. این کیف لزوما چیزی فانتزی یا گران‌قیمت نیست.

سخن پایانی

در این مطلب، فهرستی از وسایل لازم برای آفتاب گرفتن را ارائه کردیم. دیدیم که برخی از آنها مانند ضد آفتاب، کلاه و عینک ضروری هستند و برخی دیگر مانند کتاب و پخش‌کننده آهنگ و حتی یخچال سفری، تفننی به حساب می‌آیند و بردن آنها به تصمیم خودتان بستگی دارد. بنابراین اول ضروریات را بردارید و بعدا اگر تمایل داشتید، می‌توانید از بین اقلام اضافی تعدادی را انتخاب کنید و با خودتان ببرید.

آیا درباره ضررهای نور آفتاب برای پوست اطلاعاتی دارید؟ درباره اهمیت استفاده از ضد آفتاب چطور؟ از کدام برند ضد آفتاب استفاده می‌کنید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: راهنمای کامل خرید کرم ضد آفتاب؛ کدام ضدآفتاب مناسب پوست شماست؟
منبع vistana bronzebooty
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.