نکاتی جذاب و خواندنی درباره برند تیمبرلند؛ اولین کفش ضدآب جهان

برای شناختن برند خوش‌آوازه تیمبرلند لازم نیست حتما از طرفداران و دنبال کنندگان دنیای مد و فشن باشید. چرا که این برند آمریکایی در طول فعالیت‌اش نه تنها برای سلبریتی‌ها جذابیت داشته بلکه توجه همه افراد از هر قشری را به خود جلب کرده است. در این مطلب قصد داریم برایتان به‌صورت کامل و جامع از برند تیمبرلند بگوییم. با ما در «منومد» همراه باشید.

معرفی برند تیمبرلند

معرفی برند تیمبرلند
عکس از: Dimitrios-Kambouris

برند تیمبرلند یکی‌ از نام‌های تجاری معتبر آمریکایی است که به تولید انواع پوشاک خصوصا کفش می‌پردازد. این تولید کننده خوش‌نام با به‌کارگیری مواد اولیه با کیفیت و با استفاده از طراحی عالی به تولید و توزیع محصولات بادوام می‌پردازد. این امر تیمبرلند را به یک برند نمادین در صنعت پوشاک تبدیل کرده است. محصولات این برند از تنوع بسیار زیاد و ویژگی‌های منحصر به‌فردی برخوردار است.

تاریخچه برند تیمبرلند چیست؟

تاریخچه برند تیمبرلند چیست؟
عکس از: Heddels

در سال ۱۹۵۲، یعنی چیزی در حدود بیست سال قبل از آن‌که حتی بوت‌های برند تیمبرلند خلق شوند، ناتان/نیتن سوارتز (Nathan Swart ) نصف سهام شرکت کفش‌سازی ابینگتون ( Abington ) واقع در بوستون، ماساچوست را خریداری کرد. از همان ابتدا، فعالیت این کمپانی نوپا به‌صورت تمام و کامل بر تولید لباس کار متمرکز شده بود. با گذر زمان و گسترش کسب‌وکار، سوارتز کل سهام این شرکت را خرید. به این ترتیب، پسران او هم به عرصه تجارت خانوادگی قدم گذاشتند.
نیتن که از دوران جوانی اوقات خود را صرف کفش‌سازی کرده بود، همواره این برند را در جهت نوآوری و پیشرفت سوق می‌داد. ساخت نخستین بوت‌های ضد آب را می‌توان از ابداعات قابل توجه‌ او به حساب آورد. این بوت‌ها برای مشاغل دشوار و آب‌وهوای متغیر طراحی شدند. سوارتز برای آن‌که بتواند کفش‌های ضد آب و منحصر به‌فردش را تولید کند از روش قالب‌گیری تزریقی استفاده کرد.

به این ترتیب، کفی لاستیکی بوت‌های خلاقانه او بدون نیاز به دوخت و دوز به رویه کفش متصل می‌شدند. با انجام این کار، این برند باعث وقوع انقلابی بزرگ در صنعت کفش‌سازی شد. در سال ۱۹۷۶، کمپانی ابینگتون بوت‌های ضد آب تیمبرلند را روانه بازار کرد. این اتفاق را می‌توان نقطه عطفی برای شرکت ابینگتون به حساب آورد. چرا که محبوبیت و فروش این محصول به‌اندازه‌ای قابل توجه بود که موجب تغییر نام رسمی کمپانی شد. حالا دیگر تیمبرلند یک شرکت بزرگ، فعال و خوش‌نام بود که محصولات محبوب و همه‌پسندی را تولید می‌کرد.

روند گسترش برند تیمبرلند چگونه بود؟

روند گسترش برند تیمبرلند چگونه بود؟
عکس از: Olivia Jankowska

در سال‌های ابتدایی فعالیت، کفش‌های برند تیمبرلند عمدتا در محیط کار و آب‌وهوای سرد مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما با شروع دهه ۸۰ میلادی، این برند با تمرکز بیش‌تر بر ترندهای رایج به یکی از محبوب‌ترین تولیدکنندگان کفش تبدیل شد. حالا دیگر، محصولات مد محور‌ تیمبرلند از آیتم‌های پر طرفداری بودند که در کمد ورزشکاران، کارگران ساختمان و بسیاری دیگر از اقشار و گروه‌ها با سلایق و نیازهای مختلف دیده می‌شدند. به‌ویژه کسانی این کفش‌ها را خریداری می‌کردند که به انجام مشاغل طاقت‌فرسا مشغول بودند.

روند گسترش برند تیمبرلند چگونه بود؟
عکس از: Christian-Vierig

به‌تدریج تیمبرلند تلاش کرد هر سلیقه‌ای را در نظر بگیرد و برای هر فردی محصول کاربردی و محبوبی را طراحی کند. این امر علاوه بر میزان تولید به گسترش تنوع محصولات این برند هم کمک کرد. ایجاد تنوع در طرح، رنگ و ساختار کفش‌ها طیف مصرف‌کنندگان و دوست‌داران این برند را نیز گسترش داد. طولی نکشید که محصولات برند تیمبرلند و به‌ویژه بوت‌های معروف آن نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر اروپا هم فراگیر شدند. به این ترتیب، این نام تجاری در مدت زمان نسبتا کوتاهی کسب‌وکارش را در بازار‌های بین‌المللی توسعه داد. با شروع دهه ۹۰ میلادی، فصل جدیدی برای تیمبرلند آغاز شد. این برند با افزودن محصولاتی چون ساعت، پوشاک بچگانه، کوله‌پشتی و دیگر اکسسوری‌ها به خط تولیدش، درهای تازه‌ای را به روی خود گشود.

دلیل شهرت برند تیمبرلند چیست؟

دلیل شهرت برند تیمبرلند چیست؟
عکس از: Tim Mosenfelder/ IMAGEDIRECT

در دهه ۹۰ میلادی، هیچ‌یک از طراحان و مدیران برند تیمبرلند حتی فکرش را هم نمی‌کردند که علت افزایش آمار فروش سه برابری آن‌ها موسیقی رپ باشد. در آن زمان، بوت‌های مشهور تیمبرلند با هدفی بسیار متفاوت‌تر با آن‌چه در ابتدا برای‌شان در نظر گرفته شده بود مورد توجه جامعه سیاه‌پوستان بروکلین قرار گرفتند. در ابتدا، فروشندگان دوره‌گرد مواد مخدر و اغلب بزهکاران خیابانی از محصولات این برند استفاده می‌کردند. دلیل‌اش هم این بود که این کفش‌ها از استحکام و راحتی کافی برخوردار بودند و به آن‌ها کمک می‌کردند تمام روز بدون ذره‌ای ناراحتی روی پاهای‌شان بایستند و در کوچه‌ها و خیابان‌ها پرسه بزنند.

وقتی از کوچه و پس‌کوچه‌های بروکلین صحبت می‌کنید، بعید است بتوانید حضور رپرها را نادیده بگیرید. رپر‌های معروف که همیشه مشتاق ارتقا اعتبار و سخت‌کوشی جامعه خود بوده‌اند، از این ترند خیابانی پیروی کردند. بنابراین، بوت‌های تیمبرلند کم‌کم به‌شکل گسترده‌ای مورد توجه مشهورترین افراد در این قشر قرار گرفت. توپاک (Tupac)، بیگیز (Biggi’s)، ناس (Nas) و نوتوریوس بیگ (Notorious B.I.G) از رپر‎های مشهوری بودند که نه تنها به پوشیدن این بوت‌های زیبا علاقه داشتند بلکه گاهی از اسم این برند در ترانه‌های‌شان هم استفاده می‌کردند.

با افزایش محبوبیت موسیقی رپ در بین مردم، تعداد هواداران برند تیمبرلند هم روز به روز بیش‌تر می‌شد. این‌گونه بود که تیمبرلند که خاستگاه اولیه آن طبقه کارگران سفید پوست بود در نهایت توسط نخبگان رنگین پوست دنیای مد و موسیقی مورد استقبال قرار گرفت. به این ترتیب، بار دیگر به همه دوست‌داران مد ثابت شد که محبوب‌ترین ترندها و محصولات از اختلافات طبقاتی فراتر می‌روند و از شکاف‌های نژادی عبور می‌کنند.

بزرگ‌ترین بحرانی که برند تیمبرلند پشت سر گذاشته چه بود؟

بزرگ‌ترین بحرانی که برند تیمبرلند پشت سر گذاشته چه بود؟
عکس از: Streetstyleshooters

در سال ۱۹۹۳ جفری سوارتز در مصاحبه‌ای با مجله نیویوک تایمز ادعا کرد که مشتریان حقیقی برندش از قشر کارگران سخت‌کوش و صادق هستند. این گفته به مذاق بسیاری از رنگین‌پوستان خوش نیامد. این‌گونه بود که صحبت‌های سوارتز نژادپرستانه تعبیر شد و موجی از اعتراض‌ها را به‌دنبال داشت. بنابراین، سیاه‌پوستانی که تا دیروز از پوشیدن بوت‌های تیمبرلند لذت می‌بردند و موجب محبوبیت گسترده این برند شده بودند، دیگر آن را تحریم کردند. اگرچه جفری سوارتز بارها تلاش کرد این سوءتفاهم را برطرف کند؛ با این حال، بسیاری از هنرمندان رنگین‌پوست عذر او را نپذیرفتند و واکنش‌های سرسختانه‌شان را ادامه دادند. در نهایت سوارتز موفق شد از جامعه سیاه‌پوستان دلجویی کند و بحران به‌وجود آمده را پشت سر بگذارد.

محصولات نمادین برند تیمبرلند کدامند؟

محصولات نمادین برند تیمبرلند کدامند؟
عکس از: Dimitrios-Kambouris

• نیم بوت تیمبرلند مدل پریمیوم

نیم بوت تیمبرلند مدل پریمیوم

این چکمه‌ها در واقع، اصلی‌ترین محصول برند تیمبرلند به حساب می‌آیند و در دو گروه زنانه و مردانه تولید می‌شوند. واقعیت این است که وقتی اسم این برند می‌شنوید قبل از هر چیز دیگری تصویر این بوت‌ها در ذهن‌تان نقش می‌گیرد. این آیتم در سال ۱۹۷۶ تولید شده و از ساختار ضد آب و مقاومی برخوردار است. جالب است بدانید، این مدل در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگونی تولید می‌شود؛ با این حال، محبوب‌ترین نوع آن همین محصول زرد رنگی است که در عکس مشاهده می‌کنید.

• نیم بوت ساق کوتاه نلی (Nellie Chukka Waterproof)

نیم بوت ساق کوتاه نلی (Nellie Chukka Waterproof)

نلی در اصل، نسخه‌ شیک‌تر و جمع‌وجورتری از بوت‌های پریمیوم است که در درجه اول برای خانم‌ها عرضه می‌شد. با این حال، پس از مدتی، انواع مردانه آن هم به بازار آمد. در مقایسه با مدل پیشین، این نیم بوت از ساق کوتاه‌تر و تعداد سوراخ‌های کم‌تری برخوردار است. اما ساختار ضد آب و مقاوم آن با مدل پریمیوم تفاوتی ندارد.

• کالج با کفی مستحکم

کالج با کفی مستحکم

کالج‌های تیمبرلند یکی دیگر از محصولات کلاسیک این برند به حساب می‌آیند. این آیتم چرمی در رنگ‌های گوناگون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

داستان تقلید تولیدکنندگان برتر کفش از برند تیبرلند چیست؟

داستان تقلید تولیدکنندگان برتر کفش از برند تیبرلند چیست؟
عکس از: Matthew-Sperzel

جالب است بدانید، به‌تدریج محبوبیت برند تیمبرلند تا اندازه‌ای افزایش یافت که آمار فروش آن از برند‌هایی مانند نایکی، ریباک و آدیداس هم بیش‌تر شد. برخی از افراد، حتی معتقدند که تعداد طرفداران این نیم بوت‌ها از هواداران کفش‌های دوست‌داشتی «جردن» هم پیشی گرفت. به همین علت برندهای دیگر شروع به تولید کفش‌هایی مشابه با تیمبرلند کردند.

واقعیت این است که فارغ از مشکلات اخلاقی این کار، وقتی برندهای معتبر و شناخته‌شده دست به تقلید از تیمبرلند زدند، این کمپانی خوشحال‌تر از همیشه اطمینان پیدا کرد که به اوج موفقیت و تاثیرگذاری خود رسیده است. با این حال، هیچ‌یک از برندهای یاد شده با تمام قابلیتی که داشتند در تولید کفش‌های مشابه تمبرلند موفق نبودند و نتوانستند بازار این بوت‌های محبوب را در دست بگیرند.


حتما بخوانید: همه‌چیز درباره برند نیوبالانس؛ کفش محبوب استیو جابز را بشناسید

روش استایل کردن بوت‌های محبوب برند تیمبرلند چیست؟

روش استایل کردن بوت‌های محبوب برند تیمبرلند چیست؟
عکس از: Edward-Berthelot

بوت‌های برند تیمبرلند به زمان و مکان خاصی تعلق ندارند. این یکی از مهم‌ترین مزایایی است که محبوبیت محصولات آن را همچنان افزایش می‌دهد. در دهه ۹۰ میلادی، نیم بوت‌های این برند از ترندی‌ترین آیتم‌های روز به حساب می‌آمدند. امروز هم اوضاع تقریبا به همان منوال است و محصولات این برند در استایل خیابانی جایگاه ویژه‌ای دارند. با توجه به گسترش محبوبیت نیم بوت‌های تیمبرلند و کاربرد آن در انواع محیط‌ها و فضاها خوب است با روش استایل کردن آن آشنا شوید:

• بوت‌های تیمبرلند را با شلوارهای اسکینی و چسبان ست کنید

بوت‌های تیمبرلند را با شلوارهای اسکینی و چسبان ست کنید
ریانا با استایل خیابانی/ عکس از: Kristin Callahan/Ace/Shutterstock

اگر دوست دارید در استایل‌تان روی نیم بوت‌های زیبا و کاربردی خود تمرکز کنید بهتر است آن را با شلوار جین اسکینی یا هر شلوار چسبان دیگری ست کنید. در عین حال، می‌توانید شلوارهایی را انتخاب کنید که به‌راحتی می‌توان پایین‌شان را تا کرد. به این ترتیب، می‌توانید ارتفاع پاچه شلوار را طوری تنظیم کنید که بالای بوت قرار بگیرد. واقعیت این است که فرقی نمی‌کند نیم بوت محبوب‌تان از برند تیمبرلند را با شلوار جین لیوایز ست کنید یا گرمکن نایکی؛ به هر حال، این آیتم با انواع سبک‌ها ترکیب زیبا و چشمگیری را ایجاد می‌کند.

• شلوار‌های بگی را هم فراموش نکنید

شلوار‌های بگی را هم فراموش نکنید
عکس از: Instagram/@pernilleteisbaek

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که با شلوارهای تنگ و چسبان احساس راحتی نمی‌کنند، می‌توانید از رپر‌های خوش استایل دهه ۹۰ الهام بگیرید و نیم بوت تیمبرلند را با شلوارهای آزاد و بگی ست کنید.

• بند کفش‌تان را نبندید

بند کفش‌تان را نبندید
عکس از: Instagram/@pernilleteisbaek

شاید باورش سخت باشد؛ ولی بستن یا نبستن بند بوت تیمبرلند می‌تواند تغییر بزرگی را در استایل شما ایجاد کند. اغلب دوست‌داران مد به‌ویژه هواداران استایل خیابانی ترجیح می‌دهند بند این نوع بوت را باز بگذارند. دقت کنید، باز گذاشتن بند کفش به معنای ایجاد ظاهری آزادتر و راحت‌تر است. بنابراین، نیازی نیست آن‌ها را کاملا رها کنید. در غیر این‌صورت، مطمئنا زمین می‌خورید.

• سایز نیم بوت تیمبرلند را با دقت انتخاب کنید

سایز نیم بوت تیمبرلند را با دقت انتخاب کنید
عکس از: Greg-Doherty

اغلب پیشنهاد می‌شود که در هنگام خرید نیم بوت برند تیمبرلند، اندازه آن را طوری انتخاب کنید که حداقل یک سایز کوچک‌تر از دیگر کفش‌هایتان باشد. در این صورت، نبستن بند‌ یا آزاد گذاشتن آن هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

• به آب‌وهوا و شرایط محیطی دقت کنید

به آب‌وهوا و شرایط محیطی دقت کنید
عکس از: Dimitrios-Kambouris

درست است که گفتیم بوت‌های برند تیمبرلند را در هر زمان و مکانی می‌توانید به پا کنید؛ با این حال، اگر به‌واسطه شرایط شغلی مجبور نباشید بهتر است از پوشیدن آن در آب‌وهوای گرم خودداری کنید. انتخاب با شماست؛ افرادی هم هستند که فارغ از همه چیز در هر شرایطی از پوشیدن این کفش‌ها لذت می‌برند.

روش‌ نگهداری از کفش‌های برند تیمبرلند چیست؟

روش‌ نگهداری از کفش‌های برند تیمبرلند چیست؟
عکس از: Dimitrios-Kambouris

اغلب کفش‌های برند تیمبرلند ضد آب هستند. اما، این دلیل نمی‌شود که نیازمند نگهداری نباشند. اگر می‌خواهید ماندگاری و دوام کفش‌هایتان را بیش‌تر کنید، لازم است مثل هر بوت چرم دیگری به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید. ضد آب بودن کفش به این معناست که در محیط‌های خیس، آب به داخل آن نفوذ نمی‌کند و پاهای شما خشک می‌مانند. ولی خوب است بدانید، تماس دائمی سطح چرم با آب می‌تواند آن را دفرمه کند. برای پیشگیری از این مشکل، پیشنهاد می‌کنیم به‌طور مرتب از اسپری یا بالم محافظ چیر و چرم استفاده کنید.

این محصولات در اغلب فروشگاه‌های ارائه‌دهنده کالاهای چرمی پیدا می‌شوند. برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن، لازم است ابتدا کفش‌تان را به خوبی تمیز کنید و سپس، با استفاده از یک برس نرم این مواد را روی آن بمالید. در ادامه، باید حدود ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا مواد نگهدارنده کاملا خشک شوند. توصیه می‌کنیم این کار را مجددا انجام دهید تا از سلامت چرم محصول محبوب‌تان اطمینان پیدا کنید.

انواع لوازم تمیزکننده کفش اینجاست

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن محصولات برند تیمبرلند علاقه دارند؟

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن محصولات برند تیمبرلند علاقه دارند؟
عکس از: arad-branding

• جنیفر لوپز

جنیفر لوپز
عکس از: THESTEWARTOFNY

جنیفر لوپز(Jennifer Lopez)، از جمله سلبریتی‌‌هایی است که به پوشیدن بوت‌های برند تیمبرلند علاقه دارد. او در طی سال‌ها فعالیت حرفه‌ای، بارها استایل‌اش را تغییر داده است. اما همیشه بوت‌های تیمبرلند در کمد او از جایگاه ثابت و ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند.

• ایسپ راکی (A$ap Rocky)

ایسپ راکی (A$ap Rocky)
عکس از: ROBERT KAMAU

برند تیمبرلند هنوز هم در بین رپر‌ها طرفداران زیادی دارد. ایسپ راکی هم از این قاعده مستثنا نیست. او که هم رپر موفقی است و هم در حوزه فشن حرفی برای گفتن دارد همیشه از پوشیدن نیم بوت‌های تیمبرلند لذت می‌برد.

• امیلی راتایکوفسکی (Emily Ratajkowski)

امیلی راتایکوفسکی (Emily Ratajkowski)
عکس از: Courtsey of Splash New

امیلی راتایکوفسکی هم از هواداران برند تیمبرلند است. اما محصول مورد علاقه او چکمه بلند، پاشنه‌دار و نوک تیزی است که با دیگر تولیدات کلاسیک این برند تفاوت قابل توجهی دارد.

• ریانا (Rihanna)

ریانا (Rihanna)
عکس از: AKM-GSI

استایل‌های چشمگیر این خواننده‌ مشهور همیشه زبان‌زد خاص و عام بوده است. ریانا از طرفداران وفادار برند تیمبرلند به حساب می‌آید و در بسیاری از مواقع، از محصولات آن در پوشش روزانه خود استفاده می‌کند.

حقایق جالب درباره‌ برند تیمبرلند

حقایق جالب درباره‌ برند تیمبرلند
عکس از: Hypebeast

• بر خلاف باور عمومی، برند تیمبرلند یک نام تجاری نسبتا جدید است که در مقایسه با بسیاری از اسامی تجاری قدمت زیادی ندارد. با این حال، در تمام دوره فعالیت‌اش هواداران زیادی داشته است.
• در ابتدای تاسیس برند تیمبرلند، برای اطمینان خاطر از ضد آّب بودن کفش‌ها، آن‌ها را به‌مدت یک شبانه‌روز داخل سرویس بهداشتی شرکت قرار می‌دادند. نگران نباشید؛ خوشبختانه این روش ارزیابی دیگر منسوخ شده است.
• نخستین کفش‌های ضد آب دنیا توسط این برند تولید شد.
• در حادثه یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱، برند تیمبرلند بهترین بوت‌های‌اش را در اختیار آتش‌نشان‌ها قرار داد و با انجام این کار، تا جای ممکن به تامین سلامت آن‌ها کمک کرد.
• موفقیت برند تیمبرلند باعث شده که برخی از نام‌های تجاری مشهور دنیا به دنبال همکاری با آن باشند. از این میان، می‌توان به سوپریم (supreme)، جیمی چو (Jimmy Choo)، آف وایت (Off-White)، دیوید زی (David Z)، کانسپتس (Concepts)، بی لاین (Bee Line) و تامی هیلفیگر (Tommy Hilfiger) اشاره کرد.
• از سال ۲۰۰۱ تا کنون برند تیمبرلند تلاش کرده ضایعات زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های خود را به حداقل برساند. این شرکت با کاشت ۱۸ میلیون درخت و به‌کارگیری مواد بازیافتی برای تولید برخی از محصولات‌اش در مسیر عملی کردن خواسته‌‎های‌اش گام برداشته است.
• این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی و طی یک قرارداد دو میلیارد دلاری به شرکت VF Corperation واگذار شد.

محصولات اصل تیمبرلند در دیجی‌استایل

سخن آخر

در این مطلب، ضمن معرفی برند تیمبرلند و بررسی تاریخچه آن برخی از حقایق جالب را درباره‌‌اش مرور کرده و تعدادی از طرح‌های اصلی و کلاسیک آن را به شما معرفی کردیم. نظر شما چیست؟ آیا جایگاه این برند در دنیای فشن است یا فقط در حد یکی از آیتم‌های لباس کار باید به آن نگاه کرد؟ آیا تا به حال از محصولات این برند استفاده کرده‌اید؟ ممنون می‌شویم دیدگاه‌ها و تجربیات‌تان را در قسمت «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه‌چیز درباره برند اسیکس؛ تاریخچه و نکاتی جذاب درباره این برند کم‌نظیر ژاپنی
منبع www.nytimes.com www.highsnobiety.com www.heddels.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.